راه‌های تقویت اراده ؛ چگونه می‌توان اراده خود را افزایش داد؟

راهکار عملی تقویت اراده

افلاطون، تقویت اراده را با تمثیلی از ارابه توصیف می‌کند. در صندلی راننده، شما دارای ذهن معقول و منطقی با مقدار مشخصی از اراده هستید و ارابه توسط دو اسب کشیده می‌شود که نشان دهنده انرژی روحی و خواسته‌های ما است. ارابه می‌تواند برای مدتی اسب‌ها را راهنمایی کند، اما اگر راه خیلی طولانی شود و راننده خیلی ضعیف باشد، اسب‌ها در نهایت کنترل ارابه را به دست می‌گیرند و در برابر خواسته‌های منطقی ما پیش می‌روند.

بنابراین ذهن ما اگر به اندازه‌ای طولانی با خواسته‌های خود بجنگد، خسته می‌شود و اراده‌ای را که برای انجام آنچه ذهن منطقی ما می‌خواهد، از دست می‌دهد. پایدار ماندن، مدیریت ایجاد انگیزه در ما و ایجاد هرگونه تغییر و تحولاتی که می‌خواهیم در زندگی خود داشته باشیم، همه و همه در گرو تقویت اراده نهفته است و اطمینان از این که می‌توانیم انرژی خود را در جهت درستی هدایت کنیم. برای انجام این کار، کافی است که نیروی اراده خود را تقویت کنیم؛ با ذهن همراه باشید.

تقویت اراده به معنای توجه به مهمترین منبع ذهنی

تقویت اراده به معنای توجه به مهمترین منبع ذهنی

اراده، قدرت اصلی توانایی در انجام امور است. این مورد تعیین می‌کند که چقدر کار برای فرد آسان شده است، چقدر در برابر خوردن غذاهای ناسالم مقاومت می‌کند، یا چقدر به اجرای برنامه ورزشی خود پایبند است. بنابراین اراده برای موفقیت در هر زمینه‌ای از زندگی مؤثر است.

اراده چیزی است که می‌توانید همانطور که لازم است، آن را تقویت کرده و یا استراحت دهید با تمرین قوی می‌شود و اگر به اندازه کافی از اراده استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در آزمایش تربچه و کوکی‌ها شرکت کنند و این سه کار را انجام دهند:

  • تربچه بخورند، اما از خوردن کوکی‌ها خودداری کنند.
  • کوکی‌ها را بخورند، اما از خوردن تربچه خودداری کنند.
  • هیچ کاری انجام ندهند (هیچ غذایی به آن‌ها نشان داده نشود)

پس از آن، از افراد خواسته شد یک معمای هندسی غیرممکن را حل کنند. شرکت کننده‌هایی که پس از مقاومت در برابر کوکی‌ها، تربچه‌ها را خورده بودند، خیلی سریعتر از کسانی که کوکی‌ها را خوردند یا کسانی که به آن‌ها غذا نشان داده نشد، تسلیم شدند. چرا؟ زیرا اراده آن‌ها تحت مقاومت در برابر کوکی‌ها بود و نمی‌توانستند از آن در معما استفاده کنند. علم همچنین نشان داده است که اراده چیزی است که می‌توانید آن را آموزش دهید و مانند پاهایی ضعیف، قدرت اراده را می‌توان با ورزش و تمرین تقویت کرد. با تمرین منظم در تقویت اراده، ما می‌توانیم اراده‌ای را در خود ایجاد کنیم که حتی به مدت پنج روز هیچ غذایی نخوریم.

دو مورد کلیدی برای تقویت اراده

دو مورد کلیدی برای تقویت اراده

  • قدرت بیشتری کسب کنید: برای تقویت ماهیچه‌های خود، محرک‌هایی را ایجاد می‌کنید که قدرت ماهیچه‌هایتان را کمی ‌بیشتر می‌کند. همین کار را برای تقویت اراده خود از طریق مراقبت از سلامتی و ایجاد نظم و انضباط در ذهن انجام دهید، و خواهید دید که اراده شما نیز قوی تر می‌شود.
  • نیاز به اراده را کاهش دهید: به آن مانند استفاده یک لیفتراک برای بلند کردن‌هالتر خود فکر کنید. عضلات قوی عالی هستند، اما چرا وقتی می‌توانید با ابزارهای مناسب نتیجه مشابهی را بگیرید، آن‌ها را خسته کنید؟ ترفندهای مشابهی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش میزان قدرت اراده موردنیاز خود، بر حسب هر کاری استفاده کنید.

چگونه می‌توان اراده خود را افزایش داد؟

چگونه می‌توان اراده خود را افزایش داد؟

وقتی دائماً به وسیله چیز‌های مختلفی تحریک می‌شوید، نیاز به ایجاد اراده قوی را در خود احساس نمی‌کنید. اما پس از آن، هنگامی که نیاز به انجام کارهای سخت تری مانند، کاهش وزن، ساختن عضله، راه اندازی یک شرکت، ایجاد مجموعه مهارت‌های جدید، تغییر شغل و یا پیوستن به سیرک دارید، ممکن است اراده ای برای تکمیل مسیر دشوار پیش رو نداشته باشید. بنابراین چگونه می‌توانید اراده‌ای از فولاد را در خود توسعه دهید تا به شما کمک کند، راه خود را در سخت‌ترین کارها پیدا کنید؟ جواب آن بسیار ساده است، به سلامتی روحی و جسمی خود توجه کنید. به هر روی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- رژیم غذایی خوب و سلام داشته باشید

مغز یک ارگان است. پیچیده ترین و نیازمندترین عضو در کل بدن. اگر بدن ناسالم باشد، مغز نیز ناسالم است و کاهش سلامت مغز، موجب ضعف در کنترل انگیزه می‌شود. بارزترین نشانه این امر، شاخص ساده ای مانند شاخص توده بدنی است. داشتن BMI بالا یا داشتن اضافه وزن، ناشی از نوسانات قند خون است که احساس لاغری را به فرد منتقل می‌کند. این بدان معناست که برای شروع و پشتکار داشتن در یک کار، زمان سخت تری خواهید داشت.

از آنجا که BMI فقط نسبت وزن به قد را اندازه گیری می‌کند، اندازه گیری قابل اعتمادی به افراد با مقدار قابل توجهی از حجم عضلات را نمی‌دهد. وزن تنها عاملی برای سلامتی نیست که بر قدرت و توانایی تأثیر می‌گذارد. کمبود ریز مغذی‌هایی مانند، ویتامین D نیز می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل تغذیه سالم بسیار مهم است. وزن خود را به طور متعادل نگه دارید، ویتامین کافی مصرف کنید و همچنین با انجام این کارها، قدرت اراده را در خود افزایش خواهید داد.

تقویت اراده

۲- برای تقویت اراده  ورزش کنید

یک بدن سالم منجر به یک مغز سالم می‌شود، داشتن یک بدن فعال منجر به یک مغز فعال تر نیز خواهد شد. هنگامی که ما غیرفعال هستیم، به خصوص هنگامی ‌که برای مدت طولانی می‌نشینیم، عضله بدن ما شروع به خاموش شدن می‌کند و مغز ما نیز با آن خاموش می‌شود. پس استفاده از میز ایستاده می‌تواند تأثیر مفیدی بر بهره‌ وری داشته باشد. این کارعضلات پاها و پشت را درگیر نگه می‌دارد و حداقل، ارزش این را دارد که هر چند وقت یک بار بایستید و حرکت کنید.

شما نیازی به انجام دو ماراتن یا وزنه برداری جهت فعال بودن را ندارید، فقط باید فعال باشید. ساده ترین راه برای انجام این کار، ادغام فعالیت در برنامه روزانه است.سعی کنید حداقل ۱۰،۰۰۰ قدم در روز بردارید، اگر از پنج طبقه بالاتر هستید، پله‌ها را طی کنید و به جای نشستن در هنگام امکان ایستاده باشید. هر کاری را که لازم است انجام دهید تا بدن درگیر شود. فعالیت عمومی، بهترین نوع ورزش برای حفظ قدرت اراده در تمام طول روز است و اگر احساس می‌کنید در طول پروسه کاری نمی‌توانید به خود فشار بیاورید، بعد از آن به پیاده روی بروید.

۳- خواب خوب را تجربه کنید

برای رسیدن به اوج قدرت اراده، باید رژیم و ورزش را با یک خواب خوب شب ترکیب کنید. محرومیت از خواب، که به عنوان خواب کمتر از ۷ تا ۸ ساعت در شب تعریف می‌شود، به گونه ای که سطح عملکرد ذهنی فرد با کسی که مست است در یک سطح قرار می‌گیرد، که عملاً مترادف با نداشتن قدرت اراده است. با تقویت اراده، حتی یک روز کمبود خواب نیز تأثیر ضعیفی بر آن خواهد گذاشت.

افزایش اراده

۴- به اندازه کفی آب بنوشید

این آخرین روش مرتبط با سلامتی جهت تقویت اراده است. همه می‌دانند که آب منبعی حیاتی و مهم است، اما برای اراده مهمتر از چیزی است که فکر می‌کنید. حتی مقدار کمی از کم آبی بدن، تأثیر گسترده ای بر عملکرد شناختی دارد. کمترین مقدار آب مورد نیاز برای بدن، دو لیتر است (۸ لیوان)، اما اگر برای آن مقدار هدف داشته باشید ممکن است درعوض، هر روز یک گالن آب بنوشید. احساس شگفت انگیزی خواهید داشت و به عنوان یک جایزه، پوست شما بهتر به نظر می‌رسد و گرسنگی کمتری نیز احساس خواهید کرد.

۵- مدیتیشن به تقویت اراده کمک می‌کند

به گفته دکتر کلی مک گونیگال، نویسنده کتاب غریزه اراده، مراقبه بهترین راه برای بهبود قدرت اراده است (هنگامی که سلامتی خود را حفظ کرده باشید). اراده به معنی، توانایی فرد در تمرکز ذهنش بر روی کار مورد نظر است. مراقبه، خواه ذهن آگاهی داشته باشد یا خیر، آن را آموزش می‌دهد تا توجه خود را به یک چیز کوچک بازگرداند.

اگر می‌توانید در سکوت بنشینید و به چیزی ساده ای فکر کنید و بر تنفس خود متمرکز شوید، می‌توانید علی رغم دنیای حواس پرت اطراف خود، خیلی راحت تر روی کار خود تمرکز کنید. علاوه بر این، مراقبه به فرد آموزش می‌دهد تا به عنوان یک شخص ثالث، ناظر بر احساسات خود باشد، بنابراین به جای اینکه سریعاً به حس عصبانیت، وسوسه، ناامیدی یا هر احساس دیگری که مانع انجام کارهای ارادی می‌شود، دچار شوید، می‌بینید که خودتان آن احساس را تجربه کرده اید و اجازه دهید آن را پشت سر بگذارید وخود را به کانون اصلی برسانید.

قدرت اراده

۶- اراده قوی را تمرین کنید

اما ساده ترین راه برای بهبود اراده آزمایش آن است. درست مانند وقتی که بلند کردن‌هالتر بازوهای شما را تقویت می‌کند، پشتکار داشتن در حل یک مشکل باعث افزایش قدرت اراده شما نیز خواهد شد. نکته مهم این است که این کارها نباید کارهای بزرگ و دشواری باشند، هرگونه فشار روانی روی اراده باعث تقویت آن می‌شود. مقاومت در برابر نخوردن دسر بعد از شام می‌تواند یکی از آن کارهای ساده باشد. هر وقت بر خلاف عادت‌ها و غرایز خود عمل می‌کنید، می‌توانید اراده خود را نیز بهبود ببخشید.

کلام آخر

اگر بتوانید بلافاصله در هر زمانی کار خود را شروع می‌کنید، در خوردن تنقلات وسوسه نشوید، همیشه به رژیم‌ها و روال‌های ورزشی خود پایبند باشید و هرگز ذهنتان از طریق رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل منحرف نکنید، باید به نشانه پیروزی دست‌های خود را بالا ببرید.

این موارد همه در مورد اراده و بخشی از ذهن ما هستند، جایی که در مورد اقدامات و کارها تصمیم می‌گیریم. هربار که می‌خواهیم کاری را انجام دهیم که برخلاف انگیزه‌ها، عادات یا خواسته‌های ما باشد، به اراده خود پناه می‌بریم.

مشخص کنید که کدام جنبه‌های سلامتی (ورزش، خواب، غذا و موارد دیگر) را می‌توانید بهبود ببخشید.  در طول روز به دنبال تمرکز بر روی کارهای کوچکی باشید که بتواند نیروی اراده شما را تحت فشار قرار دهد. محیط کاری خود را برای تخلیه قدرت اراده و وسوسه ارزیابی کنید. به دنبال عادت‌های جدید و مثبتی باشید که می‌توانید در خود ایجاد کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید