با تقویت شجاعت در خودتان از غار خارج شوید!‏

تقویت شجاعت

فهرست مطالب

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر انسان نخستین شجاعت خارج شدن از غار را نداشت، برای نسل بشر چه اتفاقی رخ می‌داد؟ احتمالا انسان‌ها تا به حال منقرض شده بودند.

اگر در طول تاریخ انسان‌های بزرگی نبودند که جسارت دنبال کردن کنجکاوی‌ها و خواسته‌هایشان را نداشتند، اکنون ما این همه امکانات و آسایش نداشتیم. در هر برهه ای از زمان فردی شجاعت به خرج داده و در مسیری قدم گذاشته است که دیگران شهامت آن را نداشته اند. به همین دلیل چیزهایی را بدست آورده که دیگران همیشه در حسرت آن‌ها بوده اند؛ اما

شجاعت داشتن به چه معنا است؟

شجاعت، نبود ترس نیست. افراد شجاع احساس ترس می‌کنند؛ اما قادر به کنترل و غلبه بر ترس خود هستند تا مانع اقدام آنها نشود. شجاعت یعنی بترسید و باز هم در ترسناکترین موقعیت‌ها به سمت جلو حرکت کنید.

شجاعت ترکیبی از قدرت ذهنی، دانش و اعتمادبه‌نفس است که همگی در یک خصوصیت اخلاقی جمع شده‌اند. شجاعت به شما کمک می‌کند که بتوانید تصمیم‌های دشوار بگیرید. بدون اتلاف وقت دست به اقدام بزنید و به آسانی با موقعیت‌های دشوار مواجه شوید.

شجاع بودن یک انتخاب است. کسانی که در زندگی شجاعت را انتخاب نمی‌کنند، اجازه می‌دهند ترس زندگی شان را کنترل کند. کسانی که مدام می‌ترسند، دوست ندارند از منطقه امن زندگی خود خارج شوند و در یک زندان خود ساخته یک گیر می‌کنند. نباید بگذاریم ترس ما را از آنچه می‌خواهیم و لیاقت آن را داریم باز دارد.

شجاعت و ترس

من فهمیدم که شجاعت نبود ترس نیست، بلکه پیروزی بر آن است. فرد شجاع کسی نیست که احساس ترس نمی‌کند؛ بلکه کسی است که بر این ترس پیروز می‌شود.                    نلسون ماندلا 

شجاعت داشتن، لازمه زندگی است

شجاعت و جسارت داشتن از ملزومات زندگی هر انسانی بر روی کره زمین است و از آن دسته ویژگی‌هایی است که سایر ویژگی‌ها در سایه آن محقق می‌شوند. فرض کنید می‌خواهید یک مهارت جدید را یاد بگیرید.

اول از همه باید شجاعت لازم را داشته باشید که تصمیم بگیرید. سپس جسارت داشته  باشید که به دنبال آموزش آن بروید. در ادامه باید آنقدر شجاع باشید که به اشتباه کردن ادامه دهید تا آن مهارت را یاد بگیرید. در همه مراحل یادگیری و در جای جای زندگی باید شجاعت داشته باشید.

توجه داشته باشید که شجاع بودن همیشه به معنی ” دل به دریا زدن و روبه رو شدن با خطرات ” نیست. شجاعت همان‌قدر که به معنی رو به رو شدن با خطرات است به معنی پذیرفتن آنها نیز هست. اینکه بی‌مهابا وارد ماجرایی شوید، لزوما شجاعت محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند حماقت باشد. شجاعت به معنای آن است که حس عدم اطمینانی را که در اغلب موارد باعث شکل‌گیری ترس می‌شود، به یک ریسک محاسبه‌شده و قابل‌پذیرش تبدیل کنید.

هیچ کس بدون احساس ترس متولد نشده است، اما می‌توانیم یاد بگیریم چگونه بر آن غلبه کنیم. شجاعت یک مهارت است، رفتاری که می‌توان آن را یاد گرفت.

شجاعت یا حماقت

 

عضلات شجاعت خود را تقویت کنید

شجاعت چیزی نیست که با آن متولد شده‌ باشید، اگرچه چیزی هم نیست که بتوانید یک شبه آن را کسب کنید. مانند همه‌ی خصوصیات اخلاقی مطلوب، برای پرورش شجاعت نیز باید تلاش کنید. در ادامه راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند عضلات شجاعت خود را پرورش دهید.

یادگیری کار با عضله شجاعت ساده است اما زندگی تان را برای همیشه تغییر می‌دهد.

۱.عمیق ترین ترس‌های خود را شناسایی کنید

ترس چیز “بدی ” نیست. اما باید این سوال را از خود بپرسید که آیا ترستان به شما کمک می‌کند؛ یعنی از شما در برابر تهدیدهای واقعی محافظت می‌کند یا شما را مهار کرده و باعث عدم پیشرفتتان می‌شود؟

با نوشتن ترس‌های تان می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک ترس سالم است و کدام یک مانع پیشرفت شما در زندگی می‌شود. همچنین می‌توانید فرصت‌های رشد، بهبود و برخی اهداف مهم که شما را می‌ترسانند را نیز بشناسید.

برای تمرین کردن، هر چیزی که از آن می‌ترسید را بنویسید و لیستی از ترس‌هایتان تهیه کنید.

با توصیف دقیق آنچه از آن می‌ترسید، به خود این قدرت را می‌دهید که حتی در برابر بدترین ترس‌های خود شجاعانه عمل کنید.

ترس شما از هرچه باشد، باید مالک آن شوید. تا زمانی که مالک ترس خود نباشید، او مالک شما خواهد بود. تنها راه غلبه بر ترس این است که درست به آن نگاه کنیم و با وجود آن قدم برداریم.

غلبه بر ترس

 

۲.از روال معمول زندگی خود خارج شوید

شجاعت داشتن آسان نیست؛ بنابراین اگر می‌خواهید تغییرات بزرگی در زندگی تان ایجاد کنید، باید از کوچکترینشان شروع کنید.

ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما از نظر علمی ثابت شده است که گام‌های کنترل شده کوچک می‌توانند عضله شجاعت را برای رویارویی با چالش‌های بزرگتر تقویت کنند.

با تجربه کردن چیزی ناآشنا، یک تغییر کوچک در زندگی تان ایجاد کنید.

الگوی معمول زندگی خود را تغییر دهید مثلا مسواک زدن با دست مخالف را امتحان کنید.

به جایی بروید که قبلاً هرگز ندیده اید. برای رفتن به محل کارتان مسیر جدیدی را طی کنید یا برای صرف غذا به یک رستوران ناشناس بروید.

اگر می خواهید از روزمرگی فاصله بگیرید و زندگی خود را تغییر دهید، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

چگونه خودمان را پیدا کنیم، زمانی‌که احساس می‌کنیم میان روزمرگی ها گم شده‌ایم

[/su_box]

 

۳.تظاهر به شجاع بودن کنید

به محض اینکه رفتارمان را تغییر دهیم، فکر و احساسمان نیز تغییر می‌کند. برای داشتن احساس شجاعت، باید نقش بازی کنید! باید طوری وانمود کنید که انگار واقعا شجاع هستید و از چیزی نمی ترسید.

برای تمرین کردن به فردی که در موقعیت خطرناکی قرار دارد، کمک کنید. به جای نادیده گرفتن فردی که در سختی است، درخواست کمک کنید یا قدم جسورانه ای برای مداخله بردارید.

تظاهر به شجاعت

 

۴.چشم انداز خود را به مراحل کوچک تبدیل کنید

از بزرگ فکر کردن و شروع کردن نترسید. به گفته مارتین لوتر کینگ، لازم نیست از ابتدا تمام پله‌ها را ببینید، فقط کافی است اولین قدم را بردارید.

وقتی نوبت به انجام کاری می‌رسد که فاصله بزرگی با جایگاه کنونی تان دارد، فکر نکنید که قبل از برداشتن اولین قدم باید بدانید چگونه آن را طی کنید.آنچه بیشترین اهمیت را دارد، دانستن مسیری است که می‌خواهید طی کنید.

حتی اگر مقصد مشخصی نداشته باشید. با شناختن مسیر می‌توانید، به این فکر کنید که دوست دارید ۱۲ ماه دیگر چه کاری انجام دهید. سپس به کاری که می‌خواهید شش ماه دیگر انجام دهید، فکر کنید. سپس به دو ماه دیگر فکر کنید و این روند را تا فکر کردن به کارهایی که امروز باید انجام دهید، ادامه دهید.

“ترسناکترین لحظه همیشه درست قبل از شروع است. پس از آن، همه چیز فقط می‌تواند بهتر شود ” استفان کینگ

۵.عدم اطمینان را در آغوش بگیرید

ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی می‌تواند با ترس و عدم اطمینان زیادی همراه باشد. تشخیص اینکه عدم اطمینان بخشی از روند کار است و دلیل بر توقف آن نیست، می‌تواند به شما در ادامه روند کمک کند.

بنابراین وقتی همه چیز ترسناک و نامطمئن به نظر می‌رسد، می‌توانید به خود یادآوری کنید که هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید، ترس طبیعی و نرمال است. این بدان معنا نیست که شما باید برگردید یا منصرف شوید.

با داشتن استراتژی‌های مناسب برای تمرکز مجدد در زندگی، احساسات ناپایدار به احساس اعتماد به نفس و موفقیت تبدیل می‌شوند. می‌توانید با یادگیری کنار آمدن با عدم قطعیت‌های زندگی بر ترس‌هایتان پیروز شوید. اگر از چیزی می‌ترسید به دنبال راه چاره برای آن باشید.

عدم قطعیت

 

۶.نقاط قوت خود را بشناسید

محققان دریافته اند افرادی که نقاط قوت خود را درک می‌کنند و آن‌ها را تقویت می‌کنند، حتی در مواقعی که هیچ چیز درست پیش نمی‌رود، احساس شادی و افسردگی کمتری می‌کنند؛ اما فراتر از کمک به احساس بهتری داشتن، شناخت نقاط قوت باعث افزایش شجاعت می‌شود.

شناسایی نقاط قوت عامل اصلی رشد شخصی و شغلی است. هنگامی‌که مهارت‌های خود را تأیید می‌کنید، به توانایی خود برای موفقیت بسیار مطمئن تر هستید و تمایل بیشتری به انجام کارهای بزرگ دارید که نیاز به شجاعت دارند.

لیستی از صلاحیت‌های خود ایجاد کنید که بتوانید از آنها استفاده کنید و نقاط ضعفی که باید بر روی آن‌ها کار کنید را مشخص کنید.

این تمرین می‌تواند به شما اعتماد به نفس دهد تا عضلات شجاعت خود را تقویت کنید و ترس‌های غیر منطقی را کنار بگذارید. کار بر روی آنچه قبلاً در آن مهارت دارید، به جای تمرکز روی نقاط ضعف، به موفقیت‌های بیشتری منجر می‌شود و انگیزه تان را تقویت می‌کند.

اگر می خواهید در مورد  شناسایی نقاط قوت اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می کنم کتاب زیر را مطالعه کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

نقاط قوت خود را بشناسید

[/su_box]

 

۷. چالش‌ها را بپذیرید

حتی پس از مواجهه با چالش‌ها و ترس‌ها در مسیر خود باقی بمانید. در بسیاری از موارد ترس فقط در ذهن شما وجود دارد. بیشتر آنچه از آن می‌ترسید هرگز عملی نمی‌شود. وقتی می‌توانید در زندگی پیشرفت کنید زمان خود را با ترسیدن هدر ندهید.

چالش

 

۸. به یادگیری ادامه دهید

با تلاش مداوم برای یادگیری و بهبود مهارت‌ها، به رشد خود ادامه دهید. از همه ی فرصت‌ها استفاده کنید و یک مهارت جدید یاد بگیرید. کتاب‌های رهبران برجسته را بخوانید و هر آنچه می‌توانید در مورد صنعت خود یاد بگیرید. هرچه بیشتر بدانید با ریسک‌های کمتری مواجه می‌شوید که این به کاهش ترس‌هایتان کمک می‌کند.

 

۹. استرس خود را کاهش دهید

گاهی اوقات به دلیل خستگی دچار ترس می‌شوید. مطمئن شوید که خوب غذا می‌خورید، خواب کافی دارید و ورزش می‌کنید. استراحت کنید و زمانی برای تعطیلات بگذارید. همه ما نیاز به استراحت داریم.

طبق مطالعات یکی از بهترین راه ها برای کاهش استرس مطالعه کردن است.همچنین مطالعه یکی از بهترین راه های یادگیری و کسب مهارت های جدید می باشد.

اگر برای مطالعه کردن زمان زیادی ندارید، می توانید با دانلود اپلیکیشن ذهن، در زمانی اندک برترین کتاب های جهان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

 

 سخن آخر

در زندگی یا به جلو حرکت می‌کنیم یا به عقب، چیزی به عنوان حد وسط وجود ندارد. اگر نتوانیم از ترس و محدودیت‌های خود عبور کنیم، به عقب خواهیم رفت و در غاری که برای خود ساخته ایم گیر خواهیم کرد. شجاعت سلاح مخفی است که به شما اجازه می‌دهد علی رغم ترس خود رشد کنید. شجاعت به شما این توانایی را می‌دهد که ترس از شکست را کنار بگذارید و اولین قدم‌ها را بردارید.

شجاعت خصلتی نیست که فقط بعضی آدم‌ها از آن بهره مند شوند، بلکه یک مهارت است، رفتاری که می‌توان آن را یاد گرفت و می‌توان با تمرین کردن آن را تقویت کرد. درست همانطور که عضلات خود را در باشگاه ورزشی پرورش می‌دهید، می‌توانید شجاعت را نیز در خود پرورش دهید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید