تکنیک آلفای ذهنی ؛ چگونه وارد سطح آلفا شویم؟

تکنیک آلفای ذهنی

فهرست مطالب

افزایش آلفا، مانند کارکرد بالایی از مغز است که برای رسیدن به آن نیاز به اعمال تکنیک‌های خاص است. آلفای ذهنی بر خلاقیت، خوشبختی، ثبات عاطفی، بهره وری، روابط و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد. به طوری که فرد می‌تواند در زمانی کوتاهی به احساس رضایت از زندگی برسد. اما بیایید ببینیم آلفای مغزی چیست و برای تقویت آن چه تکنیک‌هایی نیاز است؟ با ذهن همراه باشید.

امواج مغزی چیستند؟

امواج مغزی چیستند؟

در تمام مدت، موج‌های مغزی، عملکردهای مغز را کنترل می‌کنند. اینها، سیگنال‌های الکتریکی هستند که با استفاده از مواد شیمیایی (دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و سایرین) کار می‌کنند.

در این راستا، می‌توانید فعالیت الکتریکی مغز خود را با یک الکتروانسفالوگرام (EEG) بسنجید. اگر این کار را انجام دهید، متوجه موجی از الکتریسیته می‌شوید که به طور منظم و تکراری در سراسر مغز جریان دارند. این‌ها امواج مغزی هستند و تأثیر زیادی در نحوه تفکر و احساسات افراد دارند. چند نوع مختلف از امواج مغزی وجود دارند، که هر کدام دارای اثرات متفاوتی هستند:

  • امواج بتا، توجه و دقت را واسطه گری می‌کنند و گاهی اضطراب ایجاد می‌کنند.
  • امواج تتا، در هنگام خواب آلودگی و آفتاب گرفتن افزایش می‌یابند. آن‌ها همچنین می‌توانند حس ارتباط شما با افراد اطراف خود را افزایش دهند.
  • امواج دلتا، در هنگام خواب نیروبخش افزایش می‌یابند.
  • سپس امواج آلفای ذهنی وجود دارند. امواج آلفا به فرد احساس آرامش عمیقی همراه با بهره وری، خلاقیت و تمرکز را می‌دهد. حال بیایید نگاه دقیق‌تری به آن‌ها بیندازیم.

مزایای امواج مغزی آلفا

مزایای امواج مغزی آلفا

اگر تا به حال در یک حالت شناوری قرار گرفته باشید، که حس زمان و مکان خود را فراموش کرده باشید و این حالت برایتان بسیارعالی و مثمر ثمر عمل کند، انفجار آلفا را تجربه کرده‌اید. افزایش آلفای ذهنی باعث ایجاد موارد بسیاری در فرد می‌شود:

  • اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • خلاقیت را افزایش می‌دهد .
  • تحمل درد را افزایش می‌دهد.
  • مقاومت در برابر استرس را تقویت می‌کند.

اصولاً افزایش آلفا، فرد را به شخصیتی آرام‌تر، شادتر، کم تحرک‌تر، خلاق‌تر و پُربارتر تبدیل می‌کند.

چگونه آلفای ذهنی را افزایش دهیم؟

چگونه آلفای ذهنی را افزایش دهیم؟

نکته جالب در مورد آلفا ذهنی این است که می‌توانید آن را به طور دائم افزایش دهید و مزایایی را برا خود به وجود آورید، را کم کم به خود القا کنید. در اینجا نحوه افزایش دائمی ‌آلفا را بیان می‌کنیم.

نوروفیدبک (باز خورد عصبی)، سریع‌ترین راه برای افزایش آلفا است و این امکان را به فرد می‌دهد که به موقع به امواج مغزی خود گوش کند و نیز به او می‌آموزد که با خواست خود آن‌ها را تغییر دهید. در زیر چندین تکنیک آلفای ذهنی آورده شده‌اند:

مراقبه آلفا (مدیتیشن)

این یک نسخه قدیمی نوروفیدبک است. احساس آرامش درونی و تمرکز فرد از مدیتیشن، ناشی از افزایش امواج مغزی آلفا است. بسیاری از نوازندگان ماهر از این روش استفاده می‌کنند. اگر قبلاً مراقبه نکرده‌اید، برای شروع، برنامه مراقبه ۳۰ روزه را امتحان کنید. حتی پنج دقیقه در روز تغییر بزرگی در عملکرد فرد ایجاد می‌کند.

سپاسگزاری و بخشش

بخشش و سپاسگزاری دو راه قدرتمند برای تقویت آلفای ذهنی هستند و هنگام ترکیب هردوی آن‌ها باهم حتی قدرتمندتر نیز می‌شوند. می‌توانید استرس ناخودآگاه زیادی را از یک حادثه روانی در گذشته تحمل کنید. ترکیب قدردانی با بخشش می‌تواند به فرد در پردازش این ضربه روحی و رها کردن آن کمک کند و دائما آلفا را در این روند افزایش دهد.

همچنین، چیزی را که به شما صدمه وارد کرده است را یادداشت کنید و دقیقاً بنویسید که چه احساسی به شما دست داده است. چشمان خود را ببندید و این حس دردناک را برای چند دقیقه حس کنید. سپس به موقعیتی که به نفع‌تان می‌باشد فکر کنید یا به چیزی که امروزه هستید و از افرادی که به شما آسیب رساند‌‌ه‌اند، سپاسگزاری کنید و آنها را ببخشید.

آلفای ذهنی

عینک‌های فتوکرومیک

نورهایی مانند نور مهتابی و الی ای دی خواب فرد را مختل می‌کنند و بر مغز فشار می‌آورند  و اگر آن را با نور بهتری جایگزین کنید، تفاوت چشمگیری را در زندگی روزانه خود خواهید دید. عینک‌های فتوکرومیک ۹۹ درصد نورهای آبی را مسدود می‌کند که همین امر باعث می‌شود بلافاصله آلفا افزایش یابد.

وسایل هوشمند

اگر می‌خواهید به فنآوری‌های فوق‌العاده پیشرفته روی بیاورید، در واقع ساعت‌ها یا دستگاه‌های هوشمندی وجود دارند که از نوروفیدبک استفاده می‌کنند. بازخورد آنها مثل استفاده از سرعت سنج در بزرگراه است، که اگر بالاتر از حد مجاز سرعت حرکت کنید، چشمک می‌زند.

این سیگنال اطلاعات مربوط به رفتار فرد را به خود او نشان می‌دهد و به فرد هشدار می‌دهد که آن را تغییر دهد، یعنی سرعت را متوقف کند. به روشی مشابه، نوروفیدبک امواج مغزی فرد را اندازه گیری می‌کنند و آن اطلاعات را پرورش می‌دهند  تا الگوهای خاصی از امواج و متعاقباً حالت‌های ذهنی تقویت شوند.

این دستگاه‌ها در اصل هدبندهایی هستند که می‌توانید هنگام انجام  کار آن‌ها را بپوشید. آنها امواج مغزی فرد را می‌خوانند تا دربابید مغزتان چقدر فعال است. بنابراین بگویید مراقبه می‌کنید، سپس دستگاه امواج آرامش بخش آلفا را ضبط می‌کند. برخی از دستگاه‌ها این اطلاعات را به همراه شکلی از موسیقی با همان فرکانس برای فرد پخش می‌کنند، در حالی که برخی دیگر شکل واقعی موج را به مغز باز می‌گردانند.

این وسایل هوشمند برای افرادی با وضع مالی متوسط بسیار گران می‌باشند، چه برسد به یک دانش آموزان!. خوشبختانه کارهایی وجود دارند که می‌توانید به راحتی در خانه، برای تقویت امواج مطلوب مغز و کمک به استرس، خواب و بهره وری استفاده کنید.

موسیقی آلفای ذهنی

می‌توانید از موسیقی‌های ویژه‌ای، استفاده کنید که با لرزش فرکانس‌های مختلف باعث می‌شوند که مغز به حالت آلفا فرو رود. ضربان دو گوش به فرد این اجازه را می‌دهد، تا مغز خود را با هر نوع موج مغزی تنظیم کند.

آرامش ۹۰ دقیقه‌ای

آرامش در یک محیط ساکت به مدت ۹۰ دقیقه نشان داده است که می‌توان از طریق آن آلفای ذهنی را فعال کرد. اگر بتوانید زمان خود را در محیط بیرون مخصوصاً در طبیعت بگذرانید، اثرات آن می‌تواند حتی عمیق‌تر نیز باشد.

کلام آخر

در بالا درباره آلفای ذهنی صحبت کردیم و برخی تکنیک‌های تقویت آن را نیز شرح دادیم. حال می‌توانید به طور تخصصی امواج مغزی آلفای خود را بیدار کنید تا بتوانید اثرات آن را در زندگی خود مشاهده کنید. این بخش از مغز می‌تواند زندگی شما را به کلی دگرگون کند، اگر بدانید که چطور باید از آن استفاده کنید.

6 دیدگاه‌ها

    • سلام. ممنون نویسنده های ذهن از یک منبع مشخص برای ارائه مقاله استفاده نمی‌کنند و از مجموعه‌ای از منابع دست اول زبان اصلی برای تدوین نوشته‌ها استفاده شده.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید