راهکارهایی برای داشتن آرامش و تقویت اعصاب

راهکارهای تقویت اعصاب
راهکارهای تقویت اعصاب

زندگی در هزاره سوم، با تنش‌های روزمره عجیب شده است. در این میان، داشتن آرامش و تقویت اعصاب یکی از سخت‌ترین چیزهایی است که هرکسی آرزوی داشتنش را دارد.

اما واقعا چاره چیست؟ چطور می‌توان در زندگی مدرن، آرامش اعصاب داشت؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. قرار است تکنیک‌هایی کارآمدی برای آرامش اعصاب را با شما در ذهن به اشتراک بگذاریم.

چرا زود اعصابمان بهم می‌ریزد؟

تاحالا برایتان پیش آمده است که شما را با صفت «بی‌اعصاب» صدا بزنند؟ تا حالا پیش آمده که خودتان به کسی بگویید: «من اعصاب ندارم؟» اگر پاسخ مثبت است، باید از خودتان بپرسید آیا از این وضع راضی هستید؟

تابحال مشکلی به خاطر ضعف اعصابتان برایتان پیش نیامده است؟ اگر بازهم جوابتان مثبت است، حتما باید در ادامه با ما باشید. چون شما هم مثل میلیونها نفر دیگر در سرتاسر جهان گم شده‌ای به نام آرامش اعصاب دارید.

ضعف اعصاب اصطلاحی بود که اولین بار، جرج میلربرد، عصب‌شناس آمریکایی، مطرح کرد. او باور داشت که وقتی سلول‌های عصبی از هرنوع انرژی و مواد غذایی خالی می‌شوند، نشانگان ضعف اعصاب اتفاق می‌افتد.

تخلیه سریع انرژی سلول‌های عصبی می‌تواند به علت تنش‌های سنگین روزمره، استرس، کار زیاد و… اتفاق بیفتد.

ضعف اعصاب خود را به صورت خستگی جسمی، کم شدن کارایی و بازدهی ذهنی، تحریک پذیری عصبی و حتی نشانه‌های فیزیکی مانند درد مفاصل یا شل شدن آن نشان دهد. کسانی که ضعف اعصاب دارند معمولا زود از کوره درمی‌روند یا به سادگی از دیگران می‌رنجند.

بازدهی کسانی که دچار ضعف اعصاب هستند پایین‌تر از دیگران است و به سادگی به لحاظ فکری دچار خستگی می‌شوند و نمی‌توانند وظایف محوله را به درستی انجام دهند.

نشانه های ضعف اعصاب

نشانه های ضعف اعصاب
نشانه های ضعف اعصاب

اگر نشانه‌های زیر را داشتید، باید به ضعف اعصاب‌تان شک کنید و به دنبال درمان برای حل این مشکل بگردید.

تپش قلب

اگر در معرض طولانی‌مدت استرس و فشار عصبی بوده‌اید، احتمال اینکه دچار ضعف اعصاب شوید زیاد است. ضعف اعصاب معمولا با تپش قلب، ضربان نامنظم قلب یا اختلالات فشار خون همراه است.

کم‌خوابی

یکی دیگر از نشانه‌های نداشتن آرامش اعصاب، اختلالات خواب است. اگر درست نمی‌خوابید، تا دیروقت بیدار هستید و فکرتان درگیر است، اگر خواب سبکی دارید یا کابوس می‌بینید، باید به ضعف اعصاب مشکوک شوید.

سردرد

سردردهای تنشی که به صورت دوره‌ای به وقوع می‌پیوندند و بسیار آزاردهنده هستند، یکی دیگر از نشانه‌های ضعف اعصاب به حساب می‌آیند.

معمولا سردردهای تنشی، با درگیری کتف و شانه‌ها و اسپاسم عضلات گردن همراه است. اگر دچار سردردهای تنشی هستید، باید بدانید که تنها درمان قطعی این حالت آزاردهنده، کنترل وضعیت اعصاب است.

تحریک‌پذیری احساسی

معمولا کسانی که دچار ضعف اعصاب هستند، در روابط فردی دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی می‌شوند. آنها به سادگی از کوره در می‌روند، زودرنج و حساس می‌شوند و برانگیختگی احساسی بالایی دارند.

عدم توانایی کنترل هیجانات و احساسات درونی از نشانه‌های مهم ضعف اعصاب است.

افسردگی

به دلیل کاهش و افزایش مهارناپذیر احساسات منفی و واکنش‌های هیجانی بدن به مسائل مختلف در ضعف اعصاب، افرادی که درگیر این مشکل هستند با درجاتی از افسردگی هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

معمولا کسانی که از ضعف اعصاب رنج می‌برند، رفته‌رفته تبدیل به انسان‌های گوشه‌گیری می‌شوند که میل به خودکشی و حس ناامیدی در آنها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

راهکارهای تقویت اعصاب

علی‌رغم تمام مشکلاتی که ضعف اعصاب می‌تواند بر روان افراد تحمیل کند، روش‌های ساده و پیش‌پا افتاده‌ای وجود دارند که می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند یا آن را کنترل کنند.

اگر فکر می‌کنید دچار ضعف اعصاب هستید یا در معرض آن قرار دارید، راهکارهای زیر را برای تقویت اعصاب جدی بگیرید:

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب
تغذیه مناسب

یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با ضعف اعصاب، تامین انرژی سلول‌های عصبی از طریق تغذیه مناسب است. بدن ما روزانه به مواد مغذی متفاوتی نیاز پیدا می‌کند که نبود آنها می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به سلامت جسم و روح وارد کند

انواع ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، ویتامین D، پروتئین، مواد معدنی مانند روی، آهن، زینک، سلنیوم و اسیدهای چرب مانند امگا۳، از ضروریات داشتن بدنی سالم و اعصاب آرام است.

ماهی، گوشت قرمز، میوه‌های رنگی، کافئین و چای، سبزیجات، شیر و لبنیات، قارچ و … از مواد غذایی هستند که درصورت دریافت آنها به میزان کافی، می‌توانید سلامت اعصاب‌تان را تضمین کنید.

کمبود هریک از این مواد غذایی در بدن، می‌تواند منجر به آسیب‌های روحی و صدمات فیزیکی در جسم شوند.

ماساژ درمانی

ماساژ یکی از بهترین‌ راه‌های تقویت اعصاب و جلوگیری از ضعف آن است. وقتی خودتان را به یک ماساژ دعوت می‌کنید، درواقع برای تک‌تک سلول‌های عصبی‌تان آرامش خریده‌اید.

ماساژ با تحریک نقاط خاصی از گیرنده‌های عصبی، اعصاب شما را درگیر می‌کند و می‌تواند آرامبخشی کامل باشد. البته مهم است که قبل از ماساژ گرفتن، از مهارت و دانش ماساژ دهنده اطلاع و اطمینان کافی داشته باشید.

مکان و وضعیت ماساژ هم در آرامش بخشی اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید جایی را انتخاب کنید که به لحاظ روحی به شما آرامش می‌دهد.

دمای مکانی که قرار است در آن ماساژ بگیرید، رایحه‌ای که برای خوشبو کردن مکان ماساژ درمانی استفاده می‌شود و مهارت ماساژور از فاکتورهای تاثیرگذار در میزان تسکین‌دهندگی ماساژ هستند.

تمرینات یوگا

یکی دیگر از تمریناتی که باید برای آرامش اعصاب و تقویت آن جدی گرفته شود، یوگا و مدیتیشن است. یوگا با آرامبخشی به ذهن و تقویت ذهن آگاهی، نقش موثری در تقویت اعصاب ایفا می‌کند.

می‌توانید با مشورت با یک مربی یوگا، از سبک مناسب یوگا برای ایجاد آرامش ذهنی‌تان مطلع شوید و با شروع تمرینات مربوط به آن نتایج شگفت‌انگیزی دریافت کنید.

روزانه چند دقیقه را به خلوت کردن با خودتان و انجام تمرینات ذهن آگاهی بگذرانید. سعی کنید گذشته و آینده را رها کنید و خودتان را به دست جریان جاری زندگی و آنچه که در حال می‌گذرد بسپارید. یادگرفتن لذت بردن از حال و تمرکز روی آن، تمام آن چیزی است که ذهن آگاهی به ما می‌آموزد. با انجام تمرینات مربوط به آن، می‌توانید به طرز محسوسی وضعیت روحی‌تان را تقویت کنید.

استفاده از دم‌نوش‌ها

دمنوش های گیاهی
دمنوش های گیاهی

دم‌نوش‌ها مانند داروهای آرامش اعصاب عمل می‌کنند. داروهایی که مصرفشان ضرر کمتری نسبت به داروهای طبی دارد و درعوض تاثیرات پایدارتری از خودشان به جا می‌گذارند. می‌توانید برای داشتن آرامش اعصاب از دم‌نوش‌های مختلفی در طول روز و یا قبل از خواب استفاده کنید.

دمنوش بابونه، دمنوش زعفران، دمنوش چای و زیره سیاه، دمنوش بادرنجبویه، دمنوش چای گزنه، چای و دارچین، دمنوش چای سفید، دمنوش نعناع فلفلی و گل‌ گاوزبان از معروف‌ترین دمنوش‌های مقوی اعصاب و آرامبخش هستند که متخصصان طب سنتی با توجه به مزاج و طبع افراد برای آرامش آنها تجویزشان می‌کنند.

درواقع باید در درجه اول طبع و مزاج خودتان را بشناسید و سپس برای شناسایی بهترین دمنوش آرام بخش مطابق با وضع مزاجی‌تان اقدام کنید.

تنفس عمیق و تن‌آرامی

هروقت احساس کردید حال روحی‌تان درحال بهم ریختن است یا از لحاظ انرژی افت کردید، می توانید تنفس شکمی را امتحان کنید. تنفس عمیق، جوریکه شکمتان باد کند، از راه‌های سریع و دم دستی آرامبخش و تقویت اعصاب است.

هرکجا که هستید دقایقی را به آرام کردن خودتان اختصاص دهید. بنشینید. چشمانتان را ببندید و چند بار عمیق نفس بکشید. با هرنفس عمیق، عضلات یک قسمت بدنتان را منقبض و منبسط کنید. سعی کنید هربار که این کار را انجام می‌دهید فقط به همان قسمت بدنتان فکر کنید و روی آن متمرکز شوید.

این کار ساده‌ترین راه تمرکز و ذهن‌ آگاهی و درعین حال آرام کردن اعصاب و دوری از تنش است. تنفس عمیق درعین سادگی، می‌تواند نقش مهمی در تقویت اعصاب و آرام کردن ذهن بازی کند.

تکنیک‌های زیادی برای آرامش اعصاب وجود دارند که بسیاری از آنها را حتما تابحال امتحان کرده‌اید. آروماتراپی یا رایحه درمانی، گشت و گذار در طبیعت، قدم زدن و گوش دادن به موسیقی یا انجام دادن فعالیت‌های مورد علاقه از دیگر راه‌های تقویت اعصاب و آرام کردن آن است.

شما چه راه‌حل‌های دیگری می‌شناسید؟ آیا تابحال هیچ‌کدام از تکنیک‌های بالا را برای آرام کردن و تقویت اعصاب‌تان امتحان کرده‌اید؟ از کدامشان بیشتر جواب گرفته‌اید و به نظرتان موثر می‌آید؟ نظرات‌تان را با درمیان بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید