با تکنیک شکوفه نیلوفر آبی، جلسات خلاقیت ساختارمند داشته باشید! ‏

شکوفه نیلوفرآبی

فهرست مطالب

یکی از اهداف ایده پردازی این است که شما را مجبور کند مرزها را کنار زده، خارج از چارچوب فکر کنید و ایده های بدیع و ناب ارائه کنید. ساختارمند کردن خلاقیت به نظر متناقض می‌رسد.

اما در این مقاله با تکنیکی آشنا خواهید شد که  جلسات طوفان فکری و روند کلی خلاقیت را ساختارمند می‌کند.

هنگامی‌که روند خلق ایده، کنترل شده و به خوبی هدایت شود، شانس یافتن یک “قو سیاه” یا یک ایده ناب  افزایش می‌یابد.

تکنیک شکوفه نیلوفر ‌آبی تضمین می‌کند که جلسه طوفان فکری به راحتی و به طور موثر انجام شود.

این تکنیک، تفکر خلاقانه را بر می‌انگیزد.  زیرا وقتی افراد در مورد موضوعی به بن بست می‌رسند، می‌توانند به ایده، مفهوم یا مسئله اصلی برگردند و از آنجا به دنبال ارتباطات جدید با موضوع اصلی بگردند.

تکنیک شکوفه نیلوفر ‌آبی ‏با تمرکز مداوم بر موضوع اصلی، تفکر منطقی را ارتقا می‌دهد. با طرح سوال در مورد موضوع اصلی ایده ها، بحث های جدیدی ایجاد می‌کند که خلاقیت را پرورش می‌دهند.

تکنیک شکوفه نیلوفر ‌آبی  با استفاده از نمایش بصری و ساختاریافته ایده‌ها، قدرت طوفان فکری را متمرکز می‌کند.

شکوفه نیلوفر آبی در طوفان فکری

اگر می خواهید در مورد خلاقیت و تاثیر آن در موفقیت تان بیشتر بدانید، کتاب زیر به شما کمک می کند.‎

خلاقیت‎‎

‎ با خلاق تر و نوآور تر بودن، می‌توانید در یک سال نسبت به آنچه سایر افراد در ۵ یا ده سال بدست می‌آورند،موفقیت بیشتری کسب کنید‎

اکنون بخوانید‎

 خواستگاه تکنیک شکوفه نیلوفر ‌‌آبی

گلبرگ‌های شکوفه نیلوفر ‌آبی به دور یک هسته مرکزی، شکل می‌گیرند و خوشه می‌زنند. این شکوفه‌ها از این نقطه تکثیر می‌شوند و گسترش می‌یابند.

یاسوآماتسومورا از این گیاه ایده گرفت و شیوه گسترش شکوفه‌ها را روشی مناسب برای توسعه ایده‌ها دید. به‌واسطه این تشابه، این تکنیک شکوفه نیلوفر آبی نام گرفته است.

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی تشابه زیادی به تکنیک نقشه ذهنی دارد. این تکنیک نیز با یک مفهوم مرکزی شروع می‌شود و سپس به صورت تکرارشونده با پیدا کردن راه حل‌ها یا موضوعات مرتبط به بیرون گسترش می‌یابد.

اما برخلاف تکنیک نقشه ذهنی، تکنیک شکوفه نیلوفر آبی ‏قبل از انتقال به مراحل بعدی، مفهوم اصلی را به طور کامل بررسی می‌کند. این کار فرآیند طوفان فکری را به گونه ای ساختارمند می‌کند که در نقشه کلاسیک ذهنی تجربه نخواهید کرد.

شکوفه نیلوفر‌ آبی تبدیل ایده‌های اولیه، به ایده‌ها و کاربردهای جدید را ممکن می سازد.

ایده‌ها از درون مضمون اصلی به بیرون جریان می‌یابند و به طور پویا با آن پیوند می‌خورند. این تکنیک به ما امکان می‌دهد تا کل ایده ها و نحوه تعامل آنها با یکدیگر را مشاهده کنیم.

خواستگاه شکوفه نیلوفر آبی

چه زمانی باید شکوفه نیلوفر‌ آبی را به کار ببرید

  • وقتی می‌خواهید ایده های خلاقانه بسازید.
  • هنگامی‌که می‌خواهید تعداد زیادی ایده تولید کنید.
  • هنگامی‌که در یک حالت فکری (مد فکری) گیر افتاده اید.
  • وقتی با گروهی کار می کنید که عادت ندارند خارج از چارچوب فکر کنند .
  • هنگامی‌که می‌خواهید ایده‌های اولیه‌ای ایجاد کنید که بذر تولید ایده‌های خوب بعدی باشند.

اگر می خواهید با موانعی که از خلاقیتتان جلوگیری می کنند، آشنا شوید، مقاله زیرا را مطالعه کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

موانع تفکر خلاق ؛ چه چیزی در ذهن ما جلوی خلاقیت را می‌گیرد؟

[/su_box]

تکنیک شکوفه نیلوفر ‌آبی چگونه کار می‌کند

یک کلمه یا ایده اصلی در مرکز شکوفه نیلوفر ‌آبی قرار میگیرد. کلمه اصلی  با هشت کلمه احاطه می شود.

سپس هر یک از این هشت کلمه به “گلبرگ” های مربوطه در اطراف جعبه اصلی منتقل می شوند. این فرایند را می توانید برای هر گلبرگ تکرار کنید، و گلبرگ های بیشتری ایجاد نمایید.

نکته: برای رسم شکوفه های نیلوفر آبی می توانید یک مربع ۳ * ۳  در مرکز بکشید و آن را با ۸ مربع دیگر احاطه کنید.

نکته: الزامی وجود ندارد که حتما از مربع استفاده کنید. می توانید از اشکال دایره و شش ضلعی هم استفاده نمایید.

در ادامه مراحل این تکنیک به طور عملی شرح داده می شود.

مرحله ۱: مشکل اصلی را شناسایی کنید

در گروه ایده، مفهوم یا مسئله اصلی را برای تکنیک نیلوفر آبی تعیین کنید. افراد مناسبی را درگیر این فرآیند کنید. موضوع اصلی را در جعبه وسط قرار دهید.

مرحله ۲: طوفان فکری اولیه

اکنون که ایده، مفهوم یا مسئله اصلی مشخص شده است، طوفان فکری می‌تواند برای ایده پردازی در مورد ارتباطات و امور مربوط به موضوع اصلی آغاز شود.

برای این طوفان فکری وقت بگذارید و سپس هشت ایده یا کلمه برجسته تر را در کادرهای (۱-۸) قسمت وسط بنویسید.

مشکل اصلی در شکوفه نیلوفر آبی

مرحله ۳: شکوفه های جدید

برای هر موضوع مرتبط وارد شده در کادرهای ۱ تا ۸ ، باید شکوفه جدیدی ترسیم شود. این بدان معنی است که برای هر اتصال یک جعبه جدید با هشت مربع در اطراف آن ترسیم می‌شود.

مرحله ۴: طوفان فکری دوم

می‌توانید بسته به اولویت و اهمیت هریک از شکوفه‌ها، دوباره ایده‌پردازی کنید و طوفان فکری راه بیاندازید. بهتر است تا جایی که امکان دارد تمامی خانه‌ها را تکمیل کنید.

مرحله ۵: ایده های جدید

اکنون مجموعه ای از حداقل ۶۴ ایده، تعاریف یا جنبه های جدید مربوط به موضوع اصلی دارید. برای بررسی این موضوع وقت بگذارید و نحوه ارتباط موضوعات جانبی با مسئله اصلی را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که کدام اقدامات یا فعالیت‌ها به موضوع اصلی کمک بیشتری می‌کنند.

مرحله پنجم می‌تواند منجر به تولید بیش از هزاران ایده مرتبط با راه حل شود. برای اینکه همچنان پیشرفت داشته باشید و جریان را حفظ کنید، این واقعیت را بپذیرید که ممکن است ترکیبی وجود داشته باشد که نتوان برای آن ایده ای مطرح کرد.

ایده هایی وجود دارند که ممکن است واقع بینانه نباشند یا در ابتدا مضحک به نظر برسند. اما باعث ایجاد یک ایده خارق‌العاده شوند.

نمودار شکوفه نیلوفر آبی

نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

    • معمولا ایده هایی که در شکوفه های ششم ، هفتم و هشتم مطرح می شوند، خلاقانه ترین ایده‌ها هستند.
    • اگر فکر می‌کنید یک ایده ‌احمقانه یا دور از ذهن است، بدون توجه آن را اضافه کنید! در ایده پردازی ، یک ایده به اصطلاح “احمقانه” می‌تواند باعث ایجاد یک فکر شگفت انگیز در ذهن شما یا شخص دیگری شود!
    • این تکنیک ابزاری برای همکاری است. اطمینان حاصل می‌کند که کل گروه بدون قضاوت و هیچ مانع غیر ضروری قادر به مشارکت کردن هستند.
    • وقتی با گروهی از افراد کار می‌کنید، همه را درگیر کنید. شاید هر کدام بتوانند ایده متفاوتی ارائه کنند.
    • اگر در گروه کار می‌کنید، کشیدن شکوفه ها بر روی یک مکان کار عمودی، مانند دیوار یا تخته بزرگ نتیجه بهتری دارد. همچنین می‌توانید از کف زمین یا یک میز بزرگ استفاده کنید.
    • بهتر است برای هر یک از ۸ ایده اطراف شکوفه مرکزی از یک رنگ استفاده کنید. آن را به شکوفه های خارجی نیز تعمیم دهید.
    • می‌توانید این تکنیک را به‌صورت فردی یا گروهی مورد استفاده قرار دهید.

آیا کشیدن نیلوفرهای آبی نقطه پایان است؟

در انتهای تکنیک نیلوفر آبی، یک لیست طولانی از ایده‌ها خواهید داشت که می‌دانید احتمالاً  برخی از آنها موفق نخواهند بود. در عین حال برخی از ایده های ممکن است نتایج فوق العاده را ایجاد کنند.  اما چگونه می‌توانید گام بعدی را برای رسیدن به یک نتیجه نهایی خوب بردارید؟

می توانید دوباره یک جلسه طوفان فکری بگذار کنید و مراحل زیر را برای کسب یک نتیجه خوب و حفظ ساختار مندی این تکنیک، انجام دهید.

این کار را می توان بلافاصله بعد از جلسه ایده پردازی انجام داد.  اما تجربیات به ما آموخته اند که بهتر است، ابتدا کمی استراحت کنید.

فیلتر کردن

شکوفه های نیلوفر آبی که روی دیوار( یا هر جای دیگری) کشیده اید را بررسی کنید. ۸ ایده اصلی را بخوانید و از تیم تان بخواهید هر ایده ای را که با پروژه، محصول یا چشم انداز شرکت، اهداف یا ارزش پیشنهادی تان مطابقت ندارد،  کنار بگذارند..

تمرکز بر روی  تعداد زیادی ایده‌ معمولاً به معنای هدر دادن انرژی است.

مشخص کردن

آیا ایده های خاصی وجود دارد که برجسته باشد؟ از هر شرکت کننده بخواهید تا با رای دادن به برجسته کردن جذاب ترین، با ارزش ترین یا هیجان انگیزترین ایده ها کمک کنند.

اولویت بندی

اگر قصد دارید ایده‌ها را عملی کنید، ممکن است بخواهید آنها را اولویت بندی کنید. اگر چنین باشد، می‌توانید از روشی  مانند ماتریس مقدار / تلاش استفاده کنید.

ایده ها را به عنوان یک گروه، بر روی ماتریس قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که این فعالیت را با زمان بندی محدود می‌کنید تا  بحث‌ها از کنترل خارج نشوند.

ارزیابی مجدد

ناراحت کننده است که پس از اتمام جلسه، این شکوفه های شگفت انگیز را از بین ببریم. سعی کنید شکوفه های نیلوفر آبی را با عکس گرفتن، اسکن کردن یا وارد کردن در یک صفحه اکسل حفظ کنید.

مانند اکثر روش ها، ایده پردازی نیز یک فرایند تکرار شونده است. شما باید این ایده‌ها را دوباره مرور کنید، عمیق تر شوید و فرصت های جدید را کشف کنید.

برای موفقیت بیشتر در این تکنیک باید خلاقیت خود را پرورش دهید. یکی از بهترین راه های پرورش خلاقیت، مطالعه کردن است. حتی اگر زمان کمی دارید با کمک اپلیکیشن ذهن می توانید برترین کتاب های روز دنیا را در کمترین زمان مطالعه کنید.

سخن آخر

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی  یک روش ساده و در عین حال قدرتمند ایده پردازی است. به شما این امکان را می‌دهد که همزمان بر روی یک ایده متمرکز شوید، در عین حال انعطاف پذیری برای گسترش افکار تان را نیز فراهم می‌کنید.

یک جنبه مهم این تکنیک این است که یک دید کلی از مشکل شما، روابط و ارتباطات بین اجزای آن ارائه می‌دهد. این تکنیک به شما امکان می‌دهد چندین راه حل را با هم در یک برنامه عملیاتی ترکیب کنید. امتحان کنید، امیدوارم این روش برای شما مفید باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید