چگونه به استقلال مالی دست پیدا کنیم و از نگرانی‌های مالی رها شویم؟

چگونه به استقلال مالی دست پیدا کنیم

فهرست مطالب

اگر امروز شغل خود را از دست بدهید چه اتفاقی برای زندگی‌تان می‌افتد؟ آیا هنوز از طریق منابعی غیر از حقوق خود درآمد کافی برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی‌تان خواهید داشت؟ آیا پس اندازی به عنوان پشتیبان دارید؟ آیا آرزوی روزی را دارید که به استقلال مالی دست پیدا کنید و دیگر نگرانی‌ مالی نداشته باشید؟

نگران نباشید، دستیابی به استقلال مالی ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در این مقاله راه کارهایی را ارائه می‌دهیم که به شما در دست‌یابی سریع‌تر به استقلال مالی کمک خواهند کرد.

استقلال مالی چیست؟ 

استقلال مالی را می‌توان به معنی داشتن ثروت کافی برای زندگی راحت و بدون نیاز به کار کردن یا وابستگی به دیگران تعریف کرد.

درواقع کسی که از نظر مالی مستقل است برای رفع نیازهای خود به دیگران یا شغلش متکی نیست. بلکه برای داشتن یک زندگی راحت به دارایی‌های خود و درآمدی که این دارایی‌ها ایجاد می‌کند، متکی است.

طبق این تعریف برای دستیابی به استقلال مالی، به دارایی‌هایی نیاز دارید که درآمد غیرفعال کافی برای تامین هزینه‌های زندگی‌تان ایجاد کند. البته اینکه چقدر پول کافی است برای هر فردی متفاوت است.

در حقیقت، استقلال مالی یک پدیده ذهنی است و لزوماً برای هر فرد معنای یکسانی ندارد. زیرا اهداف مالی هر فرد منحصر به فرد است و اهداف بلندمدت افراد نیز با یکدیگر متفاوت است.

نکته مهمی ‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای رسیدن به استقلال مالی لزوماً به شغلی با درآمد بالا نیاز ندارید. درست است که اگر درآمد خوبی داشته باشید، جمع آوری دارایی برایتان آسان‌تر خواهد بود. اما بین درآمد و ثروت تفاوت وجود دارد.

استقلال مالی تنها به کار سخت نیاز ندارد. همچنین نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، بودجه‌بندی، پس‌انداز و سایر تصمیمات مالی هوشمند است.

وقتی تصمیم می‌گیرید به استقلال مالی دست پیدا کنید، باید برای تغییر خیلی چیزها آماده باشید، به خصوص نحوه کار با پول‌تان.

افسانه‌ها و باورهای غلط زیادی در مورد استقلال مالی وجود دارد به همین علت باید از منابعی درست به دنبال کسب آگاهی باشید.  خواندن کتاب زیر می‌تواند به شما برای پیدا کردن ذهنیت مالی مناسب کمک کند.

‎خلاصه کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

رابرت کیوساکی در کتاب پدر پولدار پدر بی پول سعی کرده است تمام  کلیشه‌های مالی غلطی که در ذهن داریم را بشکند و باورهای جدیدی را درمورد مسائل مالی در ذهن خوانندگان ایجاد کند.

‎اکنون بخوانید‎

اهمیت و مزایای رسیدن به استقلال مالی 

هنگامی‌که به یک هدف بزرگ مانند استقلال مالی متعهد می‌شوید، مهم است که بدانید چرا می‌خواهید چنین کاری را انجام دهید و انگیزه خود را حفظ کنید.

دانستن چرایی انجام کار است که می‌تواند به شما کمک کند در شرایط سخت هم، همچنان در مسیر خود باقی بمانید. در ادامه برخی از مزایای استقلال مالی در زندگی شخصی را بررسی خواهیم کرد:

۱. ایجاد احساس امنیت و آرامش خاطر

یکی از رضایت‌بخش‌ترین مزایای استقلال مالی، آرامش خاطری است که به همراه دارد. هنگامی‌‌که چندین جریان درآمد دارید، می‌توانید احساس امنیت کنید و بدانید که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، پول کافی برای حمایت از خود و عزیزان‌تان خواهید داشت.

آرامش خاطر کالای گران‌بهایی است که استقلال مالی می‌تواند به شما ارائه دهد. احساس امنیت یک احساس اساسی انسان است و بیشتر اعمال ما را دیکته می‌کند.

زندگی بر مبنای حقوق و این که آیا در صورت از دست دادن شغل خود قادر به تامین هزینه‌های خود خواهید بود، استرس‌زا است. وقتی درآمد غیرفعال شما از حداقل هزینه‌های زندگی‌تان بیشتر باشد، احساس امنیت می‌کنید.

۲. زندگی بدون استرس

درست است که پول همه مشکلات را حل نمی‌کند، اما داشتن مقدار کافی از آن برای پوشش هزینه‌های شما، در کنترل استرس به شما کمک قابل توجهی می‌کند.

داشتن استرس کمتر به بهبود سلامتی‌تان و زندگی شادتر نیز منجر می‌شود. همچنین استقلال مالی باعث بهبود روابطتان نیز می‌شود. زمانی که در مورد پول استرس ندارید، می‌توانید روی ایجاد ارتباطات عمیق‌تر با افراد زندگی خود تمرکز کنید.

رسیدن به آرامش خاطر با استقلال مالی

۳. آمادگی برای شرایط اضطراری

استقلال مالی نقش بسیار مهمی‌‌ در مواقع اضطراری دارد. زندگی نامشخص است و هر چیزی ممکن است یک شبه اتفاق بیفتد. استقلال مالی از شما برابر هرگونه ضرر، تراژدی یا شرایط اضطراری که اتفاق می‌افتد محافظت می‌کند.

اگر فردی از نظر مالی مستقل باشد و پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌های خود را به شیوه‌ای سیستماتیک برنامه‌ریزی کرده باشد، عبور از روزهای سخت و آماده شدن برای موارد غیرمنتظره آسان‌تر می‌شود.

۴. داشتن امنیت شغلی 

امروزه امنیت شغلی در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل اساسی است. بعد از همه‌گیری کرونا و بحران اقتصادی، افراد زیادی شغل خود را از دست دادند. این اتفاق ممکن است برای هر شخصی رخ دهد و هیچ راهی برای تضمین امنیت شغل شما وجود ندارد.

در چنین مواقعی، مستقل بودن از نظر مالی باعث می‌شود فرد در موقعیت بهتری قرار گیرد تا به حقوق خود وابسته نباشد. همچنین در صورت مواجهه با بی‌کاری، زندگی‌تان کمتر دچار اختلال می‌شود.

۵. کنترل بیشتر بر روی زمان‌ 

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر زمان خود داشته باشید، بایداز نظر مالی مستقل باشید. شما این آزادی را خواهید داشت که تصمیم بگیرید وقت خود را چگونه بگذرانید.

زمانی که از نظر مالی متکی به خود شدید، می‌توانید تصمیم بگیرید کار کنید یا بازنشسته شوید و به دنبال علایق دیگری باشید. استقلال مالی می‌تواند به شما این آزادی را بدهد که به دنبال علایق خود بروید.

۶. آزادی انتخاب

وقتی از نظر مالی مستقل هستید، درهای بی‌شماری به روی شما باز می‌شود. لازم نیست دقیقاً بدانید بعد از رسیدن به استقلال مالی چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

هنگامی‌ که به آن دست پیدا کنید، این آزادی را خواهید داشت که بدون نگرانی در مورد درآمد، آنچه را که می‌خواهید یا نیاز دارید انجام دهید.

از جمله آزادی‌های متعددی که استقلال مالی می‌تواند در دستیابی به آن کمک کند، خرید ملک، نقل مکان به شهر جدید، مسافرت، شروع یک سرگرمی‌ جدید، دنبال کردن یک کسب‌وکار جدید، اهدای پول، استعفا از شغل، گرفتن تعطیلات کاری و … است.

برنامه رسیدن به استقلال مالی 

تعریف استقلال مالی برای هر فردی متفاوت است و در نتیجه ممکن است مراحل دستیابی به ‏آن تغییر کند.‏ با این حال، حتی اگر مراحل چگونگی مستقل شدن از نظر مالی در موقعیت‌های ‏مختلف متفاوت باشد، اصول اساسی وجود دارد که افراد برای رسیدن به استقلال مالی باید آن‌ها را ‏انجام دهند.

در همه برنامه‌های ‏رسیدن به استقلال مالی باید ابتدا اهداف مالی خود را تعیین کنید، ‏سپس دارایی‌هایی را برای خود ایجاد کنید. باید در مورد ‏استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و سایر تاکتیک‌هایی که به کار می‌گیرید تصمیم بگیرید و پشت‌کار داشته باشید تا برای استقلال مالی خود بجنگید تا زمانی که کار سخت و ‏کمی‌شانس شما را به موفقیت و استقلال مالی برساند.‏

در ادامه نحوه انجام این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

گام اول: هدف خود را از رسیدن به استقلال مالی تعیین کنید

اولین قدم برای اینکه چگونه از نظر مالی مستقل باشیم، تعیین اهداف است. تعریف کنید که استقلال مالی برای شما چه معنایی دارد. سعی کنید تا جایی که ممکن است دقیق باشید، هر چه در مورد اهداف خود دقیق‌تر باشید، احتمال دستیابی به آن‌ها بیشتر می‌شود.

اهداف برای هر فرد متفاوت است و می‌تواند به طور قابل توجهی دامنه متفاوتی داشته باشد. این اهداف ممکن است شامل هر چیزی از پرداخت مبلغ مشخصی از بدهی در ماه تا خرید یک خانه جدید متفاوت باشد.

صرف نظر از وضعیت خاص‌تان، تعیین اهداف کوتاه مدت (کنار گذاشتن یک صندوق مستمر برای روزهای بارانی، پرداخت هزینه برای بهبود جزئی خانه) و اهداف مالی بلندمدت (بازنشستگی پیش از موعد، خرید خانه) مفید است.

یک راه هوشمندانه برای نزدیک شدن به ایجاد اهداف مالی خود از طریق چارچوب SMART (مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان) تعیین کنید.

اگر با تعیین اهداف آشنایی ندارید، خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

‎هدف گذاری و تکنیک‌ های آن

با درک اهمیت هدف‌گذاری و یادگیری تکنیک‌های آن ‌می‌توانید راه‌تان به سمت موفقیت را هموار کنید.این راهنما همه چیز درمورد هدف‌گذاری را به شما می‌آموزد.

‎اکنون بخوانید

گام دوم: هزینه‌های خود را بودجه‌بندی کنید

در مرحله بعد، تمام امور مالی و سبک زندگی فعلی خود را بررسی کنید. میانگین هزینه‌های ماهیانه فعلی خود را برای همه چیز – مایحتاج اولیه، به علاوه همه چیزهای خوبی که در حال حاضر برای آن‌ها خرج می‌کنید، مشخص کنید.

بهترین شرط شما این است که با مخارج فعلی خود با نگاهی به صورت‌حساب‌های بانکی و کارت اعتباری ۳ تا ۱۲ ماه گذشته و ثبت هزینه‌های خود در برگه‌ای شروع کنید. میانگین مبلغی که در ماه خرج می‌کنید چقدر است؟

سپس به این فکر کنید که چگونه ممکن است این هزینه‌ها با سبک زندگی جدید شما تغییر کند. تهیه یک برنامه بودجه‌بندی کامل، اطمینان از استفاده عاقلانه از پول شما و اینکه در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید را آسان‌تر می‌کند.

دانستن نحوه تهیه بودجه اولین قدم است. صرف نظر از موقعیت‌تان، بودجه شما باید جامع باشد و دقیقاً مشخص کند که پول شما به کجا می‌رود. این کار شناسایی زمینه‌های بهبود مالی را ساده‌تر می‌کند.

توجه داشته باشید که برای مستقل شدن از نظر مالی لزوماً به یک شغل پردرآمد نیاز ندارید بلکه باید کمتر از درآمد خود هزینه کنید. مخارج خود را تجزیه و تحلیل کنید، هزینه‌های غیرضروری را که می‌توانید حذف کنید، شناسایی کنید و  آن پول را در جهت اهداف بلندمدت قرار دهید.

بودجه بندی برای رسیدن به استقلال مالی

گام سوم: بدهی‌ها و وام‌های خود را پرداخت کنید

کاهش بدهی گام طبیعی بعدی برای دستیابی به استقلال مالی است. مطمئناً ایجاد درآمد سالم مازاد برای حذف بدهی ضروری است.اما اولین قدم در کاهش بدهی، شناسایی بدهی خوب در مقابل بدهی بد است.

بدهی خوب

بدهی خوب هر چیزی است که به دارایی متصل باشد و در حالت ایده‌آل درآمدی ایجاد کند و بتوان آن را فروخت. به عنوان مثال، بدهی خوب یک وام تضمین شده با نرخ بهره معقول است. وام‌هایی که اغلب با این معیارها مطابقت دارند، وام مسکن و تا حدی وام خودرو هستند.

بسیاری از کسانی که از نظر مالی مستقل هستند همچنان از این اهرم مالی استفاده می‌کنند و بدهی خوبی را حفظ می‌کنند. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار هوشمند ممکن است یک ملک اجاره‌ای وام مسکن داشته باشد و ۴ درصد سود به بانک بپردازد. در حالی که از درآمد اجاره ۱۰٪ به دست می‌آورید.

بدهی بد

بدهی بد یک حساب وام است که دارای نرخ بهره بالا (یعنی بیش از ۱۵٪) است و هرگز برای آینده مالی فرد خوب نیست. در واقع، بدهی بد تضمین نشده است. زیرا هیچ دارایی ضمیمه‌ای ندارد که بتوانید بفروشید. آن‌ها می‌توانند مانند موانع بی ‌پایانی به نظر برسند که نمی‌توان بر آن‌ها غلبه کرد. علاوه بر این، بدهی‌های بد بدون شک نقشی در جلوگیری از استقلال مالی شخصی ایفا می‌کند.

اگر با بدهی‌های بد دست و پنجه نرم می‌کنید، پیروی از مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا به مسیر استقلال مالی برگردید.

  • برنامه کاهش بدهی برای خود ایجاد کنید: عادات خرج کردن خود را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و مقادیر واقعی پرداخت و چارچوب‌های زمانی را برای پرداخت بدهی خود تعیین کنید.
  • برای پرداخت بدهی، بودجه‌ای تعیین کنید: کل بدهی خود را محاسبه کنید و درآمد و هزینه‌های ماهانه خود را تعیین کنید. بودجه‌ای ایجاد کنید که هزینه‌های غیرضروری را حذف کند و از پول حاصل از این کار برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کنید.
  • برنامه‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی و تنظیم کنید: هنگامی‌که درآمد و یا هزینه‌هایتان تغییر می‌کند، بودجه و برنامه‌های کاهش بدهی خود را بر این اساس تنظیم کنید. از افزایش حقوق، پاداش و بازپرداخت مالیات برای کمک به پرداخت سریع‌تر بدهی استفاده کنید.

گام چهارم: صندوقی برای شرایط اضطراری ایجاد کنید 

زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود. وقتی ماشین‌تان دچار مشکل می‌شود، مشکلات سلامتی پیش‌بینی نشده‌ای را تجربه می‌کنید، یا تحت تاثیر یک فاجعه طبیعی قرار می‌گیرید، بدون داشتن آمادگی، وضعیت مالی‌تان ممکن است آسیب ببیند.

اما ایجاد یک صندوق اختصاصی برای مواقع اضطراری می‌تواند به شما کمک کند تا از طوفان عبور کنید و از انباشت بدهی یا برداشت از حساب پس‌انداز و حساب‌های سرمایه‌گذاری خود برای پوشش هزینه‌های اضطراری جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید حتی اگر به اندازه کافی به درآمد فعلی خود اطمینان داشته باشید نیز هیچ کس نمی‌تواند درآمد آینده شما را تضمین کند. به صندوق اضطراری خود به عنوان یک قایق نجات در یک کشتی تفریحی فکر کنید.

اطمینان حاصل کنید که صندوق اضطراری برای حداقل شش ماه از هزینه‌های‌تان کافی است تا در صورت بروز شرایط پیش‌بینی نشده نیازی به کمک خارجی نداشته باشید.

پس انداز برای رسیدن به استقلال مالی

گام پنجم: حساب پس انداز خودکار ایجاد کنید 

با هر دلاری که پس‌انداز می‌کنید، آزادی و گزینه‌های بیشتری در زندگی برای خود ایجاد می‌کنید. بر اساس میزان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، از خودتان بپرسید: «چند ماه آزادی کسب کرده‌اید؟»

برای برخی افراد، پس‌انداز کردن کاری راحت است. اما برخی دیگر باید خودشان را فریب دهند تا این کار را انجام دهند. یک تاکتیک عالی این است که یک تنظیم خودکار انجام دهید و ماهانه مبلغی از درآمد خود را به حساب پس اندازتان انتقال دهید.

استفاده از ویژگی‌ پرداخت خودکار می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند. به عنوان مثال، سپرده مستقیم می‌تواند پول را به چندین حساب مختلف به طور همزمان هدایت کند و به شما امکان می‌دهد پس انداز خود را افزایش دهید و در عین حال پول را به حساب جاری خود نیز ارسال کنید.

هنگام تنظیم مقدار خودکار، به جای یک عدد ثابت، بهتر است از درصد درآمد استفاده کنید. با این کار با افزایش درآمد به طور خودکار میزان پس اندازتان نیز افزایش پیدا می‌کند.

هر کاری که لازم است انجام دهید، تا پس انداز کردن را به یک عادت تبدیل کنید. برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید، اهداف خود را مشخص کنید، به طور دوره‌ای پیشرفت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید.

گام ششم: سرمایه‌گذاری کنید

این روزها صرفا پس‌انداز برای محافظت از دارایی‌ها در برابر تورم و تضمین رسیدن به استقلال مالی کافی نیست. خوشبختانه، اکنون می‌توانید حتی با استفاده از اپلیکیشن موبایل خود سرمایه‌گذاری کنید و دیگر حتی نیازی به رفتن به بانک ندارید!

به عنوان یک مبتدی، شاید هنوز از انتخاب ابزار سرمایه گذاری می‌ترسید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که همه محصولات سرمایه گذاری دارای مفهوم ریسک و بازده هستند. بنابراین، اگر به اندازه کافی شجاع هستید که با بهره بردن از اصول سرمایه‌ گذاری، یک سرمایه گذاری با بازده بالقوه بالا را انجام دهید، باید برای ریسک بالقوه بالای آن را نیز خود را آماده کنید.

به عنوان یک نکته، بهتر است سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید تا زیان را به حداقل برسانید. و فراموش نکنید که محصولات سرمایه‌گذاری را فقط از موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی خریداری کنید.

هیچ فرمول جادویی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. فقط بر اساس چارچوب زمانی و تحمل ریسک خود تنوع معقولی داشته باشید و هزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

گام هفتم: پشت‌کار و استقامت داشته باشید

راه رسیدن به استقلال مالی مستلزم تعهد مادام‌العمر به بودجه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مستمر است. باید به صورت مداوم مراقب موقعیت‌هایی باشید که می‌تواند منجر به از دست رفتن پول شود یا می‌تواند منجر به انباشت بدهی بیشتری شود.

به دنبال فرصت‌های جدید و راه‌های جدید برای استفاده حداکثری از سرمایه‌ای که به سختی به دست آورده‌اید، باشید. پشتکار همچنین مستلزم آن است که مراحل ساخت یک سبد سرمایه‌گذاری سودآور را بیاموزید و مطمئن شوید که به طور مرتب آن را متعادل می‌کنید تا آن را به سمت اهداف مالی خود حرکت دهید.

پشتکار برای رسیدن به استقلال مالی

سایر توصیه‌ها برای رسیدن به استقلال مالی

درکنار گام‌های ارائه شده در برنامه استقلال مالی، استفاده از راهکارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به استقلال مالی دست پیدا کنید.

با نگه‌داری مناسب وسایل از نظر مالی مستقل شوید

یکی از بهترین گام‌ها برای اینکه از نظر مالی ایمن شوید، مراقبت خوب از چیزهایی است که دارید. چه خریدهای بزرگی مانند ماشین و ماشین چمن زنی انجام داده باشید یا خریدهای کوچک‌تر مانند کفش و لباس، نگه‌داری صحیح به ماندگاری آن کمک می‌کند.

هزینه نگه‌داری معمولاً بسیار کم‌تر از هزینه تعویض است. این کار می‌تواند به صرفه جویی قابل توجهی در طول زمان کمک کند.

وسوسه نشوید که یک سبک زندگی فراتر از توانایی‌های مالی خود داشته باشید. چیزهای گران‌قیمت خوب هستند، اما گزینه‌های ارزان‌تر نیز می‌توانند نیازهای شما را تامین کنند. یاد بگیرید که تفاوت بین چیزهایی که می‌خواهید و چیزهایی که نیاز دارید را بدانید.

سبد درآمدی خود را متنوع کنید

راه دیگر برای اطمینان از ثبات مالی بلندمدت، داشتن چندین جریان درآمدی است. راه‌هایی را در نظر بگیرید که بتوانید علاوه بر درآمد شغل اصلی‌تان، پول بیشتری به دست آورید.

جریان‌های اضافی درآمد می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از مشاغل آزاد یا ایجاد یک «کسب کار جانبی» (مانند طراحی گرافیکی یا نوشتن) گرفته تا شغل پاره وقت. جریان‌های درآمد غیرفعال ناشی از سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند راه خوبی برای تکمیل منبع اصلی درآمد شما باشد.

مشاوره مالی حرفه‌ای دریافت کنید

راهنمایی‌های حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه خود را برای اینکه چگونه از نظر مالی مستقل باشید ترسیم کنید. یک مشاور مالی می‌تواند منبع خوبی برای درک بهتر پول و کسب آموزش‌های مالی مهم در مورد پس‌انداز، برنامه‌ریزی بازنشستگی و موارد دیگر باشد.

بیمه عمر و سلامت داشته باشید

خرید بیمه‌نامه یکی از ساده‌ترین عادت‌ها برای کسب استقلال مالی است. بیمه‌نامه عمر می‌تواند به عنوان یک محافظ در صورت وقوع حادثه ناگوار عمل کند.

بیمه‌نامه درمانی نیز می‌تواند به عنوان یک محافظ عمل کند. فرض کنید مقدار زیادی پولی پس انداز کرده‌اید اما به دلیل بیماری مجبور می‌شوید، تمام پولی که پس‌انداز کرده‌اید را خرج کنید.

این بدان معناست که شما به نقطه اول باز می‌گردید و باید دوباره شروع کنید. بیمه‌نامه درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بر هزینه‌های پزشکی غلبه کنید و تضمین می‌کند که پس‌انداز شما به دلیل یک بیماری اورژانس از بین نمی‌رود.

راهکارهای رسیدن به استقلال مالی

 روی سلامتی خود سرمایه‌گذاری کنید

آیا می‌دانستید که مراقبت از سلامت جسمانی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت مالی‌تان داشته باشد؟ متأسفانه، برعکس این موضوع نیز صادق است. ضعف سلامتی می‌تواند بر اهداف مالی شما تأثیر منفی بگذارد.

سرمایه‌گذاری روی سلامتی کار سختی نیست. به معنای مراجعه منظم به پزشکان و دندان‌پزشکان و پیروی از توصیه‌های بهداشتی در مورد مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شوید. بسیاری از مسائل پزشکی را می‌توان با تغییرات اساسی در سبک زندگی، مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم از بین برد یا حتی از آن پیشگیری کرد.

از سوی دیگر، سلامت ضعیف پیامدهای منفی فوری و بلندمدتی بر اهداف مالی‌تان دارد. برخی از شرکت‌ها روزهای مرخصی محدودی برای بیماری دارند، به این معنی که پس از اتمام این روزها دیگر درآمدی نخواهید داشت.

همچنین چاقی و سایر بیماری‌ها باعث افزایش سرسام‌آور حق بیمه می‌شود و سلامت ضعیف ممکن است باعث بازنشستگی زودهنگام با درآمد ماهانه کمتر تا آخر عمر شود.

برای رسیدن به استقلال مالی، به چه میزان پول نیاز دارید؟ 

سوال رایجی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که برای استقلال مالی به چه مقدار پول نیاز دارید؟ پاسخ این است که مقدار آن به نیازها و سبک زندگی شما بستگی دارد.

اما کارشناسان به طور تخمینی بیان می‌کنند هنگامی‌ که دارایی‌های‌تان ۲۵ برابر هزینه‌های سالیانه‌تان باشد، از نظر مالی مستقل هستید و می‌توانید در هر زمانی بازنشسته شوید.

در حالی که این رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد، قدرت بهره مرکب می‌تواند به شما کمک کند زودتر از آنچه فکر می‌کنید به این هدف برسید.

اما توجه داشته باشد که نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، بنابراین باید مراقب باشید که هزینه‌های غیرمنتظره و یک‌باره‌ای که ممکن است ایجاد شود را نادیده نگیرید. همچنین تورم سالیانه و رویدادهای بزرگ اقتصادی جهانی نیز می‌توانند درآمد منفعل شما را مختل کنند.

سخن آخر

استقلال مالی یک شبه به دست نمی‌آید. این سفری است که مستلزم زمان و تلاش مداوم ‏است. به همین جهت برای بسیاری از مردم، تصمیم به هدف قرار دادن استقلال مالی مستلزم تغییر در طرز فکر ‏است.

نکته کلیدی این است که دارایی‌های درآمدزا خود را به تدریج اما به طور مداوم ‏افزایش دهید. این به معنای کنار گذاشتن پول برای آینده و سرمایه‌گذاری مناسب آن ‏است.

در عین حال، مهم است که زمان حال را به نفع آینده قربانی نکنید. زندگی را باید زندگی ‏کرد و هدف رسیدن به استقلال مالی نباید مانع این موضوع شود. شما باید نیازهای فعلی و آینده خود را ‏متعادل کنید.‏
هدف‌گذاری برای استقلال مالی به این معنا نیست که به طور کامل از راحتی فعلی خود ‏دست بکشید. در حالی که سرمایه‌گذاری برای آینده بسیار مهم است، لذت بردن از ‏زمان حال نیز بسیار مهم است. در مورد آنچه برای دستیابی به استقلال مالی لازم است و آنچه ‏می‌توانید امروز برای کمک به این هدف بپردازید واقع‌بین باشید.‏

شما باید خود را در مورد محصولات و بازارهای مالی آموزش دهید، بودجه‌ای بسازید و به ‏آن پایبند باشید و بر سرمایه‌گذاری‌های خود نظارت کنید. همه این چیزها می‌توانند شما ‏را باهوش‌تر، ثروتمندتر و شادتر کنند.‏

توجه داشته باشید تلاش برای استقلال مالی ممکن است برای همه مناسب نباشد، اما اگر بتوانید به آن دست پیدا کنید، از چندین ‏دهه بازنشستگی با امنیت مالی لذت خواهید برد.

همان‌طور که گفته شد یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند زودتر به استقلال مالی دست پیدا کنید، آموزش دیدن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌تواند در کمترین زمان، مهم‌ترین مطالب کتاب‌های برتر جهان در این حوزه را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید