خلاصه کتاب پادشکننده

خلاصه کتاب پادشکننده

فهرست مطالب

به نظر شما آیا می‌توان از استرس، بی‌نظمی، نوسانات و آشفتگی سود برد؟ جواب این سوال چیزی است که نویسنده مشهور نسیم طالب در کتاب خود پادشکننده به آن می‌پردازد.

در کتاب پادشکننده، طالب یک راه حل قطعی ارائه کرده است تا بدانیم چگونه از بی‌نظمی‌ و هرج‌ومرج بهره‌مند شویم و در عین حال از خود در برابر شکنندگی و حوادث نامطلوب محافظت کنیم.

آنچه طالب آن را «پادشکننده» می‌نامد، فراتر از استحکام است، زیرا می‌تواند از شوک‌ها، عدم اطمینان و عوامل استرس‌زا منفعت ببرد، درست همان‌طور که استخوان‌های انسان وقتی تحت فشار و تنش قرار می‌گیرند قوی‌تر می‌شوند. پادشکننده برای بقا و شکوفا شدن نیاز به اختلال دارد.

برای آشنایی بیشتر با پادشکنندگی و نحوه سود بردن از آن با این خلاصه کتاب همراه شوید.

شناسنامه کتاب پادشکننده

  • عنوان اصلی : Antifragile: Things That Gain from Disorder
  • نویسنده: نسیم نیکلاس طالب
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • ژانر: اقتصاد، کسب و کار، فلسفه
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۰۹ از ۵ (بر اساس وبسایتgoodreads.com‏)

معرفی کتاب

نویسنده کتاب پرفروش “قوی سیاه” و یکی از برجسته‌ترین متفکران زمان ما، نسیم نیکلاس طالب، کتابی در مورد این‌که چگونه برخی چیزها از بی‌نظمی‌ سود می‌برند، نوشته است. طالب در قوی سیاه مشکل را ترسیم می‌کند و در پادشکننده راه‌حل قطعی آن را ارائه می‌دهد.

در پادشکننده، طالب به ما نشان می‌دهد که بسیاری از چیزهایی که در زندگی بدیهی درنظر می‌گیریم، در واقع کاملاً شکننده هستند و باید مراقب چیزهایی باشیم که می‌توانند آن‌ها را بشکنند. او همچنین به ما نشان می‌دهد که برخی چیزها در واقع کاملاً پادشکننده هستند و با در آغوش گرفتن این چیزها، می‌توانیم در مواجهه با ناملایمات قوی‌تر شویم.

به عنوان مثال در جامعه، ما تمایل داریم چیزهایی مانند سلامت، ایمنی و اقتصاد را قوی و باثبات ببینیم. اما حقیقت این است که آن‌ها در واقع بسیار شکننده هستند و زمانی که مشکلی در آن‌ها به وجود بیاید، می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

درمقابل کتاب پاددشکننده نشان می‌دهد که چگونه برخی از سیستم‌ها به جای شکستن از شوک‌ها، نوسانات و عدم قطعیت رشد می‌کنند، و چگونه می‌توانید ویژگی‌های ضدشکننده بیشتری را برای پیشرفت در دنیایی نامطمئن و آشفته به دست آورید.

به طور کلی، پادشکننده کتابی جذاب و قابل تامل است که طرز فکر شما را در مورد جهان تغییر ‏خواهد داد و به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید از عدم قطعیت و ‏تغییرپذیری به نفع خود سود ببرید.‏ کتاب پادشکننده لنز جدیدی را برای مشاهده جهان در اختیارتان قرار می‌دهد.

پس چشمان خود را باز کنید و دنیای نوسانات، بی‌نظمی، عدم قطعیت و تصادفی را در نوری جدید ببینید و از آن برای تغییر خود و دنیای اطراف‌تان استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از لینک زیر هم اکنون کتاب پادشکننده را مطالعه نمایید یا برای آشنایی بیشتر با آن با این مقاله همراه شوید.

‎خلاصه کتاب پادشکننده

نسیم نیکلاس طالب، نویسنده و فیلسوف معروف معاصر، در این کتاب به شما می‌آموزد که چطور خود را قدرتمند و پادشکننده کنید و از وضعیت شکننده فاصله بگیرید.

‎اکنون بخوانید‎

مجموعه کتاب‌های اینسرتو

کتاب پادشکننده سومین بخش از مجموعه کتاب‌های ۵ جلدی طالب با عنوان اینسرتو (Incerto) در مورد عدم قطعیت است. این مجموعه شامل کتاب‌های زیر می‌شود که هر یک به طور مستقل هم خواندنی هستند. اما بهتر است قبل از خواندن پادشکننده، کتاب‌های فریب خورده تصادف و قوی سیاه را مطالعه نمایید و سپس دو کتاب بعدی را مطالعه کنید. با کلیک بر روی نام هر یک می‌توانید آن را مطالعه نمایید:

مجمعه کتاب‌های اینسرتو در خلاصه کتاب پادشکننده

خلاصه کتاب پادشکننده

تعریف پادشکنندگی 

شکنندگی یک مفهوم ساده است. می‌دانیم که ظروف چینی یا کاسه‌ها‌ی کریستالی اقلام شکننده‌ای هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند. اگر در نگهداری از آن‌ها دقت نشود، شکسته می‌شوند. به عنوان مثال برای حمل‌ونقل باید آن‌ها را به خوبی بسته‌بندی کرد تا در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره، شکسته نشوند.

اما وقتی در مورد نقطه مقابل شکنندگی صحبت کنیم، نمی‌توانیم تعریف درستی ارائه دهیم. آنچه را که شکننده نیست چگونه بنامیم؟ بسیاری می‌گویند که نقطه مقابل شکنندگی، استحکام است. اما استحکام مخالف شکنندگی نیست.

زیرا ممکن است یک وسیله محکم حتی در هنگام وقوع تصادف نشکند اما از این وضعیت سودی نمی‌برد.

اگر ظرف شکننده به بسته‌بندی‌ای نیاز دارد که روی آن نوشته شده باشد: «با احتیاط حمل شود»، کالایی که به عنوان مخالف شکننده به دنبال آن هستیم چیزی است که هر چه مراقبت کمتری از آن شود، قوی‌تر می‌شود.

ظاهراً هیچ کلمه‌ای این وضعیت را تعریف نمی‌کند در نتیجه طالب با ساختن کلمه پادشکننده که نقطه مقابل شکننده‌ها است، این مشکل را حل نموده است.

مثال او برای تشریح پاد شکنندگی هیدرا لرنی از اساطیر یونان است. هیدرا یک مار چند سر بود که یونانیان را به وحشت انداخته بود و به عنوان غیرقابل شکست شناخته می‌شد. زیرا هر بار که یکی از سرهایش بریده می‌شد، دو سر دیگر در آن مکان رشد می‌کردند. در نتیجه هرچه هیدرا بیشتر مورد حمله قرار می‌گرفت، قوی‌تر می‌شد.

افسانه هیدا در خلاصه کتاب پاد شکننده

لازمه سیستم پادشکننده، شکل گرفتن از اجزای شکننده

نمونه‌ای از ضدشکنندگی، روند تکامل موجودات زنده است. طبق نظریه تکاملی چارلز داروین تکامل فقط در یک محیط بی‌ثبات و متخاصم اتفاق می‌افتد. هر زمان که مشکلی پیش بیاید، تکامل موجودات زنده را مجبور می‌کند تا به خوبی با محیط جدید سازگار شوند.

با این حال، یک جنبه جالب در این مفهوم وجود دارد: در حالی که فرآیند تکامل به خودی خود پادشکننده است، اما گونه‌های جانوری که در آن شرکت می‌کنند، شکننده هستند.

تکامل زمانی اتفاق می‌افتد که کد ژنتیکی و تغییراتی به نام جهش منتقل شود. با تداوم تغییرات، گونه‌هایی که تغییر نمی‌کنند در طول زمان از بین می‌روند. اما مرگ این اعضا برای ایجاد فضا برای تکامل ضروری است.

یکی از قوانین پادشکنندگی دقیقاً این است: برای اینکه یک سیستم پادشکننده باشد، بیشتر قطعات آن باید شکننده باشند.

زیرا بخش‌های یک سیستم ضدشکننده برحسب اطلاعاتی کار می‌کنند که از طریق موفقیت‌ها یا شکست‌ها به دست می‌آیند و به شما نشان می‌دهند چه چیزی موثر است و چه چیزی خوب نیست.

شکست‌ها بخش مهمی‌ از فرآیند هستند. با هر اشتباهی که اجزا درگیر انجام می‌دهند، سیستم تقویت می‌شود زیرا چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد و بهتر می‌شود.

اقتصاد هم یک سیستم پادشکننده است. اجزای تشکیل دهنده، مانند مردم و شرکت‌ها‌، به نوعی شکننده هستند، اما خود اقتصاد برعکس است. برای رشد آن، برخی از این بخش‌ها‌ باید شکست بخورند، زیرا ما باید از اشتباهات عناصر آن درس بگیریم.

فعالیت‌ها‌ی پادشکننده در همه جای زندگی

پادشکنندگی بخشی از زندگی روزمره ما است و همیشه وجود دارد. مثلاً وقتی تمرینات بدنی انجام می‌دهیم، دچار پادشکنندگی می‌شویم، زیرا بدن‌مان را در معرض نیروهای غیرعادی قرار می‌دهیم که باعث تقویت و رشد ماهیچه‌های‌مان می‌شود.

از لحاظ تئوری، ما با ورزش کردن قدرت خود را هدر می‌دهیم و عقل سلیم به ما می‌گوید که موفقیت به استفاده بهینه از منابع بستگی دارد نه اتلاف آن‌ها.

اما اعمال نیروهای غیر عادی با ورزش کردن باعث می‌شود که سیستم بدن‌ ما برای جبران به صورت بیش از حد پاسخ دهد و توانایی ما را برای مقابله با استرس‌ها‌یی که در تئوری باعث شکنندگی می‌شوند، بهبود می‌یابد.

درواقع استرس‌ها‌ و شوک‌ها‌ی زندگی سیستم‌ها‌ی پادشکننده را قوی‌تر می‌کنند. آن‌ها سیستم‌ها‌ را مجبور می‌کنند تا ظرفیت اضافه کنند. به عبارت دیگر، جبران بیش از حد به سیستم‌ها‌ی پادشکننده استحکام می‌بخشد و ما را برای مشکلات ناشناخته و نامشخص آماده می‌کنند.

مثلا تمرین ورزشی که اتلاف وقت به نظر می‌رسد، در واقع می‌تواند ما را از شرایط اضطراری که در آن نیاز به دویدن یا پریدن داریم نجات دهد. در واقع باعث می‌شود بهتر بتوانیم با موقعیت‌های نامطلوب و غیرمنتظره کنار بیاییم و زنده بمانیم.

ورزش در خلاصه کتاب پادشکننده

ضعیف شدن سیستم با کنترل کردن پادشکنندگی 

اغلب، ما برای رسیدن به یک محیط آرام تلاش می‌کنیم. با این حال، چنین محیطی یک سیستم شکننده است. اما در سیستم‌ها‌ی طبیعی و بیولوژیکی می‌توانید شاهد ضدشکنندگی باشید.

در اقلام ساخته شده توسط انسان پادشکنندگی وجود ندارد. کالاهای ساخت بشر با شکست و عوامل استرس‌زا غیرمنتظره نمی‌توانند بهبود یابند. در بهترین حالت، یک کالای ساخته شده توسط انسان فقط می‌تواند قوی باشد.

مثلاً یک ماشین را در نظر بگیرید. این خودرو می‌تواند هزاران مایل برود و ده‌ها سال دوام بیاورد، اما در طول زمان ضعیف‌تر و فرسوده‌تر می‌شود، تا لحظه‌ای که از کار می‌افتد.

با این حال، اگرچه غیرمعمول است، اما سیستم‌ها‌ی پادشکننده مصنوعی هم وجود دارند. به عنوان مثال، اقتصاد ساختار تقریباً بیولوژیکی دارد و آنقدر پیچیده است که پادشکننده شده است.

اما پیچیدگی به تنهایی یک سیستم را پادشکننده نمی‌کند. یک سیستم برای پادشکننده شدن، باید دارای نوسان باشد که این موضوع به شدت به شکنندگی قطعات آن بستگی دارد.

در برخی موارد، قسمت‌ها‌یی از سیستم باید بمیرند تا کل آن تقویت شود. شوک‌ها‌ و عوامل استرس‌زا تعیین می‌کنند که کدام قسمت‌ها‌ زنده می‌مانند و کدام یک به پایان می‌رسند.

در یک سیستم قابل پیش‌بینی و آرام، هیچ عامل استرس‌زا و همچنین فشاری بر واحدهای سیستم وجود ندارد. با این کار، پادشکنندگی آن به تدریج از بین می‌رود. درنتیجه تلاش برای کنترل پادشکنندگی فقط به تضعیف سیستم منجر می‌شود.

به عنوان مثال وقتی یک دولت سعی می‌کند اقتصاد خود را قابل پیش‌بینی‌تر کند، عوامل استرس‌زا را حذف می‌کند و این در نهایت سیستم را ضعیف می‌کند.

استفاده از سیستم پادشکننده بدون درک و شناخت آن

به طور معمول جامعه دانش نظری و آکادمیک را دست بالا می‌گیرد و دانش عملی را دست کم می‌گیرد. زیرا تمایل داریم باور کنیم که دانش نظری ما را به سمت دانش عملی سوق می‌دهد، اما درعمل این موضوع نادر است.

نسیم طالب تجربه زیادی در بازارهای سرمایه‌گذاری بین المللی دارد. او متوجه شده که این بازارها به شدت ناسازگار هستند و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران کمترین آموزش رسمی‌ را دیده‌اند. این افراد اگرچه آن‌ها چیز زیادی در مورد تئوری اقتصادی نمی‌دانستند، اما زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری پول خود را می‌دانستند.

شما هم می‌توانید از نوسانات استفاده کنید و در زندگی پیروز شوید. اگر گزینه‌ها‌یی دارید، نیازی به درک اصول سیستم پادشکننده نیست.

به عنوان مثال گزینه‌ها‌ی خرید و فروش سهام را در نظر بگیرید. با گزینه سهام، شما می‌توانید یک سهم را در یک زمان خاص با قیمت ثابت خریداری کنید. وقتی سهام از قیمت مشخصی بالاتر رفت، شما از اختیار خود استفاده خواهید کرد واز فروش آن سود خواهید برد.

نیازی به درک پیچیدگی‌ها‌ی عواملی که باعث افزایش و کاهش قیمت سهم‌تان می‌شود وجود ندارد. تنها چیزی که باید بدانید این است که آیا از گزینه خود در یک زمان معین استفاده کنید یا خیر.

بنابراین مهم است که بدانیم بدون درک اصول نظری هم می‌توان از سیستم پادشکننده بهره‌مند شد. برای این کار کافی است در این سیستم‌ها گزینه‌ها‌ و انتخاب‌ها‌یی مانند اختیار خرید و فروش سهام در بورس را داشته باشید.

بازار سهام در خلاصه کتاب پادشکننده

آماده شدن برای بدترین‌ها‌ و حداقل کردن ریسک‌ها 

دوره‌ها‌ی ناسازگاری و عدم اطمینان اجتناب‌ناپذیر است. دوره‌ها‌ی بحرانی را در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود پشت سر می‌گذاریم، با بحران‌ها‌ی اقتصادی و حوادث غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شویم.

پادشکننده شدن به معنای مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک شما را قادر می‌سازد از رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی بهره‌مند شوید. هر اتفاق غیرمنتظره‌ای ممکن است در یک لحظه رخ دهد.

اگر می‌خواهید پادشکننده شوید، باید این واقعیت را بپذیرید و سعی کنید عدم اطمینان را رام کنید. باید از مسیری که اکثر مردم برای اجتناب یا حذف نوسان می‌گذرانند، دوری کنید.

با پیروی از استراتژی‌ ها‌لتر می‌توانید به ضدشکنندگی دست پیدا کنید.‌ در هر دو انتها ها‌لتر وزنه وجود دارد، اما در وسط آن وزنه‌ای نیست. شما هم می‌توانید با تمرکز بر نقطه‌ها‌ی افراطی منفی و مثبت آماده شوید و راه میانی را نادیده بگیرید.

ابتدا با تمرکز بر “عنصر منفی” که ممکن است رخ دهد، خود را آماده کنید و خطرات خود را کاهش دهید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از خود در برابر ناهماهنگی‌های اقتصادی محافظت کنید، باید آماده باشید و مطمئن شوید که بیشتر دارایی‌های‌تان ایمن هستند و تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرند.

طالب توصیه می‌کند که ۹۰ درصد از دارایی‌ها‌ی خود را در سرمایه گذاری‌ها‌یی با ریسک بسیار کم و قابل پیش‌بینی قرار دهید. با انجام این کار، ممکن است در نهایت نسبت به سرمایه گذاری‌ها‌ی پرریسک درآمد کمتری کسب کنید، اما از سوی دیگر، ثبات مالی خود را تضمین می‌کنید.

هنگامی‌ که از خود در برابر حوادث نامطلوب محافظت می‌کنید، باید روی طرف دیگر یعنی عنصر مثبت، تمرکز کنید.

اکنون می‌توانید از ۱۰ درصد باقی مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. با این ۱۰ درصد، می‌توانید ریسک کنید، زیرا حتی اگر همه چیز اشتباه شود، فقط آن ۱۰ درصد را به خطر می‌اندازید که برای همیشه شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

این رویکرد از سهام شما محافظت می‌کند، اما همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که از سناریویی که در آن یک عنصر مثبت رخ می‌دهد و سود قابل توجهی برای شما به ارمغان می‌آورد، سرمایه‌گذاری کنید.

عواقب جهانی شدن

با ارتباط فزاینده اقتصاد جهانی به دلیل جهانی شدن، کسب وکارها به طور فزاینده‌ای در معرض فشارهایی با ابعاد عظیم قرار می‌گیرند.

اکنون، همه نهادها – از بانک شما تا خواربارفروشی شما – به نحوی با هم مرتبط هستند. بانک شما ممکن است سهام معامله کند و خواربارفروش ممکن است محصولات تازه را از کشور دیگری خریداری کند.

به این فکر کنید که اگر بحران بورس رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد. یک اثر دومینو وار رخ می‌دهد.

بانک‌ها برای کاهش بودجه، کسب‌وکارها را تحت فشار قرار می‌دهند. به نوبه خود، کسب‌وکارها باید کارکنان خود را اخراج کنند. اکنون، آن کارمندان ممکن است تحت فشار قرار گیرند و احتمالاً خانه‌ها‌ی خود را از دست بدهند.

امروزه هر مشکل بزرگ اقتصادی، جهانی است و عواقب آن با سرعت زیاد بازتاب پیدا می‌کند.

جهانی شدن در خلاصه کتاب پادشکننده

شغل‌ها‌ی پادشکننده را بشناسید

بیشتر مشاغل امروزی که پادشکننده هستند، به هزینه دیگران به این موقعیت دست می‌یابند. کارشناسانی را در نظر بگیرید که به اشتباه پیش‌بینی کرده بودند که بحران مالی ۲۰۰۸ رخ نخواهد داد. اکثر این کارشناسان هنوز هم مواضع تاثیرگذار خود را دارند و هیچکس آن‌ها را وادار به عذرخواهی نکرد.

کارشناسان مالی در یک زمینه محدود کار می‌کنند. همه متخصصان این حوزه همدیگر را می‌شناسند و به یکدیگر تکیه می‌کنند. در نتیجه هیچ کس در این زمینه مشتاق سرزنش همکارانش نبود. در نهایت، بیشتر مردم اشتباهات خود را فراموش کرده‌اند.

اگرچه تحلیل‌ها‌ و پیش بینی‌ها‌ی آن‌ها در مورد بحران کاملاً اشتباه بوده و تأثیر منفی بر زندگی میلیون‌ها‌ نفر گذاشته است، اما اشتباهات این متخصصان به سرعت فراموش می‌شود.

این نوع موقعیت نمونه‌ای از یک مشکل جدی در جامعه مدرن است: شکنندگی در شغل بسیاری از مردم وجود دارد زیرا دیگران آسیب می‌بینند.

اما در مورد این متخصصان، این افراد زمانی که حق با آن‌هاست، اعتبار کسب می‌کنند، اما در صورت اشتباه کردن، عواقبی را متحمل نمی‌شوند.

برای پادشکننده شدن جلوی نوسانات را نگیرید

هیچ کس تعارض را دوست ندارد و طبیعی است که بخواهیم نوسانات را تا حد امکان از بین ببریم. با این حال، این طرز فکر در نهایت جامعه را شکننده خواهد کرد.

از آنجا که ناهماهنگی چیزی است که ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، سعی می‌کنیم از آن اجتناب کنیم و آن را کاهش دهیم تا بر جهان کنترل داشته باشیم.

سیاستمداران و اقتصاددانان تمایل دارند فکر کنند که چرخه اقتصادی پر فراز و نشیب ما ناکارآمد و غیرقابل پیش‌بینی است و تلاش می‌کنند تا بفهمند چگونه آن را کنترل کنند تا بهبود و تکامل یابد. آن‌ها نظریه‌ها‌ی اقتصادی پیچیده‌ای را توسعه می‌دهند که به زمان‌ها‌یی اشاره می‌کند که باید در چرخه‌ها‌ی اقتصادی مداخله کرد تا بتوانیم آن‌ها را بهتر پیش‌بینی کنیم.

با این حال، این سیاست که ایجاد “اصلاح” در یک سیستم، مداخله‌گرایی ساده‌لوحانه نامیده می‌شود.

متأسفانه، ما به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم،نمی‌دانیم و این بدان معنی است که به جای بهبود سیستم‌ها‌، بدون اینکه متوجه باشیم آن‌ها را شکننده‌تر می‌کنیم. درواقع با تلاش برای قابل پیش‌بینی‌تر کردن این سیستم‌ها‌، نوسانی که برای بقا و تکامل به آن نیاز دارند را می‌دزدیم.

بدون نوسان، پادشکنندگی ایجاد نمی‌شود، مشکلات دیگر قابل مشاهده نیستند و در زیر یک آرامش کاذب پنهان می‌شوند. سپس، این مشکلات به ابعاد بزرگتری تبدیل می‌شوند که مقابله با آن بسیار دشوارتر است.

یک مثال جالب در این مورد وجود دارد . به یک جنگل فکر کنید، هر جنگلی در خطر سوختن است.

با این حال، هر بار که یک آتش‌سوزی کوچک رخ می‌دهد، خطر آتش سوزی گسترده کاهش می‌یابد. آتش سوزی‌ها‌ی کوچک به طور دوره‌ای مواد قابل اشتعال را بدون رسیدن به تعداد قابل توجهی از درختان از جنگل خارج می‌کند.

اهمیت نوسانات در خلاصه کتاب پادشکننده

پیش‌بینی‌ها‌ قابل اعتماد نیستند

جامعه تمایل دارد تصور کند که بدترین چیزی که تا به حال دیده‌ایم، بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد. در واقع، مردم بر اساس این بدترین سناریوها، برنامه‌های اضطراری و ایمنی را ایجاد می‌کنند. اما هرگز به ذهن مردم خطور نمی‌کند که ممکن است چیزی بدتر از این اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال رآکتور هسته‌ای فوکوشیما را در نظر بگیرید. مهندسان آن را با توانایی مقاومت در برابر بدترین زلزله‌ای که تاکنون تجربه کرده‌اند، ساخته‌اند. زیرا طراحان رآکتور هسته‌ای تصور نمی‌کردند که زلزله‌ای بزرگتر در آینده رخ دهد. در نتیجه یک زلزله در سال ۲۰۱۱ رآکتور هسته‌ای فوکوشیما را ویران کرد.

اما این واقعیت هم به این معنی نیست که زلزله با ابعاد بسیار بزرگ‌تر نمی‌تواند در آینده رخ دهد.

پادشکنندگی موتور پیشرفت است

ما تمایل داریم باور کنیم که انقلاب صنعتی ناشی از پیشرفت علمی‌ بوده است. بیشتر ما فکر می‌کنیم که پیشرفت‌ها‌ی نظری، پیشرفت‌ها‌ی تکنولوژیکی را هدایت کرده است، اما این درست نیست.

زمانی که انقلاب صنعتی رخ داد، نه توسط دانشگاهیان، بلکه توسط افرادی بدون تحصیلات رسمی‌ رهبری شد. به عنوان مثال، زیردریایی توسط یک کشیش اختراع شد و نه توسط یک دانشگاه یا یک موسسه دریایی. سایر اختراعات مهم نیز نتیجه افرادی بود که به طور مستقل کار می‌کردند.

این پویایی آزمون و خطا بود که وقوع انقلاب صنعتی را تضمین کرد و یک سیستم پادشکننده را شکل داد.

امروزه جامعه اهمیت پادشکنندگی را درک نمی‌کند. ما دوست نداریم تصور کنیم که پیشرفت ممکن است از طریق سیستم آزمون و خطا به دست آید و ترجیح می‌دهیم به دلایل قطعی‌تر برای پیشرفت به عنوان یک جامعه اعتقاد داشته باشیم.

اما این تصادفی بودن و پادشکنندگی ناشی از هرج و مرج است ک برای ظهور تغییرات و نوآوری‌ها‌ی واقعی ضروری است.

نوآوری در خلاصه کتاب پادشکننده

بخش‌هایی از متن کتاب

“اگر بیش از یک دلیل برای انجام کاری دارید، آن را انجام ندهید. این بدان معنا نیست که یک دلیل بهتر از دو دلیل است، فقط مشکل این است که با استناد به بیش از یک دلیل سعی می‌کنید خود را متقاعد کنید که کاری را انجام دهید.”

“پادشکنندگی فراتر از انعطاف‌پذیری یا استحکام است. انعطاف‌پذیر در برابر شوک‌ها‌ مقاومت می‌کند و ثابت می‌ماند. پادشکننده بهتر می‌شود.”

“مدیریت فراوانی برای ما سخت‌تر از کمبود است.”

“هرگز از کسی نظر، پیش‌بینی یا توصیه‌ای را نپرس، فقط از آن‌ها بپرسید که چه چیزی در سبد سهام خود دارند – یا ندارند.”

“استیو جابز: «مردم فکر می‌کنند تمرکز یعنی بله گفتن به چیزی که باید روی آن تمرکز کنید. اما اصلاً معنی تمرکز این نیست. تمرکز یعنی نه گفتن به صد ایده خوب دیگر. باید با دقت انتخاب کنید. من در واقع به کارهایی که انجام نداده‌ایم افتخار می‌کنم نه به کارهایی که انجام داده‌ام..”

صاحب نظران در مورد کتاب “فریب خورده تصادف” چه می‌گویند؟

” کتاب پادشکننده، جاه طلب و قابل تامل و درعین حال بسیار سرگرم کننده است.” – مجله اکونومیست

“کتابی جسورانه که توضیح می‌دهد چگونه و چرا باید عدم قطعیت، تصادفی و خطا را بپذیریم. خواندن آن می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.” – مجله نیوزویک

“این کتاب تعجب آور، سرشار از بینش‌ها‌، داستان‌ها‌، عبارات زیبا و نکات جذاب است. باید دوباره آن را خواند.” – مت ریدلی، وال استریت ژورنال

“کتاب پادشکننده فقط درمورد اصول صحیح اقتصادی و سیاسی نیست. بلکه کلید یک زندگی خوب است.” – مجله فورچون

معرفی نویسنده

نویسنده خلاصه کتاب پادشکننده

نسیم نیکلاس طالب (۱ ژانویه ۱۹۶۰) یک ریاضیدان و آماردان آمریکایی متولد لبنان است که بر روی مسائل تصادفی، احتمال و عدم قطعیت کار می‌کند.

والدین نسیم طالب از یونانی‌های ارتدوکس ‏و خانواده‌های برجسته در لبنان بودند که علاوه بر تابعیت لبنانی، تابعیتی فرانسوی نیز داشتند.

طالب در لیسه بزرگ فرانسوی-لبنانی در بیروت تحصیل می‌کرد. این مدرسه که در سال ۱۹۰۹ تأسیس شده بود، لیسه پیشرو فرانسوی در لبنان به شمار می‌رفت.

در سال ۱۹۷۵ جنگ داخلی لبنان آغاز شد که باعث ایجاد مشکلات شدید برای لیسه بزرگ شد که در نزدیکی خط سبزی بود که بخش مسلمان‌نشین بیروت را از طرف مسیحی جدا می‌کرد. جنگ داخلی تأثیر فاجعه باری بر خانواده طالب داشت که درنتیجه آن بخش زیادی از ثروت و نفوذ سیاسی خود را از دست دادند.

طالب پس از فارغ التحصیلی از لیسه بزرگ در بیروت، برای ادامه تحصیلات دانشگاهی خود به پاریس رفت.  سپس در سن نوزده سالگی به ایالات متحده رفت و در مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شروع به تحصیل کرد.

طالب در سال ۱۹۸۳ با مدرک MBA از مدرسه وارتون فارغ التحصیل شد. از دسامبر ۱۹۸۴ او به یک معماله‌گر تبدیل شد. در ۳۰ ژانویه ۱۹۸۸، در کلیسای اسقفی سنت آن در آتلانتا، با سینتیا آن شلتوناز آتلانتا ازدواج کرد. نسیم و سینتیا طالب دو فرزند به نام‌های سارا طالب و الکساندر طالب دارند.

سپس در دانشگاه پاریس (دوفین) به تحصیل در دوره دکتری پرداخت و  در سال ۱۹۹۸ دکترای خود را دریافت کرد. طالب از دسامبر ۱۹۹۹ به عنوان همکار در برنامه مالی ریاضیات و استاد کمکی ریاضی در مؤسسه علوم ریاضی کورانت دانشگاه نیویورک منصوب شد و تا دسامبر ۲۰۰۵ در این سمت مشغول به فعالیت بود.

سپس از از ژانویه ۲۰۰۵ تا ژانویه ۲۰۰۶ به عنوان استاد دانشکده علوم تصمیم در دانشگاه ماساچوست خدمت کرد.

در طول این مدت به عنوان یک معامله‌گر به کار خود ادامه داد، اما پس از گذراندن ۲۱ سال در این کار و پس از بستن ۶۵۰ هزار معامله در سال ۲۰۰۶ حرفه خود را تغییر داد تا به یک محقق، دانشمند ریاضی و مقاله‌نویس فلسفی تبدیل شود.

اگرچه اکنون بیشتر وقت خود را در انزوای شدید به مطالعه می‌گذراند یا در کافه‌ها در حال مدیتیشن است، اما در حال حاضر استاد برجسته مهندسی ریسک در موسسه پلی‌تکنیک دانشگاه نیویورک می‌باشد.

طالب نویسنده مجموعه ۵ جلدی اینسرتو (در لاتین به معنای عدم قطعیت) است که شامل کتاب‌های: پوست در بازی، پاد شکننده، قو سیاه، تخت پروکروستس، و فریب خورده تصادف می شود.

طالب همچنین نزدیک به ۵۵ مقاله آکادمیک و علمی‌ را به عنوان پشتیبان برای اینسرتو در موضوعاتی از فیزیک آماری و مالی کمی‌گرفته تا ژنتیک و امور بین‌الملل منتشر کرده است.

اگر به دنبال راهی برای پیشرفت و توسعه خود هستید بدون شک باید مطالعه نمایید. با ‏دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین ‏زمان مطالعه نمایید‎.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید