تکنیک پاکسازی ذهن ؛ ۱۲ روش شگفت انگیز برای پاکسازی ذهن و روح

تکنیک پاکسازی ذهن

تکنیک پاکسازی ذهن به این علت صورت می‌گیرد که بتوانید روی چیزهای مهم تمرکز کنید. پاکسازی می‌تواند فرد را از نگرش‌های ثابت، الگوها، عادات و شرایطی که در آن گیر کرده است رها کند، تا بتواند رها باشد و انتخاب بیشتری در زندگی داشته باشد.

این تکنیک همچنین برای رهایی از مشکلات فعلی نیز مؤثر است. آزادی و انرژی بیشتری کسب کنید تا بتوانید زندگی خود را با قدرت جلو ببرید. این روش می‌تواند احساس مسئولیت و تنش را در فرد آزاد کند و به او امکان آرامش بیشتری را بدهد. پاکسازی اجازه می‌دهد تا دانش ذاتی و درونی فرد ظهور کند و نیروی هدایت گری در زندگی باشد.

از دیگر مزایای پاکسازی ذهن، این است که به رفع موانع و سردرگمی کمک می‌کند وشما را از روابطتان حفظ می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا اهداف خود را در تجارت و زندگی شناسایی کرده و به آن‌ها برسید و این امکان را می‌دهد با عشق و شفافیت زندگی کنید؛ با ذهن همراه شوید.

۱۲ تکنیک پاکسازی ذهن

در اینجا ۱۰ تکنیک پاکسازی ذهن و تمرکز معرفی شده اند:

۱- لیستی از کارها تهیه کنید

اگر تعداد بسیار زیادی از چیزها را به یاد دارید، به جای اینکه همه آن‌ها را در سر خود نگه دارید، آن‌ها را در یک لیست بنویسید. انجام این کار به فرد اجازه می‌دهد تا تمام ایده‌های خود را بر روی صفحه بریزد، به این معنی که لازم نیست همه موارد را بخاطر بسپارید،  تا ذهن را از بین ببرند. تهیه لیست در رایانه ایده خوبی است، زیرا ممکن است به احتمال زیاد لیست خود را از گم کنید و می‌توانید موارد را به راحتی در آن اضافه یا حذف کنید. به علاوه می‌توانید رایانه خود را تنظیم کنید، به طوری که هنگام تکمیل یک مورد خاص در لیست خود، یک پیام یادآوری به شما بدهد.

10 تکنیک پاکسازی ذهن

۲- یک دفتر خاطرات بنویسید یا یک وبلاگ نگه دارید

اگر اضطراب و نگرانی زیادی دارید، نوشتن آن‌ها در دفتر خاطرات یا راه اندازی یک وبلاگ می‌تواند روشی کمک کننده باشد. آن‌ها را در نوعی چشم انداز قرار دهید. نوشتن تمام افکار خود باعث می‌شود تا فضای زیادی در ذهن باز شود، به این ترتیب که در استفاده از ذهن خود برای بازتاب‌های رضایت بخش تر و معنی دار تر، آزاد هستید. به سادگی هر روز زمان مشخصی را برای جلسه نوشتاری خود اختصاص دهید، تا پاکسازی ذهن به طور منظم انجام شود. دفترچه خاطرات یا وبلاگ، برای زمانی که مجبور می‌شوید به عقب نگاه کنید و متوجه شوید که چه کارهایی خاصی انجام داده اید، منبع خوبی خواهند بود.

۳- سازماندهی شوید

ذهن غالباً پر از افکار مختلفی خواهد شد مانند، کجا کیف پول خود را گذاشته ام؟ یا آیا امروز نیاز دارم که به فروشگاه مواد غذایی بروم؟، که در صورت ساخت تفکر بیش از حد، انرژی ذهنی می‌تواند به هدر برود. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه باید تا حد امکان سازمان یافته باشید. هیچ چیز آزاردهنده تر از سوءاستفاده از یک مورد نیست، کلیدها احتمالاً بدترین مقصر هستند، بنابراین همیشه موارد مهم را در همان مکان قرار دهید. همچنین، اگر برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای را دارید، لازم نیست در مورد اینکه آیا نیاز به انجام یک فعالیت خاص دارید یا نه، مانند مراجعه به سوپرمارکتی در روز، بیاندیشید.

۴- اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهن شوند

این تنها شمایید که مسئولیت آنچه در ذهن می‌گذرد را بر عهده دارید، اما به نوعی، بسیاری از ما به خودمان اجازه می‌دهیم که با افکار منفی دچار مشکل شویم. اگر تمام وقت ذهنتان به سمت افکار منفی می‌رود، دیگر هرگز به حال و هوای مطلوبی نخواهید رسید، بنابراین بهتر است هر وقت که امکانش را دارید، از افکار منفی رها شوید، زیرا این کار ذهن را از استرس بیش از حد رها می‌سازد. از این گذشته، اگر چیزی شما را عصبانی کرده است، چه فایده ای دارد که تمام روز را به خاطر آن غصه بخورید؟

اکسازی ذهن

۵- یاد بگیرید که نه بگویید

بعضی از مردم نمی‌توانند نه بگویند و همیشه وقتی از آن‌ها خواسته شده یا دعوت شده است که برای دیگران کاری را انجام دهند، بله می‌گویند. بنابراین، اگر همکاری از شما بخواهد  تا کاری را برایش انجام دهید، همیشه به این فکر کنید که این وظیفه را برای شما هم عملی می‌کند یا خیر. مطمئناً یک یا دو مورد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در فضاهای دیگری نیز نه بگویید. گاهی اوقات اگر به تمام کارها بله بگویید، این یک عادت می‌شود و خیلی وقت‌ها در انجام آن گیر می‌کنید. بنابراین خودتان را آموزش دهید تا در صورت لزوم نه بگویید.

۶- از وقفه جلوگیری کنید

اگر ذهنتان مشغول پردازش کارهایی است که باید انجام شوند و شما به طور مکرر دچار وقفه می‌شوید، احتمالاً به جایی نخواهید رسید و احساس می‌کنید ذهن در حال بارگیری بیش از حد است. وقفه باعث می‌شود بهره وری کاهش یابد، بنابراین سعی کنید درهر زمان ممکن از آ نها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر کار خاص و مهمی را باید انجام بدهید و اگر اجازه انجام این کار را دارید، در خانه کار کنید، زیرا می‌توانید از اکثر وقفه‌هایی که معمولاً در محل کار رخ می‌دهند، جلوگیری کنید.

۷- فقط روی یک کار متمرکز نشوید، چیزهای دیگر را کنار نگذارید

یکی از بدترین کارها برای به پاکسازی ذهن، کنار گذاشتن کارهایی است که باید انجام دهید. آن‌ها فقط مدتی در ذهن می‌مانند و سپس دور می‌شوند، بنابراین هرگز نمی‌توانید بر روی کار دیگری که در آن زمان انجام می‌دهید تمرکز کنید. پس، توصیه ما این است که فقط هر چه سریعتر آن کارها را انجام دهید، تا بتوانید آن را از ذهن خود خارج کنید و روی کار بعدی متمرکز شوید. اگر این کار را نکنید، غالباً انرژی بیشتری صرف فکر کردن در مورد کاری که باید انجام دهید می‌شود، بجای اینکه آن کار انجام شود و به یاد داشته باشید که چقدر شگفت انگیز است که می‌توانید کاری را با سرعتی انجام دهید که بلافاصله شما را متعهد به انجام آن می‌کند.

پاکسازی ذهنی

۸- جستجوی برای کمک

گاهی اوقات فقط بدیهیات را از دست می‌دهید. پیدا کردن یک راه حل برای یک مشکل ممکن است گاهی اوقات موجب خیره شدن فرد به چیزی شود، اما به دلایلی ممکن است نتوانید آن ره حل را پیدا کنید و هرچه بیشتر با یک مشکل دست و پنجه نرم کنید، ذهن بیشتر دچار مشکل می‌شود و با افکار بالقوه غیرمولد به هم می‌ریزد. اگر احساس می‌کنید این مشکل اتفاق افتاده است، از یک دوست دعوت کنید تا به شما کمک کند. دیدگاه آن‌ها در مورد مسئله ممکن است متفاوت و مفیدتر باشد، بنابراین ممکن است بتوانید راه حلی پیدا کنید و بار خود را نسبت به حل مشکل توسط خود، سبک تر کنید.

۹- استراحت کنید

به نظر می‌رسد برخی از مردم نمی‌توانند به خودشان استراحت دهند. با این کار بیشتر و بیشتر دچار مشکل می‌شوند و در نهایت نمی‌توانند به طور مستقیم فکر کنند و مرتکب اشتباه می‌شوند. چند دقیقه دوری از وظیفه یا فعالیت فعلی کمک می‌کند تا افکار خود را پاکسازی کنید و سپس با طراوت بیشتر و با وضوح بیشتری به تفکر برگردید. یک فاصله کوتاه، انجام درست وظایف را بسیار پربارتر خواهد کرد، نسبت به اینکه سعی کنید که یکی پس از دیگری به حل آن‌ها بپردازید.

 

کتاب ذهن آگاهی

با کتاب ذهن اگاهی آشنا شوید و خلاصه آن را بخوانید

اکنون بخوانید

 

۱۰- صادق باشید

گفتن دروغ، حتی با بهترین نیت‌ها، فقط می‌تواند حجم کاری را به ذهن اضافه کند. یک دروغ غالباً به دیگری منتهی می‌شود و بنابراین باید دروغ‌هایی را که قبلاً گفته اید را بتوانید به خاطر بیاورید تا گرفتار نشوید. توصیه ما این است که در عوض نسبت به احساسات خود با مردم و موقعیت‌ها صادق باشید. به عنوان مثال، اگر به هر دلیلی از کار خود خارج شده اید یا ناامید شده اید، به اشتراک گذاشتن آن، به جای دروغ گفتن، می‌تواند شما را در تخلیه میزانی از فشار ذهنتان کمک کند.

تکنیک پاکسازی ذهنی

۱۱- در استفاده از تکنولوزی به خود استراحت دهید

فواید زیادی برای پاکسازی ذهن در استفاده از تکنولوژی وجود دارند، اما حتی استفاده نکردن از آن‌ها برای یک مدت کوتاه می‌تواند موجب طراوت و تازگی ذهن شود. می‌توانید با عدم استفاده از تکنولوژی، در حالی که مدتی را در خارج از خانه می‌گذرانید، شروع به انجام کارهایی کوچک کنید یا حتی سعی کنید دستگاه‌های هوشمند خود را در طول روز خاموش نگه دارید. برخی دیگر از فعالیت‌های بدون استفاده از تکنولوژی که ممکن است بخواهید امتحان کنید شامل:

  • آن را به روزی با استفاده از تکنولوژی کم تبدیل کنید. تلویزیون، رایانه ، تلفن همراه و سایر لوازم الکترونیکی خود را خاموش نگه دارید.
  • به پیاده روی در پارک بروید. مکانی آرام پیدا کنید و تکنیک‌های مراقبه را با دستورالعمل‌های گام به گام امتحان کنید.
  • در کلاس یوگا در محله خود شرکت کنید.
  • حرکات کششی را در خانه انجام دهید.
  • حمام کنید. در حالی که ذهن خود را به آب گرم تمرکز می‌کنید، تلفن خود را در اتاقی دیگر بگذارید.

۱۲- مراقب بدن خود باشید

برس کشیدن روشی است که اغلب در طب آیورودا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است مزایای آرامش بخشی را به همراه داشته باشد. این تکنیک روشی سریع و ارزان برای پاکسازی ذهن است. تمام آنچه نیاز دارید، یک برس معمولی بدن است. به جای استفاده از برس در حمام یا دوش، شما می‌توانید به راحتی پوست خشک خود را به برس بکشید.

از بالای بدن خود شروع کنید و به سمت پایین ادامه دهید، مراقب باشید خیلی مالش ندهید تا از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. پس از برس کشیدن خشک، دوش یا حمام را به صورت عادی انجام دهید و سپس لوسیون یا روغن بدن را برای مرطوب نگه داشتن پوست خود بمالید. ایده دیگر این است که از دوش کنتراست استفاده کنید، که بعضی از متخصصان آن را به عنوان جایگزینی برای تقویت گردش خون و انرژی می‌دانند.

انواع پاکسازی ذهن

روش‌های زیر از معمول‌ترین راه‌هایی هستند که برای پاکسازی ذهن استفاده می‌شود:

درمان با کنتراست

درمان بوسیله کنتراست، تکنیکی است که گاهی اوقات برای کمک به بهبودی استفاده می‌شود که شامل جریان آب متناوب بین سرد و گرم است. برای اینکه این روش را در خانه امتحان کنید، باید به طور متناوب از آب سرد و گرم استفاده کنید. ابتدا این آب باید داغ باشد، اما غیرقابل تحمل نباشد. برای جلوگیری از سوزاندن خود، با احتیاط عمل کنید.

بعد از دو تا سه دقیقه ایستادن در آب گرم، دمای آن را به اندازه ای که می‌توانید سرد کنید. آب سرد ناراحت کننده خواهد بود، اما ممکن است آن را نیروبخش بدانید. قبل از بازگشت به آب گرم، یک دقیقه در آب سرد بایستید. این چرخه را دو تا سه بار تکرار کنید.

 

پاکسازی ذهن و روح

پاکسازی روح

ذهن و روح ما به‌صورت دائمی در معرض افکار، احساسات و حتی مسائل روزمره ساده قرار دارد. اما دنیای این روزهای ما به‌اندازه‌ای شلوغ و سریع شده است که گاهی احساس غرق شدن در مسائل به ما دست می‌دهد.

در این مواقع بهترین راه برای خلاصی از دست سرگشتگی، پاکسازی روح در کنار پاکسازی ذهن است. برای این کار قدم‌های زیر را دنبال کنید.

پاکسازی درونی را چگونه آغاز کنیم؟

در اولین قدم تلاش کنید تا از وسیله تکنولوژیک فاصله بگیرید. کمی وقفه و فاصله میان شما و دستگاه‌های الکترونیک می‌تواند اولین قدم و مهم‌ترین قدم برای به‌دست آوردن آرامش و پاکسازی روح باشد.

تلاش کنید تا فعالیت‌هایی که خارج از دنیای مجازی به شما احساس خوبی می‌دهد را امتحان کنید.

می‌توانید در ادامه این فعالیت، پیاده‌روی کنید. در طبیعت قدم بزنید و از مناظر لذت ببرید. سعی کنید به هیچ‌چیزی جز آنچه می‌بینید فکر نکنید.

این کار می‌تواند حتی به‌سادگی انجام حرکات کششی در منزل یا دوش گرفتن باشد.

تمرینات پاکسازی روح

نفس بکشید

گاهی تمرینات پاکسازی روح می‌توانند به‌سادگی نفس کشیدن باشند. تک‌تک سلول‌های ما برای عملکرد درست و کامل خود به تنفس نیاز دارند و با تمرین تنفس صحیح می‌توانید علاوه‌بر به‌دست آوردن آرامش، سطح استرس را کاهش دهید و از بیماری جلوگیری کنید.

تمرینات تنفس می‌توانند ذهن شما را آرام سازند. کافیست یاد بگیرید عمیق و طولانی نفس بکشید و حین تنفس حرکت نکنید.

مدیتیشن

یکی دیگر از مهم‌ترین تمرینات پاکسازی ذهن و روح، مدیتیشن است. این تمرین راهی برای تخلیه افکار منفی و ایجاد آگاهی عمیق نسبت به خود محسوب می‌شود.

شما می‌توانید برای انجام مدیتیشن روی هرچیزی تمرکز و ذهنتان را از سایر افکار خالی کنید. درست زمانی که افکار منفی سراغتان می‌آیند و می‌خواهند توجه شما را درگیر کنند، با تنفس عمیق آن‌ها را از خود دور کنید.

ورزش کنید

یکی دیگر از تمرینات پاکسازی روح ورزش کردن است. تکان دادن بدن خودبه‌خود به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و ذهنتان از افکار منفی خلاص شود.

می‌توانید به پیاده‌روی بروید، یوگا کنید یا هر ورزشی که دوست دارید. اما نکته مهم این است که ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید و در آن ذهن‌آگاه باشید.

بنویسید

یکی دیگر از راه‌های پاکسازی روح نوشتن افکار است. زمانی که افکار مختلف به شما هجوم می‌آورند و ذهنتان شلوغ می‌شود، با نوشتن آن‌ها به خالی کردنشان و پاکسازی روحتان کمک کنید.

در پایان، یک روش ساده دیگر را امتحان کنید

همچنین می‌توانید برای پاکسازی ذهن و بدن خود در طول روز، روی رژیم غذایی کار کنید. اطمینان حاصل کنید که بدنتان هیدراته باشد. مطمئن شوید که به اندازه کافی آب مصرف می‌کنید. اگر هر روز عادت به مصرف قهوه دارید، برای روز سم زدایی خود آن را به چای سبز تغییر دهید.

اگر دوست دارید که تغییری چشمگیر در وضعیت کسب‌وکارتان ایجاد کنید یا مهارت‌های فردی خود را ارتقا دهید، اپلیکیشن ذهن مخصوص شماست. ما در اپلیکیشن ذهن تلاش کرده‌ایم تا بانکی غنی از منابع معتبر و به‌روز دنیا در زمینه رشد فردی فراهم کنیم. اگر دوست دارید به جمع ما در ذهن بپیوندید، روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود کتاب توسعه فردی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید