شکرگزاری را بیاموزید تا به خواسته هایتان برسید

تکنیک های شکرگزاری را بیاموزید تا به خواسته هایتان برسید.‏

فهرست مطالب

شکرگزاری یکی از ساده ترین روش ها برای ایجاد احساس خوب در شماست. شکرگزاری بابت آنچه که دارید و آنچه که می‌خواهید داشته باشید، باعث می‌شود زودتر به خواسته‌هایتان  دست پیدا کنید.

وقتی بابت نعمت هایی که خداوند به شما داده است شکرگزار باشید، در حال توجه کردن به داشته های تان هستید و خداوند آن نعمت ها را بیشتر وارد زندگیتان خواهد کرد.

شکر نعمت، نعمتت افزون کند

شکرگزاری دوستی شما را با خداوند قوی‌تر می‌کند. ایمان و امید را در شما تقویت می‌کند. آرامش ذهنی و روحی بیشتری در زندگی برای‌تان به ارمغان می‌آورد. باعث می‌شود از افسردگی و افکار منفی فاصله بیشتری بگیرید.

شکر گزاری از منظر دینی

شکرگزاری نشان دهنده میزان قدردانی و قدرشناسی بندگان از خداوند است. در باور‌های دینی تمام نعمت‌های مادی و معنوی و تمامی امکاناتی که در اختیار انسان است، لطف و ارزانی خداوند تلقی می‌شود.

مؤمنین واقعی با اعتقاد بر اینکه خداوند، ولی نعمت تمامی انسان‌هاست، همواره به شکرگزاری خداوند مشغول هستند.  شکرگزاری در برابر نعمت های خدا، وجود آن ها را در زندگی تان افزایش می دهد و شما را به چنان باور و ایمانی می رساند که دیگر هیچگاه افکار خود را برای موارد بیهوده و منفی هدر نخواهید داد.

ارتباط شکرگزاری با افزایش نعمت به حدی زنده و سریع است که اولیای دین فرموده‌اند:”هیچگاه نمی‌شود که بنده در یاد خود شکر نعمتی را که خدا به او داده است به جا بیاورد مگر اینکه نعمتش افزوده ‌گردد قبل از اینکه حتی شکرش به مرحله زبان برسد.”

 

مثبت اندیشی چیست؟

با چهار تکنیک موثر برای تقویت تفکر مثبت آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

حضرت محمد (که درود خداوند بر اوباد) می‌فرماید:

 شکرگزاری برای نعمتی که به شما عرضه می‌شود، بهترین دلیل و بیمه ای برای ادامه یافتن آن نعمت است.

شکرگزاری در اسلام

مزایای شکرگزاری

تشکر کردن و قدردانی یکی از وظایف اخلاقی و انسانی هر کسی است که عملکرد شگرفی در حالات روحی و روانی خود فرد نیز دارد.

یادآوری مداوم موهبت‌ها و شکرگزاری نسبت به آن‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی روی کیفیت زندگی شما داشته باشد.

وقتی از خدا یا از یک همنوع خود تشکر می کنید، قلبتان روشن می شود. تحقیقات پزشکی اثبات کرده اند که عواطف مثبت مثل عشق و شکرگزاری، واقعاً سیستم ایمنی بدن را در مقابل حمله بیماری ها قوی تر می کند.

مزایای شکرگزاری مداوم بسیار زیاد است. در ادامه با دسته بندی کردن آن ها، تعداد زیادی از مزایای شکر گزاری را ذکر خواهیم کرد.

 

اراده چیست؟

تکنیک‌هایی برای تقویت اراده

اکنون بخوانید

 

۱. شکرگزاری و مزایای احساسی

تمرین شکرگزاری به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر احساسات و سلامت عاطفی ما شناخته شده است. شواهد نشان داده است که داشتن “نگرش شکر گزاری ” می‌تواند:

۱. زندگی شما را شادتر می‌کند

۲. احساسات مثبت و آرامش فکری و درونی را تقویت کنید

۳. سلامتی روانی و عزت نفس را افزایش دهد

اگر می خواهید روش های بیشتری برای کسب آرامش درونی بیاموزید، توصیه می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

احساس آرامش فکری و درونی ؛ چطور به نعمت آرامش برسیم؟

[/su_box]

۲. مزایای اجتماعی شکرگزاری

شکرگزاری باعث می‌شود که از نظر احساسی متعادل تر، شاد تر و مثبت تر باشیم؛ بنابراین منطقی است که همه این تأثیرات مثبت مزیت‌های اجتماعی نیز داشته باشد. در مورد مزایای اجتماعی، تمرین شکرگزاری به طور مرتب می‌توان گفت:

۱. باعث محبوبیت در بین مردم می‌شود

۲. روابط دوستانه، عاشقانه و خانوادگی را بهبود می‌بخشد

۳. حمایت اجتماعی را افزایش می‌دهد

شکرگزاری در جامعه

۳. تاثیر شکرگزاری بر شخصیت افراد

گذشته از مزایای اجتماعی و عاطفی که شکرگزاری دارد، می‌تواند بر روی شخصیت افراد نیز تاثیر بگذارد. تمرین کردن شکرگزاری به صورت مداوم می‌تواند:

۱. ما را خوش بین تر می‌کند

۲. معنویت گرایی را افزایش می‌دهد و تمایل به مادیات را کمتر می‌نماید

۳. ما را بخشنده تر می‌کند

۴. تاثیر شکرگزاری بر موفقیت شغلی

اثبات شده است که شکرگزاری در محل کار مزایای زیادی را هم برای کارفرمایان و هم کارمندان به همراه دارد. تمرین منظم شکرگزاری می‌تواند زندگی کاری را نیز تحت تأثیر قرار دهد که برخی از تأثیرات آن در طول کار روزانه دیده می‌شود. در محل کار، سپاس گزاری می‌تواند:

۱. بی صبری را کاهش داده و تصمیم گیری را بهبود ببخشد

۲. به ما کمک کند تا در کار خود معنی پیدا کنیم

۳. سلامت روان مرتبط با کار را بهبود می بخشد و استرس را کاهش می‌دهد

برای یادگیری راه های دیگری که می تواند به رشد و موفقیت تان کمک کند، از اپلیکیشن ذهن کمک بگیرید.

۴. بهبود شرایط جسمی ‌با شکرگزاری

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین شکرگزاری علاوه بر کمک به تعادل احساسات، بهبود روابط و تقویت شغلی، می‌تواند سلامت جسمی ‌را نیز بهبود بخشد. به عنوان مثال، نشان داده شده است که شکرگزاری می‌تواند:

۱. علائم افسردگی را کاهش دهید

۲. فشار خون را کاهش دهید

۳. خواب را بهبود بخشد

۴. سلامت کلی جسمی را بهبود بخشد

هر چه سپاس گزارتر باشید، احساس می کنید شادتر هستید و زندگی تان نیز سریع تر تغییر خواهد کرد.

۵. تاثیر شکرگزاری بر ذهن

زمانی که شکرگزاری می‌کنید، بلافاصله دو هورمون مهم در سلامت روان در مغز شما ترشح می‌شود: سروتونونین و دوپامین. این دو هورمون به هورمون شادی و عشق معروف هستند. افزایش سطح این دو هورمون، منجر به کاهش اثرات ناشی از افسردگی، استرس و عصبانیت می‌شود.

درواقع می‌توان شکرگزاری را عاملی برای کاهش اثرات ناشی از هورمون کورتیزول دانست. این هورمون مسئول پاسخگویی به عصبانیت، خشم و افسردگی است. ترکیب طلایی سروتونین و دوپامین در مغز، منجر به افزایش عملکرد ذهن و بهبود اوضاع روحی و روانی شما هم خواهد شد.

شاید نتوان تاثیر مستقیم شکرگزاری بر بهبود عملکرد ذهن را اندازه گرفت؛ اما مسئله اثبات شده این است که این عمل با کاهش تنش در مغز، می‌تواند زمینه را برای افزایش سطح کارکرد ذهن فراهم کند.

تکنیک های شکر گزاری

شکرگزاری همیشه موجب به دست آوردن و دریافت نعمت های بیشتر و بزرگتر است. به همین جهت عادت به انجام شکرگزاری روزانه می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

اما شاید به غیر از عبادت کردن راه حل دیگری به ذهنتان نرسد. در ادامه با معرفی محبوب ترین تکنیک‌های شکرگزاری در زندگی روزمره راهکارهای جدیدی را به شما ارائه خواهیم داد.

این تکنیک ها به شما در سفر شکرگزاریتان کمک خواهند کرد. به کمک آن ها می توانید به آسانی به تاثیر شکرگزاری در زندگی خود پی ببرید و از آن‌ها بهره ببرید.

تکنیک شکرگزاری

۱. سختگیری نکنید: برای همه چیزهایی که دارید سپاس‌گذار باشید

یکی از راه‌های شکرگزاری این است که فقط برای چیزهای “بزرگ ” در زندگی شکرگذاری نکنید. عادت کردن به طرز فکر شکرگزاری، با قدردانی برای هر چیز خوب در زندگی شروع می‌شود.

این کار به شما این بینش را می‌دهد که هیچ چیز در زندگی آنقدر کوچک نیست که نتوانید برای آن شکرگزاری کنید.

حتی اگر این کار به آسانی قدر دانستن هوای پاک یا تحویل نامه پستی تان در سریعترین زمان باشد. هنگامی‌ که شکرگزاری را تمرین می‌کنید، هیچ چیز را نادیده نگیرید.

۲. در چالش‌ها شکرگزار باشید

فقط به خاطر تجربیات مثبت شکرگزار نباشید؛ در حقیقت، گاهی اوقات فکر کردن در مورد موقعیت‌های منفی یا دشوار می‌تواند به شما کمک کند تا چیزهایی که بابت آن‌ها شکرگزار هستید را بهتر ببینید.

کمی ‌عمیق تر در مورد بعضی از تجربیات گذشته خود فکر کنید. سعی کنید بفهمید که چگونه آنها به شما در شکل دادن به شخصی که امروز هستید کمک کرده اند.

اگر می خواهید با تاثیر سازنده شکست خوردن در زندگی آشنا شوید، مطالعه کتاب زیر می تواند به شما کمک کند.

‎ دستورالعمل شکست‎

‎این کتاب نگاهی صادقانه و موشکافانه به مزیت‌های بیشمار ناشی از شکست‌های ما در زندگی دارد. ‎

‎اکنون بخوانید‎

۳. ژورنال نویسی را امتحان کنید

نوشتن در مورد چیزهایی که به خاطر آنها شکرگزار هستید یکی از ساده ترین و محبوب ترین روش‌های شکرگزاری است.

هدف ژورنال نویسی، این است که به روز گذشته، چند روز یا هفته گذشته بیاندیشید. ۳ تا ۵ چیزی را که به طور خاص بابت آنها سپاسگزار هستید را به یاد بیاورید. با این کار بر تمام اتفاقات خوبی که در یک زمان مشخص برای تان رخ داده است، تمرکز می‌کنید.

میزان دقیقی برای این کار نمی‌توان پیشنهاد کرد. مهم است که این تمرین را متناسب با شرایط و نیازتان انجام دهید. به یاد داشته باشید نباید این کار تبدیل به یک روتین کنید، بلکه همواره باید از آن لذت ببرید.

قبل از شروع به نوشتن، زندگی خود را بدون چیزها یا افرادی که برای شما مهم هستند تصور کنید. این کار قطعاً احساس شکرگزاری تان را افزایش می‌دهد.

به جای نوشتن می‌توانید از چیزهایی که به خاطر آنها سپاس‌گزار هستید عکس بگیرید. هر هفته نگاهی به تصاویر بیندازید. لازم نیست چیزهای باشکوه پیدا کنید تا از آنها سپاسگزار باشید. عکس یک گل زیبا هم می تواند حس خوبی به شما بدهد.

هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، تشخیص چیزهایی که به خاطر آنها شکرگزار هستید آسان تر خواهد بود.

ژورنال شکرگزاری

۴. از شیشه یا جعبه شکرگزاری کمک بگیرید

شیشه سپاسگزاری یک روش شکرگزاری خیره کننده و ساده است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت و چشم انداز تان بگذارد. می‌توانید این کار را در سه گام انجام دهید:

گام اول: یک شیشه یا جعبه پیدا کنید.

گام دوم: شیشه را به دلخواه خود تزئین کنید

گام سوم: این مهمترین مرحله است که هر روز تکرار می‌شود. حداقل به سه چیز که در طول روز بابت آنها سپاسگزار هستید، فکر کنید. می‌تواند به اندازه یک قهوه در مکان مورد علاقه تان ساده باشد، یا به اندازه عشق یک دوست یا شخصی که برایتان عزیز است، بزرگ باشد. آنها را بنویسید و در شیشه بیندازید تا ظرف تان پر شود.

با گذشت زمان، خواهید فهمید که یک شیشه پر از دلایل بی شمار برای شکرگزاری دارید.

اگر احساس ناراحتی کردید و به دنبال چیزی بودید که سریعا حالتان را خوب کند، چند یادداشت از شیشه خارج کنید تا به خود یادآوری کنید که بابت چه کسی و چه چیزی در زندگی تان شکرگزار هستید.

شیشه شکرگزاری

۵. درختی برای شکرگزاری بکارید

درخت شکرگزاری یکی از روش‌های شکرگزاری عالی برای یاددادن شکرگزاری به کودکان است. همچنین می‌تواند برای بزرگسالانی که می‌خواهند کمی‌ خود را سرگرم کنند نیز موثر باشد. برای ساخت آن کافی است مراحل زیر را طی کنید.

مرحله ۱: یک یا چند الگوی برگ درست کنید. سپس برگ‌ها را از چند کاغذ رنگی ببرید، در بالای هر برگ سوراخ ایجاد کنید و روبان یا نخی را از آن سوراخ رد کنید.

مرحله۲: یک شاخه درخت را در وسط یک گلدان قرار دهید و آن را تزیین کنید.

مرحله ۳: از فرزندتان (یا خودتان) بخواهید چیزهایی را که بابت آنها سپاسگزار است، روی برگ‌ها بکشد یا بنویسد.

مرحله۴: برگ‌ها را از شاخه‌ آویزان کنید و درخت شکرگزاری خود را ببینید!

این فعالیت آسان است و منجر به یادآوری نکاتی می‌شود که در طول زندگی روزمره، شما یا کودک تان را به وجد می‌آورند.

می‌توانید به جای یک گلدان از چند گلدان استفاده کنید و جنگلی برای شکرگزاری بسازید.

درخت شکرگزاری

۶. برای شکرگزاری به پیاده روی بروید.

این تکنیک فقط به احساس شکرگزاری تان و یک جفت پا یا صندلی چرخدار نیاز دارد.

هدف از پیاده روی سپاس‌گذاری مشاهده مواردی است که هنگام راه رفتن در اطراف خود نظاره می‌کنید. همه را بادقت نگاه کنید.

به طبیعت، رنگ درختان، صداهای پرندگان و بوی گیاهان توجه کنید. توجه داشته باشید که هنگام قدم گذاشتن روی زمین، پاهای شما چه حسی دارند.

وقتی زمان سختی را پشت سر می‌گذارید، ذهن تان را با یک پیاده روی شکرگزاری تمیز کنید.

به علاوه این کار برای سلامتی نیز مفید است؛ زیرا باعث افزایش اندورفین می‌شود که خود موجب کاهش استرس، افزایش سلامت قلب و گردش خون در بدن، کاهش بی حالی و کاهش فشار خون می‌شود.

پیاده روی شکرگزاری

۷. سپاس‌گزاری خود را نسبت به دیگران ابراز کنید

سعی کنید در بیشتر اوقات از دوستان و عزیزان خود قدردانی کنید. تشکر خود را برای موقعیت‌های خاص مانند تولد و سالگرد ازدواج نگه ندارید.

این کار می‌تواند به سادگی گذاشتن یک یادداشت تشکر غافلگیر کننده بر روی در یخچال یا میز کار، تماس تلفنی با آنها یا به اشتراک گذاشتن چیزهای خوب درباره شان در شبکه‌های اجتماعی باشد.

ابراز شکرگزاری علاوه بر تقویت روابط، باعث شادی می‌شود.

۸. برای انجام کارهای خیر دواطلب شوید

برای بسیاری از افراد، مهمترین شکرگزاری این است که به دیگران در جامعه محلی خود کمک کنند. این کار نه تنها باعث تشکر و قدردانی شما در مورد چیزهایی که دارید می‌شود، بلکه مطالعات نشان داده است که داوطلب شدن با هدف کمک به دیگران، رفاه و آسایش ما را نیز در بر میگیرد و در نتیجه توانایی ما برای قدردانی را بیشتر افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر: کمک کردن به دیگران به شما کمک می‌کند!

برای این کار، فقط کافی است کاری را که به آن علاقه دارید انتخاب کنید. سپس به یک گروه محلی یا سازمانی که از آن پشتیبانی می‌کند، بپیوندید.

شکرگزاری با کمک به دیگران

قدردان انسان بودن خودمان باشیم که این موهبتی بسیار عظیم و منحصر به فرد است. خود را در برابر کائنات خداوند دیدن باعث پی بردن به عظمت او و سر سجده برآوردن در برابر این خالق قدرتمند است.

سخن آخر

یادآوری مداوم موهبت‌ها و شکرگزاری نسبت به آن‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی روی کیفیت زندگی شما داشته باشد. وقتی سرشار از قدردانی باشید، به تدریج واقعیت زندگی تان تغییر می‌کند.

با شکرگزاری زندگی می تواند بسیار مهیج تر و پربارتر از چیزی باشد که تاکنون بوده است. برای مشاهده تاثیر شکرگزاری روزانه در چند نوبت اقدام به شکرگزاری نمایید. امیدواریم با ارائه این تکنیک ها توانسته باشیم شما را در این زمینه یاری نماییم.

اگر به مطالب توسعه فردی علاقه دارید و دوست دارید که مطالعه بیشتری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید اپلیکیشن ذهن را از لینک زیر دانلود و نصب کنید. ما تلاش کرده‌ایم تا در ذهن بانک کاملی از به‌روزترین و بهترین منابع دنیا در زمینه روانشناسی، توسعه فردی و موفقیت را در اختیار کاربرانی که دوست دارند مسیر موفقیت خود را به بهترین شکل ممکن طی کنند، قرار دهیم.

دانلود اپلیکیشن ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید