چه کسانی در جامعه مستعد کودک آزاری جسمی هستند؟

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

فهرست مطالب

[su_note note_color=”#8643df” radius=”10″ class=””]

کودک آزاری جسمی. چه کسی کودک آزاری جسمی می‌کند؟

[/su_note]

اگر شما یا هر شخصی که می‌شناسید، به کودکان آسیب برسانید، جزو افراد مستعد به کودک آزاری جسمی هستید که نیاز به درمان و مشاوره دارید تا مهارت‌هایی برای کنار آمدن با رفتار کودکان به دست آورید.

کودکان خانواده‌هایی که درآمد کمی دارند بیشتر در معرض خطر سوء استفاده جسمی و جنسی هستند. همچنین این اتفاق برای کودکان تک سرپرست نیز ممکن است بیفتد. بدون در نظر گرفتن این عوامل هر کودکی با هر جنسیت و سنی می‌تواند قربانی کودک آزاری جسمی شود.

[su_highlight background=”#DDFF99″ color=”#000000″ class=””]آسیب رساندن به کودک[/su_highlight]

آیا به کودکان آسیب می‌رسانید؟ امیدروارم جواب‌تان منفی باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است فرزندانی که با مادران مجرد زندگی می‌کنند و هیچ رابطه‌ای با پدرشان ندارند بیشتر به کودکان آسیب می‌رسانند. این به این معنا نیست که همه افرادی که با مادران‌شان زندگی می‌کنند پتانسیل کودک آزاری دارند. تنبیه بدنی در خانواده‌هایی که تک سرپرست هستند دو برابر خانواده‌های معمولی است.
عدم ارتباط اجتماعی، مشکلات اقتصادی و نبود حمایت عاطفی باعث افزایش فشار و استرس در والدین تنها می‌شود. والدین مجرد ممکن است مهارت‌های کافی برای نظم و اداره زندگی نداشته باشند. تمام این عوامل در پیداش کودک آزاری نقش دارند.
خانواده‌های کم درآمد در معرض خطر کودک آزاری جسمی هستند.

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

اغلب گزارش‌های کودک آزاری جسمی مربوط به خانواده‌هایی با درامد کم‌تر از۱۵۰۰۰ دلار در سال است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که با خانواده‌های کم درآمد زندگی می‌کنند ۱۶ برابر بیشتر از افراد معمولی در معرض خطر کودک آزاری جسمی هستند. دلیل این اتفاق فشارهای روحی و وجود عوامل استرس زا در زندگی این خانواده‌ها است.

[su_note note_color=”#8643df” radius=”10″ class=””]

سایر عوامل کودک آزاری جسمی

[/su_note]

[su_highlight background=”#DDFF99″ color=”#000000″ class=””]سایر عوامل کودک آزاری جسمی عبارتند از:[/su_highlight]

– نگرش منفی و عدم آگاهی: نگرش منفی نسبت به رفتار کودک و عدم آگاهی از شرایط رشد او می‌تواند در پیدایش کودک آزاری جسمی نقش داشته باشد. والدین باید کودکان خود را درک کنند و انتظارات غیر واقعی از آن‌ها نداشته باشند.
– درگیری زناشویی: کودکانی که شاهد خشونت در خانواده هستند به احتمال زیاد دچار آسیب جسمی از سمت خانواده‌شان شده‌اند. حتی اگر این کودکان مورد کودک آزاری جسمی قرار نگیرند، با دیدن خشونت در خانواده دچار مشکلات روحی شده و مورد کودک آزاری روانی واقع می‌شوند.

کودک آزاری جسمی - درگیری والدین
کودک آزاری جسمی – درگیری والدین

– استرس: مشکلات مالی، سلامتی و انزوای اجتماعی باعث افزایش استرس در والدین می‌شود. خانواده‌هایی که دچار استرس شدید هستند کم‌تر می‌توانند با رفتار کودکان کنار بیایند.
– نبود تعامل بین کودکان و والدین: والدینی که بچگی سختی داشته‌اند و خودشان کودک آزاری را تجربه کرده‌اند، به ندرت با فرزندان خود کنار می‌آیند. این والدین به جای استفاده از روش‌های تربیتی مناسب مثل تشویق کردن و وقت گذراندن با کودکان، دست به روش‌های نادرست می‌زنند.

[su_highlight background=”#DDFF99″ color=”#000000″ class=””]کودکانی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض خطر سوء استفاده جسمی هستند:[/su_highlight]

– کودکانی با مشکلات پزشکی
– کودکان ناخواسته ( حاملگی تصادفی)
– کودکانی با مشکلات رفتاری مثل بیش فعالی
– استرس شدید خانواده
– کودکانی با مشکلات روانی مثل اسکیزوفرنی، افسردگی و اعتیاد

کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی

شناخت این عوامل خطرناک می‌تواند به کاهش کودک آزاری جسمی کمک کند. آموزش‌های فرزند پروری و سوق دادن خانواده‌ها به سمت خدمات اجتماعی می‌تواند به شکستن چرخه کودک آزاری کمک کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید