اثر پیگمالیون : چگونه افزایش انتظارات باعث بهبود عملکرد می شود؟

فرایند ساخته شدن یک موشک کاغذی تا متوجه اثر پیگمالیون شویم

فهرست مطالب

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وقتی انتظار بیشتری از شما دارند تلاشی که برای انجام کارها صرف می‌کنید خروجی بهتری دارد و درواقع دوست دارید خودتان را بهتر نشان بدهید؟ جالب اینجاست برای چنین موقعیتی یک اصطلاح وجود دارد که معروف است به اثر پیگمالیون  the Pygmalion effect یا پیشگویی لذت‌بخش . به بیان بهتر هرچه بیشتر از ما می‌خواهند، عملکرد ما بهتر می‌شود.

پیشینه اثر پیگمالیون

این اثر نام خودش را از یک افسانه یونانی گرفته و همچنین معروف است به اثر رزنتهال – در ادامه بیشتر از رابرت رزنتهال می‌نویسم-. پیگمالیون مجسمه‌سازی بود که شروع به تراشیدن مجسمه‌ای از زنی زیبا کرد که وقتی کارش به پایان رسید، عاشق زن مجسمه‌ای شد.

آتش این عشق مرد مجسمه‌ساز را تا آنجا کشاند که آرزو کرد ای‌کاش زنی به زیبایی مجسمه‌اش در دنیای واقعی پیدا کند و باهم زندگی عاشقانه‌شان را از سر بگیرند. آفرودیت، الهه یونانی عشق، آرزویش را برآورده و مجسمه را تبدیل به زنی واقعی کرد.

دل‌بستگی پیگمالیون به مجسمه باعث شد تا یک‌چیز غیرواقعی ( انتظارات) تبدیل به واقعیت (بازدهی و عملکرد عالی) شود. درست مثل تمرکز ما روی خواسته‌ای که می‌تواند بر خروجی یک اتفاق اثر بگذارد.

اثر پیگمالیون کجا اتفاق می‌افتد؟

دست روی موضوع جذابی گذاشتیم! تصور کنید رئیستان وظیفه جدیدی را به شما سپرده است. یک صبح آرام کاری درحالی‌که در اتاق نیمه‌باز است و شما منتظرید تا مدیریت برای دیدار ماهانه با کارمندانش وارد دفتر شما هم بشود. درحالی‌که شما وظیفه جدید  (task)  را قبلاً با ایمیل دریافت کرده‌اید او به شما می‌گوید که از شروع پروژه جدید خوشحال است چون کار را به کاردان سپرده.

مجسمه زن زیبا و مرد سنگتراش در اثر پیگمالیون

او با گفتن این جمله دلگرم‌کننده نه‌تنها سطح بالای انتظاراتش را در مورد شما بیان می‌کند بلکه در روزهای بعد نشان می‌دهد پشتیبان شماست و نباید نگران موانع و محدودیت‌ها باشید. با قرار گرفتن در موقعیت جدید، احتمالاً شما هم تغییراتی در رفتارتان می‌دهید:

◄ مدت‌زمان بیشتری را برای کار و تمرکز روی پروژه کنار می‌گذارید.

◄ ممکن است خارج از ساعت کاری هم مشغول باشید.

◄ چندین بار کیفیت کارتان را بررسی می‌کنید تا کم و کاستی کمتر یا صفر باشد.

چرا؟ عجیب نیست! چون هم شما و هم رئیس محترم رفتار تازه‌ای در پیش گرفتید. حتی شاید اگر او انتظار زیادی از شما نمی‌داشت، پروژه با موفقیت بیشتری انجام می‌شد. حرف‌ها و نگاه او در مورد شما بود که باعث شد سخت‌کوش‌تر شوید و عملکرد مفیدتری داشته باشید و درنتیجه پرونده پروژه با موفقیت بسته شود.

اثر پیگمالیون درست در چنین موقعیتی خودش را نشان می‌دهد؛ وقتی انتظارات خوشایند مثبت، اثر خوشایند مثبتی روی رفتار و کارایی ما می‌گذارند. این اثر ، بیش از هر محیط دیگری، در فضاهای آموزشی و محیط کاری اتفاق می‌افتد که آموزشگر یا رئیس خواسته‌ها و انتظارات خودشان را در هر موقعیت جدیدی به دانش‌آموز یا کارمند منتقل می‌کنند.

اثر پیگمالیون بر فرد چگونه است؟

نکته جالب‌توجه اینجاست که اثر پیشگویی لذت‌بخش خیلی از مواقع ناخواسته پیش می‌آید ولی به‌خوبی می‌توانید حس کنید که « انتظارات دیگران» چقدر روی عملکرد شما تأثیر می‌گذارند. وقتی مورد تأیید کسی باشید، تلاش می‌کنید تا قدر این تأیید را بدانید.

وقتی فردی که برایمان ارزشمند باشد یا دلمان بخواهد روی او تأثیر بگذاریم، باور داشته باشد می‌توانیم از پس‌کار بربیاییم، پس روی احساسی که در مورد خودمان داریم اثر می‌گذارد. خواسته‌ها یا پیشگویی‌های مثبت به ما انگیزه لازم برای برداشتن گام‌های مفید و ضروری را می‌دهد تا آنچه را که آن‌ها می‌خواهند و ما هم در فکرش هستیم، عملی کنیم.

خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها

خواهید آموخت که چگونه این استعدادها را در افرادی که مدیریت می‌کنید، پیدا کنید

اکنون بخوانید

 

اثر پیگمالیون همچون پیشگوی قدرتمندی است که قلب ما را تسخیر می‌کند چون باورهای ناموجود در مورد ما باعث تلاش بیشتر دوطرفه می‌شود؛ چه از سمت ما و چه از سمت فردی که خواسته‌اش را به زبان می‌آورد. در پایان چه اتفاقی می‌افتد؟ پیشگو، موفقیت را در گوی بلورین خود دیده است!

اثر پیگمالیون بر اجتماع چگونه است؟

همان‌طور که بالاتر برایتان نوشتم، پیشگویی لذت‌بخش اثرات مثبتی بر عملکرد فرد می‌گذارد که در این مورد باید دید انتظارات ابرازشده چقدر مثبت و سازنده هستند. به‌عبارت‌دیگر، وقتی افراد باور نداشته باشند که دیگران انتظارات بالا از آن‌ها دارند، ممکن است باعث آزار آن‌ها شود.

•● حتماً برایتان جالب است اگر بدانید

انتظارات نشان می‌دهند، کلیشه‌ها ممکن است بیش از آنکه به نظر می‌رسند آسیب برسانند.

فراموش نکنید که اثر پیگمالیون فقط روی رفتار و بازدهی ما اثر نمی‌گذارد، بلکه رفتار و عملکرد طرف مقابل را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای نمونه؛ آموزگاری که می‌داند شاگرد باهوشی دارد و آینده درخشانی منتظر اوست، پس بیشتر به او توجه می‌کند، بازخورد مؤثر و قابل‌توجهی صرف و او را وارد چالش‌های جدید و متفاوت می‌کند.

معلم شاید چنین سیستمی را برای دانش‌آموزان دیگر پیاده نکند که چنین رفتار ناعادلانه‌ای باعث می‌شود تا بقیه عقب بیفتند درحالی‌که دانش‌آموز موردتوجه سبقت گرفته است.

ازآنجایی‌که انتظارات ما روی رفتار ما با دیگران اثر می‌گذارد، پیشگویی لذت‌بخش تنها زمانی اثر مثبت دارد که ما انتظارات زیادی از دیگران داشته باشیم و این « انتظار زیاد» زمانی اتفاق می‌افتد که هردو طرف یا دستکم یک طرف شناخت خوبی از هم داشته باشند.

جنبه منفی و آسیب رساننده این رفتار روی کودک بیشتر است؛ او به‌راحتی آماده شکل‌پذیری است و هنوز باید تصویر ذهنی از خودش را بر اساس نظرات دیگران بسازد. پس افرادی که انتظاراتی از او دارند باید واقعاً مراقب باشند تا به شکل درستی خواسته‌هایشان را بیان کنند.

چرا اثر پیگمالیون اتفاق می‌افتد؟

آخرین عدد سرعت سنج و نمایشی از اثر پیگمالیون

این پیشگویی لذت‌بخش را یک پدیده روان‌شناختی می‌دانند که قدرت تأثیر انتظارات بر اصلاح یا تغییر رفتار را نشان می‌دهد. شواهدی هست که اثر موردنظر را نوعی پیش‌بینی برای تحقق برنامه‌های فردی معرفی می‌کند. قدرت نهفته در این باور به ما می‌گوید که انتظارات و افکار دیگران در مورد دیگران درست است چون همین افکار تعیین‌کننده رفتار آن‌ها می‌شود.

اثر رزنتهال مخصوصاً از موقعیت‌هایی حرف میزند که در آن نظرات مثبت فرد برتر در مورد طرف مقابل، کاری می‌کند تا او عملکرد بهتری داشته باشد. او چشم‌اندازی موفقیت‌آمیز برای فرد می‌بیند پس رفتار متفاوتی نشان می‌دهد تا فرد به اهدافش برسد.

رابرت رزنتهال Robert Rosenthal روانشناس رفتارشناس برای اولین بار اثر پیشگویی لذت‌بخش را در سال ۱۹۶۸ بررسی و در سال ۱۹۷۳ بود که نظریه چهار موردی در مورد چگونگی اثرگذاری آن را مطرح کرد. در نظریه او وضعیت موجود، ورودی، خروجی و بازخورد چهار فاکتوری بودند که باعث می‌شدند انتظارات معلم از دانش‌آموز بر رفتار او اثر بگذارد.

وضعیت موجود به این حقیقت اشاره می‌کرد که اگر معلمی انتظارات بالا از دانش‌آموزانش دارد، آن‌ها ممکن است محیط گرمی را بسازند، احساس مثبتی بین دانش‌آموزان و آموزگار ردوبدل شود و فضای کلاس هم بازتابی از همین احساس خوب باشد.

ورودی می‌خواهد بگوید که معلم باور به باهوش بودن را به دانش‌آموز تزریق می‌کند. خروجی نشان می‌دهد که معلم فرصت‌های بیشتری را به دانش‌آموز برای مشارکت و پاسخ بیشتر می‌دهد. بازخورد، آخرین فاکتور است که از تأثیر عملکرد خوب بر دریافت بازخورد مؤثر از طرف معلم حرف می‌زند.

تکنیک ساندویچ در روانشناسی ؛ گفتار درمانی و استفاده از بازخوردهای منفی

بازخورد منفی (در این مثال پنیر و ژامبون) بین کلمات ستایش شده (در اینجا نان باگت) قرار گرفته است.

اکنون بخوانید

 

رزنتهال با همکاری لئونور جیکوبسن Lenore Jacobson، مدیر مدرسه ابتدایی، برای ارزیابی مطالعات خودشان در مورد اثر پیگمالیون و تقویت یادگیری دانش‌آموزان اقدام به برگزاری یک آزمون هوش عمومی در مدرسه کردند. این آزمون با بازگشایی مدارس شروع شد. دستورالعمل آزمون پیش‌بینی شکوفایی هوش دانش‌آموزان در طول سال بود.

نکته جالب این بود که رزنتهال و جیکوبسن به‌صورت اتفاقی دانش‌آموزانی را انتخاب کردند و به معلمان گفتند که این تعداد همان‌طور که انتظار می‌رفت، از پس ‌آزمون برآمدند- اما در واقعیت این‌طور نبود-. با پایان مطالعه، یک آزمون هوش مشابه دیگر هم برگزار شد و همه دانش‌آموزان در دور دوم نمره بهتری گرفتند.

رزنتهال و جیکوبسن متوجه شدند دانش‌آموزانی که باهوش معرفی شده بودند، در مقایسه با دانش‌آموزان دیگر به سطح بالاتری ارتقا پیدا کردند. این نتیجه در مورد دانش‌آموزان کلاس اول و دوم بیشتر صدق می‌کرد. این مثال را همین‌جا نگه می‌داریم تا دوباره در بخش دیگری به آن بپردازیم!

اثرپیگمالیون و تأثیر گروهی

رزنتهال و جیکوبسن به تفاوت بین دانش‌آموزان با برچسب باهوش و دانش‌آموزان معمولی اشاره کردند، اثر پیگمالیون ممکن بود اتفاق نیفتد چراکه آموزگاران آگاهی از پیش تعیین‌شده یا باور مثبتی در مورد دانش‌آموزان باهوش داشتند درحالی‌که باورشان در مورد دانش‌آموزان معمولی، مثبت یا منفی نبود.

دکتر داو ایدن Dov Eden روانشناس سازمانی تصمیم گرفت اثرات انتظار مثبت بر بهبود عملکرد گروهی را بررسی کند. در مطالعه او، گروه کنترل (افراد معمولی) کاملاً از گروه با انتظارات بالا جدا شدند.

نوع گروه انتخابی ایدن جوخه سربازان در نیروی دفاع دریک کشور غیر آمریکایی بود و هر جوخه رهبر خودش را داشت. چهار موقعیت متفاوت برای آموزنده‌ها در نظر گرفته شد:

  • تخصص نظری
  • تخصص عملی
  • آمادگی بدنی
  • تیراندازی به هدف

دو موقعیت اولی زیر نظر سرپرستان جوخه بود و ایدن پیش‌بینی کرد این دو موقعیت قرار است بیشترین تأثیر از اثر رزنتهال را نشان بدهد. به سرپرستان گفته شد که نمره همه سربازان بالاتر از میانگین بود و همین باعث شد تا سرپرستان ناخواسته انتظارات غیرمعمول از زیرمجموعه خودشان داشته باشند.

در نقطه مقابل سرپرستان گروه کنترل( سربازان معمولی) مطلع شدند که سربازان آن‌ها هیچ نمره مثبت یا منفی نگرفتند. یک‌بار دیگر آزمون برگزار شد. در این آزمون هم نتیجه به‌دست‌آمده مشابه با آزمون هوش دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی بود؛ جوخه با انتظارات بالای سرپرست، عملکرد به‌مراتب بهتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند و این تفاوت بیشتر در عملکرد سربازان برای تخصص عملی و نظری مشاهده شد که زیر نظر سرپرستان جوخه بود.

با انجام این آزمایش بود که ایدن نتیجه گرفت اثر پیگمالیون می‌تواند بر کل گروه اثر بگذارد و فقط افراد نیستند که به‌تنهایی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همچنین به تأثیر انتظارات مثبت بر بهبود عملکرد فرد هم اشاره کرد.

نکته مهم دیگر در مورد بی‌خبری آزمودنی‌ها از اثر رزنتهال بود؛ نمره آزمون هرگز به سربازان داده نشد درحالی‌که سرپرستان از این فرایند اطلاع داشتند. این وضعیت نشان داد که اثر پیگمالیون حتی اگر خود فرد هم اطلاعی از انتظارات سرپرست خود نداشته باشد، اتفاق می‌افتد. چنین نتیجه‌ای گویای این واقعیت بود که تغییر مثبت رفتار مدیر یا معلم به‌تنهایی برای بهبود عملکرد فرد کافی است.

اثرپیگمالیون یک تأثیر روانی ناخودآگاه است

مردی که طنابی را میکشد در مقاله اثر پیگمالیون

احتمالاً شما هم تا اینجای مقاله به این نتیجه رسیده‌اید که اثر پیشگویی لذت‌بخش را فقط باید در رابطه معلم و دانش‌آموزش یا کارمند و مدیر پیدا کرد. درحالی‌که درمانگران هم انتظاراتی از بیمارانشان دارند. اگر او باور داشته باشد که بیمارش در فرایند درمان نتیجه می‌گیرد ممکن است فضای روانی حمایتی و مثبتی برایش فراهم کنند.

به مثال آزمون هوش رزنتهال و جیکوبسون برمی‌گردیم! در ادامه توضیحات مربوط به آزمون‌های جالبی که برای دانش‌آموزان ابتدایی برگزار شد باید بنویسم که باور معلمان به بچه‌ها باعث بروز تفاوت‌هایی می‌شود- نمونه‌ای از پیشگویی برای خودشکوفایی. دو ماجرایی که اتفاق افتاد چه بود؟

◄  اول، رزنتهال و جیکوبسن با اطلاعاتی که به معلمان دادند زمینه را طوری فراهم کردند تا آن‌ها ارتباط غیرکلامی با بچه‌ها برقرار کنند( زبان بدن).

◄  دوم، دانش‌آموزان با زبان بدن معلمشان متوجه انتظارات آن‌ها شدند.

آن‌ها زبان بدن معلم را طوری برداشت کردند که می‌گفت « آفرین! داری خوب پیش میری. انتظار بیشتری ازت دارم.» و باعث تلاش خواسته یا ناخواسته، بهبود عملکرد درسی آن‌ها و درنهایت نمره بالا در آزمون شد.

می‌بینید که این آزمون و نتایج آن چقدر شگفت‌انگیز است! اساساً با مشاهده آن متوجه می‌شویم چطور می‌توان از نیروی ذهن ناخودآگاه برای بهبود مهارت‌هایی استفاده کرد که خیلی از ما فکر می‌کردیم با فاکتورهای بیرونی و عینی تقویت می‌شوند.

جنبه‌های منفی اثر پیگمالیون کدام است؟

انتظارات غیرمنطقی می‌توانند درنهایت واقعی و تبدیل به خواسته‌هایی مهم شوند. ایراد کار اینجاست که همین انتظارات اشتباه یا غیرمنطقی اثرات چشمگیری دارند.

در آزمون هوشی که رزنتهال و جیکوبسون برگزار کردند شما به‌روشنی متوجه اصل موضوع شدید. معلمان انتظارات نا به‌جا و غیرواقعی از دانش‌آموزانی داشتند که اصلاً نمره واقعی برای آزمون آن‌ها ثبت نشده بود بلکه رزنتهال و همکارش یک گزارش غیرواقعی به آن‌ها داده بودند.
<
مطالعه دیگری هم در مرکز ملی آمریکا در مورد آمار تحصیلی انجام شد و موضوع آن معلمان و دانش‌آموزان بودند ( شناسایی دقیق و ریشه اثر رزنتهال از دوران کودکی بهتر است). نتیجه چه بود؟ عجیب و تکان‌دهنده!

  • ● معلمان کلاس دوم انتظارات کمتری از دانش‌آموزان رنگین‌پوست و گروهی که وضعیت مالی خوبی نداشتند یا از امتیازات اجتماعی کمتری برخوردار بودند، داشتند.
  • ● انتظار و پیش‌بینی معلمان این بود که دانش‌آموزانی با سطح درآمد بسیار پایین، ۵۳% بیشتر از باقی گروه شانس فارغ‌التحصیلی از پیش‌دانشگاهی را دارند.
  • ● همچنین آن‌ها نتیجه گرفتند دانش‌آموزان با پیشینه نژادی آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی، به ترتیب ۴۷ و ۴۲% کمتر از باقی دانش‌آموزان سفیدپوست احتمال فارغ‌التحصیلی از پیش‌دانشگاهی را دارند.

جنبه مثبت اثر پیگمالیون کدام است؟

کارمندان شاد برای نشان دادن اثر پیگمالیون

تقریباً در تمام مقاله به افزایش انگیزه و بازدهی فردی تحت تأثیر انتظارات و خواسته‌های مثبت معلم یا مدیر شرکت اشاره‌کرده‌ام. این اثر، تنها ویژگی شگفت‌انگیز و مستقیم پیشگویی لذت‌بخش است که به‌راستی در بلندمدت حتی باعث بهتر شدن تعاملات فردی بین آموزگار و دانش‌آموز و همچنین رئیس و کارمند و بهبود کیفیت زندگی کاری می‌شود.

در آزمایشی که بالاتر و در قسمت جنبه‌های منفی اثر رزنتهال به آن پرداختم، تنها ویژگی مثبت همین موضوع بود که درنهایت شانس فارغ‌التحصیلی دانش‌آموز را افزایش می‌داد.

چرا اثر پیگمالیون مهم است؟

در این مقاله همواره تأکید می‌کنم که چقدر انتظارات دیگران می‌تواند بر رفتار ما اثر بگذارد و لازم است تا ما این موضوع را درک کنیم. چراکه آگاهی از این تأثیر کمک می‌کند تا این انتظارات (ورودی‌ها) را به سطح متعادلی برسانیم و بر اساس آن‌ها بهترین تلاش را از خودمان نشان بدهیم.

اطرافیان و حتی ممکن است خود ما به این اثرات اهمیت بدهیم. وقتی در نظر رئیس یا سرپرست خود شایستگی کافی داریم یعنی انتظار بیشتری هم از ما خواهند داشت پس حمایت بیشتری هم از آن‌ها دریافت می‌کنیم و درنتیجه، پایان خوشی در انتظار ما خواهد بود. برای نمونه؛ رزنتهال متوجه شد که دانش‌آموز شکوفا و باهوش شایسته توجه و تشویق بیشتری است.

حالا خودتان را به‌جای رئیس یا معلم بگذارید. اگر قرار است از کسی توقع بیشتری داشته باشید و منتظر تأثیر آن باشید بهتر است توقعات و خواسته‌های خود را به شکل دوستانه و مثبتی بیان کنید تا انگیزه‌بخش باشد. اما توجه داشته باشید انتظارات شما از فردی خاص نباید طوری باشد که دیگران را تحت‌الشعاع قرار بدهید درحالی‌که حتی ممکن است بهتر از او عمل کنند.

◄ نکته: اثر پیگمالیون می‌تواند نمایشی از یک رفتار تمایز آلود باشد که طبعاً عادلانه نیست. اگر در مقام یک مدیر یا آموزگار خواننده مقاله هستید باید عرض کنم که رعایت جانب احتیاط در برخورد با کارمند یا دانش‌آموز لازم است. چون به همان اندازه که شنونده انتظارات را تشویق می‌کند تا قوی‌تر پیش برود، ممکن است باعث کندی و کم انگیزه شدن باقی افراد شود.

چطور اثر پیگمالیون را فعال کنیم؟

پیشگویی لذت‌بخش اتفاقی نیست که بتوانیم شخصاً باعث وقوعش شویم چون با دریافت و شنیدن انتظارات دیگران است که برای موفقیت انگیزه می‌گیریم. اما کافی است تا با این اثر آشنا باشیم تا بدانیم با دریافت اولین خواسته‌ها و انتظارات از مدیر یا آموزگار می‌توانیم قدم بعدی را قوی و محکم برداریم.

اگر می‌خواهید خودتان وارد عمل شوید شاید بد نباشد خشت اول را راست بگذارید! خودتان انتظارات بالا را ایجاد کنید یا زمینه درخواست‌های سطح بالا از طرف مدیریت را فراهم کنید. این اقدام هوشمندانه باعث می‌شود تا حمایت بیشتری هم بگیرید، وارد چالش‌های مهم‌تری شوید و در پایان ثابت کنید که « من از پس این کار برمی‌آیم

هرچند از طرف دیگر، اگر کارمند یا دانش‌آموز حس نکند که انتظار خاصی از او ندارند باعث می‌شود انگیزه‌اش فروکش کند که باید منتظر اثر منفی آن روی رفتار فرد بود. احتمالاً شما هم از آن دسته افراد هستید که دلتان می‌خواهد دیگران، چه دوستان و چه خانواده، انتظارات بیشتری از شما داشته باشند تا با همین باور اثرگذار به‌عنوان انگیزه‌ای برای اثبات تشخیص اشتباه رئیس یا معلم استفاده کنید.

معرفی کتاب

شما هم با من هم‌نظرید که کتاب‌های مرتبط با توسعه فردی می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر خودباوری و انگیزه فردی ما بگذارد؟ حالا اگر این کتاب‌ها صوتی باشند و وقتی در کافه محل کارتان- شاید هم یک کارمند دور کار هستید!- مشغول استراحت هستید، یکی از همین کتاب‌ها را گوش کنید چطور؟

اپلیکیشن ذهن با دانلود رایگانی که در اختیار کاربران می‌گذارد چنین فضای جذابی را ساخته است تا شما بتوانید هرزمان که اراده می‌کنید کتاب موردعلاقه‌تان را گوش کنید. طرفداران صدا و پادکست نباید از این فرصت عالی یادگیری غافل شوند!

آشنایی با اثر پیگمالیون با دانلود اپلیکیشن ذهن

کتاب صوتی تأثیر به قلم رابرت چالدینی Robert Cialdini

کتاب تاثیر مناسب همه کسانی است که می‌خواهند در زندگی خود ارتباط بهتری با دیگران داشته باشند و کاریزماتیک‌تر به نظر برسند. درواقع نیاز نیست که حتماً برای خواندن کتاب تأثیر، بازاریاب یا مدیر کسب‌وکار باشید. این کتاب در همه عرصه‌های زندگی به درد می‌خورد و به شما کمک خواهد کرد تا رابطه خود را با دیگران بهبود ببخشید. جدا از این، خواندن این کتاب برای همه کسانی به‌نوعی در حرفه بازاریابی و فروش و یا شاغل مرتبط به آن فعالیت دارند بسیار مفید خواهد بود. این کتاب به شما می‌آموزد که چطور با استفاده از توانایی‌های ذاتی خود به موفقیت برسید و تجربه فروش موفق داشته باشید.

با صدای گیرای خانم کاترین صادق پور می‌توانید این کتاب را بشنوید.

کتاب صوتی قاطع نوشته چیپ و دن هیث Chip Heath and Dan Heath

گاهی ما بیش‌ازاندازه اعتمادبه‌نفس داریم و به دنبال اطلاعاتی هستیم که ما را تأیید کنند، نه اطلاعاتی که با ما مخالفت می‌کنند. همچنین تحت تأثیر احساسات کوتاه‌مدتمان قرار داریم و این مسائل می‌توانند موجب حواس‌پرتی ما شوند. چیپ و دن هیث اعتقاد دارند که به نظر می‌رسد وقتی از تصمیم‌گیری صحبت می‌شود، مغز ما چندان هم قدرتمند و کامل نیست. آن‌ها تلاش کرده‌اند که در کتاب خود، ابزار مؤثری در اختیارمان قرار دهند که بتوانیم با دید واقع‌گرایانه‌تر و درست‌تر به مسائل نگاه کنیم تا درنهایت تصمیمات بهتری بگیریم. آن‌ها فرآیندی چهارمرحله‌ای ارائه کرده‌اند که می‌تواند سوگیری‌های شناختی ما را تا حد زیادی حذف و خنثی کنند.

از گوش دادن به کتاب با صدای خانم کاترین صادق پور غافل نشوید.

پایان‌بخش

زندگی مدرن با همه فراز و نشیب‌های دراماتیک و شگفت‌انگیزی که دارد به لطف ارتباط و تعامل سالم، طعم بهتر و شاید قابل‌تحملی پیدا می‌کند. اثر پیگمالیون ازجمله نمونه‌هایی است که نه‌تنها باعث بهبود روابط بین فردی و همچنین تقویت تعامل در محیط آموزشی و زندگی حرفه‌ای می‌شود بلکه انگیزه و بازدهی به‌مراتب بیشتری را در فرد ایجاد می‌کند.

این اثر که همچنین معروف است به اثر رزنتهال، روانشناسی که این رویکرد روانی را نام‌گذاری کرد، از دو قطب تشکیل می‌شود؛ فرد دهنده ( معلم یا مدیر در محل کار) و فرد گیرنده ( دانش‌آموز یا کارمند). شخص دهنده انتظاراتی از فرد گیرنده دارد که این انتظارات/ خواسته یا برداشت‌ها یا بدون مشاهده عملکرد و سطح هوش فرد ایجاد می‌شود یا به‌واسطه مشاهده بازدهی خوب او شکل می‌گیرد.

درهرصورت کاری می‌کند تا از فرد گیرنده بیشتر و بهتر بخواهد. درنتیجه گیرنده با دریافت حمایت و توجه بیشتر از طرف مقابل، احساس مثبت همراه با انگیزه بیشتر دریافت می‌کند. موفقیت‌هایی که در پایان کار به دست می‌آید درنتیجه همین انتظارات مثبت و همچنین تلاش گیرنده برای بهترشدن است.

تجربه شما از آخرین باری که اثر پیشگویی لذت‌بخش را در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود حس کردید چیست؟! باید تجربه‌ای خاص و خواندنی باشد!

منبع:

https://thedecisionlab.com/biases/the-pygmalion-effect/

https://www.theworldcounts.com/happiness/pygmalion-effect-examples

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام تیم ذهن 🙂
    من خودم این اخلاق رو دارم که به سختی از کسی تاثیر میگیرم. وقتی مقاله شما رو خوندم متوجه شدم واقعا نادیده گرفتن اثر دیگران سخت و تقریبا غیرممکنه.
    متشکرم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید