تفکر سواد رسانه‌ای ؛ کشف حقیقت و دروغ رسانه‌ها با تفکر و استدلال

تفکر سواد رسانه‌ای

فهرست مطالب

تفکر سواد رسانه‌ای این موضوع را نشان می‌دهد که نحوه استفاده از ارتباطات جمعی به ما اجازه می‌دهد تا درگیری‌ها، تضادها، مشکلات و یا حتی نتایج مثبت در استفاده از رسانه را بررسی کنیم. با کسب اطلاعات زیاد در مورد ارتباطات جمعی‌، چقدر نسبت به رسانه آگاه بوده و به صحت آن فکر می‌کنیم؟

آگاهی از رسانه‌ها برای درک اثرات آن بر ما به عنوان اعضای جامعه بسیار مهم است. تفکر سواد رسانه‌ای در مورد نحوه اندیشیدن به استفاده صحیح و درک حقیقت از رسانه جمعی است.

این در مورد میزان توانایی در درک مسئولانه، دستیابی و استفاده از رسانه در زندگی شخصی و حرفه‌ای ما است. باید در تعامل با رسانه‌ها میزان آگاهی شناختی، عواطف و اخلاق را حفظ کنیم؛ با ذهن همراه باشید.

قدرت تفکر سواد رسانه‌ای را درک کنید

قدرت تفکر سواد رسانه‌ای را درک کنید

یک مهارت مهم برای سواد رسانه‌ای این است که بدانیم رسانه جمعی غالب در زندگی و جهان ما چگونه است. از طریق تفکر در ارتباطات جمعی، شکل رسانه‌ها، سرگرمی، اطلاع رسانی، تأمل، ایجاد، حرکت، آموزش و تأثیرگذاری بر رفتارها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و عادات به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم پدیدار می‌شوند.

تقریباً همه افراد در جهان با رسانه‌ها به خوبی آشنا هستند و می‌دانند قدرت رسانه چگونه می‌تواند جهان را دگرگون کند. این به بدان معنا است که هر چه بیشتر در داشتن سواد رسانه‌ای، فردی متفکر باشیم و بتوانیم حقیقت را بفهمیم، توانسته‌ایم درک خود را نسبت به این موضوع بالا نگه داریم.

با فیلتر کردن نویز، محتوا را درک کنید

سواد رسانه‌ای

هر چیزی که مانع برقراری ارتباط صحیح باشد، نویز است. بسیاری از نویزها در ارتباطات جمعی ناشی از رفتارهای مصرفی ما است. آیا هر چند وقت یکبار به رسانه‌ای که به آنها دسترسی دارید توجه کامل دارید؟ آیا وقتی در کلاس هستید، به رادیو گوش می‌دهید، در حالی که غذا می‌خورید، تلویزیون تماشا می‌کنید یا به دوستان‌تان پیامک می‌دهید؟

وقتی صحبت از تفکر سواد رسانه‌ای می‌شود، ما تمایل به انجام کارهای چند وظیفه‌ای داریم، چیزی که به صورت نویز عمل می‌کند و بر کیفیت پیام‌ها و درک ما از معانی آنها تأثیر می‌گذارد. ما اغلب خودمان را تبدیل به مصرف‌کنندگان منفعل می‌کنیم و به جای توجه دقیق و متفکرانه به رسانه، به انجام کارهای مختلف که به حواس پرتی می‌انجامد، مشغول هستیم.

واکنش‌های عاطفی در مقابل استدلال به محتوا را درک کنید

قدرت تفکر سواد رسانه‌ای

تعداد زیادی از محتوا در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که سطح عاطفی (احساسات) ما را تحریک می‌کنند. بنابراین، درک واکنش‌های عاطفی ما در نحوه تفکرمان مهم است. تبلیغات اغلب برای فروش محصولات از پیام‌های جذاب استفاده می‌کنند.

یک تبلیغ تلویزیونی که در آن زنان در نهایت جذابیت‌های ظاهری یک محصول را معرفی می‌کنند، اغلب باعث می‌شوند که براساس واکنش‌های عاطفی و نه اقدامات منطقی تصمیم بگیرم.

به برخی از مجله‌های مشهور خارجی نگاه کنید، به سرعت خواهید فهمید که چگونه از عواطف مرتبط با نیازهای جنسی افراد، برای فروش انواع محصولات استفاده می‌شود. همین موضوع باعث می شود که نتوانیم تفکر سواد رسانه ای را پیش ببریم، زیرا اکنون براساس عواطف و غریزه خود اقدام به خرید محصول می‌کنیم. حتی در بدترین شرایط، افراد تنها برای دیدن تصاویر جذاب، اقدام به خرید مجله می‌کنند و نه صرفاً انتخاب یک محصول!

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]روانشناسی شبکه های اجتماعی: آیا رسانه های اجتماعی مخرب هستند؟[/su_animate]

[/su_box]     

انتظارات مخاطب همیشه کیفیت محتوای رسانه را تغییر می‌دهد

تفکر سواد رسانه ‌ای

آیا خود را مصرف‌کننده‌ای آگاه می‌دانید؟ آیا از رسانه انتظار زیادی دارید؟ ممکن است یک رمان جنایی را دوست داشته باشید زیرا سرگرم‌کننده است یا یک فیلم ممکن است چند ساعت ذهن شما را از واقعیت دور کند.

با این حال، همه ما رسانه‌ای را می بینیم که نیاز بیشتری به آن داریم. به مخاطب بستگی دارد که چه چیزی را می‌خواهد به عنوان کیفیت قبول کند. ممکن است برخی افراد فیلم، کمتر تماشا کنند؛ زیرا فکر می‌کنند فیلم‌های فعلی در سینماها از کیفیت محتوایی پایینی برخوردار هستند. این افراد ممکن است به جای دیدن فیلم‌های پرطرفدار در گیشه، به دنبال فیلم‌های مستقل و مستند بروند.

درواقع، این انتظارات مخاطبان است که سطح رسانه را بالا نگه می‌دارد؛ اگر مردم هند به فیلم‌های رقص و آواز علاقه نداشته باشند، چنین سینمایی نیز از بین خواهد رفت. بنابراین، سطح انتظارت به عنوان بخشی از تفکر سواد رسانه‌ای محسوب می‌شوند که می‌توانند بر کیفیت محتوای ارائه شده در رسانه اثر بگذارد.

واقعیت این است که رسانه ها می توانند تفکر کلیشه ای را بین مردم با سرعتی باور نکردنی ترویج دهند.از طرف دیگر اگر سواد رسانهای در جای خود به صورت صحیح و انسانی فارغ از در نظر گرفتن منفهت شخصی عمل کند، میتواند تاثیر باور نکردنی در بهبود روابط انسانی در دنیا داشته باشد.

دید انتقادی به رسانه جمعی داشته باشید

تفکر و سواد رسانه‌ ای

به محتوای نمایش داده شده توسط رسانه‌ها انتقاد کنید، مهم نیست که منبع آنها چقدر معتبر باشد. ضروری است که ما به طور انتقادی منبع همه پیام‌های آنها را در نظر بگیریم. مهم نیست که یک منبع رسانه‌ای چقدر معتبر باشد، ما همیشه نمی‌توانیم همه چیزهایی را که می‌بینیم یا می‌شنویم را باور کنیم، زیرا تمام رسانه‌های جمعی با عوامل سیاسی‌شان، به سود و فاکتورهای شخصی نظر دارند.

ناشران، ویراستاران و برنامه‌سازان، اطلاعات را از دیدگاه خود ارائه می‌دهند. حتی اگر انگیزه آنها خوب و خالصانه باشد و به سود شخصی فکر نکنند، باز هم کاری می‌کنند که ما معانی محتوای آنها را براساس تجربیات زندگی خودمان تفسیر کنیم. مخاطبان همیشه تصورات مشابهی در مورد پیام‌هایی که از سوی رسانه‌های مختلف پخش می‌شوند ندارند. برای مثال، یک برنامه تلویزیونی از نظر فردی مفید و از نظر فرد دیگری غیرمفید است!

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]سواد رسانه‌ای چیست و در عصر امپراطوری رسانه چه تاثیری در وضعیت زندگی ما دارد؟[/su_animate]

[/su_box]     

تفکر سواد رسانه‌ای باعث می‌شود واقعیت را بهتر درک کنیم

سواد رسانه‌ ای چیست؟

همه رسانه‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود و استاندارد متمایزی دارند که آنها را به عنوان یک دسته یا ژانر مشخص می‌کند. انتظار می‌رود موارد خاصی از اشکال مختلف ارتباط جمعی وجود داشته باشد. برای مثال بیشتر ما اعتقاد داریم که می‌توانیم تفاوت بین اخبار و سرگرمی را درک کنیم. اما واقعاً می‌توانیم؟

اخبار تلویزیون غالباً قسمت‌هایی از یک داستان را برای نمایش یک رویداد یا اتفاق تازه نشان می‌دهند. نمایش‌هایی مانند برنامه‌های روزانه تلویزیون چنان در تار و پود زندگی ما رخنه کرده‌اند که حتی می‌توانند به عنوان یک منبع معتبر خبری نیز شناخته شوند.

حتی هشتاد سال پیش، والتر لیپمن (روزنامه‌نگار معروف اهل ایالات متحده آمریکا) بیان کرد که رسانه‌ها چنان در زندگی ما حضور دارند که ممکن است در تفکیک بین آنچه واقعی است و آنچه توسط رسانه‌ها دستکاری شده است به مشکل بربخوریم.

برای مثال، زمانی آرنولد شوارتزنگر به عنوان فرماندار کالیفرنیا انتخاب شده بود. اما مردم او را به عنوان ترمیناتور می‌شناسند. حال چهره واقعی او به عنوان فرماندار در جلوی چشم مردم است و هم چهره‌ای رسانه‌ای که از او ساخته بودند، یعنی ترمیناتور!

زبان خاص رسانه‌ها را درک کنیم

داشتن تفکر سواد رسانه ‌ای

هر رسانه زبان خاص خود را دارد. این زبان می‌تواند از انتخاب نورپردازی، ویرایش، جلوه‌های ویژه، موسیقی، زاویه دوربین، مکان بازیگر در صفحه و اندازه و قرار دادن تیتر بیان شود. «برای اینکه بتوانید یک متن رسانه‌ای را بخوانید، باید زبان آن را بفهمید.» اینها چه تاثیری در توانایی‌های تفسیری یا ایجاد حس در شما دارند؟

بیشتر اخبار مربوط به جنگ عراق شامل نمادهای پس زمینه پرچم‌های آمریکایی، عقاب‌ها و همچنین کلماتی مانند آزادی و عدالت بود. تأثیر استفاده از این نمادها در رویدادی مانند جنگ چیست؟

امروزه رسانه‌ها از جزئیات به خوبی برای ایجاد جریان فکری در مردم استفاده می‌کنند، آنها می‌توانند خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند! اما اگر بتوان زبان یک رسانه را با استفاده از تفکر به خوبی درک کرد، آن زمان است که می‌توان بین حقیقت و دروغ تمیز قائل شد.

اهمیت تفکر سواد رسانه‌ای

چگونه رسانه‌ها روی ما تأثیر می‌گذارند؟ آیا ما سواد رسانه‌ای داریم؟ در همین ارتباط اغلب گفته می‌شود که تغییرات گسترده در محیط و نحوه زندگی ما که توسط این زندگی مدرن انجام می‌شود، روش‌های تفکر ما را نیز به طرز خطرناکی تغییر داده است و به عبارتی اینجا است که ریشه‌های بحران پنهان شده است.

[su_note note_color=”# d1d3d4″ radius=”10″ class=””]

دنیای مدرن، حقیقت رسانه را در لایه‌های مختلف پنهان کرده است، به همین دلیل است که بیش از هر زمان دیگر، جهان به انسان متفکر و استدلال‌گر نیاز دارد.

[/su_note]

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

[/su_animate]

[/su_box]     

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید