خلاصه کتاب شازده کوچولو

خلاصه کتاب شازده کوچولو

فهرست مطالب

در ادبیات جهان تعداد کمی کتاب وجود دارند که به همان اندازه متناسب با سلیقه کودکان است برای بزرگسالان نیز عالی باشد. یکی از اولین شاهکارهایی که به ذهن خطور می‌کند، احتمالاً «شازده کوچولو» از آنتوان دو سنت اگزوپری است. این داستان جالب، خواننده را به سفری جذاب به سراسر جهان می‌برد. سفری که به کشفیات منجر می‌شود و به تحقق ارزش‌های واقعی کمک می‌کند.

ماجراهایی که اتفاق میفتند، نگاه خوانندگان جوان را به صفحات کتاب خیره می‌کند، در حالی که معنای پنهان این رمان مخاطب بزرگ‌تری را خطاب قرار می‌دهد. به همین دلیل، طبقه بندی شازده کوچولو به عنوان ادبیات کودک یا ادبیات بزرگسالان غیرممکن است زیرا این کتاب پیام مربوطه را به خوانندگان هر دو گروه سنی می‌فرستد. در زیر  مروری بر این کتاب می‌کنیم تا کمی اسرار کتاب را آشکار کنیم. برای مطالعه خلاصه کتاب شازده کوچولو با ما همراه باشید.

درباره کتاب شازده کوچولو

یک کتاب شگفت انگیز معمولاً محصول یک نویسنده خارق العاده‌ای است. نویسنده کتاب شازده کوچولو واقعاً چنین مردی بود، ماجراجو، شجاع و عاشق پرواز! آنتوان دو سنت اگزوپری با تبدیل اشتیاق مادام العمر خود به شغل تمام وقت، به سرعت به عنوان خلبان نظامی برجسته فرانسوی که نامه‌های خود را در سراسر قاره‌ها تحویل می‌داد، شناخته شد.

تلاش خطرناک سنت اگزوپری برای شکستن رکورد سرعت که منجر به سقوط هواپیما در بیابان ساهارا شد. او به همراه ناوبر خود، تقریباً بدون آب و غذا بین زندگی و مرگ گیر افتادند. مبارزه آن‌ها به لطف آمدن عرب بیابان گردی و یافتن آنها در حالت خسته، کم آب و متوهم پس از چهار روز در یک صحرا پایان یافت.

احتمالاً، این حادثه از صحنه شازده کوچولو الهام گرفته است. نه تنها موقعیت بلکه پایان رمان نیز اشاره به وقایع مرموز گذشته نویسنده دارد، سنت اگزوپری بدون هیچ توضیحی، بی‌سر و صدا دنیای ما را ترک کرد. او به معنای واقعی کلمه بدون هیچ اثری ناپدید شد.

در طول جنگ جهانی دوم، او فرانسه اشغالی را ترک نمود و با انجام مأموریت‌های شناسایی به نیروی هوایی فرانسه پیوست. در سال ۱۹۴۰ او به ایالات متحده سفر کرد و مجبور شد ۲۷ ماه طولانی در آنجا بماند.  به همین دلیل، اثر بزرگ او بسیار دور از سرزمین مادری‌اش منتشر شد. چه موقع شازده کوچولو نوشته شد؟ این اتفاق در سال ۱۹۴۲ در لانگ آیلند، نیویورک رخ داد.

به سیلویا همیلتون، دوست او، گنجی واقعی تحویل داده شد، نسخه خطی نویسنده و نقاشی‌های آبرنگ خودش که با قهوه آغشته و با سوختگی سیگار لکه‌دار شده بود. تصاویر شازده کوچولو به همراه نسخه‌های خطی اصلی برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد داستان در کتابخانه و موزه مورگان در نیویورک به نمایش درآمد.

درباره کتاب شازده کوچولو

مشخصات کتاب شازده کوچولو

  • عنوان اصلی: The Little Prince
  • نویسنده: آنتوان دو سنت اگزوپری
  • کشور: فرانسه
  • سال انتشار: ۱۹۴۳
  • ژانر: رمان، داستان، خیالی
  • مناسب برای: کودکان، جوانان و بزرگسالان
  • مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است.
  • امتیاز کتاب: ۴.۳۱ از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com)

خلاصه کتاب هزار خورشید تابان

اثری خواندنی از خالد حسینی

اکنون بخوانید

.

شخصیت‌های کتاب شازده کوچولو

این داستان یک فاصله باورنکردنی و عمیق بین کودکی و بلوغ است و بیان می‌کند که کودکان و بزرگسالان چگونه زندگی را متفاوت می‌بینند. این مهم بهتر است از طریق دیالوگ‌های دو شخصیت اصلی که ماجراهای خود را با هم تقسیم می‌کنند، آشکار شود.

به غیر از آن‌ها، شخصیت‌های دیگری از اهمیت جزئی برخوردار هستند که هر یک به عنوان تجسم ویژگی‌های مفهومی کتاب هستند. بنابراین، شخصیت‌های جزئی در یک زمینه مرتبط به قهرمان اصلی کمک می‌کنند تا وضعیت واقعی چیزها را درک کند، از این رو به مفهوم کلی داستان کمک می‌کنند.

راوی

او به دلیل خرابی موتور هواپیمای خود، در صحرا فرود آمد. هنگام تعمیرهواپیما، او با پسری رنگ پریده با موهای طلایی مجعدی مواجه می‌شود که با درخواست ترسیم گوسفندی به او نزدیک می‌شود. سپس راوی نقاشی یک مار بوآ در حال خوردن یک فیل را در دوران کودکی به او نشان می‌دهد.

وقتی او کودک بود، بزرگ‌ترها هرگز نمی‌توانستند منظور او را از این طرح بفهمند و اصرار داشتند که نقاشی را کنار بگذارد. با کمال تعجب، پسر مو فرفری بلافاصله معنای درونی را درک می‌کند.

چنین آشنایی فوق‌العاده‌ای دوستی بین این دو قهرمان را آغاز کرد. بعداً، راوی احساس پیوند محکمی می‌کند که این احساس او را با دوست کوچکش به هم گره می‌زند و یک دنیای صادق، ساده، خوش بینانه‌ای از کودکی به او یادآوری می‌کند.

شازده کوچولو

راوی نام پسرک را شازده کوچک گذاشت. او از یک سیارک دور به نام B-612 می‌آید و این ستاره را خانه خود می‌داند که مسئولیت کامل آن را بر عهده دارد. پسر بچه از سیاره کوچک خودش مراقبت می‌کند تا سه آتشفشان کوچک را پاک نماید تا از فوران جلوگیری کند.

بیش از همه، ذهن و قلب او متعلق به گل رز است که زمانی در سیاره او ظاهر شده بود. او بیش از حد مغرور بوده و بنابراین شاهزاده به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر نمی‌تواند او را تحمل کند، گرچه هنوز هم عمیقاً او را دوست دارد.

او با هدف یافتن پاسخی برای سوالات زندگی ابدی، با تحقیق در مورد پنج سیاره مجاور به سفری طولانی می‌رود. سرانجام، پسر از زمین بازدید می‌کند و با راوی دوست می‌شود. دو نفرِ آن‌ها بر اساس تجربه مشترکشان در ذات زندگی تعمق می‌کنند.

سپس شازده کوچولو احساس می‌کند زمان آن فرا رسیده است که به گل سرخ خود برگردد و دوباره از آن محافظت کند. حتی اگر او خود را برای ترک راوی آماده کرده است ولی باز می‌خواهد او را به خاطر بسپارند؛ هر وقت راوی به آسمان پرستاره نگاه می‌کند، یاد شاهزاده و دوستی آن‌ها میفتد.

کتاب صوتی سخنرانی های شازده کوچولو

نویسنده: مسیحا برزگر

خرید کتاب

.

روباه

او کسی است که با ارزش‌ترین درس را به شازده کوچولو می‌آموزد، چیزهای اساسی را فقط با قلب می‌توان دید، نه چشم! این همه چیز را برای قهرمان اصلی از جمله رابطه او با گل رزش، توضیح می‌دهد. روباه از شاهزاده می‌خواهد که او را اهلی کند زیرا اهلی کردن به معنای احاطه کردن کسی با عشق، مهربانی و قدردانی است.

گل رز

او به عنوان مالک شازده کوچولو، کسی که کاملاً به او وابسته است، رفتار می‌کند؛ مثل اینکه استادی است که شازده باید او را راضی کند. گل رز ادعا می‌کند کاملاً منحصر به فرد و زیباترین است، بنابراین همه باید ویژگی‌های او را بپرستند.

در حقیقت، او تحمل ناپذیر، دمدمی مزاج و شیطانی است که باعث خستگی صاحبش می‌شود. گل سرخ نشان دهنده زنی است که دوست داشتن او سخت است اما آسیب پذیری و لطفش، دیگران را به خود جلب می‌کند.

شخصیت‌های کتاب شازده کوچولو

از کتاب شازده کوچولو چه خواهید آموخت؟

داستان شخصیت‌های درخشانی را به تصویر می‌کشد که در روند تصمیم گیری خواننده برای کشف مجدد اصول و ارزش‌های زندگی، تاثیرگذار هستند. درس گرفتن از هر قسمت، خواننده را قادر می‌سازد تا مضامین مهم کتاب را تشخیص دهد.

موضوع اصلی کتاب، تناقض کامل بین دیدگاه‌های زندگی کودکان و بزرگسالان است. صداقت، کنجکاوی، اشتیاق، مهربانی ذاتی بچه‌ها با وسواس، تکبر، بی‌علاقگی بزرگسالان مخالف است. نویسنده این مضمون را با کمک سایر موارد فرعی نشان می‌دهد:

  •     ضرورت غنی سازی دانش در مقابل نادان ماندن
  •     رشد شخصی از طریق تجربیات جدید
  •     به دست آوردن خرد از طریق آموختن درس از اشتباهات دیگران
  •     پیگیری ارزش‌های واقعی در زندگی
  •     اتلاف وقت بی‌معنی
  •     خطرات تمرکز بر خود
  •     رابطه مساوی با مسئولیت
  •     عشق، دوستی و تعهد
  •     تحقق تنگ نظری جهان و تأثیر آن بر یک شخص

آنتوان دو سنت اگزوپری سوالات اساسی را مطرح می‌کند که باید توسط همه پاسخ داده شوند. علاوه بر این، او نه تنها مخاطبان را با معماهایی روبرو کرده، بلکه تصمیمات درست را نیز راهنمایی می‌کند.

معرفی کتاب کافکا در کرانه

اثری خواندنی از هاروکی موراکامی

اکنون بخوانید

نقد کتاب شازده کوچولو

آنتوان دو سنت اگزوپری سبک نوشتاری اصیل خود را توسعه داد که مطمئناً قابل تشخیص است. داستان از دیدگاه اول شخص روایت می‌شود، راوی هوانوردی است که در بیابان گم شده است.

او به خواننده اجازه می‌دهد فقط مواردی که خودش می‌داند را بفهمد. این مرد برخی از خاطرات کودکی خود را به یاد می‌آورد، سپس با شازده کوچولو آشنا می‌شود و گفتگوهای آن‌ها را شرح می‌دهد.

از آنجا که به نظر می‌رسد پرنس یک مسافر با تجربه و عاشق ماجراجویی است، نمی‌تواند دوست بزرگسال خود را ترک کند، بدون اینکه چیزهای ارزشمندی که اخیراً آموخته را به او بگوید.

بنابراین، راوی بیشتر از آنچه در واقع صحبت می‌کند، با تمرکز بر گفتار خارق العاده‌اش بیشتر شونده است! لحن نویسنده ممکن است مرموز و مخفی توصیف شود. شازده کوچولو به طور غیر منتظره در وسط صحرای ساهارا ظاهر می‌شود و در مورد سفرهای بین ستاره‌ای صحبت می‌کند.

حیوانات با معماهایی صحبت می‌شوند. سیارک‌ها زندگی خود را با یک مرد تنها در هر یک از آن‌ها به تصویر می‌کشند. شازده کوچولو به طور معجزه آسایی ناپدید می‌شود و هیچ کس نمی‌داند کجا و چگونه او را پیدا کند.

علاوه بر این، کل داستان در جستجوی پاسخی برای اسرار زندگی است که نمی‌توان به طور کامل ان را درک کرد. همراه با خود متن، کتاب اصلی شامل تصاویر آنتوان دو سنت اگزوپری می‌باشد که روایت را کامل می‌کند. چنین تکنیک ماهرانه‌ای، سبک نوشتن نویسنده را واقعاً منحصر به فرد می‌کند.

از کتاب شازده کوچولو چه خواهید آموخت؟

سبک ادبی شازده کوچولو

سبک استادانه مستلزم استفاده ماهرانه از وسایل ادبی است. شازده کوچولو انواع آن‌ها را ارائه می‌دهد:

تمثیل (معنای واقعی و مجازی، درونی، از طریق نشان دادن سفرهای شاهزاده، نویسنده روند جستجو برای پاسخ‌های زندگی را نشان می‌دهد).

اوج (روباه راز اصلی خود را با شازده کوچولو در میان می‌گذارد که نتیجه آن تصمیم پسر برای بازگشت به گل رز خود است).

پیش آگاهی (شاهزاده از خلبان سوال کرد که به کدام سیاره تعلق دارد، با اشاره به اینکه این داستان به سیاراتی ربط دارد و این پسر، یک پسر معمولی نمی‌باشد، مار به شاهزاده گفت که اگر می‌خواهد به سیاره خود برگردد، باید توسط او گزیده شود).

تصاویر (توصیف جذاب جهان‌های فرازمینی).

پارادوکس (به نظر پرنس، بزرگسالان باید عاقل تر باشند اما به نظر می‌رسد که با بزرگ تر شدن، آن‌ها نادان‌تر می‌شوند، بنابراین باید تک تک جزئیات را برای آن‌ها توضیح دهد).

شخصیت پردازی (گل رز به عنوان یک خانم زیبا به طور مداوم لباس عوض می‌کند و از خودش لذت می‌برد).

نمادگرایی شازده کوچولو

هر شخصیت داستان عمیقاً نمادین است. علاوه بر این، حتی اشیاء بی‌جان نیز معانی تمثیلی را منتقل می‌کنند. به عنوان مثال، ستاره‌ها که هوانورد به لطف آن‌ها حرکت می‌کند اما وقتی با شاهزاده کوچک ملاقات می‌کنند، آن‌ها معانی جدیدی پیدا خواهند کرد.

وقتی راوی نگاهی به ستارگان می‌اندازد، اکنون می‌داند که آن‌ها دوست عزیزش را در آغوش می‌کشند و با دیدن آن‌ها، به یاد اسرار زندگی ابدی و جهان‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند، میفتد. بنابراین، ستاره‌ها به عنوان اسرار زندگی و گنجینه‌های پنهانی در آسمان قرار گرفته‌اند.

نماد بیابان، مکانی دقیقاً خصمانه برای زندگی را نشان می‌دهد، دقیقاً مانند وضعیت روحی آن زمان. خوش بینی شازده کوچولو مانند یافتن چاه در صحرا برای خلبان بود که این بقا را تضمین می‌کند.

نماد آب در شازده کوچولو، غذای معنوی لازم برای زندگی شخص را توصیف می‌کند. همانطور که آب، مسافر تشنه را تغذیه کرده، تحقق معنوی روح انسانی را سیر می‌کند.

روح انسان بیشترین احساس تشنگی را ایجاد می‌کند، نه بدن ما. علاوه بر این، مردم نباید چیزهایی مانند یک آب خنک را مسلم بدانند، بلکه زندگی را در جزئیات آن باید تحسین کنند.

درختان بائوباب در شازده کوچولو یکی دیگر از نمادهای روشن داستان هستند. دانه‌های بائوباب جوانه می‌زنند و اگر به موقع ریشه کن نشوند، خیلی زود برای کره زمین کشنده خواهند شد.

همین امر در مورد هر عادت مضری اتفاق می‌افتد که منجر به نتیجه ای اجتناب ناپذیر می‌شود( اگر قبل از اینکه خیلی دیر شود آن را ترک کنید).

نمادگرایی سیاره در یادآوری این نکته نهفته است که ما تنها کسی هستیم که مسئول بهزیستی سیارات کوچک خود می‌باشیم (معروف به زندگی).

هر یک از ما یک انتخاب داریم، آیا باید از شازده کوچولو پیروی کرد و این کره خاکی را از ریشه‌های خطرناک محافظت نمود، مراقبت، مهربانی و عشق را گسترش داد یا زندگی خود را به فضایی تنگ با محوریت خواسته‌های خودخواهانه و کارهای وسواسی تبدیل کرد، مانند ساکنان سیارک که وقت خود را بی معنی می‌گذرانند.

راوی داستان پدر و مادرش را برای دلسرد کردن او پس از کشیدن تصویر یک مار در حال خوردن فیل تعریف کرد. بزرگسالان فقط یک کلاه می‌دیدند، در حالی که تخیل کودک، چیز بسیار بیشتری را به تصویر می‌کشید. مردم چیزها را به شکلی متفاوت می‌فهمند، اما اگر در ذهن خود رویایی دارید، از آن در برابر دلسردی محافظت کنید.

نمادگرایی روباه از طریق یک جمله معروف درباره مسئولیت و جوهر چیزها خود را نشان می‌دهد. روباه مانند یک معلم زندگی است که یکباره ظاهر می‌شود و بر نحوه دیدن جهان تأثیر می‌گذارد.

در حقیقت، روباه حرف پیچیده ای نزده است. برعکس، خرد او در سادگی نهفته می‌باشد، تنها چیزی که لازم بوده، این است که عجله نکنید و به حرف‌های قلب خود گوش دهید.

معنای نماد شاهزاده در دو بعد آشکار می‌شود، به عنوان کودکی پاکدل با ایده‌های خوش بینانه که در دنیای مثبت خود زندگی می‌کند و به عنوان یک فردی با ذهن باز که تلاش می‌کند زندگی معناداری داشته باشد و خود را وقف افراد اطراف خود کند.

بنابراین، نمادگرایی شازده کوچولو یکی از ویژگی‌های مهم کتاب است. هر خواننده‌ای ممکن است نمادهای بیشتری پیدا کند یا رنگ‌های جدید را در موارد ذکر شده از قبل نشان دهد. نمادها فرصتی برای تفکر انتقادی به ما می‌دهند و این دقیقاً همان چیزی است که مخاطبی با ذهن باز را جذب خود می‌کند.

معرفی کتاب پیرمرد و دریا

اثری خواندنی از آنتوان دو سنت اگزوپری

اکنون بخوانید

جملات زیبا از کتاب شازده کوچولو

روباه برای مدت کوتاهی در داستان ظاهر شد اما هیچ شخصیتی جوهر اصلی داستان را به زیبایی او بیان نکرد. توصیه او به شازده کوچولو در سراسر جهان نقل شده است، این راز من است، یک راز بسیار ساده، فقط با قلب است که فرد می‌تواند به درستی آن را ببیند. آنچه ضروری می‌باشد، برای چشم قابل مشاهده نیست.

نقل قول روباه به شازده کوچولو نمی‌تواند خواننده را بی تفاوت بگذارد زیرا با عمیق‌ترین حوزه‌های زندگی بشر سر و کار دارد. آنچه روباه یک بار گفت، بعداً توسط شازده کوچولو و راوی برای اثبات دیدگاه واقعی تکرار شد:

«این زمانی است که شما برای رز خود تلف کرده‌اید و باعث می‌شود رز شما بسیار مهم باشد.»

«زیباترین چیزهای جهان، دیده یا لمس نمی‌شوند، آن‌ها با قلب احساس می‌شوند.»

«شما برای همیشه مسئول آنچه که رام کرده‌اید می‌شوید.»

«چشمان کور هستند. باید با قلب نگاه کرد.»

«فقط بچه‌ها می‌دانند که به دنبال چه هستند.»

«اگر کسی رام شود، ممکن است کمی گریه کند.»

«هیچ کس از جایی که هست راضی نیست.»

کتاب‌هایی مانند شازده کوچولو شایسته تقدیر و توجه ابدی هستند. تا زمانی که افراد به آن‌ها مراجعه می‌کنند، در زندگی پرمشغله خود مکث خواهند کرد تا به مهم‌ترین چیزها مانند عشق، مسئولیت و اهداف زندگی فکر کنند.

جملات زیبا از کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو مناسب چه سنی است؟

والدین باید بدانند که کتاب شازده کوچولو آنتوان دو سنت اگزوپری، اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد، افسانه‌ای کلاسیک در مورد برخورد خلبان با شاهزاده جوانی است که در جستجوی دانش از سیاره ای به سیاره دیگر سفر می‌کند. به نظر می‌رسد این اثر کتابی برای کودکان است اما به طور کلی مخاطبان بزرگسال نیز از آن استقبال می‌کنند و از کتاب لذت می‌برند.

آنتوان دو سنت اگزوپری به طرز ماهرانه‌ای ویژگی‌های سه ژانر مختلف ادبیات را با هم تلفیق کرد، بنابراین شازده کوچولو را آمیزه‌ای از مثال، تمثیل و افسانه می‌دانند و این از نظر اخلاقی ارزش قابل توجهی دارد و عملکرد آموزشی را انجام می‌دهد.

درس‌های اخلاقی در مورد رابطه، مسئولیت و تعهد بیش از آنکه صرفاً سرگرم کننده باشند، برای مخاطبان نیز جنبه آموزشی دارند. اصولاً داستانی از تجربه‌های سفر غیرمنتظره یک پسر عجیب و غریب به خواننده ارائه می‌شود.با این حال، هر رویداد و هر گفتگویی در یک کتاب دارای نماد گرایی عمیق و معنایی پنهان است.

سرانجام، شازده کوچولو نیز یک افسانه می‌باشد زیرا نویسنده به اشیاء بی‌جان توانایی صحبت و تفکر را می‌دهد. حیوانات و گیاهان هر دو شخصیت انسان را منعکس می‌کنند که این به نظر می‌رسد برای بچه‌ها جذاب است و روند خواندن را برای آن‌ها لذت بخش می‌کند.

به همین دلیل است که این کتاب در میان همه گروه‌های سنی بسیار محبوب می‌باشد، بچه‌ها آن را به عنوان یک داستان با یک طرح هیجان انگیز درک کرده، در حالی که خوانندگان بزرگسال نیز عمیق‌تر فکر می‌کنند و سعی کرده تا ماهیت اصلی تمثیل‌ها و نمادها را تشخیص دهند و از رمزگشایی گنجینه‌های نهفته در لفظ نیز لذت می‌برند.

هر کتاب تجربه‌ای متفاوت است که دیدگان خواننده را به روی عمیق‌ترین رویدادهای زندگی باز می‌کند!

همین الان آپلیکیشن ذهن رو دانلود کن

دانلود سرگذشت ندیمه

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید