فهرست مطالب

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چطور آن را اجرا کنیم؟


اینفلوئنسر مارکتینگ

ما در عصر امپراتوری رسانه قرار داریم. عصری که در آن شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و… در آن حرف اول  را می‌زنند. حتما تابحال اسم اینفلوئنسر به گوشتان خورده است. اما چندنفر از شما با اینفلوئنسر مارکتینگ و تاثیر آن در کسب‌وکارها آشنا هستید؟ قرار است در این نوشته نکات جالبی که از اینفوئنسرها و تاثیر آن‌ها در کسب‌وکارها را که احتمالا نمی‌دانستید، با شما به اشتراک بگذارم. با من در ذهن همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

اینفلوئنسر کیست؟


اینفلوئنسر مارکتینگ کیست

شاید بد نباشد که قبل از تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ با تعریف اینفلوئنسر آشنا شویم. اصلا به چه افرادی اینفلوئنسر گفته می‌شود و این افراد چه خصوصیات ویژه‌ای دارند که آن‌ها را از دیگران متمایز کرده است؟

همانطور که می‌دانید اینفلوئنسر (influencer) به معنای تاثیرگذار است. درواقع اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که قدر تاثیرگذاری بر تصمیمات دیگران را دارد چون برای مخاطبانش شکی باقی نگذاشته است که درک بالایی از موضوعات دارد.

قدرت، جایگاه، رابطه مناسب با مخاطب و کلام موثر از ویژگی‌های اینفلوئنسرها است.

از آنجایی که اینفلوئنسرها می‌توانند بر تصمیمات مخاطبانشان موثر باشند، نقش مهمی در جریان فروش دارند. برندها سعی می‌کنند با همکاری با اینفلوئنسرها از آن‌ها به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کنند.

اینلفوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در یک دهه گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. در آماری که در ۲۰۱۹ منتشر شده، مشخص شده است که بیش از ۳ونیم میلیارد نفر از جمعیت دنیا کاربر حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

این رقم که چهل و پنج درصد از جمعیت دنیا است نشان می‌دهد که عصر ما، عصر امپراتوری رسانه‌های اجتماعی است. طبیعی است که افراد در شبکه‌های اجتماعی بیش از بستر دیگری دیده می‌شوند.

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

افرادی هستند که به خاطر تخصص و دانش خود در مورد یک موضوع خاص به شهرت رسیده‌اند. آن‌ها به صورت مرتب در کانال‌های اجتماعی‌شان تولید محتوا می‌کنند. طبیعتا طرفداران و فالوورهای آن‌ها هم مشتاق به خواندن و مشارکت در پست‌هایشان هستند.

امروزه اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا اینستاگرام و یوتیوب از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شوند.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۲

انواع اینفلوئنسر


اینفلوئنسر مارکتینگ انواع

می‌توان انواع مشخصی از اینفلوئنسر را با راه‌های زیادی از هم جدا کرد. از نظر تعداد فالوئر، از نظر بستر به اشتراک‌گذاری رسانه، نوع محتوا و سطح تاثیرگذاری.

ممکن است اینفلوئنسرها، یوتیوبر باشند یا اینستاگرامر. بلاگر باشند یا پادکست تولید کنند و حتی ممکن است به میزان سطح تاثیرگذاری و مشارکت هم تقسیم شوند.

اما در حالت کلی یکی از معروف‌ترین تقسیم‌بندی‌ها، به میزان دنبال‌کننده‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد. به این ترتیب اینفلوئنسرها به مگا، ماکرو، میدترم، میکرو و نانو اینفلوئنسر تقسیم می‌شوند.

مگا اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسرها کسانی هستند که تعداد فالوئر بسیار بالایی دارند. البته دقیقا مشخص نیست که این تعداد چقدر است اما عموما به کسانی که حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی بالای یک میلیون فالوئر داشته باشد مگا اینفلوئنسر گفته می‌شود.

بسیاری از مگا اینفلوئنسرها چهره‌هایی هستند که به صورت آفلاین به شهرت رسیده‌اند. سینما، برنامه‌های تلویزیونی، موسیقی و ورزش. البته بسیاری از مگااینفلوئنسرها هم بعد از رسیدن به شهرت وارد این عرصه‌‌‌ها می‌شوند.

برندهای بزرگ و مشهور برای اینفلوئنسر مارکتینگ خود بیشتر با این دسته از اینفلوئنسرها همکاری می‌کنند. اصولا نرخ بازاریابی این دسته از چهره‌ها برای بقیه کسب‌وکارها کمی سنگین و دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

ماکرو اینفلوئنسرها

ماکرو اینفلوئنسرها یک پله پایین‌تر از مگا اینفلوئنسرها قرار دارند. و البته برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر قابل دست‌یابی‌تر هستند. حساب‌هایی که بین چهارصدهزار تا یک میلیون فالوور دارند، در دسته ماکرو اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند.

معمولا چهره‌هایی که در عرصه حرفه‌ای خود چندان موفق نبودند به ماکرو اینفلوئنسر تبدیل می‌شوند. البته بلاگرهای موفقی که از ابتدا برای ورود در بازار کسب‌وکار به شبکه‌های اجتماعی پا گذاشته‌اند هم درنهایت به ماکرو اینفلوئنسر تبدیل خواهند شد.

اثرگذاری مناسب و نرخ پایین‌تر تبلیغات به نسبت به مگا، از ماکرو اینفلوئنسرها گزینه‌ای عالی برای تبلیغات ساخته است. درواقع اصلی‌ترین گروه در اینفلوئنسر مارکتینگ، ماکرو اینفلوئنسرها هستند.

میدترم اینفلوئنسرها

میدترم اینفلوئنسرها آن‌دسته از چهره‌های شبکه‌های اجتماعی هستند که نه به اندازه ماکروها فالوور دارند و نه نرخ مشارکت و فالووهایشان به اندازه ماکرو اینفلوئنسرها است. این دسته از اینفلوئنسرها بین پنجاه تا پانصد هزار فالوئر دارند و بخش مهمی از بازار را تشکیل می‌دهند.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها افراد عادی هستند که به خاطر تخصصشان در مسئله‌ای خاص توانسته‌اند به شهرت برسند و دنبال‌کننده جذب کنند. آنها معمولا بین هزار تا چهل‌هزار فالوور دارند.

البته یادتان باشد که صرفا میزان فالوئر نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری افراد نیست. بلکه نرخ مشارکت فالوئرها در حساب افراد، گزینه تعیین‌کننده‌تری برای شرکت‌ها محسوب می‌شود.

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسرها که اخیرا وارد ادبیات اینفلوئنسر مارکتینگ شده‌اند به کسانی گفته می‌شود که بین هزار تا ده‌هزار فالوور دارند. صبر کنید! هنوز زود است که خودتان را با حساب شخصی‌تان یک نانو اینفلوئنسر بدانید.

این دسته از افراد یک خصوصیت ویژه دارند. آن‌ها در زمینه‌ای فعالیت می‌کنند متخصص هستند و در همان مقدار کم فالوورشان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند.

بسیاری از برندها نانو اینفلوئنسرها را وارد حساب مارکتینگ خود نمی‌کنند. اما بعضی از کسب‌وکارها روش هوشمندانه دیگری دارند.

از آنجایی که نانو اینفلوئنسرها هزینه کمتری برای تبلیغات دریافت می‌کنند، بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند به جای تمرکز بر یک ماکرو اینفلوئنسر،  با دسته وسیعی از نانو اینفلوئنسرها تبلیغات کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

فصل ۳

تفاوت اینفلوئنسر و سلبریتی چیست؟


اینفلوئنسر مارکتینگ سلبریتی

سلبریتی‌ها یا چهره‌ها کسانی هستند که بیشتر شهرت خود را از طریق روش‌های آفلاین به دست می‌آورند. مردم چهره‌ها را دوست دارند چون استعداد آن‌ها را در زمینه‌های هنری تحسین می‌کنند.

درحالیکه اینفلوئنسرها شهرت خود را از طریق تولید محتوا در زمینه موردنظرشان در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند. این دسته از افراد در زمینه خاصی مهارت دارند یا در موضوعی استعداد خاصی دارند و همین دلیل باعث دیده شدن آن‌ها می‌شود.

درواقع می‌توان گفت تفاوت سلبریتی‌ها با اینفلوئنسرها در روش به شهرت رسیدن آن‌ها است. اینفلوئنسرها با روش مدرن به شهرت و توجه اجتماعی می‌رسند؛ درحالیکه سلبریتی‌ها از روش سنتی‌تر استفاده کرده‌اند.

 

فروش اینترنتی

با راهکارهای فروش اینترنتی موفق آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۴

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟


اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌هایی است امروزه که بسیاری از برندها برای توسعه خود انجام می‌دهند. این نوع از بازاریابی با همکاری با اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. در این بازاریابی، برندها برای تبلیغ یکی از محصولات‌شان با اینفلوئنسر همکاری می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از متداول‌ترین روش‌های بازاریابی این روزها است. علت این مسئله تاثیرگذاری عمیق این روش مارکتینگ و بازدهی بالای آن درمقابل تبلیغات رایج تلویزیونی است.

نکته مهم در بازاریابی اینفلوئنسری، تاثیرگذاری روش آن است. درواقع شما با استفاده از این استراتژی از کسانی استفاده کرده‌اید که قدرت تاثیرگذاری عمیقی بر دیگران دارند و می‌توانند دنبال‌کننده‌هایشان را متقاعد کنند که به مشتریان محصولات و خدمات شما تبدیل شوند.

چرا اینفلوئنسرمارکتینگ؟

اینفلوئنسرها می‌توانند بازاریابی را در هرحوزه‌ای انجام دهند. آن‌ها خصوصیتی دارند که به شخصیتی مطلوب تبدیلشان کرده است. این افراد می‌توانند هرکسی باشند و برخلاف سلبریتی‌ها از قشری خاص نیستند.

همین مسئله است که اینفلوئنسرها را به شخصیتی محبوب‌تر از سلبریتی‌ها تبدیل کرده‌ است و به همین ترتیب، تبلیغاتی که سلبریتی‌ها در آن حضور دارند بازدهی کمتری نسبت به اینفلوئسرها دارد.

فرقی ندارد که حوزه محصولات و خدمات شما چه باشد. هرچه باشید، می‌توانید طیف وسیعی از افراد تاثیرگذار در همان حوزه را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید و با آن‌ها همکاری کنید. آن‌ها می‌توانند مانند سخنگوی برند شما عمل کنند و جواب کاربران را درباره محصولاتتان بدهند.

بازاریابی افراد تاثیرگذار برخلاف تبلیغات رایج در رسانه، هوشمندانه‌تر و غیرمستقیم‌تر است. بازاریابی افراد تاثیرگذار می‌تواند شامل بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم باشد. اما به این نکته توجه کنید که اصلا این سه واژه مترادف هم نیستند.

 

تبلیغات خلاقانه چیست؟

با نحوه شکل گیری ایده های خلاقانه برای تبلیغ و تبلیغات بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۵

تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان


اینفلوئنسر مارکتینگ بازاریابی دهان به دهان

قبل از اینکه از تفاوت اینفلوئنسرمارکتینگ و بازاریابی دهان‌به‌دهان صحبت کنم، باید تعریف درستی از بازاریابی دهان‌به‌دهان ارائه کنم. بازاریابی دهان به دهان به معنای تبلیغ محصولات برندی خاص از طریق رابطه واقعی میان کاربران.

درواقع زمانی که شما از کیفیت بالای محصولی خاص با دیگران صحبت می‌کنید و آن‌ها را به خرید کالای آن برند ترقیب می‌کنید، از بازاریابی دهان به دهان استفاده کرده‌اید. اما اینفلوئنسرمارکتینگ بیشتر بر روش بازاریابی از طریق افراد مشهور و محبوب مبتنی است.

می‌توان رابطه بین بازاریابی دهان‌به‌دهان و اینفلوئنسر مارکتینگ را اینطور تعریف کرد: اینفلوئنسرمارکتینگ بخشی از بازاریابی دهان به دهان است، اما نمی‌توان همه انواع بازاریابی دهان به دهان را اینفوئنسرمارکتینگ دانست.

فصل ۶

تاریخچه اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ تاریخچه

شاید باورتان نشود که اینفلوئنسرمارکتینگ چه تاریخچه طولانی و قدیمی دارد. بسیار قدیمی‌تر از آن که ما به یاد بیاوریم. اما این نوع از بازاریابی تا به شکل امروزی برسد، پنج فاز اصلی را طی کرده است. در ادامه این پنج بخش مهم را باهم بررسی می‌کنیم.

فاز اول

داستان بازاریابی افراد تاثیرگذار از از اوایل قرن هجدهم شروع شد. جوزیا وودگود، سفالگری بریتانیایی بود که برای تبلیغ محصولات خود از ملکه شارلوت کمک گرفت. او با استفاده از رنگ موردعلاقه ملکه، توانست مورد توجه قرار بکیرد و حتی عنوان سفالگر دربار را هم کسب کرد.

درواقع می‌توان وودگود را اولین کسی دانست که از بازاریابی افرادتاثیرگذار استفاده کرده است.

فاز دوم

موج دوم اینفلوئنسر مارکتینگ با ورود شخصیت‌های داستانی به تبلیغات شروع شد. این موج با ورود بابانوئل در تبلیغات کوکاکولا در سال ۱۹۳۲ همراه بود.

شاید برایتان جالب باشد که این تبلیغات توانست باعث ثبت رکورد فروش کوکا در آن سال شود. آن‌ها با این استراتژی توانستند مخاطبانشان را متمرکز کنند و همیشه یادآور موقعیت‌های شادی‌آور باشند.

کم‌کم صاحبان برندهای مختلف تلاش کردند تا با ساخت شخصیت‌های محبوب در تبلیغات، روی رفتار مصرف‌کنندگان تاثیر بیشتری بگذارند. مخاطبان با احساس علاقه نسبت به این شخصیت‌ها و با الگو گرفتن از رفتار آن‌ها، رو به مصرف محصولات می‌اوردند.

فاز سوم

فاز سوم اینفلوئنسر مارکتینگ با ورود سلبریتی‌ها در تبلیغات شروع شد. این تغییر مهم توانست انقلاب بزرگی در تبلیغات ایجاد کند. سلبریتی‌ها در مقایسه با شخصیت‌های خیالی واقعی‌تر بودند و افراد احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها می‌کردند.

طبیعی است که ورود سلبریتی‌ها به عرصه تبلیغات باعث جهشی بزرگ در فروش برندها شد. آن‌ها می‌توانستند مصرف‌کنندگان را متقاعد کنند که محصولات موردنظر را بخرند. به همین دلیل برندهایی مانند نایک و پپسی شروع به همکاری با آن‌ها کردند.

البته طبیعی است که بعد از مدتی، تاثیر سلبریتی‌ها در تبلیغات کمرنگ شد. چون مردم به مرور زمان ارتباط خود را با زندگی ایدئال و لوکس سلبریتی‌ها از دست دادند و آن‌ها کمتر باورپذیر شدند.

فاز چهارم

برنامه‌های گفتگومحور تلویزیونی عرصه تبلیغات توسط افراد اثرگذار را به کلی دگرگون کردند. نمایش‌های تلویزیونی شخصیت‌های جدیدی را به دنیای زندگی روزمره ما معرفی کردند که نه سلبریتی بودند و نه سیاستمدار.

مردم با این دسته از افراد ارتباط بیشتری برقرار کردند. چون اساس نمایش آن‌ها، تصویر واقعی از زندگی بود. تصویرسازی براساس واقعیت باعث جلب توجه ویژه مردم به این دسته از افراد شد و تاثیری عمیق بر صنعت تبلیغات گذاشت.

می‌توان این نقطه را مهم‌ترین پیش‌درآمد ورود به عرصه اینفلوئنسر مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ دانست.

فاز پنجم

با ظهور بسترهای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر، همه از این فرصت برخوردار شدند تا زندگی روزمره خود را به صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارند.

البته سلبریتی‌ها و چهره‌های قدیمی هم توانستند در این میان فالوئرهای زیادی در شبکه‌‌های اجتماعی جمع کنند. اما آنچه اهمیت داشت شکل‌گیری یک پدیده جدید بود.

تعدادی از افراد از این میان توانستند با تولید محتوای کاربرپسند، فالوئرهای زیادی به دست بیاورند و کم‌کم عنوان اینفلوئنسر بر آن‌ها گذاشته شد.

اینفلوئنسرها ویژگی خاصی داشتند که آن‌ها را از سلبریتی‌ها و ستاره‌های تلویزیونی ممتاز می‌کرد. آن‌ها شبیه به کاربران عادی زندگی می‌کردند. زندگی آن‌ها عجیب و غریب نیست و در خانه‌های بزرگ و لوکس مسکن ندارند.

این دسته از افراد مانند مردم عادی زندگی می‌کنند و با جت‌های لوکس به این‌طرف و آن طرف نمی‌روند. درعوض محتوای جذاب تولید می‌کنند و خود را با همه نقایص بدون سانسور به دیگران نان می‌دهند. همین مسئله باعث شده است تا نفوذ و اثرگذاری بالایی را از طرف کاربران دریافت کنند.

فصل ۷

هدف اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟


اینفلوئنسر مارکتینگ هدف

بله! همه می‌دانیم که شرکت‌ها و برندها در نهایت برای افزایش فروش و توجه مشتریان به آن‌ها به بازاریابی و استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ اقدام می‌کنند. اما به نظر شما آیا تمام هدف برندها از بازاریابی همین است؟

البته نه! هدف از بازاریابی چهره‌های شبکه‌های اجتماعی صرفا افزایش فروش نیست. پنج هدف زیر از مهم‌ترین اهدافی هستند که برندها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اجتماعی دنبال می‌کنند:

۱: آگاهی از برند

یکی از مهم‌ترین اهداف تاثیرگذار در بازاریابی که بازاریابی اینفلوئنسری، افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده از برند است. افراد زمانی به مشتریان شما تبدیل می‌شوند که برند شما را ببینند و آن را به درستی شناسایی کنند.

اگر اینفلوئنسر را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید شاهد ترغیب شدن مخاطبانشان برای خرید از شما باشید. آن‌ها باعث افزایش آگاهی مشتریان از برندتان می‌شوند و کاربران می‌توانند با استفاده از هشتگ برند شما اطلاعات لازم نسبت به محصولاتتان را به دست بیاورند.

اینفلوئنسرها می‌توانند با بررسی محصولات شما، صحبت کردن درباره آن و استفاده از تجربیات کاربری دیگران، مشارکت کلامی حول محور برندتان را افزایش دهند. اعلام تخفیف‌ها و شرایط ویژه خرید از شما و یا برگزاری مسابقه با اسپانسری برندتان می‌تواند به سادگی به بازاریابی شما کمک کند.

۲: افزایش ترافیک

افزایش ترافیک وبسایت یکی دیگر از اهداف مهم اینفلوئنسر مارکتینگ است که باید به آن توجه کنید. یادتان باشد که گرفتن ترافیک ارگانیک و مرتبط اولویت اصلی در افزایش ترافیک است.

برای دریافت ترافیک در وبسایت، باید از محتوایی استفاده کنید که نرخ مشارکت بالایی داشته باشد. این کار از اینفلوئنسرها برخواهد آمد.

اینفلوئنسرها با بازنشر پست شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت شما یا استفاده از استراتژی پست مهمان، می‌توانند این هدف را برآورده کنند و سایت شما را به ترافیک مناسبی برسانند.

۳: افزایش فروش و تولید

هدف اصلی همه تلاش‌های بازاریابی تولید بیشتر و هدایت کاربران به خرید محصولات و در نهایت سود بیشتر است.

اگر هدف شما از بازاریابی اینفلوئنسرها صرفا افزایش فروش است، نمی‌تواند با تبلیغات خالی یا بررسی محصولات به هدفتان برسید. سعی شما باید بر تمرکز بر استراتژی‌هایی باشد که بتواند به افزایش مکالمه درباره محصولاتتان کمک کند.

ارائه کدهای تخفیف، تبلیغات گسترده در اینستاگرام و همکاری با اینفلوئنسرها و ترغیب آن‌ها به استفاده از محصولات شما در زندگی روزمره می‌تواند به استراتژی فروشتان کمک کند.

فصل ۸

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت

اهمیت اینفوئنسر مارکتینگ برای صاحبان برندها و کسب‌وکارها پوشیده نیست. اما اگر از اهمیت این استراتژی مارکتینگ در کسب‌وکارتان مطمئن نیستید، می‌توانید به سادگی با دلایل زیر قانع شوید:

۱: مصرف‌کنندگان به توصیه‌های اینفوئنسرها اعتماد می‌کنند

هرچه شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کنند، نام تجاری شما کمرنگ‌تر خواهد شد. درعوض، فرصتی به شما خواهند بخشید تا کاربران را مجبور کنید به شما فکر کنند.

اینفلوئنسر مارکتنیگ به سادگی می‌تواند این قدرت را به شما بدهد که خود را به مخاطب معرفی کنید. کاربران به اینفلوئنسرها اعتماد دارند. آن‌ها به هرچه این چهره‌ها می‌گویند باور دارند و به سادگی از اینفلوئنسرها تاثیر می‌گیرند.

۲: تغییر راهبردی از چهره‌ها به رهبران عقاید

سلبریتی‌ها هنوز هم می‌توانند در اینفلوئنسر مارکتینگ نقش داشته باشند. اما امروزه بیشترین تاثیرگذاری متعلق به رهبران عقاید است. همان‌هایی که با عنوان اینفلوئنسر می‌شناسیم. این دسته از افراد با صحبت‌های صادقانه به سادگی بر مردم تاثیر می‌گذارند.

نکته مهم اینکه برای تبلیغات برند خود نباید صرفا به تعداد فالوئر افراد تکیه کنید. بیشتر از تعداد فالوور، میزان مشارکت افراد و تاثیرپذیری کاربران از چهره‌ها یا اینفلوئنسرها اهمیت دارد.

۳: رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی

بسترهای شبکه‌های اجتماعی با سرعت دیوانه‌واری درحال رشد هستند. امروزه تمام گروه‌های سنی به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. و شبکه‌های اجتماعی، همان جایی هستند که اینفلوئنسرها در آن با مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند.

به همین دلیل، این استراتژی به یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی برندها تبدیل شده است. تقریبا تمام اینفلوئنسرها از مجرای شبکه‌های اجتماعی با مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند و زندگی ‌روزمره‌شان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند.

فکر کردن به این که چه تعداد از افراد در تمام دنیا کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، می‌تواند به شما این ایده را بدهد که چه بستر مهمی برای نشر ارزش‌های برندتان در اختیار دارید.

۴: تبلیغات کارایی سابق را از دست داده است

تبلیغات در شکل سنتی دیگر امروزه کارایی چندانی ندارد. افراد حتی در اینترنت هم تبلیغات شما را مسدود می‌کنند و به آن اهمیتی نمی‌دهند. وقت آن نرسیده است که به جای هدر دادن پول‌هایتان برای تبلیغات پاپ آپ اینترنتی، بر کانال‌هایی متمرکز شوید که بازدهی بالاتری دارند؟

مردم به صحبت‌های اینفلوئنسرها اهمیت می‌دهند؛ به آن فکر می‌کنند و به توصیه‌هایشان اعتماد دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ به شما کمک می‌کند که از شر بلاک شدن تبلیغاتتان راحت شوید و اطلاعاتی که دوست دارید به مصرف‌کننده برسد را به سادگی آن‌ها برسانید.

۵: حداقل هزینه دربرابر حداکثر بازدهی

تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها یکی از بهترین شکل‌های بازاریابی است. افراد با دیدن پیام اینفلوئنسرها به سادگی صحبت آن‌ها را قبول خواهند کرد و با برند موردنظر ارتباط خواهند گرفت.

اینفلوئنسرها برخلاف تبلیغات تلویزیونی که مستقیما تبلیغات می‌کند و پیام آن فرم کلیشه‌ای دارد، با مهارت و زیرکی برند را به جزئیات زندگی‌شان پیوند می‌زنند و باعث تحریک احساس همبستگی کاربر با آن خواهند شد.

استفاده از یک یا چند چهره شبکه‌های اجتماعی که نفوذ و تاثیر زیادی بر کاربران دارند، هزینه کمتری نسبت به تبلیغات تلویویونی خواهد داشت اما مطمئنا بازدهی بیشتری دارد.

فصل ۹

فواید اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کارها


اینفلوئنسر مارکتینگ فواید

۱: جلب اعتماد سریع

اینفلوئنسرها با طرفدارانشان رابطه‌ای مبتنی بر احترام، اعتماد و اعتبار ایجاد کرده‌اند. کاربران به مطالب و توصیه‌های آن‌ها اعتماد می‌کنند و به آن‌ها احترام می‌گذراند.

با به‌اشتراک‌گذاری محتوای اینفلوئنسر، توجه کاربران به سرعت به محصولات شما جلب کند. به موازات به‌اشتراک‌گذاری اینفلوئنسر، کاربران هم شروع به اشتراک‌گذاری محصولاتتان خواهند کرد و پیامتان به صورت فعالی در اختیار مشتریان بالقوه شما قرار خواهد گرفت.

 

بازاریابی ویروسی چیست؟

با بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

۲: آگاهی از برند را بهبود می‌بخشد

همانطور که اشاره کردم، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند دسترسی به شما و مشخصات کسب‌وکارتان را به صورت گسترده‌ای در فضای شبکه‌های اجتماعی گسترش دهد.

این مسئله به شما کمک می‌کند تا بهتر شناخته شوید. کاربران شما را خواهند شناخت. آن‌ها خواهند دانست که چه هستید، داستانتان چیست و چه چیزی ارائه می‌کنید.

کلید بهبود استراتژی بازاریابی اینفلوئنسری شما اطمینان پیدا کردن از این است که محتوای ارزشمندی ارائه دهید تا تاثیرگذاری آن در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند. به این صورت ارزش‌های شما و مخاطب به خوبی بیان می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش فروش داشته باشد.

۳: غنی‌تر کردن استراتژی محتوایی

به اشتراک‌گذاری محتوا توسط اینفلوئنسرها می‌تواند شکاف و خلا ایجاد شده در برنامه محتوایی‌تان را پر کند.

درست زمانی که از ایده‌های محتوایی خالی شده‌اید و هیچ ایده جذابی به ذهنتان نمی‌رسد، استراتژی همکاری با اینفلوئنسرها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. شما می‌توانید با این استراتژی محتوای باکیفیت و جذاب و البته پربازده منتشر کنید.

 

تولید محتوا چیست؟

با تولید محتوا و روش های تولید محتوای جذاب برای فروش آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

۴: به صورت موثری به مخاطبان هدفتان دسترسی پیدا خواهید کرد

این مورد بسیار بااهمیت است. شما باید قبل از پیاده‌سازی هر استراتژی بازاریابی، ابتدا مخاطب و مشتریان هدفتان را پیدا کنید. اگر در حوزه بازاریابی کار کرده باشید، حتما می‌دانید که این پروسه چقدر زمان‌بر و چالش‌برانگیز خواهد بود.

اما استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر، راه را بسیار کوتاه خواهد کرد. تنها کاری که باید انجام بدهید، انتخاب اینفلوئنسر درست است و تمام. شما تمام مخاطبینی که درنظر گرفته‌اید را در اختیار خواهید داشت.

۵: ارائه ارزش‌های جذاب کسب‌وکار شما به مخاطب

یکی از جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی، بازاریابی ورودی است. این نوع از بازاریابی از طریق به‌اشتراک‌گذاری دغدغه‌های مشترک با مشتریان و ارائه راه‌حل‌ آن‌ها انجام می‌شود.

شما می‌توانید استراتژی بازاریابی ورودی را از طریق اینفلوئنسرها پیاده‌سازی کنید. بازاریابی افراد تاثیرگذار می‌تواند بهترین بستر برای بازاریابی ورودی باشد.

اینفلوئنسرها می‌توانند دغدغه کاربران را شناسایی کنند، راه‌حل را به آن‌ها نشان دهند و به آن‌ها آموزش دهند تا بتوانند از خدمات شما استفاده کنند.

در مجموع بازاریابی از طریق اینفلوئنسر یکی از بهترین روش‌های ارائه و انتقال ارزش‌ها و محتوای محصولاتتان به مخاطب است.

۶: ساخت همکاری و مشارکت پایدار

اتصال به اینفلوئنسرها و ایجاد تعامل با آن‌ها می‌تواند شروع یک رابطه قدرتمند باشد. ممکن است همکاری شما با آن‌ها ادامه پیدا کند و به رابطه‌ای دوسر برد ختم شود.

مشارکت‌ها احتمالی مشترک، ایجاد و برقراری رویدادهای زنده و فرصت‌های بی‌شماری که در اختیار شما و اینفلوئنسر موردنظر قرار خواهد گرفت، می‌تواند به گسترش کسب‌وکارتان منجر شود.

فصل ۱۰

تاثیر اینفلوئنسرمارکتینگ در برندسازی


اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت

حتما می‌دانید که پروسه برندسازی به معنای ایجاد آگاهی مشتریان و مخاطبان بالقوه از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما است. درواقع برندسازی چیزی فراتر از شناخت لوگو و تریدمارک‌تان است و به آگاهی عمیق‌تری اطلاق می‌شود.

زمانی که از برندسازی صحبت می‌کنیم، منظورمان بخش وسیعی از سازوکارهای بازاریابی است. برندسازی می‌تواند فرهنگی مشترک میان مصرف‌کنندگان ایجاد کند و جامعه کوچکی را میان شما و گستره مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد.

اینفلوئنسرها می‌توانند به صورت موثری در برندسازی نقش داشته باشند. قدم اول در برندسازی ایجاد شناخت و آگاهی از محصولات، خدمات، ارزش‌ها و فرهنگ‌های حاکم بر شرکت شما است. چه کسی بهتر از اینفلوئنسرها در انجام بدون نقص این کار توانایی خواهد داشت؟

شما می‌توانید با استفاده از قدرت اینفلوئنسرها، جامعه عظیمی از مخاطبان هدف را در اختیار داشته باشید و به سادگی اطلاع رسانی درباره محصولاتتان را انجام دهید.

 

برندسازی چیست؟

هرانچه باید درباره برند و برندسازی بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۱۱

پلتفرم های اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ پلتفرم

حتما تابحال متوجه شده‌اید که اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از جدی‌ترین روش‌های بازاریابی امروز تبدیل شده است. امروزه این نوع از بازاریابی به صنعتی بالغ تبدیل شده است و شرکت‌های تخصصی برای انجام آن پایه‌گذاری شده‌اند.

پلتفرم‌های اینفلوئنسرمارکتینگ روشی نرم‌افزاری برای کمک به کسب‌وکارها است تا در فعالیت‌های بازاریابی‌شان بتوانند اینفوئنسر مناسب را پیدا کنند.

این پلتفرم‌ها به آژانس‌های ارائه دهنده استراتژی بازاریابی اینفلوئنسری و البته کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بتوانند با کمترین زمان برای تحقیق و تحفص درباره اینفلوئنسرها، به بهترین آن‌ها برسند.

اساس کار این پلتفرم‌ها، استفاده از الگوریتم‌های هوشمندانه دیتابیس‌های شبکه‌های اجتماعی است. آن‌ها می‌توانند افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی را جستجو کنند و آمار قابل استنادی از آن‌ها ارائه دهند.

بسیاری از پلتفرم‌ها پا را از جستجوی صرف فراتر گذاشته‌اند و اینفلوئنسرهای بالقوه را شناسایی می‌کنند. آن‌ها با این دسته از اینفلوئنسرها ارتباط می‌گیرند و درباره تمایل آن‌ها برای همکاری با برندها از آنان سوالاتی می‌پرسند.

در ادامه از برترین پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ با شما صحبت خواهم کرد:

Upfluence

آپ‌فلوئنس یکی از برترین پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات بازاریابی اینفلوئنسرها است. این پلتفرم با ارائه خدمات متنوع، از جستجوی اینفلوئنسرها و ارزیابی نرخ مشارکت و نفوذشان تا برآورد قیمت برای کسب‌وکارهای متوسط تا کوچک، خود را به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین پلتفرم‌های اینفلوئنسرمارکتینگ تبدیل کرده است.

جدا از این، این پلتفرم توسط برندهای بزرگی مانند پی‌پل، مایکروسافت و آسیکس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم قابلیت جستجو در تمام شبکه‌های اجتماعی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است و با دیتایی با بیش از پانصد میلیون محتوا، یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌های همرده خود محسوب می‌شود.

AspireIQ

اسپایر آیکیو، با دو شبکه اجتماعی بزرگ کار می‌کند؛ اینستاگرام و یوتوب. این پلتفرم بیش از صدوپنجاه هزار اینفلوئنسر را مورد بررسی و آنالیز قرار داده است. اینفلوئنسرهایی که این پتلفرم مورد بررسی قرار می‌دهد، دو ویژگی عمده حداقلی دارند.

این افراد باید حداقل پانصد لایک اینستاگرام یا دوهزاوپانصد بازدید در یوتیوب داشته باشند تا بتوانند در این پلتفرم به حساب بیایند. این پلتفرم سرویس‌های مختلفی را برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات بازاریابی اینفلوئنسری، هشتگ پید است. این پلتفرم خدماتی سنتی‌تر نسبت به سایر پلتفرم‌ها ارائه می‌دهد. البته مانند سایر پلتفرم‌ها، این سایت به شما اجازه خواهد داد که اینفلوئنسرها را دقیق‌تر بررسی کنید، محتوای مناسب را پیدا کنید و کمپین‌های تبلیغاتیتان را مدیریت کنید.

اما شما می‌توانید با استفاده از این پلتفرم، در تایملاین یوتیوب و اینستاگرام، پست‌های تبلیغاتی بگذارید و یا برای به اشتراک‌گذاری پست‌ها اسپانسر شوید.

فصل ۱۲

استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ استراتژی

استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ با روش‌های مختلف است. اگر چیزی از نحوه اجرای این نوع از بازاریابی نمی‌دانید، نگران نباشید. من در ادامه قدم به قدم پیاده‌سازی استراتژی این نوع از بازاریابی را به شما آموزش خواهم داد.

 برای پیاده‌سازی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱: اهداف خود را مشخص کنید

بازاریابی اینفلوئنسری مانند هر برنامه بازاریابی دیگری با ترسیم اهداف شروع می‌شود. سعی کنید تمام اهدافتان را از آغاز تا پایان کمپین تعیین کنید.

تعریف اهداف در ابتدای راه برنامه‌ریزی اولیه به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی ثابت را در کل کمپینتان شکل دهید. این کار به شما ایده‌هایی در مورد معیارهای سنجش و نظارت بر روند کار هم خواهد داد.

شما می‌توانید اهداف زیر را در بازاریابی دنبال کنید:

  • آگاهی از برند
  • ایجاد هویت برند
  • پیدا کردن مخاطب
  • ایجاد تعامل با مخاطب
  • درگیر کردن مخاطب با کسب‌وکارتان
  • فروش بیشتر
  • پیدا کردن مشتریان وفادار
  • ایجاد لینک برای دعوت به عمل

۲: نوع کمپین خود را انتخاب کنید

بعد از آنکه هدفتان را از اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص کردید، نوبت به فکر کردن درباره نوع کمپین می‌رسد. این کار می‌تواند به شما در انجام ماموریتتان کمک کند.

اصولا کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی با سه محرک رابطه انجام می‌شوند: یا الهام‌بخش هستند، یا حول محور استخدام شکل می‌گیرند یا ترکیبی از هر دو.

شما می‌توانید الهام‌بخش یک اینفلوئنسر باشید تا به میل خود محتوای شما را در اکانتش به اشتراک بگذارد. یا می‌توانید برای ارتقا برندتان به او پول پرداخت کنید. و یا می‌توانید ترکیبی از این دو استراتژی را درپیش بگیرید.

استراتژی‌های زیر نمونه‌ای از انواع بازاریابی اینفلوئنسری هستند:

  • هدیه دادن خدمات و محصولات برای تاثیرگذاری در یک اینفلوئنسر تا از محتوای شما صحبت کند.
  • اسپانسر شدن برای محتوا
  • ایجاد محتوای اشتراکی
  • برگزاری مسابقه و اهدا جایزه
  • منشن کردن شما در پست شبکه‌های اجتماعی
  • واگذاری شبکه‌های اجتماعی‌تان به یک اینفوئنسر برای مدیریت در مدت محدود
  • اهدای سهمی از فروش به اینفلوئنسرها درصورت جذب مشتری
  • ارائه کدهای تخفیف
  • سفیران برند

این ایده‌ها ثابت نیستند و شما می‌توانید تا آنجایی که دوست دارید و فکر می‌کنید که می‌تواند نیاز بازاریابی شما را تعیین کند، در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. هدف در بازاریابی رسیدن به اهداف تعیین‌شده در مرحله اول است و شما می‌تواند با اراده چند استراتژی و یا یکی از آن‌ها به هدفتان نزدیک شوید.

۳: مخاطبان هدفتان را شناسایی و تعریف کنید

حتی زمانی که دید مناسبی نسبت به اهداف برند و استراتژی مارکتینگ‌تان پیدا کردید هم آماده اجرای استراتژی یا گشتن به دنبال اینفلوئنسر نیستید. قبل از آن، باید درمورد مخاطبان هدفتان فکر  و آن‌ها را به درستی تعریف کنید.

قبل از اینکه به شناسایی اینفلوئنسرتان اقدام کنید، لازم است که کمی وقت بگذارید و درباره جزئیات مخاطب فکر کنید. شما باید در انتهای این مرحله قادر باشید که به این سوال جواب بدهید: دوست دارید از طریق کمپین با چه افرادی ارتباط برقراری کنید؟

ساخت پرسونای خریدار و مخاطب شامل هردو ویژگی تیپ‌شناسی و روانشناسی آن‌ها می‌شود. زمانی که مخاطبتان را شناختید، شناسایی افرادی که در اولویت قرار دارند و اینکه از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند کار آسان‌تری خواهد شد.

۴: اینفلوئنسر درست را انتخاب کنید

خب! وقت آن رسیده است که اینفلوئنسر درست را پیدا کنید. سعی کنید کسانی را پیدا کنید که به شما کمک کنند تا به اهدافتان برسید و بتوانید ارتباط درست و سالمی با مخاطب برقرار کنید.

شما می‌توانید از انواع چهره‌ها در تیپ‌های زیر استفاده کنید:

  • بلاگرها
  • ستارگان فعال در رسانه‌های اجتماعی
  • افراد مشهور و چهره‌ها
  • کارشناسان صنعت
  • رهبران اندیشه و عقاید
  • مشتریانی که اقدام به بررسی کالاها می‌کنند
  • برندهای غیر رقابتی

بعد از اینکه نوع اینفلوئنسر موردنظرتان را پیدا کنید، باید شروع به تحقیق درباره افراد یا برندهای موجود در فضای مارکتینگ کنید. سعی کنید اینفلوئنسرهایی پیدا کنید که با مخاطبان شما ارتباط داشته باشند و بتوانند پیامتان را به آن‌ها برسانند.

شما می‌توانید از پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب استفاده کنید. اگر یادتان باشد در بخش قبل از این پلتفرم‌ها با شما صحبت کرده بودم.

چه اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنیم؟

پیا کردن اینفلوئنسر و آغاز همکاری با آن‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل اجرایی کردن این استراتژی است. شما می‌توانید معیارهایی برای پیدا کردن اینفلوئنسر پیدا کنید و با استفاده از آن معیارها کار جستجو را شروع کنید.

سعی کنید اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که مشخصات زیر را داشته باشند:

به حوزه کاری شما مرتبط باشند

پیدا کردن اینفلوئنسری که ارتباط خاصی با حوزه کاری شما ندارد، درست مثل این است که برای کلاس اولی‌ها از دانشگاه حرف بزنید. کاملا بی‌ربط و بدون بازده.

اگر کار شما تولید محصولات آرایشی است، با بیوتی‌بلاگرها همکاری کنید. اگر دوست دارید برای کافه یا رستورانتان بازاریابی کنید، حتما سراغ فودبلاگرها بروید و…

با پیدا کردن اینفلوئنسری که حوزه کار مشترک با شما دارد، خواهید توانست پنجاه درصد راه را بروید. شما به منبع مناسبی از مخاطب دست پیدا کرده‌اید که می‌تواند نیاز شما را به شنیده شدن برآورده کند.

اینفلوئنسر مورد اطمینان مخاطب را پیدا کنید

بسیاری از اینفلوئنسرها شهرت و فالوور زیادی دارند اما اطمینان چندانی به حرفهای آن‌ها ندارند. یا وقتی سری به کامنت‌های صفحاتشان می‌زنید، بیشتر از بازخورد مثبت، با بازخوردهای منفی مواجه می‌شوید.

قطعا این دسته از اینفلوئنسر ها بار چندانی برای کسب‌وکار شما نخواهند داشت. برعکس باعث می‌شوند که مشتریان بالقوه شما، اعتمادشان را نسبت به محصولاتتان از دست بدهند.

سعی کنید از حسن شهرت و درستی اینفلوئنسرتان اطمینان پیدا کنید.

گول اینفلوئنسرهای فیک را نخورید

شناسایی و تشخیص اینفلوئنسرهایی که فالوور فیک دارند کار چندان سختی نیست. کافیست با استفاده از پلتفرم‌ها یا ابزار آنالیز شبکه‌های اجتماعی از میزان مشارکت افراد در صفحات این چهره‌ها باخبر شوید.

۵: تولید محتوای تاثیرگذار

اگر استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیرگذار ایجاد کنید که روش‌های هدفمندی داشته باشد، نوبت به تولید ایده‌های جذاب برای بازاریابی خواهد رسید.

سعی کنید محتوایی تولید کنید که مخاطب نتواند آن را رد کند. محتوایی که ایده‌هایتان را توسعه دهند و کلمات کلیدی آن‌ها بتوانند خلا موجود در بازاریابی شما را پرکنند.

یادتان باشد که حتما کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند الکسا استفاده کنید. همچنین می‌توانید راهنمای ما درباره تولید محتوا را مطالعه کنید.

۶: ارتباطتان را پیگیری کنید

بعد از شروع همکاری با اینفلوئنسر موردنظرتان، حتما باید ارتباطات و مکاتبات منظمی با آن‌ها داشته باشید. یادتان باشد که نباید فرصت همکاری را با اینفلوئنسرها از دست بدهید.

سعی کنید سیستم مکاتباتتان را منظم نگه دارید تا هم ارتباط سازمان‌یافته‌ای با اینفلوئنسر داشته باشید و هم حرفه‌ای رفتار کنید.

برای اجرای این کارف خوب است که سیستمی برای پیگیری و ردیابی مکاتبات ایجاد کنید. سیستمی که به شما بگوید:

  • چه کسی در تیم با اینفلوئنسر تماس برقرار می‌کند،
  • با چه کسانی تماس می‌گیرید،
  • نوع ارتباطاتتان پگونه است،
  • برنامه‌ای برای پیگیری ارتباطات
  • وضعیت ارتباط.

۷: نتایجتان را پیگیری و تحلیل کنید

وقتی کمپینتان را به پایان می‌رسانید، شاید فکر کنید که صرف اعلام اسم برندتان به معنای پیروزی برای شما است. اما صرف اجرایی کردن کمپین نخواهد توانست موفقیت‌تان را تضمین کند.

اگر در انتهای اجرایی کردن کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ‌ به اهداف تعریف شده در مرحله اول رسیده باشید، آن‌وقت خواهید توانست ادعا کنید که به هدفتان رسیده‌اید.

اما چطور می‌توان موفقیت و کیفیت اجرایی کردن استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ را سنجید؟

برای اطلاع از رسیدن به اهدافتان نتایج کمپین را اندازه‌گیری کنید. بسته به هدف، می‌توانید از معیارهای سنجش زیر استفاده کنید:

  • معیارهای آگاهی از برند شامل: ترافیک وبسایت، میزان بازدید از صفحه کسب‌وکار، شهرت اجتماعی، کاربران سایت.
  • معیار شناسایی هویت مارک تجاری شامل: میزان نفوذ در اجتماع، پوشش روابط عمومی و ضریب استناد و ارجاعات.
  • معیارهای ایجاد مخاطب
  • میزان تعامل
  • میزان جذب مشتری
  • میزان فروش
  • مجموع ساخت پیوندها

با استفاده از پیگیری داده‌های مربوط به کمپین‌ می‌توانید وضعیت‌تان را با گذته مقایسه کنید و دید مناسبی نسبت به موفقیت کمپین‌تان پیدا کنید.

فصل ۱۳

کسب درآمد از اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ کسب درآمد

در حالت کلی، بازاریابی طیف وسیعی از شاغل را دربرمی‌گیرد. شما در هر کسب‌وکاری که باشید، به متخصصین بازاریابی نیاز دارید تا بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان اجرا کنند از طرفی دیگر متخصصین سئو و تولید محتوا هم برای طراحی محتوای کمپین شما مورد نیاز هستند.

از طرف دیگر، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی دیگر مشاغلی هستند که در اینفلوئنسر مارکتینگ درگیر خواهند شد. و طرف دیگر این پروسه، افرادی هستند که به عنوان اینفلوئنسر می‌شناسیم. آن‌ها هم طیف دیگر ماجرا هستند که این نوع از بازاریابی برایشان سودآور خواهد بود.

 

اگر یادتان باشد قبلا هم اشاره کردم که چقدر این روزها اینفلوئنسرمارکتینگ به شاخه‌ای جدی و تخصصی از بازاریابی تبدیل شده است. شما اگر دوست دارید در این فرآیند نقشی داشته باشید، می‌توانید با کسب تخصص در هر یک از شاخه‌های ذکر شده، به درآمد مناسب و خوب دست پیدا کنید.

فصل ۱۴

چطور اینفلوئنسر شویم؟


اینفلوئنسر مارکتینگ اینفلوئنسر شویم

نمی‌توان انکار کرد که تبدیل شدن به اینفلوئنسر چقدر جذاب و پردرآمد است. هرچقدر فالوئر بیشتری داشته باشید و هرچقدر که نرخ مشارکتتان بالا باشد، درآمد بیشتری هم خواهید داشت. اما اگر بخواهید به اینفلوئنسر تبدیل شوید، باید چه مراحلی را طی کنید؟

حوزه کارتان را انتخاب کنید

قبل از هرچیزی باید زمینه کاری‌تان را انتخاب کنید. سعی کنید حوزه‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و البته در آن حرفی هم برای گفتن دارید.

سعی کنید به خوبی تحقیق کنید و به‌صورت مداوم در آن موضوع محتوا ارسال کنید. اگر چیزی که دوست دارید را انتخاب کنید، هیچ‌وقت از تولید محتوا روی آن خسته نخواهید شد.

پروفایل‌های اجتماعی‌تان را بهینه‌سازی کنید

ساخت پروفایل خوب و باکیفیت یکی از مهم‌ترین مراحل تبدیل شدن به اینفلوئنسر است. سعی کنید از جلوه‌های مناسب گرافیکی استفاده کنید و محتوایی تولید کنید که جذاب است.

سوییچ کردن به اکانت تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا به‌صورت حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تری حسابتان را رصد کنید و به آن نظارت داشته باشید.

مخاطبتان را به درستی پیدا کنید

قبل از شروع تولید محتوا و ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی باید مخاطب هدفتان را به‌درستی درک کنید. تاثیرگذاری بر مخاطب به درک درست از آن‌ها و دغدغه‌هایشان نیاز دارد.

شهرت برای بسیاری از اینفلوئنسرها به این دلیل است که آن‌ها می‌توانند به خوبی مشارکت مخاطب را جلب کنند. چون محتوایی تولید می‌کنند که مخاطب می‌پسندد.

تولید محتوای مرتبط

حالا نوبت به تولید محتوای مناسب و مرتبط می‌رسد. سعی کنید مطالب مفید و جذاب تولید کنید و به فالوئرهای خودتان احترام بگذارید. هرچقدر که بیشتر بتوانید با مخاطبانتان درگیر شوید، افراد بیشتر تحت تاثیر نظرات و توصیه‌هایتان قرار خواهند گرفت.

شما باید استراتژی محتوا تنظیم کنید و از ترکیبی از انواع محتوا استفاده کنید. در این مورد محتوای گرافیکی و ویدئویی یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا برای مخاطب است.

به‌صورت مستمر و مداوم محتوا تولید کنید

بعد از دریافت و درک اینکه جه محتوایی باید تولید کنید، به ایجاد برنامه و زمان‌بندی نیاز دارید. اکثر شبکه‌های اجتماعی الگوریتم‌های مبتنی بر وضعیت ارسال پست و زمان‌بندی، امتیاز خواهند داد.

می‌توانید زمان‌بندی روزانه، هفتگی یا ماهانه انتخاب کنید و سروقت باشید. یادتان باشد که زمان‌بندیتان را براساس نوع شبکه‌های اجتماعی تنظیم کنید. مثلا در توییتر باید به صورت روزانه و حتی روزی چندبار محتوا ارسال کنید. درعوض در یوتیوب، نیازی به این شدت از ارسال پست ندارید.

مخاطبانتان را درگیر کنید

هرچقدر که بیشتر مخاطبان را درگیر کنید، ارزش حساب شبکه اجتماعی شما بالاتر خواهد رفت. شما باید یاد بگیرید از روش‌هایی استفاده کنید که مخاطب را مجبور به واکنش و شرکت در بحثتان کند.

می‌توانید از آن‌ها سوال بپرسید، بخواهید نظاتشان را با شما به اشتراک بگذارند یا از آن بخواهید که سوالاتشان را از شما بپرسند. با این کا رخواهید توانست نرخ مشارکت را تا حد زیادی افزایش دهید.

به برندها سیگنال همکاری ارسال کنید

زمانی که مخاطب مناسبی پیدا کردید، زمان همکاری با برندها و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی فرا می‌رسد. می‌توانید با تگ کردن برندها به آن‌ها این سیگنال را بفرستید که آماده همکاری با آن‌ها هستید.

همچنین می‌توانید با آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ یا پلتفرم‌های مربوطه استفاده کنید و همکاریتان را با برندها شروع کنید. تبریک می‌گویم! شما به اینفلوئنسری در شبکه‌‌های اجتماعی تبدیل شده‌اید.

فصل ۱۵

چالش‌های اینفلونسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ چالش

شما برای اجرایی کردن اینفلوئنسر مارکتینگ با چالش‌های متعددی مواجه هستید. شناخت این چالش‌ها و همچنین شناخت راه‌های غلبه بر آن‌ها می‌تواد به شما کمک کند تا استراتژی‌تان را به‌صورت بهتر و موفق‌تری اجرایی کنید. چالش‌های زیر از متداول‌ترین چالش‌های کسب‌وکارها در اجرای بازاریابی افراد تاثیرگذار است:

  • پیدا کردن اینفلوئنسر درست و مناسب.
  • وابستگی بیش از اندازه به پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات اینفلوئنسرمارکتینگ.
  • هزینه‌های تبلیغات.
  • اینفلوئنسرهای فیک و قلابی.
  • تمرکز بر تعداد فالوور به‌جای توجه به نرخ مشارکت.
  • عدم جلب توجه مخاطب و رد کردن تبلیغات.

استفاده از اینفلوئنسرهای جنجالی که حسن شهرت ندارند.

فصل ۱۶

هزینه های اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه

همانطور که گفتم، یکی از چالش‌های بازاریابی افراد موثر، هزینه آن است. هزینه‌های تبلیغات و اجرای کمپین‌های بازاریابی می‌تواند بر نوع فعالیت و البته بازدهی کمپین‌تان تاثیر زیادی بگذارد. در مجموع برآورد قیمت تبلیغات اینفلوئنسرها می‌تواند به شما کمک کند تا دید بهتری از وضعیت‌تان قبل از اجرای استراتژی بازاریابی‌تان داشته باشید.

تعیین قیمت تبلیغات اینفلوئنسرها به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان نرخ ثابتی را برای آن تعریف کرد. عوامل زیر می‌توانند در این زمینه تعیین‌کننده باشند:

  • نرخ تعامل و تعداد فالوورها
  • حجم کامنت‌ها و کیفیت‌ها
  • تعداد بازدید ویدئوها و میانگین لایک‌ها
  • شخصیت فالوورها
  • شهر اینفلوئنسر
  • حجم تبلیغات
  • نحوه همکاری

نرخ‌های اینفلوئنسر مارکتینگ براساس تعداد فالوئر

از طرفی، نوع تبلیغات و مدل اجرای کمپین تبلیغاتی هم می‌تواند تاثیر زیادی بر نرخ آن‌ها داشته باشد. حتما می‌دانید که میزان تاثیرگذاری پست اینستاگرام بسیار بیشتر از استوری است. از طرفی، نوع پست به اشتراک‌گذاشته شده هم نرخ‌های متفاوتی را دربرخواهد گرفت.

در مجموع نرخ تبلیغی هر سلبریتی در اینستاگرام بین ده تا صدوپنجاه میلیون تومان بابت اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است.

مگا اینفلوئنسرها که با عنوان واینر هم شناخته می‌شوند رقمی بین هشت تا چهل میلیون تومان بابت هر کمپین تبلیغاتی دریافت می‌کنند.

ماکرو اینفلوئنسرها بین سه تا پانزده میلیون تومان برای تبلیغات از شرکت‌ها خواهند گرفت.

میکرو اینفلوئنسرها هم چیزی بین پنجاه هزار تا سیصد هزارتومان بابت هر تبلیغ کسب درآمد خواهند داشت.

فصل ۱۷

نمونه موفق اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ نمونه

یکی از نمونه‌های موفق کمپین تبلیغاتی و اجرای آن توسط اینفلوئنسر مارکتینگ توسط شرکت سوبارو اجرا شد. این شرکت کمپین خود را به صورت هوشمندانه‌ای اجرا کرد. آن‌ها با بیست اینفلوئنسر اینستاگرامی که از بدلکاران و هنرمندان بودند همکاری کردند.

سوار شدن این دسته از افراد در خودروهای سوبارو و نشان دادن این مسئله که سوبارو خودروی مناسبی برای سفر، ماجراجویی و هیجان است، تاثیر بسیار مناسبی بر مخاطب گذاشت.

پنجاه‌وهشت پست این کمپین توانست بیش از دومیلیون بازدید و نه‌هزار کامنت دریافت کنند و به موفقیت بالایی در اینستاگرام برسند.

فصل ۱۸

ترندهای اینفلوئنسر مارکتینگ در ۲۰۲۱


اینفلوئنسر مارکتینگ ترند

اینفلوئنسر مارکتینگ از ۲۰۱۸ شروع به رشد فزاینده‌ای کرد و در سال ۲۰۱۹ بیش از شصت‌وپنج درصد از فضای بازاریابی را به خود اختصاص داد. تنها دودرصد از متخصصین بازاریابی معتقدند که در این سال‌ها اینفلوئنسرمارکتینگ افت خواهد کرد.

به همین دلیل مهم است که اخبار این حوزه را رصد کنید و اگر دوست دارید وارد آن شوید، ترندهای مارکتینگ را بهتر بشناسید. در ادامه از ترندهای ۲۰۲۱ با شما حرف خواهم زد:

مهمترین ترندهای ۲۰۲۱ بازاریابی چهره‌های تاثیرگذار

  • نانو اینفلوئنسرها درحال گسترش و افزایش محبوبیت هستند. درحال حاضر نانو انیفلوئنسرها درحال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی هستند.
  • اینفلوئنسرها درحال راه‌اندازی پروژه‌های مشترک با صاحبان کسب‌وکار هستند و به زودی خودشان به صاحبان کسب‌وکار تبدیل خواهند شد. حتما به اینفلوئنسرهایی که خط تولید خودشان را تاسیس کرده‌اند برخورد کرده‌اید.
  • اینستاگرام درحال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین بسترهای شکل‌گیری بازاریابی اینفلوئنسری است و یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک درحال از دست دادن جایگاهشان دربرابر اینستاگرام هستند.
  • شبکه‌های اجتماعی جدیدی مانند تیک‌تاک و توییچ از شبکه‌های نوظهوری هستند که پتانسیل تبدیل شدن به بسترهای قدرتمند اینفلوئنسر مارکتینگ را دارند.
  • برندها در حال ایجاد همکاری‌های پایدار و طولانی‌مدت با اینفلوئنسرها هستند و این شکل از بازاریابی به یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی افراد سرشناس تبدیل شده است.
  • اینفلوئنسر مارکتنیگ درحال پیشی گرفتن از روش‌های سنتی بازاریابی در تاثیرگذاری است.
  • یکی از جذاب‌ترین و روبه‌رشدترین انواع اینفلوئنسرها، گیمرها هستند. خوب است که در بازاریابی به آن‌ها هم توجه کنید.
  • اینفلوئنسرها به نوشتن کپشن‌های طولانی‌تر تمایل نشان می‌دهند. خوب است که درصورت تمایل به بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها روی محتوای متنی کمپین‌ها هم تمرکز کنید.

در ادامه اینفوگرافیک ترندهای اینفلوئنسر مارکتینگ در ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید:

ترند 2021 اینفلوئنسر مارکتینگ

فصل ۱۹

معرفی کتاب


یکی از کتابهایی که میتواند در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ و تبدیل شد به یک اینفلوئنسر به شما کمک کندف کتاب تاثیر نوشته رابرت چالدینی است. چالدینی در این کتاب از روش‌های تاثیرگذاری بر مخاطب و اقناع او برای فروش با شما صحبت می‌کند.

شما می‌تواند خلاصه صوتی این کتاب را از فروشگاه ذهن دریافت کنید. ما سعی کرده‌ایم تمام نکات مهم این کتاب را در کمترین حجم ممکن دراختیارتان قرار بدهیم تا بتوانید با بیشترین سرعت ممکن این کتاب را بخوانید.

ما در اپلیکیشن ذهن دیتابیس عظیمی از کتابهای مربوط به فروش، بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار ایجاد کرده‌ایم تا علاقه‌مندان به این حوزه بتوانند از منابع ما استفاده کنند. کافیست عضو خانواده بزرگ ذهن شوید تا مسیر کسب‌وکارتان با کمک دانش روز متحول شود.

با ما در ذهن همراه باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ دانلود کتاب

2 دیدگاه‌ها

    • نه الزاما همه اینفلوئنسرها، اما بله؛ یه سری از واینرها حتی درآمدهای میلیاردی ماهانه رو هم تجربه میکنن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید