تفکر زیبا و خلاقانه چگونه حاصل میشود؟ چطور میتوانیم خلاق باشیم؟

فهرست مطالب

خلاقیت تمام آن چیزی است که برای جذب موقعیت‌ها در زندگی به آن نیاز داریم. زندگی ما سرشار از فرصت‌هایی است با اندکی چاشنی خلاقیت میتوانند همه چیز را دگرگون کنند. به علاوه انسان‌های خلاق گاهی علاوه بر فرصت‌ها ، تهدیدها را هم آراسته کرده و تبدیل به فضایی برای رشد میکنند. پس تفکر زیبا و خلاقانه را بیاموزید تا معجزه آن را در زندگیتان ببینید.

در این مقاله از ذهن میخواهیم بیاموزیم چگونه خلاقیت را میتوان به یک انفجار بزرگ در زندگی تبدیل کرد و برای رسیدن به این انفجار بزرگ به چه موادی نیاز است.

خلاقیت من کو

همه ما به خاطر داریم که در دوران کودکی مدام داستان‌های گوناگون را در ذهن خود مجسم میکردیم. خود را در میان خانه شکلاتی یا روی کوه بستنی میدیدیم. از کشیدن نقاشی‌‌های عجیب و غریب لذت میبردیم ؛ حتی اگر بزرگترها آنها را انبوهی از خطوط درهم برهم ببینند. با زندگی رویایی خود خوشحال  بودیم و خود را در میان هیچ حصاری نمیدیدیم.

خلاقیت بعضی‌هامان توسط بزرگترها تشویق میشد و رشد ذهنی و اشتیاق بیشتر برای ایده پردازی را برایمان ایجاد میکرد. اگر الآن هم به پای صحبت‌های یک کودک بنشینیم حتما از راه‌هایی که او برای حل شدن مشکلات دارد شگفت زده خواهیم شد حتی اگر غیر عادی و غیر عملی بیاید.

اما این تفکر زیبا و خلاقانه کجا رفت؟ چگونه میتوانیم آن را بازیابیم؟ اصلا چرا گمش کردیم؟

هر چه سنمان بالاتر میرود قوانین و چاچوب‌ها بیشتر میشود. یک سری دستور العمل که باید طبق آن‌ها زندگی کنیم ، دنیایمان را فرا میگیرد. از نوع غذا خوردنمان تا نحوه راه رفتن ، روش‌های درس خواندن و نقاشی‌هایمان همه و همه باید قابل درک باشند.

میان چارچوب‌ها گیر میکنیم و رفته رفته پیله‌ای اطراف تفکرات خود میتنیم. اگر کسی را ببینیم که بر خلاف عرف کاری انجام میدهد به نظرمان عجیب می‌آید و اصرار داریم که همه باید به یک شیوه زندگی کنیم.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

در مدارس معمولا کمتر به ما یاد داده میشود که چگونه ایده بدهیم ، ایده‌هایمان را بپروریم و یا حتی آن‌ها را عملی کنیم. ما می‌آموزیم که چه چیزهایی را یاد بگیریم که دیگران بتوانند از ما برای عملی کردن ایده‌هایشان استفاده کرده و ما را استخدام کنند.

در چنین ذهنی دیگر خلاقیت جایی برای خود نمیبیند چرا که ما احساس نیازی به او نداریم. پس بار و بندیلش را میبندد و ما را ترک میکند اما این متارکه قطعا به ضرر ما تمام خواهد شد.

کتاب صوتی یا متمایز شو یا بمیر

گر به دنبال راهکاری واقعی برای چند برابر کردن حقوقتان هستید! اگر از شغلتان راضی نیستید و می‌خواهید کار مناسبی پیدا کنید! اگر بیکار هستید و به دنبال شغل می‌گردید! اگر از اخراج از کار می‌ترسید! اگر می‌خواهید ترفیع سریع شغلی داشته باشید! به شما توصیه می‌کنم این کتاب را نه یک بار که چند بار مطالعه کنید.

اکنون بخوانید

 

چرا به خلاقیت نیاز داریم ؟

این که میگویم تفکر زیبا ، تفکر خلاقانه است به این دلیل است که دنیای ما بر روی خلاقیت بنا شده. اگر خلاقیت وجود نداشت احتمالا ما هنوز در غارها زندگی میکردیم و با نقاشی روی دیوارها منظورمان را میرساندیم. که البته آن هم خود نوعی استفاده از خلاقیت است.

در واقع نمیتوان گفت بدون خلاقیت بشر قرار بود نیازهایش را چگونه پاسخ دهد. چه برسد به این که هر روز پیشرفت جدیدی را شکل دهد و نمودار لگاریتمی رشدش را روز به روز تکمیل‌تر کند.

از کوچکترین مسائلی که در زندگی با آن دست و پنجه نرم میکنیم تا بزرگترین پیشرفت‌ها به خلاقیت نیاز دارند. پس لازم نیست بخواهید کار آفرین یا مخترع شوید که به خلاقیت نیاز داشته باشید ، اصل زندگی کردن نیازمند این تفکر زیبا است.

چگونه به خلاقیت دست یابیم؟

در این بخش از مقاله امروز میخواهیم بهترین راه‌های پرورش خلاقیت و ایده پردازی را به شما معرفی کنیم. اما بعد از خواندن این روش‌ها کمی فکر کنید و خلاقیتتان را به کار گیرید قطعا روش‌‌هایی که شما میابید میتوانند ارزنده‌تر باشند.

آگاه شوید

ذهن آرام به شما کمک میکند بتوانید ایده‌های خوب را بیابید و مسائل را از زوایای گوناگون بررسی کنید. بنابر این استفاده از روش‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن به پاک سازی ذهن کمک خواهد کرد تا بتوانید تفکر خلاقانه و زیبا داشته باشید.

ایده پردازی کنید

هر روز که ما از خواب بیدار میشویم تا شب که به خواب میرویم ممکن است ایده‌های گوناگونی برای مسائل مختلف به ذهنمان برسد. اما معمولا این ایده را رها کرده و به سادگی از آن میگذریم. گاهی برخی ایده‌ها به ذهنمان می‌آید که میتواند تاثیر شگرفی در زندگی کاری و آینده ما ایجاد کند اما به سادگی از کنار آن میگذریم.

نوشتن این ایده‌ها کمک میکند تا هر گاه فرصت بررسی آن‌ها را داشتیم بتوانیم ایده‌هایمان را بیابیم. گاهی ایده ساده‌ای از ذهن ما میگذرد که اگر به آن بپردازیم میتواند بسیار پیشرفته شود.

یکی دیگر از راه‌های تفکر زیبا و تقویت خلاقیت این است که سعی کنیم برای مسائل کوچک و بزرگی که با آنها رو به رو میشویم ایده‌های گوناگونی بدهیم. حتی اگر بسیار نا ممکن و به دور از واقعیت باشند.

تفکر زیبا و خلاقانهایده سازی گروهی

برای ایده پردازی و پرورش خلاقیت یکی دیگر از روش‌هایی که بسیار موثر است میز گرد خلاقیت است. همراه با جمعی از دوستان یا همکارانتان مشکلی را بیابید و سعی کنید برای حل آن ، روش‌های گوناگونی ارائه دهید. حتی اگر این روش‌ها غیر ممکن باشند. هر نفر میتواند ایده خود را روی یک تکه کاغذ بنویسد. سپس یکی یکی کاغذها را بخوانید و سایر افراد گروه سعی کنند آن را تکمیل‌تر کنند.

قطعا وجود تعداد بیشتری ذهن‌های فعال بیشتر میتواند موثر باشد تا این که تنها به ایده‌هایتان بپردازید. میتوانید این کار را به یک بازی خانوادگی برای پرورش تفکر زیبا و خلاقانه تبدیل کرده و یا در محیط‌های واقعی کسب و کارتان به کار گیرید.

ورزش به شما تفکر زیبا را هدیه میدهد.

ورزش کردن ذهن شما را در وضعیت آرامی قرار میدهد. پس حتما هر روز چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید. لازم نیست حتما به صورت حرفه‌ای ورزش کنید ،پیاده روی روزانه هم میتواند آرامش بسیاری را به شما هدیه دهد.

در این زمان حتما ایده‌های زیبایی به ذهن شما خطور خواهد کرد که حاصل استراحت ذهن شما است.

بازی‌های کودکانه کنید

بازی و نقاشی کشیدن همراه کودکان ، شما را به دنیای آن‌ها میبرد و این دنیا همان جایی است که خلاقیت در آن فرمانروایی میکند. سعی کنید زمانی که پا به پای کودکتان بازی میکنید یا نقاشی میکشید به چیز دیگری فکر نکنید و تماما در همان لحظه حضور داشته باشید.

ذهنتان را به کار ببندید و بازی‌های جالب تری را به کودکتان پیشنهاد دهید. گاهی قوانین بازی را تغییر دهید تا هم خودتان و هم کودکتان بداند که نیاز نیست در چارچوب خاصی حرکت کند.

کاردستی درست کردن و اوریگامی هم میتواند روش دوست داشتنی دیگری برای پرورش خلاقیت باشد. ممکن است ابتدا این کار کمی برای شما سخت باشد و مدام برای یافتن طرح‌های گوناگون در اینترنت سرچ کنید. اما بعد از مدتی ایده‌هایی به خرج خواهید دادکه خودتان را هم متعجب خواهد کرد.

پرورش تفکر زیبا و خلاقانه بازی‌های فکری و شطرنج

یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای به کارگیری تفکر زیبا و خلاقانه انجام دهید بازی‌های فکری است. این روزها انواع و اقسام این بازی‌ها طراحی شده اند که ذهن ما را به کار میبندند و به عنوان یک ورزش ذهنی سودمند استفاده میشوند.

پس به جای گدراندن اوقات فراغت خود در فضای مجازی و از بین بردن آن ، بازی‌های فکری انجام دهید که هم شما را سرگرم میکنند و هم ذهنتان را ورزیده میسازند.

اگر شطرنج بلدید شما یک قدم جلو هستید اما اگر هم بلد نیستید سعی کنید کمی یاد بگیرید تا بتوانید به مرور ذهنتان را با استفاده از آن بپرورانید.

بازیکنان شطرنج افراد خلاقی هستند که ایده‌ها و روش‌ها در لحظه به ذهنشان میرسد و معمولا برای هر مشکلی که در صفحه شطرنج به وجود می‌آید راه‌حلی را جویا میشوند.

در واقع این خاصیت شطرنج است که شما را به تفکر وا میدارد ، پس یا فکر میکنید و ایده جدیدی میدهید و یا مات میشوید ؛ به همین سادگی.

کتابخانه صوتی ذهنکتاب بخوانید

پناه بردن به یار مهربان همیشه یک روش بسیار موثر است. مطالعه کتاب‌هایی که به تقویت قوه خلاقیت شما کمک میکنند ، کتاب‌های کار آفرینی ، کتاب‌های فانتزی و تخیلی ، علاوه بر این که شما را سرگرم میکنند ، اطلاعات فوق العاده زیادی در اختیار شما قرار میدهند که برای ایده پردازی راجع به مسائل گوناگون میتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

علاوه بر آن ذهن شما را فعال میکند و آن را وا میدارد تا در دنیای خلاقیت سهم خود را بیابد. تفکر زیبا هدیه‌ای است که کتاب خواندن به شما ارزانی میدارد تا زندگیتان را دگرگون کنید.

تفکر انتزاعی داشته باشید

تفکر انتزاعی در مقابل تفکر عینی قرار دارد. افرادی که تفکر عینی دارند ، کاملا مطابق دستورالعمل‌ها رفتار میکنند. آن‌ها در دستور پخت غذایی که از آن استفاده میکنند حتی ذره ای تغییر ایجاد نمیکنند و مدام به دنبال قوانینی هستند که از آن‌ها پیروی کنند.

اما تفکر انتزاعی به شما یاد میدهد هیچ چیز مطلق نیست و همیشه جایی برای خلاقیت وجود دارد. افراد دارای این تفکر وقتی دستورالعملی به آن‌ها ارائه میشود مدام با خود فکر میکنند چه کاری انجام دهند که روند کار بهتر باشد.

برای کسب اطلاعات جزئی‌تر در این رابطه میتوانید مقاله‌ای را که در راستای تفکر عینی و انتزاعی نوشته شده است ، بخوانید.

تفکر عینی و انتزاعی به چه معنا هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تمام آنچه درباره تفکر انتزاعی و تفاوت آن با تفکر عینی لازم است بدانید در این جا مطالعه کنید.

اکنون بخوانید

 

خواب کافی داشته باشید

پیش نیاز تفکر زیبا و بروز خلاقیت آرامش ذهنی است . خوابیدن هم یکی دیگر از راه‌هایی است که از طریق آن میتوانید ذهنتان را آرام کنید. افرادی که در طول روز خواب کافی ندارند ، ممکن است بعد از مدتی دیگر به این روش عادت کرده و از لحاظ جسمانی مشکلی پیدا نکنند ؛

اما ذهنشان خسته میشود و نمیتواند عملکرد کاملی داشته باشد . به همین علت هم به دستورهای از پیش آزموده شده پناه می آورد تا نیازی به اندکی تفکر نداشته باشد.

و در پایان ، برای داشتن تفکر زیبا و خلاقانه تلاش کنید

روش‌ها و پیش نیازهایی که در این بحث با آن‌ها آشنا شدیم ، بدون تمرین و تکرار نمیتوانند موثر واقع شوند. پس اگر تفکر زیبا را میخواهید عزمتان را جزم کرده و از همین امروز شروع کنید تا بتوانید با ایده‌هایتان همه را شگفت زده کنید. حال شما چه روشی را برای تقویت خلاقیت ارائه میدهید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید