بهبود شرایط محیط کار چگونه اتفاق می افتد؟

فهرست مطالب

فرهنگ محیط کار  Workplace Culture چیست؟

فرهنگ محیط کار در هر مجموعه و سازمان منحصربه‌فرد است که سال‌ها تغییر و بهبود و پیشرفت پشتوانه آن بوده است. درواقع هویت کاری شما همین فرهنگ محیط کار است. در این فرهنگ شما به مدیریت تیمی و روابط بین فردی، رضایتمندی، پیشرفت، ارزش‌های مجموعه و اهداف آن در شکل‌گیری و بهبود شرایط محیط کار توجه دارید.

محیط کار مثبت، باعث بهبود خلق‌وخوی کارمندان می‌شود. محیط کاری خالی از شور و اشتیاق و کارمندانی که رفتار دوستانه‌ای ندارند شما را تبدیل به کارمندی با کمترین اعتمادبه‌نفس و رضایت شغلی می‌کند. پس بیهوده نیست اگر بگوییم، بهبود شرایط محیط کار در موفقیت شرکت شما بسیار مهم است.

محیط کار مثبت چقدر اهمیت دارد؟

تأثیر محیط کار مثبت در بهبود شرایط محیط کار

شما به‌عنوان سرپرست یک مجموعه، قطعاً به کارمندان خود توجه می‌کنید. وقتی شرایط مناسبی برای محیط کار آن‌ها در نظر گرفته‌شده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ مجموعه‌ای بسیار باانگیزه و متعهد دارید که کیفیت کار آن‌ها خبر از رضایت شغلی بالا دارد. گفت‌وگو و تبادل‌نظر بدون ترس از قضاوت شدن نتیجه بهبود شرایط محیط کار است.

 تبادل شفاف نظرات، بدون ترس از قضاوت شدن، بین سرپرست و کارمند و سیاست‌های درست در مورد تعطیلات و مرخصی‌ها، می‌توان شرایط محیط کار مثبتی فراهم کرد.

همچنین، مطالعه مقاله بهبود محیط کسب‌ و کار با تکنیک هایی ساده، اما عملی و حرفه ای را فراموش نکنید.

در محیط کار سمی چه اتفاقی می‌افتد؟

اثرات محیط کار سمی بر بهبود شرایط محیط کار

من مدتی کارمند کانتر تورهای داخلی در یک آژانس هواپیمایی در یکی از شهرهای مازندران بودم و چون دوره کارآموزی‌ام را می‌گذراندم طبعاً نیاز به حمایت روانی و فکری بیشتری داشتم.

درحالی‌که همکار قدیمی، من را رقیب خودش فرض کرده بود و هرزمان که دست کمک به سمت او دراز می‌کردم با بی‌مهری و خشونت من را نادیده می‌گرفت یا بخیلانه راهنمایی می‌کرد. از طرفی سرپرستی شرکت، به فرد ناواردی سپرده شده بود که اگرچه انسان شریف و بامحبتی بود ولی در مدیریت روابط بین کارمندان و بهبود شرایط محیط کار چندان خوب عمل نمی‌کرد. فکر می‌کنید نتیجه کوتاه‌مدت این وضعیت چه می‌توانست باشد؟ خدمتتان عرض می‌کنم.

روی دیگر محیط کار سازنده، محیط کاری خالی از پویایی و انرژی مثبت است. نبود روابط انسانی مناسب بین کارمندان و یا بدتر از آن، تعاملات غیرشفاف یا نادرست که اطلاعات اشتباهی به دو طرف می‌دهد یک نشانه بارز از محیط کار سمی است.

در یک چنین محیطی، اولویت‌های کاری شرکت به قیمت کنترل کارمند و مهم‌تر از رضایت شغلی و سلامت ذهن و روان او خواهد بود.

به تجربه کاری من برمی‌گردیم؛ نبود پیوستگی کارمندان، خصومت همکار قدیمی باسرپرست و کافی نبودن حقوق کارمندان باعث سقوط کیفی شرکت، اخراج همکار قدیمی و تصمیمات ضعیف سرپرست برای کنترل شرایط جدید شده بود.

بهبود شرایط محیط کار؛ چند راهکار مفید

با رعایت چند مهم، میتوانید زمینه را برای داشتن یک محیط کار مناسب و سالم فراهم کنید:

فضای فیزیکی مناسب برای کارمندان

اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای بهبود شرایط محیط کار

امنیت روانی و ذهنی در محیط کار همه داستان نیست و شما لازم است تا راهکارهای عملی مناسبی را برای بهبود شرایط محیط کار پیاده کنید.

 برای بررسی این موضوع به چند پرسش پاسخ می‌دهیم:

◄ کارمند من فضای فیزیکی کافی و مناسبی برای انجام وظایفش دارد یا اینکه مجبور می‌شود از اتاق یا فضای شخصی همکارش استفاده کند؟

◄ آیا کارمندانم برای استراحت یا گفت‌وگو با همکاران فضای اختصاصی دارند؟

◄ در صورت دورکاری، گاهی کارمند بیمار دارم یا لازم است که در خانه بماند.، شرکت من گزینه دورکاری دارد؟

◄ برای تعطیلات، مرخصی، مرخصی استعلاجی و مواردی مثل این چند روز در نظر می‌گیرم؟

پاسخ به همین چند سؤال ساده ولی مهم به مدیریت یک شرکت در بهبود شرایط محیط کار کمک می‌کند ولی از همه این‌ها مهم‌تر، درایت و دلسوزی سرپرست است که بیانگر درک او از موقعیت کارمندان است؛ آن‌ها انسان هستند نه ربات!

یک تیم منحصربه‌فرد من را همراهی می‌کند

نقش عملکرد تیمی در بهبود شرایط محیط کار

تأثیر همراهی یک تیم حرفه‌ای روی موفقیت کسب‌وکار شما انکارناپذیر است. شما افراد کار بلد و اهل مشارکتی را انتخاب می‌کنید که با هم در یک محیط کاری تعامل دارند. از افراد سمی دوری‌کنید.

برای مطالعه بیشتر: تکنیک گروه اسمی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم روشنایی باکیفیت

محیط کار مثبت با روشنایی کافی و مناسب است که خودش را نشان می‌دهد. این روشنایی لزوماً نور مصنوعی نیست و می‌توان با مدیریت درست، از نور طبیعی در طول روز هم برای افزایش کارایی و شادابی کارمندان استفاده کرد. در اتاق و دفتری که روشنایی مناسبی وجود دارد، تمرکز بالاست.

درصورتی‌که تنظیم ورود نور طبیعی به محیط کار ممکن نیست بهتر است از لامپ‌های کم‌مصرف با نور آبی به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای بهبود شرایط محیط کار توجه کنید. کیفیت و طیف نوری این لامپ‌ها از خستگی کارمندان کم  و عملکرد آن‌ها را بهتر می‌کند.

تأثیر سیستم روشنایی بر بهبود شرایط محیط کار

اتاق جلسات مهم  بهترین مکان‌ها برای نصب این لامپ‌هاست و در نقطه مقابل بهتر است از لامپ‌هایی با نور گرم‌تر در سالن همایش و جلساتی بااهمیت کمتر استفاده کنید؛ نور گرم آرام‌بخش است.

در سالن کنفرانس و گردهمایی‌های مهم و بین‌المللی هم از نور ترکیبی استفاده کنید؛ این ترکیب نوری شرایط محیطی مناسبی برای حاضرین فراهم می‌کند.

  • ● از سیستم روشنایی محل کار خودتان به‌ویژه روزهایی که، به دلیل خستگی روحی یا بیماری جسمی، نیاز به نور بیشتری دارید راضی هستید؟ بهتر از موارد بالا را برای بهبود شرایط محیط کار در نظر بگیرید.

دوست دارم در محل کارم آسوده باشم

چه کسی می‌تواند انکار کند که دفتر تمیز و مرتب و خوش‌نما اثر شگفت‌انگیزی روی روابط همکاران و سرپرستان با هم ندارد؟!

نور کافی ندارید؟ خورشید بی‌مهری می‌کند؟! با یک چیدمان ساده و اصولی می‌توانید یک خلوتگاه آرام‌بخش برای خودتان ترتیب دهید.  

  • ● فکر می‌کنید چند شرکت در ایران هست که با هزینه مجموعه، تجهیزات آسایش کارمندان ازجمله امکانات ورزشی، گلدان و گلخانه و موارد مشابه را در نظر گرفته است؟

بهبود شرایط محیط کار، بهبود روابط بین فردی

بهتر است که اعضای تیم و بخش سرپرستی روی روابط بین فردی و روش‌های ارتباطی مؤثر برای بهبود شرایط محیط کار تمرکز داشته باشند. وقتی کارمند شما از اهمیت نقش خودش در موفقیت مجموعه و توجه شما آگاه می‌شود، انگیزه و خودارزش‌مندی  بیشتری دریافت می‌کند تا بهره‌وری خودش را بالا ببرد.

نقش مدیر در بهبود شرایط محیط کار

 ♦♦ روابط بین فردی صرفاً شامل انگیزه دادن و ترفیع و تشویق نمی‌شود بلکه وقتی او را در فرایند تصمیم‌گیری وارد می‌کنید درواقع قدم بزرگی برای بهبود شرایط محیط کار برمی‌دارید. با طرح این سؤال که چه نظری در مورد این پروژه یا آفرهای جدید شرکت دارد، نترسید که ارزش شما کم شود.

این ارتباط منسجم و پیوسته را در قدردانی از سخت‌کوشی کارمندان هم حفظ کنید که نتیجه‌اش مشتاق‌تر شدن، افزایش نوآوری و اعتمادسازی می‌شود.

  • ● تابه‌حال پیام تشکر، حتی یک خدا قوت ساده خارج از ساعت کاری، از سرپرست شرکت دریافت کرده‌اید؟ این پیام‌ها معجزه می‌کنند!

بهبود شرایط محیط کار در دورکاری

بهبود شرایط محیط کار در دوران پاندمی

 وقتی کارمند شما در محل کار حضور ندارد و همه مجموعه مجبور به کار در خانه هستند، چطور می‌توانید این وضعیت را مدیریت کنید؟ مدیریت محیط کار در خانه کارمندان کار چندان پیچیده‌ای نیست ولی موفقیت در آن مشروط به بهبود شرایط محیط کار است.

در وضعیت اقتصادی فعلی و با ادامه‌دار شدن پاندمی، سیستم دورکاری یکی از امن‌ترین سیستم‌های سرپرستی محیط کار شده است. در این وضعیت با رعایت چند نکته می‌توانیم شرایط محیط کار خود را بهبود ببخشیم.

مقاله مرتبط: ۹ پیشنهاد برای ازبین بردن تنهایی افراد شاغل که در منزل کارهای خود را انجام می دهند.

رهبری

در دسترس بودن رهبر یا رهبرهای یک تیم در دورکاری به منظور بهبود شرایط محیط کار بسیار مهم است. درواقع ساختار قوی و منطقی مجموعه در ارتباط پیوسته اعضا با رهبر تیم نشان داده می‌شود. یک رهبر متواضع و مرتبط با کارمندان، احساس امنیت را به آن‌ها منتقل می‌کند.

سبک سرپرستی  با تنظیم دقیق سیستم دورکاری مشخص می‌شود و اگر در شرایطی مشابه پاندمی و تعطیلی باشید همه‌چیز فرق می‌کند. ارتباط در این وضعیت بسیار مهم است و شما باید ابزارهای ارتباطی مناسبی را برای تعامل با کارمند خود در محیط کار جدید در نظر بگیرید.

ارزش‌های اصلی

همه‌چیز تغییر کرد! پاندمی کاری کرد تا ارزش‌های کاری یک مجموعه بیشتر به چشم بیاید یا حتی تغییر کند. درصورتی‌که اعتقاد به « انجام یک کار به روشی متفاوت» با هدف بهبود شرایط محیط کار داشته باشید، دورکاری و حتی نوع اجباری آن از رویکرد حرفه‌ای شما کم نمی‌کند.

احتمالاً فاکتور حضوروغیاب یا شرکت در جلسات تغییرات جزئی یا اساسی می‌کند و شما باید این جزئیات را طوری مدیریت کنید که محیط کار جدید هم برای همه مثبت باشد.

محیط کار

بهبود شرایط محیط کار در دورکاری

شما دیگر در فضای فیزیکی نیستید. نه درودیوار و نه میز و صندلی واقعی! همه‌چیز ازجمله جلسات و نشست‌های کاری شرکت، مجازی یا آنلاین شده. بهتر است برای سرپرستی جلسات، زمان استراحت و انجام گروهی برخی مسئولیت‌ها در دورکاری برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشید.

ارتباط

دورکاری شرایط محیط کاری را طوری تغییر می‌دهد که دیگر خبری از گفت‌وگوهای روزانه با همکار، قدم زدن در راهرو و پچ‌پچ کردن و استراحت‌های گاه و بی گاه در لابی شرکت نیست. در عوض مجبور هستید باهم چت کنید و تماس تلفنی تنها گزینه ارتباطی شماست. برای بهبود شرایط محیط کار، تشکیل گروه‌های کاری یا مدیریت صفحات شرکت در شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه است.

مسئولیت

اگر در یک تیم حرفه‌ای کار می‌کنید پس خوش‌حال باشید! چون در یک چنین گروهی چیزی برای مخفی کردن و همچنین دلیلی برای مخفی کردن وجود ندارد. بنابراین وقتی دورکاری می‌کنید صداقت و روحیه مسئولیت‌پذیری شما نمونه خوبی برای بهبود شرایط محیط کار به‌حساب می‌آید.

 همه اعضای تیم باید عملکرد یکدیگر را زیر نظر بگیرند. رفتار مسئولانه بیش از هرزمان دیگری در دورکاری باید برایتان اهمیت داشته باشد.

روحیه پذیرش

دورکاری ارتباط متفاوت با یکدیگر است و بهتر است برای پذیرش آن آماده‌باشید.

این را در نظر بگیرید که شاید دورکاری برای تعدادی از کارمندان شما سخت و آزاردهنده باشد. آن‌ها ممکن است به روش سنتی خو گرفته باشند و انجام مسئولیت‌ها در محیط کار جدید برای آن‌ها نیاز به ارتباط بهتر و بیشتر و صبر و حوصله زیاد دارد.

پذیرا باشید و به یکدیگر کمک کنید تا هدف در شرایط محیط کار جدید نزدیک به بهبود شرایط محیط کار باشد که همه در آن فعالیت داشته‌اید.

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید