رواشناسی حملات پانیک: نحوه شناخت و درمان حملات پانیک

روانشناسی حمله پانیک یا حمله عصبی همراه با ترس دقیقاً چگونه است؟ حمله پانیک شرایطی جدی است که ناگهانی رخ می‌دهد، بدون هیچ اخطاری.

panic attacks psychology

فهرست مطالب

حمله پانیک چیست؟

روانشناسی حمله پانیک یا حمله عصبی همراه با ترس دقیقاً چگونه است؟ حمله پانیک شرایطی جدی است که ناگهانی رخ می‌دهد، بدون هیچ اخطاری.

این شرایط با عکس العمل هایی که ما از روی احساس ترس و اضطراب در مقابله با رویدادهای استرس زای روزمره داریم کاملاً متفاوت است.

علائم این حملات بسیار شدید بوده و در اکثر افراد حدود ۱۰ دقیقه ادامه پیدا می کند، اما در بعضی بیشتر طول می‌کشد یا چندین حمله پشت سر هم اتفاق می افتد، به شکلی که تشخیص تمام شدن حمله قبلی و شروع بعدی سخت خواهد بود.

روانشناسی چیست؟ چگونه بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

 شناخت حملات پانیک

در طی حمله عصبی پانیک، احساس ترس و وحشت به طور ناگهانی بر فرد غلبه می کند و حس از دست دادن کنترل را به همراه خواهد داشت.

تپش قلب بالا می‌رود و فرد ممکن است درد قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع و سرگیجه را تجربه کند.

بیمار مدام احساس می کند که ممکن است بمیرد، حمله یا سکته قلبی داشته باشد، خفه شود یا از هوش برود.

زمانی که حمله پانیک به اوج می رسد، این علائم شروع به فروکش می‌کنند و فرد دوباره به آرامی کنترل خود را به دست می‌آورد.

به عبارت دیگر عکس العمل فرد دچار پانیک به شرایطی که اغلب اصلا ترس آور و خطرناک نیست، همراه با ترس و وحشت است.

تفاوت اختلال اضطراب و پانیک

panic attacks psychology

مردم اغلب اختلال اضطراب و پانیک را یکسان می دانند اما در واقع این دو تفاوت های زیادی دارند.

حملات اضطرابی و حملات پانیک علائم مشابه یا یکسان بسیاری دارند، اما حمله اضطرابی معمولاً در پاسخ به یک عامل خاص استرس زا در محیط رخ می دهد.

برای مثال افسر پلیس شما را برای انقضای تاریخ برچسب معاینه فنی تان متوقف می‌کند، اما شما می‌دانید که یک جریمه پرداخت نشده هم دارید.

این سناریو می‌تواند موجب ترس و هراس شود اما این احساسات به محض اینکه افسر بدون چک کردن جریمه های قبلی، جریمه برچسب معاینه فنی را به دستتان می دهد از بین خواهد رفت.

در مقابل، حمله پانیک بدون هیچ دلیل موجهی اتفاق می‌افتد.

افرادی که از حملات پانیک رنج می برند ممکن است شروع به دوری کردن از فعالیت‌ها یا مکان‌هایی کنند که قبلاً در آن حملات پانیک را تجربه کرده اند، مانند یک دورهمیِ هفتگی دوستانه یا حتی پمپ‌بنزین.

بدون شک اجتناب از رفتن به مکان‌های گوناگون از ترس تجربه دوباره حمله پانیک، که به آن اضطراب پیش بینانه می گویند، می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بسیاری داشته باشد.

کمک و درمان برای پانیک

panic attacks psychology

اگر دارای علائم حملات پانیک هستید دنبال راهکارهای پزشکی باشید.

تقریباً غیر ممکن است که به تنهایی این شرایط را مدیریت کنید و از طرفی شدت و میزان اختلال ممکن است با گذشت زمان  بیشتر شود.

علاوه بر این علائم حملات پانیک شبیه به علائم مرتبط با بیماری ها و مشکلات سلامتی جدی تر هستند، بنابراین بسیار مهم است که یک پزشک علائم شما را بررسی کرده و علت اصلی آنها را مشخص کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید