فهرست مطالب
برای بهترین کارکنان نیز پیش میآید که موعد تحویل کار را فراموش کنند، تکلیفی را اشتباه متوجه شوند یا در ارائهشان خرابکاری کنند. گاهی اوقات اشتباهات ما کوچک هستند؛ برای مثال اشتباه در محل کار ما شاید فقط باعث شود ۱۰ دقیقه دیرتر به جلسه برسیم؛ اما در مواقع دیگر، ممکن است یک مشتری خوب را از دست بدهیم، خرج روی دست شرکتمان بگذاریم یا به اعتبار کسی آسیب برسانیم.
واقعیت این است که نمیتوانید اتفاقی که افتاده را تغییر دهید، اما میتوانید اتفاقات بعد از آن را کنترل کرده و به این ترتیب، اوضاع را به نفع خودتان عوض کنید.
بعد از اشتباه در محل کار چه کنیم؟
کاری که بعد از مرتکب شدن اشتباه در محل کار انجام میدهید، میتواند واکنش افراد را تغییر دهد. با این برنامۀ ۶ مرحلهای اشتباهاتتان در محل کار را جبران کنید:
۱. چند نفس عمیق بکشید
وقتی متوجه میشوید که اشتباه در محل کار مرتکب شدهاید هر چند کوچک، دیگر به سختی میتوانید به احساساتتان اعتماد کنید. ممکن است اولین واکنشتان این باشد که به یکی از همکارانتان پرخاش کنید، با عصبانیت و هیجان به خاطر چیزی که تقصیر شما نبوده عذرخواهی کنید یا سعی کنید اشتباهتان را به روشی نامطلوب جبران کنید.
اما سعی کنید قبل از انجام هر کاری، چند نفس عمیق بکشید. این کار آرامتان میکند و بعد میتوانید منطقیتر واکنش نشان دهید.
در صورت امکان، به دستشویی، اتاق جلسۀ خالی یا به بیرون از ساختمان بروید تا چند لحظه با افکارتان خلوت کنید.
۲. چند دقیقه وقت بگذارید و به موضوع فکر کنید
زمانی که آرام شدید، زمان آن است که به اشتباهتان فکر کنید.
میدانیم که راحتتر این است که سرمان را مثل کبک زیر برف کنیم و امیدوار باشیم که اوضاع خود به خود آرام شود؛ اما بهتر آن است با اشتباهاتتان رو در رو شوید.
اگر مسئولیت اشتباهاتتان را بپذیرید، بابتشان عذرخواهی کنید، آنها را اصلاح کنید و از آنها درس بگیرید، احترام بیشتری از جانب رئیس و همکارانتان به دست خواهید آورد.
با این حال، قبل از این که برای انجام این کارها عجله کنید، زمان بگذارید و به همه چیز فکر کنید.
یک دفتر بردارید و در آن این سؤالات را از خودتان بپرسید:
- آیا این اشتباه در محل کار واقعاً تقصیر شما بوده است؟
- اگر تقصیر شما بوده، باید از چه کسی عذرخواهی کنید؟
- آیا باید رو در رو عذرخواهی کنید؟
- آیا راهی وجود دارد که بتوانید اشتباهتان را برطرف کنید؟
- چگونه میتوانید مطمئن شوید که این اتفاق دوباره تکرار نخواهد شد؟
- از این اشتباه چه میتوانید بیاموزید تا به کارمند و فرد بهتری تبدیل شوید؟
علاوه بر تمام این کارها، میتوانید با یک دوست یا همکار مورد اعتماد نیز حرف بزنید و نظر او را در مورد این موضوع بپرسید.
۳. عذرخواهی کنید
این مرحله، بسیار مهم است. همۀ ما انسان هستیم و انسان اشتباه میکند؛ اما نحوۀ برخوردتان با اشتباهات است که میتواند شرایط را عوض کند و عذرخواهیِ درست، بخش مهمی از این کار است.
در عذرخواهی به این نکات توجه کنید:
- از کلمۀ «متاسفم» یا عبارت «عذرخواهی میکنم» استفاده کنیم.
- به اشتباه خود اقرار کنید و ماجرا را توضیح دهید.
- سهمتان در این اشتباه را بپذیرید و سعی نکنید تقصیر را از گردن خود بردارید.
- عذرخواهی را در اسرع وقت انجام دهید.
- ممکن است اشتباهات کوچک صرفاً به عذرخواهی از طریق ایمیل نیاز داشته باشند؛ اما برای عذرخواهیکردن به خاطر اشتباهات بزرگتر و جدیتر به فکر یک جلسۀ رو در رو باشید.
۴. اگر امکانش هست اشتباه در محل کارتان را اصلاح کنید
برخی از اشتباهات را میتوان اصلاح کرد. اگر اشتباه شما نیز قابل اصلاح است، میتوانید فوراً خودتان دست به کار شوید یا در مورد آن با رئیس و همکارانتان مشورت کنید و نظر آنها را نیز بپرسید.
با تمرکز بر یافتن راهحل، نشان میدهید فردی هستید که توانایی حل مشکلات را دارد؛ نه فردی که اشتباه میکند و کنار میرود تا دیگران جورش را بکشند.
مثلاً میتوانید تا دیروقت سر کار بمانید و گزارشی که فراموشش کرده بودید را بنویسید، پاسخ نامناسبی که با حساب توییتر شرکت ارسال کرده بودید را حذف کنید یا با مشتری تماس بگیرید و پس از عذرخواهی به خاطر اشتباهتان به او تخفیف بدهید.
۵. از اشتباه در محل کارتان درس بگیرید و در جهت رشدتان از آن استفاده کنید
اشتباهات اتفاق میافتند، اما نباید آنها را به یک اتفاق عادی در زندگی کاریتان تبدیل کنید. در مورد اشتباهتان فکر کنید و ببینید چگونه میتوانید مطمئن شوید که دوباره آن را تکرار نخواهید کرد.
اشتباه در محل کار میتواند فرصت خوبی برای رشد باشند. نتایج یک نظرسنجی نشان داده که ۸۴ درصد از کارمندان و صاحبان مشاغل کوچک اشتباه را فرصتی برای رشد میدانند. این افراد گفتهاند که اشتباهاتشان به آنها درسهای زیادی آموخته است؛ از این که چگونه بهرهوری بیشتری داشته باشند گرفته تا این که چگونه وظایف کاریشان را بهتر درک کنند و چگونه آنها را اولویتبندی کنند.
به عنوان مثال، اگر یادتان رفت که یک پروژۀ مهم را سر موعد تحویل دهید، میتوانید از این به بعد از اپلیکیشنهایی مثل گوگل کلندر برای سازماندهی کارهایتان استفاده کنید.
همچنین میتوانید نحوۀ درسگرفتن از اشتباهتان و اطمینان از عدم تکرار آن را در عذرخواهیتان نیز بگنجانید.
خواندن مقاله زیر را برای کنار آمدن بهتر با اشتباهتان به شما توصیه می کنیم.
روانشناسی پذیرش اشتباه: چطور اشتباهاتمان را بهتر بپذیریم؟
روانشناسی پذیرش اشتباه: اگر نتوانیم اشتباهاتمان را بپذیریم، به روابطمان با دیگران و حتی رشد فردیمان آسیب وارد می شود. این مقاله درباره نحوه پذیرش بهتر اشتباهاتمان با حفظ غرور و عزتنفس میباشد.
۶. با رئیستان صحبت کنید
بله؛ آخرین کاری که دلتان میخواهد بعد از اشتباهتان انجام دهید این است که نزد رئیستان به آن اعتراف کنید؛ اما بهتر است آنچه که اتفاق افتاده را از خود شما بشنود، نه از زبان مشتری یا یکی دیگر از اعضای تیمتان.
در اسرع وقت به فکر ترتیب دادن یک جلسه باشید. صرفاً توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده، بابت آن عذرخواهی کنید و نحوۀ رفع مشکل را (در صورت وجود) با او در میان بگذارید و به او اطمینان دهید که دوباره این اشتباه را تکرار نخواهید کرد. بعد، به سر کارتان برگردید.
یک رئیس خوب متوجه است که هر انسانی اشتباه میکند؛ چون به احتمال زیاد از خودش نیز اشتباهاتی سر زده است.
اصلاً شاید او بتواند در اینباره راهنماییتان کند و یادتان بدهد که چگونه باید از تکرار اشتباهتان جلوگیری کنید.
چگونه میتوانید از بروز احساس گناه در مورد اشتباهاتتان جلوگیری کنید؟
آیا مدام به اشتباهتان فکر میکنید و آن را بارها و بارها در ذهنتان تکرار میکنید؟ با استفاده از این مراحل، از بروز چنین احساسی جلوگیری کنید:
۱. احساساتتان را لمس کنید
اول از همه، به خودتان اجازه دهید احساس ناراحتی کنید. خیلی دشوار است که سخت کار کنید، به شغلتان اهمیت دهید و همیشه کارمند خوبی باشید، اما بفهمید که اشتباه کردهاید.
سرکوفت زدن به خودتان و احساس گناه کردن، به هیچ وجه کمکی به شما نخواهد کرد. به خودتان زمان بدهید تا احساس ناراحتی، آزرده خاطری، عصبانیت یا هر احساس دیگری داشته باشید.
فقط به خودتان اجازه ندهید که این احساسات برای مدتی طولانی عذابتان دهد یا روی کارتان تأثیر بگذارد.
۲. با دیدی واقعبینانه به موضوع نگاه کنید
احساس میکنید در مردابی از احساس گناه هستید؟ خب، واقعبینانه به مسأله نگاه کنید. بله، شما اشتباه کردهاید؛ اما احتمالاً همۀ همکارانتان نیز قبلاً در کارشان اشتباهاتی کردهاند. حتی ممکن است اشتباهات برخی از آنها بسیار بزرگتر از اشتباه شما بوده باشد.
تا زمانی که گامهای درست را بردارید-عذرخواهی کنید، اشتباهتان را بپذیرید، از آن درس بگیرید و رشد کنید-اکثر افرادِ شایسته درکتان خواهند کرد و زندگی ادامه خواهد داشت.
در نظرسنجی که پیشتر به آن اشاره کردیم، ۸۵ درصد از کارمندان و صاحبان مشاغل کوچک معتقد بودند که اگر پس از انجام اشتباه در محل کار، دست از تلاش برداشته بودند، در جایگاه امروزی خود نبودند. پس به تلاشتان ادامه دهید!
۳. خود-مراقبتی را تمرین کنید
شاید مراقبتکردن از خود به یک کلیشه تبدیل شده باشد، اما روش بسیار مؤثری است. سعی کنید از خودتان مراقبت کنید، به خصوص بعد از اشتباهی که انجام دادهاید.
احتمالاً بعد از اشتباهی که انجام میدهید، سطح استرستان بالاتر از حد معمول خواهد بود؛ بنابراین حواستان باشد که خواب خوب شبانه، خوردن وعدههای غذایی سالم و ورزش کردن را در اولویت قرار دهید.
وقتی با دید واضحتری به مسائل نگاه میکنید، متوجه میشوید که اوضاع آنقدرها هم که به نظر میرسد بد نیست.
سعی کنید در حالت کلی مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید؛ چون زمانی که کم خواب هستید، بد غذا میخورید و استرس زیادی دارید، احتمال اشتباه کردنتان نیز بیشتر میشود.
یکی از راههایی که به وسیله آن میتوانید به طور موثرتری از خود مراقبت کنید، تمرین ذهن آگاهی است. برای آشنایی بیشتر با این تکنینک کتاب زیر را مطالعه نمایید.
خلاصه کتاب ذهن آگاهی
ذهن آگاهی مجموعهای از شیوههای ساده و درعینحال قدرتمند است که میتواند به هر کسی کمک کند تا اضطراب، استرس، ناراحتی و خستگی روزمره را در وجود خود از بین ببرد. دکتر مارک ویلیامز به همراه همکاران دیگر خود تلاش کرده است تا در کتابی مختصر و البته کاربردی شیوههای ذهن آگاهی را به خوانندگان بیاموزد.
۴. از یک دوست مشاوره بگیرید
بسیاری از ما نسبت به خودمان بیشتر سختگیریم تا نسبت به دیگران. مثلاً شاید به خاطر یک اشتباه جزئی مدام به خودتان سرکوفت بزنید، اما اگر یکی از همکارانتان مرتکب همان اشتباه شود، احتمالاً حتی دو بار هم در مورد آن فکر نکنید.
برای رهایی از این چرخه، از دوست مورد اعتمادی کمک بگیرید. شرایط را برایش توضیح دهید و صادقانه از او بپرسید که به نظرش اوضاع چقدر بد است.
به احتمال زیاد، واکنش او ملایمتر از شما خواهد بود. حتی ممکن است برای حل مسأله به شما کمک هم بکند.
همچنین میتوانید با یکی از همکاران مورد اعتمادتان که آشنایی بیشتری با مشکلات محل کار دارد حرف بزنید. صحبت کردن با یک درمانگر و دریافت راههایی برای غلبه بر احساس گناه نیز فکر خوبی است.
اگر اشتباهی از کارمندتان سر بزند چه باید بکنید؟
وقتی اشتباه از شخص دیگری سر میزند، با همان احترامی که دوست دارید با شما رفتار شود با او رفتار کنید.
ممکن است یکی از کارکنانتان یک مشتری خوب را فراری داده باشد یا باعث شده باشد که در مقابل سایر اعضای تیمتان بد به نظر برسید؛ اما به احتمال زیاد از قصد چنین کاری نکرده و خود او نیز از این موضوع بسیار ناراحت است.
در صورت مواجهه با چنین مسألهای مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. با او جلسه بگذارید
در صورت امکان، با کارمندی که مرتکب اشتباه شده شخصاً ملاقات کنید یا اگر از او دور هستید، با او تماس ویدیویی بگیرید.
شاید رو در رو صحبت کردن با او در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد، اما جلوی بروز سوءتفاهمات از طریق ارتباط نوشتاری را میگیرد و به شما امکان میدهد تا در مورد آنچه اتفاق افتاده با آرامش صحبت کنید.
۲. به او اطمینان خاطر دهید.
احتمالاً آن کارمند نیز در حال حاضر احساس بدی دارد. به او اطمینان دهید که هر کسی اشتباه میکند و زندگی ادامه دارد. ضمناً به جای اینکه روی آنچه اتفاق افتاده تمرکز کنید، به فکر یافتن راه حل باشید.
شاید خودتان هم عصبانی باشید، اما واقعیت این است که گذشته را نمیتوان برگرداند. بخشی از رئیس خوب بودن، کمک به رشد اعضای تیم است و اشتباه کردن فرصت خوبی برای رشد آنهاست. به جای عصبانیت کنارشان باشید و راهنماییشان کنید.
۳. در یافتن راهحل به کارکنانتان کمک کنید
توجه کنید که تا این جای کار اصلاً نگفتیم که باید خودتان مشکل را حل کنید. شاید برایتان آسانتر این باشد که خودتان دست به کار شوید و به سرعت مشکل را برطرف کنید؛ اما یک رهبر خوب به اعضای تیمش اجازه میدهد تا خودشان راهحل را پیدا کنند.
اگر ایدههای خوبی داشته باشند که عالی است! میتوانند پیش بروند و خودشان ایدههایشان را اجرا کنند. یا اینکه میتوانید این کار را با هم انجام دهید.
اما اگر راهحلهای پیشنهادیشان چندان بهدردبخور نبود، میتوانید راهنمایی و کمکشان کنید.
علاوه بر این، به راهی فکر کنید تا از طریق آن اطمینان حاصل کنید که این اشتباه دوباره تکرار نخواهد شد. برای مثال میتوانید در رفتارتان تغییر ایجاد کنید. مثلاً میتوانید موعد تحویل کارها را واضحتر به آنها گوشزد کنید یا حجم کاریشان را کاهش دهید. به چشم کار گروهی به آن نگاه کنید.
برای اینکه تعداد اشتباه در محل کار خود را کمتر کنید، باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راههای آموزش دیدن خواندن انواع کتاب است. اگر برای مطالعه زمان زیادی ندارید با دانلود اپلیکیشن ذهن میتوانید مهم ترین نکات مجموعهای از بهترین کتابهای جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.