انتخاب شغل آینده

انتخاب شغل آینده
انتخاب شغل آینده

فهرست مطالب

انتخاب شغل آینده یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر انسان است. همه ما روزی باید تصمیم بگیریم که قرار است چه نقش حرفه‌ای در جامعه ایفا کنیم و اگر آن روز انتخاب‌مان درست نباشد، تمام آینده‌مان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

به نظر شما چطور می‌توان در انتخاب شغل آینده درست عمل کرد؟ مقاله حاضر برای رسیدن به جواب همین سوال نوشته شده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چطور شغل آینده‌ام را انتخاب کنم؟

درصد زیادی از ما در کودکی علاقه داشتیم پرستار، دکتر، معلم، پلیس یا مهندس باشیم. در دنیای کودکی ما، قهرمانان جامعه همین گروه کوچک و محدود بودند.

دانش کم و محدود ما از جامعه باعث ایجاد چنین بینشی می‌شد. طبیعتا هرچه بزرگتر شدیم و شناخت ما از پیرامون‌مان افزایش پیدا کرد، گزینه‌های بیشتری در ذهن‌مان شکل گرفتند.

واقعیت این است که بسیاری از انسان‌ها تا اواسط سنین جوانی دقیقا نمی‌دانند که می‌خواهند چه شغلی را انتخاب کنند.

آنها برای رسیدن به جواب درست و قطعی بارها مشاغل گوناگون، حرفه‌ها و تخصص‌های متنوع را امتحان می‌کنند. اما بااین‌حال بسیاری تا آخر عمر به آنچه که دوست دارند نمی‌رسند. درواقع اصلا نمی‌فهمند بالاخره چه شغلی بهترین انتخاب برای آنها به حساب می‌آمده است.

اما چطور می‌توانیم به انتخابی درست و جوابی قطعی برای سوالات‌مان برسیم؟ پاسخ ساده و درعین حال بسیار مهم است. ما برای اینکه جزو این گروه نباشیم، باید یک پروسه چندمرحله‌ای شناختی را طی کنیم.

درصد زیادی از این پروسه به شناخت کامل خودمان برمی‌گردد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین ابعاد پیش‌زمینه انتخاب شغل مناسب را باهم بررسی خواهیم کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]چگونه می‌توان در زندگی هدفمندتر بود؟[/su_animate]

[/su_box]     

قدم اول؛ شناخت علاقه‌ها

بخش زیادی از مهارت ما در شغل‌مان به علاقه‌های ما وابسته است. اصولا کسی که به زمینه خاصی علاقه‌مند باشد، می‌تواند آن مهارت را با سرعت بیشتری یاد بگیرد و به آن مسلط شود.

به خودتان فکر کنید. به این که چه چیزهایی شما را به وجد می‌آورند. چه کاری می‌تواند ساعتها بدون آنکه گذشت زمان را حس کنید شما را سرگرم  ‌کند. لیستی از فعالیت‌های موردعلاقه خودتان تهیه کنید و تمام مشاغل مرتبط با آن را یادداشت کنید.

حالا می‌توانید تمام مشاغلی که کاندیدای انتخاب شدن به عنوان شغل آینده شما هستند را از فیلترهای گوناگون رد کنید تا به گزینه‌های محدودتری برسید. قدم‌های بعدی می‌توانند فیلترهای خوبی برای رسیدن به گزینه نهایی شما باشند.

قدم دوم؛ شناخت تیپ شخصیتی خودمان

شناخت علایق خود
شناخت علایق خود

برای اینکه بتوانید گزینه‌های اضافی را از لیست‌تان خط بزنید، باید بیشتر خودتان را بشناسید. خودشناسی مهم‌ترین مساله‌ در انتخاب شغل آینده است. شغل آینده شما باید با تیپ شخصیتی‌تان جور باشد.

شما نمی‌توانید با داشتن شخصیت فعال و اجتماعی، در حوزه‌هایی که به فعالیت فیزیکی یا معاشرت چندانی نیاز ندارند کار کنید. مسلما برای کسی که از تیپ آدم‌های قردادی است، سخت است که در کارهای با ریسک بالا مشغول باشد. چنین آدمی اصلا مناسب فعالیت‌های اقتصادی مانند بورس نیستند.

سعی کنید به درستی تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید. می‌توانید از آزمون‌های آنلاین یا مشاوره روانشناسان کمک بگیرید. با شناسایی درستی تیپ شخصیتی‌تان می‌توانید به درک بهتری از توانایی‌هایتان هم برسید.

قدم سوم؛ شناخت توانایی‌ها

یکی از مهم‌ترین فیلترها برای انتخاب شغل مناسب، شناخت صحیح توانایی‌هایمان است. تا زمانی که ندانیم در چه حوزه‌هایی توانایی بیشتری داریم و مهارت‌مان آموزش‌پذیرتر است، نمی‌توانیم انتخاب درست و کاملی داشته باشیم.۵ مسیر دستیابی به اهداف بزرگ کاملا واقعی را در این مقاله با هم می خوانیم .

شناخت صحیح توانایی‌ها به ما این امکان را می‌دهد که به سرعت در شغل آینده‌مان پیشرفت کنیم و کمتر اذیت شویم. اگر شغلی که انتخاب می‌کنیم درراستای توانایی‌های ذهنی و شناختی ما باشند، می‌توانیم وظایف محول شده را به درستی و با اعتمادبه‌نفس بیشتری انجام دهیم.

مسلما کسی که توانایی برقراری ارتباط موثر و مناسب با همه را دارد، می‌تواند بازاریاب بهتری باشد تا کسی که اصولا در برقراری ارتباط با غریبه‌ها مشکلات اساسی دارد.

به سوابق حرفه‌ای و تحصیلی‌تان نگاه کنید. در چه زمینه‌های موفقیت بیشتری داشتید؟ چه فعالیت‌هایی برای شما آسان‌تر از بقیه بودند؟ چه زمینه‌هایی برای شما یادآور شکست بوده‌اند؟

قدم چهارم؛ بررسی سطح تخصص

احتمالا تابحال بسیاری از گزینه‌های کاندید برای شغل آینده‌تان خط خورده‌اند. این یعنی شما درست پیش رفته‌اید. یکی دیگر از فیلترهای مناسب برای حذف گزینه‌های اضافی، فیلتر تخصص شماست.

طبیعتا کسی که هیچ تخصصی در حوزه علوم پایه ندارد، نمی‌تواند در آزمایشگاه‌های بیولوژی مشغول به کار شود. حالا هرچقدر هم که بخواهد عاشق کشف و گسترش علم باشد! آنچه که این وسط مهم است، این است که شما شغلی انتخاب کنید که درراستای تخصص شما باشد. یا لااقل امکان افزایش سطح تخصص و دانش‌تان را در آن حوزه داشته باشید.

تخصص، مهم‌ترین ابزار شما در شغل آینده‌تان است. چیزی که می‌توانید با تکیه بر آن، از سد مسائل مهم بگذرید. قبل از انتخاب شغل مناسب‌تان، حتما از داشتن اطلاعات و دانش کافی در حوزه آن حرفه مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: مصاحبه شغلی موفق؛ چطور به شغل مورد علاقه‌مان برسیم؟

قدم پنجم؛ بررسی بازار کار

شغل خوب و پر درآمد
شغل خوب و پر درآمد

یک واقعیت انکارناپذیر در انتخاب شغل آینده، بررسی بازار کار آن شغل است. شاید شما به شغلی علاقه زیادی داشته باشید و اتفاقا تخصص و توانایی‌تان هم درراستای آن شغل باشد. اما اگر بازار کار و وضعیت اقتصادی آن شغل اصلا مناسب نباشد، بازهم حاضر به انتخاب آن شغل برای آینده‌تان خواهید بود؟

اگر در سنین ابتدایی جوانی قرار دارید، احتمالا جوابتان به سوالی که مطرح کردم مثبت خواهد بود. فرق جوانی و گذر ایام همینجاست. ما انسان‌ها هرچقدر سالهای بیشتری از عمر را پشت سر می‌گذاریم، تفکرمان منطقی‌تر و مادی‌گراتر خواهد شد.

با درنظر گرفتن این واقعیت، بار دیگر به سوالم فکر کنید. شما باید شغلی داشته باشید که علاوه بر راضی نگه داشتن شخصیت و نیازهای روحی‌تان، نیازهای مالی و مادی‌تان را هم برآورده کند.

درصد زیادی از رضایت شغلی، به مسائل مالی برمی‌گردد. پس سعی کنید منطقی‌تر و مادی‌گرایانه‌تر به انتخابتان فکر کنید. تضمین می‌کنم که مادی‌گرا بودن هیچ بد نیست.

قدم ششم؛ در نظرگرفتن ویژگی‌های جسمی و روحی

حتما در انتخاب شغل‌تان به ویژگی‌های جسمی موردنیاز فکر کنید. بسیاری از مشاغل، مانند مشاغل درمانی، به فعالیت فیزیکی سنگین نیاز دارند. آیا شما کسی هستید که بتوانید سرپا ماندن در محیط کارتان را تحمل کنید؟ مثلا پرستاران ساعات زیادی از روز را سرپا هستند و مدام بین اتاق‌های هربخش در رفت‌وآمد هستند.

آیا شما کسی هستید که علی‌رغم خستگی‌های جسمی بتوانید همچنان لبخند بزنید و به بیماران انرژی بدهید؟ آیا شما کسی هستید که بتوانید با وجود خستگی جسمی زیاد همچنان به فعالیت ادامه بدهید؟

شغل مورد انتخاب شما باید با وضعیت جسمی شما انطباق کامل داشته باشد. هیچ کس به اندازه شما نمی‌تواند میزان سلامتی و وضع جسمانی‌تان را درک کند. پس این فاکتور مهم را قبل از انتخاب شغل درنظر داشته باشید.

قدم هفتم؛ درنظر گرفتن شرایط زندگی

قدم بعدی در انتخاب صحیح شغل آینده، درنظر گرفتن شرایط زندگی شماست. اگر شما توان رفت‌وآمد بین شهرهای مختلف کشور را ندارید، نمی‌توانید مشاغلی را انتخاب کنید که به سفرهای متعدد نیاز دارند.

وضعیت تاهل، فاصله از محل کار، ساعات کاری، مشغله‌های خانوادگی، شرایط خانواده و… از جمله موارد بسیار مهمی هستند که شاید کمتر به آنها توجه شود. اما شما نمی‌توانید بدون نادیده گرفتن زندگی شخصی و وضعیت زندگی‌تان شغل مناسب خودتان را انتخاب کنید.

به وضیعت زندگی شخصی‌تان نگاه کنید. اگر مادر هستید و وظایف مادری‌تان شما را محدود می‌کند، احتمالا انتخاب زندگی کارمندی شما را به دردسرهای بیشتر مبتلا کند. سعی کنید شغلی انتخاب کنید که ساعات کاری منعطف‌تری داشته باشد و شما را مقید به رفت‌وآمد در ساعت خاصی از شبانه‌روز نکند.

گاهی مشکلاتی که تعارض زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای به وجود می‌آورند انقدر شدید و سنگین است که می‌تواند منجر به فروپاشی یکی از این دو شود. پس حتما قبل از انتخاب شغل مورد نظرتان همه جوانب را به خوبی درنظر بگیرید و بسنجید.

قدم هشتم؛ تطابق شغل مورد نظر با انتظارات

حالا احتمالا انتخاب‌های شما بسیار محدودتر از قبل شده‌اند. در قدم آخر به گزینه‌های پیش رو، دقیق‌تر نگاه کنید. قبل از بررسی دقیق گزینه‌های نهایی از خودتان بپرسید به عنوان شاغل در شغل موردنظر، از خودتان چه انتظاری دارید؟

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

حالا شغل موردنظرتان را به صورت کاملا واقع‌بینانه بررسی کنید. دستاوردهایی که می‌توانید با فعالیت در مشاغل مورد نظر داشته باشید، سطح درآمد، هدف، احساسی که به شما به عنوان یکی از شاغلین در آن حوزه می‌دهد و ملزومات فعالیت در آن حرفه، همه چیزهایی هستند که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.

[/su_note]

در انتها به این سوال پاسخ دهید که آیا با وجود بررسی‌های انجام گرفته، از فعالیت در آن شغل راضی خواهید بود؟ آیا همه انتظاراتی که از یک شغل ایده‌آل دارید را برآورده خواهد کرد؟ اگر جوابتان مثبت است؛ به شما تبریک می‌گویم. شما شغل موردنظرتان را پیدا کرده‌اید! موفق باشید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید