فهرست مطالب

ترس از شکست و راهکارهای مقابله با آن


ترس از شکست

ما می‌توانیم شکست را به عنوان پایان جهان یا اثبات میزان ناکافی بودن خود انتخاب کنیم. همچنین می‌توانیم به شکست به عنوان یک تجربه یادگیری باورنکردنی نگاه کنیم.

یافتن افراد موفقی که شکست را تجربه کرده‌اند آسان است مثلاً، وارن بافت یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین تاجران جهان، از دانشگاه هاروارد رَد شد. ریچارد برانسون، مالک امپراطوری ویرجین، در دبیرستان ترک تحصیل کرد.

بسیاری از ما در زندگی لغزیده و سقوط خواهیم کرد زیرا ممکن است تصمیمات بدی بگیریم. اما تصور کنید که اگر مایکل جردن وقتی از آن تیم جدا شد از رویای خود برای بازی بسکتبال منصرف می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

اگر ریچارد برانسون به حرف افرادی که به او می‌گفتند بدون دیپلم دبیرستان هرگز کار ارزشمندی انجام نمی‌داد گوش داده بود، چه چیزی در انتظارش بود؟ اینجاست که مقوله‌ای به نام ترس از شکست باعث می‌شود افراد از توانایی‌های خود نهایت استفاده نکنند.

فهرست

فصل ۱

شکست چیست؟


شکست چیست؟

شکست به معنای عدم نیل به خواسته‌ها و امیال شخصی است. گذر از زندگی بدون تجربه نوعی شکست تقریباً غیرممکن است. افرادی که این کار را می‌کنند احتمالاً چنان محتاطانه زندگی می‌کنند که به جایی نمی‌روند.

به زبان ساده، آنها در واقع اصلاً زندگی نمی‌کنند! اما نکته جالب در مورد شکست این است که این مورد کاملاً به ما بستگی دارد که چگونه به آن نگاه کنیم.

شکست همچنین می‌تواند چیزهایی درباره خودمان به ما بیاموزد که در غیر این صورت هرگز نمی‌آموختیم. به عنوان مثال، شکست می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که چقدر فرد قوی هستید.

شکست می‌تواند به شما کمک کند تا دوستان واقعی خود را کشف کنید یا انگیزه غیر منتظره‌ای برای موفقیت پیدا کنید. اغلب اوقات، بینش ارزشمند تنها پس از یک شکست حاصل می‌شود که پذیرش و آموختن از آن برای موفقیت در زندگی کلیدی است.

افراد موفق که شکست خوردند ؛ از ادیسون تا بیل گیتس و جف بیزوس

اکنون بخوانید

فصل ۲

ترس از شکست چیست؟


ترس از شکست چیست؟

همه ما تعاریف مختلفی برای ترس از شکست داریم، فقط به این دلیل که همۀ ما معیارها، ارزش‌ها و سیستم‌های اعتقادی گوناگونی داریم. عدم موفقیت در یک شخص ممکن است به سادگی یک تجربه یادگیری عالی برای شخص دیگری باشد.

بسیاری از ما حداقل در بعضی از اوقات از شکست می‌ترسیم. اما ترس از شکست که Atychiphobia نیز نامیده می‌شود، زمانی است که اجازه دهیم ترس مانع انجام کارهایی شود که احساس می‌کنیم در آنها شکست می‌خوریم.

ترس از شکست می‌تواند به دلایل زیادی مرتبط باشد. به عنوان مثال، داشتن والدین انتقادی یا عدم داشتن حامی! از آنجا که برخی افراد در کودکی به طور معمول تضعیف یا تحقیر می‌شوند، این احساسات منفی را در بزرگسالی نیز حمل می‌کنند.

تجربه یک واقعه آسیب‌زا در برهه‌ای از زندگی می تواند دلیل عمده ترس از شکست باشد. به عنوان مثال، ممکن بگویید که چندین سال پیش در مقابل گروهی بزرگ یک سخنرانی مهم ارائه داده‌اید که بسیار ضعیف بود.

این تجربه ممکن است آنقدر وحشتناک باشد که باعث ایجاد ترس از شکست شود. این ترس را فرد حتی اکنون و سال‌ها بعد نیز با خود خواهد داشت.

فصل ۳

اهمیت ترس سالم از شکست


اهمیت ترس سالم از شکست

ما نمی‌گوییم که رهبران باید شلاق بزنند یا سعی کنند تیم‌های خود را بترسانند تا به موفقیت برسند. اما در اینجا چند نکته وجود دارند که متوجه شده‌ایم درست هستند، وقتی که ما یک ترس سالم از شکست داریم:

ما انگیزه حرکت داریم: هر پدر و مادر یک نوجوانی می‌دانند که وقتی کودک بدون لباس مورد علاقه خود در یک مهمانی حضور پیدا می‌کند، به طور ناگهانی انگیزه یادگیری نحوه خیاطی در او زنده می‌شود. در مورد بزرگسالان نیز چنین است. وقتی می‌خواهیم از یک شکست واقعی جلوگیری کنیم، احتمالاً بی‌حرکت نخواهیم نشست.

ما مشتاقانه اقدام می‌کنیم: حکمت باستان می‌گوید گرسنگی ما را به جلو سوق می‌دهد و این چیز بدی نیست اگر بخواهید غذا بخورید. به طور خلاصه، یک فرد گرسنه بیش از هر چیزی می‌خواهد برنده شود و حاضر است هزینه این کار را نیز بپردازد.

ما بیشتر در معرض خطر هستیم: هنگامی که در آب‌های آرام دریاچه حرکت می‌کنیم، انگیزه‌ای برای خطرپذیری وجود ندارد. خطرات محاسبه شده هنگامی که از جایی می‌خواهیم به جایی دیگر برویم پا به رشد می‌گذارند. در رهبری هیچ چیز مطمئنی وجود ندارد، به جز عواقب بی حرکت بودن.

ما مجبور به انجام فقط کمی بیشتر هستیم: وقتی می‌ترسیم که شکست ممکن است یک گزینه کاملا واقعی باشد، تمایل نداریم از چیزهای کوچکی که باعث ایجاد تفاوت بین شکست و موفقیت می‌شوند، کوتاهی کنیم. به عنوان مثال، هنگام مسابقه در بیابان‌ها، به احتمال زیاد آن مخزن بنزین را دوباره بررسی می‌کنیم.

بنابراین وقتی از شکست در تلاش‌های رهبری خود می‌ترسیم، چنین خواهد بود. ما مایل هستیم آن تماس اضافی را برقرار کنیم، آن نامه الکترونیکی اضافی را ارسال کنیم و برای آخرین بار برای افزایش حاشیه موفقیت، تبلیغاتی را انجام دهیم.

ما بیشتر خلاق می‌شویم: به هر حال ضرورت، مادر همه اختراعات است. وقتی می‌ترسیم فقط شکست بخوریم، به احتمال زیاد گلدان خلاقیت را به هم می‌زنیم.

اگر می‌خواهید خلاق باشید، فقط یک قدم طول می‌کشد. با فرض اینکه ترس از شکست شما را نگران می‌کند اما این فشار می‌تواند به تولید برخی از سنگ‌های قیمتی کمک کند.

ما الهام گرفته‌ایم که از دیگران یاد بگیریم: رو در رو شدن با واقعیت شکست بالقوه می‌تواند ما را فروتن کند و این چیز خوبی است.

در خاک حاصل‌خیز بودن فروتنی است که بذر موفقیت به بهترین وجه می‌تواند جوانه بزند. وقتی فکر می‌کنیم ممکن است نتوانیم به تنهایی مسائل را رقم بزنیم، به احتمال زیاد مایل هستیم از دیگران بپرسیم چطور این کار را کردید؟

بیشتر بخوانید: با راهکارهای غلبه بر ترس آشنا شوید

۵ روش تمرین خودآموزی سازنده و پربار برای نوع برخورد با شکست ها و عدم‌ موفقیت

اکنون بخوانید

فصل ۴

فواید غلبه بر ترس از شکست


فواید غلبه بر ترس از شکست

غلبه بر ترس از شکست فواید زیر را به همراه دارد:

۱- شکست به شما درس‌های زیادی می‌آموزد

شکست می‌تواند یک معلم کارآمد باشد. در مشاغل، مسائل مالی مربوط به زندگی و اهداف زندگی، یادگیری کارهایی که نباید انجام دهیم به اندازه یادگیری کارهایی که باید انجام دهیم مهم است و قوانین مربوط به شکست با اجازه دادن به افراد در اتاقی برای اصلاح حق خود، یادگیری از اشتباهات خود و ادامه حرکت، پتانسیل مثبت شکست را نشان می‌دهد.

۲-عدم موفقیت شما را فروتن نگه می‌دارد

بزرگ‌ترین دشمن موفقیت در دراز مدت، خود ارادی است. تاریخ پُر است از داستان‌هایی از ملت‌ها، فرهنگ‌ها و شرکت‌های بزرگ است که «ایده یک موفقیت در گذشته، یک موفقیت در آینده را تضمین می‌کند» را نشان می‌دهد.

اما شکست راهی برای ایجاد انگیزه و فروتنی در ما است. افراد باتجربه می‌دانند که می‌توان ثروت را از دست داد اما رقبا هرگز از بین نمی‌روند و رونق بازار می‌تواند به شدت قبل ادامه یابد.

۳- شکست شما را قوی‌تر می‌کند

ما هر روز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم. با این حال، مواقعی پیش می‌آید که همه چیز مطابق میل شما پیش نمی‌رود. بنابراین، از آن مرحله به بعد شما چه می‌کنید؟ آیا تسلیم می‌شوید یا خود را کنار می‌کشید؟

گذر از شکست‌ها به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه احساسات خود را مدیریت کنید و تمرکز خود را دوباره تنظیم کنید. احساس ناامیدی امری مسلم است اما با داشتن ناکامی‌ها، کمتر به شکست خوردن خود ادامه می‌دهید و از آن‌ها درس یاد می‌گیرید و بهتر حرکت می‌کنید.

۴- شکست باعث می‌شود با عواقب کار خود کنار بیایید

غالباً وقتی با عدم اطمینان مبارزه می‌کنید، ترس از شکست بیشتر از خود شکست است اما اطمینان به شکست آن را قابل اندازه گیری می‌کند. هنگامی که آن را اندازه گیری کردید، می‌توانید نحوه مقابله و برخورد با آن را به صورت مستقیم بررسی کنید.

۵- یاد می‌گیرید که با عزم بیشتری به عقب برگردید

عدم موفقیت، عزمی درونی و عزمی راسخ را در مورد عدم شکست ایجاد می‌کند. گاهی اوقات مدتی طول می‌کشد تا شکست را فراموش کنید! اما اگر بتوانید به عقب برگردید، می‌توانید به موفقیت‌هایی برسید که طعم شیرین‌تری برایتان خواهد داشت.

۶- شما سازگار می‌شوید و تغییر می‌کنید

به عنوان بخشی از آنچه در گذشته رخ داده است، احتمالاً چرایی‌ها را مرور می‌کنید و امیدوارید از شرایط شکست درس‌های زیادی فرا بگیرید. همچنین می‌توانید برنامه‌های جدید خود را بیشتر مورد بررسی قرار دهید و با اعمال تغییرات روش درست را پیدا کنید.

فصل ۵

راه‌های مقابله با ترس از شکست


راه‌های مقابله با ترس از شکست

راه‌های مقابله با ترس از شکست به صورت مرحله‌ای و گام به گام در زیر آورده شده‌اند:

۱- بفهمید ترس از کجا ناشی می‌شود

از خود بپرسید دلیل اصلی باور منفی شما چیست؟ وقتی به چهار دلیل اصلی ترس از شکست نگاه می‌کنید، کدام یک از آن‌ها بیشتر برای شما طنین انداز است؟

فکر می‌کنید ترس از کجا ناشی می‌شود و سعی کنید آن را به شکل کسی که بیرون از ماجرا قرار دارد نگاه کنید. به این صورت می‌توانید علت ترس را کشف کنید.

شاید ترس شما ناشی از اتفاقی است که در کودکیتان رخ داده است، یا تجربه یک ناامنی عمیق! کشف منبع ترس، اولین گام در مقابله با ترس از شکست است.

۲- شکست را به عنوان بخشی ضروری از زندگی بپذیرید

هنگامی که افراد می‌توانند شکست را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرند، به طور کلی می‌توانند با آن روبرو شوند. قسمت کنایه آمیز این حقیقت این است که تنها راه جلوگیری از شکست، پذیرفتن آن است.

اگر بتوانید دریابید که در رسیدن به موفقیت کاملاً شکست خواهید خورد، ایده شکست دیگر چندان ترسناک نخواهد بود. با این حال، درک این نکته نیز مهم است که شما باید بر هر مشکلی غلبه کنید. شما می‌توانید شکست بخورید اما سپس باید از آن درس بگیرید و دوباره آن را امتحان کنید.

۳- باورهای مربوط به هدف خود را دوباره تنظیم کنید

دید واضحی برای آنچه می‌خواهید به انجام برسانید داشته باشید اما یادگیری چیز جدیدی را در هدف خود داشته باشید. اگر همیشه هدف شما پیشرفت و یادگیری است، احتمال اینکه شکست بخورید بسیار کم می‌باشد.

مردم گاهی اوقات تشویق می‌شوند تا زود شکست بخورند. این طرز تفکر شامل شکست می‌شود اما تا زمانی که آن‌ها به چشم انداز خود در زمینه گفتن داستان‌های عالی برسند، همۀ موانع فقط فرصت‌هایی برای رشد هستند.

۴- یاد بگیرید که مثبت فکر کنید

در بسیاری از موارد، به آنچه به خود می‌گویید، باور دارید. گفتگوی درونی شما بر نحوه واکنش و رفتارتان تأثیر می‌گذارد. جامعه ما وسواس موفقیت دارد اما مهم است که تشخیص دهیم حتی افراد موفق نیز با شکست روبرو می‌شوند.

والت دیزنی یک بار از روزنامه‌ای اخراج شد، زیرا آن‌ها فکر می‌کردند او فاقد خلاقیت است. وی در ادامه یک استودیوی انیمیشن سازی را تأسیس کرد که شکست خورد. 

او هرگز تسلیم نشد و اکنون دیزنی نامی ‌محبوب می‌باشد. استیو جابز نیز یک بار قبل از بازگشت به عنوان چهره سال شرکت، از اپل اخراج شد. اگر دیزنی و جابز به بازخورد منفی اعتقاد داشتند، نمی‌توانستند به این موفقیت‌ها دست یابند.

این شما هستید که می‌توانید متوجه صحبت منفی خود شوید و عوامل محرک را شناسایی کنید. افکار منفی را با واقعیت‌های مثبت در مورد خود و موقعیت‌ها جایگزین کنید.

شما قادر خواهید بود که اسکریپت‌های ذهنی جدیدی را ایجاد کنید و وقتی احساس منفی دارید، می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. صدای داخل سر شما تأثیر زیادی در کار شما دارد.

۵- تمام نتایج بالقوه را تجسم کنید

عدم اطمینان از آنچه در آینده رخ خواهد داد، امری ترسناک است. برای تجسم نتایج احتمالی تصمیم خود وقت بگذارید. به بهترین و بدترین سناریوها فکر کنید.

ترس از ناشناخته‌ها ممکن است شما را از کار جدید باز دارد. جوانب مثبت و منفی را بسنجید و موفقیت‌ها و ناکامی‌های احتمالی را در تصمیم گیری برای تغییر زندگی تصور کنید. دانستن اینکه چگونه شرایط ممکن است رقم بخورد، ممکن است به شما کمک کند تا تفکرات منفی را لغو کنید.

۶- به سناریوی بدترین حالت نگاه کنید

مواقعی وجود دارند که بدترین حالت می‌تواند کاملاً ویرانگر باشد. در بسیاری از موارد، اگر اتفاق بدی رخ دهد، این پایان جهان نخواهد بود. مهم این است که تعریف کنید که بدترین سناریو در برنامه بزرگ زندگی شما چقدر بَد است. گاهی اوقات، به موقعیت‌ها قدرت بیشتری از آنچه شایسته آن‌ها هستند می‌دهیم.

به عنوان مثال، هنگامی که کار جدیدی را شروع می‌کنید، مطمئناً این یک تجربه یادگیری خواهد بود. تصمیماتی اتخاذ خواهید کرد که همه جانبه نیستند اما اغلب این ناراحتی موقتی می‌باشد.

شما می‌توانید استراتژی خود را تغییر داده و دوباره اقدام کنید. حتی در بدترین حالت، اگر شکست درک شده منجر به پایان آن کار شود، ممکن است نقطه شروع یک چیز جدیدی باشد.

۷- برنامه پشتیبان تهیه کنید

داشتن یک برنامه پشتیبان هیچ وقت صدمه‌ای به شما نمی‌زند. آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که وقتی بدترین اتفاق رخ داده است، به دنبال راه حل باشید. داشتن یک برنامه پشتیبان به شما اطمینان بیشتری می‌دهد تا به جلو حرکت کنید و ریسک‌های حساب شده را بپذیرید.

شاید شما برای تأمین بودجه ابتکار عمل در محل کار خود درخواست کمک مالی کرده باشید. در بدترین حالت، اگر کمک هزینه دریافت نکنید، آیا روش‌های دیگری برای دریافت بودجه وجود دارد؟

برای مقابله با یک مشکل معمولاً چندین روش وجود دارند، بنابراین داشتن یک نسخه پشتیبان راهی عالی برای کاهش اضطراب در مورد شکست احتمالی است.

۸- از آنچه اتفاق می‌افتد بیاموزید

ممکن است اوضاع طبق روشی که شما برنامه ریزی کرده‌اید پیش نرود اما این به معنای شکست شما نیست. از هر آنچه به وجود می‌آید بیاموزید.

حتی وضعیتی کاملاً ایده آل نیز می‌تواند فرصتی مناسب برای ایجاد تغییرات و رشد باشد. وقتی یاد گرفتید که شکست فرصتی برای رشد است، در مقابل ترس از آن پیروز خواهید شد!

۹- دلسوز خود باشید

برای ترس از شکست، شما همچنین باید نسبت به خود دلسوزی زیادی داشته باشید. هر انسانی اشتباه می‌کند، بنابراین اگر اشتباه کردید یا در مسیر اشتباهی قرار گرفتید، بدانید که همیشه می‌توانید تغییر مسیر دهید.

ضرب و شتم خود هرگز به شما کمکی نمی‌کند تا بر شکست خود غلبه کنید اما شناختن دلیل شکست و یادگیری از آن همیشه کمک کننده خواهد بود. سعی کنید هر شکستی را پردازش کنید، آنچه را که برای پیشرفت لازم دارید را بیاموزید و سپس با یک رویکرد جدیدی بازگردید.

۱۰- ذهنیت مثبت را اتخاذ کنید

توانایی یادگیری از شکست و ادامه کار در جهت اهداف خود به هر حال ناشی از اتخاذ یک ذهنیت مقاومتی است. این تمرین طول می‌کشد اما می‌توانید به خود آموزش دهید تا درک کنید که شکست بخشی از زندگی است.

جنبه آن، تمایل به یادگیری از اشتباهات است. حتی اگر شکست بخورید، دانستن اینکه می‌توانید راه حلی پیدا کنید و از راه‌های جدید در جهت اهداف خود استفاده نمایید، باید به شما کمک کند تا شکست را پشت سر بگذارید.

۱۱- اهداف واقع بینانه و کوچک‌تر را در مسیر هدفی بزرگ‌تر تنظیم کنید

یک راه برای کاهش ترس از شکست، تعیین اهداف کوچک‌تر است که انجام آن‌ها واقع بینانه می‌باشد. این ممکن است به معنای تعیین هدف برای گرفتن نمره بالاتر در آزمون بعدی یا شروع کای جدید باشد که برای شما دشوار است.

با دستیابی به اهداف کوچکی که شما را به سمت یک هدف بزرگ‌تر علمی سوق می‌دهد، در این مسیر احساس اطمینان بیشتری خواهید کرد و می‌توانید هر موفقیت را جشن بگیرید. یادتان نرود که از شکست‌های کوچک، موفقیت‌های بزرگ زاده می‌شوند.

فصل ۶

علت ترس از شکست


علت ترس از شکست

از جمله دلایل ترس از شکست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عدم اعتماد به نفس

یکی از دلایل ترسیدم از شکست به خاطر عدم اعتماد به نفس است. وقتی کسی اعتماد به نفس زیادی دارد، معمولاً درمورد موفقیت یا شکست ترسی نخواهد داشت و فقط می‌دانند که در صورت عدم موفقیت، شرایط را بر این اساس باید اداره کنند. از طرف دیگر، کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، به کمال گرایی معتقدند.

۲- کمال گرایی

موضوع کمال گرایی با کمبود اعتماد به نفس نزدیک است. کسانی که از شکست می‌ترسند، غالباً اعتقاد دارند که چیزهایی که به آن‌ها علاقه مند هستند کامل می‌باشند. حقیقت این است که هر چقدر تلاش کنید تا در کارهای خود موفق شوید اما هیچ چیز کاملاً عالی وجود ندارد.

کمال در واقع ممکن است ناشی از اختلال عملکرد دیگران باشد که در آن فرد همیشه انتظار دارد کارهایی را بدون نقص انجام دهد. غفلت می‌تواند امروزه علت کمال گرایی در کارها باشد و باعث عدم اعتماد به نفس شود. تنها راه برای درک اینکه آیا این دلیل واقعی ترس است، توجه به صفات دوستان اطراف شما است.

۳- عیب شخصی

برخی از افراد شکست را شاهدی بر هویت خود می‌دانند. وقتی آن‌ها نتوانند کاری را به روش صحیح یا در زمان بندی کاملی به اتمام برسانند، عیب را در خود می‌بینند. این افراد واقعاً احساس خوبی نسبت به خود ندارند که بخواهند کار جدیدی را انجام دهند یا هرگونه خطری را بپذیرند.

راه درست برای دیدن عدم موفقیت این است که به ابزارهای مورد استفاده برای پروژه کاری خود نگاه کنید. بنابراین جبران خسارت شخصی به سمت شکست، فقط یک روش ناسالم برای نگاه کردن به همه چیز است.

۴- کمال گرایی دیگران

اگرچه برخی از ما در شخصیت خود قربانی کمال گرایی هستیم اما عده‌ای دیگر نیز کمال گرایی خود را به ما تحمیل می‌کنند. برخی از مردم انتظار دارند که ما کامل باشیم و بنابراین ما سخت تلاش می‌کنیم تا این انتظارات را برآورده کنیم. این اتفاق می‌تواند آنقدر رخ دهد که احساس کنیم محکوم به شکست هستیم.

کمال گرایی دیگران نیز ناشی از انتظار عمیق آن‌ها است. در واقع مثل نفرینی است که از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. اگر در شغل خود موقعیت مهمی دارید، تعجب نکنید اگر رئیس شما فقط بهترین چیزها را از شما انتظار دارد و اجازه نمی‌دهد جایی برای اشتباه داشته باشید.

۵- مسائل کودکی

هر نوع سوء استفاده‌ای می‌تواند باعث ترس از شکست شود. آسیب‌هایی مانند سوء استفاده یا حتی غفلت می‌تواند باعث شود شما احساس کنید هر کاری که انجام می‌دهید، در حال حاضر یا در آینده، درست نخواهد بود. به همین دلیل است که شما بسیار در خانه می‌مانید و در محدوده راحتی خود قرار می‌گیرید.

نگاهی دقیق به مسائل مربوط به دوران کودکی، الگوهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد. شاید شما همیشه از این ترس دارید که اگر شکست بخورید، مجازات‌هایی در پی خواهد داشت. شما حتی مدت‌ها قبل از اینکه نتیجه را بفهمید خود را برای شکست آماده کرده‌اید.

فصل ۷

علائم ترس از شکست


علائم ترس از شکست

نشانه‌های ترسیدن از شکست اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • شکست باعث می‌شود نگران آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند باشید.
  • عدم موفقیت باعث می‌شود نگران توانایی خود در پیگیری آینده مورد نظر خود باشید.
  • ترس از شکست باعث می‌شود شما نگران باشید که مردم علاقه شان را نسبت به شما از دست بدهند.
  • شکست باعث می‌شود نگران باشید که چقدر باهوش یا توانمند هستید.
  • عدم موفقیت باعث می‌شود نگران ناامید کردن افرادی که برای نظرشان ارزش قائل هستید باشید.
  • هنگامی که در کاری شکست می‌خورید، در تصور اینکه می‌توانستید برای موفقیت متفاوت عمل کنید، مشکل دارید.
  • غالباً سردردهای لحظه آخری، معده درد یا سایر علائم جسمی دارید که از تکمیل آماده سازی شما جلوگیری می‌کنند.
  • شما غالباً به خاطر کارهایی که مانع از اتمام آماده سازی می‌شوند، حواستان پرت می‌شود.
  • شما تمایل به تعویق انداختن و اتمام وقت را دارید تا آمادگی خود را به اندازه کافی کامل کنید.

۵ پیروزی شیرین همان روزنه امید در هر شکست است که طعم آن را بارها چشیده ایم

اکنون بخوانید

فصل ۸

ترس از شکست در دانش آموزان


ترس از شکست در دانش آموزان

دانش آموزانی که می‌خواهند موفق شوند، اغلب، به طور قابل فهمی از شکست می‌ترسند. به همین ترتیب، والدین دانش آموزان از دیدن فرزندان خود در معرض افت تحصیلی می‌ترسند، زیرا به نظر می‌رسد بسیاری از جنبه‌های جامعه مدرن امروزی، به موفقیت تحصیلی برای تحرک بالاتر بستگی دارد.

البته همیشه افت تحصیلی فقط به دانشجو بستگی ندارد. بسیاری از دانش آموزان در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که شکست آن‌ها را خنثی می‌کند، اغلب به دلیل وضعیت اقتصادی اجتماعی و مسائل مربوط به نابرابری در آموزش و پرورش!

دلایل عدم موفقیت دانش آموزان

شکست در مقادیر کم در واقع برای یادگیری بسیار مهم است. با این حال، هنگامی که دانش آموزان کاملاً از نظر تحصیلی شکست می‌خورند، این بدان معنا است که آن‌ها نمی‌توانند با گذشت زمان برای یادگیری و رشد، بر شکست‌های کوچک خود غلبه کنند و در نهایت موفق شوند.

دلایل زیادی برای عدم موفقیت دانش آموزان وجود دارند اما در زیر برخی از دلایل عمده ترس از شکست وجود دارند:

۱- ترس از موفقیت

برخی از دانش آموزان از موفقیت می‌ترسند! اگر موفق شوند ممکن است از زندگی در دانشگاه و یا مشاغل سخت ترس داشته باشند. بعضی اوقات دانش آموزان می‌ترسند که دیگران را مانند اعضای خانواده یا دوستانشان در صورت موفقیت پشت سر بگذارند.

به این دانش آموزان باید یادآوری کرد که زندگی خود را کنترل کرده و در مورد میزان پیشرفت خود تصمیم بگیرند. اما اگر آن‌ها به تمام پتانسیل خود نرسند، جهان را از موهبت‌های خود محروم می‌کنند.

۲- عدم آمادگی

دانش آموزان دیگر از عدم آمادگی شکست می‌خورند. این گاهی اوقات می‌تواند به این معنی باشد که آن‌ها کار مورد نیاز خود را در این راه انجام نداده اند یا مراحل لازم مانند تحصیل در آزمون‌ها، پایان دادن به تکالیف اصلی یا تکمیل برنامه‌های دانشگاه را به تعویق انداخته‌اند.

دانش آموزانی که فاقد آمادگی هستند، ممکن است اجازه دهند که یادگیری در دوران مدرسه کوتاه شود و اکنون احساس می‌کنند که برای رسیدن به این حد عقب هستند.

اغلب اوقات، ترس از شکست یا موفقیت می‌تواند منجر به عدم آمادگی شود، در حالی که در موارد دیگر، دانش آموزان به دلایل دیگری مانند تنبلی از شکست می‌ترسند.

۳- تنبلی

تنبلی زمانی که دانش آموزان از سخت کوشی لازم برای موفقیت در تحصیل اجتناب می‌کنند، باعث شکست می‌شود. برخی از دانش آموزان هرگز نمی‌آموزند که چگونه برای سخت کوشی ارزش قائل شوند یا خود را به چالش بکشند.

بعضی اوقات مربیان و سرپرستان می‌توانند با تلاش برای ایجاد یک اخلاق عالی کاری، به دانش آموزان کمک کنند تا بر تنبلی خود غلبه نمایند.

با این حال، وقتی دانش آموزان حتی پس از دریافت کمک از بزرگسالان خود تنبل می‌شوند، احتمالاً عقب می‌مانند. مانند بسیاری از مهارت‌ها، ارزش گذاری برای سخت کوشی و پشتکار به تمرین نیاز دارد.

حتی تنبل‌ترین دانش آموزان، اگر تمایل یا انگیزه‌ای برای انجام این کار دارند نیز می‌توانند یاد بگیرند که سخت کار کنند.

۴- کمبود انگیزه

بعضی اوقات دانش آموزان فاقد انگیزه هستند، بنابراین بی‌احساس می‌شوند. وقتی آن‌ها بی‌انگیزه باشند، ممکن است احساس کنند که موفقیت تحصیلی مهم نیست یا هرگز به آن دست نخواهند یافت.

دانش آموزانی که انگیزه ندارند، ممکن است در اوایل تحصیلات خود با شکست زیادی روبرو شوند و احساس می‌کنند دیگر تلاش برای آن‌ها فایده‌ای ندارد.

این دانشجویان باید چرایی را هنگام موفقیت تحصیلی پیدا کنند، دلیلی که آن‌ها را برای رسیدن به اهدافشان تشویق می‌کند.

انگیزه می‌تواند ناشی از یک هدف شغلی، تمایل به یک موفقیت در آینده و امید به ثبات اقتصادی یا حتی تمایل به بازگرداندن به جامعه یا اعضای خانواده باشد.

فصل ۹

ترس از شکست در کسب و کار


ترس از شکست در کسب و کار

نیرویی که شما را به حرکت در می‌آورد چیست؟ آیا ترس از شکست است یا پیش بینی برای موفقیت؟ همانطور که مشخص است، بیشتر افراد توسط ترکیبی از این دو هدایت می‌شوند.

ایده موفقیت به ما بال می‌دهد اما قبل از این که بتوانیم در مورد آن کاری انجام دهیم، ترس از شکست در ما رخنه کرده و شروع به خُرد کردن پَرهایمان می‌کند.

ترس از شکست می‌تواند آنقدر شدید باشد که بسیاری از افرادی که رویای کارآفرینی را در سَر می‌پرورانند، وقت خود را برای آماده سازی، خواندن کتاب‌های تجاری، کلاس‌ها و دیدن موفقیت دیگران تلف کنند.

آن‌ها آنقدر از شکست در پروژه بزرگ خود می‌ترسند که هرگز نمی‌فهمند که این کارشان خود یک شکست است!

همه ما تعاریف متفاوتی از شکست داریم اما یک چیز واضح است، اینکه هیچکس دوست ندارد آن را تجربه کند. این امر منجر به عدم تمایل به امتحان هر چیزی می‌شود و باید دانست که ممکن است نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد، این بدان معنی است که بسیاری از کارها را در مورد تجارب جالب انجام می‌دهید.

با این حال، مهم است که درک کنید که شما تنها نیستید. هر انسانی یکبار شکست را تجربه کرده و خواهد کرد. این نحوه یادگیری و رشد ما است و اگر موفق شوید با ترس خود روبرو شوید، به مرور، اوضاع بهتر خواهد شد.

در تجارت مانند زندگی، طبیعی است که بخواهید موفق شوید اما اگر می‌ترسید اوضاع مطابق انتظارتان پیش نرود، نمی‌توانید تصمیمات خوبی بگیرید.

هر کسی که اکنون به طرز چشمگیری موفق است، از طرد شدن، ترس از شکست و تردید عبور کرده است. آن‌ها بر ترس خود غلبه کرده و راه خود را ادامه داده‌اند و این همان کاری است که شما نیز باید انجام دهید.

در زیر چند نکته برای کمک به شما وجود دارند:

۱- یک ذهنیت رشد محور را در پیش بگیرید

همانطور که احتمالاً می‌توانید تصور کنید، آن‌هایی که دارای یک ذهنیت رشد محور هستند نیز کسانی می‌باشند که موفقیت بزرگی کسب می‌کنند و می‌توانند بیش از آنچه که در صنعت خود وجود دارد، درآمد کسب نمایند.

از طرف دیگر، مدیرانی که بیشتر به محافظت توجه دارند، از ترس از شکست رانده می‌شوند و فرصت‌هایی که به سطح بالاتری از خطر نیاز دارند را از دست می‌دهند.

برای تغییر الگوی خود، سعی کنید محدودیت‌های خود را شناسایی کنید. در غیر این صورت، شما مانند یک گوزن گیر افتاده در چراغ‌های جلوی خودرو خواهید بود که از ترس حرکت در هر جهت فلج شده است!

۲- به سرعت هر کاری را شروع کنید

در تجارت هیچ دشمنی برای موفقیت بیشتر از عدم واکنش نیست. به عنوان مثال، اگر ایده خوبی برای راه اندازی کسب و کار دارید اما هرگز نمی‌توانید آن را پیاده کنید، این ایده از بین می‌رود. شما هرگز نخواهید فهمید که این می‌تواند یک موفقیت باشد یا یک شکست کامل!

در غیر این صورت شما در هیچ جهتی حرکت نمی‌کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مشاغلی راه اندازی کنید اما ایده آن را ندارید، شروع به مرور آنلاین ایده‌ها کنید. وقتی الهام با میل شما حاصل نمی‌شود، بیرون بروید و به دنبال آن بگردید.

۳- قوی و ثابت قدم باشید

چیزی که همه افراد موفق می‌فهمند این است که ثبات، رمز عظمت است. شما نمی‌توانید یک خواننده یا مجری مشهور جهانی باشید بدون اینکه هر روز کار خود را تمرین نکنید.

در تجارت هم همین طور است. اگر به طور مداوم ثایت قدم نباشید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. شما باید بر ایجاد مهارت‌های لازم برای موفقیت متمرکز شوید. سپس هر روز و هر ساعت به کار جدید خود فکر کنید تا آن در غرق شوید.

بیایید نگاهی به افراد بزرگ دوران خود مانند استیو جابز یا الون ماسک داشته باشیم. آن‌ها تسلیم نشدند و هر دو این بزرگان می‌دانستند کاری که می‌خواهند انجام دهند ارزش انجام دادن را دارد و هرگز نگذاشتند که ترس بر آن‌ها غلبه کند.

البته، این موارد نوعی جسارت است اما هر کسی می‌تواند فقط با ۱۰ درصد عزم خود، چیزهای زیادی به دست آورد. به رهبران بزرگ جهان فکر کنید و ببینید که آن‌ها به جای ترس از شکست، شکست را پذیرفتند و از آن درس گرفتند.

۴- شکست را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید

شکست، پایان ماجراجویی شما نیست. شکست تجربه‌ای است که به شما در مورد مسیرهایی که باعث صعودتان می‌شوند، آموزش می‌دهد.

با بیشتر پرداختن به این موارد، یاد می‌گیرید که نشانه‌ها را بشناسید و به آرامی راه موفقیت را کشف کنید. این ممکن است کند و دشوار باشد اما نتیجه نهایی بسیار لذت بخش خواهد بود.

فصل ۱۰

ترس از شکست در کودکان


ترس از شکست در کودکان

همۀ کودکان ممکن است در مقاطع مختلف زندگی خود از شکست در رابطه با فعالیت های دانشگاهی یا فعالیت های رقابتی از خود ترس نشان دهند.

اما ترس بیش از حد وسواسی از شکست، یکی از اضطراب های فلج کننده برای کنار آمدن کودکان با خود است. این می‌تواند توانایی کودک را محدود کرده و یا حتی باعث شود او در وهله اول تلاش نکند و در نتیجه مانع از پیشرفت او در زندگی می‌شود.

راه‌های کمک به کودکان برای غلبه بر ترس از شکست

۱- یافتن کودکی با ترس از شکست تقریباً غیرممکن است که به نوعی به نگرش والدین باز نگردد. آیا آن‌ها را بیش از حد تحت فشار قرار می‌دهید تا موفق شوند؟ آیا شما خواهان کمال هستید؟

آیا وقتی کودکی در یک بازی می‌بازد یا یک کار دیگری را انجام می‌دهد، هیستریک رفتار می‌کنید یا بیش از حد از خود واکنش نشان می‌دهید؟ کودکان در خواندن نشانه‌های کلامی و غیرکلامی شما تسلط دارند و اگر رفتار شما بچه‌ها را عصبی می‌کند، این اغلب منجر به اضطراب در شکست می‌شود.

۲- توضیح دهید که موفقیت بدون شکست امکان پذیر نیست و بیشتر افراد موفق قبل از اینکه سرانجام پیروز شوند، بارها و بارها شکست خورده اند. شکست به سادگی بخشی از فرایند یادگیری است و جای شرمندگی ندارد. تنها شرم در تلاش نکردن است!

۳- هر روز قبل از شام یک نقل قول متفاوت درباره شکست یا استقامت بخوانید. هزاران نقل قول شگفت انگیزی یافت می‌شوند و همچنین نکته‌های جالب توجهی در مورد اینکه چگونه شکست می‌تواند به موفقیت منجر شود نیز وجود دارند. این به کودکان کمک می‌کند تا رابطه سالم تری با عدم موفقیت داشته باشند.

۴- بنابراین به کودک خود کمک کنید درک کند که هر فردی هر از گاهی لحظات شرم آوری را پشت سر می‌گذارد. با این حال، معمولاً تنها شخصی که آن را در عرض یک هفته به خاطر می‌آورد، شخصی است که برایش اتفاق افتاده است. بقیه حرکت کرده اند و فراموش شده اند.

۵- تمرینات فکری را در جایی انجام دهید که کودکان بدترین ترس خود را به شما بگویند و سپس به افراد کمک کنید این نتیجه را به عنوان بعید و چیزی که می‌توان بر آن غلبه کرد مشاهده کنند.

۵ راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اکنون بخوانید

فصل ۱۱

ترس از شکست در عشق


ترس از شکست در عشق

بسیاری از افراد ممکن است در روابط ناکارآمد، ناخوشآیند و حتی توهین آمیزی به سَر ببرند، فقط به این دلیل که فرار با شکست شخصی را برابر می‌دانند.

از نظر آنها، پایان هر رابطه‌ای به رکورد سابقه دائمی ‌آن‌ها تبدیل می‌شود. با این وجود، برقراری روابط ناخوشآیندی که نیازهای فرد را برآورده نمی‌کنند، خطر بسیار بیشتری نسبت به ادامه کار دارد.

در اینجا پنج دلیل ترس از شکست در روابطی عشقی ذکر شده است:

۱- ترس از دست دادن معشوق

شما به جای اینکه با غرایز خود در مورد افراد ارتباط برقرار کنید و به خود اعتماد داشته باشید، وقتی چیزی کاملاً درست نیست، به جلو می‌روید تا مجبور نشوید نشان دهید که انگار این شما هستید که رابطه یا رابطه بالقوه را بهم ریخته‌اید.

ترس از شکست در رابطه عاشقانه می‌تواند آنقدر زیاد باشد که برخی فقط برای اطمینان از دوست داشتن خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

افراد تحمل برگشتن کسی را ندارند. آن‌ها به جای رها کردن، مسابقه‌ای نامناسب را برگزار می‌کنند، گویی که این آخرین امید  عاشقانه آنها است. رد کردن، مهارت مهمی در دوست یابی است. 

۲- اضافه عشق ورزیدن و توجه زیاد

شما تمام انرژی و منابع خود را از نظر احساسی، در رسیدن به محبت قرار می‌دهید. شما چنان مورد توجه دیگران قرار می‌گیرید که ممکن است ارتباط خود و آنچه که واقعاً برای شاد بودن در دراز مدت به آن نیاز دارید را قطع کنید.

همچنین، این بدان معنی است که شما ممکن است در روابط خود بیشتر از شرکایتان کار کنید.

توجه داشته باشید که آیا تمایل به ایجاد روابط یک طرفه دارید؟ و به نظر می‌رسد نیازهای شریک زندگی شما بیش از نیازهای شما برآورده می‌شود. یک رابطه برای پیشرفت به دو فرد کاملاً سرمایه گذاری شده احتیاج دارد، نه اینکه یک نفر کار دو نفر را انجام دهد.

۳- پذیریش و قبول کردن همه چیز

ترس شدید از شکست به این معنی است که اکثر انرژی خود را صرف جنبه‌های اشتباه یک رابطه می‌کنید. شما به جای اینکه از خود بپرسید آیا این شریک زندگی برایتان مناسب است یا خیر، بهتر است به این فکر کنید که چه چیزهایی از طرف مقابل می‌خواهید.

دیدگاه خود را به تصویر بزرگتری از آنچه برای شما خوب است تغییر دهید. این شخص چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ آیا شما خودتان را با او شریک می‌دانید؟ آیا می‌توانید بخندید و سرگرم شوید؟ آیا بعد از بیرون رفتن احساس خوبی دارید یا خیر؟

۴- سرزنش کردن مداوم خود

هر بار که شکست می‌خورید، خودتان را سرزنش می‌کنید. هنگامی که با یک دوست یا یک شریک عاشقانه درگیر می‌شوید، تمام درگیری های گذشته خود که بد مدیریت کرده‌اید را به خود یادآوری می‌کنید. تمایل شما برای هوشیاری در برابر نقص، راهی برای محافظت از خود است.

سعی کنید هوشیار باشید تا اشتباهات مشابه را تکرار نکنید. متأسفانه، این سیستم هشدار شما را چنان در حالت اضطراب نگه می‌دارد که سخت است خودتان را در کنار مردم تصور کنید. در نتیجه، دوستان و شرکایتان هرگز با شما به طور واقعی آشنا نمی‌شوند.

بر روی روابط خود کار کنید تا حضور بیشتری داشته باشید، در اینجا و اکنون! به خودتان فرصتی بدهید تا روابط عاشقانه معنادارتر و رضایت بخش‌تری را پیدا کنید.

به جای بازگشت به گذشته، به دنبال راه‌های جدید و حمایتی بیشتری برای ارتباط با خود باشید. این کار را انجام دهید و شما باید شرکای سالم‌تری را جذب کنید.

۵- خود را مقصر دانستن

شما معتقدید که اگر رابطه‌ای به نتیجه نرسد، این تقصیر شما است. شما به روابطی که در حال انجام نیستند، معنایی نسبت می‌دهید که ممکن است واقعاً دقیق نباشد.

به عنوان مثال، اگر رابطه‌ای به شکست منجر شود، ممکن است فکر کنید که هرگز شریک دیگری پیدا نخواهید کرد یا چنان نقص دارید که هیچ فردی هرگز شما را دوست نخواهد داشت.

در نتیجه، روابط را ادامه می‌دهید، عاشقانه‌ها و دوستی‌ها حتی اگر برای شما مناسب نباشند. این کار را فقط برای این انجام می‌دهید که مجبور نشوید با انتقاد از خود، به طور بی رحمانه‌ای با خودتان روبرو شوید.

با دلسوزی بیشتر نسبت به خود شروع به صحبت کنید. هدف کامل بودن نیست بلکه یافتن چیزی است که واقعاً شما را خوشحال و راضی می‌کند. اگر برای رسیدن به آنجا به چند رابطه خاتمه دادید، بدانید که این ارزشش را دارد.

آموزش مهارت های ارتباطی زوجین

اکنون بخوانید

فصل ۱۲

ترس از شکست در امتحانات درسی


ترس از شکست در امتحانات درسی

امتحانات، این یک کلمه کوچک برای هجی کردن است اما آنقدر بزرگ می‌باشد که دانش آموزان را در شب‌های بی‌خوابی رها می‌کند. دانش آموزان با شنیدن این کلمه معمولاً تمام زحماتی را که در طول سال کشیده اند را فراموش می‌کنند.

این واقعاً رعب و وحشت را در ذهن فرد ایجاد می‌کند. اما چرا؟ چرا اینطور است؟ به خاطر برخی دلایلی مانند فشار همسالان و والدین، ​​انتظارات والدین و عدم کاهش رقابت!

ترس از عدم موفقیت در امتحانات یا کسب امتیاز کمتر منجر به استرس و اضطراب ناخواسته‌ای در فرد می‌شود. قبل از اینکه چگونگی غلبه بر ترس از شکست در امتحان را بررسی کنیم، اجازه دهید دلایل ترس از امتحانات را بررسی نماییم:

۱- شخص به دلیل عدم آمادگی از امتحانات ترس دارد

این یکی از دلایل اصلی است که وقتی امتحانات پشت سر هم صورت می‌گیرند، ترس را در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند. این بیشتر بر دانش آموزانی که در کلاس‌هافعال نیستند یا کسانی که به درستی آموزش داده نشده اند، تأثیر می‌گذارد.

برخی از دانشجویان هستند که همه چیز را یکجا نمی‌فهمند و ما احساس می‌کنیم که معلمان باید به چنین مواردی توجه بیشتری نشان دهند و باید با هر دانش آموز یکسان رفتار کنند.

۲- دلیل دیگر ترس از امتحانات فشار خانواده است

ما معتقدیم که همه چیز در ابتدا از خانه می‌آید. احساس می‌کنیم والدین برای عملکرد بهتر تحصیلی، فرزندشان را تحت فشار قرار می‌دهند و این فشار چیزی است که دانش آموزان قادر به تحمل آن نیستند،

آن‌ها با ترس روبرو می‌شوند مانند اینکه اگر من موفق نشوم یا نمره خوبی کسب نکنم، پدر و مادرم مرا می‌کشند یا باید ۱۰۰ درصد امتیاز بگیرم در غیر این صورت بی ارزش هستم. فشار والدین بی سواد بیشتر از فشار باسوادان است.

۳- دلیل دیگر ترس از امتحانات فشار همتا است

این از چند سال گذشته در ذهن دانش آموزان رشد کرده است. رقابت در همسالان فشار زیادی را به ذهن دانش آموزان وارد می‌کند. والدین، ​​معلمان یا حتی اقوام همه در مثال زدن از دانش آموزان دیگر رقابت می‌کنند.

آن‌ها مثل این هستند که مدام بیان می‌کنند فلانی این امتیاز را کسب کرده است و شما باید نمره بیشتری از او کسب کنید.

آن‌ها تمایل دارند فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند. این امر منجر به استرس و اضطراب در ذهن دانش آموزان می‌شود و کنار آمدن با انتظارات والدینشان برای آن‌ها دشوار خواهد شد.

راه‌های کاهش ترس از شکست در امتحانات

نکاتی در رابطه با چگونگی غلبه بر ترس از عدم موفقیت در امتحان برای شما وجود دارند. برخی از نکات برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از ترس از امتحانات هستند:

  • دانش آموز باید یک جدول زمانی مناسب مانند هر موضوعی که می‌خواهد هر روز بررسی کند را تهیه نماید. قبل از شروع امتحان باید برنامه ریزی مناسبی انجام دهید. تجدید نظر را برای آخرین لحظه ترک نکنید.
  • سوژه‌ها را یادداشت و طرح اولیه را بنویسید زیرا تجدید نظر در دانشجویان برای آن‌ها آسان‌تر است.
  • اگر زود بیدار می‌شوید، بیشتر وقت مطالعه خود را باید قبل از ناهار انجام دهید یا اگر عادت دارید که دیر بیدار شوید و در عوض شب را بیدار می‌مانید، بیش از آنکه باید، در اواخر نیمه شب مطالعه کنید اما هنوز هم باید در زمان مناسب بخوابید.
  • شما باید به سوالات سال گذشته پاسخ دهید، این ایده‌ای در مورد الگوی مقاله ارائه می‌دهد و نوعی تمرین قبل از امتحان است.
  • اگر احساس می‌کنید که در حین آماده سازی قادر به تمرکز نیستید، این امر می‌تواند به دلیل خستگی، گرسنگی یا فقط بی‌حوصلگی باشد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید و دوباره برگردید. وقفه‌های کوچک واقعاً به تازه سازی ذهن کمک می‌کنند.
  • اگر چیزی را نمی‌فهمید، هرگز از سوال کردن از معلمان و دوستان خود دریغ نکنید. آن‌ها همیشه برای کمک به شما آماده هستند.
  • همیشه باید کمی ورزش، پیاده روی، دوچرخه سواری یا حتی رقص انجام دهید. این واقعاً کمک می‌کند تا از استرس در بدن خود خلاص شوید.
  • رژیم متعادلی داشته باشید. این به شما کمک می‌کند، زیرا باعث می‌شود انرژی در بدنتان حفظ شود و در طول روز احساس بی قراری نخواهید کرد.
  • دوش گرفتن همیشه برای رهایی از استرس مفید است.
  • در طول زمان آماده سازی امتحان مثبت بودن بسیار مهم است. این واقعیت شناخته شده می‌باشد که طبیعت خوش بینانه همیشه به فرد کمک می‌کند تا در زندگی موفق شود. افکار مثبت، منفی نگری را دور نگه می‌دارند. اجازه ندهید دیگران از شما بی انگیزه شوند. به خودتان ایمان داشته باشید. باید جملات مثبتی را بگویید مانند اینکه من در امتحان قبلی نمرات خوبی گرفته ام، من در حال حاضر دوره خود را اصلاح کرده ام. بنابراین صحبت از خود مثبت انجام دهید، این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.
  • بدانید که طبق آمادگی خود نمره می‌گیرید، بنابراین درمورد نتیجه‌ای که به هر حال خارج از کنترل شما است، فقط روی آماده سازی تمرکز کنید و خود را اذیت نکنید.
  • در خانه با محدودیت زمانی مناسب به ارائه مقاله های آزمایشی بپردازید که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.
  • با دوست خود که مثبت است صحبت کنید و با دوستان منفی خود صحبت نکنید. هدف این است که سطح آمادگی خود را افزایش دهید. هرچه بهتر برای امتحان آماده شوید، اعتماد به نفس شما نیز بیشتر می‌شود. هرچه اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، ترس از امتحاناتی که با آن روبرو می‌شوید، کمتر است.

راهکارهای کاهش استرس امتحانات

اکنون بخوانید

فصل ۱۳

معرفی کتاب برای ترس از شکست


معرفی کتاب برای ترس از شکست

برای افزایش دانش در زمینه ترس از شکست، مطالعه کتاب‌های زیر مفید خواهند بود:

کتاب صوتی دستورالعمل شکست

  • نویسنده: الیزابت دی
  • راوی: کاترین صادق پور

کتاب جادوی بزرگ، غلبه بر ترس با زندگی خلاق؛ چگونه از رسیدن به اهدافمان دست برنداریم

  • عنوان اصلی کتاب: Big Magic: Creative Living Beyond Fear
  • عنوان کتاب به فارسی: جادوی بزرگ (غلبه بر ترس با زندگی خلاق)
  • نویسنده: الیزابت گیلبرت
  • سال انتشار: ۲۰۱۵

کتاب مزیت شکست خوردن

  • نویسنده: مگان مک آردل
  • مترجم: اکبر عباسی
  • ناشر: انتشارات نسل نواندیش

کلام آخر

برای غلبه بر ترس از شکست، می‌توانیم با درک اینکه از کجا ناشی می‌شود، احساس خود را نسبت به شکست دوباره شکل دهیم. وقتی شکست فرصتی برای رشد است و همه نتایج احتمالی را بررسی کرده اید، غلبه بر ترس راحت‌تر می‌شود.

مثبت بمانید، یک برنامه پشتیبان داشته باشید و از هر اتفاقی که می‌افتد درس بگیرید. شکست‌های شما بیش از تحقیر، منبع آموزش و الهام خواهند بود.

به فرصت‌هایی فکر کنید که در صورت اجازه به متوقف شدنشان به وسیله شکست‌هایتان، آن‌ها را از دست خواهید داد. شکست همچنین می‌تواند چیزهایی درباره خودمان به ما بیاموزد که در غیر این صورت هرگز نمی‌آموختیم.

به عنوان مثال، شکست می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که چقدر فرد قوی هستید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا دوستان واقعی خود را کشف کنید و انگیزه غیر منتظره‌ای برای موفقیت پیدا کنید. اغلب اوقات، بینش ارزشمند تنها پس از یک شکست حاصل می‌شود. پذیرش و آموختن از آن بینش‌ها برای موفقیت در زندگی کلیدی اساسی است.

اَپ ذهن مملوء از محتوای آموزشی و کاربردی است که می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب برای موفقیت حال و آینده شما باشد، پس بدون درنگ اَپ ذهن را دانلود کنید!

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام و ممنون از مقاله خوبتونف به نظر من ترس از شکست به جغرافیای زندگی افراد هم مربوطه مشه، مثلا وارن بافت اگر تو ایران بود یقینا با ده بار شکست هم به اینجایی که میخواست نمی رسید. منظورم اینه شکست در یک جامعه مترقی با یه جامعه جهان سومی، تعریف متفاوتی داره.

    • با سلام و شاد باش، ممنون از حسن توجه شما
      حرف شما کاملاً درسته، اما در مجموع اگر فردی در هر جامعه ای از شکست بترسه، یقیناً به موفقیتی نمی رسه، موضوع روانشناسی شکست با موضوع عوامل محیطی مؤثر بر شکست مقوله ای متفاوته.

  2. سلام مطلب خوبی بود ممنونم.
    من واسه شروع کردن کسب و کار خودم همیشه ترس از شکست دارم و کلا همیشه کارمند بودن رو بیشتر ترجیح میدم بخاطر امنیت شغلیش ولی از یه طرف واقعا دیگه از کار کردن واسه بقیه خسته شدم…. برای همین تصمیم گرفتم تا سن و سالم کمتره برم پیش روانشناس و این موضوع رو واسه خودم حل کنم. خیلی تحقیق کردم و یکی از دوستام یه روانشناس رو بهم پیشنهاد کرد و این هفته قراره واسه نوبت تماس بگیرم. امیدوارم نتیجه بده.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید