تکنیک طوفان مغزی معکوس ؛ چه چیزی باعث خشم مشتریان می شود؟

تکنیک طوفان فکری معکوس

فهرست مطالب

تکنیک طوفان مغزی معکوس (همچنین به عنوان طوفان مغزی منفی شناخته می‌شود) روشی از طوفان مغزی است که از ارائه راه‌حل‌های بَد برای مشکل استفاده می‌کند و سپس بیان می‌کند که چگونه می‌توان آنها را به را‌ه‌حل‌های خوب تبدیل کرد.

طوفان مغزی معکوس به شما امکان می‌دهد ایده‌های غیر معمول ایجاد کنید، در صورتی که طوفان مغزی معمولی نتواند الزامات را برآورده کند! روند طوفان مغزی به تمرکز بر کمیت برای تولید کیفیت بالا، جلوگیری از انتقاد و ارائه ایده‌های معمول بستگی دارد؛ با ذهن همراه باشید.

تکنیک طوفان فکری معکوس چیست؟

تکنیک طوفان فکری معکوس چیست؟

برای رسیدن به خروجی خلاق، خود فرآیند باید خلاقانه و مبتکرانه باشد. طوفان مغزی معکوس می‌کوشد تا مسئله را به شکلی معکوس حل کند. این روش می‌تواند بر ذهن انسان تأثیر بگذارد تا ایده‌ها و راه‌حل‌های بهتری ایجاد کند. به جای پرسیدن چگونگی حل مسئله، طوفان مغزی معکوس بر این ایده تمرکز می‌کند که چه چیزی باعث بروز مشکل می‌شود یا چگونگی دستیابی به نتیجه مخالف را بیان می‌کند. این روش به تیم کمک می‌کند تا مشکل را درک کرده و ایده‌هایی را که می‌تواند برای حل آن استفاده کند را مطرح کند. برای مثال:

  • طوفان مغزی منظم: چگونه می‌توان رضایت مشتری را افزایش داد؟
  • طوفان مغزی معکوس: چگونه می‌توان باعث خشم و نارضایتی مشتریان شد؟

به نظر می‌رسد طوفان مغزی معکوس به عنوان یک فرآیند، بسیار مؤثر عمل می‌کند، زیرا چشم انداز را تغییر می‌دهد و می‌تواند منجر به ایده‌های جدید و تازه شود. این مخصوصاً برای تیم‌هایی که فاقد انرژی و ایده هستند بسیار مفید است.

چه زمان مناسبی است که به جای طوفان مغزی معمولی، از طوفان مغزی معکوس استفاده کرد؟ پاسخ به شرح زیر است:

  • هنگامی که ایده‌های خوب به سرعت به وجود می‌آیند، افراد به مشکل بر می‌خورند.
  • هنگامی که افراد در مورد چگونگی حل مسئله دچار تردید می‌شوند.
  • وقتی می‌خواهید افراد ایده‌های از پیش تصور شده خود را درباره یک موضوع کنار بگذارند.
  • وقتی می‌خواهید مردم از منطقه راحتی خود خارج شوند و راه‌های جدیدی برای حل مسئله پیدا کنند.

هرچه ایده‌های بیشتری داشته باشید، در هنگام پالایش یک راه‌حل، چشم اندازهای بیشتری برای کار با آنها وجود دارند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تکنیک طوفان فکری مکتوب ؛ روشی گروهی برای بیدار کردن ایده‌ها و خلاقیت[/su_animate]

[/su_box]

نحوه استفاده از روش طوفان مغزی معکوس

نحوه استفاده از روش طوفان مغزی معکوس

روش طوفان مغزی معکوس شامل پنج مرحله برای ایجاد طراحی‌های حرفه‌ای است. تفکر منفی به شرکت کنندگان امکان می‌دهد راه حل‌هایی را درک کنند که غیرقابل تصور محسوب می‌شوند. مراحل معکوس طوفان مغزی عبارتند از:

  1. مشکل را شناسایی کنید: یک چالش طراحی را مشخص کنید و آن را بنویسید.
  2. معکوس کردن مشکل: برای مثال؛ به جای پرسیدن چگونه می‌توانم کمک کنم؟ سؤال کنید: چگونه می‌توانم آن را بدتر کنم؟
  3. جمع‌آوری راه‌حل ممکن: طوفان مغزی برای یافتن تمام راه‌حل‌های معکوس ممکن را به کار ببرید؛ همه چیز ممکن است: هیچ چیز را رد نکنید!
  4. معکوس کردن راه‌حل: برای ایجاد راه‌حل‌های واقعی برای مسئله، راه‌حل‌های معکوس را استفاده کنید.
  5. ارزیابی ایده‌ها: ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا یک راه‌حل واقعی ممکن است شکل بگیرد یا خیر!

مثال برای طوفان مغزی معکوس

مثال برای طوفان مغزی معکوس

یکی از نمونه‌های کاربردی استفاده از این تکنیک می‌تواند یک شرکت طراحی باشد که در زمینه بهبود طراحی وب سایت برای یک مشتری خاص تلاش می‌کند. مشکل این است که بازدیدکنندگان به مدت کافی در وبسایت باقی نمی‌مانند یا مطابق پیش بینی با محتوای وب سایت تعامل ندارند. براساس این سناریو، جلسه طوفان مغزی معکوس به شرح زیر جریان می‌یابد:

اولین قدم، شناسایی مشکل برای حل آن است. کاربران وبسایت همان‌طور که انتظار می‌رود با محتوای وبسایت تعامل ندارند.

در مرحله دوم، تیم مشکل را حل می‌کند. مثلا، تیم سؤالی در مورد چگونگی دور کردن کاربران از وبسایت و کاهش سطح تعامل می‌پرسد.

در مرحله سوم، تیم به روش‌هایی فکر می‌کند که می‌تواند کاربر را به جای مراجعه و تعامل، از وب سایت دور می‌کند. به عنوان مثال، مدیر تیم از طراحان خواسته است تا به روش‌هایی فکر کنند که کاربر را از وبسایت دور کند. پاسخ‌ها می‌توانند به شرح زیر باشند:

  • رابطه کاربری ایجاد کنید تا کاربران نتوانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • رنگ یا فونت نامناسب را انتخاب می‌کنند.
  • میزبان وب سایت بر روی سرور با سرعت کم راه اندازی شود.
  • از فایل‌ها با حجم زیاد استفاده کنید که بارگیری آنها دشوار است.

مرحله چهارم، همه این روش‌ها را معکوس می‌کند تا به راه‌حل‌های ممکن برای این مشکل دست یابید:

  • یک رابطه کاربرد آسان و کاربرپسند را طراحی کنید.
  • تم رنگی راحت و فونت‌های خوانا را انتخاب کنید.
  • یک سرویس میزبانی قابل اعتماد را انتخاب کنید که سرعت بارگذاری وب سایت را بالا ببرد.
  • محتوای وب سایت را بهینه کنید تا کاربران بتوانند آن را به درستی مشاهده کنند.

مرحله پنجم مشخص می‌کند که کدام یک از این روش‌ها برای وبسایت کاربردی ندارند و نحوه استفاده از روش‌های مورد نیاز به منظور حل مشکل تعاملی کاربر را بررسی می‌شود.

فواید و معایب استفاده از تکنیک طوفان مغزی معکوس

فواید و معایب استفاده از تکنیک طوفان مغزی معکوس

این تکنیک به هیچ وجه تنها راه تحریک خلاقیت نیست! اما این یک راه عالی برای کنار گذاشتن احساسات منفی، خصومت، ناامیدی و عصبانیت به عنوان ابزاری برای حل مشکلات است. در نتیجه، طوفان مغزی معکوس تنها ابزاری در دسترس است که می‌تواند یک جلسه معکوس منفی را به یک جلسه طوفان مغزی مثبت تبدیل کند.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

این تکنیک همچنین چندین مزیت دیگر دارد:

  • این روش می‌تواند استرس و ناامیدی را کاهش دهد.
  • این روش سرگرم کننده و خلاق است.
  • این تکنیک می‌تواند به یک روند کشف تبدیل شود (زیرا شرکت کنندگان شروع به مطرح کردن موضوعات و مشکلاتی می‌کنند که ممکن است برای مدیریت نامرئی باشد).
  • گاهی پیدا کردن موضوع منفی از مثبت ساده‌تر است.
  • این روش می‌تواند به نتایج خلاقانه و جالب منجر شود.
  • بعضی اوقات می‌تواند موضوعات و چالش‌های مهمی را آشکار کند.

جوانب منفی این روش شامل:

  • طوفان مغزی معکوس طولانی‌تر از طوفان مغزی معمولی است.
  • شرکت کنندگان ممکن است در جستجوی نظرات منفی برای یافتن راه‌حل‌های مثبت برای مشکل داشته باشند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] روش ۵ Why ؛ حل ریشه‌ای مشکلات با تکنیکی ساده [/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

اکثر مردم فواید طوفان مغزی معکوس را درک می‌کنند؛ این تکنیک یک راه عالی برای جمع‌آوری ایده‌ها برای حل یک مشکل است. اجرای آن بسیار آسان است و معمولاً تعداد زیادی ایده مفید را ایجاد می‌کند. با این حال، هنگام تلاش برای حل مشکلات پیچیده‌تر یا عمیق‌تر در درون سازمان، این تکنیک ممکن است بسیار کارآمدتر باشد. این تکنیک، ابزاری عالی برای انرژی بخشیدن دوباره به یک روند خسته‌کننده است. همچنین می‌تواند یک روش مناسب برای کسب و کارها باشد تا یک فرایند، محصول یا خدمات را از دیدگاه جدید و متفاوت ببینند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید