چرا کتاب صوتی ؟ چون وقتی مطلبی را از طریق گوش دادن فرا می‌گیرید، اتفاقات زیادی در مغزتان ‏رخ می‌دهد‏

چرا کتاب صوتی

فهرست مطالب

ممکن است برخی بگویند گوش دادن به کتاب­‌های صوتی و پادکست‌­ها به‌اندازۀ کتاب خواندن ارزشمند نیست؛ اما علم چیز دیگری می­‌گوید.

درحالی‌که سینماهای سراسر جهان به­‌طور بی­‌سابقه‌­ا‌ی در حال بسته‌­شدن هستند، تئاترهای ذهنمان فعال‌تر از همیشه هستند؛ حداقل، چیزی که از رشد انفجاری پادکست‌­ها و کتاب­‌های صوتی برمی­آید همین است.

به گفتۀ دیلویت، بازار جهانی کتاب­های صوتی، امسال، در مسیر رشد ۲۵ درصدی قرار گرفته است. این در حالی­ است که انتظار می­رود گسترش صنعت پادکست حتی تا ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا کند. و با توجه به این­که بسیاری از مشهورترین پادکست­‌ها و کتاب­‌های صوتیِ پرفروش بر موضوعات دنیای واقعی متمرکز شده­‌اند، واضح است که بسیاری از شنوندگان نه‌تنها برای سرگرمی که برای آموزش به تولیدات صوتی روی می‌­آورند.

سایت ما سال­هاست که استفاده از کتاب­های غیر­داستانی را برای چشم و گوش شما آسان کرده است. اما سؤالی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت این است که چرا کتاب صوتی؟ و آیا یک روش، ازنظر یادگیری بهتر از روش دیگر است؟ پاسخِ علم به این سؤال‌­ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

باور عمومی دربارۀ شیوه­‌های یادگیری

در بره‌ه­ای از زندگی، به بسیاری از ما یاد داده‌­اند که شیوه­‌های یادگیری در افراد مختلف، متفاوت است. یعنی این­طور تصور می‌­شود که برخی از ما با مشاهده (یادگیری بصری)، برخی با گوش دادن (یادگیری شنیداری) و برخی دیگر با لمس کردن (یادگیری حرکتی/لمسی) بهتر یاد می­گیریم.

و گرچه هنوز بسیاری از مربیان و معلمان، به‌درستی این امر باور دارند، اما نظریۀ شیوه‌­های مختلفِ یادگیری در دهۀ گذشته تا حد زیادی رد شده است. شاید معتقد باشیم که هرکدام‌مان به یکی از این شیوه‌­ها بهتر یاد می­گیریم، اما مطالعات نشان می‌­دهد که بین شیوۀ مورد­پسند ما برای یادگیری و عملکرد واقعی‌مان، رابطۀ قابل­‌سنجشی وجود ندارد.

با این­که شواهدی برای دفاع از نظریۀ شیوه‌­های مختلف یادگیری وجود ندارد، اما تأثیر بسزایی که پادکست­‌ها و کتاب‌­های صوتی بر ما دارند را نمی­‌توان انکار کرد. داستان­های صوتی می­‌توانند ما را تحت تأثیر قرار دهند، مبهوتمان کنند و قادرمان سازند تا چیزی فراتر از خود را تجربه کنیم. بااین‌حال، حتی با توجه به محبوبیت غیرقابل­انکار محتواهای صوتی، برخی از دوستدارانِ پروپاقرصِ کتاب، همچنان اصرار دارند که کتاب­‌های چاپی برتر از کتاب­‌های صوتی هستند. اما آیا مدرکی برای اثبات این ادعا وجود دارد؟

شیوه های مختلف یادگیری در چرا کتاب صوتی

چشم‌اندازی از صنعت چاپ

شواهد موجود از ارتباطات کتبی به حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی­‌گردد، اما تقریباً ۵۰۰۰ سال بعد، یعنی در سال ۱۴۴۰ بود که یوهان گوتنبرگ اشین چاپ را اختراع کرد و خواندن به امری عادی تبدیل شد. و با این­که تقریباً ۶۰۰ سال از این ماجرا می­‌گذرد، اما از نقطه‌­نظر تکاملی، انگار همین دیروز اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر، داستان­های شفاهی تقریباً به مدت ده‌­ها هزار سال-اگر نگوییم بیشتر-جزئی از فرهنگ بشری بوده­ و قدمت آن نه‌تنها به هزاران سال قبل از ظهور کتاب­های چاپی، بلکه حتی به‌پیش از ظهور زبان نوشتاری برمی­‌گردد. حتی به‌احتمال‌زیاد برخی از قدیمی‌­ترین داستان­های موجود، ازجمله حماسۀ گیلگمش، بیووُلف و اودیسه، مدت­ها قبل از این­که بر روی کتاب ثبت شوند، به‌صورت شفاهی و سینه‌­به‌­سینه از نسلی به نسل بعد منتقل شده‌­اند.

با توجه به مدت‌زمان طولانی­‌ای که انسان­ها به قصه­‌گویی مشغول بوده‌­اند، بدون تردید شنیدن داستان­ها و بازگویی آن­ها با سرشت ما عجین شده است. در مقایسه، بررسی خطوط بی­‌پایان متن­ها و رمزگشایی حروف به کلمات و جملات، ویژگی ذاتی انسان نیست.

درواقع خواندن، مهارتی­ است که برای یادگیری آن باید تلاش کرد، اما گوش دادن یکی از جنبه­‌های ذاتی خوی انسانی ا­­ست. علاوه بر این، ازآنجایی‌که گمان می­‌رود در آینده، نوشتار به دست فناوری منسوخ شود، احتمالاً داستان­‌های شفاهی برای همیشه با ما خواهند بود.

ظهور صدای ضبط‌­شده

پیشینۀ کلمات گفتاریِ ضبط­‌شده به سال ۱۹۵۲ برمی­گردد؛ زمانی که دیلن توماس رضایت داد برخی از شعرهای خود را پشت میکروفون بخواند تا صدایش بر روی صفحۀ گرامافون ضبط شود.

از آن زمان، کتاب­‌های صوتی در انواع رسانه‌­های فیزیکی، به‌­ویژه نوار کاست و دیسک­های فشرده در دسترس بوده‌­اند. اما امروزه، فناوریِ دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا کتاب­‌های صوتی دیگر در قید اَشکال فیزیکی نباشند. در حال حاضر، امکان دسترسی به صدها هزار کتاب صوتی در هر نقطه و در هر زمان و از هر تعداد دستگاه وجود دارد.

اَشکال اولیۀ بلاگ­های صوتی به دهۀ ۱۹۸۰ بازمی­گردد، اما شهرت و محبوبیت پادکست، در سال ۲۰۰۱، یعنی زمانی که استیو جابز از آی­پاد رونمایی کرد، اتفاق افتاد.

امروزه بیش از ۸۵۰ هزار پادکست وجود دارد و هر روز نیز بر تعداد آن­ها افزوده می­شود. علاوه بر این، نتایج مطالعه­‌ای که اخیراً صورت گرفته، نشان داد که بیش از نیمی از شهروندان آمریکایی­ بالای ۱۲ سال، در طول یک سال گذشته حداقل به یک پادکست گوش داده‌اند. بنابراین، باوجود این­که زمان زیادی از ظهور پادکست‌­ها نمی­‌گذرد، اما به نظر می­رسد که برای مدتی طولانی همراه ما باشند.

پادکست در چرا کتاب صوتیاگر می خواهید در مورد مراحل ساخت پادکست اطلاعاتی کسب کنید، خواندن مقاله زیر می تواند کمک بسیاری به شما کند.‎

‎پادکست چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت پادکست

پادکست چیست و چطور تولید می‌شود؟ قرار است در این مقاله ذهن به تمام سوالات شما درباره پادکست جواب داده شود

‎اکنون بخوانید‎

 

گوش دادن در مقایسه با کتاب خواندن، ازنظر علم عصب­‌شناسی

وقتی به چیزی گوش می‌­دهیم و به‌جای خواندن، از طریق شنیدن یاد می‌­گیریم، در مغز ما چه اتفاقی می­افتد؟ در کمال تعجب، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ تفاوت قابل­‌توجهی بین خواندن یک کتاب و گوش دادن به آن پیدا نکرد.

به شرکت­کنندگانِ این مطالعه گفتند که باید چندین ساعت داستان­‌هایی را از روی کتاب بخوانند و سپس به نسخه­‌های صوتی همان داستان­ها گوش دهند؛ این در حالی بود که به آن­ها اسکنرهای اف‌ام‌آرآی وصل کرده بودند تا فعالیت مغزی‌شان را ثبت کنند.

نتایج نشان داد که چه گوش دادن به داستان­ها و چه خواندنشان از روی کتاب، مناطق یکسانی از مغز را، با شدت یکسانی فعال می‌­کند.

به گفتۀ محققان، این مطالعه نشان داد که اطلاعات دریافت‌­شده توسط مغز، چه از طریق چشم چه از طریق گوش، به یک شیوه تفسیر می­‌شوند. اما این بدان معنا نیست که فعالیت نورون­های ما هنگام گوش دادن، درست مثل وقتی­ است که کتاب می­‌خوانیم؛ بلکه حقیقت این است که درک ما از مطالب دریافت‌­شده به هر دو شیوه، یکسان است.

اگر فکر می­کنید نتایج این مطالعه اشتباه است، خوب است بدانید که مطالعۀ دیگری که در همان سال توسط تیم دیگری از محققان انجام شد، نتایج مشابهی را نشان داد.

بااین‌حال، نکتۀ قابل‌­توجه این است که تحقیقات نشان می­‌دهند در یادگیری موضوعات پیچیده، خواندن مؤثرتر از گوش دادن است. هنگامی‌که هدف، کسب اطلاعات دقیق -و نه صرفاً لذت بردن و سرگرمی- است، گاهی اوقات باید سرعت خود را کاهش داده و زمان بیشتری را صرف فهمیدن یک جمله کنید. و هرچه مطالب موردبحث، چالش‌برانگیزتر باشد برای توقف و تمرکز بر آن به زمان بیشتری نیاز داریم.

چرا کتاب صوتی؟

درحالی‌که ممکن است برخی از کتاب­‌دوستانِ خودبزرگ­بین، علاقه­‌مندان به کتاب­‌های صوتی را به دیدۀ تحقیر نگاه کنند، اما گوش دادن به کتاب­‌های صوتیِ داستانی و غیر­داستانی، مزایای بی­شماری دارد که طرفداران کتاب­‌های چاپی آن را از دست می‌­دهند یا نادیده می‌گیرند:

جذابیت صدای راویان

شاید بهترین استدلال برای گوش دادن به یک کتاب صوتی، لذت بردن از جذابیتِ آهنگِ صدای راویان، به‌­ویژه نویسندگان، بازیگران و کمدین­‌هایی­ است که شرح حال و یا داستان زندگی خود را نقل می­‌کنند.

زادۀ جرمِ ترور نوآ و شدنِ میشل اوباما ، تنها دو نمونه از کتاب­‌های صوتی هستند که به شنوندگان این امکان را می‌­دهند تا هر کلمه از کتاب را دقیقاً با همان تأکید و لحنی که نویسنده در نظر داشته، بشنوند.‎

کتاب صوتی در زندگی روزمره

فرار از روزمرگی با کتاب صوتی

درحالی‌که بحث­ پیرامون توانایی واقعی انسان­‌ها در انجام چند کار به‌­طور هم­زمان همچنان ادامه دارد، اما مشکل می‌­توان گفت که وقتی در حال انجام کار خسته­‌کننده‌­ای هستید، گوش دادن به کتاب­های صوتی و پادکست­‌ها نمی­تواند برایتان لذت­بخش باشد.

انجام دادن کارهای روزمره‌­ای مانند جمع­کردن لباس‌­های شسته شده، شستن ظرف­ها یا رانندگی به سمت محل کار، با گوش دادن به موضوعات آموزشی یا سرگرم­‌کننده، قابل‌­تحمل­تر می‌­شود.

بااین‌حال، اگر کاری که انجام می­‌دهید به تمرکز بیشتری نیاز داشته باشد، بعید است بتوانید بسیاری از مطالبی که می­‌شنوید را حفظ کنید یا متوجه شوید.

افزایش دسترسی به کتاب‌های صوتی

مثال­های بی­شماری برای اثبات این ادعا وجود دارد که کتاب­‌های صوتی بسیار بیشتر از کتاب­های چاپی در دسترس هستند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که مشکلات بینایی دارند از کتاب­های صوتی بیشتر از نسخه­‌های چاپی لذت می­برند. همین را می­توان برای کسانی که به اختلال خوانش‌­پریشی یا سایر مشکلات خواندن دچارند نیز گفت.

هم­چنین افرادی که هرگز خواندن یا نوشتن را یاد نگرفته­‌اند نیز می­‌توانند از تک­ تک کلمات کتاب صوتی یا پادکست لذت ببرند. اما برعکس، انتخابِ افرادی که ناشنوا هستند یا مشکل شنوایی دارند، همواره کتاب­‌های چاپی­ است.

اگر به دنبال اپلیکیشن های خوب کتاب صوتی می گردید مقاله زیر می تواند به شما کمک کند.

معرفی ۷ اپلیکیشن کتاب صوتی آیفون

پرسش در اینجاست که: «بهترین اپ کتاب صوتی ایفون چیست؟ ما مطمئن هستیم که در در این مقاله  برنامه‌ای را پیدا می‌کنید که اکثر نیازهای شما را برآورده کند.

‎اکنون بخوانید‎

 

جسارتِ صدا

شاید داستان­‌سرایی، قدیمی­ترین روشی باشد که مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر به‌کاربرده‌اند؛ قدمت آن نیز به زمان­‌هایی برمی­‌گردد که اجداد ما در اطراف آتش جمع می‌­شدند و برای هم قصه می­‌گفتند. کتاب‌های صوتی و پادکست‌­ها اساساً همان روش سنتی‌­ای هستند که برای عصر دیجیتالِ امروز، مدرن شده‌­اند.

ممکن است در بحث یادگیری، متن و صدا همیشه جایگزین یکدیگر نباشند؛ اما در مواقعی که خواندنِ کتاب­‌های چاپی امکان­پذیر نیست (مثل وقتی‌که جارو می­کشید یا سگتان به پیاده‎‌­روی می­برید)، استفاده از کتاب­‌های صوتی، دسترسی به اطلاعات را آسان­تر می­‌کند. و بسته به موضوع و آشنایی شما با آن، کتاب صوتی می‌­تواند در درک مقصود نویسنده کمک‌تان کند.

ما نیز قویاً معتقدیم که کتاب‌­های صوتی قدرت این را دارند که یادگیری را در دسترس‌­تر و لذت­‌بخش‌­تر کنند. به همین دلیل است که عمیقاً به سرمایه­‌گذاری بر روی محتوای صوتی خود ادامه می‌­دهیم. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید با ما همراه شوید. 

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید