مدیریت برندینگ؛ آشنایی با نقش و میزان تأثیرگذاری آن در کسب و کار

فهرست مطالب

مقدمه

هدف ما در مدیریت برند حفظ، بهبود و ارتقای برند تا جایی است که بتوان نتیجه دلخواه و مثبتی از آن گرفت. عناصر مرکزی و اصلی در مدیریت برندینگ موارد مهمی ازجمله دارایی برند، رضایت مشتری، عرضه یا ارائه مستقیم و رقابت است. ساختار برندسازی، بازاریابی است؛ ولی توجه اصلی آن، روی برند و میزان محبوبیت آن برای مشتری است. در ساختار مدیریت فروش و ارزیابی مشتری، یک مدیریت برند منطقی و ساختارمند باعث فروش بالا می‌شود و این اتفاق فقط برای یک محصول نمی‌افتد که سایر محصولات مرتبط با همان برند هم  در مرکز توجه قرار می‌گیرند.

یک نمونه خوشمزه می‌آوریم: بیسکویت کراکر شیرین عسل آن‌قدر خوشمزه و کم‌نمک، ترد و کم‌حجم تولیدشده است که مشتری در سایه اعتماد به همین محصول کوچک و ساده، تصمیم می‌گیرد محصول دیگری از همین برند خریداری کند.

چرا مدیریت برندینگ اهمیت دارد؟

مدیریت برندینگ

برند، تابلوی شرکت شما در میدان رقابت است.  تبلیغ برند حرفه ای و مناسب، مشتری احتمالی را جذب میکند. مشتری از همین‌جا راهش را از باقی مشتریان سایر شرکت‌ها و رقبای شما جدا می‌کند. انتخاب او، شما هستید!

آنچه برند شما را در ذهن مشتری ماندنی می‌کند قطعاً مجموعه‌ای مهم ازجمله نام شرکت، لوگو، دادن امتیاز به مشتری،طراحی و جلوه‌های بصری محصول است. مشتری موردنظر، هدف شماست.

شرکت شما پیوسته در تلاش برای بهبود تصویر خود در ذهن اوست و این شمایید که باید جنبه‌های زیادی از بازاریابی و استراتژی محتوا را در راستای بهبود برند و آنچه برای تأمین نیاز مشتری در نظر گرفته‌شده است، به خاطر بسپارید.

برای رسیدن به هدف مورد نظر، انتظار معجزه یا جهش یک‌شبه نداشته باشید! زمان لازم است؛ در سایه زمان، شکیبایی و تلاش مداوم می‌توانید نتیجه دلخواهتان را بگیرید. ولی این ‌همه ماجرا نیست؛ برای بهبود برند باید بودجه مناسبی هم داشته باشید که هم‌راستا با استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال باشد. پول، همیشه در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین لازم است. بهتر است همیشه به اهمیت اولویت‌بندی این نکته در مدیریت برند خودتان توجه داشته باشید.

همچنین بخوانید: مدیریت برند چیست؟

چرا بهتر است در مدیریت برندینگ اولویت‌بندی داشته باشیم؟

در پاسخ به این پرسش کلیدی، بهتر است چند مورد را به خاطر بسپارید که در ادامه توضیح می دهم:

 چون نتیجه‌اش، وفاداری است

مشتری دنبال برندی است که آن را بشناسد و اعتمادش را جلب کرده باشد. با مدیریت پیوسته و هوشمندانه برند درواقع پیام « مشتری عزیز! میدانم دنبال چه هستی» به مخاطب مخابره می‌شود و اینجاست که شما از یکپارچگی و کارایی خود حرف می‌زنید.

با مدیریت برند، شما فرصت ارتباط انسانی و اعلام توجه به نیازهای شخصی مشتری را دارید و برگ برنده شما در این مسیر ارتباط انسانی و عاطفی با مخاطبی است که نتیجه‌اش، فروش دوباره و دیدگاه مثبت نسبت به برند شماست.

چون باعث شهرت برند می‌شود

فراموش نکنید که «نباید به شایعات توجه کرد». شایعه همه‌جا هست و همه شرکت‌ها در معرض همین حرف‌های بی‌اساس هستند. شما با یک برند درست و قوی  حتماً در امان هستید و دیگر دلیلی ندارد خودتان را درگیر کشمکش‌های همیشگی در ارتباطات معمول اجتماعی کنید. پیام‌های دروغین بی‌پایه ازجمله ابزارهای آسیب رسان معمول به حتی بزرگ‌ترین برندهاست؛ ولی شما خوش‌شانس هستید! چون هرچه برندتان حرفه ای و درست باشد، اعتبار عمومی آن بیشتر و گسترده‌تر خواهد بود. خودتان را درگیر این دعواها نکنید!

مدیریت برندینگ

 چون ارزش تجاری برند را بالا می‌برد

به قسمت مهم ماجرا رسیدیم! ارزش تجاری برند، سخنگوی برند شماست. ارزش تجاری، قیمت محصول شمارا وارد مبارزه رقابتی با همتاهای دیگرش می‌کند. کیفیت و قابل‌اعتماد بودن برند هم تأییدکننده همین ارزش تجاری است. جان کلام اینکه، اگر برند شما ارزش تجاری خوبی داشته باشد، مشتری باکمال میل دنبال محصول دیگری از همین برند می‌رود چون حرف اعتماد و کیفیت در میان است.

 چون اعتبار شرکت را کنترل می‌کند

همه ما قطعا به فکر کسب و کارمان هستیم؛ پس برای مدیریت برندینگ خود، آن‌هم واقعی‌تر از چیزی که هست باید دست به کار شد. مدیریت برندینگ، موتور محرک کار شماست که کمترین نتیجه‌اش جایگاه سنجی برند شما در بازار است.

میخواهید شرکت دیجی کالای بعدی باشید؟! پس جایگاه واقعی برندتان را نشان بدهید! اهمیت مدیریت برند در متمایز کردن یک برند با رقبای دیگر است. این کار باعث می‌شود تا کنترل درستی روی شناخت برند داشته باشید و از سوی دیگر فرصت‌های جهش به سطوح بالاتر را برای شرکت شما فراهم می‌کند. می‌خواهید بزرگ‌ترین دارایی شما، برندتان باشد؟ تنها راهش مدیریت درست برند است.

فواید مدیریت برند در بازاریابی مدرن

مدیریت برندینگ

◄ با افزایش حمایت و تأیید مشتری، افزایش فروش دارید.

◄ شناخت سرتاسری از برند شما افزایش پیدا می‌کند.

◄ قدرت قیمت‌گذاری برندتان بالاتر می‌رود.

◄ مشتریان وفاداری خواهید داشت.

◄ دامنه فعالیت برند، بهتر و بیشتر می‌شود.

راهکارهای طلایی مدیریت برندینگ در سال ۲۰۲۰

اینجا دیگر حرف از یک استراتژی ساده و دم‌دستی نیست. بلکه ایده های پیشین باید نوسازی و تبدیل به چالش شوند. فراموش نکنید که موفقیت شما در مدیریت برند، بدون ایده‌های پویا و منحصربه‌فرد، ممکن نیست.

نوآوری بیشتر درفروش، امتیاز شرکت در مدیریت برند است 

این « نوآوری چشمگیر فروش» (USP) متمایزکننده شما از سایر رقباست. شما در بازار قدم می‌زنید یا جلوی تلویزیون نشسته‌اید؛ این نوآوری هوشمندانه درفروش و هنر در مدیریت برند به‌خوبی در تصویری که یک برند با تبلیغات خود نشان می‌دهد دیده می‌شود.

مدیریت برندینگ

شرکت صنایع غذایی « یک‌ویک » زیر لوگوی تبلیغاتی خود نوشته « محصولات درجه‌یک از مواد درجه‌یک» یا گروه صنعتی ارج با جمله « همان ارج که می‌شناسید» به زیبایی و هوشمندانه مدیریت نام تجاری خود را در بالاترین سطح به رخ می‌کشد.

برای داشتن نوآوری درفروش در قدم نخست شما باید جایگاه خودتان را در بازار با طرح سؤالات زیر بدانید.

وجه تمایز محصول من با دیگر محصولات چیست؟ دوام یا مقرون‌به‌صرفه بودن؟

تفاوت شرکت من با دیگر رقبا چیست؟ نوآوری و پویایی یا ثبات؟

کمپانی آدیداس پاسخ می دهد: ’’ راز محبوبیت و دوام من در تولید به روزترین محصولات و کفش های ورزشی و بازار جهانی است‘‘.

گروه صنایع غذایی کالهِ پاسخ می‌دهد: راز محبوبیت و دوام من در انتخاب نامی دوگانه ( نام روستایی در مازندران و شهری در فرانسه)، تنوع و خوشمزگی محصول و مشتری مدار بودن شرکت است.

برای پاسخ عجله نکنید فقط بدانید پیامی که می‌دهید باید جذاب و گیرا باشد. در عملیات بازاریابی خود همین یک نکته را اصلاً فراموش نکنید چون به‌سرعت توجه مصرف‌کننده جلب می‌شود.

ارزیابی عنصر مهمی در مدیریت برندینگ است

ارزیابی جواب نمی‌دهد؛ مدل جامع تری را پیدا کنید

اشتباه نکنید! ارزیابی عنصر مهمی در مدیریت برندینگ است. هرچند اشتباه بسیاری از برندها این است که ارزیابی را آغاز و پایان مدیریت برند می‌دانند که این‌طور نیست.  باید برنامه بنیادی‌تری را دنبال کنید که در آن ارزیابی پایدار با توجه به آینده برند شما نیز در نظر گرفته شود. یک برنامه زمان‌بندی‌شده جزئی و دقیق، ضامن نتیجه مطلوب است. برای درک بهتر این موضوع باید مسیر سه‌جانبه زیر را طی کرد:

  • سازمان‌دهی و فهرست برداری از عناصر و ارزش برند

موارد مهم و متفاوتی را باید مدیریت کنید. برای سازمان‌دهی درست باید فهرستی تهیه کنید و البته به خاطر داشته باشید که این فهرست باگذشت زمان بهتر و طولانی‌تر می‌شود.

  • برنامه تیمی داشته باشید.

هر برنامه‌ای که تدارک می‌بینید باید در دسترس اعضای کلیدی قرار بگیرد. این کار باعث ارزیابی به‌موقع  و نهایتاً رسیدن به هدف موردنظر می‌شود.

  • ارزیابی دوباره کل فرایند

ارزیابی دوباره! فراموش نکنید. حتماً به این موضوع حتی پس از انجام فرایند توجه ویژه و عمیق داشته باشید. 

مدیریت برندینگ

به ارزش و دارایی برند توجه ویژه داشته باشید

برای داشتن استراتژی موفق در مدیریت برندینگ باید حواسمان کاملاً جمع باشد. برای کمک به شما، در ادامه یک فهرست کوتاه از چند دارایی ارزشمند در مدیریت نام تجاری ترتیب داده‌ام:

◄ جلوه بصری ( عناصر بصری)

لوگوهای چشم‌نواز

تایپوگرافی اصولی جالب

 قالب‌های رنگی متفاوت و خاص

توجه داشته باشید که نباید این عناصر را مرتب تغییر دهید؛ بلکه بهتر است روش استفاده درست و مناسب از آن‌ها را باهدف دوام بیشتر بدانید. فراموش نکنید که برند شما قرار است در هر نوع رسانه‌ای دیده شود، پس عناصری را انتخاب و پیاده کنید که در هر قالبی، تماشایی باشد.

◄ پیام‌رسانی

این پیام‌رسانی باید دربردارنده زبان محتوا و توضیحی از نوآوری شما در خدمات‌دهی  باشد. متن ویژه‌ای را در نظر بگیرید که ارزش و رویکرد خاص شمارا نمایش می دهد؛ در این متن می‌توانید قصه‌ای از برند خودتان تعریف، مشتری را تشویق، حمایت او را جلب و درنهایت تلاش کنید تا مخاطب خودتان را بشناسید.

مدیریت برندینگ
اینکه چطور کسب و کارتان را در شبکه‌های اجتماعی بشناسانید یعنی مدیریت برندینگ.

◄ شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین دارایی‌های برند شما شبکه‌های اجتماعی هستند. جالب اینجاست که بسیاری از مدیران به این نکته بسیار مهم دقت نمی‌کنند که  ساخت حساب در شبکه‌های اجتماعی باید با برند آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد و این مشکل زمانی بیشتر می‌شود که برند توسعه پیدا می‌کند و دسترسی به آن در سطوح بالاتری امکان‌پذیر می‌شود درحالی‌که تناسبی با پلتفرم موردنظر ندارد.

تصور کنید که گروه صنعتی بوتان یک حساب در توییتر داشته باشد. توییتر یک پلتفرم دوستانه با توییت های بامزه و خودمانی است. بوتان حتماً بین توییتری‌ها احساس خفگی و تنهایی می‌کند!

◄ وب‌سایت

وب سایت را دامی جذاب می دانند که به روشی هنرمندانه مشتری را به سمت خود می کشاند. بد نیست اگر یادآوری کنیم که وب‌سایت، پنجره برند شما به‌سوی جهان است و مدیریت درست و اصولی وب‌سایت بخش مهمی از مدیریت برندینگ است که با به‌روزرسانی مرتب، ارزیابی‌های منظم و دقیق در مورد محصول و ظاهر زیبا و پیراسته آن شدنی است.

سخن پایانی

مدیریت برندینگ جزوی جدایی ناپذیر در بازاریابی ( چه سنتی و چه مدرن) است؛ پس هرچه تلاش و تمرکز برای اثرگذاری آن بیشتر و بهتر باشد، طبعا نتیجه دلخواه به دست خواهد آمد.

برای رسیدن به بازار مورد نظر بهتر است نگاه و چشم انداز خود را حرفه ای تر و گسترده تر کنیم و چه بسیار مشاوران و افراد کارآمدی که در این مسیر می توانند راهنما و راهگشای ما تا موفقیت ایده آل باشند.

ما اعضای تیم ذهن از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما بودید. خواهشمندیم نظرات و تجربیات مفید خود را در مورد مدیریت برندینگ در بخش دیدگاه ثبت بفرمایید.

 

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید