انتخاب اسم برای برند

انتخاب اسم برای برند

فهرست مطالب

انتخاب اسم برای برند یکی از مهمترین تصمیماتی است که می‌توانید بگیرید. این نام برند است که عموم مردم شما را با آن می‌شناسند و بخشی از ماهیت کلی شما را تشکیل می‌دهد. برند یا نام تجاری فقط چیزی نیست که در کارت ویزیت جالب به نظر برسد! بلکه برند و نام تجاری امری بسیار مهم است زیرا چیزی را به مشتریان منتقل می‌کند.

نیاز به اسم برای برند از مشتریان ناشی می‌شود و مشتریان همیشه روش‌های مناسب شناسایی، به خاطر سپردن، بحث و مقایسه برندها هستند. نام مناسب می‌تواند با ارزش‌ترین دارایی یک برند باشد، تمایز در ایجاد انگیزه و پذیرش سریع!

اما انتخاب اسم برای برند می‌تواند کاری دشوار باشد. چگونه اسمی را پیدا می‌کنید که کارساز است؟ یا اسمی گیرا باشد؟ نامی که در بنر وب بسیار زیبا به نظر می‌رسد و دارای URL در دسترس است، چگونه انتخاب می شود؟ برای یافتن اسم مناسب برای برند تنها کافی است با مقاله دیگری از ذهن همراه باشید.

اسم خوب برای برند کدام است؟

بسیاری از نظریه‌ها و مطالعات کمی‌ در مورد آنچه باعث ایجاد یک برند خوب می‌شود وجود دارند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آلبرتا نشان داده است که مصرف کنندگان واکنش مثبتی نسبت به برند‌هایی با نام‌های تکرار ساختار یافته مانند کوکاکولا، کیت کت دارند.

گرچه هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، اما صفات متداولی وجود دارند که استفاده از نام تجاری را برای شما آسان تر می‌کنند و به خاطر سپردن آن برای دیگران راحت تر است. در حالت ایده آل، شما چیزی می‌خواهید که موارد زیر را دارا باشد:

  • معنی دار: این با برند تجاری شما ارتباط برقرار می‌کند، تصویری را به ذهن متبادر می‌سازد و یک رابطه عاطفی مثبتی ایجاد می‌کند.
  • متمایز: منحصر به فرد و به یاد ماندنی است و برجسته تر از رقبای شما است.
  • در دسترس: افراد می‌توانند به راحتی آن را تفسیر کنند، بگویند، هجی کنند یا آن را گوگل نمایند. (حتی اگر نامی‌غیرمعمول یا عجیب و غریب دارید، باید قابل درک باشد).
  • قابل محافظت: می‌توانید از نظر قانونی و آگاهی عمومی آن را علامت تجاری کنید، دامنه را به دست آورید و مالک آن شوید.
  • ضد آینده: می‌تواند با شرکت رشد کند و ارتباط آن را حفظ نماید و برای محصولات مختلف و الحاقات برند سازگار باشد.
  • بصری: شما می‌توانید از طریق طراحی از جمله آیکون‌ها، آرم‌ها، رنگ‌ها و سایر، آن را ترجمه یا با آن ارتباط برقرار کنید.

این معیارهای مفیدی برای کمک به شما در بررسی اسم برای برند هستند اما در واقع یک سؤال برای تعیین موفقیت برند وجود دارد. آنچه مهم است این است که آیا در میان مردم طنین انداز می‌شود؟

چگونه بهتری اسم برای برند را انتخاب کنیم؟

یافتن نام تجاری خوب می‌تواند طاقت فرسا، خشمگین و هیجان انگیز باشد. نیل بلومنتال، بنیانگذار Warby Parker  گفت: «برای یافتن نام کامل، تیم وی شش ماه زمان گذاشتند.»

سرویس‌های بیشتری وجود دارند که تلاش می‌کنند کار شما را آسان نمایند، (چه با بررسی مجدد و پیشنهاد نام (.  این ابزارها می‌توانند برای طوفان فکری مفید باشند، اما ما فکر می‌کنیم انتخاب و آزمایش نام تجاری به صورت عمدی و با هدف، امری مهم است. (بعضی از چیزها را نمی‌توان به طور خودکار تولید کرد).

بنابراین، اگر آماده انتخاب برند خود هستید، در اینجا راهنمای گام به گام ما برای انجام آن آورده شده است:

مرحله ۱: قلب برند خود را بیان کنید

قبل از اینکه از خود نام ببرید، باید بفهمید که کیستید و می‌خواهید به چه چیزی برسید. برای انجام این کار، شما باید قلب برند خود را بیان کنید. این شامل:

  • هدف: چرا شما وجود دارید؟
  • چشم انداز: می‌خواهید چه آینده ای را ایجاد کنید؟ آینده چگونه به نظر می‌رسد؟
  • مأموریت: برای انجام چه کاری اینجا هستید؟ چگونه این آینده را ایجاد می‌کنید؟
  • ارزش‌ها: چه اصولی رفتار شما را راهنمایی می‌کنند؟

به صورت ترکیبی، این عناصر بر روی هر کاری که انجام می‌دهید (از جمله انتخاب نام) تأثیر می‌گذارند.

مرحله ۲: به تمایزهای خود نگاه کنید

درک آنچه برند شما را منحصر به فرد می‌کند، کلید انتاب اسم برای برند است. برند شما مطمئناً یکی از مواردی است که شما را منحصر به فرد می‌کند، اما موارد زیادی نیز درباره کسب و کار شما وجود دارند که شما را سرآمد می‌نمایند. شما می‌خواهید این تمایزها را در حین انجام فرآیند نامگذاری، در ذهن خود نگه دارید. به یاد داشته باشید که شما فقط به دنبال یک برند و برند عالی نیستید.

اگر درک متفاوتی در مورد تفاوت‌ها ندارید، برای تکمیل یک تحلیل رقابتی (که شامل یک الگوی رایگان برای سهولت روند کار است)، راهنمای ما را دنبال کنید. با نگاهی به رقابت خود، درک بهتری پیدا می‌کنید که چگونه می‌توانید با هر جنبه از برند خود برجسته شوید.

مقاله مرتبط: برند و برندسازی و جزئیات آن

مرحله ۳: طوفان مغزی را انجام دهید

ذی نفعان و افراد خلاق خود را جمع کرده و یک طوفان فکری ساخت یافته را میزبانی کنید. اگرچه این کار به نظر می‌رسد که سرگرم کننده است، اما ارائه نوعی دستورالعمل یا محدودیت برای کار کردن در آن موثرتر می‌باشد. شاید بخواهید این بحث‌ها را با دستورالعمل‌های خاص یا تمرینات خاصی شروع کنید. مثلا:

  • تمام صفت‌هایی را که محصول یا خدمات شما را توصیف می‌کنند بنویسید.
  • آنچه می‌خواهید مشتریان شما هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما احساس کنند را توصیف کنید.
  • در مورد محصول یا خدمات خود به صورت رایگان کلمات کلیدی را ایجاد کنید.

روش مفید دیگر برای ایجاد طوفان فکری، اندیشیدن به دسته‌های مختلف نام‌های تجاری است. همانطور که توسط Alina Wheeler در انتخاب اسم برای برند مشخص شده است، این موارد عبارتند از:

  • مؤسس: نامی مبتنی بر شخصی واقعی یا ساختگی مانند Ben & Jerry’s  Warby Parker یا Betty Crocker.
  • توصیفی: نامی است که توصیف می‌کند چه کاری انجام می‌دهید مانند جنرال موتورز.
  • ساختگی: نام یا کلمه کاملاً آراسته ای مانند Kodak، زیراکس یا TiVo.
  • استعاره: اشیا، مکان‌ها، مردم، حیوانات یا فرآیندهای سنگین و
  • افسانه ای مانند Nike یا Patagonia.
  • مخفف: نامی که از حروف اول یا اختصار استفاده می‌کند مانند DKNY که هست Donna Karan New York.
  • هجی جادویی: نامی است که از دو کلمه با هم یا یک کلمه واقعی با هجی درست شده است مانند FaceBook یا Flickr.

تیم خود را به چالش بکشید تا برای هر رده ای نامی پیدا کنند. احتمالاً شروع به دیدن روند یا ترجیح یک نوع نسبت به نوع دیگری خواهید شد. سعی کنید ۱۵ تا ۲۰ اسم بیاورید.

چند ترفند اضافی:

  • برای کمک به شما در یافتن بهترین برند، از Onym برای تمرینات بیشتر در زمینه نامگذاری، ریشه شناسی واژه‌ها، نکات بررسی و تعداد زیادی چیز دیگر استفاده کنید.
  • از Panabee برای جستجوی نام دامنه‌ها، نام برنامه‌ها و نام‌های شرکت، دریافت پیشنهادات جایگزین و دیدن اصطلاحات مرتبط استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به نکات ما در زمینه طوفان مغزی بهتر نگاهی بیندازید تا روند کار شما بیشتر شود.

مرحله ۴: برند خود را بررسی کنید

این قسمت کاملا ناامیدکننده است. آزمایش هر چیزی که قبلاً انجام شده است فایده ای ندارد، بنابراین باید پیشگامان خود را بررسی کنید.

لیست طوفان فکری خود را به لیست علاقه مندی‌های تیم (در حالت ایده آل ۱۵ تا ۲۰) محدود کنید، سپس بانک اطلاعاتی علائم تجاری ثبت شده اداره ثبت اختراعات را جستجو کنید. (در حالی که آنجا هستید، راهنمای آن‌ها در مورد مبانی برند تجاری را بررسی کنید). اگر همه آن‌ها قبلا ثبت شده باشند، این صفحه کاملا رد می‌شود. اما اگر توانستید به نوعی در اولین تلاش ۲۰ نام ثبت نشده پیدا کرده اید، آن را به سه مورد اصلی خود محدود کنید.

توجه: اگر نامی در دسترس است، به یک تیم حقوقی مراجعه کنید تا آن را به طور کامل بررسی کند (از نظر شرایط ثبت)

موارد مهم در انتخاب اسم برای برند

نام برند خوب یک شرکت، باید کوتاه، شیرین و به یاد ماندنی باشد. در حالت ایده آل، به راحتی به محصول یا خدمات شما متصل می‌شود یا پیام برند شما را تقویت می‌کند.

آنتونی بابیت، مشاور بازرگانی گفته است: «برند خوب شرکت در حالی که به مشتری هدف این امکان را می‌دهد تا خدمات شما را به سرعت شناسایی کند، حس اعتماد را القا می‌نماید.»

وقتی صحبت از موتورهای جستجو می‌شود، روی کلمات کلیدی تمرکز کنید. هر کسی که یک جستجوی گوگل انجام داده است می‌داند که هرچه جستجوی شما دقیق تر باشد، نتایج بیشتری خواهید گرفت. اما اگر در جستجوی نوعی محصول یا خدمات هستید چطور؟ برند برای این نوع جستجو بسیار مهم است.

نکاتی برای انتخاب اسم برای برند

در اینجا برخی از نکات اصلی در مورد انتخاب اسم برند وجود دارند:

۱- بی نظیر و فراموش نشدنی: در تجارت، این چسبناک نامیده می‌شود. هر شرکتی اسمی می‌خواهد که در میان جمعیت متمایز باشد، نامی جذاب که با گذشت زمان تازه و به یادماندنی به نظر برسد. این یک چالش است، زیرا نامگذاری روندها اغلب سال به سال تغییر می‌کند و یافتن نام‌های بی انتها را دشوار می‌سازد.

۲- از هجی‌های غیرمعمول بپرهیزید: هنگام ایجاد نام، با کلماتی همراه باشید که به راحتی توسط مشتری هجی می‌شوند. برخی از بنیانگذاران استارتاپ برای برجسته کردن تجارت خود املای کلمات غیرمعمول را امتحان می‌کنند، اما این ممکن است برای مشتریانی که برای پیدا کردن کسب و کار شما از Google استفاده می‌کنند یا اینکه شما را به دیگران ارجاع می‌دهند، مشکل ایجاد کند. با هجی کلمات سنتی همراه باشید و از کلمات جذابی که دوست دارید در مهمانی‌های خود آن‌ها را توضیح دهید، خودداری نمایید.

۳- تلفظ و به خاطر سپاری آسان است: کلمات ساخته شده و عبارات مزخرف را فراموش کنید. نام کسب و کار خود را به گونه ای تنظیم کنید که مشتریان بتوانند آن را به راحتی تلفظ کرده و به خاطر بسپارند. از کلمات اختصاری صرف نظر کنید که برای اکثر مردم معنی ندارد..

۴- ساده نگه دارید: طول اسم برند شما هرچه کوتاه تر باشد، بهتر است. آن را به دو هجا محدود کنید. از استفاده از خط تیره و شخصیت‌های خاص دیگر خودداری نمایید. از آنجا که الگوریتم‌ها و لیست‌های دایرکتوری خاصی بر اساس حروف الفبا کار می‌کنند، نامی نزدیک به A از Z انتخاب کنید. این روزها حتی اگر این نام به راحتی به فعل تبدیل شود مانند  Google me به شما کمک می‌کند.

۵- مقداری منطقی عمل کنید: گاهی اوقات، صاحبان مشاغل نام‌هایی را انتخاب می‌کنند که کلمات مزخرفی هستند. کلمات عجیب و غریب (یاهو و گوگل) یا نام‌های ضد علامت تجاری مانند (Novartis ، Aventis ، Lycos) یک خطر بزرگی هستند. همیشه پیامدهای بین المللی را بررسی کنید. بیش از یک شرکت از نام جدیدی که دارای معنای منفی و حتی ناپسند به زبان دیگری بوده اند، خجالت کشیده اند.

۶- یک سرنخ بدهید: سعی کنید یک برند به کار ببرید که اطلاعاتی در مورد آنچه که تجارت شما انجام می‌دهد را ارائه دهد. نام تجاری شما باید با تجارتتان مطابقت داشته باشد تا به مشتریان یادآوری کنید چه خدماتی را ارائه می‌دهید.

۷- از موجود بودن نام اطمینان حاصل کنید: این ممکن است واضح به نظر برسد، اما از دست دادن اینجا هزینه‌های گزافی برای شما خواهد داشت. نام شرکت و نام دامنه اینترنت شما احتمالاً باید یکسان باشند، بنابراین نام‌های مورد نظر خود را با سایت State Incorporation  خود، راه حل‌های شبکه برای نام دامنه و دفتر ثبت اختراعات برای علائم تجاری بررسی کنید.

۸- پسوندهای رایج را ترجیح دهید: همه تصور می‌کنند که نام شرکت شما، نام دامنه شما منهای پسوند .com  یا پسوند استاندارد کشور شما است. اگر این پسوندها برای اسمی که شما ترجیح می‌دهید در دسترس نیستند، به جای اینکه برای پسوند دیگری مانند .net یا.info تسویه حساب کنید، نام جدیدی را انتخاب نمایید. اگر می‌توانید هر سه پسوند را دریافت کنید.

۹- خود را وارد جعبه نکنید: از انتخاب نام‌هایی که به کسب و کار شما اجازه حرکت نمی‌دهد، خودداری کنید. این به معنای پرهیز از مکان‌های جغرافیایی یا دسته بندی محصولات به برند شما است. با این مشخصات، اگر کسب و کار خود را به مکان‌های مختلفی گسترش دهید یا به خط تولید خود اضافه کنید، مشتریان گیج می‌شوند.

۱۰- نمونه مشتریان بالقوه: چند گزینه مختلف برای نام انتخاب کنید و آن‌ها را در مورد مشتریان بالقوه، سرمایه گذاران و همکاران خود امتحان کنید. از خانواده و دوستانی که چیزهای زیادی می‌دانند، درباره این اسامی سؤال کنید تا ببینید آیا تصور مورد نظر شما را ایجاد می‌کنند یا خیر.

کلام آخر

استارت آپ شما به انتخاب اسم برای برند نیاز دارد و ممکن است مهمترین تصمیمی‌ باشد که می‌گیرید. نام کسب و کار شما تأثیر چشمگیری در چگونگی مشاهده مشتریان و سرمایه گذاران از شما دارد و در دنیای کوچک امروز، این یک تصمیم جهانی است. درست یا غلط، نامی که شما انتخاب می‌کنید یا انتخاب نمی‌کنید، به میزان زیادی در مورد شغل و کسب و کار شما و درک از دنیایی است که می‌خواهید وارد آن شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید