با این هفت راهکار ساده ، به تقویت تفکر منطقی در ذهنتان کمک کنید

تقویت تفکر منطقی

فهرست مطالب

تفکر منطقی شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ آیا با شنیدن نام این نوع تفکر به یاد افرادی می‌افتید که احساسات را در تصمیماتشان دخالت نمی‌دهند و اساساً بویی از احساس نبرده‌اند؟ اگر جوابتان مثبت است باید بدانید که اشتباه می‌کنید. بیایید باهم راه‌های تقویت تفکر منطقی و معنای دقیق آن را بررسی کنیم. با ما در ذهن همراه باشید.

تفکر منطقی چیست؟

تفکر منطقی عمل تحلیل وضعیت و ارائه راه‌حل معقول مناسب با آن است. تفکر منطقی مانند تفکر انتقادی به مهارت استدلال برای مطالعه عینی مسائل نیاز دارد. این ابزار به شما امکان می‌دهد که درباره نحوه پیشبرد مسائل نتیجه‌گیری درستی ارائه کنید. شما با استفاده از تفکر منطقی قادر خواهید بود که با استفاده از شواهد و حقایق، با مشکلاتی که در زندگی روبه‌رو می‌شوید مقابله و آن‌ها را حل کنید. به همین دلیل تقویت تفکر منطقی اهمیت زیادی دارد.

چرا تقویت تفکر منطقی مهم است؟

مهارت تفکر منطقی اهمیت بسیاری دارد. شما با استفاده از این شیوه تفکر می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مهم به‌درستی استدلال کنید و مشکلاتتان را حل کنید. افرادی که تفکر منطقی قدرتمندی دارند، ساده‌تر از دیگران با مسائل و مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

مهارت تفکر منطقی می‌تواند باعث خلق ایده‌های جدید برای رویارویی با مسائل شود. تعیین درست اهداف و درنهایت رسیدن به پیشرفت شغلی ازجمله امکاناتی است که با به‌کارگیری و تقویت تفکر منطقی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

زمانی که شما وارد محیط جدید کاری می‌شوید یا می‌خواهید به کارتان سرعت قابل‌ملاحظه‌ای ببخشید، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد. این چالش‌ها اصولاً به تفکر منطقی و مهارت‌های استدلال نیازمند هستند تا به‌خوبی حل شوند. هرچقدر تفکر منطقی در شما قوی‌تر و پخته‌تر باشد، پیشرفت در کار و ارائه برنامه برای پیشبرد اهداف، آسان‌تر و بهتر خواهد شد.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از تفکر منطقی، این مقاله را مطالعه کنید: تفکر منطقی چیست؟

راه‌های تقویت تفکر منطقی

روش‌های زیادی برای تقویت تفکر منطقی وجود دارد. شما می‌توانید با به‌کارگیری چند تکنیک ساده در کارهای روزانه‌تان به توسعه این مهارت مهم و کلیدی دست پیدا کنید. در ادامه این روش‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

زمانتان را صرف سرگرمی‌های خلاقانه کنید

خلاقیت و ایجاد آثار هنری مانند نقاشی، رنگ‌آمیزی، نوشتن و گوش دادن به موسیقی می‌توانند مغز شما را تحریک کنند و به ایجاد کارایی بهتر آن منجر شوند. همین فرآیند به تقویت تفکر منطقی کمک خواهد کرد. سعی کنید از هر چالش برای تحریک مغزتان استقبال کنید. یادتان باشد که هرچقدر ذهن قوی‌تری داشته باشید، مهارت تفکر منطقی قدرتمندتری خواهید داشت. تفکر خلاقانه به‌صورت طبیعی موجب توسعه توانایی‌های حل مسئله خواهد شد و می‌تواند به شما در رویارویی بهتر با چالش‌های زندگی و محیط کار کمک کند.

سرگرمی خلاقانه دیگری که می‌تواند به شما در تقویت مهارت تفکر منطقی کمک کند، یادگیری کار با ابزارآلات جدید است. این ابزارآلات می‌تواند از موسیقی تا ابزار تراشکاری متغیر باشد. مهم این است که بدانید یادگیری کار با ابزاری جدید، به فکر و تمرکز عمیقی نیاز دارد.

هرچه بیشتر خودتان را درگیر چنین مهارتی کنید، اشتیاقتان برای یادگیری بیشتر خواهد شد و درنتیجه توانایی‌ ذهنی شما در حل مسائل و مشکلات بیشتر می‌شود.

علاوه، سرگرمی‌های خلاقانه به کاهش استرس کمک می‌کنند. وقتی سطح استرس شما قابل‌کنترل و در محدوده طبیعی قرار داشته باشد، امکان تمرکز و توان تصمیم‌گیری شما افزایش پیدا خواهد کرد و راحت‌تر منطقی فکر می‌کنید. شما می‌توانید استرس را با ترفندهای مختلفی مدیریت کنید، اما ارتقا ذهنیت خلاق یکی از آن راه‌هایی است که علاوه بر کاهش استرس، اثرات مطلوبی بر شخصیت شما و سطح کاریتان خواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید: تفکر نقادانه و خلاقانه

سؤال کنید

یکی از بهترین راه‌های تقویت مهارت تفکر منطقی، پرسیدن سؤال درباره چیزهایی است که معمولاً به‌عنوان اصول اولیه و واقعیت، موردپذیرش عمومی قرار گرفته‌اند.

سؤال پرسیدن به‌صورت منظم و روتین می‌تواند به شما کمک کند که موقعیت‌ها را به‌صورت کامل‌تری ببینید و شما این امکان را می‌بخشد که منطقی‌تر و خلاقانه‌تر به مشکلات نزدیک شوید.

پرسیدن سؤال می‌تواند ابعاد جدیدی از موضوع را برای شما باز کند. ابعادی که شاید تا پیش‌ازاین از دید شما پنهان مانده بود.همین مسئله می‌تواند شما را به بررسی بیشتر موضوع تشویق کند. سعی کنید در مواجهه با موقعیت‌هایی که درک درستی از آن‌ها ندارید، فهرستی از سؤال تهیه کنید تا به شما در درک هدف آن کمک کند.

بد نیست در همین رابطه، نگاهی به این مقاله بیندازید: راه‌های تقویت تفکر انتقادی

معاشرت کنید

ایجاد روابط دوستانه و اجتماعی و معاشرت با دیگران می‌تواند چشم‌انداز شما را گسترده‌تر کند و به شما دید وسیعی نسبت به بسیاری از مسائل ببخشد. شما با ایجاد روابط دوستانه فرصت خوبی برای تقویت تفکر منطقی به ‌دست خواهید آورد. وقتی با کسی بهتر آشنا می‌شوید و دیدگاه‌های او را از نزدیک مورد سنجش قرار می‌دهید، ایده‌های بسیاری درباره حل مسائل و یا مواجهه با مشکلات خواهید گرفت.

به هر ارتباط با افراد به چشم کلاس درس نگاه کنید. سعی کنید از دیگران و تفکر آن‌ها درس بگیرید و از کنار عقایدشان به‌سادگی عبور نکنید. روش‌های زیادی برای برقراری ارتباط با افراد مناسب وجود دارد. می‌توانید در خلال انجام فعالیت‌های دلخواه یا صرف ناهار در محیط کار، مکالماتی را شروع کنید و استارت یک رابطه پایدار را بزنید.

هرچقدر که افراد منطقی اطراف شما بیشتر باشند، علاوه بر اینکه مهارت منطقی شما هم افزایش پیدا خواهد کرد، راحت‌تر می‌توانید با مسائل روبه‌رو شوید و در محیط کارتان پیشرفت کنید.

مهارت جدید بیاموزید

یادگیری مهارت جدید می‌تواند به شما در تقویت تفکر منطقی هم کمک کند. وقتی از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنید، می‌توانید از همان سطح فکری برای پیشرفت در محیط کاری و روبه‌رو شدن با مسائل استفاده کنید.

سعی کنید حرفه‌ و مهارتی را انتخاب کنید که بیشتری کارایی را در محیط کاری‌تان داشته باشد. با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم به تقویت مهارت منطقی‌تان کمک کرده‌اید و هم زمینه‌های پیشرفت در محیط کاری را آماده کرده‌اید.

مثلاً اگر در محیطی کار می‌کنید که بیشتر با نرم‌افزار و کامپیوتر سروکار دارد، زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. این کار به تفکر و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. تمرین‌های روزانه علاوه بر به حرکت درآوردن توان ذهنی شما، می‌تواند به پیشرفت در محیط کاری و ارتقا شغلی شما هم کمک کند.

تقویت تفکر منطقی

به نتایج تصمیماتتان فکر کنید

یکی از راه‌های تقویت تفکر منطقی این است که در هر شرایطی در نظر بگیرید که تصمیم شما در آینده چه عواقب و تأثیراتی خواهد داشت. هرچه به نتایج و پیامدهای تصمیماتتان توجه بیشتری به خرج دهید، روند تقویت مهارت منطقی‌تان آسان‌تر می‌شود و در این زمینه قدرتمند خواهید شد.

هرچقدر بیشتر در این زمینه تمرین کنید، دستیابی به نتایج تصمیمات برای شما آسان‌تر خواهد شد و درنتیجه یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های تفکر منطقی را در خودتان تقویت کرده‌اید.

تقویت تفکر منطقی

مراقب تله‌های منطقی باشید

تله‌های منطقی دقیقاً زمانی برایتان پیش می‌آیند که در موقعیت‌های مختلف شروع به قضاوت رفتار افراد می‌کنید. اصولاً این اتفاق بدون اینکه ما از آن باخبر باشیم پیش می‌آید. خوب است که برای تقویت تفکر منطقی، از پیشامد آن‌ها باخبر شویم و خودآگاهانه جلوی آن را بگیریم.

مثلاً وقتی با فروشنده‌ای روبه‌رو می‌شوید که با شما محترمانه برخورد نکرده است، ممکن است با خودتان فکر کنید که به خاطر تیپ یا ظاهر شما چنین رفتاری از او سرزده است. درصورتی‌که هزاران دلیل برای رفتار افراد وجود دارد که ممکن است حتی به مخیله ما هم خطور نکند.

اگر این تله‌ها و موقعیت‌های پیشامد آن‌ها را به‌خوبی بشناسید، می‌توانید موقع پیشامدشان از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید و چند قدم به تفکر منطقی نزدیک‌تر شوید.

خواندن این مقاله را هم به شما پیشنهاد می‌کنم: تکنیک‌هایی برای داشتن تفکر سالم

تقویت تفکر منطقی

از توهم توطئه و تفکرات فانتزی دوری کنید

فکر کردن به جادو و تفکرات فانتزی فقط مخصوص کودکان نیست. گاهی بزرگ‌سالان هم در برخورد با وقایع و حوادثی که دلیل آن‌ها را به‌خوبی نمی‌دانند، دست به دامن تخیل می‌شوند. الگوهای فکری خرافاتی، آفت تفکر منطقی است. خوب است برای تقویت تفکر منطقی یادمان باشد که هر چیزی در دنیا اصولی دارد و دست جادویی خارجی در کار طبیعت دخالت نمی‌کند.

ممکن است بسیاری از مواقع اتفاقات از کنترل ما خارج باشند اما این به معنای مشروعیت بخشی به توهم توطئه نیست. این نوع تفکر اصولاً باعث می‌شود که افراد مسئولیت رفتار خود را به عهده نگیرند. اگر مشکلی برایتان پیش آمد، آن را بپذیرید و مسئولیت عواقب اشتباهاتتان را قبول کنید. حالا نوبت پیدا کردن راهی برای اصلاح شخصیتتان است تا باقدرت به سمت تفکر منطقی پیش بروید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید