۱۲ تکنیک حرف زدن و فن بیان قوی که به شما کمک میکند تاثیرگذار باشید!

فهرست مطالب

انواع تکنیک حرف زدن و راهکارهای تقویت فن بیان به شما کمک میکنند بتوانید ارتباط موثرتری برقرار کنید. از صبح که از خواب بیدار میشویم ، برای رسیدن به محل کار از خانه خارج میشویم ، به منزل بازمیگردیم و تا پایان روز که میخواهیم بخوابیم ، مدام در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم.

حال فرض کنید قادر به سخن گفتن نیستید و به سختی میتوانید منظورتان را به دیگران برسانید ، در این صورت کار شما چقدر سخت خواهد شد؟

اما وقتی شما قادر به سخن گفتن هستید باز هم ممکن است به دلایلی نتوانید به درستی مفهوم ذهنی مورد نظرتان را به مخاطبتان برسانید ، ناخواسته آنها را برنجانید و یا به علت عدم تواناییتان در ارتباط موثر موجب ایجاد بدفهمی شوید.

لذا استفاده از تکنیک های حرف زدن و داشتن فن بیان قوی به شما کمک میکند تا این مشکلات را در حد امکان بکاهید. در این مقاله از ذهن میخواهیم تمام آنچه که در داشتن فن بیان قوی و ارتباط موثر برای رفع نیازهای روزانه و یا حتی سخنرانی‌های بزرگ به آن‌ها نیاز دارید را برای شما بیان کنیم.

۱۲ تکنیک حرف زدن و تقویت فن بیان

فن بیان و محتوای قوی در کنار یکدیگر میتوانند اثر گذاری داشته باشند و هر یک به تنهایی کار زیادی از پسشان بر نمی‌آید. اگر شما وارد یک سخنرانی شوید و بزرگترین دانشمند تاریخ در آنجا باشد اما نتواند جملاتش را به درستی بیان کند ، مدام طپق بزند و رشته کلام را از دست بدهد ، هیچ عایدی برای شما نخواهد داشت.

همچنین اگر شخصی تنها به لفاظی بپردازد و هیچ چیز چشمگیری برای ارائه نداشته باشد هم سودی در سخنرانی او برای شما نخواهد بود. پس اهمیت فن بیان را دست کم نگیرید.

اما لازم نیست شما یک سخنران یا استاد دانشگاه باشید تا به تکنیک حرف زدن و فن بیان نیاز داشته باشید بلکه شما در هر کجای جامعه که هستید به ارتباط موثر نیازمندید و ارتباط موثر تنها در سایه فن بیان قوی میسر میشود. پس در ادامه با ما باشید تا۱۲ تکنیک حرف زدن و تقویت فن بیان را برای شما شرح دهیم.

حرف بزن تا برنده شوی

راز موفقیت شما، در سخن گفتن با مخاطبانتان است. زیبا سخن گفتن حرمت و توجه دیگران را نسبت به شما برمی‌انگیزاند و در هر موقعیتی که هستید محترم‌تر و گرامی‌تر می‌شوید

اکنون بخوانید

 

آرامش را در کلماتتان بگنجانید

سرعت حرف زدن یکی از مهمترین پارامترهای سخنوری است که باید به آن توجه کنید. حرف زدنتان نه باید آنقدر آهسته باشد که حوصله مخاطب را سر ببرد و نه آنقدر سریع که مخاطب را گیج کرده و دچار بد فهمی شود.

گاهی استفاده از مکث‌های چند ثانیه‌ای در بیان برخی جملات کلیدی میتواند اثر گذاری آنها را بیشتر کند. یا بیان سریع برخی جملات میتواند شور و هیجان را به مخاطب انتقال دهد.

برای درک این مسئله و پی بردن به سرعت صحبت کردن خود میتوانید چند کار انجام دهید:

راهکار اول این است که جملات را با سرعت متفاوت بیان کرده و صدای خود را ضبط کنید سپس با گوش دادن آن میتوانید دریابید که تاثیر هر جمله با کدام سرعت بیان بیشتر است.

راهکار بعد این است که با خواندن کتاب به صورت بلند و با سرعت‌‌های گوناگون به این مسئله پی ببرید.

نکته مهم در ارتباط با سرعت حرف زدن این است که آرامشی که بایددر کلمات بگنجد ابتدا باید در وجود خود شما باشد. پس وجودتان را از هرگونه اضطراب و استرس پاک کرده و با اعتماد به نفس پیش بروید. میتوانید برای این کار از روش‌های کاهش اضطراب استفاده کنید.

با برنامه پیش بروید

اگر قرار است برای یک سخنرانی یا ارائه یک مطلب آماده شوید ، حتما به تمام متن ارائه یا سخنرانیتان فکر کرده و از قبل برای تمام دقایقتان برنامه ریزی کنید.

در صورتی که چنین برنامه منظمی نداشته باشید در زمان سخنرانی به جهات مختلف کشیده شده و رشته کلام را از دست خواهید داد.

ممکن است حجم بسیاری از مطالب به ذهن شما خطور کنند که بخواهید آن‌ها را بیان کنید و نتوانید میان آن‌ها رابطه درستی برقرار کنید. به همین علت مخاطب را گیج کرده و تاثیرگذاری کلامتان را کاهش خواهید داد.

از طرفی ذهن شما برای بیان تمام مقاصد ، سرعت سخنرانی را افزایش داده و سبب میشود نتوانید آرامش گفتارتان را حفظ کنید.

12 تکنیک حرف زدنقبل از مخاطب ، خودتان خودتان را باور کنید

باور به آنچه در حال ارائه‌اش به سایرین هستید باعث میشود لحن کلام شما سرشار از حس اطمینان و شور و اشتیاق شود و این مسئله موجب ایجاد باور در مخاطبتان هم خواهد شد.

صحبت کردن با شک و تردید حس خوشایندی به مخاطب انتقال نمیدهد و شک کلام شما را چند برابر دریافت کرده و باعث میشود نتواند به شما اطمینان کند.

پس راجع به کوچکترین مسائلی که قرار است بیان کنید از قبل اطمینان بیابید تا بهتر بتوانید سخن خود را به مخاطب تفهیم کنید.

اشتباهات کوچکی که غلط بودنشان به مخاطب اثبات شده است او را از پذیرفتن سایر مسائلی که به درستی آنها اطمینان ندارد باز خواهد داشت.

اعتماد به نفستان را تقویت کنید

اعتماد به نفس یک مسئله مهم در میان انواع تکنیک حرف زدن و راهکارهای تقویت فن بیان است. اگر قاعده قبلی را رعایت کرده و باور درستی در خود ایجاد کنید تا حدی میتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید. بقیه ماجرا هم با کمی تجربه و ایجاد آرامش درونی حل خواهد شد.

در واقع میتوان تمام این مسائل را مکمل یکدیگر دانست. از شکست خوردن یا به قول خومان سوتی دادن در هنگام سخنرانی نترسید و بدانید بقیه هم از روز اول زندگیشان سخنران نبوده‌اند.

اگر با تسلط و اعتماد به نفس باشید و بتوانید ارتباط خوشایندی میان خود و مخاطبتان برقرار کنید این سوتی‌ها حتی میتوانند به عنوان زنگ تفریحی صمیمیت میان شما و مخاطبتان را افزایش دهند.

پس غصه چیزی که هنوز پیش نیامده را نخورید و ترس درونتان را بکشید. میتوانید مقابل آینه یا در حضور خانواده و دوستانتان تمرین کنید تا کمی بیشتر به خودتان اعتماد پیدا کنید.

فن بیان چیست؟ ؛ راه‌های بهبود و تقویت فن بیان

سخنرانان بزرگ با فن بیان بالا متولد نمی‌شوند، بیشتر آنها با تمرین و آموزش، مهارت‌های سخنرانی خود را تکامل می‌بخشند.

اکنون بخوانید

 

با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن با مخاطب در زمان سخنرانی و کمک گرفتن ازآن‌ها علاوه بر این که حس صمیمیت میان شما را افزایش میدهد سبب میشود آنها علاقه بیشتری به سخنرانی داشته باشند.

سوال پرسیدن ، نظر خواستن و … از یکنواختی سخنرانی میکاهد و موجب افزایش روحیه در شما و مخاطبینتان میشود.

پس تا جای ممکن از این تکنیک حرف زدن و سخنرانی استفاده کنید تا تاثیر کلامتان چند برابر شود. میتوانید از آنها دعوت کنید به روی سن بیایند و یا شما وارد جمعیت شده و ادامه صحبت‌هایتان را آنجا بیان کنید.

فروتنی نشان دهید

معمولا کسی دوست ندارد به سخنان افرادی که مدام از خود تعریف میکنند و خود را الگویی برای سایرین میپندارند گوش دهد.

موفق ترین و کامل‌ترین انسان‌ها هم از بسیاری از علوم جهان بی خبر بوده و راه بسیاری برای رشد دارند. پس حتی اگر موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اید لازم نیست مدام آنها را تکرار کنید و سایرین را به تشویق خود وادارید.

این کار مخصوصا در زمان سخنرانی سبب میشود مخاطب از شما دور شود و صمیمیتی در کلامتان نیابد. پس خود را هم وزن دیگران دانسته و این مسئله را به آنها نشان دهید.

به کنار جمعیت آمدن یا ابراز همدردی با مخاطب میتواند سبب شود آنها با شما ارتباط بهتری برقرار کنند.

زبان بدن را فراموش نکنید

یک عامل فوق العاده موثر در سخنرانی و برقراری هر گونه ارتباطی با دیگران زبان بدن است. داشتن زبان بدن قوی تاثیر کلام شما را چند برابر میکند و ضعف در آن شانس شما در ارتباط موثر را بسیار کاهش میدهد.

استفاده مناسب از حرکات دست و بدن و همچنین برقراری یک ارتباط چشمش قوی اشتیاق و علاقه شما را به مخاطبتان نشان میدهد و این احساسات را به او منتقل میکند.

پس ارتباط چشمی را حفظ کرده و تا جای ممکن نگاهتان را از محدوده مخاطبانتان خارج نکنید. به آنها لبخند بزنید و آرامش وجودتان را در صورتتان نشان دهید.

در حد لازم قدم بزنید نه کم و نه زیاد. بسته به نوع سخنرانی شما میزان قدم زدنتان میتواند متفاوت باشد اما به هیچ وجه سریع راه نروید و یا یک جا نایستید . سریع قدم زدن مخاطب را گیج میکند و ایستادن یا نشستن در یک نقطه سخنرانی شما را خسته کننده و نامطلوب میکند.

قدم‌هایتان را شمرده شمرده بردارید و سعی کنید از این طریق اشتیاق و هیجان مخاطب را بیشتر کنید. زبان بدن یک تکنیک حرف زدن فوق العاده مهم در تقویت فن بیان است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.

فن بیان و زبان بدنعادت‌های صحیح ایجاد کنید

برخی از رفتارهای ناصحیح مثل سیگار کشیدن ، داد زدن و فریاد کشیدن ، گریه زیاد ، خنده‌های بسیار بلند و استفاده زیاد از نوشیدنی‌ها یا دسرهای خیلی سرد موجب میشود به تارهای صوتی شما آسیب وارد شود و دیگر نتوانید کنترل صدای خود را به درستی در دست داشته باشید.

در زمان صحبت کردن ممکن است صدایتان بگیرد و لازم باشد مدام صدایتان را صاف کنید که مسلما این مسئله حس چندان خوبی در مخاطب ایجاد نمیکند. پس این رفتارها را کنار بگذارید و با صدای خود کمی مهربانی به خرج دهید.

در غیر این صورت شاید حتی حنجره شما دچار آسیب شود و مجبور شوید بهای زیادی برای آن بپردازید.

بلند بلند مطالعه کنید

یک تکنیک حرف زدن و تقویت فن بیان این است که در زمان مطالعه کتاب‌ها یا مقالات گوناگون صدایتان را بلند کنید. احساس کنید دارید برای دیگران سخنرانی میکنید و سعی کنید لحن مناسب هر جمله را برگزینید.

این کار به شما کمک میکند اعتماد به نفستان را افزایش دهید ، صدایتان را دوست داشته باشید و لحن مناسب با هر کلمه یا جمله را دریابید.

مطالعه روزمره به این روش یک تمرین فوق العاده برای افزایش مهارت سخنوری در شما خواهد بود.

جملات مناسب بسازید

یک تکنیک حرف زدن و تمرین سخنرانی دیگر که تاثیر بسیاری در افزایش تسلط شما دارد مهارت جمله سازی است. سعی کنید راجع به موضوعات مختلف برای خود یا دیگران صحبت کنید.

نیاز نیست این مسائل موضوعات خاصی باشند. حتی میتوانید راجع به یک اتفاق روزمره چند دقیقه صحبت کنید و از این طریق مهارت ارتباط کلمات را در خود افزایش دهید.

میتوانید حتی این کار را در قالب یک بازی هم انجام دهید. از دوستتان بخواهید سه کلمه نامربوط را برای شما انتخاب کند و شما سعی کنید میان این کلمات ارتباط مناسبی برقرار کنید و یک پاراگراف در رابطه با آن بگویید.

از لحن‌های گوناگون استفاده کنید

یک تکنیک افزایش مهارت حرف زدن این است که شما جمله‌ای را انتخاب کنید و سپس سعی کنید آن را با لحن‌های مختلفی بیان کنید. این کار در شناختن لحن مناسب و همچنین بازی با جملات و کلمات در سخنرانی به شما کمک خواهد کرد.

خلاصه کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد

کتاب “اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد ” (۲۰۱۶) یک راهنمای کامل برای افرادی است که از سخنرانی‌های عمومی واهمه دارند.

اکنون بخوانید

 

زیاد مطالعه کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مطالعه کردن زیاد کتاب‌ها و مجلات گوناگون میتواند چقدر در افزایش قدرت فن بیان شما موثر باشد.

این کار سبب میشود دایره لغات شما بیشتر شود و در زمان سخنرانی با بازی با کلمات بتوانید تاثیر زیادی روی مخاطب بگذارید.

همچنین کتاب خواندن به جمله سازی و بیان مطالب مرتبط با یکدیگر هم به شما کمک میکند. به علاوه علم و سواد شما را هم بالا برده و سبب افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس باور در شما نیز خواهد شد.

پس لازم است بگوییم کتاب خواندن یک تکنیک حرف زدن است حتی اگر باورش کمی دشوار باشد!

و در نهایت …

فراموش نکنید هیچ کاری بدون تمرین میسر نمیشود. همه تکنیک‌هایی که گفته شد فقط با تمرین و تکرار میتوانند اثرگذاری خود را نشان دهند.

پس از شکست خوردن نترسید و بدانید قدم گذاشتن در هر راهی کافی نیست بلکه باید با پیش رفتن در مسیر مناظر بیشتر را دیده ، از تماشای آنها لذت ببرید و درس بگیرید.

سعی کنید از هر نکته‌ای برای رشد و توسعه فردی خود استفاده کرده و مسیر را با موفقیت بپیمایید.

کتابخانه صوتی ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید