۱۰ جمله ای که هیچ وقت والدین خوب به کودک شان نمی گویند!

10 جمله ای که هیچ وقت والدین خوب نباید به کودک شان بگویند !
10 جمله ای که هیچ وقت والدین خوب نباید به کودک شان بگویند !

فهرست مطالب

اگر میخواهید جزو والدین خوب باشید به هیچ وجه این جملات را به بچه ها نگویید:

۱- تو همیشه باعث افتخار من هستی

دکتر پیک‌هارد که یک روان‌شناس مشهور است می‌گوید: « به هیچ وجه نباید جملات تشویقی به این حد کلی‌ به کودک خودتان بگوییم. کودک شما با شنیدن این جمله، مسئولیت سنگینی برای تأمین احساس غرور والدین بر روی دوش خودش احساس می‌کند. پیام جانبی این عبارت به کودک شما این است که: هر کاری که تو انجام میدهی باعث می‌شود من به وجود خودم افتخار کنم.

به جای آن بگوییم:

«خوش به حالت که این کار خوب را انجام دادی» بهتر است پدرومادرها اعتبار کار خوب را به خود فرزندشان بدهند نه خودشان.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

۲. کارت عالی بود عزیزم

آیا کاری که فرزندتان انجام داده، باعث شده است که خیلی خوشحال شوید؟ نیومن که روان‌شناس اجتماعی مشهوری است توصیه می‌کند: برای تشویق و افزایش عزت نفس فرزندتان، بهتر است که روی روش رسیدن به موفقیت تأکید کنید. جملاتی مانند “کارت عالی بود”، “چه پسر باهوشی”، “تو دختر بی‌نظیری هستی ” و از این‌دست جملات ، بعد از مدتی خنثی می‌شوند و تاثیرشان را از دست می دهند

به‌جای اینها بگوییم:

مثلا اگر فرزندتان نمرات کارنامۀ خودش را نشان شما می‌دهد: «همه نمراتت عالی هستن. حتما خیلی براش تلاش کردی

اگر تیمی که فرزندتان در آن حضور دارد برنده شد: «خیلی از پاسی که به دوستت دادی  تا بتونه برای تیم تون  امتیاز بگیره، خوشم اومد

فرزندمان نقاشی زیبایی کشیده است: «وای چه‌ طوری این رنگ‌های قشنگ رو برای نقاشیت انتخاب کردی؟»

دکتر نیومن تعنقاد دارد : «واکنش‌های مثل این از طرف والدین ذهن کودک را متوجه فرایند انجام کار و تلاش در جهت رسیدن به موفقیت می‌کند

یک روش علمی جدید برای افزایش یادگیری در هر سنی که هستید

۳. تو باید الگوی خواهر یا برادر کوچکت باشی

گاهی اوقات پیش می آید که بچه‌های بزرگ‌تر به‌دلیل توجه بیشتری که نصیب بچه های کوچک تر از آنها می‌شود، دست به بدرفتاری بزنند.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

به آنها چه بگوییم؟

حتما زمان هایی را اختصاص بدهید که از فرزندان بزرگ تان تعریف و تمجید کنید.

والدین خوب
والدین خوب
  1. هیچ‌وقت برای این کار نمیتونم ببخشمت

حتی برای بهترین پدرومادرها هم اتفاق می‌افتد: وقتی رفتار بدون‌ملاحظه‌ای از کودک سر می‌زند، به‌سرعت واکنش نشان می‌دهیم و حرف‌هایی می‌زنیم که ممکن است واقعا کودک را نابود کند. دکتر پیک‌هارد می‌گوید: «با این حرف، کودک احساس می‌کند از آنچه انجام داده تاابد علیه او استفاده خواهد شد.»

او پیشنهاد می‌کند پدرومادر ابتدا اوضاع را سبک‌سنگین کنند: «کارت بد بود، اما راهی پیدا می‌کنیم که مشکل رو حل کنیم و تمومش کنیم.» در گرماگرم ماجرا به‌سادگی ممکن است حرفی عجولانه بزنیم. پس نفسی عمیق بکشیم و قبل از تصمیم گیری، صبر کنیم تا آرام شویم.

  1. تو مایۀ خجالت ما هستی!

این یک عبارت با بار منفی بسیار زیاد است . پیک‌هارد معتقد است کاربرد این عبارت باعث می‌شود کودک همیشه خودش را «ننگ خانواده» بداند.

به‌جای آن به کودک مان بگوییم: «کاری که کردی خیلی احساس بدی بهم داد ، اما بازم خودت رو خیلی دوست دارم

  1. نگران هیچ چیزی نباش، همه‌چی درست می‌شه

وقتی که فرزندمان یک خبر بد میشنود و دچار پریشانی می شود ، نباید سعی کنیم نگرانی آنها را نادیده بگیریم؛ بلکه باید مستقیما با آنها درباره‌اش حرف بزنیم. به‌نظر دکتر نیومن، بهتر است برای کودک مان توضیح بدهیم که به‌عنوان والدین هر کاری بتوانیم، می‌کنیم تا آنها در امنیت کامل باشند.

به جای این عبارت به فرزندمان چه بگوییم؟

به جای آن بگوییم: «مامان و بابا همیشه پیشت هستن عزیزم  و همیشه تا جایی که بتونیم ازت مراقبت میکنیم

  1. تو نمیتونی بده من برات انجام بدم

وقتی فرزندمان نمی‌تواند تکالیفش  را به پایان برساند یا در بازی  به مشکل برخورده است، آرامش خودمان را از دست میدهیم و می‌خواهیم خودمان آن کار را انجام دهیم.

درحالی‌که روانشناسی  پیشنهاد می‌دهد که به جای سرکوب زدن به فرزندتان و گفتن ناتوانی اش با او همکاری کنید؛ بهترین حرفی که می‌توانیم در این‌ مواقع بزنیم این است: «بیا با هم انجامش بدیم

والدین خوب و گریه کودک

  1. دیگه هیچ وقت گریه نکن

قطعا کودک شما نیاز دارد که احساسات خودش را بروز بدهد . باید به فرزندمان کمک کنیم تا قبل از هر چیزی احساسات خودش را بشناسد، و با آنها رو‌به‌رو شود. حتی اگر صدای گریه‌اش برای شما دیوانه‌کننده است، باید در این شرایط کودک خودتان را که غصه دار است دلداری بدهید نه اینکه دعوا کنید.

پس مثلا به کودک مان بگوییم : «می‌دونم ناراحتی که دوستت اینا اسباب‌کشی کردن، گریه‌ کردن هم هیچ اشکالی نداره. همه ما یه وقتایی لازم داریم احساسات‌ مون رو نشون بدیم

  1. به شرطی میتونی شیرینی بخوری که اول غذات رو بخوری

قطع همه ما امیدانیم که تنقلات و شیرینی‌ها انقدر هوش برانگیز و خوشمزه هستند که حتی ما خودمان هم به عنوان بزرگسال قطعا بعضی زمان ها دوست داریم به جای غذا و وعده اصلی از این تنقلات بخوریم م. پس این طبیعی است که کودک شما این تنقلات را دوست داشته باشد. اما سعی کنید از این خوراکی‌ها به‌عنوان جایزه استفاده نکنید. این کار برای کودک به این معنا است که انواع دیگر غذا به آن خوبی نیستند.

به جای جایزه دادن بگوییم: «تو باید خوراکی های خوب بخوری تا بدن‌ت قوی بشه. ولی وقتی دیگه با این چیزا سیر بشی دیگه نمیتونی چیزای خوب بخوری

۹ رفتاری که برای رسیدن به موفقیت باید همین حالا کنار بگذارید

  1. اگه اتاقت رو تمیز نکنی، حسابت رو می‌رسم

حالت تهدیدآمیز این جمله قطعا آن را پرخاشگرانه‌ می‌کند. پس باید از گفتن جمله‌ هایی که رنگ‌وبوی تهدید دارند به کودک تان خودداری کنید.

درعوض به او بگویید: «زمانیکه اتاقت تمیز شد، بعدش میتونی بری بیرون بازی کنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید