بهترین روش‌ های پس انداز ماهیانه

روش های پس انداز
روش های پس انداز

فهرست مطالب

ذخیره کردن پول و ثروت، همیشه یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. همه ما دوست داریم مقداری پول برای روز مبادا کنار بگذاریم، یا برای خرید چیزهایی که دوست داریم پولمان را پس انداز کنیم.

پس انداز کردن یکی از ساده‌ترین راه‌های ذخیره ثروت است و درعین حال هوشمندی اقتصادی پیش نیاز پس انداز ماهیانه است. در این مطلب روش‌های پس انداز ماهیانه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما در ذهن همراه باشید.

اندک اندک جمع گردد…

آدم‌ها دوسته‌اند. دسته اول افرادی هستند که معتقدند باید در لحظه زندگی کرد و همه درآمدشان را خرج می‌کنند. دسته دوم هم کسانی هستند که به ذخیره کردن پول و آینده‌نگری اعتقاد دارند. آن‌ها به همین سادگی همه درآمدشان را خرج نمی‌کنند و قسمتی از درآمدشان را به نحوی ذخیره می‌کنند. شما جزو کدام دسته هستید؟ به نظرتان کار کدام دسته درست‌تر است؟

با اینکه من به شخصه جزو دسته اول هستم اما اعتقاد دارم کسانی که آینده‌نگر هستند و به ذخیره پول و سرمایه معتقدند، کار بهتری را انجام می‌دهند. اما به نظر شما چطور می‌توانیم بر وسوسه‌های خرج کردن پول‌مان غلبه کنیم و بتوانیم کمی از درآمدمان را ذخیره کنیم؟

واقعیت این است که راه‌حل‌های ساده‌ای برای پس انداز ماهیانه وجود دارد. کافیست کمی به لحاظ روانی روی خودمان کار کنیم و از تکنیک‌های ساده اقتصادی در زندگی روزمره بهره‌گیری کنیم. می‌پرسید چه تکنیک‌هایی؟ با ما همراه باشید.

راه های پس انداز ماهیانه

روش های پس انداز

شاید فکر کنید نخریدن و خرج نکردن، تنها راهی است که می‌توان برای پس انداز سرمایه به کار برد. اما باید بگویم اشتباه می‌کنید. پس انداز کردن کار به ظاهر ساده‌ای است که تکنیک‌های هوشمندانه‌ای را می‌طلبد. در ادامه با این تکنیک‌ها آشنا خواهید شد.

شما در ذهن می توانید در مورد صفر تا صد توسعه فردی را بخوانید.

برنامه‌ مالی داشته باشید

اول هر ماه هزینه‌های مالی‌تان را پیش‌بینی کنید و روی کاغذ یادداشت کنید. سعی کنید بودجه هرکاری را همان اول ماه پیش‌بینی کنید و اختصاص دهید. هزینه خورد و خوراک، هزینه تفریح، هزینه رفت‌وآمد، هزینه‌های آموزش و تحصیل و هرچیزی که ممکن است درماه برایتان پیش بیاید.

بهتر است مقداری از پول را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده درنظر بگیرید و اگر خرج نشد، در انتهای ماه آن را پس انداز کنید. یادتان باشد قسمتی از برنامه‌ریزی مالی، یادداشت ریز مخارج و هزینه‌هاست.

در انتهای ماه مخارج‌تان را با پیش‌بینی‌تان مقایسه کنید و به تفاوت‌شان فکر کنید. شناسایی علل خرج مازاد و مدیریت آن برای ماه‌های بعد از کارهایی است که می‌تواند به طور تاثیرگذاری روی مدیریت هزینه‌ها تاثیر بگذارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]چگونه پولدار شویم؟ [/su_animate]

[/su_box]

برندهای ارزان‌ اما باکیفیت را شناسایی کنید

اگر تا به امروز عادت داشتید از برندهای گران‌قیمت خرید کنید و خرید اجناس گران به عادتی برایتان تبدیل شده است، از امروز سعی کنید این عادت را از سرخودتان باز کنید. خرید اجناسی که بدون دلیل منطقی گران هستند به جز به باد دادن پول‌های حسابتان فایده دیگری برایتان ندارند.

سعی کنید جایگزین با کیفیت برندهای گران را که قیمت ارزان‌تری دارند شناسایی کنید و آنها را امتحان کنید. به مرور خواهید فهمید که برندهای گران قیمت جایگزین‌های مناسبی دارند که چه بسا با کیفیت‌تر از آنها هم هستند.

بیشتر بخوانید: رسیدن به آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده

هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست!

هیچ ارزانی بی علت نیست

ارزان خریدن به معنای خرید هرچیزی که ارزان است نیست! گاهی بدون توجه به کیفیت کالا و صرفا به این خاطر که ارزان هستند، نه‌تنها هوشمندانه نیست، بلکه پولتان را به مرور زمان به باد می‌دهد.

فرض کنید کفشی ارزان می‌خرید که کیفیت مناسبی ندارد. احتمالا دوماه بعد مجبور خواهید شد مجددا کفشی دیگر بخرید و بازهم کفش ارزان اما بی‌کیفیتی را انتخاب می‌کنید.

باید به شما اعلام کنیم که شما وارد دور باطل دورریختن پولتان برای کالای بی‌کیفیت خواهید شد و احتمالا اگر انتهای سال پول همه آن کفش‌هایی که خریدید را حساب کنید، دوبرابر پول یک کفش با کیفیت خواهد بود که اگر می‌خریدید حداقل می‌توانستید یک سال را با آن سر کنید.

از اسکناس به جای کارت استفاده کنید

محدود کردن استفاده از کارت اعتباری گرچه بازگشتی دوباره به پول کاغذی است و معایبی خواهد داشت. اما لااقل یک فایده دارد. آنهم اینست که مجبور می‌شوید از میزان مشخص و محدودی از پول استفاده کنید. این اجبار باعث می‌شود کمتر خرج کنید و خرج‌های غیرضروری را حذف کنید.

فکرش را بکنید! هربار که به پول نیاز دارید به عابربانک مراجعه کنید! شما را نمی‌دانم اما برای من که واقعا از حوصله خارج است.

در حراجی‌ها خرید کنید

یکی از بهترین گزینه‌های خرید، خرید در حراجی‌ها و تخفیف‌هاست. خوب است که اگر می‌توانید خریدهای سال بعدتان را در حراج‌های آخر فصل انجام دهید. مثلا سعی کنید چکمه‌های زمستان سال بعدتان را در حراج‌های بهاره بخرید. بااین ترفند می‌توانید درصد زیادی از پولتان را ذخیره کنید.

چانه بزنید

از چانه زدن نترسید و خجالت نکشید! فکر نکنید اگر بدون چون و چرا کارت اعتباری‌تان را در اختیار فروشنده قرار دهید نشانه پولدار بودن و لارج بودنتان است! برعکس! هرکسی که برای پولش زحمت کشیده است به این سادگی‌ها از خیر خرج کردن آن نخواهد گذشت.

مطمئن باشید همیشه فروشنده‌ها کمی جای چانه زدن را روی قیمت اجناس باز کرده‌اند. اصلا چانه زدن در ایران نمک خرید است. پس با خیال راحت چانه بزنید و پولتان را ذخیره کنید.

سعی کنید تفریحات خانگی و کم‌خرج بسازید

تفریحات خانگی ارزان

تفریحات بخش زیادی از بودجه ما را به خودشان اختصاص می‌دهند. همه می‌دانیم که تفریحاتی که بیرون از خانه وجود دارند معمولا پرخرج هستند. سعی کنید جایگزینی برای تفریحات بیرون از خانه برای خودتان بسازید.

کتاب خواندن، نقاشی، موسیقی، دورهمی‌‌های خانگی و مهمانی گرفتن در خانه از تفریحات لذتبخش و کم‌خرجی هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای تفریحات بیرون از خانه باشند.

سالم و باکیفیت غذا بخورید

یکی از روش‌ های پس انداز، دقت به رژیم غذایی است. بخش زیادی از هزینه‌های روزانه صرف تغذیه می‌شود. ما حداقل روزی سه بار غذا می‌خوریم. یعنی درواقع حداقل ۹۰ وعده در ماه. اگر بتوانیم در خورد و خوراکمان تجدید نظر کنیم، بخش زیادی از سرمایه‌مان را حفظ کرده‌ایم.

سعی کنید بیشتر در خانه غذابخورید. کاهش مصرف غذاهای رستورانی و فست فودها، هم به سلامتی بدنتان کمک می‌کنند و هم پول‌تان را پس انداز می‌کند.

خودتان را بیمه کنید

بیمه یکی دیگر از روش های پس انداز است. اگر خودتان را بیمه کنید، به صورت هوشمندانه‌ای پولتان را برای آینده ذخیره کرده‌اید. با بیمه مجبور خواهید شد ماهیانه قسمتی از پولتان را برای آینده خودتان کنار بگذارید و درعوض در روزهای سالخوردگی از سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تان بهره ببرید.

وام بگیرید

اگر اراده ذخیره پول ندارید، وام بگیرید. گرفتن وام درواقع مجبورتان می‌کند پول زیادی را دریافت کنید و ماهیانه آن را بپردازید. درواقع با گرفتن وام پولی که قرار است جمع کنید را از قبل دریافت کرده‌اید. البته به شرطی که مبلغ وامتان را یک روزه به باد فنا ندهید!

قسمتی از پولتان را وارد بازار بورس کنید

سرمایه گذاری در بورس از روش های پس انداز

اگر اراده نگه داشتن پولتان را ندارید، آن را سرمایه گذاری کنید. مثلا پولتان را وارد بورس کنید. سرمایه گذاری در بورس یکی از روش های عالی پس انداز است. اگر با علم و دانش کافی وارد بازار بورس شوید، نه‌تنها پولتان را ذخیره کرده‌اید، بلکه به افزایش آن هم کمک کرده‌اید. چه چیزی بهتر از این؟ خواندن خلاصه ای از کتاب ثروتمندترین مرد بابل انگیزه ای خوب برای شماست.

هوس‌هایتان را به تعویق بندازید

همه ما تحت شرایط خاصی، دلمان خواسته است چیزهایی بخریم. خوراکی‌ها، لباس، گجت‌های الکترونیک و…

برای کنترل خریدهای بی‌جا، میتوانید تمام هوس‌هایتان را روی کاغذ بنویسید و چند روز برای خرید صبر کنید. حالا بعد از چند روز سراغ لیست‌تان بروید. آیا هنوز هم به چیزهایی که می‌خواستید بخرید نیاز دارید؟ آیا هنوز هم آنها را می‌خواهید؟ به جواب‌های جالبی خواهید رسید. حتما این روش از روش های پس انداز را امتحان کنید.

تبادل کتاب را جایگزین خرید کتاب کنید

اگر کتابی را می‌خواهید که کارکردش برای شما فقط یک بار مطالعه آن است، بهتر است به جای خرید آن کتاب به مرکز تبادل کتاب سر بزنید. تبادل کتاب یک روش بسیار عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. مخصوصا این روزها که قیمت کتاب به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است.

سرزدن و عضویت در کتابخانه‌ها هم یکی دیگر از روش‌های خوب و مفید جایگزین خرید کتاب است.

وسایل غیر ضروری با دوستان و اعضای خانواده‌تان به اشتراک بگذارید

سعی کنید به جای خریدوسایل غیرضروری که شاید یک بار به استفاده از آنها نیاز پیدا خواهید کرد، آن را با دوستان‌تان تبادل کنید. می‌توانید وسایل‌تان را باهم به اشتراک بگذاریدتا خریدهای اضافه را کاهش دهید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به نحو خوبی ممکن کنید.

کم‌مصرف باشید

مصرف کمتر، علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها جنبه‌های مثبت دیگری هم دارد. زندگی ساده و مینیمال به طبیعت هم کمک می‌کند. به جای داشتن چند کمد لباس، چنددست لباس داشته باشید و بعد از از دور خارج کردنشان به خرید لباس جدید و جایگزین کردنشان اقدام کنید. فراموش نکنید که عادات نادرست خرید، علاوه‌بر خرج کردن پولتان، آسیب‌های زیادی برای طبیعت خواهد داشت.

با حمل و نقل عمومی آشتی کنید

سعی کنید به جای استفاده از خودروی شخصی یا گرفتن تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی، تاجایی که می‌توانید از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. بااین کار درصد زیادی از هزینه‌های ماهیانه‌تان کم خواهد شد و علاوه بر آن به کاهش آلودگی هوا هم کمک کرده‌اید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان چه کارهایی انجام می‌دهید؟ روش‌های پس انداز و کاهش هزینه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید