چگونه پولدار شویم؟

چگونه پولدار شویم؟
چگونه پولدار شویم؟

فهرست مطالب

بهبود وضعیت اقتصادی یا به قول عموم مردم «پولدار شدن» یکی از هدف‌های مهم افراد در زندگی است. تقریبا نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که بگوید از پولدار شدن خوشش نمی‌آید. اما چرا درصد کمی از افراد پولدار می‌شوند؟ اصلا باید برای پولدار شدن چه کارهایی کرد؟ برای پیدا کردن جواب این سوالات با ما در این مقاله ای دیگر از ذهن همراه باشید.

چرا پولدار نمی‌شویم؟

پولدار شدن هدف و انگیزه اکثر ما آدم‌ها از کار کردن است. اصلا اگر پول داشتن و تامین حداقلی از رفاه نبود که خیلی از ما سمت کار کردن نمی‌رفتیم. اگر به من باشد که ترجیحم ماندن در خانه و تماشای فیلم و سریال و خواندن کتاب است تا اینکه بخواهم هفت صبح بیدار شوم و کار کنم.

اگر انگیزه مالی درمیان نباشد اکثر آدم‌ها کارهایی که به آن مشغول هستند را رها می‌کنند. یا لااقل به‌صورت منظم سرکار نمی‌روند. اما چرا واقعا تعداد آدم‌هایی که پولدار هستند از تعداد آدم‌هایی که می‌خواهند پولدار شوند خیلی خیلی کمتر است؟

واقعیت این است که ما آدم‌ها روش‌های پول درآوردن و پولدار شدن را بلد نیستیم. به ما از کودکی یاد نداده‌اند که چطور روی خلاقیت‌مان کار کنیم و ریسک‌پذیر باشیم.

علاوه براین عادات اقتصادی ما در جمع شدن و نشدن میزان نقدینگی و پولدار شدنمان بسیار بسیار تاثیر گذار است. شاید یکی از روش‌های پول‌دار شدن این است که عادت‌های مرسوم‌مان را، که بیشتر برباد دهنده پول هستند تا جمع‌کننده آن، کنار بگذاریم.

البته تنها دلایل ثروتمند نشدن آدم‌ها مواردی که بالا به آن اشاره کردیم نیستند. واقعیت انکارناپذیر دنیای ما این است که منابع مالی به‌صورت محدود وجود دارند و همان منابع مالی محدود هم به صورت نامتوازن توزیع شده‌اند. رانت، فسادهای اقتصادی و عدم وجود شایسته‌سالاری از دلایل بزرگ شکست‌های مالی هستند.

اما ناراحت نباشید. حتی با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی که وجود دارند هم می‌شود پولدار شد. کافیست زندگی‌نامه کارآفرینانی را که از صفر شروع کرده‌اند بخوانید.

در ادامه تعدادی از عادت‌های آدم‌های ثروتمند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با به‌کار روش‌هایی که شاید به نظرتان کم‌اهمیت برسند، در مدت زمان طولانی اثرات مثبتی را خواهید دید.

چطور پولدار شویم؟

پولدار شدن
پولدار شدن

اگر از کسانی که با رانت‌ و رشوه‌خواری یا به ارث بردن مبالغ هنگفت پولدار شده‌اند بگذریم، بخش بزرگی از پولدار شدن به مسائل شغلی و کارآفرینی مربوط است. بسیاری از افراد ثروتمند کارآفرینان بزرگی هستند که شرکت‌شان تحولات بزرگی در حوزه خود به‌وجود آورده است.

بخش دیگری هم برای ما معمولی‌تر هاست! درواقع با به کاربستن تکنیک‌های مدیریت مالی می‌توانیم کنترل درستی روی وضعیت درآمد و پس‌اندازمان داشته باشیم و اوضاع مالی‌مان را ارتقا بدهیم. قسمت اول این بخش درباره ایده‌های کارآفرینی و ورود به چرخه تولید است و بخش دوم به مدیریت مالی اختصاص دارد.

  • کارآفرینی

کار خودتان را آغاز کنید

از درآمد شغل فعلی‌تان راضی نیستید؟ به جای غر زدن و ناله کردن کار خودتان را شروع کنید. همه کارآفرینان از همین‌جا استارت زده‌اند و کم‌کم فعالیت اقتصادی‌شان را گسترش داده‌اند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]۱۰ مهارت مورد نیاز هر کارآفرین که به نحوه موفقیت در کسب و کار آنان کمک قطعی خواهد کرد. [/su_animate]

[/su_box]

برای شروع فعالیت تجاری خودتان باید قبل از هرچیزی محاسبات استراتژیک و مالی دقیقی انجام دهید و دارای تفکر استراتژیک باشید. باید بدانید می‌خواهید درچه حوزه‌ای فعالیت کنید و باید در همان حوزه تخصص‌تان را افزایش دهید. شروع کردن کار جدید بدون دانش و آگاهی مانند راه رفتن روی زمینی پر از خرده‌های شیشه با چشم بسته است. اما در صورت داشتن آگاهی و دانش کافی، نه فورا اما حتما موفق خواهید شد.

ریسک‌پذیر باشید

بدون داشتن درصدی از ریسک‌پذیری موفق نخواهید شد. گاهی لازم است ریسک کنید و شانس‌تان را محک بزنید. البته ریسک‌پذیری باید مبنای عقلی داشته باشد و براساس خرد و آگاهی باشد. گاهی افراد ریسک‌ کردن را با حماقت اشتباه می‌گیرند.

سرمایه‌گذار خوبی باشید

اگر حوصله دردسرهای کارآفرینی و استرس‌ها و فشار مدیریت مجموعه تحت مالکیت‌تان را ندارید، اما پول درست حسابی دارید که می‌خواهید آن را چندبرابر کنید، بهترین راه سرمایه‌گذاری است. البته منظورمان از سرمایه‌گذاری سردستی‌ترین بعد آن، یعنی سرمایه‌گذاری در حساب‌های بلند مدت بانک‌ها نیست.

سرمایه‌گذاری در بورس، فرابورس، شرکت‌های سهامی و استارتاپ‌های خلاق بهترین ایده برای سرمایه‌گذاری هستند.

قبل از سرمایه‌گذاری با کسانی که تجربه بیشتری دارند مشورت کنید و تا از اعتبار محل سرمایه‌گذاری‌تان مطمئن نشده‌اید، اقدام به این کار نکنید. ممکن است با تصمیمی اشتباه تمام پول‌تان را به باد بدهید.

خلاق باشید

در تاسیس استارتاپ‌ها و شروع کارهای جدید، تنها چیزی که می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند، خلاقیت شماست. با ارائه کاری جدید که از سایر شرکت‌های مشابه متمایز باشد، موفقیت کسب‌وکارتان را تضمین کرده‌اید.

نیاز نیست زحمت همه خلاقیت کار روی دوش خودتان باشد! می‌توانید تیمی از افراد خلاق را دورهم جمع کنید و شروع به ایده‌پردازی کنید. بهترین ایده‌ها بعد از پایش و امتیاز دهی در دستور کار قرار بگیرند و به مرحله اجرا برسند. بعد از مدتی، نتیجه شگفت‌انگیز این کار را در رشد شرکت‌تان خواهید دید.

در پی ارائه سرویس و خدمات جدید باشید

یکی دیگر از چیزهایی که موفقیت شما را تضمین می‌کند، ارائه سرویس‌های جدید به مشتریان است. دنیای امروز، دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی است. در هرحوزه‌ای که فکرش را بکنید، حداقل چندده کسب‌وکار وجود دارند که مشغول فعالیت هستند. برای موفقیت میان انبوه کسب‌وکارهای اینترنتی باید به دنبال خدمات جدید و نوین باشید.

این خدمات برای مشتریان شما چشمگیر خواهد بود و در مدتی کوتاه، تعداد درخواست برای خدمات شرکت شما افزایش پیدا خواهد کرد. سعی کنید همه فعالیت‌های شرکت‌تان متفاوت و متمایز باشد. جوری که به سادگی بتوان آن را از سایر شرکت‌ها تشخیص داد. خلاصه که گاهی گاو پیشونی سفید بودن هیچ بد نیست!

صبور باشید

هیچ شرکتی و هیچ کسب‌وکاری یک شبه رشد نمی‌کند. صبور باشید. موفقیت قدم‌به‌قدم بسیار پایدارتر از موفقیت یک شبه است. یادتان باشد کسی که پله پله پیشرفت می‌کند اگر زمین بخورد، نهایت یکی دوپله به عقب می‌رود. اما کسانی که پله‌ها را ده‌تاده‌تا بالا می‌روند، زمین خوردنشان هم سنگین‌تر از باقی رقباست.

دانش‌تان را به‌روز کنید

دانش‌وآگاهی مهم‌ترین لازمه موفقیت و پیشرفت در کسب‌و‌کار است. سعی کنید هر چندوقت یک‌بار دانش‌تان را به‌روز کنید. در همایش‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها شرکت کنید. مقالات به‌روز را بخوانید و از کارمندان شرکت‌تان بخواهید در راستای رشد دانش‌شان تلاش کنند. درجا زدن در یک مقطع، باعث می‌شود در کارتان هم درجا بزنید و پیشرفت نکنید.

  • مدیریت مالی

    مدیریت پولی
    مدیریت پولی

پولتان را دور نریزید!

بله. قدم اول برای داشتن اوضاع مالی مناسب‌تر این است که به محض اینکه پولی به دستتان رسید، خرجش نکنید. مدیریت مالی درست از همانجایی شروع می‌شود که شما تصمیم می‌گیرید به وسوسه درونتان دربرابر خرید لباسی که به آن نیاز ندارید، یا ماگ زیبایی که چشمتان را گرفته است غلبه کنید. (هرچند قبول دارم که کار بسیار سختی است!)

به شما خواندن مقاله راهکار جذب ثروت چیست؟ ۵ راه جذب فوری ثروت را حتما پیشنهادمیکنم.

واقعیت این است که ما تعهد نداده‌ایم که همه پولمان را تا سر ماه بعد خرج کرده باشیم. بد نیست کمی برای جمع کردن بخش کوچکی از پولمان برنامه بریزیم. برای این کار می‌توانید لیستی از نیازمندی‌هایتان را تهیه کنید. همه آن اقلامی که فکر می‌کنید نیاز فوری به آن ندارید را خط بزنید. سعی کنید در طول ماه خریدتان از لیست تجاوز نکند.

قدم بعدی این است که در خرید هرچیزی که به چشمتان خورد و دوست داشتید کمی تعلل کنید. اسم همه چیزهایی که دوست دارید بخرید را در برگه‌ای بنویسید و هفته بعد به همان لیست نگاه کنید. اگر همچنان حس کردید به خریدشان نیاز دارید به تهیه آنها فکر کنید. نتیجه جالب خواهد بود. خواهید دید که حداقل ۸۰درصد چیزهایی که دلتان خواسته است داشته باشید را از لیست خط خواهید زد.

برنامه‌ریزی کنید

برای خرج کردن پولتان برنامه داشته باشید. کلا برنامه‌ریزی برای هرچیزی خوب و مفید است. هرکاری با برنامه‌ریزی دقیق بهتر پیش می‌رود. مدیریت مالی هم یکی از آن چیزهایی است که با برنامه‌ریزی بهتر انجام می‌شود.

میزان درآمدتان را یادداشت کنید. مخارج ضروری را از آن کم کنید. درصدی از آنچه که باقی می‌ماند باید پس‌انداز شود. برای جلوگیری از  وسوسه خرج کردن باقی‌مانده پول، می‌توانید همان اول ماه درصدی از پول‌تان را پس‌انداز کنید.

خیلی‌ها سعی می‌کنند اول ماه با درصدی از حقوقشان سهام بخرند. یا به صورت‌های دیگری پولشان را تبدیل به سرمایه کنند. اینطوری با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید و هم خرج کردن پولتان سخت‌تر خواهد بود.

خرید چیزهای گرانقیمت ممنوع

درصد زیادی از ما علاقه عجیبی به خریدن اشیا گرانقیمت داریم. فرقی نمی‌کند چه چیزی باشد. درهرصورت انتخاب ما گران‌ترین چیز خواهد بود. از خرید خوراکی‌ها تا لباس و گجت‌های الکترونیک. وقت آن رسیده است که عادت‌تان را ترک کنید. واقعیت غم‌انگیز این است که درصدبالایی از لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که به اسم برند می‌خریم، واقعا برند نیستند.

اصلا فرض را بر این می‌گذاریم که پول هنگفتی که برای شلوار مارک زارا داده‌ایم، واقعا برای این برند بوده باشد.

یک بار پیش خودتان فکر کنید که  نتیجه خرید شلواری که ده برابر یک شلوار معمولی قیمت دارد چه فایده‌ای برایتان خواهد داشت؟ آیا پولی که پرداخت کرده‌اید به سلامتی شما کمک می‌کند؟ آیا به دانش و آگاهی شما افزوده خواهد شد؟ یا باعث می‌شود دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسید؟ اگر جوابتان منفی است درمورد سبد خریدتان تجدید نظر کنید.

 و در آخر

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

با به کار بستن روش‌هایی که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشتیم، می‌توانید به طرز قابل توجهی در تغییر وضعیت مالی‌تان موفق عمل کنید. یادتان باشد که پولدار شدن یک اتفاق یک شبه نیست. اگر آدم معمولی و سالمی باشید استثائات و رویاها را کنار بگذارید. پول یک‌شبه به دست نمی‌آید.

[/su_note]

تجربه شما از مدیریت مالی چیست؟ کارمند هستید یا کسب‌وکار خودتان را دارید؟ از تجربیات‌تان با ما و خوانندگان ما حرف بزنید.

 

کلمه کلیدی کانونی: پولدار شدن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید