شخصیت کاریزماتیک چیست؟ هفت تکنیک برای اینکه کاریزماتیک شوید

شخصیت کاریزماتیک

فهرست مطالب

احتمالا تابحال زیاد با واژه شخصیت کاریزماتیک برخورد کرده‌اید. جالب است که بدانید افراد دارای کاریزما در هر شاخه‌ای که فعالیت می‌کنند، از موفق‌ترین افراد هستند. خبر خوب اینکه صرفا پنجاه درصد کاریزما ذاتی است و پنجاه درصد دیگر آن، با تمرین به‌دست می‌آید. اما افراد دارای شخصیت کاریزماتیک چه خصوصیتی دارند و چطور می‌توان کاریزما داشت؟ با من در ادامه همراه باشید.

شخصیت کاریزماتیک یعنی چه؟

احتمالا یکی از سخت‌ترین تعاریف دنیا، تعریف شخصیت کاریزماتیک باشد. روانشناسان معتقدند که درباره این مفهوم، نمی‌توان از تعریف واحدی استفاده کرد. اما نکته اینجاست که به محض دیدن افراد دارای کاریزما متوجه آن خواهید شد! عجیب نیست؟

اگر همچنان به‌دنبال تعریفی خاص برای این نوع از شخصیت هستید، دیکشنری مریام وبستر، تعریفی کوتاه از کاریزما ارائه کرده است. براین اساس، اشخاص دارای کاریزما شخصیت‌هایی هستند که ویژگی‌های خاصشان باعث جذب افراد، الهام‌بخشی به‌ دیگران یا شیفتگی اطرافیان می‌شود.

احتمالا این تعریف مقدمه‌ای برای ایجاد سوالات دیگر باشد. اینکه اصلا چه ویژگی‌های کاریزما را می‌سازد؟ برای فهم جواب این سوال در ادامه با من باشید.

شخصیت کاریزماتیکویژگی‌های افراد دارای کاریزما

اساس شخصیت‌های کاریزماتیک داشتن ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی جذاب است. درعین اینکه داشتن این شخصیت‌ها تضمینی برای کاریزماتیک شدن شخصیت نیست، اما بودن آن‌ها از واجبات است. درواقع داشتن این ویژگی‌ها لازم است، اما کافی نیست.

اعتماد به‌نفس

براساس گزارش نشریه فوربس، بیشتر افراد کاریزماتیک از اعتماد به‌نفس بالایی برخوردار هستند. آن‌ها خودشان را دوست دارند، از بودن در پوستشان احساس راحتی می‌کنند. این افراد خودشان خودشان را با همه کاستی‌ها و کمبودهایشان قبول کرده‌اند.

افراد دارای کاریزما علاوه‌براین از دیگران هم اعتماد به‌نفس می‌گیرند. آن‌ها ارزش خود را هم می‌دانند و هرگز سعی نمی‌کنند چیزی جز آنچه هستند، باشند.

اگر به اطرافتان نگاه کنید، به‌سادگی می‌توانید چنین شخصیت‌هایی را پیدا کنید. کسانی که به‌سادگی بر دیگران تاثیر می‌گذارند و درعین‌حال بمب اعتماد به‌نفس هستند. همه ما قبول داریم که افراد بی‌اعتماد به‌نفس شخصیت‌ جذابی ندارند.

مقاله مرتبط: اعتماد به‌نفس چیست؟ نه روش برای افزایش اعتماد به‌نفس

شادی

مسلما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کاریزماتیک نشاط و شور آن‌ها برای زندگی است. شما هرگز شخصیت دارای کاریزمایی را نمی‌بینید که افسرده و بی‌انرژی باشد. آن‌ها همیشه دلیلی برای سرزندگی دارند.

این افراد پویا هستند. هیچ‌وقت احساس راکد بودن ندارند و برای خوب بودن منتظر بهانه نیستند. بلکه بهانه می‌سازند. همین ویژگی این افراد، باعث می‌شود که الهام‌بخش و تاثیرگذار باشند.

آن‌ها همیشه چیزهایی را می‌بینند که دیگران از دیدن آن غافلند. تخصص آن‌ها پیدا کردن نور در تاریکی محض است. کافیست تصویری زشت به آن‌ها نشان بدهید تا نکته‌ای زیبا از دل آن بیرون بکشند.

آن‌ها شکارچی مرواریدند. و بهتر از هرکسی می‌دانند که باارزش‌ترین گنج‌‌ها در دل عمیق‌ترین اقیانوس‌ها پنهان شده است.

همدلی

همدلی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شخصیت‌های کاریزماتیک است. کاریزماتیک‌ترین افراد، همدل‌ترین آدم‌هایی هستند که می‌شناسیم. آن‌ها به‌خوبی دیگران را درک می‌کنند و می‌توانند به سادگی خودشان را جای دیگران بگذارند.

اینجور افراد اصطلاحا به‌خوبی می‌توانند با کفش‌های دیگران راه بروند. این ویژگی‌ آن‌ها همان راز ارتباط ویژه‌شان با دیگران است. آنها باعث می‌شوند دیگران همیشه در کنارشان احساس راحتی داشته باشند.

شخصیت کاریزماتیکبه‌خوبی احساساتشان را بروز می‌دهند

بسیاری از ما با بروز احساساتمان مبارزه می‌کنیم. البته باید بدانید اشخاصی که کاریزما دارند دقیقا برعکس عمل می‌کنند. آن‌ها استاد نشان دادن احساساتشان به‌صورت درست و و ویژه هستند.

این ویژگی باعث می‌شود که افراد بدانند با چه کسی طرف هستند. وقتی احساساتتان را بروز می‌دهید، باعث می‌شوید که دیگران هم در کنار شما احساس راحتی کنند و بتوانند به سادگی احساسشان را توصیف کنند.

خودتان را نخورید. اگر عصبانی هستید، ابراز کنید. خوشحال هستید؟ آن را بیان کنید. اگر از چیزی خوشتان آمد بگویید. آن‌وقت می‌توانید تاثیر مثبت کارتان را در دیگران ببینید.

برای مطالعه بیشتر: چگونه کاریزماتیک باشیم؟ ۷ استراتژی برای توسعه کاریزما

وقت شناسی

البته که منظم بودن و اهمیت دادن به زمان هم جزو وقت‌شناسی محسوب می‌شود. اما منظور من این است که افراد کاریزماتیک، به‌خوبی می‌دانند که چه چیزی را کجا بگویند.

آن‌ها موقعیت‌شناس هستند و هیچ‌وقت حرف بیجا نمی‌زنند. این افراد می‌دانند برای تاثیرگذاری بر دیگران باید از چه کلمات و ادبیاتی استفاده کنند. دلیل این مسئله، هوش هیجانی بالای آن‌ها است.

چطور به شخصیت کاریزماتیک تبدیل شویم؟

احتمالا منتظر دیدن جواب این سوال هستید. اصلا چطور می‌توان کاریزماتیک شد؟ روش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا به شخصیت‌های دارای کاریزما نزدیک‌تر شوید:

یک: فعالانه گوش کنید

گوش دادن فعال به صحبت‌های دیگران باعث می‌شود تا رابطه‌تان با اطرافیان بهبود پیدا کند. درواقع آدم‌ها عاشق کسانی هستند که به حرفهایشان گوش می‌کنند.

همه ما همیشه به کسی یا کسانی نیاز داریم که گوش خوبی برای حرف‌هایمان باشند. اگر دوست دارید شخصیت کاریزماتیک داشته باشید، باید فعالانه گوش کنید.

منظور من این است که دقت و توجهتان را به آن‌ها معطوف کنید و از حرف‌هایشان از آن‌ها سوال بپرسید. با پرسیدن سوال این سیگنال را مخاطب ارسال می‌کنید که در حال دقت به آن‌ها هستید.

سعی کنید هرگز وسط صحبت تلفنتان را چک نکنید. مطالعات نشان داده است که گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا از سوتفاهم جلوگیری و راه گفتگوی سازنده را با دیگران باز کنید.

شخصیت کاریزماتیکدو: واضح صحبت کنید

وقت بگذارید و قبل از بیان هرجمله، خوب به آن فکر کنید. هرچقدر که با الفاظ غیرضروری بیشتری صحبت کنید، وضوح کلامتان هم کمتر خواهد شد. این مسئله مخصوصا زمانی که با بیش از یک نفر حرف می‌زنید اهمیت پیدا میکند.

اگر قرار است برای چندنفر حرف بزنید، حتما از قبل به حرف‌هایتان فکر کنید. می‌توانید از قبل تمرین کنید و بدانید که قرار است چه بگویید.

همیشه قبل از بیان کلمات از خودتان بپرسید: آیا لازم است که چنین چیزی را به زبان بیاورم؟ و قاعدتا حرف‌هایی که بیانشان چندان لازم نیست را فیلتر کنید. به این ترتیب ارزش حرف‌هایتان بیشتر خواهد شد.

سه: از درون لبخند بزنید

هیچ‌چیز بهتر از آن نیست که از درون با خودتان صلح کنید. لبخند واقعی از درون، نمایشی قدرتمندانه از شخصیت کاریزماتیک شما است. البته منظورم این نیست که در خیابان به همه چیز و همه‌کس لبخند بزنید.

اما وقتی از درون لبخند داشته باشید، وقتی با خودتان در صلح باشید، با جهان هم در صلح خواهید بود. آنوقت مردم هم به شما نزدیک‌تر خواهند شد.

نیاز نیست حتما برای احساس خوب داشتن، شرایط بیرونی‌تان خوب باشد. بله! می‌دانم که این حرف کلیشه‌ای به‌نظر می‌رسد. اما باید این واقعیت را قبول کرد که شرایط خوب از درون شروع می‌شود و عوامل بیرونی صرفا باعث تسهیل احساس خوب خواهند شد.

هیچ‌کس همه شرایط خوب زندگی را باهم ندارد. همه ما درگیر مشکلات خودمان هستیم. اما اینکه  تا چه‌اندازه با وجود همه مشکلات بازهم آرامش داشته باشیم و لبخند بزنیم، به قدرت درونمان بستگی دارد.

شخصیت کاریزماتیکچهار: صاف بایستید

یکی از مشخصه‌های تعیین کننده شخصیت درونی افراد، زبان بدن آن‌‌ها است. افراد کاریزماتیک، همیشه صاف می‌ایستند و شانه‌های افتاده ندارند.

اگر دوست دارید تاثیرگذار به‌نظر برسید، این ترفند قدیمی را اجرا کنید: فرض کنید رشته‌‌ای از ناف شما تا گردنتان کشیده شده است. این رشته شما را مجبور می‌کند که خودتان را صاف نگه دارید.

آنقدر این ژست را به‌صورت خودآگاه اجرا کنید تا در شما به یک عادت تبدیل شود.

پنج: قبل از نقد تعریف کنید

قبل از اینکه کسی را نقد کنید، خودتان را به جای او بگذارید. دوست داشتید چطور با شما برخورد می‌شد؟ اگر قرار بود کسی عیبتان را به شما گوشزد کند، چه راهی برای بیان درست آن به ذهنتان می‌رسید؟

همیشه قبل از انتقاد، شروع به تعریف از خصوصیات مثبت دیگران کنید. به آن‌ها بگویید که چقدر رفتارشان ارزشمند است. در قدم بعدی، مشکل را با زبان نرم مطرح کنید. سعی کنید صمیمانه و راحت برخورد کنید.

اما این همه کار نیست. اگر پیشنهادی برای بهبود شرایط ندارید، اصلا نباید انتقادتان را به زبان بیاورید. یادتان باشد که شخصیت کاریزماتیک کسی است که تا نیاز نباشد حرف نمی‌زند. پس اگر برای بهبود وضعیت چیزی در جیب ندارید، لزومی به بیان انتقاد نیست.

به دیگران احساس شخصیت و شایستگی بدهید. در آن‌ها اعتماد به‌نفس ایجاد کنید و کاری نکنید که حس سرشکستگی کنند.  این همان چیزی است که افراد دارای کاریزما انجام می‌دهند.

مقاله مرتبط: آیا با ضرورت و اهمیت تفکر انتقادی آشنا هستید؟

شش: نام‌ها را به‌خاطر بسپارید

دیل کارنگی، نویسنده معروف که به آقای کاریزما مشهور است، یک بار گفت: نام هر شخص، برای او شیرین‌ترین و مهم‌ترین آوا در هر زبانی است.

این ترفند ساده اما بسیار موثر است. وقتی اسم کسی را برای اولین بار یاد گرفتید در دیدارهای بعدی از آن استفاده کنید. به خاطر سپردن اسامی دیگران و خطاب کردن آن‌ها با نام کوچکشان معمولا تاثیر بسیار خوبی بر آن‌ها می‌گذارد.

این کار کمک می‌کند تا تاثیرگذاری‌تان بر افراد بیشتر شود. احتمالا برای اجرای این ترفند نیاز خواهید داشت که حافظه خودتان را تقویت کنید.

احتمالا خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد: تقویت حافظه بلند مدت؛ ده روش برای اینکه جزئیات را بهتر به‌خاطر بسپاریم.

شخصیت کاریزماتیکهفت: برقراری ارتباط چشمی

موقع صحبت با دیگران با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید. تماس چشمی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌ کاریزماتیک است.

این کار به شما امکان می‌دهد تا ببینید آیا پیامتان به‌درستی به دیگران می‌رسد یا نه. همینطور باعث خواهد شد که طرف مقابلتان هم متمکز شود و بر معنی کلماتی که به زبان می‌آورید فکر کند.

اگر درحال سخنرانی هستید، حداقل یک بار با همه افراد حاضر در جمع تماس چشمی برقرار کنید. این کار باعث می‌شود که کل رویداد برای همه شنوندگان شخصی‌سازی شود و با آن ارتباط بهتری برقرار کنند.

حالا نوبت شما است. کاریزماتیک‌ترین شخصیتی که می‌شناسید چه کسی است؟ چه ویژگی‌‌هایی دارد که باعث شده است تا کاریزماتیک به‌نظر برسد؟

ذهن اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید