افزایش قدرت تصمیم گیری ، پلی برای رسیدن به موفقیت

فهرست مطالب

همه ما در زندگی با فرصت های بسیاری مواجه می شویم که باید با تصمیم های درست و منطقی از آن ها بیشترین بهره را ببریم. به همین سبب افزایش قدرت تصمیم گیری را می توان پلی برای رسیدن به موفقیت دانست.

گاهی یک تصمیم اشتباه چنان تاثیر ناخوشایندی در زندگی ما می گذارد که برای جبران آن باید وقت و انرژی بسیاری صرف کنیم.

از طرفی یک تصمیم درست و به جا می تواند زندگی ما را دگرگون کند. از تمامی این تعابیر نتیجه گیری می شود که جایگاه تصمیم گیری در زندگی ما به سبب اثر گذاری در آینده و موفقیت هایمان ، جایگاه والایی است که باید آن را دریابیم.

برای افزایش قدرت تصمیم گیری روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه آن ها را به تفصیل بیان خواهیم کرد. استفاده از این روش ها همراه با تاثیرات جانبی سودمندی است که در دیگر جوانب زندگی نیز برای ما موثر واقع خواهند شد.

قدرت تصمیم گیری ، لازمه کسب موفقیت

انسان هوشمند آفریده شده است و در برابر تصمیمات کوچک و بزرگی که در زندگی میگیرد مسئولیت دارد.  گاهی یک تصمیم خوب و درست مسیر موفقیت را هموار می کند. البته تصمیم گیری در برخی موقعیت ها کار آسانی نیست. حتی ممکن است بعد از نهایی شدن تصمیم پایبندی به آن چالش دیگری برای ما ایجاد کند.

از طرفی تصمیم گیری امری اجتناب نا پذیر است که تاثیر مستقیم بر زندگی و آینده ما می گذارد. ضعف در تصمیم گیری که یک مسئله شایع در میان جامعه است ممکن است باعث بروز مشکلات کوچک و بزرگ شود. لذا بهتر است با افزایش قدرت تصمیم گیری راه ایجاد این دست از مشکلات را ببندیم.

در ادامه این بحث راه های افزایش قدرت تصمیم گیری را به تفصیل بیان خواهیم کرد. امید است که این راه ها برای شما کارآمد بوده و با به کارگیری آن ها بتوانید مسیر رشد و پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کنید.

مهارت تصمیم گیری را می توان یکی از مهمترین نیاز هایی دانست که در طول زندگی باید کسب کنیم. چرا که به وسیله آن میتوانیم مسیر بهتر و هدفمندتری را برای زندگی مشخص نماییم.

قدرت تصمیم گیری در واقع توانایی انتخاب یک راه حل برای یک مسئله است ، به صورتی که بهترین راه حل موجود باشد. ممکن است در زمان تصمیم گیری بسیاری از موانع درونی و بیرونی وجود داشته باشند که منجر به سخت شدن شرایط تصمیم گیری برای ما شوند.

کسی که قدرت تصمیم گیری بالایی دارد می تواند موارد گوناگون را از هم مجزا کند ؛ با یک نگاه سیستماتیک راه حل های گوناگون را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت بهترین تصمیم را اخذ نماید. در طی این مراحل فرد می تواند از استدلال ، شهود و یا ترکیبی از این دو استفاده کند.

انتقاد سازنده دانلود کتابشهود و استدلال دو مسیر گوناگون برای تصمیم گیری

برای اخذ تصمیم های کوچک که تاثیر آن ها کوتاه مدت است معمولا از شهود استفاده می کنیم. شهود به معنای درکی است که شما از مسئله دارید. به عبارتی شما گوش به ندای درونی خود می سپارید. مثلا تصمیم میگیرید غذا درست کنید چون گرسنه هستید.

اما برای تصمیم گیری صحیح در موقعیت های بزرگ و مهم نیازمند استدلال خواهیم بود. چرا که شهود به تنهایی برای ما کافی نیست. ما باید با استفاده از شواهد و مدارک و همچنین کسب اطلاعات مورد نیاز اقدام به تصمیم گیری کنیم.

به عنوان مثال برای راه اندازی یک شرکت ، تنها شهود کافی نیست. اگر فقط به شهود اکتفا کنیم احتمال موفقیت چندانی نداریم. اما اگر با منطق و استدلال پیش برویم می توان گفت احتمال موفقیت بالایی خواهیم داشت. لذا درمبحث افزایش قدرت تصمیم گیری باید هر یک از روش ها را بشناسیم و بر اساس آن ها پیش برویم.

افایش قدرت تصمیم گیری و راه های آنانواع تصمیم گیری در شرایط گوناگون

مک گونیگال نویسنده کتاب غریزه اراده و استاد دانشگاه استنفورد می گوید : « نه گفتن فقط قسمتی از اراده است؛ اما بخش مهم تر آن این است که به چه چیز بله بگوییم. »

موقعیت هایی که در زندگی با آن ها مواجه هستیم ما را به گرفتن تصمیم های مختلفی وا می دارند که می توانیم آن ها را در هفت نوع مختلف طبقه بندی کنیم.

۱.تصمیم گیری اضطراری :

گاهی لازم است هر چه زود تر تصمیم بگیریم. در این شرایط ، عوامل هیجانی مانند اضطراب و استرس ممکن است فرایند تصمیم گیری را دچار اختلال کنند. چرا که فرد چون شرایط روحی مناسبی ندارد نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. حتی ممکن است یکی از گزینه های موجود را انتخاب کند فقط به این علت که از اضطراب رهایی یابد. این نوع تصمیم گیری معمولا نتیجه مناسبی نداشته و باعث پشیمانی خواهد شد.

۲.تصمیم گیری بر مبنای احساسات :

یکی دیگر از انواع تصمیم گیری ، تصمیماتی هستند که بر اساس احساسات گرفته می شوند. افراد در این شرایط اصطلاحا به حرف دلشان گوش می دهند و هیچ مبنای منطقی و عقلانی را در نظر نمیگیرند. جوانب را نمی سنجند و تنها به حال حاضر نگاه می کنند. در این نوع تصمیم گیری معمولا آینده نگری وجود ندارد. لذا ممکن است پشیمانی به بار بیاورد.

۳.تصمیم گیری فرمانبرانه :

گاهی افراد فقط مطابق با امیال دیگران تصمیم می گیرند. این افراد معمولا اعتماد به نفس بالایی ندارند و یا حاضر نیستند مسئولیت تصمیم های خود را بر عهده بگیرند. لذا بدون میل قلبی و  از سر اجبار اقدام به اخذ تصمیم های گوناگون می کنند. حتی ممکن است نظرات دیگران ، بدون هیچ دلیل و منطقی به نظرات آن ها تبدیل شود.

نه گفتن را یاد بگیرید

شما معمولاً برای انجام هر کاری را که دوست دارید انجام دهید، وقت و انرژی کافی ندارید. یا اصلاً صلاح بر این نیست که به هر کاری بله بگویید. اینجاست که می توان اهمیت نه گفتن را درک کرد.

اکنون بخوانید

 

۴.تصمیم گیری اجتنابی :

معمولا افرادی که از این نوع تصمیم گیری استفاده می کنند ، به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنند. این افراد مدام از تصمیم گرفتن در رابطه با موضوع دوری می کنند و آن را به بعد موکول می کنند. در تصمیم گیری اجتنابی افراد با تفکر هر چه پیش آید خوش آید خود را آرام می کنند.

۵.تصمیم گیری هیجانی :

در این نوع تصمیم گیری افراد به علت شرایط موجود و هیجان ایجاد شده معمولا تصمیم های درستی نمیگرند. عواملی مثل خشم ، اضطراب ، استرس و … انتخاب راه درست را برای ما دشوار می سازند. معمولا نتایج تصمیم های هیجانی مطلوب نبوده و موجب پشیمانی می شود. همچنین این نوع تصمیم گیری را می توان عامل به وجود آمدن مشکلات بسیاری دانست.

۶.تصمیم گیری تقدیری :

یکی از بدترین انواع تصمیم گیری است. معمولا در این نوع تصمیم گیری افراد عدم مسئولیت پذیری خود را به تقدیر نسبت می دهند و اظهار دارند که همه چیز وابسته به تقدیر بوده است. این افراد موفقیت دیگران را به علت شانس و اقبال می دانند . لذا معمولا تصمیم جدی نمیگیرند و معتقدند هر چقدر تلاش کنند فایده ندارد و هر چه در تقدیر آن ها رقم خورده همان خواهد شد.

۷. تصمیم گیری منطقی

می توان گفت بهترین نوع تصمیم گیری ، تصمیم گیری منطقی است. در این نوع تصمیم گیری فرد همه اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند ؛ تحقیق و بررسی می کند ؛ آینده تصمیم خود را در نظر می گیرد و در نهایت با تکیه بر عقل و منطق اقدام به عمل می کند. وقتی تصمیم گیری بر پایه منطق باشد ، فرد ثابت قدم خواهد بود چرا که یقین دارد بهترین راه را انتخاب کرده است.

مراحل تصمیم گیری منطقی

برای افزایش قدرت تصمیم گیری لازم است سعی کنیم تصمیم هایی که میگیریم بر پایه منطق باشند. در این صورت حتما خواهیم توانست به موفقیت برسیم. افزایش قدرت تصمیم گیری با تمرین و تکرار میسر خواهد شد.لذا در ادامه مراحل مختلف تصمیم گیری منطقی را عنوان خواهیم کرد. تا بتوانیم آن را مبنای تصمیمات خود قرار دهیم.

۱.تشخیص و تبیین مسئله : این مرحله را می توان اساسی ترین مرحله برای اتخاذ تصمیم دانست. چرا که قبل از هر کاری لازم است مسئله را به درستی تشخیص دهیم. ممکن است مسئله ظاهری با مسئله اصلی متفاوت باشد. پس بهتر است با تحقیق و تفحص مسئله اصلی را بیابیم.

۲.جمع آوری اطلاعات : دانش مورد نیاز را کسب کنیم. برای این کار می توانیم از مشاهده و تحقیق بهره ببریم. از اطرافیان پرس و جو کنیم و یا بسته به نوع مسئله از منابع گوناگون مثل کتاب ، مشاور و … اطلاعات جامعی کسب کنیم. این اطلاعات داده های مورد نیاز ما خواهند بود.

۳. پیدا کردن راه حل های گوناگون برای حل مسئله

۴. ارزیابی همه راه حل ها از جوانب گوناگون و بررسی دقیق هر یک با توجه به شرایط موجود

۵.تصمیم گیری : در نهایت شما می تواند بهترین راه حل را انتخاب کرده و تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. از آنجایی که شما کاملا منطقی و اصولی همه جوانب را در نظر گرفته اید ، بر تصمیم خود مصمم خواهید بود و موانع خارجی نخواهند توانست خللی در تصمیم شما ایجاد کنند. منطق و تفکر عقلانی به افزایش قدرت تصمیم گیری در شما کمک خواهد کرد و این تصمیم نهایتا موفقیت در مسیر منتخبتان را در پی خواهد داشت.

خلاصه کتاب خرد جمعی

این کتاب با تجزیه‌وتحلیل نحوۀ تصمیم گیری افراد و گروه ها، به درک عمیقی از خرد جمعی می رسد و نشان می دهد که چگونه می توان از این خرد برای گرفتن تصمیم های قابل‌اعتماد استفاده کرد.

اکنون بخوانید

 

موانع تصمیم گیری کدام‌اند؟

 چرا ما نمیتوانیم تصمیمات درست بگیریم؟ چه چیز باعث می شود در روند تصمیم گیری دچار ابهام شویم؟ چه چیز های تصمیم گیری را برای ما سخت می کنند؟

علت این که برخی افراد در وضعیت های پیش آمده قادر نیستند تصمیم بگیرند این است که نمی دانند کدام کار درست است و از کدام روش باید استفاده کنند‌.

همه ما انسان ها در طول زندگی در موقعیت های مختلفی قرار داشته ایم که باید تصمیم میگرفته ایم. برخی از این تصمیم ها تاثیر مستقیم و فاحشی در آینده و زندگی ما گذاشته اند و برخی تصمیمات کوچکی بوده اند که در طی یک دوره مشخص با عواقب آن درگیر بوده ایم.

اما از آن جایی که ما فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم ، پس بهتر است تصمیماتی بگیریم که زندگی را به کام ما شیرین کنند. در ادامه برخی از این موانع را معرفی کرده و به اختصار به آن ها میپردازیم.

۱. عدم اعتماد به نفس :

ممکن است به علت تصمیمات اشتباهی که قبلا گرفته ایم ، حس کنیم توانایی تصمیم گیری درست را نداریم. یا گمان کنیم به تصمیمی که میگیریم پای بند نخواهیم بود. این دست از موانع ریشه در عدم اعتماد به نفس دارند. به عبارتی اعتماد به نفس بالا را می توان پیش نیاز افزایش قدرت تصمیم گیری دانست.

۲.احساسات :

یکی دیگر از موانعی که ما را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند، احساسات است. معمولا احساسات باعث به وجود آمدن تصمیم های هیجانی می شود و به ما اجازه نمی دهد درست فکر کنیم و بر اساس عقل و منطق تصمیم بگیریم.

۳.آینده نگری بیش از حد :

آینده نگری به صورت کلی صفت خوبی است. اما وقتی این آینده نگری بیش از اندازه باشد و ما مدام فکر کنیم اگر بعدا پشیمان شدم چه؟ اگر اینطور که من فکر میکنم نبود چه؟ و … در تصمیم گیری دچار مشکل خواهیم شد. پس بهتر است تمام جوانب را بسنجیم و وقتی به یک نتیجه منطقی رسیدیم شک ها و ابهامات را از خود دور کنیم و قدم در مسیر بگذاریم.

۴.عدم شناخت کافی :

وقتی شما به راه حل های موجود شناخت لازم را ندارید و نمی دانید اگر هر یک را انتخاب کنید چه اتفاقی خواهد افتاد ، ممکن است در تصمیم گیری دچار مشکل شوید و یا تصمیم اشتباه بگیرید.

۵. جامعه و عوامل محیطی :

ما انسان ها زندگی اجتماعی داریم ، اطرافیان ما تاثیر زیادی در زندگی ما و تصمیماتمان دارند. ممکن است حتی بعد از اخذ تصمیم نظرات اطرافیان ما را منصرف کند. پس بهتر است با شناخت کافی تصمیم بگیریم تا اگر دیگران نظری غیر از تصمیم ما داشتند بتوانیم علت تصمیممان را به خوبی توضیح دهیم. اما اگر اطلاعات ما ناقص باشد با کوچکترین نظر مخالفی شک در دلمان رخنه می کند.

راه ها و تکنیک های موثر برای افزایش قدرت تصمیم گیری

قدرت تصمیم گیری یکی از دغدغه هایی است که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد. ما انسان ها از بدو تولد تا پایان زندگی مدام در حال گرفتن تصمیم های کوچک و بزرگ هستیم. همین امر می تواند اهمیت این معقوله را نشان دهد. برای افزایش قدرت تصمیم گیری برخی روش ها و تکنیک ها وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

۶ راه برای تقویت اراده

گاندی میگوید : « این ظرفیت بدنی نیست که قدرت یک شخص را نشان می دهد ، بلکه قدرت ناشی از یک اراده استوار است. »

اراده در واقع ابزاری است که می توانیم برای مقابله با ترس ، شک و تردید آن را به کار گیریم. افرادی که اراده قوی دارند معمولا تصمیم های صریحی میگیرند و با پشتکار در مسیری که انتخاب کرده اند تمامی موانع برای رسیدن به موفقیت را از بین می برند. در ادامه به ۶ راه برای تقویت اراده می پردازیم.

۱.غذاهای مقوی بخورید :

سلول های مغز ما تحت تاثیر مواد غذایی هستند که مصرف می کنیم. پس بهتر است در غذاهای خود کربوهیدرات ، پروتئین و سبزیجات بیشتری بگنجانیم.

شکلات تلخ و قدرت اراده۲.شکلات تلخ بخورید :

مصرف این نوع شکلات ذهن ما را فعال کرده و به ما کمک می کند .

۳.عادت های کوچک اما قوی ایجاد کنید :

یکی دیگر از روش هایی که می توانید از طریق آن به مرور اراده خود را به حد مطلوبی برسانید ایجاد عادت های کوچک است. برای افزایش قدرت تصمیم گیری و داشتن اراده قوی می توانید ابتدا از کارهای کوچک شروع کنید. مثلا دو روز ورزش کردن و سپس این بازه زمانی را به مرور افزایش دهید.

۴.خوب بخوابید :

خواب خوب کمک می کند تا ذهن شما قدرت فعالیت خود را بازیابد. پس خود را از خواب سالم برای کار کردن یا تفریح محروم نکنید؛ چرا که تاثیر کاملا معکوس بر مغز شما می گذارد.

۵.در بازه های زمانی مشخصی استراحت کنید :

چرت زدن ، تفریح های کوتاه ، مصرف میان وعده و … می تواند تمرکز شما را افزایش دهد.

۶.به خودتان پاداش بدهید :

اگر توانستید کاری که تصمیم به انجام آن گرفته بودید را به سر انجام برسانید به خودتان پاداش دهید. برای خود گل بخرید یا خوراکی مورد علاقه تان را بخورید. یادتان باشد که این پاداش قبل از شروع کار باید تعیین شود.

۱. خود آگاهی و اعتماد به نفس :

هر چقدر از رفتار ها و احساسات خود، آگاهی بیشتری داشته باشیم بهتر می توانیم آن ها را مدیریت کنیم. لذا با تقویت خود آگاهی قادر خواهیم بود در افزایش قدرت تصمیم گیری گامی برداریم.

سعی کنید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اگر در گذشته تصمیمات اشتباهی گرفته اید که منجر به نتایج بدی شده اند ، بهتر است آن ها را فراموش کنید تا بتوانید درست عمل کنید.

در این صورت دیگر نیاز کمتری به دیگران خواهید داشت و خواهید توانست بر خود متکی باشید. برای افزایش اعتماد به نفس می توانید تصمیمات خوبی که در زندگی گرفته اید را لیست کنید. با کمی فکر کردن حتما می توانید بسیاری از جنبه های مثبت تصمیمات گذشته را برشمارید.

در راستای تحقق این امر پیشنهاد می شود یک روز تمام رفتار ها و کار های خود را بنویسید و در پایان روز سعی کنید آن را تحلیل کنید و برای هر عملتان دلیلی بیاورید. با تکرار این کار کم کم شناخت خوبی نسبت به خود خواهید یافت.

۲.مدیتیشن :

یکی دیگر از راهکار های موثر در افزایش قدرت تصمیم گیری مدیتیشن است. این کار به شما کمک می کند تمرکز ذهنتان را افزایش دهید ، اضطرابتان را کنترل کرده و در نهایت بتوانید تصمیم های خود را مدیریت کنید.

برای این کار سعی کنید ذهنتان را روی یک مورد خاص متمرکز نموده و اجازه ندهید فکر دیگری به آن راه پیدا کند. حتی با کشیدن چند نفس عمیق و توجه به نفس کشیدنتان هم می توانید مراقبه انجام دهید. این کار ممکن است در دفعات اول آسان نباشد اما با تمرین و تکرار میسر خواهد شد.

تاثیر ورزش و تفریح در افزایش قدرت تصمیم گیری۳.ورزش و تفریح :

یکی دیگر از تاثیر گذار ترین کار ها در افزایش قدرت تصمیم گیری که خود معمولا به اراده قوی نیاز دارد ورزش کردن است. سعی کنید برنامه منظمی داشته باشید و بر اساس آن ورزش کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تفریح چقدر برای ذهن شما ضروری است. این کار به شما آرامش می بخشد و شما را از خستگی های روحی و جسمی می رهاند. پس تفریحات سالمی که دوست دارید مثل فیلم دیدن ، موسیقی ، پیاده روی و … را از دست ندهید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید