فهرست مطالب

خلاقیت چیست؟ با زیروبم خلاقیت و راهکارهای پرورش آن آشنا شوید


خلاقیت چیست

خلاقیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای ذهن برای خلق راه‌حل و بهبو شرایط زندگی است. اگر دوست دارید با این ابزار کاربردی و روش‌های پرورش آن آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

خلاقیت چیست؟


تعریف خلاقیت

خلاقیت به‌معنای تبدیل ایده‌های جدید و ذهنی به واقعیت است. افراد خلاق جهان را به‌صورتی متفاوت ادراک می‌کنند و سپس با درک الگوهای ارتباط پنهان بین پدیده‌های ظاهرا نامرتبط، روش‌هایی برای حل مشکلات ارائه می‌دهند.

برای خلاقیت به دو فرآیند مهم نیاز دارید: تفکر و تولید. درواقع اگر ایده‌هایی در سر دارید که به مرحله نمی‌رسند، صرفا خیال‌پرداز هستید، نه خلاق.

آیا می‌توان خلاقیت را در کسب‌وکار هم به‌کار گرفت؟ جواب شما قطعا مثبت است؛ اما برای اینکه بتوانید عنصر خلاقیت را به مرحله سوددهی و بهبود وضعیت کسب‌وکار برسانید باید ریسک‌پذیر باشید و بتوانید روزهای سخت و پرچالش را تحمل کنید.

محصولات تولیدی زمانی خلاقانه محسوب می‌شوند که اولا جدید و ثانیا مناسب باشند. هرچقدر نوآوری در تولید بیشتر باشد و بیشتر افراد را به فکر وادارد، خلاقانه‌تر خواهد بود.

عمل خلاقانه می‌تواند بزرگ و الهام بخش باشد، مانند خلق اثر هنری زیبا یا طراحی یک شرکت‌های نوآور و الهام‌بخش. اما لزوما همه آثار خلاق الهام‌بخش نیستند یا نیازی نیست که همگی آن‌ها زندگی شما را تغییر دهند.

ما به‌صورت روزمره با مسائلی در زندگی درگیر هستیم که حل بسیاری از آنها مستلزم داشتن کمی نبوغ است؛ از این رو می‌توان گفت که همه ما حداقل کمی خلاقیت داریم.

منابع خلاقیت

قطعات زیادی در پازل خلاقیت وجود دارند که درواقع منابع آن محسوب می‌شوند؛ از برقراری تعادل میان تفکر ارادی و غیرارادی تا تخیل. همچنین تجربه زیسته، ساختار بیولوژیک و شخصیت شما هم نقش زیادی در میزان خلاقیتتان خواهند داشت.

همانطور که گفتیم، هرکسی دارای مقداری خلاقیت است، حتی اگر متوجه آن نباشد. زندگی پر از لحظات کوچکی است که برای عبور از آن به به ایده‌های جدید یا راه حل‌های شگفت انگیز نیاز داریم.

گاهی درست کردن غذا یا انتخاب مسیر منتهی به محل کارتان هم می‌تواند بخشی از خلاقیت روزمره باشد؛ چیزی که ما معمولا به‌صورت ناخودآگاه و فکر نشده انجام می‌دهیم.

 

تفکر نقادانه و خلاقانه

با خصوصیات منحصربه‌فرد خلاقیت و منطق آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۲

تفاوت خلاقیت و نوآوری


تفاوت خلاقیت و نوآوری

نوآوری چیست؟

حتما شما هم این اشتباه مصطلح را شنیده‌اید؛ بسیاری از ما اصطلاحات “خلاقیت” و “نوآوری” را مترادف می‌دانیم و حتی از آن‌ها جابه‌جا استفاده می‌کنیم.

اما آیا نوآوری و خلاقیت مساوی با هم هستند؟

همه چیز با خلاقیت شروع می‌شود

خلاقیت اساساً مسئول پیشرفت بشر است. این نیروی خارق‌العاده، محرک ما برای حرکت درطول تاریخ بوده و شاید به‌همین دلیل است که بسیاری فکر می‌کنند حوزه خلاقیت ناشناخته و مرموز است.

اما تحقیقات ۵۰ یا ۶۰ سال گذشته توانسته است چهره خلاقیت را شفاف کند. دانشمندان متوجه شده‌اند که این عنصر، اساس تولید است و به ما ایده می‌دهد تا محصولی را تولید کنیم.

مرز خلاقیت در هنر بی‌انتها است و نمی‌توان برای آن حدودی قائل شد، اما در کسب‌وکار تا جایی مورد نیاز است که “کار کند“.

 

تفکر جانبی چیست؟

چطور با خلاقیت به جنگ مشکلات برویم؟

اکنون بخوانید

 

تفاوت خلاقیت و نوآوری

ارتباط بین خلاقیت و موفقیت تجاری بسیار مهم است، اما معمولا درک نمی‌شود.

کسب و کارها، به ویژه در شرایط رقابتی مدرن، بدون نوآوری نمی‌توانند موفق شوند. و نوآوری به خلاقیت بستگی دارد. خلاقیت پیشانی فرآیندی است که در حالت ایده آل منجر به نوآوری می‌شود.

درواقع می‌توان گفت نوآوری محصول تفکر خلاق است.

خلاقیت ایده می‌دهد، نوآوری ایده را اجرا می‌کند. درواقع نوآوری به‌معنای اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های تفکر خلاق است.

به‌همین دلیل در بسیاری از سازمان‌ها، غلی‌رغم وجود تفکر خلاق و ایده‌هایی که می‌توانند منجر به بهبود عملکرد شوند، هرگز پیشرفت چشمگیری مشاهده نمی‌شود، چون تفکر خلاق همه‌چیز نیست؛ بلکه تنها زمانی به مرحله عمل می‌رسد که پای نوآوری وسط باشد.

درواقع مشکل اصلی این سازمان‌ها عدم تزریق انگیزه کافی به کارمندان و نداشتن فضا برای ارائه ایده‌های خلاقانه، توسعه آن‌ها و رشدشان است.

بگذارید خیالتان را راحت کنم: بدون ترکیب خلاقیت و سیستمی برای پرورش و توسعه آن، هرگز به نوآوری نخواهید رسید.

فصل ۳

اهمیت خلاقیت


اهمیت خلاقیت
  1. خلاقیت به شما کمک می‌کند تا تصویر بزرگ را ببینید

توانایی دیدن تصویر بزرگ در بسیاری از زمینه‌های زندگی مهم است. فرقی ندارد که زندگی شخصی باشد یا پروژه کاری‌تان.

همه ما به‌سادگی در جزئیات غرق می‌شویم و توان درک تصویر بزرگ را از دست می‌دهیم. اما خلاق بودن به ما اجازه می‌دهد که ذهنمان را از تمرکز روی جزئیات منحرف کنید و به تماشای ادامه مسیر ادامه دهید.

زندگی مانند قدم زدن جنگل است. این تفکر به شما اجازه می‌دهد بدون آنکه روی جزئیاتی مانند خزه‌ها متمرکز بمانید و یا روی آن‌ها گیر کنید، به درختان توجه کنید و به قدم زدن ادامه دهید تا از جنگل رد شوید.

  1. خلاقیت به شما کمک می‌کند باانگیزه بمانید

نسبت به چیزی احساس ناامیدی و یاس می‌کنید؟ انجام کاری خلاقانه می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد و به شما کمک کند حال بد را از خود دور کنید.

تفکر خلاق می‌تواند ذهنتان را از چیزی که برایتان آزاردهنده بوده است دور کند؛ درواقع شما با تفکر خلاق آزار را از مسئله حذف می‌کنید و درعوض به‌آن به‌عنوان چیزی سرگرم‌کننده برای حل کردن نگاه می‌کنید؛ چیزی مانند پازل.

انجام کار خلاقانه، به‌معنای خلق و ایجاد چیزی مثل درست کردن غذا، طراحی و نقاشی یا ساخت پازل و… دقیقا مثل چرخاندن موتور ذهن عمل می‌کند.

زمانی که عملی خلاقانه انجام می‌دهید، تارهای عنکبوت ذهنتان را کنار می‌زنید و آن ر به کار وا می‌دارید. به‌این‌شکل حل مسائل دشوار آسان خواهد شد.

  1. خلاقیت به حل مسئله کمک می‌کند

هنگامی که در تلاش برای یافتن راه حل مشکلات هستید، تفکر خلاقانه فرصت‌های زیادی را دراختیارتان قرار می‌دهد. خلاقیت به شما اجازه می‌دهد که از زوایای مختلف به وضعیت نگاه ‌کنید.

ما معمولا در دور باطل تجربه راه‌حل‌هایی که در گذشته استفاده می‌کردیم گیر می‌کنیم و یادمان می‌رود که حتی همان راه‌حل قدیمی با چاشنی خلاقیت می‌تواند بهتر از قبل ما را به هدف برساند.

تفکر خلاق همان چیزی است که به ما اجازه می‌دهد ایده‌های منحصربه‌فرد تولید و با نوآوری خود را از دیگران متمایز کنیم. این تکنیک موجب تقویت مهارت حل مسئله خواهد شد.

  1. خلاقیت می‌تواند بازدهی شما را افزایش دهد

افراد خلاق، ذهن باز و فعالی دارند. آن‌ها معمولاً با ایده‌های خود سر و صدا می‌کنند و از دنیای اطراف خود الهام می‌گیرند.

تفکر خلاق به این افراد اجازه می‌دهد بازدهی بیشتری داشته باشند چون آن‌ها با قدرت گرفتن از این عنصر، این امتیاز را خواهند داشت که با صرف انرژی کمتر به به هدف برسند.

افراد خلاق همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای حل مشکلات هستند، که جرقه نوآوری و افزایش کارایی می‌دهد. به همین دلیل تفکر خلاق در هر زمینه‌ای مهارتی ارزشمند محسوب می‌شود.

  1. خلاقیت اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

وقتی خلاق باشید این فرصت را دارید که تصویر بزرگ‌تر را ببینید و همین دید کلی می‌تواند در افزایش انگیزه به شما کمک کند. انگیزه یکی از موتورهای محرکه تلاش برای حل حل مشکل است.

چه کسی بیشتر از افرادی که برای حل مشکلات انگیزه دارند و از پس آن‌ها برمی‌آیند اعتمادبه‌نفس دارند؟

تفکر خلاق به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها را حل کنید و این عمل به شما ثابت می‌کند توانمند هستید و درنتیجه اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

  1. خلاقیت به روشن شدن افکار و احساسات شما کمک می‌کند

ذهن می‌تواند مکانی پر هرج و مرج باشد. ممکن یک فکر واحد را دنبال کنید یا هربار توجهتان به موضوع خاص جلب شود و آن را دنبال کنید.

روش‌های سنتی ترسیم افکار و احساسات شما اغلب خیلی خطی هستند و آنچه را که در حال وقوع است در بر نمی‌گیرد. روش‌های خلاقانه‌تر مانند ژورنال، نقشه‌برداری ذهنی، و حتی نقاشی به شما امکان می‌دهد محتوای ذهن خود را بدون محدودیت آزاد کنید.

وقتی خودتان را قضاوت نکنید و اجازه دهید افکار و احساساتتان آزاد باشند، وضوح بیشتری در مورد آنها خواهید داشت. فرآیند ارائه آنها به روشی خلاقانه آنها را واقعی‌تر و محکم‌تر می‌کند.

  1. خلاقیت به شما امکان می‌دهد خود را ابراز کنید

آزادی بیان آنقدر برای رفاه ما مهم تلقی می‌شود که حقی انسانی است. مهم نیست که چه شکلی از خلاقیت را انتخاب می‌کنید، مهم این است که خلاقیت کلید درب ابراز خود محسوب می‌شود.

شکل خلاقیت می‌تواند هرچیزی باشد؛ از نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، آشپزی تا هر چیز دیگری که شکلی جالب و یا زیبایی را به جهان ارائه می‌دهد.

  1. خلاقیت افراد را دور هم جمع می‌کند

خلاق بودن می‌تواند تجربه انفرادی و شخصی یا همچنین جامعه محور باشد.

کلاس‌های هنری، گروه‌های صنایع دستی، گروه‌های موسیقی و غیره همگی مجموعه‌ای از افراد خلاق هستند که برای انجام کاری که دوست دارند گرد هم می‌آیند. این ارتباطات برای سلامت روان و احساس تعلق بسیار ارزشمند است.

  1. خلاقیت استرس را از بین می‌برد

تحقیقات نشان می‌دهد که خلاق بودن استرس را از بین می‌برد. چه چیزی از این بهتر؟ همه ما می‌دانیم که استرس برای بدن درست مانند سم عمل می‌کند

اضطراب و استرس می‌تواند باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی شود که بعضی از آنها جدی است و به طور قابل توجهی بر وضع سلامتی ما تأثیر می‌گذارد.

خلاق بودن درست مثل قرص آرامبخش است و می‌تواند افکار مثبت و احساس آرامش را افزایش دهد.

  1. خلاقیت می‌تواند به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید

آیا می‌دانستید خلاق بودن می‌تواند عمر شما را افزایش دهد؟ در مطالعه‌ای که توسط مجله Scientific American منتشر شد، محققان نشان دادند که خلاقیت تعداد انگشت شماری از شبکه‌های عصبی را در مغز تمرین می‌دهد.

درواقع شما با فعال نگه داشتن ذهنتان، باعث تمرین فیزیکی عضله‌های مغزی‌تان خواهید شد و همین مسئله باعث می‌شود که ذهنتان و درنتیجه تمام بدنتان سالم‌تر بماند.

به‌همین دلیل افراد خلاق بیشتر از کسانی که از این شبکههای عصبی استفاده نمی‌کنند عمر خواهند کرد. این واقعیت را هم درنظر بگیرید که خلاقیت باعث کاهش استرس می‌شود و به احتمال زیاد در افزایش طول عمر افراد نقش دارد.

 

اهمیت خلاقیت در زندگی

هفت درس مهم که خلاقیت به ما یاد می‌دهد

اکنون بخوانید

فصل ۴

انواع خلاقیت


انواع خلاقیت

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که خلاقیت به‌معنای توانایی نقشی کشیدن، طراحی، آواز خواندن یا توانایی نواختن ساز است.

به‌همین دلیل اگر در یکی از این چند مورد توانا نباشند، خود را خلاق نمی‌دانند. اما این تصور از خلاقیت بسیار محدود است.

خلاقیت مفهومی فراتر از خلق اثر هنری است. آنچه شما روزانه استفاده می‌کنید تا از چالش‌ها بگذرید، همان خلاقیت است.

بهبود وضعیت شغلی، پیدا کردن راهکارهایی برای حل مسائل و تلاش برای ارتقا سزح زندگی، همان حلاقیت است.

خلاقیت ابعاد و انواع مختلفی دارد که در پنجاه سال گذذشته روی ماهیت آن تحقیق زیادی شده است. به‌این‌ترتیب می‌توانیم دسته‌بندی زیر را از مفهوم خلاقیت داشته باشیم.

تفکر همگرا در مقابل تفکر واگرا

روانشناس آمریکایی جی پی گیلفورد یکی از اولین کسانی بود که روی ارزیابی هوش و خلاقیت کار کرد. اصطلاحات «تفکر واگرا» و «تفکر همگرا» که در اواخر دهه پنجاه میلادی ابداع شدند، از دستاوردهای این روانشناس هستند.

گیلفورد توضیح داد که تفکر همگرا عمل جمع آوری اسناد و داده‌ها برای ارائه پاسخی ساده و به احتمال زیاد صحیح، به مسئله‌ای خاص است.

افراد با تفکر همگرا جایی برای انعطاف یا ابهام باقی نمی‌گذارند. از این نوع برای پاسخ به پرسشنامه‌های چند گزینه‌ای استفاده می‌شود.

تفکر واگرا نقطه مقابل تفکر همگرا است. به فرآیند تولید چندین ایده از یک موضوع و کاوش هر چه بیشتر راه حل‌های ممکن برای حل مشکلات تفکر واگرا گفته می‌شود.

در تفکر واگرا جواب درست یا غلط وجود ندارد. از این تفکر در جلسات طوفان فکری استفاده می‌شود و افراد بااستفاده از آن، راه‌ح‌های خلاقانه و ایده‌های متفاوتی برای یک موضوع ارائه می‌دهند.

تفکر واگرا نوعی تفکر خلاق است؛ چون به شما اجازه می‌دهد که با ایجاد ارتباط بین چیزهایی که لزوما در محیط محدود ارتباطی به هم ندارند، خارج از چارچوب فکر کنید و به‌راه‌حل برسید.

خلاقیت آگاهانه شناختی

خلاقیت آگاهانه و شناختی نوعی دیگر از خلاقیت است که از کار مداوم در حوزه‌ای خاص به‌دست می‌آید. هر اختراعی که با آزمون و خطا ایجاد شود، ناشی از خلاقیت آگاهانه و شناختی است.

توجه متمرکز و برقراری ارتباط میان قسمت‌های مختلف مغز مولد خلاقیت آگاهانه و شناختی هستند.

برای فعال ردن این نوع خلاقیت باید مجموعه‌ای از دانش درزمینه و موضوعی خاص داشته باشید و با تمرین و تجربه زیاد، آن را ایجاد کنید.

خلاقیت آگاهانه احساسی

خلاقیت آگاهانه و احساسی، با احساسات و عواطف شما درارتبط است. این نوع ازخلاقیت، بخش آمیگذال مغز را درگیر می‌کند و در لحظات بروز احساساتی مانند عشق، نفرت و ترس رخ می‌دهد.

خلاقیت احساسی و آگاهانه به زمان نیاز دارد و نمی‌توانید با سرعت به آن دست پیدا کنید.

خلاقیت ناخودآگاه شناختی

زمانی که گانگلیون‌های مغز درگیر حل مسئله شوند و راه‌حلی جدید به شما ارائه دهند، خلاقیت غیرااردای و شناختی شکل می‌گیرد.

گانگلیون محل ذخیره دوپامین است و به‌صورت ناخودآگاه عمل می‌کند. طی عمل خلاقیت ناخودآگاه و شناختی بخش هشیار و خودآگاه مغز، پردازش را متوقف می‌کند و همین مسئله به بخش ناخودآگاه فرصت می‌دهد تا وظیفه پردازش را برعهده بگیرد.

به‌همین دلیل برای بروز خلاقیت ناخودآگاه باید کار خودآگاه را متوقف کنید و به بخش ناخودآگاه اجازه دهید تا فرمان را در دست بگیرد.

خلاقیت ناخوداگاه هیجانی

این نوع خلاقیت هم برعهده آمیگدال مغز است. همانجایی که احساسات و هیجانات پردازش می‌شوند. برای فعال شدن خلاقیت ناخودآگاه هیجانی، لازم است به بخش خودآگاه مغز استراحت دهید و آن را غعیرفعال کنید.

خلاقیت ناخودآگاه هیجانی همانی است که هنرمندان و نوازندگان بزرگ دارند و در یک لحظه خلاقانه و خودانگیخته قدرتمند، بروز می‌دهند.

برای بروز این نوع خلاقیت به دانش خاصی نیاز ندارید و تنها کمی مهارت پایه‌ای کافی است.

 

تفاوت تفکر همگرا و واگرا

با سیزده تفاوت میان تفکر همگرا و واگرا آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۵

ویژگی افراد خلاق چیست؟


ویژگی افراد دارای خلاقیت

کنجکاوی

افراد خلاق از یادگیری چیزهای جدید لذت می‌برند، به‌همین دلیل اوقات فراغت آنها با فعالیت‌هایی پر می‌شود که درغین جذابیت برایشان، آن‌ها را به چالش می‌کشد. تماشای فیلم، خواندن کتاب و سرگرمی‌های از این دست فعالیت محبوب آن‌ها است.

آن‌ها علاقه دارند کارهایی را انجام دهند که برایشان جدید است؛ درصورتی که کاری انجام دهند که آن‌ها را به چالش بکشد، احساس رضایت خواهند کرد. افراد خلاق از هر فرصتی برای بهبود عملکرد و یادگیری استفاده می‌کنند.

کنجکاوی ویژگی انحصاری این‌دسته از افراد است. آن‌ها زیاد سوال می‌پرسند و معمولا هرچی را به چالش می‌کشند.

علاقه به بازی با ایده‌ها

افرادی که عنصر خلاقیت را در خود پرورش داده‌اند، به بازی با ایده‌ها علاقه زیادی دارند. آن‌ها با این کار سرگرم می‌شوند و احساس خوبی پیدا می‌کنند.

آن‌ها این فرآیند را زیاد جدی نمی‌گیرند، بلکه به‌معنای واقعی از آن برای سرگرمی استفاده می‌کنند و گاهی ممکن است ایده‌های نابی به‌صورت تصادفی درخلال همین بازی‌ها ایجاد کنند.

به‌همین دلیل ممکن است چندان به خودشان فشار نیاورند تا حتما ایده جذابی ایجاد کنند. آن‌ها بارها کاری را آزمایش می‌کنند و عجله‌ای برای اینکه نتیجه خوبی بگیرند، ندارند.

کل فرآیند برای آن‌ها بازی است تا درنهایت به ایده درستی برسند و طرح نهایی را انتخاب کنند.

روشنفکری

کسانی که خلاقیت دارند، آغوششان را رو به ایده‌های جدید باز می کنند. آن‌ها دوست دارند همه احتمالات و ایده‌ها را در گروه بشنوند و به‌نظرشان هر ایده‌های ارزش فکر کردن و درنظر گرفتن دارند. به‌همین دلیل کسی را قضاوت نمی‌کنند و با گشاده‌رویی به‌هرکسی وقتی اختصاص می‌دهند تا خود را مطرح کنند.

آغوش افراد خلاق به تجربیات جدید هم باز است. آن‌ها از پذیرش تجربیات جدید استقبال می‌کنند و از موقعیت‌های چالش‌برانگیز لذت می‌برند.

این چالش‌ها آن‌ها را به‌وجد می‌آورد و حتی ممکن است در این مسیر، شغل خد را عوض کنند تا در مسیر موقعیت‌های تازه قدم بردارند. این تازگی می‌تواند به‌سادگی تغییر همکار یا تیم هم باشد.

انعطاف‌پذیری

افراد دارای خلاقیت بسیار منعطف هستند و همین ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند که ایده‌های جدید، موقعیت‌های جدید و تجربیات تازه را امتحان کنند.

این حس به آن‌ها کمک می‌کند که به‌سادگی با تغییرات منطبق شوند و نسبت به دیگران دربرابر تغییرات احساس راحتی بیشتری داشته باشند. وقتی شرایط کار افراد خلاق عوض می‌شود و مثلا باید از نرم‌افزاری جدید استفاده کنند، تنظیم مجدد فرآیندها برای این‌دسته از افراد بسیار ساده‌تر از دیگران است.

انعطاف پذیری همچنین به‌این‌دسته از افراد امکان می‌دهد که نظر خود را در مورد ایده‌ها تغییر دهند، این یعنی آنها تمایل بیشتری به پذیرش اشتباه خود دارند.

مثلا حتی اگر آن‌ها ابتدا از ایده همکارشان برای انجام فرآیندی خاص خوششان نیاید؛ به‌جای گارد گرفتن درمقابل شخص، دوست دارند به حرف‌هایشان گوش کنند و اگر بفهمند که ایده ارزشمند بود، به اشتباه خود اعتراف می‌کنند و به‌سادگی می‌گویند که ایده را درست نفهمیدند و حالا درک می‌کنند که چقدر آن ایده درست بوده است. آن‌ها هر اشتباه را فرصتی برای یادگیری و رشد می‌دانند.

حساسیت

افراد خلاق، به‌این دلیل که نسبت به ایده‌های جدید باز هستند، طبیعتا حساس هستند و این حساسیت می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های زندگی، از زندگی شخصی تا زندگی حرفه‌ای به آن‌ها کمک کند تا موفق شوند.

به‌همین دلیل، افراد دارای خلاقیت راحت‌تر از سایرین به دیگران نزدیک می‌شوند و تمایل دارند که افکار یا احساسات آن‌ها را درنظر بگیرند. این مسئله از آن‌ها افرادی می‌سازد که روابط قدرتمندی با دیگران ایجاد می‌کنند و قابل اعتماد هستند.

حساسیت از این افراد، شخصیت‌هایی آگاه می‌سازد و این آگاهی توانایی حل مسئله آن‌ها را هم افزایش می‌دهد.

مثلا شخصیت‌های خلاقی که در بخش توسعه محصول کار می‌کنند رویکردی بسیار همدلانه و مشتری محور دارند.

آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که محصولشان به‌صورت موثری نیازهای مشتریان را برآورده و تجربه کاربری مثبتی برایشان ایجاد می‌کند.

آن‌ها حتی تیم را تشویق می‌کنند که راه‌های موثری برای بهبود تجربه کاربری مشتریان پیدا کنند.

استقلال عمل

کار مستقل به افراد خلاق اجازه می‌دهد تا آزادی شخصی خود را در آغوش بگیرند. آن‌ها می‌توانند برای انتخاب نحوه انجام کارها، بدون دستور یا درخواست از دیگران، تصمیم بگیرند.

اغلب، این ماهیت مستقل همچنین به این معنا است که افراد دارای خلاقیت برای مواجهه با مشکلات و چالش‌ها به‌تنهایی وارد میدان و خودشان با مسائل روبه‌رو شوند. آن‌ها می‌توانند با آزادی عملی که دارند به‌تنهایی کار را درک و آن را انجام دارند.

این‌دسته از افراد چالش‌ها را فرصتی برای رشد شخصی و حرفه‌ای خود و زمینه‌ای برای توسعه مهارت‌هایشان می‌دانند؛ نه دردسری که باید زودتر از شر آن خلاص شد. آن‌ها با آزادی عمل به جنگ با چالش های جدید می‌روند و با صبر و حوصله آن را حل می‌کنند.

آن‌ها دوست دارند به‌تنهایی با مشکلات مواجه شوند و روی وظایف خود متمرکز باشند، اما این به‌معنای نفی کار گروهی نیست؛ افراد خلاق از همکاری با دیگران هم لذت می‌برند اما ترجیحشان کار انفرادی است.

در حالی که افراد خلاق از همکاری با دیگران لذت می‌برند، آن‌ها اغلب به تنهایی روی تا تمرکز کامل روی روند خود داشته باشد. استقلال عمل به آن‌ها اجازه می‌دهد که آزادی انتخاب بیشتری داشته باشند.

ریسک پذیری

افراد دارای خلاقیت تمایل زیادی به ریسک‌پذیری و امتحان روش‌ها و ایده‌های جدید دارند. آن‌ها معتقدند ماهیت ایده‌ها تا زمانی که آزمایش و بررسی نشوند، مشخص نخواهد شد و به‌همین دلیل  همه ایده‌ها پتانسیل به‌کارگیری دارند باید بررسی و امتحان شوند.

از نظر آن‌ها حتی شکست که هم به‌معنای روشی برای یادگیری کار برای آینده است و به ما نشان می‌دهد که چطور بهتر عمل کنیم. عدم ریسک‌پذیری یعنی مانعی بزرگ برای نوآوری و ماندن در نقطه امن که هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.

افراد خلاق برای افزایش تحمل ریسک، به پتانسیل پاداش فکر می‌کنند. به‌نظر آن‌ها پاداش کمک می‌کند حتی اگر محصولی مورد نفرت مشتریان باشد، به پرفروش‌ترین محصول سال تبدیل شود.

درصورتی‌که یقین پیدا کنند محصولی به مشتری کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشند یا کیفیت زندگیشان بهبود پیدا کند، ریسک خواهند کرد تا روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

شهودی بودن

شهود به‌معنای استفاده از احساسات برای تصمیم‌گیری است. افراد خلاق بیش از دیگران از توانایی شهودی خود برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

آن‌ها به قلب خود و احساسشان اعتماد دارند و سیستم شهودی خود را ابزاری مفید برای خلق ایده‌های جدید و استفاده در جلسات طوفان فکری می‌دانند.

بعضی از افراد دارای خلاقیت، تلاش می‌کنند که شهود خود را با ابزار منطق و استدلال منطقی ترکیب می‌کنند تا درصد احتمال رسیدن به نتیجه را افزایش دهند. مثلا ممکن است از شهود برای خلق ایده استفاده کنند و بعد از آن قبل از پیاده‌سازی ایده، با استفاده از ابزار منطق و استدلال منطقی، روی ایده خود آزمایش امکان‌سنجی انجام می‌دهند.

کار کامل

افراد خلاق اغلب در کار خود فکر و دقت زیادی می‌کنند. آن‌ها  همزمان با جستجو به‌دنبال راه‌حل، از همه زوایای ممکن به یک موضوع نگاه می‌کنند.

بعد از آنکه همه روش‌های ممکن را درنظر گرفتند، تمام راه‌حل‌های ممکن و بالقوه را آزمایش می‌کنند تا بهترین روش پیدا شود و به بهترین شکل، مشکل را حل کند.

گاهی اوقات، ممکن است این ویژگی آن‌ها به معنای توجه به جزئیات کمتر موردتوجه قرار گرفته باشد.

مثلا افرادی که خلاقیت دارند، هنگام طراحی یک جفت کفش ورزشی به تمام جزئیات ممکن توجه می‌کنند. آن‌ها به این فکر می‌کنند که چه نوع آج‌ و یا مواد کفش به ورزشکار کمک می‌کند تا سریعتر بدود.

بعد از فکر به چنین جزئیاتی، ممکن است به اجزای دیگری مثل عملکرد کفش در انواع مختلف آب و هوا و احساس راحتی آنها که برای ورزشکار مهم است فکر کنند.

جاه طلبی

افراد خلاق اغلب از میزان تلاش برای کارشان آگاهی دارند. آن‌ها می‌دانند که راه حل عالی همیشه به راحتی به دست نمی‌آید و باید برای دستیابی به آن تلاش کنند.

وقتی افراد خلاق به چیزی علاقه دارند، اهداف خود را تجسم و خود را برای رسیدن به آن متعهد می‌کنند. این اهداف می‌توانند متفاوت باشند، از تکمیل کار و پروژه تا تمرین فعالیتی خاص تا زمانی که در آن مهارت پیدا کنند.

علیرغم انعطاف و باز بودن آغوش افراد خلاق در بسیاری از زمینه‌ها، آگاهی آن‌ها نسبت به هدف و جاه‌طلبی‌شان، باعث می‌شود که منظم و هدفمند کار کنند و در کار با برنامه تنظیمی‌شان جدی باشند.

استفاده از تکنیک‌های برنامه‌ریزی مانند اولویت‌بندی وظایف یا تقسیم وظایف به بزرگ و کوچک، به آن‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای پیش‌رویشان را قابل مدیریت سازند. ان‌ها در این کار واقعا عالی هستند.

واقع‌گرایی

افراد دارای خلاقیت اصولا نسبت به کاری که انجام می‌دهند احساس اشتیاق می‌کنند، دارند؛ اما نیاز به عینی ماندن و وقاع‌گرا بودن را هم درک می‌کنند.

آن‌ها می‌دانند که درعین تلاش برای بهترین بودن و تولید بهترین اثر ممکن، این واقعیت را هم فراموش نمی‌کنند که الزاما نمی‌توان با سرعت به هدف رسید و باید برای آن صبور بود.

افراد خلاق تمرین می‌کنند تا به هدف برسند و در این مسیر صبور و پرتلاش هستند. مثلا نویسندگان موفق هرگز اصراری به انتشار سریع رمانشان ندارند و برای بهتر شدن کار به ایرادات سردبیر گوش می‌دهند و بازخوردها را راهی برای بهبود می‌‌دانند.

انرژی زیاد

افراد خلاق اصولا پرانرژی هستند؛ البته این گزاره به‌‌معنای بیش‌فعالی نیست؛ اما شما می‌توانید انرژی زیادی را در این افراد ببینید.

آن‌ها برای رسیدن به هدف اشتیاق دارند و از هیچ چیزی برای رسیدن به آن کوتاهی نمی‌کنند. همچنین نشان می‌‌دهند که تا چه اندازه برای کارشان اشتیاق دارند.

این‌دسته از افراد ساعت‌ها روی کارشان تمرکز می‌کنند تا آن را به تکامل برسانند و این کار به آن‌ها لذت و رضایت کامل می‌بخشد.

این ویژگی مزایایی را برای اعضای تیم ایجاد می‌کند چون انرژی بالای فرد خلاق اغلب می‌تواند به همکاران خود منتقل شود. مثلا زمانی که تیم برای ایده‌پردازی حلسه طوفان فکری برگزار می‌کند، افراد خلاق به تمام تیم انگیزه کافی می‌بخشند تا کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 

تفکر زیبا و خلاقانه

چطور میتوانیم خلاق باشیم و خلاقانه فکر کنیم

اکنون بخوانید

فصل ۶

آیا می‌توان خلاقیت را آموخت؟


یادگیری خلاقیت

جواب شما مثبت است! می‌توان تمام مهارت‌های خلاقیت و تفکر خلاق را یاد گرفت؛ اما این کار از مسیر شرکت در همایش‌های خلاقیت وتفکر خلاق نمی‌گذرد، بلکه این کار با تمرین عملی و به‌کارگیری مهارت‌های تفکر خلاق در عمل اجرایی خواهد شد.

اگر دوست دارید با تمرینات تفکر خلاق آشنا شوید، ادامه را بخوانید:

در طول نیم قرن گذشته، برنامه‌های آموزشی متعددی برای توسعه ظرفیت‌های خلاقیت مورد مطالعه قرار گرفته و پیشنهاد شده است.

روانشناسان طی مطالعات متعدد در دهه‌های متمادی به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌هایی در رسیاندن افراد به نتیجه موفق‌تر هستند که احتمالاً بر توسعه مهارت‌های شناختی و اکتشافی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا خلاقیت را در اعمالشان به‌کار ببرند.

براین‌اساس می‌توانید از راه‌های زیر برای افزایش خلاقیت کمک بگیرید.

  1. قدم بزنید

مطالعات روانشناسان در سال ۲۰۱۴ نشان داد که افراد هنگام راه رفتن نسبت به زمانی که نشسته‌اند، تمایل بیشتری به افزایش و به‌کارگیری خلاقیت دارند.

تحقیقات قبلا نشان داده بودند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند نقش مهمی در تقویت و محافظت از توانایی‌های شناختی داشته باشد، اما این مطالعه نشان داد که تمرینات منظم و ساده، مانند پیاده‌روی روزانه می‌تواند به طور موقت منجر به تقویت انواع خاصی از تفکر، مانند تفکر خلاق شود.

  1. به خودتان پاداش دهید

روانشناسان در گذشته معقتد بودند که پاداش دادن به چیزهایی که ذاتاً پاداش دهنده هستند می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و در واقع انگیزه را کاهش دهد، پدیده‌ای که به عنوان اثر توجیه بیش از حد شناخته می‌شود.

بنابراین ممکن است به نظر برسد که ارائه نوعی پاداش برای تفکر خلاق ممکن است اثر معکوس داشته باشد و خلاقیت و انگیزه را خفه کند.

اما در کمال تعجب تحقیقات نشان داده است که وقتی پاداشی به‌صورت مستقیم برای تولید آثار خلاقانه ارائه می‌شود، باعث افزایش خلاقیت خواهد شد.

  1. کمی فاصله روانی ایجاد کنید

یکی از کارهای مهمی که می‌توانید برای بهبود سطح خلاقیتتان انجام دهید، مخصوصا زمانی که به مانعی در راه تفکر خلاق برخورد می‌کنید، این است که به خودتان استراحت دهید.

مطالعات روانشناسی نشان داده‌اند که ایجاد فاصله روان‌شناختی بین خودتان و مشکل ایجاد شده، می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های خلاقانه‌تری به ذهنتان برسد.

  1. با الهام خود را احاطه کنید

روانشناس مثبت گرا میهالی سیکسزنت میهالی معتقد است که محیط نقش مهمی در ایجاد خلاقیت و بهبود فرآیندهای آن دارد. او پیشنهاد می‌کند که برای افزایش خلاقیت در پروژه‌های خلاقانه، خود را در محیطی قرار دهید که پر از طرح‌های خلاقانه باشد.

محیط‌های محرک می‌تواند خلاقیت را تسهیل کنند، به‌همین دلیل وقتی اطراف خود با چیزهایی که به نظر شما الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده هستند پر کنید، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید.

  1. ایجاد محدودیت

محدودیت خلاقیت می آورد! این جمله مبنای علمی روانشناختی دارد و واقعا عمل می‌کند!

زمانی که در تلاش برای حل مشکل هستید، اصولا تلاش می‌کنید که به مسائل بدهیدی تکیه کنید و ایده‌های موجود که قبلا هم جواب داده بودند را به‌کار بگیرید.

این استراتژی اصولا جواب می‌دهد اما مسئله مهم‌تر آن است که این راه در موارد زیادی باعث می‌شود که برای تفکر خلاق دچار مشکل شوید.

یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل این است که محدودیت‌ها یا مقاومت‌هایی بر روی تفکر خود ایجاد کنید که در واقع می‌تواند به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری منجر شود.

  1. رؤیاپردازی

در دنیای پیشرفته و پرسرعت امروزی، تنها یک کلیک با حواس‌پرتی فاصله دارید. به جای اینکه هر لحظه از اوقات فراغتتان را با برنامه‌ها، بازی‌ها، ایمیل‌ها یا بازدید از وب‌سایت پر کنید، سعی کنید واقعاً احساس بی‌حوصلگی کنید! بله درست خواندید.

یکی از عجیب‌ترین راه‌هایی که واقعا به شکوفایی خلاقیت کمک می‌کند این است که واقعا حس بی‌حوصلگی داشته باشید.  روانشناسان در یکی از تست‌های خود متوجه شدند که شرکت کنندگان بی حوصله نسبت به کسانی که شاد، آرام یا مضطرب بودند، در تست‌های خلاقیت بهتر عمل کردند.

در مطالعه دیگری، محققان متوجه شدند که بی‌حوصلگی به افراد فرصت می‌دهد تا رؤیاپردازی کنند، رویاپردازی به خلاقیت بیشتر منجر خواهد شد.

  1. مفهوم سازی مجدد مسئله

یکی از مسائل دیگری که تقریبا بین همه افراد خلاق می‌توان آن را دید، بازتعریف مسئله و حلاجی مجدد آن است. اصولا افراد خلاق عادت دارند که مشکلات پیش‌رویشان را مجدد تصور و تلاش می‌کنند که از زوایای مختلف به آن نگاه کنند.

گاهی یک قدم به عقب بردارید و سعی کنید از بیرون به مسئله نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برای مسئله پیش‌رویتان راه‌حلی خلاقانه پیدا کنید.

  1. احساساتی شوید

محققان مدت‌ها فکر می‌کردند که احساسات مثبت به شدت با خلاقیت مرتبط است، اما تحقیقات بیشتر نشان داده است که هر دو حالت هیجانی مثبت و منفی به‌صورت چشمگیری روی میزان خلاقیت شما تاثیر می‌گذراند. درواقع ارتباطی به مثبت یا منفی بودن احساس و میزان خلاقیت وجود ندارد؛ صرفا کافیست که احساسات قدرتمندی را تجربه کنید.

البته اینطور فکر نکنید که قرار است باید به هر قیمتی خودتان را در وضعیت روحی خاصی قرار دهید تا در شرایط الهام‌بخش قرار بگیرید؛ اما اگر در وضعیتی قرار گرفتید که احساسات شدیدی راتجربه کردید، از انرژی حاصل از آن برای حل مشکلات یا پیدا کردن راه‌حل برای چالش‌ها استفاده کنید.

  1. از رنگ آبی استفاده کنید

روانشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که هر رنگ می‌تواند تأثیر متفاوتی بر خلق و خوی، احساسات و رفتار داشته باشند. بر اساس مطالعه‌‌ای روانشناختی، رنگ آبی باعث می‌شود افراد خلاقانه‌تر فکر کنند. اما فکر می‌کنید چرا؟

محققان معتقد هستند که رنگ آبی به تشویق افراد برای تفکر خارج از چارچوب کمک می‌کند. از آنجایی که آبی به شدت با طبیعت، صلح و آرامش مرتبط است، به افراد کمک می‌کند تا برای کشف و خلاقیت احساس امنیت کنند.

  1. مدیتیشن کنید

تحقیقات همچنین نشان داده است که انواع خاصی از مراقبه با افزایش تفکر خلاق مرتبط است. مدیتیشن مدت‌هاست به عنوان یک تکنیک آرامش‌بخش استفاده می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که مزایای سلامتی بسیار فراتر از آرامش است.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از چیزی به نام مدیتیشن نظارت باز که در آن فرد پذیرای همه افکار و احساسات بدون تمرکز بر هیچشی یا ایده خاصی است، می‌تواند تفکر واگرا و تولید ایده‌های جدید را افزایش دهد.

 

تکنیک چرا در خلاقیت

راهکار کشف مشکلاتی که به خلاقیت مربوط می‌شوند

اکنون بخوانید

فصل ۷

تکنیک‌های افزایش خلاقیت


تکنیک های خلاقیت
  1. طوفان فکری

طوفان فکری تکنیکی رایج برای ایده‌پردازی و خلاقیت است و تمرین‌ها و رویکردهای مختلفی برای اجرای آن وجود دارد.

هدف تکنیک طوفان فکری این است که در بازه زمانی خاص و محدود، بیشترین میزان ایده تولید شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های اجرای آن این است که گروه، بازه زمانی خاصی را تنظیم می‌کند و به اعضا اجازه داد می‌شود که هر ایده‌ای که در سر دارند را بیان کنند.

مهم نیست که ایده موردنظر چقدر عجیب باشد یا غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ مهم این است که هرکس ایده مدنظر خود را به زبان بیاورد و در جلسه مطرح شود.

بعد از اینکه ایده‌ها در گروه مطرح شدند مورد بحث قرار می‌گیرند و همه درباره میزان مطابقت آن‌ها با نیازهای پروژه صحبت می‌کنند تا درنهایت بهترین و خلاقانه‌ترین آن‌ها انتخاب شوند.

نکته ضروری که باید هنگام استفاده از این تکنیک درنظر بگیرید این است که جدا از قضاوت یا تمسخر ایده‌ها دوری کنید که همه شرکت‌کننده‌ها بتوانند بدون هیچ ترسی و با راحتی کامل ایده‌های خود را با گروه به‌اشتراک بگذارند.

بهتر است به یک نفر از اعضای گروه نقش تسهیل‌گر ببخشید تا بتواند جلسه را مدیریت کند و به هرکسی برای ارائه نظر، وقت دهد.

  1. طوفان فکری منفی

طوفان فکری منفی یکی دیگر از شیوه‌ها پرورش خلاقیت در محیط کار است که روشی مشابه با طوفان فکری دارد. بااین‌تفاوت که در این روش، اعضای گروه روی راه‌های بدی که برای حل مشکل به ذهنشان می‌رسد، تمرکز می‌کنند.

بله! راه‌حل‌های بد. این تکنیک کمک می‌کند که درنهایت برای چالش پیش‌رو راه‌حلی خلاقانه تولید کنید. دلیل آن این است که گروه با برگزاری جلسه طوفان فکری منفی موانع را شناسایی می‌کند و تلاش می‌کند که آن‌ها را معکوس کند تا درنهایت راه‌حل نهایی تولید شود.

مثلا فکر کنید که گروه شما تلاش می‌کند تا راهی برای بهبود وضعیت فروش پیدا کند. اگر قرار باشد که این راه در جلسات طوفان فکری منفی پیدا شود، اعضا باید ایده‌های بدی را ارائه دهند که درنهایت باعث می‌شود محصولات گرانتر شوند و فروش را کاهش دهند.

درنهایت با تنظیم زمان موردنظر و جمع‌اوری ایده‌ها، همه راه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند و درنهایت بدترین ایده‌ها شناسایی می‌شوند تا عکس آن‌ها برای رسیدن به هدف فروش به‌کار گرفته شوند.

  1. فکر نویسی

فکرنویسی یکی دیگر از روش‌های توسعه خلاقیت و تفکر خلاق در گروه است. عملکرد و روش فکر نویسی تقریبا مشابه طوفان فکری است و گروه‌ها را تشویق می‌کند تا درمورد مسئله‌ای خاص، ایده‌پردازی کنند.

فکر نویسی یا مغزنویسی، مانند طوفان فکری به‌صورت گروهی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در آن بعد از آنکه چالش اصلی را درک کردند، پروسه کار را شروع می‌کنند.

افراد در این جلسه لیستی از ایده‌ها یا راه‌حل‌های بالقوه را می‌نویسند و با مدیر جلسه به اشتراک می‌گذارند.

بعد از آنکه همه ایده‌های خود را نوشتند، مدیر جلسه آن‌ها را بازتوزیع می‌کند تا درباره ایده‌ها صحبت شود و هریک از اعضا تا جایی که می‌تواند ایده‌ای جدید به طرح اولیه دیگران اضافه یا آن را اصلاح کند.

این کار ادامه پیدا می‌کند و هربار راه‌های جدیدی تولید و پیشنهاد می‌دهند تا درنهایت یکی از بهترین ایده‌ها توسعه پیدا کند و درنهایت به بهترین و عملی‌ترین راه‌حل ممکن برسند.

تفاوت این روش با طوفان فکری در مکتوب بودن آن است. خوبی مغزنویسی این است که افراد خجالتی که با صحبت کردن در جمع مشکل دارند می‌توانند آزادانه‌تر و راحت‌تر افکار خود را با اعضای تیم به‌اشتراک بگذارند.

  1. پنج W و یک H

یکی دیگر از روش‌هایی که به‌صورت کاملا کاربردی به تولید راه‌های خلاقانه و بهبود خلاقیت منجر می‌شود، روش پنج دبلیو و اچ است. این روش می‌تواند به‌صورت فردی و گروهی اجرا شود.

برای اجرا کردن این تکنیک کافیست مسئله را به‌صورت کامل و واضح شناسایی کنید و سپس چک لیستی از سوالاتمهم درباره مسئله آماده کنید. حتما می‌تدانید ک درصد زیادی از سوالات انگلیسی با دبلیو شروع می‌شوند.

What, why, when. Who, Where, how. این سوالاتهمان‌هایی هستند که باید در تکنیک حاضر پرسیده شوند و برای آن‌ها پاسخی مناسب پیدا کنید. به همین دلیل به این تکنیک،  پنج دبلیو و اچ گفته می‌شود.

جواب به این سوالات می‌تواند دید مناسبی نسبت به مسئله به شما ارائه دهد و با استفاده از آن قادر خواهید بود تا تفکر خود را متمرکز و راه‌حل‌های مرتبط پیدا کنید.

  1. نقشه ذهنی

یکی از تکنیک‌های مهم دیگر که به شما کمک می‌کند تا خلاقانه فکر کنید، تکنیک نقشه ذهنی یا مایند مپ است. در این تکنیک مسئله را وسط کاغذ یا تخته بنویسید و بعد از آن، هرچه به ذهنتان می‌رسد را اطراف مسئله اصلی یادداشت کنید.

حال نوبت به برقراری ارتباط میان مفاهیم و راه‌حل‌های مرتبط با یکدیگر است. با یادداشت کردن اتصالات می‌توانید ذهنتان را برای پیدا کردن راهی خلاقانه برای حل مسئله یا چالش پیش‌رو باز کنید.

این ابزار ایده‌پردازی شبکه‌های از ایده‌ها و نحوه اتصال آن‌ها را به شما نشان خواهد داد و کمک می‌کند تا روابط بین آن‌ها را به‌صورت عینی تجسم کنید.

  1. تفکر استعاری

استعاره‌ها دو یا چند چیز را با هم مقایسه می‌کنند و می‌توانند تحت اللفظی یا مفهومی باشند.

مثلا می‌توان نقشه ساختمان یا کشورها را استعاره‌ای از همان‌جا دانست، چون به شما جزئیات کوچک شده همان مکان را نشان می‌دهد. شما با تفکر استعاره‌ای هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهید.

درواقع تفکر استعاری به شما کمک می‌کند تا با مدل‌سازی مفاهیم دید بهتری نسبت به چالش‌ها داشته ابشید و بین چالش‌ها، ایده‌های حل چالش و راه‌های برون‌رفت از آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

ارائه دید مناسب و پرورش خلاقیت از مهم‌ترین کارکردهای تفکر استعاری است.

  1. نتیجه نهایی ایده آل

روش نتیجه نهایی ایده آل هم مانند تفکر استعاری و نقشه ذهنی می‌تواند به دو صورت انفرادی و گروهی اجرا شود.

در این روش ابتدا مسئله مطرح می‌شود   و شرکت‌کننده باید راه‌خحل ایده‌آب برای حل مسئله را تعریف کند.

هنگام بحث در مورد نتیجه نهایی ایده آل، شرکت کنندگان نباید محدودیت‌هایی مانند ضرب الاجل یا بودجه را در نظر بگیرند. این تکنیک به شرکت‌کنندگان توانایی می‌‌دهد تا با شناسایی خصوصیات بهترین راه‌حل، درنهایت به بهترین راه‌حل ممکن دسیت پیدا کنند و محدودیت‌ها را دور بزنند.

 

طوفان فکری مکتوب

با روش یاقتن ایده‌های خلاقانه آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۸

آموزش خلاقیت به کودکان


آموزش خلاقیت به کودکان
  1. به کودکان بیاموزید که سؤالات «چه می‌شد اگر» بپرسند

ملیسا برکلی، روانشناس و محقق در مقاله‌ای در نشریه Psychology Today پیشنهاد کرده است که برای پرورش خلاقیت در کودکان به آن‌ها آموزش دهید که در هروضعیتی از سوال “چه می شد اگر؟” استفاده کنند.

اگر بتوانید به فرزندتان آموزش بدهید که با تفکر نقادانه به دنیا و نحوه عملکرد آن نگاه کند، به‌احتمال زیاد به جواب‌های منحصربه‌فرد و جذابی خواهند رسید.

  1. به دنبال نکات مثبت در اشتباهات کودکتان باشید

ممکن است کودکتان دست به کاری بزند و دفعه اول با شکست مواجه شود. مواجهه کودکان با شکست احتمال اینکه آن‌ها را دلسرد کند بالا خواهد برد.

اما برای آنکه به کودکتان جرات و جسارت خلاقیت ببخشید، تلاش کنید تا به آن‌ها بیاموزید که در هر شکست، دنبال راهی جدید باشند. راهی که خلاقانه است.

در هر مسئله‌ای، از یادگیری تا امتحان مهارتی جدید، به کودک کمک کنید تا با دید متفاوتی به مسائل نگاه کند.

  1. فرزندانتان را تشویق کنید که به‌دنبال یادگیری علایقشان باشند

کودکان به‌صورت خودکار به یادگیری چیزهایی که موردعلاقه‌شان است اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. تلاش کنید بفهمید کودکتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد و او را تشویق کنید که آن را یاد بگیرد.

مثلا اگر فرزندتان به نقاشی کشیدن علاقه‌مند است، او را به نقاشی کشیدن تشویق کنید و گاهی باهم نقاشی بکشید.

  1. از فرزندتان سؤالات توصیفی بپرسید

سؤال پرسیدن از فرزندتان می‌تواند خلاقیت او را به‌اندازه زمانی که سوال می‌پرسد افزایش دهد. سعی کنید از او سوالاتی بپرسید که جوابی طولانی‌تر از بله و نه دارند و به او کمک کنید تا ایده‌های خود را شکل و توسعه دهد.

  1. زمانی را به‌وقت‌گذرانی در محیط خارج از منزل اختصاص دهید

محققان دانمارکی در مطالعات خود متوجه شده‌اند که وقت‌گذارنی در طبیعت نه‌تنها به بهبود وضعیت سلامت روانی کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا خلاقیت هم افزایش پیدا کند.

مطالعات این محققین نشان داده است که گذراندن وقت در محیط بیرونی می‌تواند باعث افزایش حس کنجکاوی، بهبود تفکر انعطاف‌پذیر و افزایش انرژی روحی کودک شود.

اگر هوا خوب بود، دس کودکتان را بگیرید و او را با خود به محیط اطراف خانه ببرید تا ذهن او باز شود و به قدرت‌گیری مغز او کمک کنید.

  1. به اوقات فراغت کودک و بازی‌های خلاقانه اهمیت بدهید

روانشناسان توصیه می‌کنند که از اوقات فراغت به‌عنوان راهی برای پرورش خلاقیت کودکان استفاده کنید.

خوب است که روزانه به کودکتان زمانی بدهید تا بتواند علایق و ایده‌های خود را کشف کند. سعی کنید در بازی‌های کودک از المان‌هایی استفاده کنید که به او فرصت می‌دهد تا کنجکاوی کند و به استفاده از تفکر خلاق تشویق شود.

  1. به فرزند خود بیاموزید که ریسک پذیری خلاقانه را امتحان کند

اگر فرزندتان روی یک پروژه خلاقانه کار می‌کند، او را تشویق کنید تا چیز جدیدی را امتحان کند – حتی اگر مطمئن نیست که به نتیجه می‌رسد.

مثلا برای او بازی‌های پیچیده‌تری نسبت به معمول انتخاب کنید و او را تشویق کنید که مهارتی جدید یاد بگیرد.

اگر کودکتان درحال یادگیری هنری خاص است، او را تشویق کنید تا کاری فراتر از سطح فعلی خود انجام دهد. مثلا آهنگ جدیدی را برای نواختن ساز خود امتحان کند.

این دست ریسک‌های خلاقانه به کودک شما کمک می‌کند تا بیشتر از نتیجه، روی فرآیندها متمرکز شود. به‌این‌ترتیب در آینده حتی اگر پروژه‌هایش آنطور که انتظار داشت پیش نرفتند، می‌داند که حداقل راه جدید را  امتحان کرده است که ارزش تلاش داشت.

  1. با هم مطالعه کنید

شاید تابحال به این نکته دقت نکرده بودید که مطالعه تا چه اندازه می‌تواند باعث افزایش خلاقیت در کودکان شود. مطالعه با تحریک قوه تخیل کودکان، مهارت حل مسئله را در آن‌ها تقویت می‌کند و راهی ایده‌آل برای آموزش خلاقیت به کودکان است.

تلاش کنید تا برای مطالعه روزانه برنامه بچینید و هرروز حداقل یک کتاب تصویری یا چند صفحه از یک داستان بلند را بخوانید.

اگر کتاب موردنظرتان تصویری است، قبل از شروع کار، از کودکتان بخواهید تا با نگاه کردن به تصاویر موضوع داستان را حدس بزند. همین تمرین کوچک کمک می‌کند تا کودکتان مهارت حل مسئله خود را تقویت کند.

 

تقویت خلاقیت در کودکان

با پنج بازی برای تقویت خلاقیت در کودکان آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۹

موانع خلاقیت


موانع خلاقیت
  1. من به خلاقیت نیاز ندارم

شاید اینطور به‌نظر برسد که کار شما به‌صورت مستقیم به خلاقیت یا تفکر خلاق نیاز ندارد، اما این به معنای نیاز نداشتنش به خلاقیت نیست. شما هرروز برای انجام کارها به این نوع تفکر نیاز دارید.

ما به‌صورت روزانه با تغییرات و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم و به تطابق خود با آن‌ها نیاز داریم. خلاقیت همان چیزی است که شما را با محیط مطابقت می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا برای هر چالش، راهی جدید پیدا کنید.

  1. من وقت ندارم

اگر مدیر مجموعه‌ای حرفه‌ای هستید و خودتان را با وظایف سنگین شلوغ کرده‌اید، احتمال دارد که با جمله وقت کافی ندارم، خودتان را گول بزنید.

یادتان باشد که همین جمله، مانعی بزرگ برای خلاقیت شماست و جلوی آن را خواهد گرفت. شما به‌عنوان رهبر دو وظیفه بزرگ بر گردن دارید: اول اینکه مراقب وضعیت فعلی باشید و دوم اینکه برای موفقیت‌های بلندمدت پایدار تلاش کنید.

بدون خلاقیت نخواهید توانست این دو ماموریت مهم را با موفقیت عملی کنید. همین حالا روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و پرورش خلاقیت را در راس مسائل مهم قرار دهید.

  1. انفعال

بله! همیشه ساده‌ترین راه برای پیدا کردن راه‌های خلاقانه این است که منتظر بمانید تا دیگران موضوع را حل کنند.

اما باید بدانید تا زمانی که دست از انفعال و داشتن نقش منفعل برندارید، به خلاقیت حتی نزدیک هم نخواهید شد.

  1. کنترل بیش از حد

این مسئله برای مدیران سازمان‌ها و صاحبان کسب‌وکار بسیار مهم و حیاتی است. یادتان باشد که کارمندان در شرایطی از خود خلاقیت بروز می‌دهند که بدانند ایده‌هایشان مورد توجه قرار خواهد گرفت و درصورت تناسب با وضعیت، عملی خواهد شد.

اگر سعی کنید تمام فرآیندها را تحت کنترل داشته باشید و به کارمندان اختیار عمل و آزادی لازم را نبخشید، هرگز به راه‌های خلاقانه نخواهید رسید.

  1. بی‌انگیزگی

سیستم پاداش و مجازات نقش مهمی در بروز خلاقیت در محیط حرفه‌ای دارد. شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار نقش مهمی در بروز خلاقیت کارمندان خواهید داشت. اگر طوری رفتار کنید که کارمندان خلاق احساس کنند بین آن‌ها و دیگران هیچ تفاوتی وجود ندارد، تنها باعث می‌شوید که نیروها خوب و خلاق شما از دست بروند.

سعی کنید برای راه‌های خلاقانه پاداش مناسبی درنظر بگیرید و به کارمندان خلاق حس ارزشمند بودن را انتقال دهید.

  1. ترس از شکست

همه ما باید درجاتی از ریسک را در خود داشته باشیم تا درنهایت خلاقیتمان پرورش پیدا کند.

مشخص است که هر راهی که روزانه انتخاب می‌کنیم الزاما به مقصد نخواهد رسید. شکست مکمل موفقیت است و نمی‌توان بدون پذیرش آن به نتیجه دست پیدا کرد.

اگر نخواهید شکست بخورید، هرگز راه‌های جذاب خلاقانه به ذهنتان خطور نخواهد کرد. ریسک کنید و نتیجه شگفت‌انگیز آن را ببینید. البته که ریسک شما باید منطقی و حساب شده باشد. این را هرگز فراموش نکنید.

  1. رضایت از وضع موجود

آب راکد درنهایت به مرداب تبدیل خواهد شد! هیچ‌وقت در نقطه امنتان نمانید و سعی کنید در پیشرفت و بهبودی دائمی باشید. این مسئله برای خلاق ماندن و رشد دائمی حیاتی و ضروری است.

 

موانع تفکر خلاق

چه چیزی جلوی خلاقیت ما را می‌گیرد؟

اکنون بخوانید

فصل ۱۰

معرفی کتاب


معرفی کتاب خلاقیت

کتاب‌های زیادی چاپ و منتشر شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود نگرش‌تان به مسئله خلاقیت و تفکر خلاق استفاده کنید. کتاب‌های زیر نمونه‌‌ای از آثار نوشته شده با موضوع خلاقیت هستند که می‌توانند در پرورش این تفکر به شما کمک کنند:

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن ذهن و ورود به آن، نسخه صوتی خلاصه کتاب‌های معرفی شده و هزاران منبع دیگر برای توسعه فردی و مهارت‌های حرفه‌ای دست پیدا کنید. کافیست اپلیکیشن ذهن را از لینک زیر دانلود کنید تا به دنیایی از منابع به‌‌روز در زمینه روانشناسی، توسعه کسب‌وکار و مدیریت دست پیدا کنید.

دانلود کتاب خلاقیت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید