روانشناسی شخصیت-۹ نکته به شدت تعیین کننده در مورد شخصیت افراد

آیا می دانید روانشناسی شخصیت چیست؟ در این مقاله 9 نکته به شدت حیاتی و تأثیرگذار را خواهید خواند که با استفاده از آنها می توانید طرف مقابل تان را به سرعت تجزیه و تحلیل روانشناسی کنید.

personality psychology

فهرست مطالب

آیا می دانید روانشناسی شخصیت چیست؟ در این مقاله ۹ نکته به شدت حیاتی و تأثیرگذار را خواهید خواند که با استفاده از آنها می توانید طرف مقابل تان را به سرعت تجزیه و تحلیل روانشناسی کنید.

واقعاً روانشناسی چیست؟ چطور درک شخصیت شما می تواند درک و بینش وسیع تری را در مورد حس و عاطفه شما به شما بدهد؟ شخصیت چیزی است که معمولاً تعداد زیادی از افراد به طور کامل آن را درک نمی کنند که دقیقا چیست.

شخصیت منحصر فرد شماست که شما را می سازد و بر تمامی روابط و جوانب ارتباطاتی و نحوه زندگی شما تأثیر می گذارد.

روانشناسی شخصیت یکی از وسیع ترین و متداول ترین و رایج ترین شاخه های علم روانشناسی است.

روانشناسان معمولاً در تلاش هستند تا درک کنند که شخصیت چگونه توسعه پیدا می کند و اینکه چه تأثیری بر نحوه تفکر و رفتار ما دارد.

مرتبط: روانشناسی-دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

این حوزه از روانشناسی در واقع به دنبال درک شخصیت است و اینکه چگونه در میان افراد مختلف متغیر و متفاوت است و اینکه افراد از حیث شخصیت چطور با هم شباهت هایی دارند.

روانشناسی مشکلات شخصیتی افراد را عارضه یابی و بررسی کرده و می تواند با زندگی روزمره فرد تداخل و ارتباط داشته باشد.

شخصیت چیست؟

personality psychology

شخصیت همان چیزی است که باعث می شود همان چیزی باشید که اکنون هستید.

مطمئناً عوامل زیادی در مورد اینکه اکنون و امروز چه فردی هستید، تأثیرگذار است از جمله ژنتیک شما، نحوه تربیت و رشد شما و تجربیاتی که در طول زندگی به دست آورده اید.

بسیاری از افراد معتقدند که آنچه که حقیقتاً باعث منحصر به فرد بودن شما می شود، الگوهای شخصیتی و افکار، احساسات و رفتارهای شماست که باعث شکل گیری شخصیت شما می شود.

در حالیکه هیچگونه تعریف مورد توافقی در مورد شخصیت وجود ندارد، معمولاً از شخصیت به عنوان چیزی یاد می شود که از درون فرد بیرون می تراود و تقریباً در کل طول زندگی آن فرد نیز ثابت باقی می ماند.

شخصیت تمامی افکار و الگوهای رفتاری، نگرش های اجتماعی را تحت پوشش قرار داده و بر نوع دیدگاه های ما در مورد اینکه در مورد دیگران چه فکری می کنیم و دنیای پیرامون مان چگونه است، تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان امکان پیش بینی اینکه افراد چه واکنشی به برخی از موقعیت های خاص و انواع چیزهایی که ترجیح می دهند، دارد و چه ارزشی برای آنها قائل هستند، می دهد.

برای درک نحوه مطالعه روانشناسی شخصیت توسط روانشناسان مهم است که با یادگیری در مورد برخی از موثرترین تئوری ها و نظریه های موثر در مورد شخصیت کار را شروع کنیم.

 

استعداد یابی چیست؟

با فرآیند استعدادیابی، روش‌ها و فواید آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

روانشناسان در مورد شخصیت چگونه فکر می کنند؟

personality-psychology

تعدادی از تئوری های مختلف برای توضیح جوانب مختلف شخصی تا به حال ظهور کرده اند.

تعدادی از تئوری ها بر توضیح نحوه توسعه شخصیت تمرکز می کنند در حالیکه تئوری های دیگر به تفاوت ها و اختلافات فردی در شخصیت می پردازند.

تئوری های ویژگی شخصیتی به این ایده ارتباط دارد که شخصیت متشکل از تعدای از ویژگی ها و خصوصیت های به شدت متفاوت و شخصیت های گوناگون است.

تئوریهای مختلف طی سال ها ارائه شده اند تا به شناسایی دقیق اینکه چه خصوصیتی به عنوان مولفه های کلیدی در شخصیت ایجاد می شوند، بپردازد و کل تعداد ویژگی های شخصیتی را تعیین نمایند.

روانشناس گوردون آل پرت یکی از اولین افرادی بود که شخصت را از حیث ویژگی ها و خصوصیات فردی توضیح داد و توصیف کرد.

از دید گاه شخصیتی او سه نوع مختلف ویژگی یا خصوصیت را پیشنهاد و ارائه نمود.

ویژگی های عمومی آن دسته از ویژگی هایی هستند که تعداد زیادی از افراد در یک فرهنگ خاص در آن اشتراک دارند.

ویژگی های مرکزی آن دسته از ویژگی هایی هستند که شخصیت یک فرد را شکل می دهند.

ویژگی های بنیادین یا اصلی آن دسته از ویژگی هایی هستند که آنقدر ریشه دار و واضح هستنند که یک فرد اصولاً به واسطه آنها شناخته می شود.

مادر ترزا به عتوان مثال به خاطر کارهای خیرخواهانه اش بود که شناخته می شد و نامش تقریباً مترادف با ارائه خدمات به نیازمندان است.

اگر چه آلپورت عنوان نمود که تقریباً ۴۰۰۰ خصوصیت یا ویژگی وجود دارد، اما روانشناس ریموند کتل عنوان نمود که تعداد این خصوصیات فردی ۱۶ مورد است.

personality-psychology

وی همچنین معتقد بود که این خصوصیات و ویژگی ها در یک پیوستار قرار می گیرند و اینکه تمامی افراد هر خصوصیت را تا حدی دارا هستند. اگرچه میزان دارا بودن این خصوصیات می تواند متفاوت باشد.

سپس روانشناس هنس آیزنک این فهرست را کوتاه تر و باریک تر کرد و عنوان نمود که به طور کلی سه دسته خصوصیت روانشناسی برونگرایی، روان رنجوری و روان گرایی وجود دارد.

تئوری “پنج بزرگ” شاید رایج ترین و متداول ترین و گسترده ترین تئوری قابل قبول ویژگی های شخصیتی باشد که امروزه مورد قبول قرار گرفته است.

این تئوری عنوان می کند که شخصیت از پنج بعد بزرگ و وسیع تشکیل شده است: برونگرایی، موافق بودن، هوشیاری، روان رنجوری و پذیرنده بودن.

هر خصوصیت یا ویژگی به عنوان یک پیوستار بزرگ در نظر گرفته می شود و شخصیت هر فرد جایی در طیف هر ویژگی را داراست.

به عنوان مثال شاید شما به شدت برونگرا باشید، به شدت با وجدان باشید، به شدت قابل اختلاط با دیگر افراد باشید در حالیکه جایی وسط پیوستار مربوط به ویژگی های پذیرنده بودن و روان رنجوری داشته باشید.

برخی تئوری ها در مورد نحوه توسعه شخصیت و تغییرات در طول زندگی

personality-psychology

تئوری توسعه یا رشد روانی-جنسی فروید یکی از مشهورترین تئوری های شخصیتی است، اما در عین حال یکی از بحث برانگیزترین تئوری ها در این زمینه نیز هست.

طبق آنچه که فروید عنوان می کند، پیشرفت کودک از طریق یک سری از مراحل توسعه شخصیت اتفاق می افتد.

در هر مرحله انرژی جنسی یا نیرویی که تمامی رفتارهای انسانی را شکل می دهد، بر مناطق و نواحی جنسی کودک متمرکزمی شود.

تکمیل موفقیت آمیز هر یک از این مراحل منجر به حرکت به سمت مرحله بعدی رشد و نمو شده در حالیکه شکست یا ناقص ماندن در هر مرحله می تواند منجر به اصلاحاتی شود که بر شخصیت فرد بزرگسال تأثیرگذار باشد.

روانشناس بعدی یعنی اریک اریکسون مجموعه ای هشت مرحله ای از رونشناسی را توضیح می دهد که افراد می توانند در طول زندگی خود آن را طی کنند.

هر مرحله نقشی کلیدی و اساسی را در رشد و توسعه شخصیت و مهارت های روانشناختی فرد ایفا می کند.

در طول هر مرحله فرد با بحران رشد و توسعه ای روبروست که به عنوان نقطه عطفی در رشد و نمو فرد نگریسته می شود.

اریسکون بیشتر به نحوه تأثیرگذاری تعاملات اجتماعی توسعه شخصیت علاقمند بود و اصولاً نگران رشد و نمو آن چیزی بود که اسمش را هویت نفسانی گذاشته بود.

تکمیل موفقیت آمیز این مراحل به توسعه شخصیت سالم فرد می انجامد.

درحالیکه تئوری و نظریه فروید نشان می دهد که شخصیت اصولاً در مراحل اولیه زندگی رخ می دهد، اما اریسکون معتقد است که شخصیت در طول زندگی است که شکل می گیرد.

اما شخصیت چگونه مورد آزمایش قرار می گیرد؟

personality-psychology

برای مطا لعه و ارزیابی و بررسی شخصیت، روانشناسان تعدادی از آزمایشات شخصیتی مختلف، بررسی ها و نوآوری ها و ابداعاتی را تا به حال توسعه داده اند.

بسیاری از این آزمایشات به طور گسترده در انواع و اقسام زمینه ها و شرایط مورد استفاده قرار گرفته است.

به عنوان مثال تست شخصیت معروف مایرز بریگز یا MBTI به کرات به عنوان بررسی و ارزیابی افراد پیش از مراحل استخدامی در مشاغل مختلف در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر بررسی ها و ارز یابی ها می تواند برای کمک به درک افراد در مورد جوانب بیشتری از شخصیت های شان یا به عنوان ارزیابی و بررسی برای عارضه ها و مشکل یابی انواع مختلف اختلالات شخصیتی و روانی مورد استفاده قرار بگیرند.

این احتمال وجود دارد که با انواع و اقسام آزمایشات شخصیتی به شکل های مختلف آنلاین مواجه شده باشید.

بسیاری از این آزمایشات برای برملا کردن و افشای خود واقعی شما مورد استفاده قرار می گیرند، در حالیکه سایر آزمایشات به روشنی صرفاً کاربردشان جهت سرگرمی است.

به عنوان مثال ممکن است شما با آزمون ها آنلاینی روبرو شده باشید که که قابلیت تشخیص این مسئله را دارند که آیا شما شخصیت تان برونگراست یا درونگرا.

کسب درک بهتر چنین مواردی در مورد شما می تواند گاهی اوقات به شما کمک کند که آگاهی بیشتری از این مورد کسب کنید که چرا با برخی از افراد خیلی خوب کارمی کنید یا چرا گاهی اوقات احساس می کنید که به تنهایی بیشتری نیاز دارید.

راه حل مسئله این است که به خاطر داشته باشید که هر گونه ارزیابی که به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می دهید، احتمالاً باید با یک سری از چاشنی های دیگر همراه باشد.

این ابزارهای غیر رسمی می تواند بسیار جالب باشند و می تواند حتی گاهی اوقات دیدگاه ها و بینش هایی را درمورد اولویت ها، خصوصیات و ترجیحات شما به همراه داشته باشد، اما فقط آزمایشات شخصیتی که به وسیله افراد حرفه ای و کارکشته و آموزش دیده ترتیب داده شده و مدیریت شده باشد را باید برای هرگونه ارزیابی رسمی عارضه یابی قدرتمند مورد استفاده قرار دهید.

آیا مبتلا به داشتن اختلالات شخصیتی هستید؟

روانشنسان شخصیت نه تنها نحوه رشد و توسعه و نمو فرد را بررسی و مطالعه می کنند، بلکه همچنین به  انواع و اقسام مشکلاتی که می تواند ظهور کند نیز علاقمند هستند.

تعدادی از اختلالات شخصیتی مختلف می توانند مورد شناسایی قرار بگیرند که می توانند تأثیرات شدیدی روی زندگی و کارآیی افراد داشته باشند.

موسسه ملی سلامت ذهن گزارش می کند که تقریباً ۹.۱ درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا علائم حداقل یک اختلال شخصیتی را در هر سال تجربه می کنند.

لذا آنچه که دقیقاً یک اختلال شخصیتی است، چه می تواند باشد؟ این اختلالات به عنتوان اختلالات ذهنی گسترده و مزمنی تلقی می شوند که بر افکار، رفتارها و کارآیی های افراد تأثیرگذار هستند.

در حال حاضر DSM-5 10 اختلال شخصیتی مختلف را فهرست نموده است.

این اختلالات شامل اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی، اختلالات شخصیتی اجباری-وسواسی، اختلالات شخصیتی مرزی، اختلالات شخصیتی خودشیفتگی یا نارسیسیتی است.

اینکه بترسید که آینده ممکن است چه اتفاقاتی را برای شما رقم بزن و نگران آن باشید، کاملاً طبیعی است، اما نکته مهم این ا ست که به یاد داشته باشید که مجبور نیستید به تنهایی با آینده روبرو و مواجه شوید.

افرادی هستند که آموزش دیده و مجرب هستند و کاملاً آماده هستند که در برداشتن قدم های بعدی شما در درمان کمک تان کنند.

بسته به عارضه یابی خاص شما پزشک معالج شما می تواند نوع روان درمانی، آموزش مهارت ها، تجویز دارو یا ترکیبی از هر سه مورد را به شما پیشنهاد دهد.

کلید و راه حل اصلی ماجرا این است که به طور تنگاتنگ با تیم پزشکی خود کار کنید تا یک پلن درمانی را ایجاد کنند که بر روی نیازها و اهداف شما متمرکز باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید