راهکار عملی تقویت اراده ؛ چگونه اراد‌ه‌ای پولادین داشته باشیم؟

راهکار عملی تقویت اراده

«آیا راهی برای تقویت اراده وجود دارد؟» این سؤال در ذهن پژوهشگران بود، زیرا آنها به دنبال چگونگی کارکرد این فضیلت انسانی بودند. آنها با انجام آزمایشات بسیار کشف کرده‌اند که قدرت اراده مانند عضله است و نیاز به پرورش دارد. بنابراین، اراده اگر مانند عضله عمل می‌کند، پس می‌تواند تقویت نیز شود؟

بعد از چندین مطالعه، جواب را به دست آوردیم: با عمل صحیح، قدرت اراده می‌تواند درست مثل هر عضله دیگری در بدن تقویت شود. بنابراین اگرچه تقویت اراده در کوتاه مدت دشوار خواهد بود، اما روش‌هایی ساده دارد. نه گفتن به وسوسه‌ها شروع کار است، اما برای تمرین نیاز به دمبل ندارید؛ با ذهن همراه باشید.

با ذهن همراه باشید:

     

۹ راهکار عملی تقویت اراده

در زیر یک به یک به برخی از بهترین شیوه‌های تقویت اراده می‌پردازیم:

۱- ۱۰ دقیقه مدیتیشن انجام دهید

مراقبه و مدیتیشن
مراقبه و مدیتیشن

مراقبه سریع‌ترین نتیجه را از تمام تمرینهای اراده به شما می‌دهد. با روش صحیح مدیتیشن، شما در حال آموزش مغز برای تمرکز و مقاومت در برابر اصرار به سرگردانی هستید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از گذشت فقط دو الی سه روز از تمرین مراقبه به مدت ۱۰ دقیقه، مغز شما قادر به تمرکز بهتری خواهد بود، سپس انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر به شما استرس دست می‌دهد. ۱۰ دقیقه مراقبه مزایای زیادی دارد و می‌تواند ورزش فکری بسیاری مناسبی برای همه افراد باشد.

۲- روی وضعیت بدنی خود کار کنید

محققان هنگام آزمایش برای تقویت اراده، از گروهی از شرکت‌کنندگان خواستند که برای یک دوره دو هفته‌ای روی وضعیت بدنی خود کار کنند. به این معنا که باید بر روی نحوه نشستن، ایستادن و خم شدن خود را اصلاح کنند.

این راهکار ساده، پشتکار افراد را برای قوی کردن اراده بالا می‌برد. برای شروع، هر بار که می‌خواهید در محل کار بنشینید و یا کارهای خود را در خانه انجام دهید، وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید. به نظر می‌رسد بسیار ساده است، اما صاف نشستن اراده بالا می‌طلبد. هر بار که این کار را انجام دهید، در واقع عضله اراده خود را به چالش کشیده‌اید.

۳- برای تقویت اراده برنامه غذایی منظمی برای خود ترتیب دهید

داشتن برنامه غذایی منظم
داشتن برنامه غذایی منظ

کسانی که برنامه غذایی منظم دارند، قدرت اراده خود را بهبود بخشیده‌اند. اکثر ما تمام مواد غذایی مفید را مصرف نمی‌کنیم، بنابراین برای خودرن همه نوع غذا، اراده لازم است.

برای شروع توصیه می‌کنم از برنامه‌های غذایی استفاده کنید همه غذاها را شامل شوند. شما باید به بانک اطلاعاتی عظیمی از مواد غذایی و اطلاعات مربوط به تغذیه دست یابید. فقط کافی است برنامه غذایی خود را به مدت ۲ هفته نگه دارید و این توانایی شما در مقاومت در برابر وسوسه‌ها را افزایش می‌دهد.

۴- از دست مخالف خود استفاده کنید

محققان با استفاده از همان روش مشابه درباره اصلاح وضعیت بدنی، مطالعات دیگری را انجام دادند که سایر اقدامات اصلاحی را نیز آزمایش کرده‌اند. یکی از مواردی که بسیار خوب کار می‌کرد استفاده از دست مخالف شما بود.

مغز شما برای استفاده از دست غالب برنامه‌ریزی نشده است، بنابراین برای تقویت اراده نیاز به استفاده از دست مخالف است. برای شروع کار، زمانی از روز را انتخاب کنید تا از دست مخالف خود استفاده کنید. برای به دست آوردن نتیجه، لازم نیست بیش از یک ساعت این کار را انجام دهید.

۵- برای تقویت اراده جزئی از تصمیمات خود باشید

برای تقویت اراده جزئی از تصمیمات خود باشید

یک تمرین نهایی این است که به سادگی در طول روز مراقب تصمیمات خود باشید. ما غالباً آن‌قدر در فکر خود گم می‌شویم که اعمال ما خودکار انجام می‌شوند. وقت گذاشتن برای فکر کردن در مورد تصمیمات روزمره خود، باعث افزایش توانایی تمرکز و مقاومت در برابر وسوسه‌ها می‌شود.

برای شروع کار، سعی کنید خود را در یک رفتار غیر ارادی گرفتار کنید و از خود بپرسید که چرا این کار را می‌کنید. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا به جای تخم مرغ برای صبحانه از غلات استفاده می‌کنید، یا ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا دقیقاً دو عدد قند را با چایی خود می‌خورید.

به هر روشی که بتوانید آگاهانه درباره یک رفتار اتوماتیک معمولی خود فکر کنید، انگار کنترل ذهن اراده خود را در دست گرفته‌اید. این برنامه تغییر رفتار را امتحان کنید که به شما کمک می‌کند تا برخی از تصمیمات غیر ارادی خود را دوباره برنامه‌ریزی کنید.

۶- سخنان خود را تصحیح کنید

آزمایش دیگری که محققان انجام داده‌اند تغییر گفتار طبیعی افراد بود. این شامل مقاومت در برابر اصرار به استفاده از کلمات زیبا است. باز هم، اراده لازم است تا آگاهانه در برابر غرایز خود پیش بروید.

مهم نیست که شما چگونه گفتار خود را اصلاح کنید، فقط باید برای تغییر آنها اراده کنید. برای شروع، زمانی از روز را برای تمرین انتخاب کنید و کلماتی که معمولاً بر زبان می‌آورید و مناسب نیستند را تغییر دهید. مانند تمام تمریناتی که در بالا ذکر شد، انجام این کار آن هم فقط به مدت دو هفته می‌تواند قدرت اراده بالا ببرد.

۷- برای تقویت اراده خرج و مخارج خود را کنترل کنید

اکثر ما غذایی که می‌خوریم را ردیابی نمی‌کنیم، بسیاری از ما هزینه‌های‌مان را نیز پیگیری نمی‌کنیم. حتی اگر هزینه‌های خود را کاهش ندهید – که این هم یک تمرین قدرت اراده است – محققان دریافتند که صرفاً پیگیری کردن پول باعث افزایش قدرت و اراده شما خواهد شد. بهترین روش‌ های پس انداز ماهیانه می تواند به شما کمک کند.

برای این موضوع می‌توانید تکنیک‌های برنامه‌ریزی مالی را آموزش بینید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک اَپلیکیشن موبایل به حساب بانکی و کارت‌های اعتباری خود دسترسی داشته باشید و بتوانید هر خریدی که انجام می دهید را پیگیری کنید. با مرور منظم این موضوع، افزایش تمرکز و توانایی مقاومت در برابر وسوسه‌های نامربوط و مضر را از خود دور خواهید کرد.

۸- نه گفتن را تمرین کنید

برای اینکه واقعاً بتوانید بر روی تقویت اراده خود کار کنید، می‌توانید بر روی توانایی گفتن کلمه «نه» کار کنید. محققان این کار را بر روی شرکت کنندگان آزمایش کردند که بفهمند آنها چگونه در مقابل هوس‌ها مقاومت کنند، آنها آزمایش خود را با ارائه مشکلات انجام دادند.

برای شروع  ابتدا بیاموزید که چگونه در مقابل هوس مقاومت کنید. این کار سخت خواهد بود، بنابراین شما می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید با انجام کاری مقابله کنید. سپس چیزی کوچک اما وسوسه‌کننده را با خود به همراه داشته باشید.. با گفتن مداوم نه، توانایی خود را در مقابل سایر وسوسه‌ها و نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌های خود افزایش خواهید داد!در این رابطه چرا باید در “نه گفتن” استاد باشیم؟ را از دست ندهید.

۹- از دستگیره فشاری استفاده کنید

تقویت اراده

برای افراد مصممی که واقعاً می‌خواهند اراده خود را افزایش دهند، استفاده از دستگیره فشاری می‌تواند انتخابی عالی باشد. اگر قبلاً یکی را فشرده‌اید، می‌دانید که چطور دستگیره شاری عضلات ساعد شما را تقویت می‌کند.

برای شروع کار، استفاده از این دستگیره را تا زمانی که خسته شوید انجام دهید. تمایل برای ادامه فشار دادن دستگیره، پشتکار شما را نسبت به سایر کارهای چالش‌برانگیز دیگر افزایش می‌دهد.

کلام آخر

مانند همه عضلات بدن، می‌توان با تمرین صحیح  قدرت اراده را تقویت کرد. در بالا ۹ راهکار عملی و مؤثر برای تقویت خودکنترلی، تمرکز و پشتکار را بیان کردیم. سعی نکنید همه ۹ راهکار را یکجا انجام دهید. به تمرین عضله اراده خود مانند تمرین برای دوی ماراتن فکر کنید.

با تقویت شدن عضلات اراده خود، می‌توانید مشکلات‌تان را کاهش دهید. برای شروع می‌توانید فقط یک مورد از این تمرینات را در میان کارهای روزمره خود انتخاب کنید. مشخص کنید که کدام تمرین برای رسیدن به هدفی که می‌خواهید به آن برسید، عملی و کارآمد به نظر می‌رسد. با پیروی از مراحل بیان شده در بالا، شما در مسیر قدرتمند‌تر شدن اراده خود قرار خواهید گرفت!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید