خصوصیات دوست خوب چیست؟ با ۱۴ ویژگی دوست خوب آشنا شوید

خصوصیات دوست خوب

فهرست مطالب

رفاقت هم رفاقت‌های قدیم!”تابحال چندبار این عبارت را شنیده‌اید؟ بعید است این جمله را به‌وفور نشنیده باشید. اینکه همه ما یا اطرافیانمان، تلاش داریم روابط دوستانه خود را با شاخص‌های کیفی و کمی خاص بسنجیم، نشان از اهمیت دوستی و رفاقت دارد. اما آیا واقعا کیفیت رفاقت به زمان ربط دارد؟ اصلا خصوصیات دوست خوب چیست و چطور می‌توانیم کیفیت ارتباط با دوستانمان را بسنجیم؟

خصوصیات دوست خوب چیست؟

نقل قول معروفی وجود دارد که می‌گوید ما نقشی در انتخاب خانواده و اقوام نداریم اما دوستان ما به‌نوعی خانواده ما محسوب می‌شوند،‌ خانواده‌ای که خودمان انتخاب می‌کنیم.

روابط دوستانه می‌توانند تاثیر شگفت‌انگیزی بر کیفیت زندگی بگذارند و نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت و مسیر ما داشته باشند.

به‌همین دلیل مهم است که دوستانمان، کسانی باشند که واقعا بتوانیم برای روابط بلندمدت و پایدار روی آن‌ها حساب باز کنیم و از ارتباط با آنها لذت ببریم. به‌همان اندازه که دوستان خوب می‌توانند کیفیت زندگی ما را افزایش دهند، دوستان بد هم تاثیر وحشتناکی بر روان ما خواهند گذاشت.

اما دوست خوب چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توان خصوصیات دوست خوب را پیدا کرد و سنجید؟

برای پیدا کردن جواب‌های سوالاتتان تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. ۱۴ ویژگی زیر، از مهم‌ترین خصوصیاتی هستند که داشتن آن‌ها می‌تواند از یک نفر، دوست خوب بسازد:

خصوصیات دوست خوب چیست

  1. همدلی

همدلی یکی از مهم‌ترین خصوصیات رفاقت باکیفیت است. نمی‌شود از ویژگی دوست خوب حرف زد و همدلی را از قلم انداخت. به‌قول مولانا: ای بسا هندو و ترک همزبان/ ای بسا دو ترک چون بیگانان/ پس زبان محرمی خود دیگر است/ همدلی از همزبانی بهتر است.

کسی که با شما همدل باشد یکی از مهم‌ترین خصوصیات دوست خوب را در خود جا داده است. همدلی به‌معنای درک کامل احساسات طرف مقابل است؛ به‌صورتی که انگار شما در روح طرف مقابل و به‌جای او هستید.

دوستان همدل احساسات هم را به‌خوبی درک می‌کنند. دوستی که همدل باشد، دربرابر هیچ‌یک از واکنش‌ها یا احساسات شما متعجب نمی‌شود؛ چون کاملا درک کرده است که درحال تجربه چه احساساتی هستید.

انسان‌های همدل، امن هستند. می‌توان بدون ترس از قضاوت از هرآنچه درحال تجربه هستید با آن‌ها صحبت کنید و نگران قضاوت شدن نباشید.

 

ویژگی دوست خوب و بد چیست؟

اکنون بخوانید

 

  1. آن‌ها امن هستند

یکی دیگر از خصوصیات دوست خوب امن بودن است. انسان‌های امن کسانی هستند که بدون تمسخر یا قضاوت با شما رفتار می‌کنند. آن‌ها هرگز سوالاتی را که جواب‌های شخصی دارند از شما نمی‌پرسند؛ جواب‌هایی که حرف زدن از آن‌ها برایتان سخت خواهد بود یا ممکن است معذبتان کند.

انسان‌های امن همدلانه به حرف‌هایتان گوش می‌دهند و سعی می‌کنند حتی دربرابر اشتباهاتتان هم از کنایه و سرکوفت استفاده نکنند.

آن‌ها برای کمک به شما نیازی به دانای کل بودن ندارند و از موضع نصیحت پایین می‌آیند تا حس منفی در شما ایجاد نکنند؛ درعوض تلاش می‌کنند تا صادقانه به شما کمک کنند تا حال بهتری داشته باشید و مشکلتان حل شود.

این‌دسته از افراد از حرف زدن و یا تمجید ویژگی‌های مثبت شما ابایی ندارند و خوبی‌هایتان را ستایش می‌کنند. افراد امن هرگز تلاش نمی‌کنند برتری خودشان را به‌رخ بکشند و از خوبی دیگران احساس ضعف نخواهند کرد.

خصوصیات دوست خوب انسانهای امن

  1. شنونده‌های خوبی هستند

ارتباط کلامی مهم‌ترین بخش از ارتباطات انسانی را تشکیل می‌دهد. به‌این‌ترتیب در سنجش کیفیت دوستی، باید نحوه برقراری ارتباط کلامی را هم درنظر گرفت.

یکی از خصوصیات دوست خوب شنونده بودن او است. انسان‌هایی که علاوه‌بر خوب صحبت کردن، توانایی گوش دادن فعال را هم دارند، گزینه مناسبی برای رفاقت‌های طولانی و باکیفیت محسوب می‌شوند.

این دسته‌از افراد به‌خوبی به اهمیت گوش دادن به حرف طرف مقابل در رابطه واقف هستند و تلاش می‌کنند تا به‌خوبی پذیرای حرف‌های دوستانشان باشند.

آن‌ها متکلم وحده نیستند، سکوت موقع حرف زدن شما را می‌فهمند، تلاش می‌کنند حین گوش دادن به حرف‌هایتان با تکان دادن سر و سایر حرکات بدن به شما بفهمانند که حواسشان به حرف‌های شما است و به آن فکر می‌کنند.

  1. قابل اعتماد هستند

اگر در خصوصیات دوست خوب دنبال یک ویژگی مهم و اساسی هستید، باید به قابل اعتماد بودن اتکا کنید.

اعتماد اساس کیفیت روابط را مشخص می‌کند و دوستی هم از این قاعده مستثنی نیست. به‌نظر متخصصین و روانشاسان، دوستان خوب واقعا قابل اعتماد هستند و به ما امکان می‌دهند که در کنار آن‌ها خود واقعی‌مان باشیم؛ بدون آنکه بترسیم به اعتماد خیانت کنند یا احساس شرمندگی از ضعف‌هایمان را به ما انتقال دهند.

دوستان خوب مکانی امن برای شنیدن رازهای مگوی ما هستند و خیالمان راحت است که هرگز حرف‌های ما را به شخص دیگری انتقال نخواهند داد.

علاوه‌برآن، هرگز کاستی‌های ما را به رویمان نمی‌اورند و به‌این‌ترتیب مجالی برای رشد و و کشف خودما را به ما خواهند داد.

خصوصیات دوست خوب قابل اعتماد

  1. آن‌ها شما را همانطور که هستید قبول دارند

علت اینکه ما کنار دوستانمان احساس راحتی می‌کنیم این است که بودن با آن‌ها ما را مجبور نمی‌کند که نقش بازی کنیم و شخص دیگری باشیم. دوست خوب دقیقا این ویژگی را دارد.

او شما را همانطور که هستید قبول دارد و در کنارش احساس راحتی می‌کنید. دوستان خوب یکدیگر را قضاوت نمی‌کنند و یکدیگر را با تمام نقاط ضعف و قوت دوست دارند.

 

۱۴ تکنیک حال خوب کن برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید

اکنون بخوانید

 

  1. با شما علایق مشترک دارند

همیشه باید چیزهایی برای پیوند دادن شما و افرادی که به‌صورت دائم با آن‌ها ارتباط هستید وجود داشته باشد.

شما میانگین شخصیت ۵ نفری هستید که بیشتری نزدیکی را با شما دارند، به همین دلیل خوب است که دوستانتان را ازمیان کسانی انتخاب کنید که با شما علایق مشترکی دارند و با یکدیگر اهداف مشترکی را دنبال می‌کنید.

وقتی با دوستانتان به‌اندازه کافی اشتراک داشته باشید، می‌توانید ساعت‌ها بدون اینکه حتی لحظه‌ای خسته و دلزده شوید با آن‌ها حرف بزنید و سرگرم شوید.

آن‌ها همیشه چیزی جذاب برای به‌اشتراک‌گذاری با شما دارند و شما از معاشرت با آن‌ها به وجد می‌آیید.

دوستان خوب همیشه تلاش می‌کنند شما را به سمت اهداف بالاتر و بهتر سوق دهند و از بلندپروازی‌هایتان استقبال می‌کنند.

  1. در روزهای سخت تنهایتان نمی‌گذارند

یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات دوست خوب همراهی و همدلی در روزهای سخت است. انسان‌ها در روزهای سخت خود واقعی‌شان را نشان می‌دهند و عیار خود را آشکار می‌کنند.

زندگی روزهای خوب و بد زیادی دارد و دوست خوب، کسی است که صرفا در روزهای خوش شریک شادیهایمان نیست؛ بلکه در روزهای سخت و طاقت‌فرسا در دسترس است و شما را تنها نمی‌گذارد.

دوستان واقعی در این روزها تمام تلاششان را به‌کار می‌گیرند تا به شما کمک کنند و باری از دوشتان بردارند.

خصوصیات دوست خوب در روزهای سخت

  1. فقط گیرنده نیستند

رابطه، از مجموعه‌ای از داد و ستد تشکیل می‌شود. فرق ندارد در چه رابطه‌ای باشید؛ درهرصورت همه ما نیاز داریم که در ازای انرژی، محبت، کمک و سرویسی که به طرف مقابلمان در رابطه می‌دهیم، بازخورد مثبتی دریافت کنیم و درمقابل محبت، انرژی و سرویس بگیریم.

دوستان خوب به‌خوبی از این مسئله آگاه هستند و قواعد بازی در رابطه را می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که اگر این جریان دوطرفه نباشد، به‌زودی رابطه دوستی از دست خواهد رفت.

دوستان خوب متقابلا انرژی خوبی به شما می‌دهند و تلاش دارند تا این جریان در تناسب و بالانس باقی بماند.

یکی از ویژگی‌ های دوست خوب بخشندگی است و این صفت به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ای پایدار و مثبت با دوستانتان داشته باشید.

  1. همیشه سراغتان را می‌گیرند، نه صرفا زمانی که به شما نیاز دارند

از این‌دسته از آدم‌ها دوری کنید: کسانی که تنها زمانی پیدایشان می‌شود که به شما نیاز دارند. این دسته از افراد بیشتر از آنکه به شما به چشم رفیق و دوست نگاه کنند، شما را ابزاری برای برآورده کردن نیازها و حل مشکلاتشان می‌بینند.

سعی کنید دور و برتان را از آدم‌هایی که همیشه از شما درخواستی دارند یا زمان درخواست سراغتان را می‌گیرند، خالی کنید. انسان‌های فرصت‌طلب یا کسانی که به روابط دوستی به چشم پلی برای بالا رفتن نگاه می‌کنند، هرگز نمی‌توانند گزینه مناسبی برای رفاقت باشند.

اما دوستان خوب همیشه سراغتان را می‌گیرند. آن‌ها همیشه به یادتان هستند و شما را برای خودتان می‌خواهند، نه برآورده کردن نیازهایشان. آن‌ها خالصانه و بدون هیچ چشم‌داشتی به شما محبت می‌کنند و وجود شما برایشان کافی ست.

خصوصیات دوست خوب ویژگی دوست خوب

  1. وفادار هستند

دنبال دوستی با ویژگی ایده‌آل می‌گردید؟ آیا دوستی از دوستانتان را می‌شناسید که هر زمانی که به کمک نیاز داشته باشید جواب مثبت دریافت کنید؟ او همان شخص ایده‌آلی است که موضوع بحث ماست.

یکی از خصوصیات دوست خوب وفاداری است. دوستان خوب در هر زمانی که به کمکشان نیاز داشته باشید آماده‌اند. آن‌ها باری از دوشتان برمی‌دارند و آماده‌اند تا استرس، اضطراب، تنش و نیازهایتان را کم کنند.

  1. به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند

از ویژگی دوست خوب می‌توان به احترام به عقاید متقابل و تفاوت‌ها اشاره کرد. درست است که باید وجه اشتراکی با دوستتان داشته باشید تا بتوانید به این رابطه شکل بدهید اما هیچ‌وقت دونفر یکسان نیستند.

مهم است که بدانید اصل اساسی در شکل‌گیری دوستی و رفاقت، احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی و اعتقادی است. همیشه به‌دنبال کسانی باشید که تفاوت‌ها را درک می‌کنند و به آن‌ها احترام می‌گذارند.

  1. موفقیت‌هایتان را جشن می‌گیرند و از آن خوشحال می‌شوند

دوستان خوب از موفقیت‌ها و دستاوردهای یکدیگر خوشحال می‌شوند؛ گویی که خودشان به موفقیت بزرگی رسیده‌اند. حسادت، کینه‌ورزی و خشم از دستاوردهای طرف مقابل، هرچه باشد دوستی نیست.

یکی از خصوصیات دوست خوب این است که صادقانه موفقیت‌هایتان را جشن می‌گیرد و شما را به‌خاطر پیشرفت تشویق می‌کند.

این افراد همیشه بزرگترین مشوق دوستانشان هستند تا آن‌ها را به جلو پیش برانند. درمقابل افراد سمی از موفقیت دیگران ناراحت می‌شوند و احساس شکست به آن‌ها دست می‌دهد.

خصوصیات دوست خوب موفقیت

  1. نقاط ضعف و قوتتان را به شما انعکاس می‌دهند

اگر یکی از اهداف دوستی را پیشرفت بدانیم، باید به‌دنبال کسانی باشیم که به‌خوبی ما را می‌شناسند، از نقاط قوت و ضعف ما آگاه هستند و صادقانه و دوستانه آن‌ها را با ما درمیان می‌گذارند.

دوستان خوب انگیزه‌ای جز پیشرفت یکدیگر ندارند و همیشه تلاش می‌کنند تا طرف مقابلشان را کامل کنند. به همین دلیل بدون ترس، تعارف یا حتی خالی از هرنوع بدجنسی، نظراتشان را صادقانه با یکدیگر درمیان می‌گذارند و درصورت لزوم برای بهبود وضعیت پیشنهاداتی ارائه می‌دهند.

  1. به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارند

بله! همه ما با دوستانمان راحت هستیم و بسیاری از رازهایمان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم. اما این مسئله دلیلی بر دخالت بیش‌ازاندازه دوستان در زندگی و حریم شخصی شما نیست.

همیشه برای رفاقت دنبال کسانی باشید که بیش‌ازاندازه از شما سوالات خصوصی نپرسند و به حریم شخصی‌تان احترام بگذارند. این‌دسته از افراد تا زمانی که خودتان نخواستید وارد جزئیات زندگی شخصی شما نمی‌شوند و برای مسائل خصوصی‌تان حریم قائل هستند.

خصوصیات دوست خوب رفاقت پایدار

معرفی کتاب؛ یک پیشنهاد

اگر دوست دارید کمی بیشتر از خصوصیات دوست خوب و ایجاد ارتباط پایدار با افراد بخوانید، کتاب آیین دوست‌یابی نوشته دیل کارنگی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کارنگی در این کتاب تلاش کرده است تا از دوستی، ویژگی‌های دوستان خوب و عواملی که می‌توانند کیفیت رابطه را تحت تاثیر قرار دهند صحبت کرده است.

می‌توانید همین حالا برای دانلود خلاصه کتاب آیین دوست‌یابی روی لینک زیر کلیک کنید و با عضویت در اپلیکیشن ذهن، علاوه‌بر دسترسی به این کتاب، به مجموعه بزرگی از کتاب‌های حوزه روانشناسی، توسعه فردی، مدیریت و کارآفرینی دسترسی پیدا کنید.

ما تلاش کرده‌ایم تا در ذهن با کمک گرفتن از به‌روزترین و بهترین منابع دنیا، بستری مناسب برای آموزش کسانی که خواهان پیشرفت و رشد هستند را آماده کنیم.

کتاب خصوصیات دوست خوب

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید