راهکارهای آرامش ذهن؛ تکنیک‌هایی کاربردی برای خداحافظی با تنش روحی

راهکارهای آرامش ذهن

فهرست مطالب

زندگی در عصر مدرن، مترادف و مساوی با تنش و اضطراب دائمی و روزمره شده است. برای داشتن ذهن و روانی آرام و به دور از تنش، باید بیشتر به سلامت روح خودمان اهمیت بدهیم. اما راهکارهای آرامش ذهن چیست؟ باید چه تکنیک‌هایی انجام دهیم تا به آرامش برسیم؟ در این نوشته، با شما از تنکیک‌هایی برای آرامش درون صحبت خواهیم کرد. با ما در ذهن همراه باشید.

دل خوش سیری چند؟

هرچه از زندگی در سالهای قدیم‌تر دور شدیم، رنگ آرامش در زندگی‌مان کمتر شد. زندگی ماشینی این روزهای ما، هرروز با تنش و اضطراب همراه می‌شود. اما چاره چیست؟ چه چیزی در گذشته باعث آرامش انسان‌ها می‌شد و این روزها کمرنگ شده است؟

عصر جدید یعنی زندگی پر از ارتباطات پیچیده در بستر اینترنت و کوچکتر شدن دنیا. ما در عصر جدید اطلاعاتی، هرروز در معرض هزاران اخبار خوشایند و ناخوشایند قرار داریم. خبرها با سرعتی باورنکردنی درطول دنیا پخش می‌شوند و ما از کوچکترین اخبار آن سوی دنیا باخبریم.

هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شوند، هزاران کار نیمه‌تمام به ذهنمان حمله می‌کنند. از طرفی آنلاین کردن گوشی هوشمند همراهمان و چک کردن اخبار و شبکه‌های اجتماعی که حجم عظیمی از اطلاعات را به سمتمان روانه می‌کنند هم از اولین کارهایی است که بعد بیدار شدن انجام می‌دهیم.

آلودگی صوتی، چندبرابر شدن دغدغه‌های ذهنی‌مان و هزاران دلیل دیگر باعث شده‌اند تا ما مانند اجدادمان نباشیم و آرامش همیشگی در زندگی‌مان کمرنگ شود.

زندگی مدرن و از بین رفتن آرامش ذهن

چگونه به  آرامش برسیم؟

سوال اصلی این است که راهکارهای آرامش ذهن چه هستند؟ تکنیک‌های زیادی برای داشتن آرامش در زندگی وجود دارند که درعین سادگی بسیار کارآمد و اثرگذار هستند. در ادامه بعضی از این راهکارها را باهم مرور می‌کنیم:

فکر کردن بیش از اندازه به گذشته و آینده را کنار بگذارید

باید اعتراف کنم که هیچ چیز به اندازه فکر کردن بیش از اندازه به گذشته و آینده، نمی‌تواند روان شما را بهم بریزد. حسرت خوردن به گذشته و یا استرس برای آینده نامعلوم، بار روانی غیرقابل تصوری را به شما تحمیل می‌کند. شما باید یاد بگیرید که از اکنون و حال حاضر لذت ببرید و در لحظه زندگی کنید.

از اتفاقات کوچکی که در جریان هستند لذت ببرید و از هیچ بهانه‌ای برای خوشحالی به سادگی عبور نکنید. حتی یک خرید کوچک، گل دادن گیاهان گلدانی‌تان، خوردن غذای مورد علاقه و معاشرت با دوستان‌تان می‌تواند بهانه خوبی برای لذت بردن از لحظات‌تان باشد.

خودتان را قبول کنید

یکی از اولین راهکارهای آرامش ذهن، این است که خودتان را دوست داشته باشید و همانطور که هستید قبولش کنید. هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که همه وجودتان را باهمه نقایصش قبول کنید. وجود شما ارزشمندتر از آن است که هرروز با هزاران ایراد بجا و بی‌جا سرزنشش کنید و از وجودتان ناراضی باشید.

اگر یاد بگیرید که خودتان را قبول کنید، درصد زیادی از بار منفی روان‌تان کم خواهد شد. به خودتان ارزش بدهید، خودتان را دوست داشته باشید و از مقایسه خودتان با دیگران به شدت پرهیز کنید. این مقایسه‌های بی‌نتیجه و بی‌فایده حاصلی جز افزودن بار منفی به روان‌تان نخواهد داشت.

خودتان را دوستداشته باشید تا به آرامش ذهن برسید

به اندازه کافی استراحت کنید

داشتن استراحت و خواب کافی می‌تواند عامل مهمی برای  آرامش ذهن و روح شما باشد. سعی کنید ساعت مشخصی از شب بخوابید و صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید. اگر صبح‌ها ورزش هم بکنید که عالی خواهد بود! نرمش صبحگاهی می‌تواند از روزتان یک روز ایده‌آل و پرانرژی بسازد. کافیست امتحان کنید تا به قدرت آن ایمان بیاورید.

موسیقی را دست‌کم نگیرید

موسیقی یکی از گزینه‌های ایده‌آل راهکارهای آرامش ذهن و داشتن روانی آرام است. شما می‌توانید در هر حالتی به موسیقی گوش کنید. موسیقی هنگام کار، ورزش، تفریح، غذا خوردن و یا حتی موقع درس خواندن می‌تواند حالتان را بهتر کند و ضریب بازدهی شما را افزایش دهد.

بسیاری از روان‌شناسان استفاده درمانی از موسیقی را به مراجعه کنندگان خود توصیه می‌کنند. موسیقی‌های آرام بخش می‌تواند روان شما را به آرامشی باورنکردنی برساند.

یوگا را فراموش نکنید

یوگا و مدیتیشن جزو روش‌های اثبات شده برای رسیدن به آرامش هستند. سعی کنید چند دقیقه از روز را به انجام تمرینات ساده یوگا اختصاص دهید. می‌توانید آرام بنشینید و نفس‌های عمیق بکشید. حین انجام حرکات یوگا، ذهن‌تان را از افکار منفی خالی کنید و فقط به چیزهای خوب فکر کنید.

با فکر کردن به نکات مثبت و اتفاقات خوشایند حین یوگا، می‌توانید آرامش عمیقی را تجربه کنید. حتما موقع یوگا از موسیقی‌های آرام‌بخش هم استفاده کنید. اگر با تمرینات یوگا آشنایی ندارید، لازم نیست حتما به باشگاه بروید. کافیست با یک جستجوی ساده تمرینات ساده یوگا را از وبسایت‌های اینترنتی پیدا کنید.

عشق بورزید

یکی دیگر از راهکارهای آرامش ذهن، می‌تواند عشق ورزیدن و محبت کردن به دیگران باشد. وقتی به دیگران محبت می‌کنید و به آنها عشق بورزید، هورمون اکسی توسین در بدن‌تان شروع به ترشح می‌کند و آرامش کم‌نظیری شما را دربر خواهد گرفت.

عشق بورزید تا به آرامش ذهن برسید

استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید

یکی دیگر از راهکارهای آرامش ذهن، محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. با خودتان فکر کنید که قرار گرفتن روزانه در معرض اخبار چه فایده‌ای برایتان داشته است؟ غیر از این که وقتتان تلف شود و دچار احساسات منفی شوید، چه اتفاق مثبتی برایتان رقم زده است؟

تصمیم‌تان را بگیرید. سعی کنید صبح‌ها کمتر سراغ چک کردن اخبار و اینترنت بروید. سعی کنید روزانه ساعات محدودی را به گشت‌وگذار در اینترنت اختصاص دهید و از حجم اکانت‌هایی که هرروز به آنها سر می‌زنید بکاهید. آنوقت خواهید دید که چقدر آرامش‌تان افزایش پیدا خواهد کرد.

طبیعت گردی، کلید آرامش قطعی

یکی دیگر از راهکارهای آرامش ذهن، آشتی با طبیعت است. دوستی با طبیعت می‌تواند آرامش بی‌نظیری برایتان رقم بزند. همه کسانی که طبیعت‌گردی میکنند و قسمتی از وقتشان را به طبیعت اختصاص می‌دهند، آرامش را تجربه می‌کنند. آرامشی که شاید در تعداد کمی از افراد پیدا شود.

سعی کنید آخر هفته‌هایتان را در طبیعت بگذرانید. کوه، جنگل، کویر و بیابان، فرقی نمی‌کند کدام منظره طبیعی را برای گشت و گذار انتخاب می‌کنید. طبیعت به هرشکلی که باشد می‌تواند همان کلید گم شده رهایی ذهن از افکار منفی و آرامش خیال‌انگیزتان باشد.

طبیعت گردی و آرامش ذهن

به تغذیه خودتان اهمیت دهید

 داشتن برنامه غذایی سالم یکی از راهکارهای آرامش ذهن است. اگر شیوه تغذیه خود را اصلاح کنید، قطعا ذهنی آرامتر خواهید داشت. منیزیوم یکی از مواد غذایی است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر ذهن شما داشته باشد.

اسفناج و تخم‌مرغ سرشار از منیزیوم هستند. شکلات تلخ، گوشت قرمز و آجیل‌ها هم سرشار از ماده غذایی تریپتوفان هستند. این ماده غذایی می‌تواند با ترشح سروتونین که به هورمون شادی معروف است، آرامش روان‌تان را تضمین کند.

هنر، التیام‌بخش و دوست داشتنی

یکی از راهکارهای آرامش ذهن، که بسیار هم لذت‌بخش است، پرداختن به فعالیت‌های هنری است. هنر دو ویژگی مهم دارد. اول اینکه ذهن‌تان را درگیر خودش می‌کند و ذهنتان از هر تفکر منفی خالی می‌شود.

دوم اینکه هنر در ذات خود آرام‌بخش است. کمی فکر کنید و ببنید کدام شاخه هنری برایتان جذاب‌تر است و به آن بپردازید. بین شاخه‌های متنوع هنری حتما یک رشته پیدا می‌شود که شما آن را دوست داشته باشید. تضمین می‌کنم!

زمانی را به خودتان اختصاص دهید

برای داشتن آرامش باید یاد بگیرید که به خودتان اهمیت بدهید. وقت گذراندن در تنهایی و پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان، نقش پررنگی در حفظ آرامش روح و روان دارد. سعی کنید حتما هرچندوقت یک بار، دور از دیگران به انجام فعالیت‌هایی بپردازید که برایتان جذاب است.

دوش بگیرید، لباس‌های مورد علاقه‌تان را بپوشید. موسیقی موردعلاقه‌تان را پخش کنید و کاری را انجام بدهید که همیشه از آن لذت می‌برید. خواهید دید که چقدر بعد از این کار سطح انرژی‌تان افزایش پیدا کرده است و حال‌تان بهتر شده است.

از تنهایی‌تان لذت ببرید

می‌بینید؟ برای رسیدن به آرامش نیاز به انجام فعالیت‌هایی که وقت‌گیر و هزینه‌بر هستند نداریم. کافیست کمی به خودمان اهمیت بدهیم و با زندگی وارد صلح شویم. آنوقت آرامشی بی‌نظیر را تجربه خواهیم کرد.

حالا نوبت شماست. با ما از کارهایی که برایتان آرامبخش هستند حرف بزنید. چه فعالیت‌هایی می‌توانند ذهن‌تان را به آرامش برسانند؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید