توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت

توسعه فردی چیست؟

فهرست مطالب

دیروز من در یک جشن تولد یکی از بهترین دوستانم بودم که تازه ۳۰ ساله می‌شد.

یکی از مهمانان از من پرسید که من در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهم (شغلم چیست)، بنابراین به او گفتم من در توسعه فردی یا توسعه شخصی (IDP) چیزی‌های می‌سازم! با گذشت چند ثانیه، من به معنای واقعی کلمه می‌توانم او را مجسم کنم که این سؤال را مطرح می‌کند: «توسعه فردی چیست؟»

بنابراین من سعی کردم با گفتن به او درباره توسعه شخصی، درک کند که این اصطلاح کمی شبیه به «خودیاری» است، دقیقاً مانند «بهبود خود» یا اینکه «خوب‌تر کردن خویشتن.»

این واقعیت که اکثر افراد به معنای واقعی درباره توسعه فردی چیزی نمی‌دانند، باعث شد بیشتر و بیشتر در مورد این موضوع تحقیق کنم؛ با ذهن همراه باشید.

توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی چیست؟
توسعه فردی

توسعه شخصی با گسترش آگاهی و دانش به خود و بهبود مهارت‌های شخصیتی، پیگیری آگاهانه از رشد فردی است.

این مهارت‌ها شامل ذهن من، بدن من، روح من و همچنین میزان موفقیت من در همه زمینه‌های زندگی است. هدف نهایی توسعه فردی برای من این است که یک انسان خودشیفته باشم. این یعنی زندگی آگاهانه با تمام توان من و رسیدن به خوشبختی واقعی در زندگی من.

منظور من از پیشرفت این است که هنگام شروع کار با توسعه فردی اقدامات اساسی انجام شود. من معتقدم که در روند رشد شخصی نقاط عطف خاصی برای دستیابی به آن وجود دارد و این که بدون مقابله با اینها، رشد شخصی واقعاً امکان پذیر نیست و یا حداقل کامل نیست.

شاید شما هنوز قانع نشده باشید که توسعه فردی برای شما مناسب است و هنوز هم ممکن است بپرسید «چرا؟»، دلیلی ساده‌ای برای موضوع وجود دارد:

زندگی وقتی بهتر است که کار خودمان را انجام دهیم و این شامل زندگی ذهنی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و مالی ما می‌شود. فکر می‌کنم عادلانه است که بگوییم: «توسعه شخصی، شما را خوشحال می‌کند.»

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

برای تغییر زندگی‌ ، از خود گذشته و خود آینده مان شروع کنیم

[/su_animate]

[/su_box]

نحوه شروع توسعه فردی چگونه است؟

بنابراین چگونه می‌توانید در سفر شخصی خود رشد فردی را شروع کنید. یا اگر از قبل آگاهانه پیشرفت شخصی را دنبال کرده‌اید، چگونه می‌توانید به سطح بعدی برسید؟ در طی کار بیش از ۱۰ سال چندین مورد از این نقاط عطف ذکر شده در بالا را شناسایی کردم.

انگیزه اصلی برای بهبود خود وجود دارد. این یا از الهام ناشی می‌شود که به دنبال بهتر شدن نسبت به گذشته هستید، یا از ناامیدی بیرون می‌آید (چیزی ناخوشایند برای رشد، شما را به چالش می کشد). به عنوان مثال، چه چیزی امروز شما را به اینجا آورد؟

یکی از اولین چیزهایی که شما نیاز دارید، موردی است که من به عنوان پذیرش خلاصه می‌کنم. پذیرش یعنی دیدن زندگی و وضعیت خود آن طور که واقعاً هست و آن را قبول کردن!

از عقلانی کردن چیزهایی که واقعاً از آن ناراضی هستید دست بردارید و حقیقت را به خود بگویید. این همچنین ممکن است بدان معنا باشد که شما باید مناطقی از زندگی خود را جستجو کنید که در واقع پذیرش وضع موجود را دردناک می‌کند.

اگر به حقیقت وصل شوید، مهمترین پایه را برای رشد واقعی خود گذاشته‌اید. شما باید بدانید که کجا ایستاده‌اید. از آنجا می‌توانید به جلو حرکت کنید.

من فکر می‌کنم اساسی‌ترین چیزها در توسعه فردی مربوط به نحوه نگاه شما به جهان و چگونگی مشاهده خود در جهان است و سپس تعیین می‌شود که عملکرد شما در جهان چگونه است.

آیا شما قربانی یا برنده هستید؟ آیا خود را دارای اعتماد به نفس می‌دانید یا نه؟ آیا کنترل زندگی خود را در دست دارید یا نه؟ آیا موفق هستید؟ خوشحال هستید یا نه؟، ببینید در کدام بخش‌های زندگی خود چه جایگاهی دارید.

آگاهی ناخودآگاه خود را بسازید

آگاهی ناخودآگاه خود را بسازید
آگاهی ناخودآگاه

بخش عمده توسعه فردی مربوط به آگاهی از ناخودآگاه است. این موضوع، همیشه اولین بخشی است که می‌دانیم چگونه واقعاً در داخل کار کنیم. فقط در این صورت ما می‌توانیم کنترل آن را بدست آوریم.

برای مثال، ایده از بالا گفتن حقیقت و پذیرش، دقیقاً یکسان است: واقعیت ناخودآگاه را که ممکن است قبلاً آن را نادیده گرفته شده باشید، آگاهانه بسازیم. فقط می‌توانیم پیشرفت کنیم، در حالی که قبل از آن حتی در رادار ما نبوده است، فقط ناخودآگاه در حالتی بیهوش بود.

در روانشناسی به این چهار مرحله از شایستگی گفته می‌شود:

بی‌کفایتی ناخودآگاه

فرد درک نمی‌کند یا نمی‌‌داند چگونه کاری انجام دهد و لزوماً کمبود را تشخیص نمی‌دهد. آنها ممکن است مفید بودن مهارت را انکار کنند. فرد باید قبل از حرکت به مرحله بعدی، ناسازگاری و ارزش مهارت جدید خود را بشناسد. مدت زمانی که فرد در این مرحله می‌گذراند بستگی به قدرت محرک او برای یادگیری دارد.

بی‌کفایتی آگاهانه

اگرچه فرد نمی‌فهمد یا نمی‌داند چگونه کاری را انجام دهد، اما کمبود را تشخیص می‌دهد، و همچنین ارزش مهارت جدیدی در رفع نقص آن را دارد. اشتباه کردن می‌تواند در این مرحله برای فرآیند یادگیری اتفاق بیافتد.

صلاحیت آگاهانه

فرد می‌فهمد یا می‌داند چگونه کاری را انجام دهد. با این حال، نشان دادن مهارت یا دانش نیاز به تمرکز دارد. این ممکن است به مراحل تقسیم شود، و دخالت آگاهانه سنگین در اجرای مهارت جدید وجود دارد.

صلاحیت ناخودآگاه

فرد آنقدر با مهارت تمرین کرده است که به «طبیعت دوم» بدل شده و به راحتی می‌تواند کمبودها را تشخیص و برطرف کند. در نتیجه، مهارت را می‌توان هنگام انجام یک کار دیگر نیز انجام داد. بسته به نحوه و زمان یادگیری فرد ممکن است بتواند آن را به دیگران نیز آموزش دهد.

مزایای بهبود توسعه فردی

مزایای بهبود توسعه فردی
بهبود توسعه فردی،

برخی از فواید استفاده از رویکرد توسعه شخصی عبارتند از:

  • تمرکز واضح‌تر به یادگیری بدست می آید.
  • انگیزه را افزایش می‌دهد.
  • درک بهتر از نحوه یادگیری و چگونگی بهبود عملکرد پیدا می‌کنید.
  • هرچه بیشتر آگاهی پیدا کنید لذت و استرس کمتری از یادگیری خود خواهید داشت.
  • مهارت تفکر انعکاسی که می‌تواند عملکرد فکری را تقویت کند.
  • ایده‌های واضح‌تری در مورد نوع زندگی و کار مورد نظر خود داشته باشید.
  • اعتماد به نفس بیشتر در انتخاب‌ها به وجود می‌آید.
  • اعتماد به نفس بیشتر در مهارت‌ها، خصوصیات و ویژگی‌هایی که شما به حرفه مورد نظر خود منتقل می‌کنید.
  • در موقعیت بهتر برای رقابت در مشاغل قرار می‌گیرید.
  • بهتر می‌توانید در مورد مهارت‌ها، خصوصیات و مهارت‌های شخصی خود با کارفرمایان صحبت کنید.
  • مهار‌ت‌های حل مسئله و برنامه ریزی بهتر خواهید داشت.
  • نگرش و رویکردهای مثبت مرتبط با زندگی حرفه‌ای جهت موفقیت ایجاد می‌شود.

توسعه فردی و سازمانی

اکنون بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند که کارمندان عملکرد خود را درک کنند و بدانند که چگونه می‌توانند با شرایط افزایش بار کاری، شرایط استرس‌زا یا شرایط تغییر، سازگار شوند. انتظار می‌رود کارمندان برای تغییر به خوبی پاسخ دهند.

در حالی که برخی از کارفرمایان آموزش‌های خاصی را ارائه می‌دهند، برای کارفرمایان معمول‌تر است که انتظار دارند فارغ التحصیلان برای مدیریت هر دو عملکرد خود و عملکرد سایر افراد را در نظر بگیرند.

مدت زمان اختصاص داده شده برای درک آنچه در عملکرد شما تأثیر می‌گذارد می‌تواند به خوبی برای شما در محیط کار اتفاق بیافتد. همچنین مهم است که از نحوه رفتار شما بر افراد دیگر نیز آگاه باشید.

انتظار می‌رود که کارمندان تعهد شخصی خود را نسبت به پیشرفت مداوم حرفه‌ای (CPD) نشان دهند، به طور فعال به دنبال اطلاعات، آموزش و رویدادهایی باشند که مهارت و دانش آنها را به روز نگه دارد.

دانستن نحوه یادگیری و چگونه بهتر یاد گرفتن در محل کار بسیار ارزشمند خواهد بود. این به معنای واقعی رویکری از توسعه فردی آگاهانه در محیط‌های سازمانی است.

نکات مهم در توسعه فردی برای موفقیت

نکات مهم در توسعه فردی برای موفقیت

اکنون شروع کنید: امروز در مورد برنامه توسعه شخصی خود کاری انجام دهید. برای رسیدن به تغییر پایدار، مدتی طول می‌کشد، بنابراین باید از همین حالا شروع کنید. شما می‌توانید بر اساس آنچه امروز انجام می‌دهید، فردا، تبدیل به فرد دیگری شوید.

از افراد دیگر بیاموزید: می‌توانید از موفقیت افراد دیگر بهره‌مند شوید و می‌توانید از اشتباهات آنها بیاموزید. تجربه شخصی شما یک معلم خشن است، بنابراین از اشتباهات دیگران بیاموزید. اگر بتوانید یک مربی خوب پیدا کنید، کار شما راحت‌تر خواهد بود. تا آنجا که می‌توانید کتاب بخوانید.

تغییر کنید: جهان در حال تغییر است. حتی اگر هیچ کاری نکنید، با چرخش دنیا به طور پیش فرض تغییر می‌کنید. هیچ فراری از این وجود ندارد. اگر مردم و عقاید هنوز تغییر نمی‌کردند همه ما هنوز در غارها زندگی می‌کردیم. برنامه توسعه فردی شما باید شامل نحوه تغییر و ویژگی‌های مرتبط با آن باشد.

پاسخگو باشید: شما مسئول پیشرفت خود هستید. شما مسئولیت آنچه امروز به آن تبدیل شده‌اید هستید. این بدان معناست که این کار شما است که مراحل انجام شده در برنامه توسعه شخصی خود را شروع کنید.

اگر زحمت نکشی ، هیچ کس دیگری آن را را برای شما انجام نمی‌دهد. همچنین این بدان معنی است که شما نتیجه را در اختیار دارید و هیچ کس دیگری مقصر نیست.

سپاسگزار باشید و ارزش خود را بشناسید: روی آنچه که دارید تمرکز کنید. به این فکر کنید که دیگران از آنچه انجام می‌دهید بهره‌مند می‌شوند. اگر خود را بهبود ببخشی ، این مزایا افزایش می‌یابند. پیشرفت شخصی شما برای دیگران و همچنین برای شما مفید خواهد بود.

خودتان را به چالش بکشید: اگر به یک هدف غیرممکن رسیدی ، خود را برای یک شکست آماده کنید. اگر به آنچه آسان است می‌پردازید، خودتان را از رضایت نسبت به موفقیت منکر نکنید. مشکلات را بررسی کنید و هیچ چیز نترسید.

احساسات خود را دنبال کنید: انجام کارهایی که دوست ندارید خوب نیست. اقداماتی را انتخاب کنید که برایتان جذاب باشد و مطابق با ارزش‌های شما باشد. به دنبال علائق خود بروید و تا پای جون ثابت قدم باشید.

ادامه دهید و هرگز تسلیم نشوید: زندگی در چرخش است و به یک ریتم حرکت می‌کند. بنابراین فراز و نشیب خواهید داشت. هنگامی که به یک نقطه آرام ضربه می‌زنید یا به نظر نمی‌رسد چیزهایی در حال حرکت هستند، دست از کار نکشید و ادامه دهید. هیچ چیزی به عنوان پیشرفت سریع و مداوم وجود ندارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

چگونه می‌توان در زندگی هدفمندتر بود؟

[/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

در طی فرآیند بهبود توسعه شخصی، ما باورهای ناخودآگاه ایجاد می‌کنیم که باعث محدود شدن آگاهی می‌شوند. ما مسئولیت خودمان را بر عهده می‌گیریم و از نتایجی که مسئول آن هستیم سود یا ضرر خواهیم برد.

ما قادر به پاسخگویی هستیم و چشم انداز زندگی خود را تنظیم کرده و اهداف جدید و هیجا‌ انگیزی را برای زندگی خود تعیین می‌کنیم.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

ما یاد می گیریم انرژی بیشتری کسب کنیم و چگونگی استفاده هوشمندانه از آن را یاد می‌گیریم. ما خودآگاهی بیشتری کسب می‌کنیم و تمرکز ذهنی خود را بهبود می‌بخشیم. ما یک برنامه توسعه فردی را تهیه می‌کنیم که ما را به آنجا می‌رساند که واقعاً می‌خواهیم به آن برسیم.

[/su_note]

چیزهای بیشتری برای پیشرفت در رشد شخصی خودمان وجود دارد. اما با توجه به موارد ذکر شده، فکر می‌کنم ما می‌توانیم پایه و اساس محکمی برای توسعه شخصی ایجاد کنیم. بنابراین، دفعه دیگر که فردی از من سؤال می‌کند: «توسعه شخصی چیست؟» من فقط می‌توانم به وی پیوندی به این مقاله بدهم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید