چطور باید خود واقعیتان را بشناسید تا بتوانید تغییرات مؤثری در زندگی‌تان ایجاد کنید‏

بهترین راه شناخت خود

فهرست مطالب

سال ۲۰۲۰ یک مسأله را کاملاً روشن کرد؛ این­‌ که باید در زندگی شخصی و همین­‌طور در جهان تحول ایجاد کرد.

شاید کتاب زمینی نو، اثر «اکهارت تول» کلید حل این مشکل باشد.

بسیاری از مسائل بغرنج سال ۲۰۲۰، از همه‌­گیری ویروس کرونا گرفته تا شرایط اضطراری تغییرات اقلیمی و جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است»، نشان داد که بسیاری از ساختارهای ما واقعاً ناکارآمدند و برخی افراد سود مالی، قدرت و تن­‌آسایی خودشان را به‌ سلامت کرۀ زمین و دیگر ساکنان آن ترجیح می­‌دهند.

بااین‌حال، همین‌ که از وجود این مشکلات آگاه هستیم، خودش جای امیدواری است. به گفتۀ اکهارت تول در کتاب زمینی نو، «آگاهی بزرگ‌ترین عامل تغییر است».

تول، تأثیرگذارترین استاد معنویت مدرن در جهان، نویسندۀ کتاب‌­های پرفروش نیویورک‌تایمز و محبوب­‌ترین میهمان وبینارِ اپرا وینفری است. او از همان دوران نوجوانی به افسردگی مبتلا بود؛ اما زمانی که ۲۹ ساله بود و در مرز خودکشی قرار داشت، ناگهان به یک شهود یا «تحولی درونی» رسید که زندگی‌­اش را برای همیشه تغییر داد و ازآن‌پس تصمیم گرفت که آموزه­‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

پس از آن­که اپرا مطالعۀ نخستین کتاب او بنام «نیروی حال» را به مخاطبان برنامه­‌اش توصیه کرد، این کتاب به موفقیت بزرگی دست یافت و از آن زمان تا امروز میلیون­ها نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. کتاب زمینی نو در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، اما مطالب آن کاملاً مطابق با ۱۵ سال بعد از انتشار، یعنی شرایط کنونی ماست.

اگر علاقه مند هستید می توانید کتاب نیروی حال این نویسنده را با کلیک بر روی لینک زیر مطالعه کنید.

خلاصه کتاب نیروی حال

قبل از بیان خلاصه کتاب نیروی حال باید بگوییم: «اکهارت تول (تولی یا توله) با یک زندگی بسیار پر دردسر و مشکل آفرین که توسط بسیاری از دوره‌های افسردگی جدی احاطه شده بود، صلح را یک شبه به معنای واقعی کلمه پیدا کرد.

‎اکنون بخوانید‎

 

شرایط انسانی

اکثر ادیان کهن، نابسامانی سیستماتیک زندگی بشر را به روش خاص خود توصیف کرده­‌اند. واژۀ «مایا» در آئین هندو نوعی بیماری روانی جمعی را ترسیم می­‌کند. در آئین بودا نیز، کلمۀ «دوکا» توصیفی­ است برای این باور که سرشت ذاتیِ ذهن انسان، رنج و پریشانی­ است و اگر مفهوم «گناه» در مسیحیت را به ریشۀ یونانیِ باستانی آن، به معنای «به هدف نزدن» برگردانیم، می‌­توانیم بگوییم که گناه کردن یعنی درک نکردن مفهوم زندگی.

اگرچه نیت اکثر ادیان این است که ما را از این گرفتاری و ناخوشی نجات دهند، اما هنوز هیچ‌­کدامشان موفق به انجام این کار نشده‌اند.

هدف اصلی بسیاری از ادیان این است که مردم با مهربانی و فروتنی و در وحدت با یکدیگر زندگی کنند؛ اما حقیقت این است که غالباً خودِ همین هدف عامل جنونی بوده که این ادیان به دنبال درمان آن هستند.

به تمام جنایت­‌ها و خشونت‌­هایی که به نام دین اعمال‌شده و تا همین امروز نیز ادامه دارد فکر کنید؛ اگر به قرن گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که ما انسان­‌ها، علی­رغم دستیابی به پیشرفت­‌هایی بی­‌سابقه­، ویرانی­‌های بی‌­سابقه‌­ای را نیز در سیاره­‌مان به بار آورده‌­ایم؛ و این یعنی واضح است که هنوز مفهوم زندگی را درک نکرده‌­ایم.

فرار از نفس

فرار از نفس در بهترین راه شناخت خود

به گفتۀ تول، ریشۀ تمام این اقدامات مخرب انسان، «نفس» اوست. ما می‏­‌کوشیم تا رویدادهای محیط را با خواسته‌های نفس‌مان هم‌خوان کنیم و این­گونه است که در افکار و احساسات خود و میل به ارتباط با اشیاء خارجی غرق می­‌شویم.

علاوه بر این در جامعه‌­ای زندگی می­‌کنیم که مدام به شعلۀ امیال نفسانی ما دامن­ می­زند و ارزش و هویت انسان را با دستاوردها، موقعیت و دارایی­‌های مادی او می‌­سنجد. تول می­‌گوید که این روند باید متوقف شود.

نفس ما، «خودشناسی» را با «نظر دیگران دربارۀ خود» اشتباه می‌گیرد. کنار گذاشتن نفس به این معناست که بفهمیم خودِ ما، یعنی خودی که احساس و فکر می­‌کند، آن چیزی نیست که واقعاً هستیم، بلکه تصویری­ است که از خودمان می­‌سازیم. خود واقعی، یا «منِ» واقعی، کسی ا­ست که می‌­تواند خارج از این جریانِ آگاهی بایستد و واقعیت را تشخیص دهد.

سرچشمۀ موضوع

برای همۀ ما پیش‌آمده که اتفاقی آزرده، یا ناراحتمان کند و همان لحظه درد آن را احساس کنیم. به­‌جای این­که فراموشش کنیم، بارها و بارها به آن فکر می‌­کنیم، تجزیه‌وتحلیلش می­‌کنیم و اجازه می­‌دهیم بی­قرار و دمغمان کند.

این افکار افراطی در مورد گذشته و آینده از نفسِ ما نشأت می­‌گیرند و باعث رنج ما می­‌شوند. در حقیقت ما با تلنبار کردن این حالات و احساسات منفی­، مانع لذت بردن خودمان از زندگی می­‌شویم.

 

اراده چیست؟

تکنیک‌هایی برای تقویت اراده

اکنون بخوانید

 

به دنبال هدف رفتن

بدون داشتن یک هدف واقعی در زندگی، هیچ‌چیزی، اعم از پول زیاد، امکانات فراوان یا جایگاه عالی نمی­‌تواند برای ما رضایت و خرسندی به ارمغان بیاورد.

به باور تول، نیت و هدف درونیِ اکثر ما این است که در لحظه حضور داشته باشیم تا به ذهن آگاهی برسیم و بتوانیم هر وقت که خواستیم فکر کردن را از آگاهی جدا کنیم.شناخت این هدفِ درونی مهم‌ترین بخش زندگی است.

اهداف بیرونی، مانند پیدا کردن شغل یا کسب درآمد، همیشه تحت کنترل ما نیستند و ممکن است شرایط آن­ها تغییر کند و همین باعث ناامیدی‌مان شود.

فرض کنید بهترین معامله­‌گر بازار بورس هستید و همه شما را می­‌شناسند. بعد بازار سقوط می­‌کند و ناگهان می­‌بینید که نه‌تنها دیگر در شغلتان بهترین نیستید، بلکه دیگر اصلاً شغلی ندارید. اینجاست که دچار بحران می­‌شوید و از خود می­‌پرسید که خب، پس من چه هستم؟ اما با به‌­خاطر­سپردن این موضوع که نه جهانِ خارج، بلکه هدف درونی‌تان تعریف­‌کنندۀ شماست، می­‌توانید از خودتان محافظت کنید.

همان­طور که گفتیم این اقداماتِ بیرونی نیستند که شما را تعریف می­کنند، بلکه نیت و هدف درونی آن­هاست که این کار را می­‌کند. به‌عنوان‌ مثال، کارهای خیریه ممکن است در ظاهر فداکارانه و سخاوتمندانه به نظر برسند، اما اگر از خودخواهی درونی سرچشمه بگیرند، یعنی توسط نفس شما انجام گرفته‌­اند و بنابراین باعث رضایت خاطرتان نمی‌­شوند.

هدف درونی در بهترین راه شناخت خود

بپذیرید و لذت ببرید

خب راه‌­حل چیست؟ چگونه می­‌توان استرس و فشار زندگی روزمره را کاهش داد؟ چگونه می‌­توان به آرامش و شاید حتی به وارستگی رسید؟ به‌وسیلۀ دو عامل اصلیِ پذیرفتن و لذت بردن از زندگی در لحظه. گفتنش راحت است، نه؟ اما چگونه می­‌توانید به آن عمل کنید؟ چگونه می‌­توانید از همه‌چیز لذت ببرید؟

به گفتۀ تول، اولین قدم این است که اراده کنیم و هر کاری را در زمان خودش انجام دهیم و به‌صورت مسالمت­‌آمیز هم انجامش دهیم.

این یعنی پذیرفتن. حتی در انجام کارهایی مثل شستن ظرف­ها یا پر­کردن فرم­های مالیاتی که برایتان لذت­بخش نیست، باید هدفتان این باشد که بتوانید آن را بپذیرید و با آرامش انجامش دهید.

البته این کار همیشه هم آسان نیست. تول توصیه می‌­کند که اگر نمی­‌توانید از کار بخصوصی لذت ببرید یا حتی آن را بپذیرید، باید از انجام آن دست بکشید.

او استدلال می‌­کند که اگر بدون رغبت و لذت به انجام دادن آن کار ادامه دهید، از تنها موضوع تحت کنترلتان در زندگی، یعنی وضعیت روحی‌تان، دست برمی‌­دارید؛ حقیقت این است که تنها شما هستید که می­‌توانید نحوۀ برخوردتان با اتفاقات زندگی را کنترل کنید.

هنگامی‌که خود واقعیتان را شناختید و احساس وارستگی پیدا کردید، خود را از شر تمایلات و آرزوهای جورواجور خلاص خواهید کرد و هر کاری را تنها باانگیزۀ لذت بردن انجام خواهید داد.

فرصتی برای التیام

تول می­گوید با یافتن نیت و هدف درونی و دستیابی به‌نوعی وارستگی، می­‌توانیم نه‌تنها زندگی خودمان بلکه جهان پیرامونمان را نیز تغییر دهیم.

اگر تمایلات و آرزوها و طمع‌­ورزی­ها نباشند، هیچ خشونت­ یا نابودگری­ نیز در کار نخواهد بود. وقتی‌که خود را از بند نفس رها می­کنیم، از چرخۀ منفی و خود­خواست‌ه­ای که مدت­هاست در آن گرفتارشده‌ایم، نجات پیدا می­‌کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم از جایگاه لذت دست‌­به‌­کار شویم و شرایط را نه‌تنها برای ساکنان کرۀ زمین که برای خود زمین نیز بهتر کنیم.

اگر به کتاب هایی در این زمینه علاقه مند هستید، می توانید با دانلود اپلیکیشن ذهن، مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید