قدرت انتخاب و تصمیم گیری برای رسیدن به آنچه میخواهید!

قدرت انتخاب

فهرست مطالب

انسان موجودی مختار و دارای قدرت انخاب است که میتواند بر اساس آن تصمیمات زندگی‌اش را به بهترین نحو گرفته و مسیر مناسبی را برای خود برگزیند.

همینطور ممکن است بعضا در زندگی انتخاب‌هایی را انجام دهیم که شرایط را برای ما نامساعد کرده و منجر به ایجاد پشیمانی شود.

کسی که قدرت انتخاب نداشته باشد و در تصمیم گیری‌های زندگی‌اش ضعیف عمل کند بعد از مدتی اعتماد به نفسش را از دست داده و ترجیح میدهد در این زمینه به سایرین اتکا کند.

این روال ادامه یافته و باعث تضعیف هر چه بیشتر عزت نفس در زندگی خواهد بود. به همین علت لازم است انسان در جهت تقویت مهارت‌هایی همچون انتخاب و تصمیم گیری گام بردارد.

تعریف قدرت انتخاب

فرایند برگزیدن یک گزینه از میان چندین گزینه را انتخاب میگوند. به عبارتی زمانی که فردی چندین مسیر برای طی کردن دارد و قدم در یکی از آنها میگذارد ، فرایند انتخاب را انجام داده است.

بزرگترین تهدید برای قدرت انتخاب چیست؟

بزرگترین مسئله‌ای که میتواند در زمان تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه شما را در تنگنا قرار دهد عدم توجه به گزینه‌ها و عدم بررسی صحیح آنهاست. این اتفاق به برخی دلایل می‌افتد که در این مطلب نمیگنجد. به همین علت میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله زیر را مطالعه کنید.

افزایش قدرت تصمیم گیری ، پلی برای رسیدن به موفقیت

همه ما در زندگی با فرصت های بسیاری مواجه می شویم که باید با تصمیم های درست و منطقی از آن ها بیشترین بهره را ببریم. به همین سبب افزایش قدرت تصمیم گیری را می توان پلی برای رسیدن به موفقیت دانست.

اکنون بخوانید

 

خطای تکیه گاهی یکی از اشتباهاتی است که در زمان تصمیم گیری ممکن است با آن مواجه شده و شما را به انتخاب اشتباه وادارد.

شما ممکن است در ارتباط با یک انتخاب دیدگاهی از پیش تعیین شده داشته باشید که بعضا اشتباه باشد. برای مثال ممکن است خانواده‌ای مدام در گوش فرزندش بخواند که به دنبال کار ثابت و کارمندی باشد.

این فرزند وقتی به سنین جوانی برسد ، تنها انتخاب‌هایی را برمیگزیند که مطابق با این معیار خانواده او باشد و سایر انتخاب‌ها را به علت خطای تکیه گاهی کاملا حذف میکند.

پس بهتر است تلاش کنیم بدون هیچ پیش زمینه ذهنی به بررسی گزینه‌های موجود پرداخته و آنها را بدون تحقیق و تفکر کنار نگذارید.

تاثیر انتخاب‌های کوچک در زندگی

ممکن است گمان کنیم تاثیر قدرت انتخاب تنها در مراحل مهم زندگی و انتخاب‌های حساس است که بحرانی میباشد. این در حالی است که انتخاب‌های کوچک تمام زندگی ما را تشکیل میدهند و میتوانند سبب تغییرات بزرگ فراوانی را در  طول مسیر برای ما ایجاد کنند.

ما روزمان را با انتخاب از خواب بیدار شدن آغاز کرده و تمام کارهای مادی و معنوی که انجام میدهیم در خلال این انتخاب‌ها صورت میگیرد.

اما معمولا تنها به انتخاب‌های بزرگمان توجه میکنیم و برای آنها وقت میگذاریم زیرا که گمان میکنیم میتوانند زندگی ما را زیر و رو کند.

درست است که انتخاب‌های بزرگ زندگی شرایط ما را به یکباره دگرگون میکنند ؛ اما اگر به انتخاب‌های کوچک و تصمیمات روزانه‌مان توجه بیشتری  داشته باشیم به مرور باعث رشد و پیشرفت ما میشود.

از طرفی اگر انسان  به تصمیمات کوچکش توجه نکند و گزینه‌های متفاوت را مورد بررسی قرار ندهد ؛ احتمال شکست بسیار بالا میرود و شخصی که در انتخاب‌های کوچکش موفق نباشد ، به مرور اعتماد به نفسش را از دست داده و در تصمیمات بزرگش هم دچار مشکل خواهد بود.

لذا لازم است قدرت انتخاب را تنها مختص به اتفاقات بزرگی که به تعداد معدودی در زندگیمان می افتد محدود نکرده و همواره در پی تقویت آن باشیم.

قدرت انتخابموفقیت در انتخاب‌های کوچک زندگی

معمولا در زمان انتخاب‌های کوچک که بی شمار در زندگی ما وجود دارند ، ما گزینه‌های فراوانی داریم که این مسئله سبب سخت شدن کار ما میشود.

برای مثال فرض کنید قصد خرید یک شال را دارید در این صورت اجناس تمامی فروشگاه‌های شهر و یا فروشگاه های آنلاینی که به آنها دسترسی دارید میتوانند به عنوان یک گزینه برای شما باشند.

اما شما ترجیح میدهید گزینه‌هایتان را کمتر کرده و تنها یک فروشگاه را برای خرید انتخاب میکنید. اما در همان یک فروشگاه هم گزینه‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارد.

پس بهتر است باز هم دامنه انتخاب‌هایتان را کوچکتر کرده و سعی کنید بدون دیدن موارد بیشتر از میان همان پنج گزینه اول انتخابتان را تکمیل کنید.

این دقیقا فرایندی است که در اغلب تصمیمات کوچک زندگی ما می‌افتد و اگر نتوانیم تنوع انتخاب هایمان را کم کنیم به شدت گیج و سر در گم خواهیم شد.

علاوه بر تعداد انتخاب‌ها مسئله دیگری که به ما کمک میکند قدرت انتخاب را در خود افزایش داده و با آرامش بیشتری انتخاب‌های کوچک‌ را به سر انجام برسانیم سرعت انتخاب کردن است.

هر چه سریعتر بتوانیم این کار را به ثمر برسانیم کمتر گیج خواهیم شد و احتمالا انتخاب بهتری هم خواهیم داشت. پس بهتر است برای خودتان یک زمان مشخص تعیین کرده و سعی کنید تا پایان این زمان انتخابتان را انجام داده باشید.

خلاصه کتاب پارادوکس انتخاب

این کتاب برای چه کسانی است: • هرکسی که می‌خواهد بداند تصمیم‌گیری چرا سخت است. • هرکسی که دوست دارد درباره نحوه مواجهه درست با گزینه‌های بسیار درست عمل کند.

اکنون بخوانید

 

قدرت انتخاب در وضعیت های دشوار و اساسی

آنچه قدرت انتخاب به ما میگوید این است که همیشه میتوان بهترین راه را پیدا کرد  فقط لازم است کمی مصمم بوده و اندکی هم جست و جو کنیم.

در برخی از وضعیت‌هایی که گاها در زندگی با آنها مواجه میشویم دیگر انتخاب به آسانی خرید یک شال نیست که شما به آسانی بتوانید بخش عمده‌ای از گزینه‌ها را بدون بررسی حذف کنید چرا که ممکن است فرصت‌های مناسب زندگی را به آسانی از دست بدهید.

از طرفی یک جا نگریستن به گزینه‌های متفاوت ممکن است کار را برای شما سخت کند. لذا در ادامه یک راه بسیار سودمند برای بررسی گزینه‌ها و بهترین انتخاب را بر اساس یک مثال تشریح خواهیم کرد.

افزایش قدرت انتخابیک راه برای انتخاب و تصمیم گیری در شرایط مهم

فرض کنید میخواهید یک خانه را خریداری کنید. شما چند مورد را بازدید کرده و آن‌ها را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده‌اید. حال به ۳ گزینه نهایی رسیده اید که انتخاب از میان آنها برای شما کار دشواری است.

در علم مدیریت در این امور از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده میشود که قدری پیچیدگی‌های محاسباتی دارد به همین علت هم در این بخش آن را به حالت ساده در آورده و برای شما عنوان میکنیم.

فرض کنید شما سه معیار مهم دارید : بزرگی  ، زیبایی ، نزدیکی به محل کار.

ابتدا به هر یک از این معیار ها از لحاظ اهمیتی که برای شما دارند از یک تا ۱۰ نمره بدهید.

حال برای هر یک از سه خانه‌ای که در نظر گرفته اید به صورت جداگانه به این سه مورد نمره دهید. مثلا اگر به خانه بزرگتر نمره ۱۰ را میدهید بر اساس مساحت به دو گزینه دیگر نمره‌های چایین تر بدهید.

به همین ترتیب ادامه داده و به هر سه خانه سه نمره از سه معیار بدهید.

حال برای هر یک از خانه ها به صورت جداگانه محاسبه کنید :

نمره خانه از معیار بزرگی * اهمیت معیار بزرگی برای شما + نمره خانه از معیار زیبایی * اهمیت معیار زیبایی برای شما + نمره خانه از معیار نزدیکی به محل کار * اهمیت نزدیک بودن به محل کار.

بعد از این که برای هر سه خانه این محاسبات را انجام دادید هر کدام که نمره بالاتری دریافت کردند با معیارهای مورد نظر شما انطباق بیشتری دارند.

سخن پایانی

قدرت انتخاب یکی از فاکتورهای اصلی انسانیت است که همه باید از این نعمت بهره مند باشند. درست است گاهی برخی انتخاب‌ها را دیگران برای ما انجام میدهند و یا ما گاهی در موقعیت‌هایی قرار میگیریم که انتخاب‌هایی را برای ص=سایرین انجام میدهیم. اما همیشه باید سعی کنیم تا جای ممکن انتخاب را به عهده خود افراد بگذاریم تا بتوانند این قدرت را در خود تقویت کنند.

والدینی که از همان کودکی در انتخاب‌های شخصی فرزندشان و یا حتی انتخاب‌های خانواده با آنها مشورت میکنند و آن ها را در تصمیم گیری‌ها شریک مینمایند ، جوانانی را راهی جامعه خواهند کرد که میتوانند در موقعیت‌های مختلف برای خود تصمیم بگیرند و به کسی متکی نباشند.

اما در مقابل آن والدینی که حتی برای فرزندان نوجوان و یا بزرگسال خود هم تا جایی که میتوانند انتخاب میکنند ، شاید گمان کنند که این کارشان از سر دلسوزی و برای تامین فرزندشان است اما در واقع دارند قدرت انتخاب و توانایی تصمیم گیری را در فرزندشان تضعیف میکنند و یا از بین میبرند.

برای شنیدن کتاب ما نتیجه انتخاب‌هایمان هستیم ، سایر کتاب‌های مرتبط و دیگر عنوان‌هایی که در زمینه‌های گوناگون به شما کمک میکنند به دنیایی جدید سفر کنید،  میتوانید اپلیکیشن کتابخانه صوتی ذهن را از طریق کلیک روی تصویر زیر دانلود نمایید.

دانلود اپلیکیشن کتاب صوتی ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید