تقویت ذهن با ده تمرین ساده و مؤثر

تقویت ذهن با تمرین

اگر تابه‌حال فکر می‌کردید تنها بدن و عضلاتتان به ورزش نیاز دارند تا قوی و سالم باقی بمانند، در اشتباه بوده‌اید. مغز و ذهن ما انسان‌ها هم برای سالم ماندن به تمرینات مختلفی نیاز دارد. در این مقاله قرار است موضوع تقویت ذهن با تمرین را با شما بررسی کنیم. به نظر شما چه تمریناتی در قوی‌تر شدن مؤثر هستند؟ برای فهمیدن این جواب باید ادامه این مقاله را بخوانید. با ما در ذهن همراه باشید.

ز نیرو بود ذهن را راستی!

ذهن ما هم مانند بدنمان به ورزش و تمرین نیاز دارد. این جمله را روی برگه‌ای بنویسید و جایی جلوی چشم‌هایتان بگذارید تا هیچ‌وقت از یادتان نرود. تقویت ذهن با تمرین تنها برای تقویت نیروی ذهنی و قوی‌تر شدن فرآیندها شناختی مغز نیست. بلکه این کار باعث جلوگیری از بروز آلزایمر در سنین بالاتر و کند شدن ذهن هم خواهد شد.

همان‌طور که تمرینات قدرتی می‌توانند باعث ساخت عضلات جدید در بدن شوند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهند، تمرینات ذهنی هم می‌توانند با تشکیل ارتباطات جدید میان بخش‌های مختلف مغز و سلول‌های جدید مغزی، منجر به افزایش مقاومت مغزی ما در برابر عوارض پیری و آسیب‌های عصبی ناشی از آن خواهند شد.

این تمرینات می‌توانند علائم کندی مغز ناشی از افزایش سن را هم به طرز قابل‌توجهی کاهش دهند یا از وقوع آن‌ها جلوگیری کنند. به همین دلیل است که امروزه محققان بر این باور هستند که سبک زندگی سالم، شامل توجه به نوع تغذیه و سبک زندگی، ورزش فیزیکی و تمرینات ذهنی است.

مقاله مرتبط: راهکارهای تقویت ذهن

راه‌های تقویت ذهن با تمرین

بیایید باهم تکنیک‌های تقویت ذهن با تمرین را ذهنی بررسی کنیم.

شماره یک؛ توان یادآوری‌تان را آزمایش کنید

برای تقویت ذهنتان می‌توانید هر بار توانایی آن را محک بزنید و چالش‌های جدیدی برای آن ایجاد کنید. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام بدهید این است که برای خریدهای روزانه از لیست استفاده نکنید و از حافظه خودتان کمک بگیرید.

می‌توانید لیست خرید را از قبل بنویسید و سعی کنید تمام جزئیات خرید را به ذهن بسپارید. چند ساعت بعد، درحالی‌که می‌خواهید به خرید بروید خودتان را محک بزنید. ببینید چند مورد از آن موارد را به یاد می‌آورید.

بهتر است تا جایی که می‌توانید لیست خریدتان بلندبالا و پر از موارد گوناگون باشد تا هر بار مغزتان با چالشی درست‌وحسابی درگیر شود. با این کار می‌توانید هر بار توان شناختی مغزتان را تحریک کنید و باعث تقویت آن شوید.

شماره دو؛ موسیقی پخش کنید

احتمالاً لذت‌بخش‌ترین راه برای تقویت ذهن با تمرین و تکرار، درگیر شدن با موسیقی است. حداقل برای من که این روش جذاب‌ترین روش به‌حساب می‌آید. موسیقی به‌صورت عجیب و باورنکردنی بر کارکرد مغز تأثیر می‌گذارد.

سعی کنید نواختن یک ساز موسیقیایی را یاد بگیرید. عضویت در گروه‌های موسیقی هم یکی دیگر از راه‌های مؤثر در تقویت توان ذهن است. محققان بر این باور هستند که یادگیری فنون پیچیده مانند نواختن سازهای موسیقی در طولانی‌مدت، یکی از بهترین روش‌های مبارزه با عوارض افزایش سن بر مغز و توان شناختی است.

موسیقی به شما کمک می‌کند بین مغز و دست‌هایتان هماهنگی بی‌نظیری ایجاد کنید و همین مهارت مغز شمارا به طرز مطلوبی ایجاد می‌کند. بسیاری از سازهای موسیقی به هماهنگی هر دودست با بخش‌های مختلف مغز نیاز دارند و همین کار چالشی اساسی برای مغز محسوب می‌شود.

شماره سه؛ انجام محاسبات ذهنی

یکی دیگر از راه‌های تقویت ذهن با تمرین‌های ریاضی به‌صورت ذهنی انجام می‌گیرد. سعی کنید همه مسائل ریاضی را بدون کمک ماشین‌حساب و کامپیوتر انجام دهید. من قول می‌دهم که نه روح پاسکال از شما آزرده‌خاطر خواهد شد و نه آلن تورینگ.

تنها چیزی که برای محاسباتتان به آن نیاز دارید، یک ‌قلم، کاغذ و ذهن آماده به تقویت‌تان خواهد بود. حتی می‌توانید موقع فعالیت‌های سنگین‌تر فیزیکی، مانند دویدن روی تردمیل این کار را انجام بدهید. با سخت‌تر کردن تمرینات ذهن به این صورت می‌توانید چالش‌های جدی‌تری برای مغزتان ایجاد کنید و توان شناختی مغزتان را بیشتر تحریک کنید.

می‌توانید برای بالا بردن قدرت ذهنی از این مقاله ما کمک بگیرید: راه‌های افزایش قدرت ذهنی

شماره چهار؛ آشپزی کنید

شاید باورتان نشود، اما یکی از راه‌های تقویت ذهن با تمرین آشپزی کردن است. آشپزی کردن هم یکی دیگر از چالش‌های ذهن برای تقویت توان شناختی و به‌کارگیری آن به‌حساب می‌آید. شما زمانی که آشپزی می‌کنید، در عین اینکه باید مراحل کار را به‌درستی انجام دهید، باید تمام طرز تهیه و دستور غذاها را موبه‌مو به‌ یاد بیاورید و اشتباهی کوچک می‌تواند نتیجه کارتان را خراب کند.

سعی کنید برای تقویت بیشتر مغزتان، دستورات غذایی جدید را یاد بگیرید. آشپزی کردن، فعالیتی هیجان‌انگیز است و هر بار که شما دستورات جدیدی را امتحان می‌کنید، درواقع قدمی بزرگ برای تقویت مغزتان برمی‌دارید. بو، مزه‌ها، رنگ‌ها و طعم غذاها می‌توانند حافظه حسی شمارا درگیر خودشان کنند و از این لحاظ هم برای ذهن شما سودمند باشند.

شماره پنج؛ زبان جدیدی یاد بگیرید

چه‌کاری بهتر از یادگیری زبان جدید؟ یکی از راه‌های سخت و درعین‌حال بسیار مفید تقویت ذهن با تمرین زبان اتفاق می‌افتد. شما هر بار که زبانی جدید یاد می‌گیرید و آن را تمرین می‌کنید، علاوه بر لطفی که به خودتان و مهارت‌های فردی‌تان کرده‌اید، خدمتی به بزرگ به مغزتان می‌کنید.

یادگیری زبان‌های خارجی بخش‌های شنیداری مغز را تحریک می‌کند و در تقویت آن‌ها مؤثر است. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که یادگیری لغات جدید و اضافه کردن واژگان مختلف به گنجینه لغات مغز، می‌تواند خطر کاهش توانایی شناختی مغز را به‌صورت محسوسی کم کند.

پس اگر تابه‌حال این روش را امتحان نکرده‌اید، دست از تنبلی بردارید و به خودتان مغزتان لطفی کنید. یادگیری زبان همیشه جذاب است. کافی است زبان موردعلاقه خودتان را پیدا کنید.

بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید: تقویت تفکر منطقی

شماره شش؛ تصویرسازی کلمات

یکی از تمرینات مؤثر در تقویت ذهن این است که سعی کنید شکل هجایی کلمات را در ذهنتان تصور کنید. محققان معتقدند تمرین با کلمات و معانی آن‌ها می‌تواند به شکل پرقدرتی در تقویت ذهن تأثیرگذار باشند.

اما باید چطور عمل کنید؟ روش کار بسیار ساده است. می‌توانید درحالی‌که مشغول استراحت هستید شکل هجایی کلمات را، یعنی همان‌طور که نوشته می‌شوند، در ذهنتان تصور کنید و بلافاصله به کلماتی فکر کنید که با دو حرف اول یا آخر کلمه قبلی شروع می‌شوند.

اگر دوست دارید تمرینتان را سخت‌تر کنید، می‌توانید در مراحل بعدی از کلمات زبان‌های خارجی که بلد هستید استفاده کنید.

شماره هفت؛ جزییات را بکشید

برای تقویت ذهن با تمرین می‌توانید از به تصویر کشیدن جزییات و یادآوری آن‌ها با نقاشی کردنشان استفاده کنید. برای این کار روش ساده‌ای  پیش روی شماست. کافی است وقتی از جایی برگشتید، سعی کنید جزییات را به خوبی به یاد بیاورید.

برای اینکه جزییات را درست در ذهنتان بازسازی کنید، بد نیست که آن را بکشید. سخت نگیرید! همه ما پیکاسو نیستیم و نمی‌توانیم جزییات را به‌خوبی نقاشی کنیم. کافی است که جزییاتی که به یاد می‌آورید را روی کاغذ بکشید؛ حتی اگر شبیه نقاشی بچه‌های سنین پایه و مهدکودک باشد!

این کار را هر بار بعدازاینکه از جایی جدید برگشتید انجام بدهید تا مغزتان را شرطی کنید که جزییات را به‌خوبی به خاطر بسپارد و فرآیند بازیابی را هم بدون نقص انجام دهد.

درهمین رابطه بخوانید: تقویت حافظه برای درس خواندن

شماره هشت؛ پرزهای چشایی‌تان را به چالش بکشید

تحریک پرزهای چشایی یکی دیگر از روش‌های تقویت ذهن با تمرین است. حافظه حسی به همه مواردی مربوط می‌شود که توسط حسگرهای محیطی ما ضبط و ثبت می‌شوند.

یکی از قدرتمندترین حسگرهای ما در پرزهای چشایی‌مان قرار دارند. سعی کنید با به چالش کشیدن هم‌زمان حس چشایی و حافظه چشایی‌تان به تقویت توان ذهنی‌تان کمک کنید.

این تمرین به این شکل است که سعی کنید موقع خوردن غذا تمام مواد اولیه و ادویه‌هایی که در غذا به‌کاررفته است را شناسایی کنید. با این کار می‌توانید به‌صورت مؤثری از حافظه حسی‌تان در تقویت مغزتان استفاده کنید.

شماره نه؛ به چالش کشیدن هماهنگی چشم و دست

یکی دیگر از چالش‌های جذاب پیش روی ذهن شما، توان هماهنگ کردن چشم و دست است. می‌توانید با انتخاب کردن سرگرمی‌هایی که هم‌زمان چشم و دستتان را به‌کاررفته می‌گیرد، این تمرین را انجام دهید.

بافت لباس‌های کاموایی، نقاشی، رنگ کردن، سرهم کردن پازل و جورچین از بهترین نمونه‌های این تمرین هستند. هرچقدر که هماهنگی بین دستان و چشم‌هایتان بیشتر باشد، مغزتان بهینه‌تر کار خواهد کرد.

شماره ده؛ ورزش جدیدی یاد بگیرید

آخرین راهی که در این نوشته برای تقویت ذهن با تمرین با شما به اشتراک می‌گذارم، یادگیری ورزش جدید است. ورزش‌های جدید علاوه بر اینکه به ایجاد ارتباطات مغزی بیشتر کمک می‌کنند و باعث هماهنگی بیشتر اعضای بدن و مغز می‌شوند؛ برای افزایش کارکرد مغز شما هم خواهند شد.

ورزش تنها برای بهبود کارکرد بدن و عضلات نیست. این تمرین فیزیکی می‌تواند به‌صورت مطلوبی کارایی مغز شمارا افزایش دهد. سعی کنید به ورزش‌های روی بیاورید که به تمرکز بالایی نیاز دارند. گلف و یوگا گزینه‌های مناسبی به‌حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید