معرفی کتاب ناتور دشت نوشته جی دی سلینجر

خلاصه کتاب ناتور دشت

فهرست مطالب

بعید است اهل دنیای ادبیات و داستان باشید و نام کتاب ناتور دشت به گوشتان نخورده باشد. این کتاب ماندگار در دنیای ادبیات انگلیسی، نقطه عطف زندگی حرفه‌ای سلینجر محسوب می‌شود. برای مطالعه خلاصه کتاب ناتور دشت با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

عنوان: ناطور دشت

عنوان به زبان اصلی: The Catcher in the Rye

نویسنده: جروم دیوید سلینجر

مترجم: محمد نجفی

تعداد صفحات: ۲۰۷

امتیازات: آمازون (۴.۵)، گودریدز (۳.۸)، بارنزاندنوبل (۴.۲) (امتیازات از ۵ محاسبه شده‌اند)

درباره کتاب ناتور دشت

دنیای نوجوانی، به خصوص زمانی که افراد در دروازه بزرگسالی قرار می‌گیرند، حال‌وهوای بسیاری عجیبی دارد. کمتر کسی می‌تواند حال‌وهوای نوجوانی را درک کند؛ حتی با این وجود که خودش هم این روزها را پشت سر گذاشته است.

یکی از معدود نویسندگانی که به‌خوبی دوره نوجوانی را درک کرده است و می‌تواند ذهن پیچیده و آشفته نوجوانان را خوب معنا کند، جی دی سلینجر است.

این نویسنده معروف، با نوشتن کتاب ناتور دشت نام خود را در دنیای ادبیات مدرن ماندگار کرد. این اثر به‌سرعت درمیان مخاطبان بازار کتاب به شهرت رسید و خوانندگان زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرد.

رمان فوق در ایران هم با استقبال زیادی از طرف مخاطبان مواجه شد و هنوز هم پس از سال‌ها، تجدید چاپ می‌شود و به فروش می‌رسد.

اگر شما هم اسم این داستان را شنیده‌اید و دوست دارید بیشتر از آن بدانید، در ادامه با ما همراه باشید:

 

خلاصه کتاب کلیدر

با کتاب کلیدر، یکی از معروف‌ترین آثار ادبیات داستانی ایران بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

خلاصه کتاب ناتور دشت

شخصیت اصلی کتاب، هولدن کالفیلد نام دارد و داستان از زبان او روایت می‌شود. هولدن در مرکز مشاوره‌ درحال صحبت با روانکاو خود، ماجرایی را روایت می‌کند که سال قبل برایش اتفاق افتاده بود.

او در سال قبل، حوالی جشن کریسمس، به‌خاطر مردودی در بسیاری از مواد درسی از مدرسه اخراج شد. او بعد از خروج از مدرسه‌‌اش در پنسیلوانیا، به‌مدت سه‌روز به نیویورک می‌رود و تصمیم می‌گیرد تا زمانی که نامه مدرسه به دست والدینش می‌رسد در این شهر بماند تا اوضاع عادی شود.

تمام وقایع داستان طی همین سه روز اتفاق می‌افتد. هولدن، نوجوان سردرگمی که در آستانه جوانی قرار دارد، درتلاش است تا هویت خود را پیدا کند و تجربیات عجیبی که طی این سه روز در نیویورک داشت به شخصیت او شکلی تازه می‌بخشد.

هولدن در این سه روز، جا و مکان مشخصی نداشت. ورود به شهر شلوغی مانند نیویورک و مواجهه با حقایق بزرگسالی، او را از دنیای معصومانه کودکی خارج و با واقعیات دنیای بی‌رحم بزرگسالی آشنا کرد.

هولدن به‌نظر خیلی از خوانندگان قابل درک نیست. بسیاری او را نمی‌فهمند و این شخصیت را نامتعارف، سرگشته و غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند. اما از طرفی، بسیاری دیگر که احساسات نوجوانی‌شان درست مانند این پسر غیرمعمولی بود، کاملا با او هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و نویسنده را به‌خاطر چنین پردازش بی‌نقصی می‌ستایند.

معرفی خلاصه کتاب ناتور دشت

درباره جی دی سلینجر، نویسنده کتاب

جروم دیوید سالینجر که همه او را به اختصار جی. دی سلینجر می‌شناسند، در اول ژانویه ۱۹۱۹ در منهتن نیویورک متولد شد.

سلینجر نخستین اثرداستانی خود را تحت عنوان به‌نام جوانان در نشریه استوری منتشر کرد و پس از آن به انتشار پاورقی ناتور دشت پرداخت. پس از پایان انتشار این اثر در نشریات، در ۱۹۵۱ ناتور دشت رسما به‌عنوان کتاب در آمریکا و بریتانیا منتشر شد.

از دیگر آثار سلینجر می‌توان به فرنی و زویی، دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم، نجاران و سیمورف جنگل واژگون، هفته‌ای یه بار آدمو نمی‌کشه و یادداشت‌های شخصی یک سرباز اشاره کرد.

از زندگی شخصی سلینجر اطلاعات زیادی دردسترس نیست، اما نمی‌توان اهمیت او را برای هواداران و منتقدان انکار کرد. آثار این نویسنده بارها و بارها مورد توجه رسانه‌های منتقد قرار گرفته‌اند و بسیاری از کارشناسان او را یکی از برترین نویسندگان قرن بیستم می‌دانند.

سلینجر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ و در ۹۱ سالگی در نیوهمپشایر درگذشت.

جی دی سلینجر نویسنده کتاب ناتور دشت

نقد کتاب ناتور دشت

نمی‌توان از قدرت سلینجر در به‌تصویر کشیدن ذهنیت نوجوان سرگشته در عصر جدید به‌سادگی گذشت. سلینجر با پرداخت هنرمندانه شخصیت هولدن، او را به یکی از مشهورترین شخصیت‌های داستانی دنیای ادبیات تبدیل کرده است.

هولدن نماد سرگشتگی در عصر جدید است. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که تدوین این اثرف نوعی اعتراض به وضعیت عصر جدید بوده است. کالفیلد با مواجهه با دنیای بی‌رحم و رو به ابتذال، تحولات عجیبی را تجربه می‌کند که روایت داستان ناتور دشت، شرح تغییرات او و مواجهه با مسائل عجیب دنیای بزرگسالی است.

سلینجر تلاش کرده است تا نشان دهد که نوجوانان چطور به‌دنبال پیدا کردن هویت و من واقعی خود هستند. او تلاش‌های شخصیت اصلی داستان را در این راستا به تصویر کشیده و انصافا هم به‌خوبی از پس این کار برآمده است.

پیچیدگی شخصیت هولدن آنقدر زیاد است که خواننده تقریبا تا انتهای داستان نمی‌تواند حدس بزند که این داستان به کجا خواهد رسید.

اگر دوست دارید اثری روانشناسانه و هنرمندانه درباره نوجوانان بخوانید این کتاب پیشنهاد ما به شماست.

متخصصین چه می‌گویند؟

  • زمانی که ناتور دشت را می‌خوانیم، احساس می‌کنمی که نویسنده کتاب ما را به شیوه‌های عمیق و غیرمحتمل درک می‌کند. (جان گرین)
  • استادی معاصر…یک نابغه. من در کتاب مردی را دیدم که از زبان به‌عنوان انرژی خالص استفاده می‌کرد. زبانی که به زیبایی کنترل می‌شد و دقیقا می‌دانست که در هر سکوت وهر کلمه چه می‌کند. (ریچارد یتس)
  • زمانی که نوجوان بودم، کار سبینجر و آثار او برای من اهمیت زیادی داشت هنوز هم نوشته‌های او را می‌خوانم. (دیوید ایگرز)

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

در ابتدا تصور می‌شد که کتاب ناتور دشت برای نوجوانان نوشته شده است، اما به‌مرور این کتاب به بزرگسالان اختصاص یافت و خوانندگان اصلی و جدید خود را در این رده سنی پیدا کرد.

این کتاب مخصوص کسانی است که دوست دارند اثری داستانی متافوت بخوانند. از آنجایی که ناتور دشت بیشتر در حوزه آثار مربوط به روانشناسی نوشته شده است و نوینسده سعی کرده است تا در خلال مونولوگ‌ها، اعتثادات و یافته‌های روانشناختی خود را با خواننده درمیان بگذارد، این اثر می‌تواند برای کسانی که به این حوزه و کتاب‌های از این دست علاقه‌مند هستند جذاب باشد.

اگر کتاب عقاید یک دلقک را خوانده‌اید و آن را دوست داشتید، احتمالا ناتور دشت هم برای شما جذاب و خواندنی باشد.

 

معرفی کتاب عقاید یک دلقک

با کتاب معروف عقاید یک دلقک آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

جوایز و دستاوردها

کتاب ناتور دشت دستاوردهای زیادی برای نویسنده داشته است. این کتاب بارها و بارها مورد تقدیر و توجه منتقدان قرار گرفت و توانست رکورد خوبی را در فروش کسب کند.

ناتور دشت به‌صورت گسترده ترجمه شد و در سرتاسر دنیا به‌فروش رسید. نشریه لوموند این کتاب را به‌عنوان صد کتاب برتر قرن معرفی کرد و همچنین گاردین، آن را به‌عنوان صد رمان برتر انگلیسی درطول تاریخ شناخت.

تنشریه تایمز، ناتور دشت را در لیست صد رمان برتر شناخت و سالینجر در ۱۹۵۲ برای دریافت جایزه کتاب ملی در فهرست کاندیدای نهایی قرار گرفت؛ چهرچند موفق به دریافت جایزه نشد.

نقد کتاب ناتور دشت

ترجمه کتاب

اجازه دهید قبل از معرفی نسخه‌های ناتور دشت، از کلمه ناتور بیشتر باهم صحبت کنیم.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ناور به چه معناست و اصلا چرا این لفظ برای عنوان کتاب انتخاب شده است.

ناتور، از جمله الفاظی است که از سربازان انگلیسی در زبان مردم خوزستان به یادگار مانده است. این لفظ از دو کلمه نایت و تور ترکیب شده است. (Night + Tour) و اصطلاحا به نگهبانان شب اطلاق می‌شود. این لفظ در میان مردم جنوب به همین معنا استفاده می‌شود.

علت انتخاب ناتور دشت برای این کتاب، دیالگو هولدن به خواهرش در انتهای کتاب است:

“همه ش مجسم می کنم که هزارها بچه ی کوچیک دارن تو دشت بازی می کنن و هیش کی هم اون جا نیس، منظورم آدم بزرگه، جز من. من هم لبه ی یه پرت گاه خطرناک وایساده م و باید هر کسی رو که میاد طرف پرتگاه بگیرم… تمام روز کارم همینه. یه ناتور ِ دشتم”

ناتور دشت اولین بار توسط احمد کریمی در ایران ترجمه و منتشر شد. چند سال بعد، حمید نجفی آن را ترجمه کرد. علاوه‌بر آن، در سال‌های اخیر و بااستقبال روزافزون خوانندگان از این کتاب، انتشارات زیادی اقدام به ترجمه مجدد و انتشار این کتاب کرده‌اند.

در این میان متین کریمی و آزار بارسقیان از معروف‌ترین مترجمین جدید این کتاب محسوب می‌شوند. اما اگر به‌دنبال بهترین نسخه ترجمه شده این کتاب هستید، نسخه ترجمه شده توسط حمید نجفی توسط کاربران امتیاز بهترین دریافت کرده است.

عموم خوانندگان فارسی‌زبان کتاب ناتور دشت معتقدند که این نسخه ترجمه هم زبان روان‌تری دارد و هم نسبت به سایر رقبا کمتر سانسور شده است. این نسخه توسط انتشارات نیلا وارد باز نشر شد.

 

خلاصه کتاب خرمگس

خلاصه داستان خرمگس ونقدهای مربوط به آن را بخوانید

اکنون بخوانید

 

بخش‌هایی از کتاب

  • بیشتر مردم حاضرن برای ماشینای خودشون جان بدهند. مرتب نگرانن که مبادا روی ماشینشون خط بیفته و مرتب تکرار می‌کنند که با یک گالن بنزین تا کجا می‌توانند بروند و اگر یک ماشین مدل بالا داشته باشند، باز هم در این فکر هستند که یک جدیدتر آن را بخرند.
  • احتمالاً اولین چیزی‌که هرکس دلش می‌خواهد دربارهٔ من بداند، محل تولدم و چگونگی سپری شدن دوران بچگی پر از حسرتم و این‌که قبل از به‌دنیا آمدن من، پدر و مادرم مشغول چه کاری بودند و همهٔ چرندیاتی که معمولاً دربارهٔ دیوید کاپرفیلد هست. ولی حقیقت اینه که من به هیچ‌وجه مایل نیستم در این‌باره حرف بزنم، آن هم به دو دلیل؛‌ دلیل اول این‌که حرف زدن در این‌باره حوصله‌ام را سر می‌برد و باعث خستگی‌ام می‌شود و دلیل دوم این‌که اگر کوچک‌ترین حرفی دربارهٔ زندگی شخصی آن‌ها بزنم،‌ خونم ریخته می‌شود، چون آن‌ها در مورد چیزهایی که به آن علاقه‌مند هستند، حساسیت زیادی دارند، به‌ویژه پدرم. البته در خوب بودن آن‌ها هیچ شکی وجود ندارد، ولی در عین حال حساس هستند.
  • نمی‌دانم دی‌بی چطور می‌توانست از جنگ و ارتش بیزار باشد، ولی باز هم از کتاب مزخرفی مثل وداع با اسلحه خوشش بیاید. منظورم این است که چطور می‌تواند چنین کتابی را دوست داشته باشد. همچنین از شخصیت‌هایی مثل «رینگ لاردنر» یا «گتسبی بزرگ» خوشش بیاید. وقتی هم این حرف را به او زدم، خیلی ناراحت شد و گفت: «تو کوچک‌تر از این حرف‌ها هستی که بخواهی چنین کتاب‌هایی رو درک کنی.

اپلیکیشن کتاب صوتی ذهن

این روزها همه ما در شلوغی زندگی فرصت کمی برای مطالعه داریم. اگر شما هم جزو آن‌دسته از افرادی هستید که وقت کافی برای مطالعه ندارند و نمی‌توانند وقت زیادی برای خواندن کتاب کامل بگذارند، این لینک مخصوص شماست.

شما می‌توانید بااستفاده از لینک زیر و عضویت در اپلیکیشن ذهن، به منبعی بزرگ از بهترین کتاب‌های دنیا در زمینه مدیریت و توسعه فردی دست پیدا کنید. این کتاب‌ها با دقت و وسواس خلاصه شده‌اند و ما تلاش کرده‌ایم تا خلاصه‌نویسی این کتاب‌ها، هیچ نکته مهم و قابل خواندنی را کنار نگذاریم.

گوش دادن به نسخه صوتی هر خلاصه کتاب، تنها بیست دقیقه از شما زمان می‌برد و به سادگی خواهید توانست به تمام آموزه‌های کتاب تسلط پیدا کنید، مانند کسی که همه کتاب را به‌صورت کامل خوانده است.

اگر دوست دارید عضو خانواده بزرگ ذهن شوید، روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود اپلیکیشن ذهن

2 دیدگاه‌ها

    • بله، همونطور که گفتم خواننده‌های کتاب به دو دسته تقسیم میشن: یا عاشق کتابن و میگن انگار نویسنده داستان رو از مغز ما نوشته، یا باهاش ارتباط نمیگیرن و دوستش ندارن.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید