عواقب کودک آزاری جسمی

کودک آزاری جسمی

فهرست مطالب

عواقب کودک آزاری جسمی

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

عواقب کودک آزاری جسمی می‌تواند تا آخر عمر کودک با او باشد و ممکن است آسیب‌های شنوایی، مغزی و بینایی به کودک وارد شود. حتی در برخی موارد کودک آسیب‌های شدید عاطفی می‌بیند که در رفتار و یادگیری او تاثیر می‌گذارد. این صدمات روحی و عاطفی می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی کودک بگذارد.
از دیگر عواقب کودک آزاری این است که کودک دست به کارهای پرخطری بزند. این کودکان ممکن است در آینده به علت داشتن زخم‌های عاطفی دچار افسردگی و اضطراب بشوند و به سمت سیگار، الکل و مواد مخدر کشیده شوند.

مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند باعث آسیب‌های کبدی، سرطان و عفونت‌ها شود. به همین دلیل شناختن علائم کودک آزاری جسمی برای جلوگیری از عواقب کشنده آن بسیار مهم است.

عواقب اولیه کودک آزاری جسمی

اثرات اولیه کودک آزاری جسمی بلافاصله خود را نشان می‌دهد. کودک ممکن است بر اثر صدمات شدید دچار مرگ یا مشکلات جسمی شود. دردهای جسمی ناشی از بریدگی، کبودی، شلاق، لگد زدن، مشت زدن و خفه کردن در نهایت درمان می‌شود ولی دردهای عاطفی این کودک سال‌ها با او خواهد ماند.

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

سنی که کودک در آن مورد کودک آزاری قرار می‌گیرد بر میزان عواقب آن تاثیرگذار است. قربانیان کودک آزاری جسمی ممکن است تا آخر عمر دچار مشکلات جسمی مثل لرزش، تحریک پذیری و بی حالی بشوند. در موارد جدی‌تر کودک ممکن است دچار کوری دائمی، تشنج، فلجی و مشکلات روانی شود. هر چه تعداد دفعات این کودک آزاری بیشتر باشد عواقب آن نیز شدیدتر می‌شود.

 

 

تاثیرات روحی کودک آزاری جسمی

پس از درمان آسیب‌های جسمی کودک، نوبت به درمان آسیب‌های روحی و عاطفی او است. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از کودکانی که مورد کودک آزاری جسمی قرار می‌گیرند دچار مشکلات روانی می‌شوند. این کودکان در خانه، مدرسه و ارتباط با دوستان دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

برخی از آثار روحی و روانی کودک آزار جسمی عبارتند از:

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

– اختلال اشتها
– عدم توانایی تمرکز
– دشمنی با اعضای خانواده و دوستان
– افسردگی
– بی تفاوتی و بی حالی
– مشکلات خواب از جمله بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد
کودکانی که مورد آزار و اذیت جسمی قرار می‌گیرند مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند. این کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند و ترس و اضطراب را بیشتر تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است با خواهر، برادر و یا همسالان خود پرخاشگرانه رفتار کنند.

تاثیرات اجتماعی کودک آزاری جسمی

آثار اجتماعی کودک آزاری جسمی، جنبه دیگری از زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از این کودکان در برقراری رابطه با همسالان خود به مشکل می‌خورند. آن‌ها نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند. کودکانی که مدت طولانی مورد آزار و اذیت جسمی قرار می‌گیرند فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند و نمی‌توانند به طور طبیعی ارتباط برقرار کنند.
این کودکان ممکن است تمایل به پیروی بیش از حد از بزرگسالان را داشته باشند و برای حل مسائل روزانه خود دست به پرخاشگری بزنند. آثار اجتماعی کودک آزاری جسمی بر زندگی افراد خانواده نیز تاثیر می‌گذارد.

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

آن‌ها ممکن است به مصرف مواد مخدر و الکل روی بیاورند. افرادی که به آزار و اذیت جسمی کودکان می‌پردازند، ممکن است عواقب اجتماعی، روحی و جسمی آن را در آینده ببینند.

تحقیقات نشان می‌دهد قربانیان کودک آزاری در معرض بیماری‌های روانی، بیکاری، بی خانمان شدن و انجام فعالیت‌های مجرمانه هستند. تمام این عواقب بار مالی دولت را سنگین‌تر می‌کند زیرا باید برای رفع این مشکلات بودجه بیشتری اختصاص داده شود.

در ضمن  کودک آزاری ( روانی ) و کودک آزاری ( جنسی ) نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید