موانع بهبود بهره وری

موانع بهبود بهره وری

فهرست مطالب

بهره وری یکی از واژه‌های اساسی در زندگی و تجارت است. کار بهینه در کمترین زمان با سود زیاد را اغلب بهره وری می‌نامند. اما این مهم همیشه هم در مسیر درست حرکت نمی‌کند! در برخی موارد مسائلی تحت عوان موانع بهبود بهره وری وجود دارند که باعث می‌شوند نتوان آنطور که باید و شاید از زمان و انرژی نهایت استفاده را بُرد. اما موانع بهبود بهره وری چیستند؟ با ذهن همراه باشید.

چرا مشکلات بهره وری وجود دارند؟

اگر رقبای شما در یک روز ده محصول تولید می‌‎کنند و شما در یک روز ۱۲ محصول تولید می‌‎کنید، بلافاصله محصول شما ارزان‌تر از رقبا می‌‎شود. این برای شما چه معنی دارد؟ می‌‎توانید آن را با همان قیمت رقبا بفروشید و سود بیشتری برای شرکت خود بگیرید یا می‌‎توانید آن را ارزان تر بفروشید و بیشتر از رقبا محصولاتتان را به فروش برسانید.

اکنون، ما نمی‌‎خواهیم بیشتر توضیح دهیم که چرا بهره وری برای شما به عنوان یک کارآفرین ضروری است، ما می‌‎خواهیم در مورد برخی از مشکلات مربوط به بهره وری صحبت کنیم و اینکه چرا برخی از افراد نمی‌‎توانند به عنوان یک فرد با بهره وری بیشتر و در راستای افزایش بهره وری خود عمل کنند.

ما لیستی با بیش از ۷۰ عامل تأثیرگذار بر بهره وری فردی و سازمانی ایجاد کرده‌ایم، اما در اینجا ده مورد از آن‌ها را که به نظر ما برای بهره وری کارآفرینی شما مهم هستند، به اشتراک می‌‎گذاریم. ما آن‌ها را مشکلات بهره وری صدا می‌‎کنیم یا اینکه چرا شما به سطح مطلوب بهره وری نرسیدید. بیایید با اولی شروع کنیم.

موانع بهبود بهره وری شماره ۱- بیشتر به ذهنیت شما مربوط می‌‎شود

به عنوان یک کارآفرین یا فردی که می‌خواهد تأثیرگذار باشد، به این نتیجه رسیدیم که برای دستیابی به بهره وری نمی‌‎توانید فقط براساس سیستم‌ها و ابزارها کار کنید. این مهم ریشه در ذهنیت کارآفرینی و طرز فکر اعضای تیم شما دارد.

ما هنوز افرادی را ندیده‌ایم که مایل به بهره وری کمتری باشند. چرا خواسته‌های آن‌ها نمی‌‎تواند واقعی شود؟ این سؤالی است که ما بارها از خود پرسیده‌ایم و تحقیقات و آزمایشات ما به این نتیجه رسیده‌اند که به طور کلی ذهنیت افراد مربوط به کار، چیزی است که تا حد زیادی روی بهره وری فردی تأثیر می‌‎گذارد.

شما باید تفکر فعلی خود را در مورد بهره وری تغییر دهید. به عنوان مثال، زود بیدار شدن به معنای بهره وری بیشتر شما نیست. این فقط به شما فرصت بیشتری می‌‎دهد تا کارهای بیشتری انجام دهید. اما، اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، باز هم کارهای کمتری انجام می‌‎دهید که امکان اشتباه وجود دارد یا انجام کارهای بیشتر در کنار کیفیت کاری که باید انجام گردد، باعث بهره وری بیشتری نمی‌‎شود. این کار باعث می‌‎شود که شما کارهای بیشتری انجام دهید و دوباره و دوباره همان کارها را تکرار کنید.

بنابراین، افزایش بهره وری نمی‌‎تواند با رعایت موارد مختلف در زندگی شما انجام شود. این به روشی وسیع تری نیاز دارد و از ذهنیت شما شروع می‌‎شود.

مشکل در بهبود بهره وری شماره ۲- این مربوط به فرهنگ سازمانی شما است

شما یک روز پرباری می‌‎خواهید اما این به دلیل محیط کاری که داری امکان پذیر نیست. هر فردی می‌‎تواند در هر زمان به دفتر شما بیاید. برای هر مشکل احتمالی، همه می‌‎توانند برای شما ایمیل ارسال کنند یا از طریق تلفن همراه با شما تماس بگیرند.

این‌ها فقط بخشی از حواس پرتی‌های احتمالی هستند که به عنوان موانع بهبود بهره وری شناخته می‌شوند. آن‌ها نتایج فرهنگ سازمانی هستند که شما در گذشته ایجاد کرده اید و هنوز در شرکت شما فعال می‌‎باشند. این مشکل چیزی است که نه تنها بهره وری، بلکه همچنین بهره وری کل شرکت شما را کاهش می‌‎دهد.

بنابراین، فرهنگ سازمانی و فردی، گسترش مسئولیت‌ها و تصمیم گیری را در بین اعضای تیم خود تغییر دهید و مطمئن شوید که فرهنگ شما باعث می‌‎شود همۀ اعضای تیم در مورد تصمیمات و کارهایی که انجام می‌‎دهند، پاسخگو باشند.

مسئله بهبود بهره وری شماره ۳- موانع زیادی برای دستیابی به بهره وری وجود دارد

احتمالاً ده‌ها یا صدها مانع وجود دارند. شما می‌‎توانید یک مشکل بهره وری را حل کنید، اما هنوز مسئله دیگری وجود دارد که در انتظار شما است.

نمی‌‎توانید انتظار داشته باشید که با اجرای سیستم بهره وری همه مشکلات شما حل شوند، نمی‌‎توانید انتظار داشته باشید که با استفاده از ابزارهای بهره وری تمام مشکلات بهره وری شما حل شوند.

موانع بهبود بهره وری همیشه بخشی از سفر شما به جلوگیری از رسیدن به یک زندگی پویا و موفق خواهد بود. این موانع می‌‎توانند سیستم‌های فعلی، ابزارها، عادات، فناوری یا افرادی در داخل و خارج شرکت شما باشند.

مشکل در بهبود بهره وری شماره ۴- نمی‌‎توان آن را یاد گرفت

از نظر ما، افراد و سازمان‌های مختلف نیازهای گوناگونی دارند. ما در دو مسئله اول به بهره وری اشاره کردیم که وقتی صحبت از ذهنیت و فرهنگ همراه با وضعیت‌های مختلف باشد، تغییر چیزی دشوارتری است. بنابراین، سعی نکنید همه چیزهای جدید مربوط به بهره وری را بیاموزید.

از آن‌ها به عنوان ایده استفاده کنید و آن‌ها را برای خود و شرکت‌تان تغییر دهید. آزمایشات تنها مواردی هستند که یادگیری دانش مفید را برای افزایش بهره وری شما به ارمغان می‌‎آورند.

موانع بهبود بهره وری شماره ۵- ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند

وقتی نمی‌‎توانید بهترین ابزار برای بهره وری خود را انتخاب کنید، توسعه فناوری‌های جدید و به ویژه ابزارهای موبایل شما را به موقعیتی سوق می‌‎دهند. به سادگی ابزارهای زیادی وجود دارند و به ما نوید می‌‎دهند که با استفاده از آن‌ها بهره وری بالاتری خواهیم داشت.

اما، بعضی اوقات برای تولید بیشتر فقط به یک تکه کاغذ و یک خودکار با سطح سادگی بیشتری نیاز داریم. بنابراین، قبل از تعریف دقیق فرآیندهایی که استفاده خواهید کرد، به ابزارها فکر نکنید.

مسئله بهبود بهره وری شماره ۶- ابزارها دسترسی‌های موفقیت آمیز را تضمین نمی‌‎کنند

این نوعی واقعیت است! زیرا ما دیده‌ایم که بسیاری از افراد به جای فرآیند‌های خود، هزینه‌های زیادی را صرف ابزار کرده اند. ما یک تجربه در سازمان بزرگ‌تری داریم که آن‌ها هزینه‌های زیادی را صرف سیستم مدیریت اسناد کرده‌اند تا بهره وری را افزایش دهند.

اما آن‌ها شکست خورده‌اند زیرا سعی در بهبود بهره وری دارند، بدون اینکه ابتدا هر فرآیند را در هر بخشی تعریف کنند. سیستم تازه اجرا شده بهره وری کمتری از هر زمان دیگری را به همراه داشته و نیاز به تنظیمات اضافی زیادی دارد که بسیار گران هستند.

مانع بهبود بهره وری شماره ۷- عوامل تأثیرگذار بسیار زیادی وجود دارند

همانطور که این مشکلات بهره وری را مشاهده می‌‎کنید، عوامل زیادی وجود دارند که می‌‎توانند بر بهره وری شما تأثیر بگذارند. شما باید آن‌ها را کشف کرده، به روشنی آن‌ها را تعریف کنید و سطح تأثیر آن‌ها را بسنجید. پس از این کار، می‌‎توانید شروع به کار بر روی بهبود اولویت ترین فاکتورها یا عواملی کنید که تأثیر چشمگیری در بهبود بهره وری شما دارند. اجازه ندهید که تعداد عوامل تأثیرگذار شما را گیج کنند.

مشکل بهره وری شماره ۸- برنامه ریزی موفقیت را تضمین نمی‌‎کند

برنامه ریزی برای روز کاری، چیزی است که امکان افزایش بهره وری شما را می‌‎دهد. برنامه ریزی در تعیین آینده شما ضروری است، اما اگر برنامه‌های خود را اجرا نکنید، به شما کمک نمی‌‎کند تا یک کارآفرین کارآمدتری شوید.

موانع بهبود بهره وری شماره ۹- از طرف شما به تعهد جدی احتیاج است

اگر می‌‎خواهید بهره وری خود را افزایش دهید باید به اهداف و اجرای برنامه‌های خود متعهد باشید. این تعهد در بسیاری از موارد برای شما دردناک خواهد بود، زیرا شما باید از وضعیت موجود خود خارج شوید. این به لغو و تغییر عادت‌های فعلی شما نیاز دارد.

مسئله بهبود بهره وری شماره ۱۰-  بهره وری نیاز به تمرکز قوی دارد

امروزه متمرکز ماندن برای هر کارآفرینی واقعاً به یک چالشی تبدیل شده است. بهره وری شما تا حد زیادی به تمرکز شدید شما روی موارد مهم در تجارت و زندگی تان بستگی دارد. تمرکز مناسب روی موارد صحیح می‌‎تواند به یکی از مشکلات بهره وری شما تبدیل شود.

وقتی حواس شما از همه جا پرت می‌‎شود، چگونه می‌‎توانید تمرکز خود را حفظ کنید؟ این مشکل بهره وری اضافی را برای شما ایجاد می‌‎کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید