انتخاب هدف در زندگی

انتخاب هدف
انتخاب هدف

فهرست مطالب

زندگی بدون هدف، زندگی کسالت‌آور و بدون معناست. همه ما نیاز داریم تا با تعیین اهداف به زندگی‌مان معنا و جهت ببخشیم. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا روش‌های انتخاب هدف مناسب در زندگی‌ را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

به راه بادیه رفتن؛ به از نشستن باطل؟

همه ما در زندگی هدف‌هایی داریم و رسیدن به آن را دنبال می‌کنیم. درواقع جریان زندگی از جایی شروع می‌شود که انسان‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان شروع به فعالیت کنند.

اما بسیاری از انسان‌ها در انتخاب هدف سرگرم هستند. این موضوع در سنین نوجوانی یا اوایل جوانی کاملا طبیعی و پذیرفته است. انسان در این سنین باید با آزمون و خطا به شناخت آنچه که دوست دارد و توانایی انجامش را دارد برسد.

اما وقتی سن بالاتر می‌رود، این موضوع کمی جدی‌تر می‌شود. بسیاری از افراد در اواسط سنین جوانی و حتی در میانسالی هم نمی‌دانند که چه چیزی از زندگی‌شان می‌خواهند. سردرگمی و آشفتگی مولود نداشتن هدف است. حتی اگر به خطا برویم هم باید برای داشتن هدف و رسیدن به آن تلاش کنیم. داشتن هدف در زندگی اثرات مهمی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

۷ متد کاربردی که به ما می آموزد چکونه میتوانیم یک زندگی هدفمند را داشته باشیم 

 [/su_animate]

[/su_box]

چرا باید در زندگی دنبال هدف بگردیم؟

داشتن هدف در زندگی
انتخاب هدف

داشتن هدف در زندگی به معنای این است که برای چیزی به دنیا آمده‌ایم و زندگی کردنمان بی‌دلیل نیست. داشتن هدف ما را از زندگی روزمره و روزمرگی دور می‌کند و به ما انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه حیات می‌بخشد. انتخاب هدف را در زندگی دست کم نگیرید. در ادامه مهم‌ترین فواید داشتن هدف در زندگی را باهم مرور می‌کنیم.

داشتن هدف به زندگی ما معنا می‌بخشد. ذات و طبیعت انسان بی‌هدفی را برنمی‌تابد. انسان بدون هدف زندگی را بی‌معنا و پوچ می‌بیند و انگیزه‌ای برای ادامه حیات ندارد. 

هدف، نقشه راه موفقیت است. با انتخاب هدف مناسب می‌توانید قدم به قدم به آنچه که می‌خواهید دست پیدا کنید و نتیجه‌ آن رضایت از خودتان خواهد بود. موفقیت هم چیزی جز این نیست. رضایت از وضع موجود.

وقتی هدف خود را در زندگی مشخص کردید و در راه رسیدن به آن قدم برداشتید به سطح مناسبی از رضایت از خودتان خواهید رسید. از مزایای داشتن هدف و حرکت در راه آن، رضایتمندی از خود است.

وقتی روی هدف متمرکز می‌شویم، در واقع توانسته‌ایم از هدررفت انرژی و پتانسیل‌مان جلوگیری کنیم. ما روزانه در معرض حجم وسیعی از داده قرار می‌گیریم که داشتن هدف به ما کمک می‌کند در دریافت داده‌ها گزینشی‌تر عمل کنیم. درواقع هدف مانند فیلتری جلوی ورود داده‌های اضافی و هدررفت وقت و پتانسیل عمل می‌کند.

چطور انتخاب هدف داشته باشیم؟

حالا که با اهمیت داشتن هدف در زندگی آشنا شدیم، سوال مهم‌تری در ذهنمان شکل می‌گیرد. چطور می‌توان هدفی مناسب طراحی کرد؟ چطور می‌توان به آن اهداف دست پیدا کرد؟

برای انتخاب هدف در زندگی به پیش فرض‌هایی خاص نیاز داریم. ما نمی‌توانیم بدون طی کردن مراحل شناختی هدف مناسبی را تعیین کنیم. علت بسیاری از ناکامی‌ها، شکست‌ها و نیمه‌تمام ماندن اهداف این است که هدف به طور مناسب انتخاب نشده است. اما نگران نباشید. با طی مراحل ساده و صرف کمی وقت می‌توان به انتخابی درست رسید.

بیشتر بخوانید: رسیدن به آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده

مرحله اول؛ خودت را بشناس

مرحله اول در انجام هرکاری شناسایی درست شخصیت خودمان است. درواقع ما تا خودمان را درست نشناسیم، نمی‌توانیم سایر مراحل را به درستی و با موفقیت پشت سر بگذاریم. شناخت نیازها، توانایی‌ها، علایق و چیزهایی که برای ما آزاردهنده هستند، ساده اما بسیار اساسی و مهم است.

با خودتان فکر کنید. توانایی‌هایتان را بسنجید. ببینید چه چیزهایی برایتان سرگرم‌کننده‌تر است. چه چیزهایی برایتان آزاردهنده خواهد بود. سعی کنید اهداف‌تان را در راستای توانایی‌تان تنظیم کنید.

قطعا آن‌دسته از توانایی‌هایتان اولویت دارند که برایتان لذت‌بخش‌تر هستند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که حتما باید هدف‌تان را جوری تنظیم کنید که با علایق شما مطابقت کامل داشته باشند. درغیراینصورت بعد از مدتی دلزده خواهید شد و ادامه رسیدن به هدف برایتان سخت خواهد شد.

قدم دوم؛ هدف‌تان را شناسایی کنید

انتخاب هدف درست
انتخاب هدف درست

در انتخاب هدف، حتما باید نگاهی همه‌جانبه به هدفی که در ذهن‌ دارید داشته باشید. دورنمای هدف‌تان، خصوصیات آن، مدت زمانی که طول می‌کشد تا به هدف برسید و میزان توانایی که از شما می‌طلبد از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در تعیین هدف به آن توجه کنید.

در یک نگاه کلی، سعی کنید هدفی را انتخاب کنید که:

«من میخواهم دانشمند موفقی باشم» نمی‌تواند هدف درستی باشد. چون شما مشخص نکرده‌اید موفقیت یعنی چه. قرار است در چه زمینه‌ای فعالیت کنید و چطور متوجه می‌شوید که موفق شده‌اید.

هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد. درواقع باید جوری باشد که شما بتوانید آن را درست بسنجید. قابلیت اندازه‌گیری هدف به شما این توانایی را می‌دهد که بتوانید میزان پیشرفت‌تان را در رسیدن به آن محاسبه کنید.

هدف باید قابل دسترس باشد. بیایید کلیشه‌ها را کنار بگذاریم. به غیر از موارد استثنایی، کمتر پیش می‌آید که کسی به هدفی فراتر از توانایی‌هایش برسد. سعی کنید اهدافی را انتخاب کنید که با توانایی‌هایتان مطابقت داشته باشد.

اگر هدف دور از ذهن باشد و با توانایی‌های شما جور درنیاید، احتمالا قابل تحقق نخواهد بود. مثلا نمی‌توان از کسی که در رشته اقتصاد تحصیل کرده است انتظار داشت که نوبل پزشکی بگیرد.

هدفی را انتخاب کنید که بتوانید برای آن زمان مشخص کنید. مثلا بتوانید به خودتان بگویید که تا دوسال آینده در آزمون دکتری قبول خواهید شد. هدفی که بتوان برای آن زمان خاصی قائل شد، بسیار قابل اندازه‌گیری تر است و نمودار پیشرفت دسترسی به آن را بهتر می‌توان رسم کرد.

قدم سوم؛ از شنا کردن خلاف جهت رودخانه نترسید.

برادران رایت
برادران رایت

همیشه کسانی در دنیا شروع کننده اقداماتی بوده‌اند که منجر به ایجاد تحولاتی عظیم شده است. شاید در ابتدا مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. اما دنیا به انسان‌های محکمی نیاز دارد که ایده‌های نو داشته باشند و از تمسخر یا شکست نترسند.

شاید آن روزی که برادران رایت در آرزوی ساخت وسیله‌ای برای پرواز بودند، یا برادران لومیر در فکر ساخت چیزی بودند که بتوان لحظه‌ها را با آن ثبت کرد، تمسخر زیادی را از سمت دیگران تحمل کردند.

از داشتن ایده‌های متفاوت نترسید. از اینکه کسانی شما را به خاطر اهداف‌تان مسخره کنند دلسرد نشوید. مطمئن باشید روزی که به هدف‌تان دست پیدا می‌کنید مورد احترام‌ترین آدم میان جمع‌شان خواهید بود. پس به چیزی جز هدف‌تان اهمیت ندهید.

قدم چهارم؛ به خارهای بیابان سلام کنید

هیچ هدفی بدون تحمل سختی به‌دست نمی‌آید. هنگامی که هدف خودتان را مشخص کردید، آغوش‌تان را برای رنج‌ها و سختی‌هایی که در مسیرتان قرار می‌گیرند باز کنید. یادتان باشد انسان‌های عافیت‌طلب به کارهای بزرگ دست نمی‌زنند. درعوض افرادی که ریسک‌پذیر و سخت‌کوش هستند بزرگترین اتفاقات دنیا را رقم زده‌اند.

ممکن است مجبور باشید برای مدتی کوتاه به رنج و سختی بیفتید. خودتان را برای آنها آماده کنید و از آنها نترسید.

قدم پنجم؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

وقتی هدف‌تان را تعیین کردید و بازه زمانی دستیابی به آن مشخص شد؛ شروع به برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن کنید. سعی کنید پیشرفت کار را در فواصل زمانی مشخص بسنجید و عملکردتان را مورد ارزیابی قرار دهید. یادتان باشد که سرعت‌تان را روی درجه نسبتا پایداری تنظیم کنید.

داستان خرگوش و لاکپشت یادتان هست؟ سعی کنید مثل لاک‌پشت آن داستان باشید. مهم نیست چه سرعتی دارید. مهم این است که مداوم و پیوسته برای رسیدن به هدف‌تان تلاش کنید. استفاده از تکنیک بهبود مستمر می‌تواند به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک کند.

و درآخر

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

یادمان نرود که مهم نیست در چه سن و سالی هستیم. مهم این است که انتخاب هدف، در هر سن‌وسالی، به زندگی معنا و جهت می‌دهد. نداشتن هدف باعث ایجاد جمود و خمودگی می‌شود و انسان را تبدیل به موجود سرگشته و سرخورده می‌کند.

[/su_note]

داشتن هدف با افزایش سطح امید و القای حس مفید بودن به انسان رضایتمندی هدیه می‌کند. رضایت از زندگی و داشتن امید گم‌شده عصر ماست. با تنظیم هدف درست در زندگی و طی مسیر رسیدن به آن می‌تواند ما را به این گم‌شده برساند.

هدف شما در زندگی چیست؟ آیا به آن رسیده‌اید؟ یا در مسیر رسیدن به آن هستید؟ با ما از تجربیات خودتان حرف بزنید. ما از شنیدن نظرات شما بسیار خوشحال خواهیم شد.

2 دیدگاه‌ها

    • ممنون از دیدگاهتون. روانشناسان زیادی هستن که می‌تونن در این زمینه به شما کمک کنن. کافیه تو مراکز مشاوره آنلاین یا مراکزی که نزدیک به شما هستن پرس‌وجو کنین. امیدوارم موفق و شاد باشید 🙂

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید