تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

فهرست مطالب

آیا تصور اینکه بتوان ایده‌های شگفت انگیزی را به زودی ایجاد کنیم، خوب نیست؟ حتی ارائه ایده‌های مناسب برای افراد با ذهن تخیلی در بین ما نیز می‌تواند مشکل باشد. بدترین قسمت آن چیست؟ استرس باعث خنثی سازی خلاقیت می‌شود، بنابراین هرچه بیشتر نگران ایده پردازی باشید، احتمال اینکه آن لحظه چراغ روشنی که در ذهن خود داشته‌اید، کم نور شود! در اینجاست که برای فروغ دوباره ذهنی نیاز به روشی به نام تکنیک شکوفه نیلوفر آبی است؛ با ذهن همراه باشید.

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی چیست؟

اکثر ما مجبور هستیم مشکلی را در محل کار خود حل کنیم، پس لحظاتی داشته‌ایم که تحت فشار بوده‌ایم. اینجا است که تکنیک‌های ایده پردازی به کار شما می‌آیند. آن‌ها فرآیند تفکر را آغاز می‌کنند و چارچوبی را فراهم می‌نمایند که افکار شما را ساختار می‌بخشند.

جلسات طوفان مغزی و نمودارهای عنکبوتی گزینه‌های خوبی برای ایجاد ایده‌ها هستند، اما بدون محدودیت نیستند! اولی می‌تواند آشفته باشد، مثلاً همه به عنوان بخشی از یک گروه فکر خوبی ندارند، در حالی که دومی‌ گاهاً فاقد تمرکز است و می‌تواند خیلی سطحی باشد.

خوشبختانه، گزینه سومی نیز وجود دارد و آن تکنیک شکوفه نیلوفر آبی است. روش شکوفه نیلوفر آبی در مورد بررسی کامل یک ایده قبل از حرکت به ایده دیگر است، خلاقانه و در عین حال کامل و رایگان، در عین حال ساختار یافته. پس تکنیک شکوفه نیلوفر آبی چگونه کار می‌کند؟

ابتدا تصمیم بگیرید که با چه کسی کار خواهید کرد. می‌توانید این کار را به تنهایی یا در یک گروه کوچکی انجام دهید. طبق علم، شما نباید بیش از ۵ نفر در هر گروه داشته باشید. بنابراین اگر در این بحث به افراد بیشتری نیاز داشتید، به دو تیم تقسیم شوید.

در مرحله بعد، یک شبکه سه در سه یا روی کاغذ یا به صورت دیجیتال (در کامپیوتر)، از طریق یک ابزار مشترک دیاگرام ایجاد کنید. در مربع وسط، مشکل خود را بنویسید. در هشت جعبه اطراف، ایده‌ای در رابطه با مسئله بنویسید. در این مرحله توضیح بیشتری ندهید. همانند نقشه‌های ذهنی، شما فقط می‌خواهید افکار خود را پایین بیاورید، انتقادی بودن فقط خلاقیت شما را محدود می‌کند.

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی چیست؟

نکته: هیچ ایده بدی وجود ندارد. حتی چیزی به ظاهر غیر مرتبط یا دور از ذهن نیز می‌تواند باعث ایجاد یک فکر نوآورانه شود.

هنگامی که هشت ایده خود را به دست آوردید، وقت آن است که آن‌ها را کامل کنید یا  برای استفاده از تصاویر گل نیلوفر آبی، یک ردیف دیگر گلبرگ اضافه کنید. اما به جای اینکه یک لایه دیگر به دور هشت جعبه موجود اضافه کنیم، ما هر ایده را در نظر می‌گیریم و آن را مرکز گل نیلوفر آبی خود معرفی می‌کنیم. سپس، ما می‌خواهیم روند را دوباره تکرار نماییم.

پس از پر شدن همه جعبه‌های خود، در مجموع ۶۴ ایده برای یک مشکل واحد خواهید داشت.

اگر بیش از هشت ایده برای یک گل دارید (ما هر شبکه را گل می‌نامیم)، ببینید آیا می‌توانید ایده‌ها را ترکیب یا ادغام کنید یا می‌توانید سطح دیگری از مربع (یا گلبرگ) را اضافه نمایید. شما نیازی به انجام این کار در سراسر سطوح ندارید، اما اگر یک منطقه خاص وجود دارد که باعث ایجاد بارهای زیادی می‌شود، خود را محدود نکنید.

سازماندهی و مرتب سازی در تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

در حال حاضر شما باید ۶۴ ایده داشته باشید. خوب با همه آن‌ها چه می‌کنید؟

شما باید لیست خود را مرتب نمایید. اگر روی کاغذ کار کرده‌اید اما می‌خواهید همه این اطلاعات را به صورت دیجیتالی ذخیره کنید، اکنون زمان انجام این کار فرا رسیده است.

اگر می‌خواهید روی کاغذ کار کنید، باید همه را جمع آوری کنید و ایده‌ها را گسترش دهید تا همه بتوانند آن‌ها را ببینند. چسباندن همه چیز روی یک تخته آسان تر است و از تلفن عکس بگیرید تا بتوانید هنگام بازگشت به میز خود به آن مراجعه کنید.

پس از آماده شدن برای شروع، به مشکل اصلی خود مراجعه نمایید تا وقتی هر ایده را ارزیابی می‌کنید، در ذهن شما قرار گیرد. هنگام مرور لیست، موارد زیر را از خود یا تیم بخواهید:

  • آیا این به مشکل اولیه پاسخ می‌دهد؟
  • آیا با پروژه همسو است؟
  • آیا با چشم انداز شرکت همخوانی دارد؟

از لایه بیرونی شروع کنید و راه خود را ادامه دهید. اگر ایده ای کنارش سه تیک خورد، آن را حفظ کنید. اگر اینگونه نیست، اما این ایده را دوست دارید، ببینید آیا می‌توانید آن را تغییر شکل داده تا به تمام موارد بالا پاسخ دهد. اگر نه، پس آن را قفل کنید.

فیلتر کردن در تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

هنگامی که لیست ایده‌های تأیید شده خود را پیدا کردید، باید آن را حتی بیشتر فیلتر کنید. اینجا است که همه چیز کمی پیچیده‌تر و ذهنی‌تر می‌شود. شما باید سه مورد برتر خود را انتخاب کنید. اگر در یک گروه کار می‌کنید، از هر یک از اعضای تیم بخواهید تا مراحل خود را مشخص کنند (اگر با کاغذ کار می‌کنید یا با برچسب یا اگر به صورت دیجیتالی کار می‌کنید از طریق نظر).

ایده خوبی است که تیم‌ها را با هم مخلوط کنید (اگر در تیم کار می‌کنید)، بنابراین افراد به دنبال ایده‌هایی هستند که متعلق به خودشان نباشد. ما بعضی اوقات خیلی به کارهای خود وابسته می‌شویم، بنابراین تغییر این گروه احتمال طرفداری را از بین می‌برد.

به احتمال زیاد، همه سه مورد یکسان را انتخاب نخواهند کرد، بنابراین لیست مورد علاقه خود را بردارید، سپس آن را با توجه به اولویت بیشتر فیلتر کنید. برای ارزیابی جوانب مثبت و منفی هر راه حل، می‌توانید از آنالیز سوات استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا زمان برنده شدن آن را محدودتر کنید

سپس، به عنوان بررسی نهایی، به آن سه سؤال بالا مراجعه کنید (آیا با مشکل، پروژه و تجارت همسو است؟ ) و مطمئن شوید که جواب بله قاطع است.

آخرین مرحله در تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

بنابراین هنوز هم ایده‌های بالقوه شگفت انگیزی دارید که از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. شرم آور است که آن‌ها را در سطل زباله فرو بریزیم. اگر روی کاغذ کار می‌کنید، از آن عکس بگیرید یا همه چیز را در یک لیست تایپ کنید.

اگر از نرم افزار نمودار نویسی استفاده می‌کنید، کارهای خود را در یک پوشه مشترک ذخیره نمایید تا بتوانید در آینده به نسخه اصلی مراجعه کنید. حل مشکلات یک روند تکراری است و ممکن است کمی ‌بعد متوجه شوید که به یک رویکرد تازه نیاز دارید. خوشبختانه شما کار سختی را انجام داده اید، بنابراین می‌توانید برای الهام گرفتن دوباره در شکوفه‌های نیلوفر آبی فرو بروید.

کلام آخر

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی روی کاغذ انجام می‌شود. اما کاغذ ممکن است کثیف کاری داشته باشد و ویرایش سخت‌تر است. استفاده از یک ابزار نمودارسازی مبتنی بر ابر، کل این فرآیند را منظم‌تر می‌کند. حسن داشتن نسخه دیجیتالی این است که می‌توانید به راحتی آن را ویرایش کنید، نسخه‌های مختلف را ذخیره و مهمتر از همه، آن را با همه به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید آن را حاشیه نویسی کنید و از اعضای تیم بخواهید که به جستجوی آن‌ها بپردازند و به طور همزمان نظراتشان را از هر کجا که باشند، به اشتراک بگذارند، خواه این قسمت از آن طرف اتاق باشد، یا قاره دیگری. این فقط باعث می‌شود که همه چیز خیلی بیشتر مشترک شود و وقتی نوبت به خلاقیت می‌رسد، هرچه انعطاف پذیرتر و فراگیرتر باشید، بهتر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید