فهرست مطالب

چطور بازاریابی محتوا را موفق و حرفه‌ای اجرا کنیم؟


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های مارکتینگ محسوب می‌شود که نقش مهمی در برندسازی، افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتر دارد. اگر دوست دارید کمی بیشتر با این مفهوم و روش‌های اجرای آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

بازاریابی محتوا چیست؟


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یا (Content Marketing) یکی از تکنیک‌های بازاریابی است که براساس تولید و انتشار محتوای باارزش، مرتبط و باثبات تعریف می‌شود. این محتوا باید بتواند توجه مخاطب را جلب کند و او را به سمت خدمات معرفی شده در محتوا سوق بدهد.

واقعیت این است که امروزه بازاریابی به شکل سنتی، که باعث قطع ارتباط مخاطب با محتوا می‌شود، چندان کارآمد نیست.

درواقع در روش‌ای جدید بازاریابی، محتوا باید به‌صورتی به مخاطب برسد که احساس نکند درحال تماشا یا خواندن تبلیغات است. به همین دلیل بازاریابی محتوا پدید آمده است.

براین اساس کانتنت مارکتینگ به فرآیند برنامه‌ریزی، ایجاد، توزیع، به‌اشتراک‌گذاری و انتشار مطالب برای دستیابی به مخاطب هدف گفته می‌شود.

خلق ارزش، کلمه کلیدی در بازاریابی براساس است. اگر عبارت محتوای ارزشمند را از تعریف بازاریابی محتوایی حذف کنیم، تفاوتی با سایر انواع تبلیغات نخواهد داشت.

اگر محتوایی که تولید می‌کنید، چیزی به مخاطب اضافه می‌کند و نکته‌ای را به او آموزش می‌دهد، توانسته‌اید از طریق محتوا بازاریابی انجام دهید.

تاریخچه بازاریابی محتوا

اگر بازاریابی محتوایی را نوعی روایت و قصه‌گویی درباره برند و محصولات آن بدانیم، باید برای بررسی تاریخچه این نوع از بازاریابی به یکی دو قرن قبل‌تر برگردیم.

در ادامه به‌صورت خطی و مختصر از تاریخچه بازاریابی محتوا با شما صحبت خواهم کرد:

سال ۱۷۳۲

شاید نقطه شروع بازاریابی محتوایی همین سال باشد. در این سال بنجامین فرانکلین، کتابچه سالانه‌ای را منتشر کرد که Poor Richard’s Almanack نام داشت. هدف از انتشار این کتابچه، ترویج و پروموت کسب‌وکار او بوده است.

سال ۱۸۰۱

فروشگاه کتابی با نام Galignani از استراتژی محتوای خلاقانه‌ای برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کند. این کتابفروشی با افتتاح سالن مطالعه و چاپ روزنامه‌ای درباره نویسندگان و کتاب‌های تاثیرگذار به کسب‌وکار خود رونق بخشید.

سال ۱۸۶۱

ساموئل واگنر موسس نشریه American Bee journal این نشریه را برای توسعه دانش عمومی درباره زنبورداری منتشر کرد. مشخص است که این کار تا چه اندازه در کسب‌وکار او رونق ایجاد کرد. این نشریه هنوز هم چاپ می‌شود.

سال ۱۸۸۸

دو موسس کارخانه تولیدی بانداژ پزشکی نشریه‌ای منتشر کردند که در آن از نیازهای پزشکان در حوزه درمان صحبت می‌کردند. این نشریه که Modern Methods of Antiseptic نام داشت، مقالات جالبی را در حوزه پزشکی منتشر می‌کرد.

سال ۱۸۹۵

برندها به‌صورت گسترده‌ای به انتشار نشریات در حوزه کار برندشان روی آوردند.

سال ۱۹۰۰

Michelin guide، نشریه‌ای که توسط شرکت تایرسازی فرانسوی منتشر می‌شد، اقدام به برگزاری تورهای رایگان کرد تا فرهنگ سفر را میان مخاطبان رواج دهد. همزمان بسیاری از نشریات و مطبوعات مرتبط با قطعات خودرو، درباره شناسایی ارزش‌های سفر و گردشگری به مخاطبان، اقدام به تولید محتوا کردند.

سال ۱۹۳۰

شرکت P&G شروع به ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با مشارکت گسترده برندها کرد. این برنامه‌های بعدتر به ژانر soap opera مشهور شدند.

سال ۱۹۸۷

شرکت لگو برای اشاعه فرهنگ حول محور محصولات خود نشریه‌ای را تاسیس کرد که به نشریه لگو کلاب معروف شد.

سال ۲۰۰۴

بازاریابی محتوا در ۲۰۰۴ وارد عصر جدیدی شد. این دوره همزمان با اشاعه و گسترش روزافزون بلاگ‌ها، ایبوک‌ها، مقاله‌ها و گزارشات اینترنتی همراه باود. در همین سال دیکشنری مریام وبستر رسما واژه بلاگ را در فرهنگنامه خود تعریف کرد.

سال ۲۰۰۶

شرکت بلندتک (Blendtech) برای اولین بار سری ویدئوهای تبلیغاتی خود را در یوتیوب آپلود کرد. این اولین باری بود که محتوای ویدئویی به منظور بازاریابی در پلتفرم به‌اشتراک گذاری ویدئو بارگذاری می‌شد.

سال ۲۰۱۰

اولین شرکت بازاریابی محتوا به نام CME رسما وارد فضای مارکتینگ شد.

سال ۲۰۱۵

این سال درواقع دوره اوج‌گیری کیفیت محتوای تبلیغاتی و بازاریابی است. از این سال‌ها داده‌های شرکت‌ها در فضای دیجیتال به دقت مرد بررسی و آنالیز قرار گرفت و محتوای خوب و بد از هم جدا شدند.

سال ۲۰۱۶

۸۸درصد برندها از سال ۲۰۱۶ رسما استراتژی بازاریابی خود را تولید محتوا تعریف کردند و این نوع بازاریابی به اصلی‌ترین ابزار تبلیغات تبدیل شد.

 

استارتاپ چیست؟

اگر دوست دارید استارتاپ راه‌اندازی کنید مطالعه این مقاله را از دست ندهید

اکنون بخوانید

فصل ۲

انواع بازاریابی محتوا


انواع بازاریابی محتوا

انواع زیادی از بازاریابی از طریق محتوا وجود دارد. درواقع دست شما برای کاربرد هرکدام از این انواع درجهت تبلیغات باز است. موارد زیر از رایج‌ترین انواع محتوای تولید شده برای بازاریابی هستند:

یک: شبکه‌های اجتماعی

استراتژی سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی استراتژی منطقی و هوشمندانه‌ای است. شبکه‌های اجتماعی معروف دنیا حدود سه میلیارد و ششصد میلیون کاربر فعال دارند.

این حجم کاربر به مشاغل فرصتی بی‌نظیر می‌بخشد تا بتوانند با حجم گسترده‌ای از مخاطب ارتباط برقرار کنند.

فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکداین، توییتر و یوتیوب از معروف‌ترین شبکه‌هایی هستند که کسب‌وکارها برای بازاریابی برندشان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دو: اینفوگرافی

محتوای اینفوگرافیک برای کاربران بسیار محبوب است. چون این دسته از محتوا می‌توانند به‌سادگی همه اطلاعات و داده‌هایی که توضیحشان به چند هزار کلمه محتوا نیاز دارد را در قالب تصویر به مخاطب نشان دهد.

اینفوگرافی‌ها با ترکیبی از عبارات ساده و کوتاه و تصاویر واضح راهی عالی برای ارتباط با مخاطب و انتقال موثر محتوا هستند.

اگر دوست دارید موضوع آموزشی پیچیده‌ای را به مخاطب انتقال دهید، مطلوب‌ترین گزینه اینفوگرافی است.

سه: محتوای بلاگ

بلاگ‌ها یکی دیگر از انواع قدرتمند محتوای ورودی هستند که دست شما را از نظر خلاقیت در هدف و موضوع باز خواهند گذاشت.

اگر سایت کسب‌وکار شما بلاگ داشته باشد می‌توانید تبلیغات داخلی مطالب دیگر وبلاگتان را هم اجرایی کنید و ترافیک سایتتان را افزایش دهید.

لینک داخلی، امکان ارجاع مخاطب به شبکه‌های اجتماعی وبسایتتان و تبلیغ سایر کسب‌وکارها از مهم‌ترین امکاناتی هستند که وبلاگ دراختیارتان قرار خواهد داد.

چهار: پادکست

یکی دیگر از انواع محبوب محتوا برای بازاریابی، پادکست‌ها هستند. این نوع از محتوا روزبه‌روز میان کاربران محبوب‌تر می‌شود و گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

پادکست‌ها هم می‌توانند دست شما را در خلاقیت باز بگذارند. چون به شما این امکان را می‌دهند که درباره موضوع موردنظرتان با مخاطب صحبت کنید.

استفاده از المان‌های صوتی که برای مخاطب جذابیت دارد هم می‌تواند باعث جذب مخاطب به پادکست شود. موسیقی، صدای رسا و جذاب و مکث‌های به‌جا از جمله مسائلی هستند که باعث افزایش محبوبیت پادکست‌ها شده‌اند.

 

پادکست چیست و برای تولید آن باید چه قدم‌هایی را طی کرد؟

برای آشنایی بیشتر با پادکست و نحوه تولید آن، این مقاله را مطالعه کنید

اکنون بخوانید

 

پنج: ویدئو

بیش از پنجاه درصد کاربران علاقه دارند که ویدئوهایی از برند محبوبشان تماشا کنند. ویدئو یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوا است که می‌تواند باعث افزایش تبادل میان برند و کاربران شود.

علاوه‌براین با استفاده از ویدئو می‌توانید با افزایش مخاطب، نرخ تبدیل سرمایه و برگشت جریان آن به کسب‌وکارتان را بهبود دهید.

شما می‌توانید محتوای ویدئویی‌تان را در پلتفرم‌های اجتماعی یا وبلاگتان به اشتراک بگذارید. حتی قادر خواهید بود که محتوای ویدئویی را در صفحه شریک تجاری‌تان منتشر کنید تا مخاطب بیشتری جذب کنید.

فصل ۳

کاربرد بازاریابی محتوا


اهمیت بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا اهمیت زیادی دارد چون:

ارائه ارزش به مخاطب و کسب مشتری وفادار

می‌توانید از طریق آن درمورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، راهنمایی‌ها و چشم‌اندازتان را آموزش دهید.

محتوا به سادگی به مخاطب نشان خواهید داد که چطور محصولات و خدماتتان می‌تواند چالش‌های آن‌ها را حل کند و این ارزش باعث ایجاد روابطی میان مشتریان و کسب‌وکارتان می‌شود که درنهایت به تبدیل مخاطب به مشتری وفادار منجر خواهد شد.

ایجاد فرهنگ مشترک میان مصرف‌کنندگان

محتوا منجر به ایجاد احساس دسته‌جمعی و مشترک میان مخاطب و برند شما خواهد شد.

محتوای با کیفیت و عالی می‌تواند باعث ایجاد حس مثبت در مخاطب هدف شده و آن‌ها را حفظ کند. همزمان باعث افزایش میزان مخاطبان شما هم بشود.

افزایش نرخ مشارکت در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بازاریابی محتوا است.

ایجاد ارتباط میان شما و مشتریان

بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند که تا با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کنید. می‌توانید از این طریق به سوالاتشان جواب بدهید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. همه این مسائل درنهایت به بهبود اوضاع برندتان منجر خواهد شد.

افزایش لید و جذب مشتری

محتوای بازاریابی مناسب می‌تواند علاوه بر افزایش نرخ مشارکت، مخاطب و مشتری را به سمت خرید محصولات و خدمات شما سوق دهد.

بهبود سئوی سایت

بازاریابی محتوا باعث بهبود سئوی وبسایت شما می‌شود و می‌تواند در افزایش رتبه سایتتان موثر باشد. هرچه رتبه بهتری داشته باشید، شانس کسب ترافیک ارگانیک و افزایش فروش هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

سئوی سایت چیست؟

برای آشنایی با سئوی سایت کلیک کنید

اکنون بخوانید

 

افزاش اعتبار وبسایت فروش

با بازاریابی محتوای مناسب، اتوریته سایتتان ارتقا پیدا می‌کند و به اعتبارتان کمک خواهد کرد. دراین صورت مشتریان به شما و خدماتتان اعتماد خواهند کرد و راحت‌تر از شما خرید می‌کنند.

هزینه کم نسبت به تبلیغات

میزان هزینه‌ای که برای تولید محتوا می‌پردازید بسیار کم‌تر از تبلیغات است و درعوض بازدهی و اثرگذاری بسیار بهتری نسبت به تبلیغات دارد.

معرفی کسب‌وکارتان به مشتری

بازاریابی محتوایی به شما کمک خواهد کرد تا تخصص و دانشتان را در موضوع کسب‌وکارتان به نمایش بگذارید. با این کار فرصت بی‌نهایتی را در اختیار دارید تا به مشتریان بالقوه خود اطمینان بدهید که کارتان را خوب بلدید.

پیشرفت

کافی است کمی خلاقیت داشته باشید تا در بازار محتوای تبلیغاتی و تجاری، از رقبا متمایز شوید. ارزش محتوای شما به شما کمک خواهد کرد تا به مشتریان بفهمانید چقدر از رقبایتان برتر هستید و با آن‌ها فاصله دارید.

پشتیبانی مناسب از استراتژی فروش

محتوا می‌تواند پشتیبانی کننده تقریبا تمام استراتژی‌های بازاریابی شما باشد و به افزایش قدرت آن‌ها کمک کند.

فصل ۴

هدف بازاریابی محتوا چیست؟


هدف بازاریابی محتوا

به‌صورت کلی چهار هدف اصلی در بازاریابی محتوا مورد توجه دیجیتال مارکترها قرار می‌گیرد.

یک: سرگرمی

جلب توجه مخاطب و ارائه محتوای سرگرم‌کننده می‌تواند باعث شکل‌گیری واکنش‌های احساسی در افراد شود. این واکنش‌های احساسی یکی از مهم‌ترین ترغیب کننده‌ها برای مخاطب است تا به سمت خدمات و محصولات شما متمایل شود.

بسیاری از محتوای تولیدشده در فضای دیجیتال آنقدر تاثیرگذار می‌شوند که می‌توانند به‌صورت گسترده پخش و دیده شوند. هرچقدر بیشتر دیده شوید، امکان فروش و جذب مشتری‌تان بالاتر خواهد رفت.

دو: الهام بخشیدن

محتوای الهام بخش در سطوح احساسی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر مخاطب بگذارد. هدف تولید محتوای تبلیغاتی این است که مخاطب شما را به سمت تصمیم خرید سوق دهد.

وقتی محتوایی که تولید می‌کنید الهام‌بخش باشد، می‌تواند به‌صورت عمیقی بر مخاطب شما اثر بگذارد و سریع‌تر از هر عاملی او را به خرید خدمات شما ترغیب کند.

سه: آموزش

محتوای آموزشی، احساسی نیست و بیشتر جنبه منطقی دارد. هدف از تولید این نوع محتوا کمک به مخاطبان در حل چالش‌ها است. چالش‌هایی که مخاطب به‌صورت گسترده با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وقتی مخاطب متوجه شود که محصولات و خدمات شما می‌تواند مشکلش را برطرف کند، طبعا جذب خدماتتان خواهد شد و به مشتری شما تبدیل می‌شود.

چهار: متقاعد کردن

هدف از تولید محتوای متقاعد کننده این است که حداکثر فشار لازم را به مخاطب وارد کنید تا مجاب شود که از محصولات و خدمات شما خرید کند.

این نوع محتوا برخلاف محتوای الهام‌بخش، با استفاده از آمار، اعداد و حقایق مخاطب را قانع می‌کنند که محصولات و خدمات شما، برترین و بهترین نوع خدمات در این رده است.

به همین دلیل به خرید از شما روی خواهند آورد و نسبت به کار شما اطمینان حاصل خواهند کرد.

 

تولید محتوا چیست؟

چطور محتوا تولید کنیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۵

علل رشد بازاریابی محتوا در سال‌های اخیر چیست؟


علل رشد بازاریابی محتوا

اما چرا بازاریابی محتوا در سال‌های اخیر رشد کرده است و به استراتژی پرطرفدار برندها برای بازاریابی تبدیل شده است؟

۱.موتورهای جستجو این واقعیت را به برندها اثبات کرده‌اند

لابد از خودتان می‌پرسید کدام واقعیت؟ منظور من واقعیت قدرت بازاریابی محتوایی در فروش محصولات و خدمات برندها است.

دوران آغازین بازاریابی محتوای دیجیتال، با کشف و شهود برندها همراه بود. برندها حدس می‌زدند تبلیغات مانند سال‌های قبل اثرگذاری خود را از دست داده است و باید شکل دیگری از بازاریابی را امتحان کنند.

رفته‌رفته، موتورهای جستجو دریافته‌اند که محتوای تولید شده در زمینه بازاریابی تا چه اندازه تاثیر بهتری نسبت به فرم‌های سنتی تبلیغات دارد.

برندها درک کرده‌اند که به استراتژی محتوا، پیگیری و اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری محتوای تولید شده و رصد نرخ مشارکت نیاز دارند.

درواقع امروز بزرگترین چالش برای بازاریابان محتوا تغییر در الگوریتم موتورهای جستجو و الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی است.

درواقع این تغییر، جهشی بزرگ است. دیگر مسئله اصلی این نیست که چه چیزی تولید می‌شود. بلکه مسئله نیاز مخاطب و اشتیاق او به نوع محتوای تولید شده است. درواقع محوریت سلیقه و انتخاب مخاطب است.

حالا این روزها همه بازاریابان دیجیتال به دنبال این هستند که:

  • محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنند. محتوایی که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند.
  • میزان بازگشت سرمایه (ROI) را ردیابی و اندازه‌گیری کنند.
  • از فناوری‌های موجود برای ساده‌سازی و بهبود فرآیندهای بازاریابی محتوا استفاده کند.

۲. مشاغل ارزش محتوا را می‌فهمند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند

رشد از طریق بازاریابی محتوای دیجیتال سفری آهسته و سیر صعودی آن کند است. به‌طور متوسط ماه‌ها طول می‌کشد تا کسب‌وکاری بتواند از این طریق مخاطب را جذب، به رتبه‌های بالای گوگل صعود و قدرت ایجاد کند.

در عوض، اعداد و آنالیزها نشان می‌دهند که محتوا چه میزان در پیشرفت فروش مشاغل ارزشمند و تاثیرگذار است.

به همین دلیل، امروزه همه مشاغل متوجه شده‌اند پیشرفتی که از طریق بازاریابی محتوا حاصل شود، تا چه اندازه قدرتمند و ماندگار است.

۳.بازاریابی محتوای دیجیتال با ترجیحات و نیازهای مشتریان مدرن مطابقت دارد

این واقعیت غیرقابل انکار است: اولویت‌ها و الگوی همه مصرف‌کنندگان و مخاطبان در دنیای مدرن تغییر کرده است. آ‌ن‌ها تقریبا برای هرکاری از اینترنت استفاده می‌کنند.

از باخبر شدن از اخبار و اطلاعات، سرگرمی، ارتباط با دیگران، آموزش تا خریدهای کاربران، امروزه از طریق اینترنت انجام می‌شود.

از طرفی تصمیم مصرف‌کنندگان هم تحت تاثیر اینترنت قرار دارد. درواقع شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها، تاثیر عمیقی بر انتخاب مصرف‌کنندگان می‌گذارند.

این نکته را در کنار این واقعیت بگذارید که هر خرید و هرفعالیت با جستجو شروع می‌شود. به همین دلیل است که تاکید بسیاری از برندها بر تولید محتوا است.

مصرف‌کنندگان باهوش‌تر از هر زمان دیگری هستند و فرآیندی که برای خرید طی می‌کنند از همیشه پیچیده‌تر است. به همین دلیل آن‌ها به رویکردهای فروش و تبلیغات غیرمستقیم پاسخ بهتری می‌دهند.

محتوا به سوالات مصرف‌کنندگان جواب می‌دهد و با مخاطب ارتباط حسی بهتری برقرار می‌کند. این مسئله می‌تواند اعتماد و وفاداری ایجاد کند و رابطه مشتری و برند را بهبود ببخشد.

محتوا محبوب است چون به مشتریان آنچه می‌خواهند را می‌بخشد.

فصل ۶

تفاوت بازاریابی محتوا با بازاریابی دیجیتال، تبلیغات و استراتژی محتوا


تفاوت بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال

احتمالا تابحال واژه بازاریابی دیجیتال را شنیده‌اید. این مفهوم هم یکی دیگر از مفاهیم متداول در ادبیات بازاریابی است و گاهی با بازاریابی محتوا اشتباه گرفته می‌شود.

اما باید بدانید که این دو مفهوم تفاوت زیادی باهم دارند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا

محتوا می‌تواند هرچیزی باشد. از پست بلاگ تا ساخت عکس، فیلم، لیست پخش، پادکست و… دراقع کاری که بازاریابی محتوای دیجیتال انجام می‌دهد، تولید محتوا و تحریک زمینه‌های علاقه مخاطب است.

وقتی از این استراتژی استفاده می‌کنید، درواقع سعی کرده‌اید تا با استفاده از یکی از زمینه‌های علاقه مخاطب، او را به سمت برندتان بکشانید.

با استفاده از محتوا می‌توانید برندتان را به مخاطب بشناسانید و آگاهی ایجاد کنید. این کار در جذب مشتری و حفظ آن اهمیت زیادی دارد.

وقتی محتوایی بی‌نقص تولید می‌کنید، رابطه‌ای برپایه اعتماد با مشتری خود ایجاد می‌کنید. دراینصورت، مشتری از شما به‌عنوان متخصص مورد اطمینان یاد می‌کند و سوالات خود ر از شما خواهد پرسید.

 

برندسازی

برند، برندسازی و جزئیات آن

اکنون بخوانید

 

بازاریابی دیجیتال

از اینجا به بعد، نوبت بازاریابی دیجیتال است که وارد عرصه شود. بازاریابی دیجیتال با تاکتیک‌هایی مانند SEO و PPC یا اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مخاطب جذب شده را به مشتری تبدیل می‌کند.

درواقع نقش بازاریابی دیجیتال کشاندن مشتری به بخش‌هایی فراتر و بالاتر از مشاهده نتیجه جستجو است. جذابیت صفحه، بهبود سئو، یوزرفرندلی کردن بلاگ و سازگار شدن آن با نسخه مرورگر موبایل از کارهایی است که در حوزه تخصص بازاریابی دیجیتال است.

حالا یک بار دیگر جواب سوال را با هم مرور می‌کنیم:

بازاریابی محتوا عمدتا بر تعامل با مشتری متمرکز است، درحالی‌که بازاریابی دیجیتال بر روش‌های افزایش فروش تمرکز دارد.

تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

عمده تفاوت تبلیغات با بازاریابی محتوای دیجیتال در رسانه و نوع انتقال پیام است. شما نمی‌توانید بازاریابی محتوا را با تیزرهای کوتاه تلویزیونی که سریال یا سایر برنامه‌ها را قطع می‌کنند انجام دهید.

شاید تبلیغات در چند دقیقه انجام شود و رسانه‌های جمعی بستر آن باشد، اما قدرت تاثیرگذاری آن قابل مقایسه با بازاریابی محتوای دیجیتال نیست.

تبلیغات قالب‌های بسیار گسترده‌ای دارد. تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بنرها، تبلیغات محیطی، مارک‌های تجاری و.. همگی درحوزه تبلیغات جا می‌گیرند.

اما بازاریابی محتوا دیجیتال کمی محدودتر از تبلیغات است. درعوض طولانی‌تر است و به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارد.

از طرفی، در بازاریابی محتوای دیجیتال، ارتباط بین مخاطب و تبلیغ دهنده بسیار عمیق‌تر و اثرگذارتر است. اصلا یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوایی اثرگذاری بر مخاطب از طریق ساخت اعتماد است.

تفاوت بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا

استراتژی محتوا بر چشم‌انداز آنچه قرار است تولید شود متمرکز است. درواقع اطلاعات مربوط به چگونگی و دلیل ایجاد، مدیریت و بایگانی محتوا به حوزه استراتژی محتوا مربوط می‌شود.

البته می‌توان گفت بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا در نقاطی همپوشانی دارد. بااین تفاوت که تمرکز بازاریابی محتوا بر اجرای تاکتیک‌ها تمرکز دارد.

از روند انتشار پست‌های بلاگ و ایجاد ارتباط مرتبط بین محصولات و خدمات شرکت با بازار، همگی در حوزه تخصص استراتژیست‌های محتوا قرار می‌گیرند.

مثلا ممکن استراتژیست محتوا متوجه شود که بین شرکت و مشتریان اعتماد وجود ندارد. آن‌ها روش‌هایی برای جلب اعتماد مشتری پیشنهاد می‌کنند تا بتوانند اوضاع را بهبود ببخشند.

فصل ۷

آموزش بازاریابی محتوا


آموزش بازاریابی محتوا

در ادامه با هم قدم‌هایی که باید برای اجرای بازاریابی محتوایی بردارید را قدم به قدم مرور خواهیم کرد:

۱.  مخاطبان خود را به‌درستی درک کنید

هر محتوایی که برند شما تولید می‌کند، باید با درنظر گرفتن شخصیت مشتری و مخاطب ایجاد شود. مصرف‌کنندگان به احتمال زیاد از برندی که می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند خرید می‌کنند.

همین گزاره باعث می‌شود که اولین قدم برای اجرای بازاریابی محتوا شناخت درست مخاطب باشد.

درک مخاطب فاکتورهای زیاد و اساسی دارد. سن، جنس، تحصیلات و درآمد و یا حتی منطقه سکونت و طبقه اجتماعی از فاکتورهای اساسی برای تعیین پرسونای مخاطب هستند.

البته مسئله کمی فراتر از این فاکتورها است. شما باید به درستی درک کنید که مخاطبتان چه می‌خواهد؟ با چه مشکلاتی روبه‌رو است و محصولات و خدمات شما چطور می‌توانند این مشکل را حل کنند؟

برای درک درست شخصیت مخاطب، راه‌های زیادی پیش روی شما است. تحقیق در نظرات کاربران در وبسایت‌های فروش، آنالیز نتایج جستجو و حتی ایجاد پرسشنامه از راه‌هایی هستند که به شما درکی نسبی از مخاطب خواهند داد.

تحقیقات می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید شخصیت و پرسونای خریدار چطور است و چطور باید با آن‌ها برخورد کنید که تاثیر مناسب و مثبتی از خودتان بر مخاطب بگذارید.

۲. تحقیق درباره کیوردها

بعد از شناخت و درک مخاطب هدف، باید خودتان را به‌جای او قرار دهید. به این فکر کنید که وقتی به محصولات یا خدماتی نیاز دارند، چطور جستجو می‌کنند؟

باید لیستی از کلمات کلیدی اساسی پیرامون خدمات برندتان بسازید. این لیست باید تنوع زیادی داشته باشد و از هرطیف کلمه و هم‌خانواده‌هایش استفاده کند.

مثلا فرض کنید مخاطب به‌دنبال کلمه کلیدی حول محور استراتژی محتوا است. شما باید درنظر بگیرید که ممکن است مخاطب هم استراتژی محتوا را سرچ می‌کند و هم ممکن است استراتژی محتوایی را جستجو کند.

از طرف دیگر، ممکن است آموزش ساخت استراتژی محتوا و استراتژی محتوای دیجیتال را هم جستجو کند. لیست شما باید همه این کلمات را دربر بگیرد.

حالا نوبت به تولید محتوا حول محور کلمات کلیدی است که لیست کردید. با این کار مخاطب بلافاصله پس از جستجوی کلمه کلیدی به محتوای تولید شده توسط شما می‌رسد.

با این کار می‌توانید ترافیک ارگانیک سایتتان را افزایش دهید. تناسب کلمه کلیدی با محتوا به مخاطب این امکان را می‌دهد که به سرعت بفهمد آیا محتوای موردنیازشان را پیدا کرده‌اند یا نه.

۳. محتوای موثر را شناسایی کنید

در مرحله بعد باید از خودتان بپرسید که مخاطبان به چه نوع محتوایی جواب بهتری خواهند داد. آن‌ها درست دنبال چه چیزی هستند؟ اگر مخاطبان شما بیشتر به خواندن پست وبلاگ تمایل داشته باشند، به دیدن ویدئو علاقه نشان می‌دهند؟

شناسایی محتوای موثر با شناسایی و لیست کردن مخاطبان شما شروع می‌شود. البته یادتان باشد که حین شناسایی درست محتوای موثر، بارها باید آزمون و خطا انجام دهید.

۴. درمورد محل انتشار تصمیم درست بگیرید

دلیل دیگر درک مخاطب، فهم درست محل انتشار محتوا است. شما باید بفهمید آیا مخاطبتان بیشتر وقت خود را برای جستجوی ویدئو در یوتیوب می‌گذراند یا اینستاگرام را ترجیح می‌دهد؟

این مسئله برای صفحات وبسایتی که نیاز به صفحات اضافی دارند بسیار مفید و موثر است. همچنین این کار به استراتژی سئوی سایت شما هم کمک خواهد کرد.

با درک درست این مسئله قادر خواهید بود صفحات شبکه‌های اجتماعی را بهتر مدیریت کنید و نرخ مشارکتتان را افزایش دهید.

این قدم برای طراحی استراتژی بازاریابی اینفلوئونسر هم بسیار اهمیت دارد و مفید است. درنهایت همه این فعالیت‌ها منجر به افزایش آگاهی از برندتان خواهد شد.

۵. شخصیت برندتان را شکل دهید

موفق‌ترین برندها شخصیتی ایجاد می‌کنند که مخاطبان آن می‌توانند با مشاهده محتوا به سادگی حدس بزنند که مربوط به کدام برند است.

درواقع همه محتوای تولید شده شما باید امضای برندتان را درخود داشته باشد. رد برند شما باید آنقدر قابل شناسایی باشد که مخاطب بلافاصله پس از مواجهه با آن متوجه شود که محتوا مربوط به برند شما است.

اگر شخصیت مخاطب را به درستی شناسایی کرده باشید، خواهید توانست امضای برند و شخصیت محتوایتان را هم بهتر تنظیم کنید.

آیا مخاطب شما از آن دسته مخاطبی است که لحن ساده و صمیمی را می‌پسندد یا به بیشتر به الفاظ سنگین و رسمی علاقه دارد؟

شخصیت محتوایتان را با توجه به علاقه شخصیت مخاطب تنظیم کنید. می‌بینید؟ همه فرآیندهایی که باید برای بازایابی محتوا طی کنید حول محور مخاطب و علایق او می‌گردد.

۶. ثابت قدم باشید

نکته کلیدی در فهم تاثیر محتوای شما، ثابت ماندن است. شما باید به‌صورت منظم و با ضرباهنگ ثابتی محتوا منتشر کنید تا خوانندگان را درگیر خودتان کنید.

اگر ماهی یک پست منتظر کنید یا صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان فعالیت مناسبی نداشته باشند، نباید از کند بودن روند رشدتان تعجب کنید.

صرفا درصورتی رشد خواهید کرد که با ریتم درست و مناسبی مطالبتان را منتشر کنید و مخاطب روی مطالبتان حساب کند. البته یادتان باشد که انتشار بیش از اندازه محتوا هم به اندازه انتشار کند محتوا تاثیر منفی خواهد داشت.

 

تقویم محتوایی چیست؟

آموزش ساخت تقویم محتوا برای مدیریت بهتر محتوا

اکنون بخوانید

 

۷. نتیجه را آنالیز و تحلیل کنید

فرقی نمی‌کند فاصله تحلیل محتوایتان چگونه است؛ اما یادتان باشد که هیچ وقت محتوایتان را بدون پیگیری نتایج رها نکنید.

شما باید به‌صورت منظم، روزانه، هفتگی یا ماهانه، محتوایی که تولید کرده‌اید را پیگیری کنید و با نظارت بر میزان مشاهده محتوا و نرخ کلیک، بررسی کامنت‌ها و پاسخ به مشتریان یا حتی ردیابی آمار تجارت الکترونیک بر وضع محتوایتان نظارت کنید.

ردیابی و تحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کند تا نتایج تلاش‌های بازاریابی محتوایتان را بهتر درک کنید و بدانید که چه عواملی تاثیر بهتری خواهد گذاشت.

یادتان باشد که بدون بررسی نتایج از نقاط ضعف و قوت بی‌خبر خواهید ماند و طبعا نمی‌دانید مسیرتان به چه صورت است تا آن را اصلاح کنید یا ادامه بدهید.

۸. بازنگری و تجدیدنظر

ردیابی و تحلیل نتایج مهم‌ترین مسئله برای استفاده از نتایج انتشار محتوا است. بهتر است حداقل هر شش ماه یک بار با تیم بازاریابی محتوایتان جلسه برگزار کنید و درباره استراتژی فعلی‌تان کمی فکر کنید.

به این توجه کنید که چه چیزی نکته مثبت استراتژی شما است و نقطه قوت آن محسوب می‌شود. عوامل غیرمفید و اضافی را هم شناسایی کنید و درجهت اصلاح آن حرکت کنید.

سعی کنید استراتژی‌تان را براساس برنامه‌های پیشرفت بازتنظیم و اجرایی کنید.

۹. چیزهای جدید را امتحان کنید

تحقیقات بسیار عالی است؛ اما اگر جدول زمانی بازاریابی شما اجازه آزمایش چیزهای جدید را بدهد ضرری نخواهد داشت.

سعی کنید سراغ شبکه‌های اجتماعی‌تان بروید. فناوری‌های جدید را امتحان کنید و یا با مخاطبانتان تماس بگیرید. مستقیما از آن‌ها بپرسید که دوست دارند چه چیزی را ببینند یا بخوانند.

مطمئن شوید که همیشه نتایج را ردیابی می‌کنید تا بتوانید موارد جدید را به استراتژی بازاریابی‌تان اضافه کنید.

یادتان باشد که بازاریابی محتوا و اجرایی کردن آن فرآیندی پایان‌ناپذیر است. بعد از اجرایی کردن مرحله نهم دوباره به مرحله اول برگردید و همه مراحل را از اول انجام دهید.

با این کار خواهید توانست استراتژی‌تان را به پول و سود برای کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

فصل ۸

معیارهای سنجش موفقیت بازاریابی محتوا


ابزار بازاریابی محتوا

براساس هدف، معیارهای قدرتمندی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای اندازه‌گیری میزان کارایی محتوا و تجزیه آن به‌کار بگیرید:

ترافیک وبسایت

هرروز داده‌های ترافیک سایتتان را پیگیری و آن‌ها را با برنامه ارسال مطالبتان تطبیق دهید. به دنبال همبستگی بین زمان ارسال محتوا و نوسان ترافیک باشید.

بررسی کنید  که آیا نوع خاصی از محتوا یا تعداد پست در افزایش ترافیک موثر خواهد بود یا نه.

رشد ایمیل مارکتینگ

بدیهی است که رشد ایمیل مارکتینگ یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده در بازاریابی محتوا است. با ردیابی رشد و انتخاب مشترکان می‌توانید به تعداد افراد جدیدی که درطول زمان به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید پی ببرید.

همچنین باید انصراف از خرید و سایر معیارهای تعامل را به‌خوبی پیگیری کنید که به شما می‌گویند آیا افراد آنچه را دریافت می‌کنند دوست دارند یا نه.

میانگین زمانی که کاربران در صفحه هستند

گوگل آنالیتیکز معیار دقیقی است که به شما امکان می‌دهد تا از متوسط زمانی که کاربران در صفحات بلاگ شما می‌گذرانند باخبر شوید.

با ردیابی این معیار، به خوبی خواهید فهمید که آیا افراد سرسری محتوای سایتتان را می‌خوانند و رد می‌شوند یا از آن استفاده می‌کنند و وقتشان را صرف محتوایتان می‌کنند.

با گذشت زمان متوجه خواهید شد که انواع خاصی از محتوا منجر به افزایش میانگین زمانی سپری شده در سایتتان خواهد شد.

نرخ کلیک

نرخ کلیک یا CTR یکی دیگر از معیارهایی است که می‌توانید با آن میزان موفقیت بازاریابی محتوا را بسنجید. این معیار به شما می‌گوید که چندرصد از بازدیدکنندگان صفحه شما روی محتوا کلیک می‌کنند و به صفحات دیگر می‌روند.

واکنشی که مخاطب به لینک‌های قرار اده شده در صفحه سایتتان نشان می‌دهد می‌تواند به شما نشان دهد که تا چه اندازه روی مخاطبتان تاثیر می‌گذارید و برای آن‌ها متقاعدکننده هستید.

CTR به شما نشان می‌دهد که استراتژی فراخوان شما موفق بوده است یا نه.

به اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی

هرچقدر که پست شما بیشتر در صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته شود و لایک دریافت کند، نشان‌دهنده میزان اثرگذاری پست شما بر کاربران خواهد بود.

برای وایرال شدن محتوایتان به اشتراک گذاری آن در صفحات اجتماعی نیاز دارید. این کار باعث می‌شود که صفحه شما بیشتر دیده شود و احتمال موفقیتتان افزایش خواهد یافت.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اکنون بخوانید

فصل ۹

ابزار بازاریابی محتوا


ابزار سنجش بازاریابی محتوا

ابزار زیر می‌توانند به صورت موثری در تولید محتوا برای بازاریابی به شما کمک کنند:

وردپرس

وردپرس پرکاربردترین پلتفرم انتشار محتوا در جهان است. در آماری که در آگوست ۲۰۱۸ منتشر شد، مشخص شد که وردپرس سی‌درصد از محتوای موجود در اینترنت را تامین می‌کند.

وردپرس ابزاری بسیار قدرتمند است. این پلتفرم به شما امکان میزبانی سایت می‌دهد و با انواع پلاگین‌ها و ابزارهای خود به شما فرصت طراحی هرنوع وبسایت متناسب با نوع کارتان را خواهد داد.

گوگل داکس

Google docs یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی محتوایی است که تمام امکانات لازم برای مراحل قبل از اجرای بازاریابی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا با همکارانتان از راه دور ارتباط برقرار کنید و مطالب موردنظر را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

ایرستوری

یکی دیگر از ابزارهای به‌اشتراک گذاری محتوا و ارتباط میان نویسندگان ایرستوری است. این پلتفرم امکانات وسیع‌تری نسبت به گوگل داکس دارد و شما می‌توانید به‌صورت نامحدود از آن‌ استفاده کنید.

یواست

یواست یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنالیز سئوی سایت است. این ابزار به‌صورت یکی از پلاگین‌های وردپرس روی پنل سایت شما نصب می‌شود و بر سئوی متنی شما متمرکز می‌شود.

با استفاده از YOAST می‌توانید محتوایتان را از لحاظ سئو بهینه‌سازی کنید، توضیحات متا را ویرایش کنید و URL ها را بهبود ببخشید.

ایرتیبل

یکی دیگر از ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباط با نویسندگان ایرتیبل است. این ابزار در کنار ترلو جزو محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت همکاران و مدیریت پروژه است.

با استفاده از این ابزار خواهید توانست با نویسندگان ارتباط برقرار کنید، موضوعات را بین آن‌ها تقسیم کنید و به‌صورت بهینه در روند کارتان نظارت کنید.

گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای محبوب بازاریابی محتوا ابزار آنالیز گوگل است. این ابزار به شما امکان می‌دهد که وبسایتتان را به روز و به‌صورت آنلاین چک و آنالیز کنید.

وقتی از آنالیز وبسایت و بررسی ترافیک ورودی آن صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم از گوگل آنالیتیکس غافل شویم. با این ابزار خواهید توانست تمام جزئیات سایت را ردیابی کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

گوگل اپتیمایز

یکی از ابزارهای قدرتمندی که می‌تواند در ویرایش صفحات سایت به شما کمک کند، ابزار گوگل اپتیمایز است. این ابزار رایگان است و گزینه‌های زیادی را برای ویرایش سایت در اختیار شما قرار خواهد داد.

فتوشاپ

نمی‌توان از تولید محتوا حرف زد و محتوای تصویری را نادیده گرفت. اگر می‌خواهید تصاویر را بهینه‌سازی کنید و طراحی گرافیکی داشته باشید، به چه چیزی نیاز دارید؟

بله! فتوشاپ، معروف‌ترین نرم‌افزار طراحی گرافیک دنیا همان چیزی است که نیاز دارید. با این نرم‌افزار خواهید توانست ویرایش عکس‌ها و طراحی واترمارک‌ها را انجام دهید.

فصل ۱۰

کسب درآمد از بازاریابی محتوا


کسب درآمد از بازاریابی محتوا

درحال حاضر یکی از بهترین و متداول‌ترین مشاغل آنلاین که می‌توانند به‌عنوان منبع درآمد در کار فریلنسری به شما کمک کند، کار در حوزه بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوا یکی از آن مشاغلی است که همیشه نیاز به آن حس می‌شود. شما می‌توانید با فعالیت در این حوزه مطمئن شوید که همیشه منبع درآمد مناسبی برای خود دارید.

البته به شرطی که خلاق و حرفه‌ای باشید. هیچ‌چیز به اندازه خلاقیت به شما کمک نخواهد کرد که در این حرفه موفق باشید. درهرصورت، بسته به میزان تخصص، مهارت و خلاقیتتان درآمدی به صورت ماهیانه بین یکی دو میلیون تا ده‌ها میلیون کسب کنید.

مشاغل مرتبط با بازاریابی محتوا

وقتی از بازاریابی حرف می‌زنیم، طیف مختلفی از مشاغل در فهرست قرار می‌گیرند. صرف تولیدکنندگان محتوای بازاریابی نمی‌توانند در این صنعت مشغول باشند.

چون درهرصورت انتشار محتوا، هرنوع محتوایی، در فضای دیجیتال به طیف وسیعی از تخصص نیاز دارد.

مشاغل زیر با کمک یکدیگر فضایی را فراهم می‌کنند تا محتوای بازاریابی را به‌درستی در محیط دیجیتال منتشر شود:

  • استراتژیست محتوا
  • کارشناس تولید محتوا
  • کپی‌رایتر
  • مدیر محتوا
  • طراح صفحات وب
  • کارشناس سئو
  • کارشناس شبکه‌های اجتماعی

فصل ۱۱

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا


نکات مهم بازاریابی محتوا

سرعتتان را کم کنید

قبل از سرمایه‌گذاری روی کپی‌رایترها، کمی وقتی بگذارید و استراتژی خود را بازبینی کنید. نیازی به عجله نیست. قبل از اجرای کارتان از درست بودن استراتژی مطمئن شوید.

بازاریابی محتوا به معنای شناخت درست و دقیق مخاطب، تعیین هدف، تعیین و اجرای روش‌های بازاریابی با استفاده از محتوا است.

به همین دلیل لازم است تا قبل از اجرایی کردن این استراتژی از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید و به‌مرور سرعت کارتان را افزایش دهید.

برای برندتان معماری خاص تنظیم کنید

محتوایی که شکل منظم و یک‌دستی نداشته باشد، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. معماری برند شما باید تصاویر، طرح و محتوای یک‌دستی داشته باشد. به این صورت، مخاطب شما هرکجا که محتوایتان را ببیند، آن را خواهد شناخت.

اگر طرح و شکل محتوا رندوم باشد و هرجا یک شکل خاص داشته باشد، مخاطبتان گیج خواهد شد و هربار باید در یک بخش محتوا دنبال معنای خاصی که می‌خواهد به‌دست بیاورد بگردد.

از طرفی، یک دست بودن پیام محتوا و داشتن چارچوب، به شما این امکان را می‌دهد که بدانید دقیقا کجا چه چیزی باید بنویسید. به این صورت شما هم موقع طراحی محتوا گیج نخواهید شد و می‌توانید بازاریابی محتوایتان را به سادگی ادغام کنید.

بدانید چه کسی هستید و چه هدفی دارید

شاید ساده به‌نظر برسد اما دانستن اینکه قرار است به کجا بروید و اصلا کجا هستید، از مهم‌ترین اصول در بازاریابی محتوا به‌حساب می‌آید.

به خوبی به نقاط ضعف و قوتتان مسلط باشید و بدانید که نسبت به رقبا در چه جایگاهی قرار دارید.

بدانید مخاطبتان چه می‌خواهد

دانستن خواسته مخاطب، به معنای طی کردن درست و اصولی پنجاه درصد راه است. شما باید بدانید که مخاطب شما از شما چه می‌خواهد.

اصولا در بازاریابی محتوایی باید محوریت خود را خواست مخاطب تنظیم کنید. اگر متوجه شدید کلمه کلیدی که مخاطب جستجو کرده است، غلط دستوری دارد، بازهم باید براساس همان شکل غلط محتوایتان را تنظیم کنید.

البته منظور من اشکالات دستوری فاحش نیست. مثل اگر دیدید مخاطب به‌جای جستجوی «کتاب‌ها» که در آن از نیم‌فاصله استفاده شده و شکل صحیح‌تری است، «کتاب ها» را جستجو کرده که فاصله دارد و غلط است، باید از همان شکل اشتباه استفاده کنید.

چون مخاطب با همان شکل اشتباه به محتوای شما خواهد رسید. البته این مثال ساده‌ترین و سطحی‌ترین مسئله‌ بود. شما باید بدانید دغدغه مخاطبتان چیست.

چه مسئله‌ای دارد که شما می‌توانید حل کنید؟ چه چیزی مخاطب را شبها را بیدار نگه می‌دارد؟ شاید بتوانید ارزش‌هایی به مخاطب بدهید که اساسی‌ترین دغدغه‌هایش را حل کند.

فهم این مسئله و حل آن مساوی است با استراتژی موفق و پربازده محتوایی.

منحصر به‌فرد باشید

خوبی ما آدم‌ها این است که هیچ‌کداممان شبیه به هم نیستیم و هرکس خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارد. در تجارت هم از این مسئله غافل نشوید. سعی کنید خودتان باشید.

از شرکا و رقبای تجاری‌تان کپی نکنید. برنامه، مارک تجاری و استراتژی بازاریابی محتوای مخصوص و منحصربه‌فرد خودتان را بسازید.

هر تجارت، یک راه برای موفقیت دارد و آن راه بنابر شرایط همان تجارت تعریف می‌شود. یادتان باشد که شما نمی‌توانید با راهی که کسب‌وکار دیگری طی کرد، به موفقیت برسید.

همیشه به‌روز باشید

در روش‌‌های قدیمی گیر نکنید. در روند کار، داده‌ها و اخبار صنعت‌تان به روز باشید. به‌روز نگه داشتن مطالب به شما کمک می‌کند تا در چشم مخاطبتان جایگاه ویژه‌تری داشته باشید.

بیش از حد نیاز کارتان را پیچیده نکنید

نیازی نیست که بازاریابی محتوای شما بیش از انداز پیچیده باشد. همه‌چز بیش از آنکه فکر کنید ساده است. کافی است مخاطبتان را بشناسید و راه را درست طی کنید.

همینکه آنچه مخاطب می‌خواهد را به او بدهید، توانسته‌اید استراتژی‌تان را درست پیاده کنید. به همین سادگی بازاریابی محتوای شما آسان و کاربردی خواهد شد.

مخاطبتان را با خود به سفر ببرید

لازم نیست که به مخاطب نشان بدهید که عالی و بی‌نقص هستید. اگر اخیرا کارتان را شروع کرده‌اید، مخاطب را با خودتان همراه کنید.

با مخاطب از پستی‌ها و بلندی‌های راه صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که کجای مسیر برایتان سخت بوده است و نقاط ضعفتان را هم با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

زمانی که به موفقیت دست پیدا می‌کنید، مخاطب با شما همراه خواهد شد و فکر می‌کند که خودش موفق شده است. چون تبدیل به بخشی از برند شا شده است. این کار بهترین استراتژی برای همدلی مخاطب با شما است.

فصل ۱۲

ایده برای بازاریابی محتوا


ایده بازاریابی محتوا

با موج‌های شبکه‌های اجتماعی همراه شوید

یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب مخاطب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. شما باید به‌صورت فعال در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید.

خوب است که گاهی با هشتگ‌های طنزی ترند می‌شوند همراه شوید. تولید محتوای خلاقانه روی هشتگ‌های طنز باعث می‌شود مخاطب احساس بهتری نسبت به شما پیدا کند.

خوانندگان را مخاطب قرار دهید

یادتان نرود بهترین مطالب، محتوایی هستند که خواننده هدف را خطاب می‌کنند. بعد از درک درست دغدغه مخاطب، طوری محتوا را تولید کنید که انگار درحال صحبت با او هستید.

از اینفوگرافیک استفاده کنید

محتوای اینفوگرافیک معجزه می‌کند. خوانندگان المان‌‌های بصری را می‌پسندند. به همین دلیل اینفوگرافیک‌ها نمونه بارزی از عوامل بصری محبوب هستند که توجه را جلب می‌کنند.

شاید ایده تولید نمونه اینفوگرافیک در درجه اول کمی دلهره‌اور به نظر برسد، اما لازم نیست سخت بگیرید.

شما بدون نرم‌افزارهای پیچیده و حتی با پاورپوینت می‌توانید یک اینفوگرافیک خوب درست کنید. کافی است کمی خلاق باشید.

 

تبلیغات خلاقانه

ایده‌های خلاقانه تبلیغاتی چطور شکل می‌‌گیرند؟

اکنون بخوانید

فصل ۱۳

نمونه بازاریابی محتوای موفق


نمونه موفق بازاریابی محتوا

کمپین Share A Coke کوکاکولا

کمپین share a coke کوکاکولا یکی از موفق‌ترین و وایرال‌ترین کمپین‌های بازاریابی محتوا است. مسئولین بازاریابی کوکا در این کمپین صدوپنجاه نام محبوب در استرالیا را به انتهای بطریهای کوکا اضافه کردند.

بله. همانطور که حدس می‌زنید این کمپین کاربران را دیوانه کرد. استقبال عجیبی که از این کمپین شد، آن را جهانی کرد.

مسئولین بازاریابی کوکا به خوبی درک کرده‌اند که شخصی‌سازی، یکی از مهم‌ترین عناصر در موفقیت بازاریابی، مخصوصا نوع محتوایی است.

آن‌ها به کاربران این حس را دادند که خاص هستند. آن‌ها می‌توانستند بطری کوکایی را در دست بگیرند که نام آن‌ها را روی خودش داشت و هیچ‌چیز برایشان از این جذاب‌تر نبود.

فصل ۱۴

معرفی کتاب


معرفی کتاب بازاریابی مختوا

اگر دوست دارید کمی بیشتر از بازاریابی محتوایی بدانید، می‌توانید دو کتاب زیر را مطالعه کنید.

موضوع اصلی هر دو کتاب شیوه‌های بازاریابی براساس محتوای آنلاین و جذب لید برای افزایش فروش به شیوه خلاقانه است. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند که به خوبی مفهوم بازاریابی  را درک کنید و قادر باشید برای کسب‌وکارتان در درجه اول استراتژی درستی تعریف کنید و سپس بتوانید آن را به خوبی اجرا کنید.

ایده های زیادی برای گسترش کسب و کار وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به سرعت در کارتان پیشرفت کنید. ما در اپلیکیشن ذهن فرصتی فراهم کرده‌ایم تا شما با استفاده از به‌روزترین و بهترین منابع علمی دنیا در زمینه مدیریت و توسعه کسب‌وکار، فرصتی طلایی برای شروع کاری پردرآمد و پیشرفت در زندگی شغلی در اختیارتان بگذاریم.

همین حالا با کلیک بر لینک زیر اپلیکیشن ذهن را دانلود کنید و با عضویت در آن به خانواده بزرگ ما بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن ذهن

2 دیدگاه‌ها

    • ctr به اختصار به click through rate و یا همون نرخ کلیک گفته میشه. برای به‌دست آوردن ctr کافیه میزان کلیک رو بر ایمپرشن کل تقسیم کنیم.
      ROI درواقع نرخ بازگشت سرمایه یا همون return to investment هست. این نرخ با نسبت‌سنجی میزان هزینه‌ای که برای کل فعالیت بازاریابی و… شده رو به نسبت سود حاصل از فروش به‌دست میاد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید