نکاتی برای برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان در سنین نوجوانی

فهرست مطالب

دوره نوجوانی را می توان حساس ترین سن در طول زندگی یک فرد دانست. از حدود ۱۱ سالگی تا ۱۸ سالگی زمانی است که شخصیت فرد شکل میگیرد و با تناقضات گوناگون رو به رو خواهد بود.تاثیر اطرافیان در این فرایند امری غیر قابل انکار است. خانواده و دوستان نوجوان تاثیر گذارترین افرادی هستند که نوجوان با آن ها در ارتباط است.ارتباط موثر با والدین و دوستان را می توان عاملی مهم در رشد فکری و شخصیتی نوجوان دانست. معمولا خانواده ها در این سن تلاش می کنند فرزند خود را مورد حمایت قرار دهند.

شاید بعضی از والدین از روش ناصحیحی برای این کار را استفاده کنند؛ اما هدف آن ها چیزی جز عشق ورزی به فرزندشان نیست.

ممکن است این روش ناصحیح آن ها موجب درک اشتباه نوجوان و به دنبال آن ایجاد خلل در روابط والدین و فرزندان شود.

نوجوانان معمولا تلاش می کنند این خلل را با وجود دوستان و هم سن و سالانشان پر کنند. به همین علت هم تحت تاثیر فراوان آن ها قرار می‌گیرند.

در این میان سلامت اجتماعی دوستان منتخبشان امری ضروری است که خانواده باید بر آن نظارت کافی داشته باشد. این نظارت باید به شکلی باشد که نوجوان احساس نکند از طرف والدینش مورد اطمینان نیست و آن ها سعی در محدود کردن او دارند.

وجود دوستان ناباب که هم شان با خانواده نوجوان نیستند می تواند علاوه بر مشکلات روحی فراوانی که در او ایجاد می کند سبب دوگانگی شخصیتی در نوجوان و تخریب عقاید و چارچوب هایی شود که والدین در طول سال های زندگی او به سختی آنها را ایجاد کرده اند .

برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان در سنین نوجوانی ۶ نکته برای افزایش توانایی ارتباط موثر با والدین و دوستان که باید بدانید

نوجوانان می دانند که مهم ترین افراد زندگی آن ها والدین و خانوادشان هستند. با وجود اهمیت فراوانی که به دوستانشان می دهند باز هم خانواده را بسیار ارجح تر می دانند.

در واقع والدین در این شناخت بسیار اثر گذارند. آن ها باید با حمایت بی چون و چرا به فرزندانشان بفهمانند که همیشه و تحت هر شرایطی دوستشان دارند.

آن چه که والدین باید بدانند این است که محبت بی چون و چرای آن ها ذهن فرزندشان را به آرامشی می رساند که بهتر بتواند با شرایط مسائل نوجوانی کنار بیاید.

در حالی که کنترل بیش از حد موجب کند شدن سرعت رشد و درگیری های ذهنی در نوجوان شده و مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله را در او از بین می برد.

در ادامه این مطلب مخاطب ما نوجوانانی خواهند بود که در پی برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان هستند. ما سعی میکنیم بهترین راهکار ها را برای تحقق این امر به شما پیشنهاد کنیم. تا با خیال راحت تری از بحران نوجوانی عبور کنید.

بیشتر بخوانید: آیا با راه های مطرح کردن انتقاد سازنده آشنا هستید؟

عشق والدین را پذیرا باشید

رابطه عاطفی قوی با والدین هم چون یک سپر در مقابل آسیب های اجتماعی و روحی عمل می کند.   ممکن است شما نوجوان عزیز از ابراز احساسات به والدینتان خجالت بکشید و یا حتی از شنیدن کلمات محبت آمیز آنها ناراحت شوید.

حتما گمان می کنید دیگر بزرگ شده اید و والدینتان نباید با شما این گونه صحبت کنند. اما لازم است بدانید  محبت و ابراز احساسات به هیچ وجه منحصر به دوره کودکی نیست.

والدین شما عاشقتان هستند و این عشق هیچ گاه به پایان نمی رسد. در واقع وجود این عشق است که باعث ایجاد نگرانی های کوچک و بزرگ آنها می شود. پس هیچ گاه این نگرانی ها را به چیزی جز عشق تعبیر نکنید.

سعی کنید به این عشق بی حد و حصر پاسخ درستی بدهید تا علاوه بر آرامش روحی خودتان ، آن ها را هم به آرامش برسانید.

اگر والدین شما سعی در کنترل شما دارند، در مقابل آن ها جبهه نگیرید، آن ها را درک کنید و صادقانه سعی کنید این حق را به آنان بدهید.

اگر مقابل آن ها بایستید این رفتار والدین شدت خواهد گرفت و موجب از بین رفتن آرامش در خانه و ایجاد تنش هایی خواهد شد که همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

ارتباط موثر

ارتباط موثر چه تاثیری در کار و زندگی خصوصی ما خواهد داشت؟

اکنون بخوانید

 

اخلاق در زندگی روزمره

«رعایت حقوق دیگران» به ظاهر ساده می‌نماید، اما به واقع با در نظر گرفتن همه ظرافت‌ها و جزییات آن به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین وظیفه‌مان به عنوان موجودی اجتماعی است، اگر می‌خواهیم ما را «انسان» بنامند.

اکنون بخوانید

 

مسائلتان را در زمان مناسب با والدین در میان بگذارید

وقتی صحبت از برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان می شود ، شاید یکی از اعتراضات نوجوانان این باشد که هرگاه قصد صحبت کردن با والدین و طرح مسائلشان را دارند والدین به آن ها توجه نمی کنند و فرصتی برای صحبت کردن به آن ها نمی دهند.

این حرکت والدین کم کم موجب سردی نوجوانان نسبت به آن ها و به وجود آمدن شکاف عمیقی در روابط دو طرف می شود.

در مرحله اول شما نوجوان عزیز باید شرایط والدین خود را درک کنید. اگر شاغل هستند و مجبورند زمان زیادی از روز را به کارشان تخصیص دهند به این معنا نیست که کارشان را به شما ترجیح می دهند.

هدف از کار کردن آن ها تامین آسایش شما و ایجاد تضمینی برای آینده است.

علاوه بر مشغولیات شغلی والدین ، معمولا وظایفی مانند پختن غذا و نظافت خانه نیز به عهده مادر خانواده است که این کارها زمان زیادی از روز را به خود اختصاص می دهند.

همچنین بعد از انجام چنین کارهایی شاید والدین نیاز به فرصتی برای استراحت یا کارهای شخصی داشته باشند.

بهترین راهکاری که می توان در راستای ایجاد یک زمان مناسب برای ارتباط موثر با والدین ارائه داد ، این است که از والدینتان بخواهید یک ساعت را برای شما خالی کنند و هر روز یا یک روز در میان در این یک ساعت تنها به مکالمه و وقت گذرانی با شما بپردازند.

مطمئن باشید که این درخواست شما آن ها را به شدت خوشحال می کند و پذیرای آن خواهد بود.

غرق شدن در روزمرگی ها شاید والدینتان را دچار مشکل کمبود زمان کند. اما مطمئن باشید اگر از آن ها بخواهید تا زمانی از روز را به شما اختصاص دهند به هیچ وجه مخالفت نمیکنند.

فقط لازم است بر سر این زمان با یکدیگر به توافق برسید.

نقص های والدین و دوستانتان را بپذیرید

والدین شما هم مانند تمام انسان ها نواقصی دارند. ممکن است برخی خصوصیات اخلاقی منفی داشته باشند. اما این دلیل بر بد بودن آن ها نیست. انسان کامل بودن کار دشواری است که هر کس نمی تواند به آن برسد.

پس والدینتان را آن طور که هستند بپذیرید و دوست بدارید. قطعا خوبی های بسیاری در وجود آن ها است که ارزش دوست داشتن را  دارد

همچنین دوستان شما هم که معمولا در گروه سنی خودتان هستند با آن مسائلی که شما درگیر آن هستید ، دست و پنجه نرم می کنند.

وجود این مسائل در سن نوجوانی فرد را دچار بی ثباتی و گاهی عدم کنترل بر رفتار می کند. اما اگر شما در یک رابطه دوستی قرار دارید وظیفه دارید فرد مقابلتان را درک کرده و به او کمک کنید تا همراه با شما از این بحران عبور کند.

می توانید کتاب ها و مقالات سودمند را به دوستتان هم معرفی کنید تا او هم مثل شما علم بیشتری نسبت به شرایط موجود بیابد.

برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان شنونده خوبی باشید

یکی از مهمترین اصول ارتباط موثر این است که با شنیدن صحیح سعی کنیم پیام گوینده را به درستی دریافت کنیم.

لذا برای برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان لازم است در زمان صحبت کردن آن ها سکوت کنیم ، فکرمان را روی پیام متمرکز کنیم و نه چیز دیگر و با استفاده از زبان بدن نشان دهیم که مشتاق شنیدن هستیم. به چشم های طرف مقابل نگاه کنیم و سرمان را این طرف و آن طرف نچرخانیم.

معمولا یکی از توقعاتی که ما از دوستان و والدینمان داریم این است که به درستی به حرف ما گوش بدهند تا دچار بد فهمی نشوند و منظور هدف ما را درک کنند. طبیعتا خود نیز باید این توقع را برای آن ها برآورده کنیم.

یک رابطه دو طرفه بسازید

آن چه در برقراری ارتباط موثر با والدین و همچنین دوستان اهمیت دارد این است که رابطه ما باید هم چون یک جاده دو طرفه باشد. این طور نیست که همیشه دیگران شما را درک کنند و گوش شنوایی برای حرف های شما داشته باشند. شما هم باید زمانی را به دیگران اختصاص دهید. پذیرای شنیدن حرف های والدین و دوستانتان باشید و سعی کنید آن ها را درک کنید.

با این کار ، حس خوب دو طرفه میان شما قوت میگیرد. همچنین علاوه بر این که شما می توانید به والدینتان تکیه کنید، آن ها هم روی شما حساب دیگری می کنند و می توانند به شما تکیه کنند تا از سنگینی وظایفشان کمی کاسته شود.

با دوستانتان سرگرمی های مشترک بسازید و سعی کنید تفریحاتی که هر دو به آن علاقه دارید را بیابید. هماهنگ با هم کتاب و مجله بخوانید و به بحث در رابطه با آن ها بپردازید.

یافتن و تقویت نقاط مشترک میان خود و دوستانتان به محکم شدن ریسمان میان شما کمک خواهد کرد.

احترام را فراموش نکنید

رابطه مفید و زیبا رابطه ای است که در آن احترام از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. فراموش نکنید هیچ مسئله ای دلیل نمی شود شما احترام والدین یا دوستانتان را از بین ببرید.

برای موفق بودن در این راه می توانید از راهکار های سودمند برای کنترل خشم استفاده کنید. از این طریق خواهید توانست کنترل رفتار هایتان را به دست بگیرید و زمانی که دچار عصبانیت شدید کار نا معقولی انجام ندهید.

مسئله دیگری که گاهی دست آویزی برای از بین بردن احترام والدین و دوستان می شود ، صمیمیت است. صمیمیت را می توان یک رکن بسیار خوب در روابط میان شما با والدین و دوستانتان دانست؛ اما هیچ تناقضی با احترام ندارد و می توان این دو عامل سودمند را در کنار یکدیگر در روابط نگه داشته و توسعه داد.

۱۳ راهکار افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

راه هایی که به شما کمک میکنند یک نوجوان قوی داشته باشید

اکنون بخوانید

 

اهمیت دوستان در سنین نوجوانی

هر چقدر هم رابطه نوجوان با والدینش صمیمانه باشد، آن ها نمی توانند جای یک دوست هم سن و سال را برای او پر کنند. همه ما انسان ها به دوست احتیاج داریم .

وجود دوستان در زندگی به ما اعتماد به نفس می دهد چرا که حس میکنیم کسانی را داریم که پشتیبان و حامی ما هستند. همچنین حس تعلق و ارزشمند بودن هم از دیگر مزایای وجود دوستان در زندگی ما است.

انجام کارهای گروهی همراه با دوستان به ما کمک می کند تا مهارت فعالیت های تیمی را در خود افزایش دهیم که در آینده بسیار برای ما سود مند خواهد بود.

این کار های گروهی می تواند ایجاد یک گروه سرود یا کار های هنری باشد که نتایج آن ها موجب رضایت خاطر ما شود.

بدون وجود دوستان همراه در دوره نوجوانی ، آموختن مهارت های اجتماعی و کنترل احساسات کار دشواری خواهد بود به همین علت می توان دوستی های نوجوانی را تمرینی برای کسب تجربه و رشد ویژگی های فردی دانست.

پس سعی کنید که حتما دوستان خوبی برای خود بیابید. اگر یک بار در این کار شکست خوردید دلیل نمی شود که دیگر نتوانید رابطه دوستی خوبی ایجاد کنید.

فراموش نکنید دوران نوجوانی محلی برای آزمون و خطا است . پس هیچ گاه به توانایی های خود شک نکنید. عامل به وجود آورنده مشکل را شناخته و سعی کنید آن را حل نمایید.

معمولا دوستی های دوران نوجوانی بهترین و پایدار ترین دوستی هایی هستند که در بزرگسالی بسیار به کمک شما خواهند آمد. پس خود را از داشتن این نعمت لذت بخش محروم ننمایید.

اهمیت دوستان در سنین نوجوانیجمع بندی

آن چه که تا کنون گفته شد می تواند چراغی باشد که برای برقراری ارتباط موثر با والدین و دوستان می توانید از آن ها بهره ببرید. پس سعی کنید تمامی راهنمایی ها را به کار گیرید تا ارزشمند ترین روابطتان را حفظ کنید.

وجوداین روابط قوی در زندگی شما موجب ایجاد آرامش روحی و روانی شما خواهد شد و به سادگی خواهید توانست این فصل زیبا از زندگی را به پایان رسانده و از تجارب و بهره مندی های آن در تمام طول زندگیتان استفاده کنید.

شما برای دوستان و خانوادتان ارزشمند و عزیز هستید. هیچ گاه فراموش نکنید که بزرگترین دارایی والدینتان شما هستید و آن ها هرکار که می کنند برای سلامت روح و روان و آینده شما است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید