اعتیاد چیست؟ بررسی اعتیاد از جهات مختلف روانشناسی

اعتیاد یک اختلال مزمن روانشناسی با عوامل زیستی، محیطی، اجتماعی و روان شناختی است که همگی بر بقا و میزان پیشرفت آن موثر می باشند.

Addictiona

فهرست مطالب

تقریباً نیمی از خطر ابتلا به اعتیاد، ژنتیکی است. ژن‌ها بر میزان لذتی که افراد با مصرف مواد (برای مثال مواد مخدر) یا درگیر شدن در رفتارهای خاص (برای مثال قمار) تجربه می‌کنند و همچنین روشی که بدن الکل و دیگر مواد را شناسایی می‌کند، تاثیرگذار هستند.

میل زیاد به تجربه دوباره مصرف مواد و انجام یک کار که به شکل بالقوه تحت تأثیر عوامل روانی (مانند استرس و سابقه آسیب‌های روانی)، اجتماعی (مانند سابقه مصرف مواد در میان افراد خانواده یا دوستان) و محیطی (مانند دردسترس و کم هزینه بودن مواد) می باشد، می تواند منجر به مصرف/انجام مداوم آن شود که درنهایت منجر به ایجاد تغییرات در مغز فرد خواهد شد.

این تغییرات عبارتند از دگرگونی غشایی (قشر پشت پیشانی) و زیر غشایی (سیستم لیمبیک) که مدار عصبی لذت، حافظه، کنترل انگیزشی، برانگیختگی و قضاوت را شامل می شود‌.

روانشناسی چیست؟ چطور بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

این موضوع می تواند باعث اشتیاق و میل چشمگیر فرد به مواد یا فعالیت‌ خاصی شود و البته با وجود دانش و تجربه ای که نسبت به عواقب بسیار رفتارهای اعتیادآور وجود دارد، توانایی کنترل موفقیت‌آمیز این اشتیاق را نخواهد داشت.

(انجمن روانشناسی اعتیاد) پیشرفت‌هایی در تحقیقات، آموزش های تخصصی و عملکردها و روش های بالینی داشته است که طیف گسترده ای از رفتارهای اعتیادآور را شامل می شوند، از جمله: مصرف بیش از اندازه الکل، نیکوتین و مواد مخدر دیگر و اختلالات مربوط به قمار کردن، عادات غذایی، رفتارهای جنسی و خرج کردن پول.

کاری که می‌توانید انجام دهید

درک اینکه افراد در اولین مرحله ایجاد تغییر در رفتار ناسالم خود چطور تغییر می‌کنند.

برای توسعه و بهبود برنامه تغییر رفتار، ازجمله پیشگیری از HIV، و برای کمک به مردم در داشتن عمر طولانی تر و زندگی سالم تر، از تحقیقاتی در زمینه “مراحل تغییر” استفاده شده است.

چگونه روانشناسان مراقبت‌های درمانی را بهبود می‌بخشند؟

استفاده از دارو یک استاندارد طلایی برای اختلال مصرف مواد افیونی و مخدر است، اما مداخلات رفتاری می‌تواند درمان اعتیاد را بهبود بخشیده و شرایط همایندی بیماری‌های دیگر را نیز حل کند.

پشتیبانی های زندگی‌بخش

برنامه هایی شامل مسکن، کار و خانواده که توسط روانشناس برای افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد طراحی می شوند، عملکرد موفق تری خواهند داشت.

تحقیقات درباره اعتیاد:

اولین خط دفاعی، پیشگیری از آن است.

روانشناسان با آموزش درباره مدیریت دردها بدون استفاده از مواد مخدر، به افرادی که احتمال لغزش به سمت این اختلال را دارند کمک می کنند.

رها شدن از اعتیاد

بیشتر درباره درمان های موثر دارویی و رفتاری اعتیاد یادبگیرید.

نقش منحصربه‌فرد روان‌شناسی در حل بحران سوء مصرف مواد

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، بحران مصرف مواد را به عنوان یک وضعیت اورژانسی در سلامت عمومی اعلام کرده است.

در شرایطی که تعداد بسیاری از افراد تحت تاثیر مصرف مواد افیونی تجویزی یا غیر تجویزی، اوردوز کرده و مرده اند، روانشناسان و علم روانشناسی می‌تواند به اوضاع کمک کند.

اعتیاد به تلفن، نظریه درست یک روانشناس نوجوان

دانش آموز سال آخر دبیرستان، Michelle Hackman، با انجام پروژه‌ای درباره اعتیاد به تلفن بورسیه دانشگاهی ۷۵،۰۰۰ دلاری برنده شد.

مبارزه با اعتیاد به مواد غذایی

فارغ التحصیل دانشگاه ییل، Ashley Gearhardt، با پیدا کردن ارتباطی بین مصرف مواد و میل به غذا مسیر جدیدی را پیش روی روانشناسی قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید