راهکارهای کاهش استرس امتحانات

راهکارهای کاهش استرس امتحانات

فهرست مطالب

استرس امتحان به طرق مختلف، بیشتر دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای برخی از دانش آموزان، عرق کردن کف دست و تپش قلب فقط بخشی از مشکلات دوران امتحانات است و به نظر می‌رسد هیچ چیز غیرممکن‌تر از نشستن و هیچ کاری کردن نیست!. مهم است که بتوان کنترل استرس را درست اجرایی و در کاهش آن تلاش کرد. در اینجا راهکارهای مفیدی برای کاهش استرس امتحانات وجود دارند که می‌توانند به از بین بردن تنش درونی کمک کرده و به شما در موفقیت بیشتر در امتحانات کمک کند؛ با ذهن همراه باشید.

راهکارهای کاهش استرس امتحانات

امتحانات مدرسه می‌توانند بخش چالش برانگیز زندگی دانش آموزان باشد. اما روش‌هایی برای کاهش استرس امتحانات وجود دارند که به شرح زیر هستند:

مراقب علائم استرس باشید

کودکان و جوانانی که استرس دارند ممکن است نشانه‌های زیر را داشته باشند:

  • نگرانی زیاد
  • احساس تنش
  • سردرد
  • معده درد
  • خوب نخوابیدن
  • کم اشتهایی
  • لذت نبردن از کارهای روزمره
  • روحیه کم و منفی
  • احساس ناامیدی نسبت به آینده

داشتن کسی برای صحبت کردن در مورد کاهش استرس امتحانات می‌تواند بسیار مفید باشد. حمایت از سوی والدین، ​​مدرسین یا دوستان تحصیلی می‌تواند به افراد کمک کند تا نگرانی‌های خود با آنها در میان بگذارند و بتوانند مسائل خود را بهبود ببخشند.

کودک خود را تشویق کنید تا با یکی از اعضای کادر مدرسه که رابطه خوبی با او دارد، صحبت کند. اگر فکر می‌کنید فرزند شما موافق این قضیه نیست، بهتر است خود شما با معلم فرزندتان صحبت کنید.

اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به خوبی غذا می‌خورد

یک رژیم متعادل برای سلامتی فرزند شما ضروری است و می‌تواند به او در مدیریت استرس زمان امتحانات کمک کند. برخی والدین، غذاها و نوشیدنی‌های پرچرب، پر قند و کافئین دار مانند نوشیدنی‌های انرژی زا، نوشابه، شیرینی، شکلات، فست فود و چیپس را برای فرزنداشان تهیه می‌کنند که بتوانند روحیه آنها بالا ببرد. اما این کار آنها اشتباه است! در صورت امکان برای فرزندان خود، غذای سالم تهیه کنید.

به فرزند خود کمک کنید خواب کافی داشته باشد

خواب خوب تفکر و تمرکز را بهبود می‌بخشد. بیشتر نوجوانان شبانه در حدود هشت تا ۱۰ ساعت به خواب نیاز دارند. به فرزند خود اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت قبل خواب، برنامه مورد علاقه خود را تماشا کند و حتی بتواند بازی کامپیوتری انجام دهد. این کار باعث می‌شود آنها بهتر بخوابند. تقلا کردن در شب قبل از امتحان معمولاً ایده بدی است. خواب مناسب باعث کاهش استرس امتحانات می‌شود.

در طول امتحانات انعطاف پذیر باشید

در طول زمان امتحان انعطاف پذیر باشید. وقتی فرزند شما در تمام طول روز در حال مطاعه دورس است، سعی کنید با او همیاری کنید. او را درک کنید و آرام باشید. مهم است که به بسیاری از کارهای خانه و بیرون برسید، در عین حال به فرزند خود نیز توجه داشته باشید.

وقت خود را در اولویت کنید

اولویت بندی زمان، سوژه‌ها و حجم کار به فرزند شما در کاهش سطح استرس کمک می‌کند، زیرا باعث می‌شود هر فعالیتی در زمان خودش انجام شود. اگر بیش از یک امتحان دارید، یک نمودار ساده با تاریخ هر امتحان و چه تعداد مباحث مورد نیاز برای هر یک را ترسیم کنید. این کار باعث می‌شود بدانید چقدر زمان برای اختصاص دادن به هر موضوع امتحانی نیاز است.

برای مطالعه بیشتر: با تکنیک مدیریت زمان آشنا شوید

به آنها کمک کنید تا مطالعه کنند

اطمینان حاصل کنید که فرزند شما، جایی راحت برای مطالعه دارد. از آنها بپرسید که چگونه می‌توانند در درس خواندن تمرکز بالایی داشته باشند. به آنها کمک کنید تا ایده‌های عملی ارائه دهند که به آنها در خواندن بهتر دروس کمک کند، مانند مطالعه در طبیعت!. برای ایجاد انگیزه در فرزند خود جهت کاهش استرس امتحانات، آنها را ترغیب کنید که در مورد اهدافشان در زندگی فکر کنند و ببینند دقیقاً در جستجوی چه چیزی هستند.

در مورد اضطراب امتحان صحبت کنید

به فرزند خود یادآوری کنید که احساس اضطراب طبیعی است. اضطراب یک واکنش طبیعی در قبل و زمان امتحانات است. به فرزندتان کمک کنید تا با ترس‌های خود روبرو شوند و به جای اجتناب از انجام آنها، ترس‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنند. آنها را ترغیب کنید که در مورد اضطراب‌های خود با شما صحبت کنند.

فرزند خود را برای ورزش کردن تشویق کنید

ورزش می‌تواند به افزایش سطح انرژی، پاکسازی ذهن و کاهش استرس امتحانات کمک کند. مهم نیست که چه نوع ورزشی انجام می دهید، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، فوتبال و حتی رقص، هر فعالیتی پر تحرکی می‌تواند مفید باشد. یک ساعت در روز برای ورزش کردن می‌تواند بسیار مناسب باشد.

به دانش آموز خود فشار مضاعف وارد نکنید

بسیاری از دانش آموزانی که با آنها تماس گرفته می‌شود، احساس می‌کنند بیشترین فشار در زمان امتحان از طرف خانواده‌شان است. به حرف فرزندتان گوش دهید، از آنها حمایت کرده و از انتقاد کردن خودداری کنید. قبل از ورود به آزمون یا امتحان، مثبت باشید. به آنها بگویید که شکست پایان جهان نیست. اگر شرایط خوب پیش نرود، ممکن است دوباره برای امتحان تلاش کنند.

پس از هر امتحان، فرزند خود را تشویق کنید تا با شما صحبت کند. به جای تمرکز روی سؤالاتی که به نظرشان دشوار است، بخش‌هایی را که خوب پیش رفته است را مورد بحث قرار دهید. سپس به جای اینکه به چیزهایی بپردازید که قابل تغییر نباشند، مواردی را بیان کنید که بتواند به اصلاح وضعیت او کمک کند.

برای پاداش دادن برنامه ریزی کنید

برای انجام هر تجدید نظر در مورد شیوه درست مطالعه و گذراندن هر امتحان به فکر پاداش باشید. پاداش لازم نیست زیاد یا گران باشد. می‌تواند موارد ساده‌ای مانند تهیه غذای مورد علاقه یا تماشای تلویزیون را شامل شوند. هنگامی که امتحانات به پایان رسید و همه چیز با موفقیت همراه بود، یک جشن برگزار کنید.

کلام آخر

هر دانش آموزی می‌تواند به شما بگوید که امتحانات به چه اندازه استرس زا هستند. اما وقتی در حین امتحانات کالج به اطراف مدرسه نگاه می‌کنید، به احتمال زیاد اثرات استرس را در عمل مشاهده خواهید کرد. حتی دانش آموزانی که قبلاً به نظر می‌رسید بی‌خیال هستند، علائم اضطراب و کمبود خواب را می‌توان به راحتی در چهره‌شان مشاهده کرد. استرس می‌تواند با علائم جسمی و روحی بروز کند، بنابراین مهم است که برخی از مکانیسم های مقابله برای کاهش استرس امتحانات را به کار ببرید تا بتوانید با موفقیت بیشتر در دوران تحصیل خود روبرو شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید