۵ گام برای بازگشتن به حالت قبل و تاب آوری در برابر مشکلات وقتی زندگی به شما ضربه می زند.

تاب آوری در برابر مشکلات
تاب آوری در برابر مشکلات

فهرست مطالب

وقتی احساس می کنید در مواجهه با لحظات سخت زندگی قدرت خود را از دست داده اید، به شما می گویم که چه کاری انجام دهید. لحظه ای به گذشته بازگردید و به سختی هایی که در گذشته تحمل کرده اید دوباره فکر کنید.شما هنوز پابرجا هستید. فکر می کنید چرا چنین است؟ چه چیزی در شخصیت شما وجود داشته که به شما امکان داده این شرایط سخت را پشت سر بگذارید؟

استدلال من این است که مردم، اعتبار کافی و صحیحی در مورد اینکه چقدر تاب آوری در برابر مشکلات داشته اند و این امر همیشگی بوده، نمی دهند.فرقی نمی کند چند بار سقوط کنید. مهم این است که بتوانید دوباره سر پا بایستید. من واقعا به این امر باور دارم که شما هرگز نمی دانید حقیقتا چقدر قدرت دارید و اینکه قدرتمند بودن تنها گزینه ای است که دارید.

من اثبات زنده این حقیقت هستم که شما می توانید از قعر سقوط، به زندگی واقعا هدفمند کوچ کنید. البته باید به این قضیه ایمان داشته باشید که امر تاب آوری در برابر مشکلات برایتان امکانپذیر است.

آیا هنگامی که مشکلات زندگی به شما ضربه می زند، سریع به حالت قبل باز میگردید؟

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

در اینجا، پنج گام برای اینکه در برابر ضربات زندگی سریع تر سرپا بایستید و به وضعیت تعادل قبل بازگردید ارائه می دهم.

[/su_note]

۱- تجربیات دشوار را قابی جدید بگیرید.

قابی از تجربیات
قابی از تجربیات

بیایید با آن روبرو شویم … شرایطی که زندگی شما با مشکل مواجه می شود، واقعا ناامید کننده است. در این حالت، به راحتی می توانید به خود ترحم کنید و دنیا را مقصر آن مشکلات بدانید. عبارت همیشگی “چرا من؟” ممکن است در ذهن شما نقش بگیرد و ثبت شود. اینجاست که باید میزان تاب آوری در برابر مشکلات را در خود پیدا کنید.

با این حال فقط به این دلیل که از مسیر همیشگی تان جدا شدید، به این معنا نیست که در کل شکست خورده اید. من ۵ دقیقه به خودم فرصت می دهم تا ناامیدی را در خودم مهار کنم و سپس به یک گانگستر احساسی دست یابم. من تفسیرم را از یک تجربه منفی تغییر می دهم و قاب جدید برای آن در نظر می گیرم و تاب آوری در برابر مشکلات را در خود تقویت می کنم.

این قاب گرفتن مجدد، به معنای تغییر روش صحبت یا فکر کردن در مورد رخدادهای استرس زا است. به جای اینکه بگویید:”من تسلیم می شوم” یا “من شکست خوردم” ، داستان درونی خود را تغییر دهید به این صورت که چیزهایی نظیر این بگویید: [su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]”این فقط یک شکست است. من آنرا حل می کنم، زیرا فردی قوی هستم و قدرت تاب آوری در برابر مشکلات را دارم.”[/su_highlight]

همه اینها بدان معنا است که شما، زندگی را با همه خوبی ها و بدی هایش تجربه می کنید. وقایع استرس زا در زندگی، صرفاً فرصتی برای رشد و پیشرفت شما به شمار می آیند.

۲- خود شفقت ورزی نشان دهید

مهربانی با خود
مهربانی با خود

من معتقدم که خود شفقت ورزی، به شما کمک می کند تا با بخشندگی و سهولت بیشتری با چالش های زندگی روبرو شوید. مهم نیست که در زندگی با چه عیب و نقصی مواجه می شوید، مهم این است که در مورد آن خودزنی نکنید. صرفنظر از اینکه این مشکل تحت کنترل شما بوده یا خیر، نسبت به خودتان شفقت داشته باشید.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]وقتی برای مهربانی با خودتان زمان می گذارید، این ایده را تقویت می کنید که شایستگی این را دارید که با شما به خوبی رفتار شود.[/su_highlight]بنابراین در چنین شرایطی، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را سرزنش نمایید. این روش مطمئنا احساس شرمساری را در شما تقویت کرده و بار گناه بر دوشتان سنگینی خواهد کرد و تاب آوری در برابر مشکلات را از یادتان خواهد برد.

خود شفقت ورزی تایید می کند که شما در این لحظه، دچار یک شرایط ناسالم شده اید نه اینکه کل زندگی تان ناسالم باشد. شما همیشه این حق انتخاب را دارید که نحوه رفتار خود را در لحظات سخت زندگی، تعیین کنید.دفعه بعد که در رابطه با یک مشکل به هم می ریزید، از خود بپرسید که در این شرایط که هر چیزی در محیط شما احساس ناراحتی ایجاد می کند، نیاز به انجام چه کاری دارید تا احساس آرامش درونی بیشتری کنید.

شفقت ورزی و وعشق به خود، به این معنا است که تصدیق کنید و بپذیرید که کامل نیستید و زندگی نیز کامل نیست! ما همگی قادر هستیم که بهترین کار خود را انجام دهیم. داشتن این طرز فکر به شما امکان می دهد چالش ها را عینی تر ببینید و این امر به نوبه خود، این احساس را به شما می دهد که کنترل بیشتر و تاب آوری در برابر مشکلات زندگی تان را دارید.در پایان روز، نمی توانید نحوه واکنش دیگران یا آنچه دنیا به شما ارائه می دهد را کنترل کنید. با این حال ، همیشه قادر خواهید بود که دنیای درونی خود را کنترل نمایید.

۳- مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید

مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری

اگر از مسئولیت رفع مشکلات زندگی خودداری می کنید، در کل دارید از مشکلات پرهیز می کنید که این امر به نوبه خود منجر به عدم قدرت شما می شود. یک شکست، ممکن است تقصیر شما نبوده باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما مسئولیتی در قبال آن ندارید و مالک آن نیستید. وقتی با شرایط نامطلوبی مواجه می شوید لازم است که بگویید:

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]”این مشکل متعلق به من است.”[/su_highlight]

صرف زمان و انرژی برای تمرکز روی تلخی یک وضعیت، در واقع اتلاف وقت است. شما نمی توانید در زندگی پیش بروید، اگر بیش از حد مشغول سرزنش دنیا بابت مشکلاتتان هستید. این امر موجب کاهش و نهایتا از بین رفتن تاب آوری در برابر مشکلات در شما می شود.

هر طور که می توانید از بهانه تراشی اجتناب کنید و به نقش خود در بروز این شرایط واقف شوید. به این ترتیب شما احساس قدرت می کنید تا از اشتباهات خود درس بگیرید و هنگام ضعف و شکست به سرعت سر پا بایستید و به وضعیت تعادل قبلی بازگردید.
به قول اریکا جونگ:

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]”مسئولیت زندگی خود را بپذیرید و آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ یک واقعیت وحشتناک: هیچ کس مقصر نیست.”[/su_highlight]

۴- یک روکش نقره ای پیدا کنید

تاب آوری در برابر مشکلات

زندگی به شیوه های خنده دار عمل می کند. آن چیزی که بدترین چیز در جهان به نظر می رسد، ممکن است که در واقع نعمتی برای شما به شمار آید.
آیا زندگی واقعاً شما را از پا انداخته است یا زندگی فقط در تلاش است تا شما را به جهت دیگری سوق دهد؟ دومین نکته این است که همه چیز به آن روشی که می خواهیم پیش نمی رود و ما اغلب تمایل داریم که در مورد چیزها منفی بافی کنیم. اما اگر این طور نباشیم چه اتفاقی می افتد؟

با نگاه کردن به قسمت روشن یک وضعیت دشوار، احساس قدرت بیشتری خواهید داشت تا راه حلی برای مشکل پیدا کنید. تحقیقات نشان داده اند که داشتن یک دید مثبت در شرایط دشوار، نه تنها عامل مهمی در پیش بینی تاب آوری است بلکه مهم ترین پیش بینی کننده آن به شمار می آید.

افراد خوش بین، همیشه موانع و چالش ها را به عنوان فرصت هایی برای بهبود خود در نظر می گیرند. اگر بتوانید نیمه پر لیوان را ببینید حتی با وجود ضربات زندگی، فرد شادتری خواهید بود.

۵- به درستی، خودتان را پیدا کنید و به وضعیت قبل بازگردید.

بازگشت به خودتان
بازگشت به خودتان

وقتی زندگی به شما ضربه می زند، همیشه دو انتخاب در پیش رو دارید:[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]یا اینکه بلند شوید و به جلو بروید یا روی زمین بمانید و شکست را بپذیرید.[/su_highlight]

من به تجربه دریافته ام که هر چه مدت طولانی تری در وضعیت سقوط بمانید، برگشتن به تعادل قبلی و سرپا ایستادن به مراتب دشوارتر می شود. بنابراین شما را تشویق می کنم از هر سقوط، به عنوان فرصتی برای اینکه بالغ تر شوید استفاده کنید. شکست صرفاً اثبات این است که تلاش شما به نتیجه نرسیده است. بنابراین شکست های بیشتر، تلاش شما را در جهت درست هدایت می کنند.

واقعیت این است که شما با آویزان بودن در منطقه راحتی رشد نخواهید کرد. رشد واقعی، نیازمند این است که ریسک های بزرگی ر ا بپذیرید و خودتان را بدون اینکه بدانید نتیجه نهایی چه خواهد بود، در معرض آن قرار دهید.برای قرار گرفتن در مسیر فوق العاده در زندگی، لازم است که کارهایی را انجام دهید که بسیاری از افراد مایل به انجام آن نیستند.

من هنوز با افراد موفقی ملاقات نداشته ام که برای رسیدن به موفقیت به سختی تلاش نکرده باشند. تنها تفاوت بین آنها و سایرین این است که در سختی ها تسلیم نشده اند.هنگامی که ضربات زندگی آنها را از مسیر خارج کند، مجددا بدون تعلل و به طرزی درست به وضعیت تعادل قبلی پرش می کنند. اگر نتوانند راهی پیدا کنند، راهی می سازند. هیچ گزینه دومی وجود ندارد.

دفعه بعد که زندگی شما را از پای می اندازد، سریع به وضعیت قبل بازگردید و بدانید که در این صورت در بازی زندگی برنده هستید. هر تلاشی که تجربه می کنید، یک پله شما را در مسیر موفقیت بالا می برد.

کلام آخر

سقوط فقط بخشی از زندگی است. با این حال، بلند شدن پس از سقوط نقطه ای است که زندگی واقعی از آنجا شکل می گیرد. هر کاری می خواهید بکنید اما تسلیم نشوید. به قول وینس لومباردی:

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

“مهم نیست که شما چند بار زمین می خورید، مهم این است که چند بار بلند می شوید.”
خود را از زمین بلند کنید، اشکهایتان را پاک کنید و ادامه دهید. شما این توانایی را دارید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید